«جرعه ای از رحیق مختوم»
448. و اما آنانکه بر عشق الهی وارد میشوند مشمول نزول روح در شب قدری میشوند. و آنانکه عاشق بر او شدند رسالت معرفی او را به مردمان دارند خاصه بشارت دیدار او را. زیرا عاشق او محال است که او را دیدار نکند. و این رسالت عرفانی است که خاصیت آخرالزمان و عرصه ختم نبوت میباشد.
449. و اما حاملان روح الهی بر هر که نظر کنند او را عاشق میکنند؛ عاشق خدا و دینش! اینان هستند که با یک نظر، خاک را کیمیا میکنند!
📗 کتاب: مذهب اصالت عشق ج ۱
📆 تاریخ تألیف: مرداد ۱۳۹۰ ه ش
✍استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
تجلى خاکی و تجلی نوری خداوند
۵۱۶. بهقول خود خدا در کتابش: «مسئله این است که در دیدار پروردگارشان تردید دارند». این است که باز بهقول قرآن: «در روز قیامت، کافران در مقابل جمال پروردگار میگویند ای کاش خاک میبودیم. و سپس خود را با صورت در آتش دوزخ سرنگون میکنند». و باز به قول یک حدیث قدسی، مشرکان در روز لقاءالله میگویند: «تو خداوند خالق ما نیستی و ما حاضر نیستیم به خدای یگانه شرک ورزیم و در مقابل غیر او سجده کنیم...». بنگر که بیعشقی آدمی را چه احمقی میسازد.
۵۱۷. آنانکه پروردگار خود را در عالم خاک دیدند و انکار کردند، در قیامت هم در محضر او شدیدتر انکارش میکنند و این است که میگویند: ای کاش خاک میبودیم تا تجلى خاکیاش را سجده و تصدیق کنیم تا اینک تاب تحمل تجلی نوریاش را بیابیم.
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج اول
📆 تاریخ تألیف: مرداد ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
۵۶۴. شیخ روزبهان بقلی - از عاشقان عارف قرن هفتم هجری که بهراستی میتوان او را بزرگترین بانی مذهب عشق در جهان اسلام ایرانی دانست که حافظ شیراز از مریدان مکتب او است و هانری کوربن فرانسوی او را برترین عارف عاشق کل تاریخ جهان میخواند و دلبسته و شیدای او است - در کتاب کشف اسرارش که زندگینامه او است، میگوید که خداوند به جلال و جمالِ آشکار هر روز صبح به وقت نماز بر پشت بام خانهاش به دیدارش میآمده است ولی شیخ ما نمیدانسته که او خدا است. او در اواخر عمرش به یقین میرسد که خداوند را دیـدار کرده است و از پس این یقین دائماً در مستی و سماع و غش و اغما به سر میبرده است و نیز حسرت و درد و آه و اندوه که ای دل غافل! «آری بهراستی که آدمی در دیدار پروردگارش تردید دارد». (قرآن)
۵۶۷. این بدان که محال است که آدمیزادهای خدایش را در عین بیداری دیدار نکرده باشد. ولی افسوس که ناباور است. انگشتشماری پس از سالها و عمری از آن دیدار، به یاد میآورند و بر سر میکوبند و مابقی هرگز به یاد نمیآورند مگر در قیامت کبرا.
۵۶۸. و آنانکه دیدار خدای را در حیات دنیا به یاد میآورند، در ماجراهای عشق است؛ یعنی عشق، ذکر حق است و تجلى حق است و نور حق.
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج اول)
📆 تاریخ تألیف: مرداد ۱۳۹۰ ه ش
✍استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
۲۵. ظهور و تجلی پروردگار در عالمیان و آدمیان بلاانقطاع جاری است از همهسو و در همهحال و در هر چیزی در درون و برون انسان! و هیچ حجابی در کار نیست و هیچ غیبتی! مسئله این است که آدمی نمیداند و فهم نمیکند که این تجلی است و تجلی چیست! چرا؟ خودش علت را بیان فرموده است: «مسئله این است که در دیدار پروردگارشان تردید دارند» (قرآن). چرا؟ باز خود فرموده است: «شوق به دیدار پروردگار ندارند». چرا؟ باز خود فرموده است که: «زیرا خدای را از یاد بردهاند» و حتی دعا و نمازشان هم مصنوعی و ریایی و سهوی است و یا تجاری و رشوه! و لذا فریاد برمیآورد که: «وای بر نمازگزاران که نمازشان عادتشان است و نمایشی بیش نیست» (قرآن). یعنی حتی در نمازشان هم به یاد همهچیز هستند بهجز خدا!
۲۶. کسی که به شوق دیدار خدایش باشد و به این دیدار امیدوار و باورمند باشد، اگر در چیزی او را نبیند عجب است. و از همه مهمتر اگر در همهحال او را در خود با تمام وجودش احساس نکند و در مقابل آیینه نبیندش: «آن در شما است پس چرا نمیبینید» (قرآن).
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج دوم
📆 تاریخ تألیف: مهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
۷۴. از علی (ع) پرسیدند که چگونه به خدا رسیدی؟ فرمود هرچه دلم خواست بر ضدش عمل کردم و به خداوند رسیدم! یعنی خداوند در على (ع) که خلیفه مطلق او است بهصورت یک مخالف (خلافت) مطلق عمل میکند. که این غایت مطلق عشق خدا به انسان است و عشق انسان به خدایش. در این مرتبهی مطلق از عشق، گویی که عاشق و معشوق ضد و مخالف یکدیگرند. یعنی کمال عشق همچون قهر مطلق عمل میکند. و این است مقام علی و علیواران و قدرت عشقشان با خداوند! و این است راز آن سخن رسول خدا دربارهی على(ع)که: «على از جانب خدا به چیزی امتحان شده است که هیچ کس امتحان نشده است».
۷۵. یعنی هرکه را خدایش به تمام و کمال عاشق باشد، خداوند ضد او میشود و مخالف تمامیت ارادهی او میگردد. و البته چنین معشوقی هم با این ارادهی خدا موافقت کامل دارد یعنی خود او هم همچون دشمن قسمخوردهی خودش زندگی میکند. این یکی از مهمترین منظرها و حکمتهای امامیه و امامشناسی است، یعنی علىشناسی، حسنشناسی و حسینشناسی و...
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج دوم
📆 تاریخ تألیف: مهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
راز فراقِ بعد از وصالِ خدا
۱۱۰۵. عاشقان عارفِ صاحبِ رسالت نیز از جمله عشاقی هستند که پس از وصال به فراق دچار میشوند تا بتوانند از سیاهمستیِ وصال خارج شده و در هوشیاری و بیداری به رسالت اجتماعی خود بپردازند. کمال این وصال و فراق در زندگی مبارک پیامبر عشق آشکار است که پس از معراجش دچار چه داغ فراقی تا آخر عمر بود و در تب این فراق از دنیا رفت.
📗 کتاب: مذهب اصالت عشق، ج دوم
📆 تاریخ تألیف: نهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
۱۱۰۹. آنکه او را دید دیگر حق ندارد حتی لحظهای دل به غیر او دهد حتی در فراق و تنهایی فزاینده. حتی عزیزان خانوادهاش بر دل او حرام میشوند و اصلا خودش همه را از او میراند تا با او تنها باشد بیآنکه او را دیدار کند. و درد و داغی بیش از این نیست که با او و در حضورش باشی و نبینیاش! در اینجاست که مرگ از عسل هم شیرینتر میشود ولی چه نازی میکند این جناب مرگ. در اینجاست که مرگ، تنها امید و عشقی است که آدمی با آن میخوابد و برمیخیزد. ولی بدتر از آن اینکه خواب هم بر آدمی حرام میشود. چراکه خواب، خود مرگی خفیف است که آنهم نیست.
📗 کتاب:مذهب اصالت عشق جلد دوم
📆 تاریخ تالیف: مهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
(شرک در معیشت و رزق)
279- و اما یکی از رایج ترین و دائمی ترین شرک عامه بشری همانا شرک
در معیشت و رزق است . و آن اینست که آدمی برای رزقش خود را بفروشد ، در یوزگی کند
، خود را به عذاب و ذلت بکشاند و منّت بکشد . چنین رزقی طبق قانون شرک موجب ابطال می شود یعنی نه قناعت و برکت دارد و نه اصلاً شکم مصرف کننده اش را سیر می کند و
نه موجب سعادت و سلامت و عزّت می شود و نه عاطفه پدید می آورد. زیرا چنین رزقی با
منّت وارد خانه می شود و مصرف کننده اش هم نسبت به آورنده اش کینه می کند .
280- انسان بمیزانی که خودش را هم در تأمین رزق دخیل می
داند و خود را شریک رزاقیت خدا می پندارد برای امرار معیشت تن به ظلم و خفت می دهد
و بر اهل خانه اش هم منت می نهد و ظلمی را که در حق او روا شده بر اهل خانه روا می
دارد . و درباره عزیزترین کسان خود ستم می کند و این عذاب شرک در رزق است .
281- همه می گویند که رزاق خداست ولی بس اندکند که بر این
ادعا صادقند و عمل می کنند . امتحان در رزق اساسی ترین امتحان خدا درباره توحید و
ایمان بنده است .
282- علت اصلی دوزخ خانواده ها شرک در رزق اهالی خانه
مخصوصاً مرد خانه است که گاه به خاطر این شرک زن خود را هم به فحشا می کشاند و او
را استثمار می کند و از وظایف واجب و اصلی
زنانگی اش محروم می کند .
283- مرد به خاطر اینکه رضایت و محبت همسر و فرزندانش را
کسب کند خود را رزاق آنان می سازد تا همه امیال و هوسهای آنان را ارضا نماید ولی
چیزی جز عداوت و نفرت حاصل نمی کند . و عاقبت خیانت رخ می دهد .
284- « رزق شما از سمتی به سوی شما می آید که هرگز نمی
دانید » هرکه این کلام خدا را درک و تصدیق نمود به توحید رزق رسیده است که اساس
توحید و اخلاص در زندگی است که علی ع
فرمود : تا رزق شما پاک نشود دین شما پاک نشده است. و رزق ناپاک رزقی
مشرکانه است که فرد خود را شریک رزاقیت خدا نموده است .
285- یکی از نشانه های ناپاک و مشرکانه بودن رزق اینست که
مصرف کننده اش در حین مصرف خدا را به یاد نمی آورد زیرا در حین کسب آن هم خدا از
یاد رفته بود .
286- کار کردن برای کسی که براستی و قلباً و با معرفت و
یقین خداوند را رزاق می داند ،عین عبادت و سلوک است و تقرب الی الله .
287-ونماز خواندن برای کسی که خودش را رزاق می داند عین
معصیت و تقرب شیطان است .
288- خدا را رزاق دانستن یک شعار نیست . کسی که خدا را رزاق
می داند کمترین حرص و دغدغه ای درباره معیشت ندارد وکمترین منّت و ذلّتی را در کار
نمی پذیرد .
289- بیمه ها در عصر جدید بزرگترین کارخانه های تولید شرک
برای مردم هستند . و لذا هرچه که بیمه تر می شوند بیمناکتر می شوند . و این یعنی
ابطال عمل مشرکانه!
290- باید دانست که رزق شامل همه نیازهای مادی و معنوی و
عاطفی و اجتماعی و علمی و فنّی و هنری بشر در حیات است . پس علم و ایمان و محبت هم
از جمله ارزاق هستند که چه بسا از نان و آب اساسی ترند و آدمی برای جلب علم و محبت
بیشتر است که حرص مال دارد . در حالیکه علم حقیقی و محبت حقیقی هم در نزد خداست و
به مؤمنان حقیقی اش عطا می کند و او را از علوم و فنون و بهداشت و درمان و عواطف
کذائی دوران بی نیاز می سازد .
291- اینست که شاهدیم که هرچه که درآمدها بیشتر می شود حرص
و تورم و قحطی زدگی هم شدیدتر می شود .
هرچه که بیمارستانها و پزشکان بیشتر می شوند بیماریها هم بیشتر می شوند .
هرچه که دانشگاهها بیشتر می شود جهل هم شدید تر می شود . هرچه که بیمه ها بیشتر
میشوند هراس ها و نا امنی ها هم بیشتر می شود . و این عذاب و ابطال حاصل از شرک
بخداست .
292- درست است که خدا روزی رسان است ولی آدم هم بایستی
بدود. درست است که خدا شفا می دهد ولی آدم هم بایستی بیمه باشد . درست است که علم
و عقل از خداست ولی آدم هم بایستی مدرکش را بگیرد و ... این منطق رسمی شرک است .
📗کتاب توحید عملی
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۸۹ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
607- عرفان ، روح مذهب است . و لذا مذاهب غیر عرفانی و جوامع و حکومتهای دینی فاقد عرفان بسرعت بسوی مادیگری مالیخولیائی و منافقانه می روند و در درون خود دچار ابطال و فروپاشی می شوند .
608- امروزه ملل جهان سوم و خاصه مسلمان از یکسو با حاکمیت های غربی به بن بست رسیده اند و از سوئی دیگر از اسلام طالبانی در هراس هستند . در اینجا جز رجعت عرفانی راه نجاتی نیست .
609- بین کفر آشکار و شرک و نفاق هیچ راهی جز حیات عرفانی نیست .
610- بین آمریکا و طالبان راهی جز عرفان نیست . و این توفیقی الهی در آخرالزمان است که به جبر رخ نموده است .
611- نه عرفانی که توجیه و تقدیس کننده کفر و بولهوسی باشد . و نه عرفانی که به عنوان چاشنی شرعی بکار می رود که خود شرکی عارفانه است . و نه عرفانی که بطرزی رندانه فقط بدبختی ها را به حساب خدا می گذارد . و نه عرفانی که مکتب تنبلی و عافیت پرستی و بی مسئولیتی است به حساب مریدی. و نه عرفانی که پر کننده اوقات فراغت و نشئگی است . و نه عرفانی که فقط در شعر و افسانه و جلوه های ویژه سینمائی یافته می شود . و نه عرفانی که می خواهد عارف شود . و نه عرفانی که جایگزین لامذهبی است . و نه عرفانی که توجیه کننده حماقت است . و نه عرفانی که همه امور را السویه می سازد . و نه عرفانی که مستی و جنون را تقدیس می کند . و نه عرفانی که راز مگوست و فال می گیرد و معجزه می کند .
📗 کتاب توحید عملی
📆 تاریخ تالیف: ۱۳۸۹ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی