« اسوه تواضع »
هرگز خودستائی و عجب در قاموس زلال و پاک زندگی آن بزرگ مرد دیده نشد، تواضع و فروتنی خصلت برجسته او بود. همواره در میدان مبارزه با نفس آماده بود و با عمل و رفتار متواضعانه همگان را به خیر و رشد راهنمائی میکرد و اینچنین به معروف، امر مینمود و از منکر نهی میکرد.
در سنّ هفتاد سالگی یعنی پانزده سال قبل از رحلت، در نوشتههای خود آورده است: بنابر شناسنامه، اکنون هفتاد سال تمام میشود و من رو سیاه هفتاد روز هم اطاعت ندارم چه رسد به هفتاد سال، باید بگویم ایام عمر سر آمد و چیزی از نسیم انسانیت و آدمیت استشمام نکردم.
عمرم در غفلت سپری شد و اگر فضل و رحمت الهی نباشد گرفتار عقوبت خواهم بود.
و در وصیت نامه خویش آورده است: «اگر خداوند متعال، أجل مرا در حرمین شریفین قرارداد، همانجا دفن شوم و اگر در قم، أجل رسید در مقبرة شیخان جنب قبر فرزند شهیدم محی الدین قرار گیرم».
وقتی از ایشان خواسته شد موعظهای بنماید، بعد از مقدّمهای گفت: امیدوارم در مرحلهی اول بتوانیم خودمان را حفظ کنیم و به خودم میگویم که مواظب خودت باش. اگر کسی صدای مرا میشنود و اثری دارد میگویم مواظب خودتان باشید.
تذکری که به رفقا و برادران بخصوص طلاب جوانی که مشغول تحصیل هستند عرض میکنم، با امکانات و شرایطی که فعلاً موجود است اگر کسی در تحصیل کوتاهی بکند انصافاً مقصر خواهد بود الفُرصّة تمرّ مرّ السّحاب.
وقتی از ایشان در مورد عنایات حضرت حق متعال در حج و مناسک آن سؤال شد با اشاره گفت: اگر کسی موفق شود در حرمین شریفین حالی پیدا بکند، انشاء الله مورد عنایت هم واقع میشود.
خداوند انشاء الله وجود مقدس حضرت بقیة الله امام زمان (عج) را از همه ما راضی و خشنود بفرماید و ما را موفق بدارد که بتوانیم رضای آن حضرت را جلب کنیم و اسباب ناراحتی برای آن حضرت نشویم.
«غروب ستاره»
در تاریخ پانزدهم ربیع الاول سال ۱۴۳۱ قمری، به همراه بعضی اعضای خانواده عازم عتبات عالیات شدند.
وی، مکرر مرقد مطهر معصومین(سلام الله علیهم) مدفون در نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و قبور اولیاء الله را زیارت مینمود و پس از همه اینها، وقتی کاروان در تکاپوی بازگشت به ایران بود، زیارت مقابر را به وصال بدل نموده در حالیکه اثری از خستگی یا رنجوری و ضعف در ایشان نبود، با حالتی شاد و شعفی غیر قابل وصف در ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۹ روح بلندش قفس جسم را در هم شکست و پرواز نمود و روز ولادت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) در وادی السلام نجف در جوار مولایش علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) به خاک سپرده شد.
@khamenei_qom
هدایت شده از دفتر مقام معظم رهبری در قم
❇️ مراسم جشن به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیه السلام)❇️
در دفتر مقام معظم رهبری- قم
🔸به کلام: آیت الله استادی
🔸با نوای: جناب آقای حاج حسن حیدرزاده
⏰ زمان: جمعه ۲۲ مهرماه، راس ساعت ۱۰:۳۰
📍 مکان: قم، خیابان شهدا (صفاییه)، حسینیه امام خمینی (رحمة الله عليه)
@khamenei_qom
سخنرانی آیت الله استادی در دفتر مقام معظم رهبری-قم.mp3
23.58M
🔊 صوت #سخنرانی در مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیهالسلام) در دفتر مقام معظم رهبری_قم
به کلام آیت الله استادی در تاریخ ١۴٠١/۰۷/۲۲
📹 فیلم این سخنرانی را در لینک زیر مشاهده نمایید:
https://aparat.com/v/9k60W
کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم
@KHAMENEI_QOM
مداحی جناب آقای حسن حیدرزاده در دفتر مقام معظم رهبری-قم.mp3
16.44M
🔊 صوت #مداحی در مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیهالسلام) در دفتر مقام معظم رهبری_قم
با نوای جناب آقای حسن حیدرزاده در تاریخ ١۴٠١/۰۷/۲۲
کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم
@KHAMENEI_QOM
گروه همخوانی عترتmp3.mp3
13.13M
🔊 صوت #مدیحه_سرایی در مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیهالسلام) در دفتر مقام معظم رهبری_قم
کاری از گروه همخوانی عترت در تاریخ ١۴٠١/۰۷/۲۲
کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم
@KHAMENEI_QOM
#زندگینامه مرحوم آیت الله #قدیری (رحمه الله) که سالیانی در دفتر مقام معظم رهبری به صورت فعال، متواضعانه، مخلصانه و عالمانه به پاسخگویی سئوالات شرعی و دینی اقشار مختلف مردم مشغول بودند را در پیام ذیل مطالعه نمایید:
دفتر مقام معظم رهبری در قم
#زندگینامه مرحوم آیت الله #قدیری (رحمه الله) که سالیانی در دفتر مقام معظم رهبری به صورت فعال، متواضع
«ولادت»
وى در سوم خرداد ۱۳۱۷ ه.ش در خانوادهاى روحانى در اصفهان چشم به جهان مىگشایند، پدرش علی قدیری از علمای معروف اصفهان بود.
تا سن هفت سالگى در شهر اصفهان سکونت داشته و پس از آن به همراه خانواده به قم و پس از مدت کوتاهى به نجف اشرف نقل مکان مىنمایند.
«تحصیلات»
در مکتبخانه مشغول تحصیل مىشوند و تا حد قرائت قرآن و نهجالبلاغه را در مکتبخانه فرامىگیرند.
حدود ده سالگى با مرحوم پدرشان آیتالله على قدیرى(ره) به قم مراجعت نموده و در این شهر نیز به تحصیلات ابتدائى در مکتب و مدرسه پرداخته و پس از یکسال به اصفهان باز مىگردند.
با استعداد فراوان و هوش سرشار خویش در اصفهان تحصیلات جدید را تا حد دیپلم ریاضى ادامه داده و در کنار آن دروس حوزوى را نیز نزد پدر و شاگردان ایشان مىآموزند، بهطورىکه وقتى به حد دیپلم ریاضى مىرسند در کنار آن مغنى و حاشیه را به اتمام مىرسانند.
سیوطى و مغنى را نزد بعضى فضلاى اصفهان و حاشیه و پس از آن معالم را نزد پدر بزرگوار و مختصر و قسمتى از مطول را خدمت بعضى فضلاء فرا مىگیرند.
در سال ۱۳۳۷ ه.ش براى ادامه تحصیل به نجف مىروند و در آنجا از محضر اساتید بزرگى بهره مىبرند.
حدود بیست سال در نجف از ایشان شخصیت ممتازى مىسازد که بزرگانى همچون امام خمینى(ره) به امر شهادت دادهاند.
خود ایشان دراینباره چنین مىفرمایند: «لمعه و قوانین را نزد مدرسین آن وقت نجف و قسمتى از قوانین که خوانده نمىشد را نزد مدرس خصوصى از جمله مرحوم شهید مدنى(ره) خواندهام.
رسائل و مکاسب را نزد حضرت آیتالله سید مرتضى خلخالى و مرحوم آیتالله آقا شیخ صدرا بادکوبى و مرحوم آیتالله آقا سید محمدباقر محلاتى و دو جلد کفایة را خدمت آیتالله سید مرتضى خلخالى و مرحوم آیتالله آقا شیخ صدرا بادکوبى خواندهام، تفسیر را در خدمت مرحوم شهید مدنى(ره) و فلسفه در حد منظومه و قسمتى اسفار را خدمت اساتیدى مثل مرحوم آقا شیخ صدرا خواندهام و سپس به درس خارج آقایان علماى نجف شرکت نمودم.
یک دوره و نیم اصول از آیتالله خوئى و تقریباً نصف دوره از مرحوم آیتالله میرزا باقر زنجانى و مقدارى از مرحوم آیتالله حلى و در فقه عمده طهارت و صلاة، را از آیتالله خوئى فراگرفتم و دروس ایشان را از سال ۱۳۴۰ ه.ش نوشتهام.
بسیارى از مباحث معاملات را نزد مرحوم آیتالله زنجانى و مرحوم آیتالله حکیم و درس خصوصى نزد مرحوم آیتالله فانى داشتهام و در مواقعى که به قم مىآمدم درس مراجع قم و قبلاً درس مرحوم آیتالله داماد را هم دیدهام».
سپس حدود ده سال خارج فقه و اصول را در قم تدریس مىنمایند و این امر را تا پایان عمر پر برکت خویش ادامه مىدهند.
از سال ۱۳۵۰ ه.ش به دستور امام(ره) به عضویت هیئت استفتائات حضرت امام(ره) در مىآیند که از آثار آن چند دوره مناسک حج امام(ره) و همچنین مختصر توضیحالمسائل و منتخب توضیحالمسائل و استفتائات حضرت امام(ره) را مىتوان نام برد.
بعد از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى از طرف امام خمینى(ره) مأمور مىشوند تا با انتخاب عدهاى مسئولیت بخش استفتائات را بهعهده گیرند که این حضور و به تعبیر خودشان خدمتگذارى در دفتر امام(ره) تا رحلت آن بزرگوار ادامه داشته است.
ایشان بعد از رحلت امام راحل عظیم الشأن در دفتر حضرت آیتالله اراکى(ره) مشغول فعالیت مىشوند. بعد از ایشان نیز در دفتر مقام معظم رهبرى و نیز مدتى در دفتر آیتالله بهجت(ره) در همان بخش استفتائات به خدمت ادامه مىدهند.
«وفات و آثار»
آیتالله قدیرى در ۱۶ شوال ۱۴۲۹ ه.ق مصادف با ۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ ه.ش رحلت کردند و در طول عمر با برکت خویش آثار علمی ذیل را به یادگار گذاشتند:
رسالة فی الوضع و الإستعمال (اصول)
البحث فی رسالات عشر (فقه و اصول)
البیع (تقریرات درس امام خمینى(ره))
این اسلام است
حاشیة على العروة الوثقى (فقه)
التیمم (فقه)
المباحث فی علم الإصول
مناسک حج
@khamenei_qom
📚 خمس ارث
💠 سؤال: پدر فوت کردند و نمی دانم که ایشان سال خمسی داشته اند یا نه؛ آیا ارثی که از مرحوم پدر به ما رسیده، مشمول خمس می شود؟
✅ جواب: اگر نمی دانید که ایشان خمس بدهکار است یا اموالش متعلق خمس است، نسبت به خمس تکلیفی ندارید وگرنه باید بدهی خمسی او را مانند بقیه بدهی های پدر، از اصل مال او پرداخت کرده و سپس باقیمانده اموال را بین ورثه تقسیم کنید.
#احکام_خمس #احکام_ارث
@leader_ahkam
@khamenei_qom
#زندگینامه مرحوم آیت الله #کریمی (رحمه الله) که سالیانی در دفتر مقام معظم رهبری به صورت فعال، متواضعانه، مخلصانه و عالمانه به پاسخگویی سئوالات شرعی و دینی اقشار مختلف مردم مشغول بودند را در پیام ذیل مطالعه نمایید:
دفتر مقام معظم رهبری در قم
#زندگینامه مرحوم آیت الله #کریمی (رحمه الله) که سالیانی در دفتر مقام معظم رهبری به صورت فعال، متواضع
حضرت آیت الله سید جعفر کریمی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در روستای دیو کلای بابل و در میان خانوادهای مذهبی به دنیا آمدند.
ایشان تا پایان شهریور ۱۳۲۰ تنها به فراگیری قرآن در مکتب خانه بسنده کرده بودند و از سال ۱۳۲۱ برای فراگیری مقدمات، به نزد ثقة الاسلام سید محمود موحدی رفتند و بخشی از جامع المقدمات را فرا گرفتند و از مهرماه ۱۳۲۳ به حوزه علمیه بابل رفتند و تا مهر ۱۳۲۶ در محضر استادان و عالمان آن حوزه به فراگیری ادبیات عرب اشتغال داشتند.
در مهرماه ۱۳۲۶ عازم قم شدند تا در حوزه علمیه قم و در محضر استادان و عالمان آن دیار، پلههای پیشرفت علمی و عملی را بپیمایند. دروس دوره سطح را تا سال ۱۳۳۲ در محضر استادان برجسته قم به پایان بردند و سپس به درس خارج علمای بزرگ حوزه علمیه قم مشرف شدند. در دی ماه سال ۱۳۳۳ به سفارش پدر، به نجف اشرف، مشرف شدند تا به محضر استادان آن حوزه نیز شرفیاب شوند. حضور ایشان در نجف تا سال ۱۳۵۷ ادامه پیدا کرد.
در طی سالهایی که امام خمینی (ره) در نجف اشرف حضور داشتند، همواره به درس ایشان میرفتند و هنگامی که دولت عراق به محاصره بیت ایشان پرداخته و آن مرجع بزرگ را به خروج از عراق وادار کرده بود، ایشان با گروهی امام(ره) را تا مرز صفوان بدرقه کردند. در طی این سالها، خود نیز به تدریس دروسی که آموخته بودند پرداختند و نیز از محضر دروس اخلاق استادان خود بهرهمند بودند.
ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سمتهای مختلفی را پذیرفتند که ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات با حکم امام(ره) در سال ۱۳۶۱، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره اول و سوم از طرف مردم استان مازندران، مسؤولیت بررسی پروندههای زندانیان محاکم عمومی با حکم امام(ره) در سال ۱۳۶۲ برخی از مسؤولیت های این عالم ربانی بوده است.
آیت الله کریمی از سال ۱۳۵۸ به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آمد و در طی این سالها، نقش مهم و مثبتی در احیای حوزههای علمیه و اعتلای اسلام ناب محمدی ایفا کردند. در سالهای اخیر در قم به تدریس بحث خارج فقه معاملات اشتغال داشتند و در دفتر مقام معظم رهبری به پاسخ استفتائات و خدمترسانی به مردم انقلابی می پرداختند.
@khamenei_qom
#زندگینامه مرحوم آیت الله #راستی کاشانی (رحمه الله) که سالیانی در دفتر مقام معظم رهبری به صورت فعال، متواضعانه، مخلصانه و عالمانه به پاسخگویی سئوالات شرعی و دینی اقشار مختلف مردم مشغول بودند را در پیامهای ذیل مطالعه نمایید:
تولد و دوران کودکی:
آیت الله حاج شیخ حسین راستی کاشانی در سال 1306 در شهرستان کاشان در محلّه سلطان امیر احمد (از فرزندان موسی بن جعفر(سلام الله علیه) ) به دنیا آمد. مادرش، ربابه بود و پدر وی، علی نام داشت که از راه ابریشم بافی، روزگار میگذرانید و مدتی نیز کارمند دولت بود.
دوران تحصیل:
آیت الله راستی کاشانی، تحصیلات ابتدایی را تا پایة ششم در شهر کاشان به پایان رسانید. پس از آن، به دلیل نارضایتی پدر از وضعیت دبیرستانهای آن روزگار، به دبیرستان نرفت و در بعضی از تجارت خانهها و مغازهها به کار مشغول شد. پس از مدتی به سراغ نقاشی طرحها و نقشههای قالی رفت و آن حرفه را نزد استادان معروف و مجرّب فرا گرفت؛ امّا به سبب شوق فراوان به کسب معارف اسلامی و علوم دینی، راهی حوزه علمیه کاشان شد. دروس دوره ادبیات و بخشی از دروس سطح را نزد استادان مشهور آن دیار آموخت و سپس، عازم حوزه علمیه قم شد.
در قم، نیز رسائل، مکاسب و کفایه را به پایان رساند و در کنار آن به تحصیل فلسفه، کلام و تفسیر مشغول بود. پس از آن، عازم نجف اشرف شد تا در کنار مضجع مولای متقیان، علی(سلام الله علیه) از محضر استادان آن دیار نیز بهره ببرد که این سفر بیش از بیست و پنج سال به طول انجامید. علت مهاجرت ایشان به نجف اشرف، علاقه فراوان ایشان به تفسیر قرآن کریم واطلاع از جلسات درس تفسیر حضرت آیتالله العظمی آقای خویی بود.
آیت الله راستی کاشانی، در طی این سالها، به تدریس درسهای آموخته نیز میپرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت مینمود؛ امّا با شرفیابی حضرت امام(ره) به شهر امیرمؤمنان علی(سلام الله علیه)، آیت الله راستی درس خود را که طلاب بسیاری در آن شرکت میجستند، تعطیل کرد و همراه با شاگردان، در درس امام خمینی(ره) شرکت کرد.
استادان و دوستان:
ایشان در طول دوران تحصیل خود از محضر استادان برجستهای بهرهمند بود. وی در کاشان، دروس دوره ادبیات و بخشی از دروس دوره سطح را نزد استادانی همچون آیت الله العظمی سید محمد حسین رضوی، آیت الله میرزا حسین فاضل نراقی، آیت الله غروی کاشانی، آیت الله شیخ علی اکبر صمدی و آیت الله حاج شیخ جعفر صبوری قمی فرا گرفت.
با ورود به قم، رسائل و مکاسب و کفایه را نزد آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، آیت الله حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی، آیت الله العظمی حاج سید شهاب الدین مرعشی نجفی و حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدباقر طباطبایی بروجردی (سلطانی) آموخت و برای آموختن تفسیر، هیئت، فلسفه نزد مرحوم علامه طباطبایی رفت.
در دوره تحصیل در نجف نیز، به درس خارج اصول و فقه و تفسیر آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی و آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی رفت. همچنین در درس حضرات آیات حاج سید محسن حکیم و حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید عبدالهادی شیرازی، میرزا حسن یزدی، شیخ حسن حلّی، حاج میرزا حسن بجنوردی و حاج سید حسین حمّامی نیز به تناوب شرکت میجست.
وی برای فراگیری علم حدیث و درایه و بخشی از حکمت و فلسفه به نزد آیت الله العظمی حاج سید عبدالاعلی سبزواری رفت.
از دیگر استادان او در فلسفه و کلام، آیت الله حاج شیخ صدرا میباشد. همچنین وی تفسیر را نزد عالم ربانی، آیت الله شیخ محمد علی سرابی و آیت الله العظمی آقای خویی آموخت در این مدت ایشان از جلسات خصوصی اخلاق حضرت آیتالله العظمی حاج سید جمال گلپایگانی بهره برد.
با حضور امام (ره) در حوزه علمیه نجف اشرف، آیت الله راستی به درس ایشان شتافت و از محضر وی بهرههای بسیار برد. آیت الله راستی مدتی در جلسات فقهی شورای استفتای آیت الله خویی شرکت داشت.