⚠️ کار تشکیلاتی #امام_باقر_علیه_السلام
✳️ كار دیگری در زندگی آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. یعنی چه؟ یعنی این معارف را، همین تغییر فرهنگی و مبارزه فرهنگی را یک وقت انسان همین جور پرتاب میکند در میان جامعه، خُب مثل بذری است كه انسان بی حساب آن بذر را بریزد توی یک سرزمینی.
خُب یک بذر سبز خواهد شد، یكی از بین خواهد رفت، یكی بعد از سبز شدن خشك خواهد شد، یكی بعد از سبز شدن لگدمال خواهد شد، از بین خواهد رفت، خیلی مثمرِ ثمر نیست این جور بذر پاشیدن. یک وقت نه، آن باغبان ماهر آن زراعت گر چیره دست و عاقل علاوه بر اینكه بذر را می پاشد آن را حفظ هم میکند؛ حفظ او به چیست؟ به این است كه یک عده ای را بگمارند، افرادی را مأمور كنند در سرتاسر دنیای اسلام برای اینكه آن كسانی كه تحت تأثیر این تبلیغات و تعلیمات عالیه قرار میگیرند، اینها اشكالاتشان را با آنها برطرف كنند و مطرح كنند؛ معرفت بیشتری پیدا كند، تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند، اشتباه نكنند، پیوستگیشان را با همدیگر حفظ كنند، خلاصه یک تضمین كافی برای سبز شدن این بذرهای سالم در آن سرزمین آماده و مستعد به وجود آوردن.
✳️ یكی از كارهای امام باقر همین بود، كه كسانی را از شاگردان خود و از دوستان خود تربیت كند، بالا بیاورد، به صورت اختصاصی آنها را مورد توجه قرار بدهد -شاگردان ویژة آن حضرت- بعد آنها را به همدیگر وصل كند و در سرتاسر دنیای اسلام آنها را به عنوان یک قطبی، یک ركنی، به عنوان وکیل خود، نایب خود بگذارد كه آنها كار آن حضرت را دنبال كنند و ادامه تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را به گردن بگیرند و به عهده بگیرند. این سازماندهی پنهانی امام باقر بود، كه از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هیجان بیشتری پیدا كرد و البته در زمان امام صادق و امام موسی بن جعفر به اوج خودش رسید؛ این هم كار دیگر بود، كه كاری بود بسیار خطرناك.
✳️ لذا شما می بینید در روایات بعضی از اصحاب امام باقر(علیه السلام) به عنوان «اصحاب السّر» شناخته شدند، مثل جابر بن یزید جُعفی. جابرجعفی به عنوان اصحاب السّر، راز داران [بود].
رازداران چه کسانی اند؟ همین افرادی هستند كه در گوشه و كنار دنیای اسلام، در همه جا اینها حضور دارند، و راهنمایی و دستگیری و هدایت و خلاصه اشباعِ ذهنهای مردمانِ مستعد و علاقه مند به عهده اینهاست. دستگاه هم هر وقت اینها را پیدا می کرد، این جور افراد را زیر سخت ترین فشارها قرار میداد.
✳️ (برای مثال) نامه خلیفه -هشام ابن عبدالملک- به حاكم كوفه رسید كه نوشته بود: تحقیق كن مردی به نام جابربن یزیدجعفی كیست؛ دستگیرش كن و گردنش را بزن و سر او را نزد من بفرست.
این نمونه ای از چگونگی ارتباط امام با یاران نزدیك است و نمایانگر وجود پیوستگی و رابطه ای محاسبه شده و تشكیلاتی؛ و نیز نمونه ای است از موضع گیری حكومت در برابر این یاران.
📎کتاب «انسان 250 ساله»/نشر صهبا
خانه طلاب جوان
@KhaneTolab
📃 متن پیام آیت الله خامنه ای به حُجّاج:
بسماﷲالرّحمنالرّحیم
و الحمد للّه و الصّلاة علی رسوله المصطفی و آله الاطهار الابرار و صحبه الاخیار. قال اللّه تعالی: وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ یَأتوکَ رِجالًا وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ × لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَ یَذکُرُوا اسمَ اللهِ فیِّ اَیّامٍ مَعلومات.
این آهنگ عرشی همچنان دلها را فرامیخواند و از فراز قرنها و دورانها، بشریّت را به گرد آمدن بر محور توحید دعوت میکند. همهی آحاد انسان، مخاطب این فراخوان ابراهیمی و مفتخر به آنند؛ اگرچه گوشهایی آن را نشنوند و دلهایی زیر حجاب غفلت و جهالت، از آن محروم بمانند، و اگرچه کسانی صلاحیّت ورود در این ضیافت جهانی و همیشگی را در خود فراهم نکنند و یا به هرجهت توفیق آن را نیابند.
اکنون شما از این موهبت برخوردار گشته و در وادی امن میهمانسرای الهی قدم نهادهاید. عرفات و مشعر و منیٰ، صفا و مروه و بیت، مسجدالحرام و مسجدالنّبی، جایجای همهی این مناسک و مشاعر، هریک قطعهای از زنجیرهی معنویّت و عروج روحی برای حجگزاری است که قدر این توفیق را دانسته و از آن برای طهارت خود بهره گیرد و برای بقیّهی عمر خود توشه بردارد.
نکتهی مهمّی که هر انسان اندیشهورز را کنجکاو و حسّاس میکند، تعیین یک میعادگاه دائمی برای همهی مردم و همهی نسلها و در همهی سالها، در یک نقطهی معیّن و در یک محدودهی زمانی واحد است. این وحدت زمان و مکان، یکی از رازهای اصلی فریضهی حج است. بیشک یکی از برترین مصداقها برای «لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم» همین دیدار سالیانهی آحاد امّت اسلامی در کنار خانهی خدا است. این، رمز وحدت اسلامی و نماد امّتسازی اسلام است که باید در زیر سایهی بیتاللّه قرار داشته باشد. خانهی خدا متعلّق به همگان است: سَواءً العاکِفُ فیهِ وَ الباد.
حج، در این مکان و در این محدودهی زمانی، همیشه و در همهی سالها، با زبان رسا و منطق آشکار، مسلمانان را به اتّحاد فرامیخواند. و این در نقطهی مقابلِ خواست دشمنان اسلام است که در همهی دورانها و بویژه در این دوران، مسلمانان را به صفآرایی در برابر یکدیگر تشویق میکردهاند و میکنند. امروز به رفتار آمریکای مستکبر و جنایتکار بنگرید. سیاست اصلی آن در برابر اسلام و مسلمین، جنگافروزی است. خواست و تلاش خباثتآلود آن، کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است. ظالمانی را به جان مظلومانی انداختن، از جناح ظالم پشتیبانی کردن، به دست او جناح مظلوم را بیرحمانه سرکوب کردن، و آتش این فتنهی هولناک را همواره تیزوتند کردن. مسلمانان باید هشیار باشند و این سیاست شیطانی را خنثی کنند. حج زمینهساز این هشیاری است، و این است فلسفهی برائت از مشرکان و مستکبران در حج.
یاد خدا روح حج است. در همه حال دلهای خود را با این باران رحمت، زندگی و نشاط بخشیم و توکّل و اعتماد به او را که اصل و سرچشمهی قدرت و شکوه و عدل و زیبایی است، در دل خود ریشهدار کنیم. دراینصورت بر کید دشمن پیروز خواهیم شد. حجّاج عزیز! دعا برای امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید.
والسّلام علیکم و رحمة اللّه
سیّدعلی خامنهای
۲۸ مردادماه۱۳۹۷
مصادف با ۷ ذیالحجّة ۱۴۳۹
@KhaneTolab
🔸#معرفی_کتاب🔸
📗 کتاب «نوبهار جان و دل»
✍ جملات قصار دربارهی حج از مقام معظّم رهبری
📇 کاری از انتشارات انقلاب اسلامی
⬇️ دانلود نسخه الکترونیکی 👇
@KhaneTolab
نوبهار جان و دل.pdf
1.62M
🔸#معرفی_کتاب🔸
📗 نسخه #الکترونیکی کتاب «#نوبهار_جان_و_دل»
✍ جملات قصار دربارهی حج از مقام معظّم رهبری
✅ این کتاب حاوي هفتاد و هفت عبارت برگزيده از پيامها و بيانات معظّمٌ له در موضوع حج در طول سالهاي 1368 تا 1388 ميباشد.
📇 کاری از انتشارات انقلاب اسلامی
⬇️ توضیحات برای آشنایی بیشتر با کتاب 👇
@KhaneTolab
خانه طلاب جوان
🔸#معرفی_کتاب🔸 📗 نسخه #الکترونیکی کتاب «#نوبهار_جان_و_دل» ✍ جملات قصار دربارهی حج از مقام معظّم رهب
📗 درباره کتاب:
این کتاب حاوي هفتاد و هفت عبارت برگزيده از پيامها و بيانات معظّمٌ له در موضوع حج در طول سالهاي 1368 تا 1388 ميباشد.
اهميّت حج، اغتنام فرصتي استثنايي، اهميّت برائت از مشركان، وحدت مسلمين، خودداري از تبديل فرصت حج به امور تجاري و بازرگاني و توصيه به خودسازي معنوي از جمله محورهاي اين عبارات ميباشد.
📗 موضوعات مهم:
اجتماع دلهای شیفته از سراسر جهان در جوارخانهی معبود یا محبوب/ پا به پای پیامبر(ص)/ تحکیم برادری و وحدت کلمه و برحذر بودن از کید دشمن/ هجرت از "منیّت" به مقام عبودیّت/ اهمیّت برائت از مشرکان/ خودداری از تبدیل فرصت حج به امور تجاری
📗 صفحاتی از کتاب:
🔹پا به پای پیامبر(ص)
در حج، در مدينه و مكّه، در اُحد و منى و حرا، در اين سرزمين كه قدم مبارك رسول اكرم (ص) و اصحاب كرامش بر آن نهاده شده و شاهد آن رنجها و در به دري ها و مبارزات و خون دلها بوده و در قدم به قدم سرزمين وحى و جهاد و قرآن و سنّت، در آن گذشته ها به تدبّر بپردازيد؛ خود را با آن پيوند دهيد؛ در پرتو آن، راه و جهت را بيابيد؛ با تجربه ى آن، نتيجه و سرانجام راه را ببينيد؛ و به حول و قوّه ى خدا و با توكّل به او و اميد به نصرت او و اعتماد به توانايى خود، در آن راه و به سمت آن هدف قدم گذاريد؛ «وَ الله مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُم».
🔹آهنگ برادری
آيه ى شريفه ى «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» را كه توصيه ى تمسّك به دين و رعايت وحدت كلمه در آن است، همواره به ياد داشته، هر دو توصيه ى آن را نصبالعين خود قرار دهيد و از كيد دشمن در اين باب برحذر باشيد.
🔹تو خود حجاب خودی
حج، يك هجرت است. هجرت از خود ماست؛ هجرت از منيّت ماست؛ هجرت از آن زندانى است كه ما را احاطه كرده و گوهر يكدانه ي بى نظير انسانى را در وجود ما مخفى و پنهان نگهداشته است. حج، هجرت از خودپرستي هايى است كه از هوا و هوس ناشى مى شود؛ هجرت از خودخواهي هايى است كه ما را از خدا دور مىكند؛ هجرت از طبقه بندى ها و مرزبندي هايىست كه زندگى انسانها را از هم جدا مى كند و فقير و غنى، شريف و وضيع، بزرگ و كوچك ـ بر طبق معيارهاى عاميانه مردمى ـ را به هم نزديك مىكند و در كنار هم قرار مى دهد و وجه مشترك همه انسانها، يعنى عبوديّت را در همه زنده مىكند.
🔹برائت، روح حج
برائت، حقيقتاً از اركان حج است. بالاتر از اركان حج است؛ روح حج است؛ معنا و هدف و جهت حج است. خطاست اگر كسى خيال كند كه مى شود هر يك از اركان و اعمال حج را با روح حج و جهت كلّى آن مقايسه كرد.
@KhaneTolab
هدایت شده از هیأت زوارالزهراء(س)
مراسم پرفیض دعای #عرفه
💠 مناجات و مداحی توسط:
🔸 کربلایی نریمان پناهی
🔸 حاج حسین هوشیار
🔸شیخ علی مهديان
📆 سه شنبه ۳۰ مردادماه، از ساعت ۱۶
💠 هیأت زوارالزهراء (س)
✅ @ZovvarAlzahra
🏴#هیات_امام_حسن_علیه_السلام
⚜برگزاری مراسم دعای عرفه⚜
⏱ #زمان:
شروع مراسم ساعت ۱۶
🕌 #مکان:
قم ، بلوار جمهوری ، میدان سپاه ، بلوار شهید اخلاقی ، پ۱۲ ، ساختمان فتوت
@KhaneTolab
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
💐 عید سعید #قربان مبارک
🔰 امام خمینی(ره): پدرِ توحید و بت شکنِ جهان به ما و همه انسانها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید، و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. ۱۲شهریور۱۳۶۲
👥 بازخوانی بدون تحریف مواضع امام خمینی 👇
✅ @EMAM_COM
🏴هیات امام حسن (علیه السلام)
عید قربان باشد و هنگام قربانی شدن / در نگاه مهربانان وقت مهمانی شدن
از علی(ع) خواهم شرابی تا که سرمستم کند / جرعه ای خواهم از آن دریای عرفانی شدن
#هیات_امام_حسن_علیه_السلام
#جلسه_719
⏱ #زمان:
چهارشنبه 31 مرداد 1397
ساعت 20 الی 22:30
شروع هیأت همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء
🏠 #مکان:
قم ، بلوار جمهوری ، میدان سپاه ، بلوار شهید اخلاقی ، پ۱۲ ، ساختمان فتوت
‼️#تذکر:
با توجه به کوتاه بودن شبها لطفا سروقت حاضر شوید.
@KhaneTolab
حجةالاسلام عالم زاده نوری - ذنب امام.mp3
2.07M
▪️ذنب امام امت▪️
🎙 حجة الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری
🏴 #هیأت_امام_حسن_علیه_السلام
#اراده_جمعی
#نصرت_امام
#ذنب_امام
#صلح_امام_حسن_ع
#قبول_حکمیت
#تجربه_برجام
#تقیه
#نفاق
خانه طلاب جوان
@KhaneTolab
خانه طلاب جوان
▪️ذنب امام امت▪️ 🎙 حجة الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری 🏴 #هیأت_امام_حسن_علیه_السلام #اراده_جمعی #
▪️ذنب امام امّت▪️
📣 فرمودند که «مَن أَحَبَّنا فهُو مِنّا اَهَل البيت» راوی با تعجب می پرسد «جُعِلتُ فِداك،مِنکُم؟» حضرت میفرماید «مِنّا و الله، اَما سَمِعتَ قَولَ ابراهيم (عليه السلام): فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی؟»
یعنی هر که با ما #پیوند_قلبی برقرار کند از ما میشود و جزء شخصیت ما میشود البته همان #شخصیت_جمعی و در نتیجه یک #اراده_جمعی پدید می آید که با آن میشود یک کار بزرگ انجام داد.
آنگاه حرکت ما میشود #نصرت_امام.
از آن طرف کندی های ما میشود #خذلان_امام ، ضعف های ما میشود وبال گردن امام، بدی های ما میشود #ذنب_امام.
📣 این تعبیر قرآن در مورد پیامبر(ص) که میفرماید « لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّر» ، این #ذنب_پیامبر_ص چیست؟
این مربوط میشود به آن شخصیت جمعی پیامبر(ص) که خود پیامبر(ص) با همان «مَنْ تَبِعَنِي» یک #شخصیت_جمعی را پدید آورده اند که کوتاهی های هر فرد به پای جمع و به پای امام نوشته میشود.
📣 صلح #امام_حسن_ع را ملاحظه کنید. این صلح یک عبادت بزرگ است و افتخار است برای امام حسن(ع) تا دامنه قیامت که برخلاف خواسته خود این صلح را پذیرفت.
اما برای #امت_امام_حسن_ع چه؟ برای امت ننگ است تا دامنه قیامت که در آن شرایط حساس آن حضرت را تنها گذاشتند و حضرت مجبور به پذیرفتن این صلح شد.
📣 پذیرش حکمیت برای #امام_علی_ع افتخار است و یک عبادت بزرگ است. آن حضرت علی رقم میل باطنی خود و داشتن یارانی مانند مالک اشتر و داشتن توان مقابله ،حکمیت را می پذیرد. اما برای #اصحاب_امیرالمومنین یک لکه ننگ است که در تاریخ ثبت شده است.
📣 قبول #برجام هم مانند همین است، برای کسی که در آن شرایط بر خلاف میل خود آن را قبول کرد، یک سجده تاریخی بزرگ است. اما برای خواصی که همراهی نکردند و کار را به آنجا رساندند یک ننگ بزرگ است و در تاریخ میماند. آن کسانی که که از چرخه ولا یت خارج شدند، آن کسانی که داعیه ولایت را به زبان و ادّعا و سخنرانی داشتند اما در واقع وجودشان جبهه دیگری را تقویت میکرد و وجودشان خرج یک جبهه دیگری میشد. اینها هرقدر عبادت های فردی داشته باشند فایده ای ندارد.
📣 و چقدر این مرد شبیه جدشان امیرالمومنین است. مجبور کردند آن حضرت را به #قبول_حکمیت در حالی که #هشدار داد، فریاد زد ،موعظه کرد اما زیر بار نرفتند. بعد که مجبور به اجازه دادن شد فرمود رضایت میدهم چون #تجربه_تاریخی میشود برای امت و بعد از آن کلی #شرط گذاشت که رعایت نکردند. اما بعد از اینکه نتیجه نداد به حضرت علی(ع) گفتند «تو حکمیت را قبول کردی و باید توبه کنی».
📣 در اینجا دو مفهوم #تقیه و #نفاق هم مشخص میشود و شکل میگیرد.
مفهوم #تقیه برای جایی است که جریان جاری در حکومت جریان فاسدی است که شخص باید طوری عمل کند که هم خودش را و هم دینش را حفظ کند و هم وجودش خرج این جریان فاسد نشود.
اما مفهوم #نفاق برعکس تقیه است. جریان جاری در جامعه جریان صالحی است که شخص طوری عمل میکند که وجودش خرج دستگاه دیگری میشود و فقط ظاهراً به این جریان منتسب است و #وبالی بر #جبهه_حق میباشد و ادعایش هم این است که من در این جریان هستم.
📣 و ما فدای آن آقایی بشویم که کوتاهی های ما را بر دوش میکشد و کندی ها و کوتاهی های ما را به خود نسبت میدهد و مجبور است تحمل کند.
این جمله منسوب به #امام_زمان_عج است که فردی به خدمت ایشان رسیده بودند و از ایشان پرسیده بود که «شما از طلبه ها راضی هستید؟» و در جواب ایشان فرموده بود «اگر راضی نباشم چه کنم؟»
🎙 گوشه ای ازسخنرانی حجة الاسلام عالم زاده نوری در هیأت امام حسن(علیه السلام)
#هیأت_امام_حسن_علیه_السلام
#اراده_جمعی
#نصرت_امام
#ذنب_امام
#صلح_امام_حسن_ع
#قبول_حکمیت
#تجربه_برجام
#تقیه
#نفاق
خانه طلاب جوان
@KhaneTolab
حجةالاسلام عالم زاده - عبودیت جمعی.mp3
1.48M
▪️عبودیت جمعی▪️
🎙 حجة الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری
🏴 #هیأت_امام_حسن_علیه_السلام
#اراده_جمعی
#عبودیت_جمعی
#عبودیت_فردی
#امام_حق
#حاکمیت_خدا
#جبهه_اسلام
#حبط_عمل
#امام_خمینی_ره
خانه طلاب جوان
@KhaneTolab