eitaa logo
خانواده‌درمانی اسلامی🌹اکسیر آرامش
613 دنبال‌کننده
255 عکس
19 ویدیو
19 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ آسیب‌شناسی تضعیف جایگاه مرد در خانواده ✍🏼|حجت الاسلام دکتر محمد زارعی 🔹خانواده منبع تامین نیازهای اساسی انسان و بستر رشد، بالندگی و پرورش انسان است. براساس رویکرد سیستمی حاکم بر اغلب نظریه‌های خانواده درمانگری و همسو با نظریه خانواده درمانگری اسلامی (زارعی، 1401)، خانواده نظام هماهنگی از مجموعه‌ای از اعضا است که در تعامل با یکدیگر هدف خاصی را دنبال می‌کند. در این نظام هماهنگ هر کدام از اعضا نقش خاصی برعهده دارند که بر اساس آن اهداف متعالی خانواده محقق می‌یابد. در این میان نقش مرد به عنوان رکن خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است که ضعف یا فقدان آن آثار جبران ناپذیری را به دنبال دارد. 🔸 بر اساس الگوی نقش و نیاز (زارعی، 1397، زارعی، جانبزرگی و بستان، 1395) برآمده از آموزه‌های دینی و یافته‌های روان‌شناسی، هم زن و هم مرد نیاز به قدرت و نیاز به مهر و دریافت محبت و عشق دارند، اما نیاز به قدرت در مردان بسیار بیشتر و اساسی‌تر از نیاز به مهر است. برعکس نیاز به مهر در زنان به شکل بارزتر و بیشتری بروز می‌کند. از طرف دیگر مرد جذاب برای زنان، مردان مقتدر و توانا است و زن مورد علاقه مردان غالباً زن ملایم و لطیف است. نه زنان مردان زن نما را ترجیح می‌دهند و نه مردان زنان مرد نما را انتخاب می‌کنند. هر چند به رغم اینکه زنان مردان قدرتمند را می‌پسندند، اغلب نمی‌دانند که مردان نیازمندی بیشتری به قدرت دارند و نیز نمی‌دانند منبع شارژ قدرت، زنان هستند. در واقع یک زن می‌تواند به راحتی به یک مرد نیرو بدهد و قدرت او را هدایت کند و نیز یک زن در برابر مردی که می‌تواند به او عشق بورزد به شدت ضعیف است و منبع مهرورزی زنان هم در واقع مردان هستند. 🔹 منطق این تبادل روشن است، کسی که محتاج است نمی‌تواند ببخشد. در واقع بی‌نیاز امکان بخشش واقعی دارد. مردان بیشتر از زنان محتاج قدرتند و زنان بیشتر از مردان محتاج مهرند. اکنون کسی می‌تواند چیزی را ببخشد که نیازمند آن نیست. اگر مردان می‌توانند مهر و عشق به همسران خود بدهند به این علت است که به آن کمتر نیاز دارند و اگر زنان می‌توانند به مردان قدرت بدهند به این علت است که خود نیاز چندانی به آن ندارند. پس در اینجا موضوع مهم همسران این است که اگر زن به مرد قدرت بدهد از او مهر دریافت می‌کند و اگر مرد به زن عشق و مهر بدهد از او قدرت دریافت می‌کند.از این دیدگاه وقتی یک مرد زورگو و قدرت طلب می‌شود که قدرت او را مورد حمله قرار دهند یا محدود کنند یا آن را به رسمیت نشناسند. مردی که قدرت او ارضاء شود (که فقط توسط یک زن امکان پذیر است)، رئوف و مهربان می‌شود و در عین حال مقتدر و زنی که نیاز به مهر او ارضاء شود (که فقط توسط یک مرد امکان پذیر است)، زنی انعطاف‌پذیر، سرزنده و سازگار خواهد شد. 🔸از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان دادند، فرزندان هم به نرمی و عطوفت مادرانه و هم به اقتدار و استحکام پدرانه نیاز دارند. براین اساس، هر کدام به شیوه خاص خود احساس امنیت و ایمنی را در میان فرزندان خود می‌پرورانند (وزارت بهداشت آمریکا، 2004). نقش فراهم‌کنندگی و حفاظت‌کنندگی با احساس مرد بودن و مردانگی مرد، گره خورده است (روزنبرگ، ویلکوکس، 2006). پژوهش‌ها به اتفاق نشان می‌دهند که پدرانی که به طور تمام وقت کار می‌کنند اظهار می‌دارند که در زندگی خانوادگی، احساس خوشبختی بیشتری دارند و ارتباط بهتری با فرزندانشان برقرار می‌کنند، در مقایسه با پدرانی که بیکار هستند یا شغل نیمه وقت دارند. مردانی که قدرت آنها تضعیف می‌شود یا همسرشان از قدرت بیشتری برخوردارند، احساس ناکارآمدی می‌کنند. احساس ناکارآمدی می‌تواند به شکل پرخاشگری و عصبانیت بروز پیدا کند. در این شرایط، بدرفتاری با کودکان، می‌تواند شیوه‌ای باشد که مرد به کار می‌گیرد (روزنبرگ دیگران، 2006). نتایج پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که غیبت پدر و ضعف وی، یکی از عوامل آسیب‌پذیری کودکان در زمینه‌ رشد فردی، سلامت جسمی و روانی، هوش و استعداد، تعلیم و تربیت، هیجانات، آسیب‌های اجتماعی و غیره به شمار می‌آید (الن دیگران، 2007). 📥 بخش دوم یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir| @khanevadeh_eksearr
♦️آسیب‌شناسی تضعیف جایگاه مرد در خانواده 🔹این امر در خانواده‌های تک والد و فاقد پدر نمود بیشتری به خود می‌گیرد. «کودکانی که در خانواده‌های تک والد بزرگ شده‌اند در مقایسه با کودکانی که والدین ازدواج کرده‌اند، ممکن است به طور میانگین فقیر‌تر باشند، مشکلات جسمانی و اختلالات روانی بیشتری داشته باشند، بیشتر مرتکب جرم و ناهنجاری‌های رفتاری شوند، ارتباط نسبتا ضعیف‌تری با خانواده و همتایان داشته باشند و سرانجام هنگامی که به بزرگسالی برسند، میزان تحصیلات کمتری داشته باشند و از ازدواج با ثبات کمتر و موقعیت‌های شغلی پایین‌تری برخوردار باشند. اثر این اختلال زناشویی بر رفاه کودک، حتی پس از آنکه پژوهشگران ویژگی‌های خانوادگی مهمی از جمله نژاد، درآمد و موقعیت اجتماعی- اقتصادی را کنترل می‌کنند، همچنان صدق می‌کند» (رودز، 1392: 115). 🔸 ضعف پدر در خانواده می‌تواند آینده اجتماعی یک جامعه را نیز به مخاطره بیاندازد. بر این اساس، آنکونا (1998) اعتقاد دارد، ازدست رفتن نقش پدری در جامعه آمریکا اساس اجتماعی آمریکای معاصر را سست کرده است و قدرت گذشته این کشور را تضعیف نموده است. بر این اساس اهمیت جایگاه مرد در خانواده در منابعی دینی مورد تایید قرار گرفته و قوام و تکیه‌گاه خانواده عنوان شده است (نساء، آیه34). همچنین، بر اساس آیه 6 سوره تحریم، حفظ خانواده و تربیت فرزندان از مسئولیت مردان دانسته شده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه داريد» (تحريم: 6). در روایات متعددی ذیل آیه مذکور، به مسئولیت پدر در تدبیر خانواده و تربیت فرزندان تصریح شده است (کلینی، 1365، ج5: 63؛ حرعاملی، 1409ق، ج16: 148). امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود، مسئولیت اساسی پدر در تربیت فرزند را به واسطه اقتدار و ولایت پدری تبیین می‌فرماید که زمینه تربیت مناسب فرزندان را فراهم ‌آورد: «حق فرزندت بر تو اين است كه بدانى وجود او از تو است و در دنیا هر خیر و شری که دارد منسوب به توست و با دارا بودن قدرت و سلطه پدرى، مسئول تربيت وى و رهنمايى و كمك به او در فرمان‌بردارى پروردگار هستى» (نوری، 1408ق، ج11: 160). 🔹 بنابراین، ضعف جایگاه مرد در خانواده آسیب‌های متعددی به همراه دارد که متزلزل شدن بنیان خانواده از مهمترین آسیب‌ها به شمار می‌رود. ✍🏼|حجت‌الاسلام دکتر محمد زارعی 📥 بخش اول یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir| @khanevadeh_eksearr
*با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی منتشر شد* 📚کتاب *خانواده درمانگری معنوی خداسو* 🖌مؤلفان: دکتر مسعود جان‌بزرگی (استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)، دکتر عباس پسندیده (استاد پژوهشگاه قرآن و حدیث)، دکتر مسعود آذربایجانی (استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 📖 ناشر همکار : دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی 📝 *چکیده کتاب* : خانواده‌درمانگری سیستمی معنوی الگویی کاربردی با راهنمای درمان است که برای اولین بار بر اساس منابع دینی و طراحی دقیق برای کمک به خانواده‌های آسیب‌پذیر و دارای آسیب تنظیم شده‌است. این الگوی درمانی از یک سو سیستمی است؛ زیرا هم به ساختار و هم به کنش خانواده می‌پردازد و از سوی دیگر معنوی است و به تحول خانواده توجه می‌کند. در اینجا منظور از معنویت، تنظیم تعاملات خانواده بین مبدأ و معاد یا یک نیت و هدف واقعی ‌است. این کتاب هشت مرحله درمان خانوادگی را با یک رویکرد چندبعدی معنوی و البته خداسو معرفی می‌کند، فعال‌سازی عقل خداسو به‌عنوان یک منبع درونی برای اتصال به واقعیت زندگی و فاصله‌جویی از پنداره‌های خودساخته یا تقلیدی و فاقد اعتبار، ویژگی منحصربه‌فرد این روش خانواده‌درمانگری است. کاربرگ‌ها و تمرین‌های عملی به درمانگر و مُراجع کمک می‌کند بتواند فرایندهای درمان را به‌خوبی هدایت کنند و بدانند که دقیقاً چه اتفاقی در هر مرحله در جریان است --------------- 🔻کتاب نما: https://eitaa.com/ketabnama_rihu 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir @khanevadeh_eksearr
سلام علیکم 🔴 سال ، سال «، » مبارک باد 💐💐💐
🖋برخی مقالات ISI در دانشگاههای طراز اول دنیا که به بررسی فواید روزه داری پرداختند... ✅ اما به نظر می‌رسد مهمترین فایده روزه‌داری تقویت خودمهارگری است که در آیه قرآن از آن به تقوا تعبیر شده است. افراد با روزه داری تاخیر ارضا و خودمهارگری را تمرین می‌کنند و این امر در بافت خانواده به کنترل خشم، پیشگیری از پیمان شکنی زناشویی، دیگر انحرافات جنسی، تاب آوری در برابر مشکلات زندگی از جمله کمبودهای اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند. @khanevadeh_eksearr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ چند وقتیه بحث حجاب بانوان در جامعه به شدت مورد توجه قرار گرفته خوبه نتیجه پژوهشی که چند سال قبل با موضوع "رابطه‌ بین متغیرهای پایبندی به حجاب تصور از خود و سلامت روان" را تقدیم کنم. ✅ منبع: http://ensani.ir/fa/article/342321/ @khanevadeh_eksearr
🌹 حجاب و آرامش روان 👈 مقایسه دختران مسلمان با حجاب و بی حجاب ✅ نتايج پژوهشهای تجربی منتشره توسط كتابخانه ملی پزشكی در آمريكا در اكتبر 2016: 1️⃣ دختران مسلمان با حجاب از اندام و ظاهر خود رضایت بیشتری دارند 2️⃣ آنان کمتر از دختران مسلمان بی حجاب در غرقاب مدگرایی و شيوه پوشش غربی گرفتارند 3️⃣ در نتیجه، آنان از آرامش روان بیشتری برخوردارند. 4️⃣ دين در حفظ آرامش روان دختران با حجاب، نقش محافظتی ويژه ای دارد. منبع: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27477544/ @khanevadeh_eksearr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥سه چهارم مردم انگلیس خواسته اند در محیط کاری دست دادن با زنان ممنوع شود 💥علت اینکه میخواهند دست دادن در محیط کار ممنوع شود آزار های فیزیکی زنان توسط مردان میباشد که با اجرای این طرح برای زنان حریم امن ایجاد خواهد شد. ✅ قوانین مرزگذاری بین زن و مرد از دیدگاه اسلامی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی است. فتامل @khanevadeh_eksearr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ هدف از جنبش زنانه و شعار زن زندگی آزادی چیزی جز انتقال انقلاب جنسی غرب به کشورهای مسلمان به ویژه ایران عزیز نیست. ✅ همانطور که نهضت فمنیستی و نهضت برهنگی در غرب در خلال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ مقدمه ساز انقلاب جنسی در آمریکا شد که هنوز که هنوز است جامعه آمریکا با پیامدهای جسمانی، روانی، خانوادگی و اجتماعی آن دست و پنجه نرم می‌کند. @khanevadeh_eksearr
کتاب مهر و اقتدار دکتر زارعی.pdf
1.24M
📚📚📚📚📚📚 معرفی و دریافت مهر و اقتدار در خانواده ضرورت عشق و مهرورزی به خانواده بر کسی پوشیده نیست اما توجه بیش از حد به آن می­‌تواند موجب خروج از اعتدال شده و امکان ایجاد آسیب به استحکام خانواده را در بر داشته باشد. لزوم دوری از افراط و تفریط و ضمیمه نمودن اقتدار به مهرورزی، ضرورت تدوین کتاب مهر و اقتدار در خانواده را دوچندان نمود و معاونت تهذیب حوزه­‌های علمیه به تدوین و نشر آن اهتمام ورزید. این کتاب دارای مقدمه و 6 فصل با عناوین زیر می­باشد: 1- اهمیت تشکیل خانواده و ساختار آن 2- ساختار قدرت در خانواده 3- دیدگاه اسلام درباره ساختار مسئولیت در خانواده 4- تأثیر تفاوت­‌های جنسیتی بر ساختار قدرت در خانواده 5- نقش­‌های خانواده 6- الگوی مهر و اقتدار و شیوه­‌های نهادینه کردن آن. نویسنده: محمد زارعی توپخانه سال انتشار: 1397. @khanevadeh_eksearr
💢🌸 با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند🔰 🔴 مراسم برزگداشت روز و با سخنرانی: 🔸آیت الله سیدمحمد، رئیس پژوهشکده علوم رفتاری؛ (روانشناسی اسلامی در ایران) 🔸دکتر مسعود استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ (جایگاه معنویت در روانشناسی معاصر) با حضور : 🔹اساتید، دانشجویان و فعالان روانشناسی و مشاوره؛ ➕برنامه های متنوع دیگر؛ 🗓 10 اردیبهشت 1402 ساعت 16 تا 18 📍 قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تالار بیان --------------- 🔻مرکز مشاوره خانواده: https://eitaa.com/khanevadeclinic 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir @khanevadeh_eksearr
✅ آیین رونمایی از کتاب نظریه‌های بنیادین خانواده درمانگری، مطابقت‌های فرهنگی مذهبی، با حضور آیت الله‌ غروی، دکتر جانبزرگی، حجت الاسلام دکتر آذربایجانی، حجت الاسلام دکتر سالاری‌فر در روز روان شناس در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅در این جلسه همزمان از دو اثر دیگر خانواده درمانگری معنوی خداسو و مهارت‌های زندگی زناشویی از گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رونمایی شد. @khanevadeh_eksearr
🍀🔰 گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند: نشست علمی تخصصی 💢 روانشناسی عفاف و حجاب با هدایت دکتر مسعود آذربایجانی، استاد روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ سخنرانی ها: 🔸تحلیل روان‌شناختی حجاب در ایران؛ سیده محدثه پیشنمازی و فاطمه غنوی. 🔸روان‌شناسی کم‌حجابی با رویکرد اکتشافی؛ مصطفی عرب‌پور . 🔸اورژانس‌های جنسی در روان‌پزشکی آمریکا؛ دکتر علی‌اصغر اکبری (روان‌پزشک). 🔸بازگشت به عفاف در غرب؛ دکتر محمد زارعی. 🗓یکشنبه 31 اردیبهشت از ساعت 8:30 تا 12 ◀️ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir @khanevadeh_eksearr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا