hajilou:
💠پاسخ به پرسش #فقهی
🔻پرسش
چرا در بین مراجع اختلاف است در تعیین روز اول ماه؟
🔻پاسخ
🔸در پاسخ به این پرسش باید بگوییم از زمان غیبت کبری که ارتباط بشریت و مخصوصا مومنین با امام زمان علیه السلام محدود شد، به طوری که رویت امام برای همگان امکان پذیر نیست، وظیفه فهم و رسیدن به احکام اسلام (فقه) به دوش عالمان دین که متبحر در فنون فهم روایات و آیات بودند آمد.
🔸عالمان همواره با تفقه و اجتهاد در منابع اسلامی، سعی کرده تا به احکام شرعی واقعی دست پیدا کنند و آن را به مومنین و مومنات ارائه بدهند تا آنها را از سردرگمی و حیرت خارج سازند.
🔸در این راه، عالمان دین، اکثرا با هم اتفاق نظر دارند و بعضا پیش می آید تا در حکمی با هم اختلاف می کنند. دسته ای با استناد به روایت یا آیه ای حکمی را اجتهاد می کنند و دسته ای دیگر با استناد به روایت دیگری حکم می کنند...
🔸اما در راه های ثابت شدن ماه و رویت هلال بین فقها اختلاف است، دسته ای راههای ثابت شدن ماه را در رویت می دانند، برخی حکم مجتهد را صحیح می دانند و ...
🔸در باب رویت هلال نیز برخی #رویت_هلال را فقط با چشم غیر مسلح صحیح می دانند و برخی با استفاده از لوازمی همچون #تلسکوپ را نیز صحیح دانسته اند.
🔻مراجعی که رویت هلال را با چشم مسلح صحیح می دانند عبارت اند از:
🔹آیت الله العظمی خامنه ای
🔹آیت الله العظمی بهجت
🔹آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
🔹آیت الله العظمی نوری همدانی
🔻مراجعی که رویت هلال را با چشم غیر مسلح صحیح می دانند فقط:
🔹آیت الله العظمی سید علی سیستانی
🔹آیت الله العظمی وحید خراسانی
🔹آیت الله العظمی ابوالقاسم خویی
🔹آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
🔹آیت الله العظمی شبیری زنجانی
🔹آیت الله العظمی سید صادق روحانی
🔹آیت الله العظمی مکارم شیرازی
🔸بنابراین بر مقلیدین واجب است که در اصل حکم (معتبر بودن چشم مسلح یا غیر مسلح در رویت #هلال) از مجتهد خود تقلید نمایند و در اثبات این حکم، یا خودشان هلال را رویت کنند و یا به یکی از راههایی که مجتهدشان مشخص کرده است ماه را برای خود ثابت کنند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🍃🌸🍃🌸🍃
🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🍃🌸
🔺🍚 #زکات_فطره
❓🔻 کسی که همیشه برنج میخورد میتواند و قوت غالبش برنجه میتواند براساس گندم زکات فطره بدهد ؟
❇️ پاسخ: ⬇️⬇️
♦️ آیت الله خامنهای: لازم نيست زكات فطره از قوت غالب داده شود بلكه اگر از گندم، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت مىكند.
♦️ آیت الله مکارم شیرازی: در زکات فطره خوراک شخصى خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولى اهل شهر و یا محل ملاک است بنابراین، کسى که همیشه برنج مى خورد مى تواند زکات فطره را از گندم بدهد.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 262498.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم،
╔═ ⚘════⚘ ═╗
🌺🍃
http://eitaa.com/khanevadeh_mahdavi
╚═ ⚘════⚘ ═╝
دعای قنوت نماز عید فطر
عاشقان عیدتان مبارک🌹🌹🌹
╔═ ⚘════⚘ ═╗
🌺🍃
http://eitaa.com/khanevadeh_mahdavi
╚═ ⚘════⚘ ═╝
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
hajilou:
╔═ ⚘════⚘ ═╗
🌺🍃
http://eitaa.com/khanevadeh_mahdavi
╚═ ⚘════⚘ ═╝
✅😊شاد کامی، یک #احساس_درونی است و آثار بیرونی هم دارد که تا قلبا💓 خود را آماده خوشرویی و خوش رفتاری نکنیم، در رفتار مان تجلی نخواهد کرد.
✍هر یک از اعضای خانواده👨👩👧👦، در #شادکامی زندگی، نقش عمده و برجسته ای دارند.
ولی مرد💁♂به لحاظ #مدیریت_خانواده، در این زمینه مسئولیت سنگین تری دارد.
✍مرد 😉شادکام و با #نشاط خانواده را #شادکام نگه خواهد داشت.
✍امام علی علیه السلام می فرماید :
«انسان با ایمان، اندوهش را در دل و خوشرویی را بر چهره دارد.»
👇👇
📚اصول کافی، ج٢، ص٢٢٨.
ما را به دوستانتون معرفی کنید.
👇👇👇👇
http://eitaa.com/khanevadeh_mahdavi
✨﷽✨
✍❓سوال: آيا پوشاندن پشت و روى پا در مقابل نامحرم واجب است؟
📝⇦پاسخ ازنظر تمام مراجع (به جز تبريزى و مكارم): آرى، بايد آن را از نامحرم بپوشاند.
📝⇦پاسخ آيت اللّه تبريزى: پوشاندن زير چانه واجب است؛ ولى پوشاندن روى پا تا مچ بنابر احتياط واجب است.
📝⇦پاسخ ازنظر آيت اللّه مكارم: بنابر احتیاط واجب باید بپوشاند.
❗️تبصره. لازم نيست پشت و روى پا به وسيله جوراب پوشانده شود؛ بلكه اگر به وسيله چادر و مانند آن نيز پوشانده شود، كافى است.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخگویی سوالات شرعی شما هستیم.سوالات شرعی خود را با ما در میان بگذارید از طریق آیدی زیردر پیام رسان ایتا :
eitaa.com/sarbazegomnam313z
ما را به دوستانتون معرفی کنید.
👇👇👇👇👇
@khanevadeh_mahdavi