«جرعه ای از رحیق مختوم»
۵۶۴. شیخ روزبهان بقلی - از عاشقان عارف قرن هفتم هجری که بهراستی میتوان او را بزرگترین بانی مذهب عشق در جهان اسلام ایرانی دانست که حافظ شیراز از مریدان مکتب او است و هانری کوربن فرانسوی او را برترین عارف عاشق کل تاریخ جهان میخواند و دلبسته و شیدای او است - در کتاب کشف اسرارش که زندگینامه او است، میگوید که خداوند به جلال و جمالِ آشکار هر روز صبح به وقت نماز بر پشت بام خانهاش به دیدارش میآمده است ولی شیخ ما نمیدانسته که او خدا است. او در اواخر عمرش به یقین میرسد که خداوند را دیـدار کرده است و از پس این یقین دائماً در مستی و سماع و غش و اغما به سر میبرده است و نیز حسرت و درد و آه و اندوه که ای دل غافل! «آری بهراستی که آدمی در دیدار پروردگارش تردید دارد». (قرآن)
۵۶۷. این بدان که محال است که آدمیزادهای خدایش را در عین بیداری دیدار نکرده باشد. ولی افسوس که ناباور است. انگشتشماری پس از سالها و عمری از آن دیدار، به یاد میآورند و بر سر میکوبند و مابقی هرگز به یاد نمیآورند مگر در قیامت کبرا.
۵۶۸. و آنانکه دیدار خدای را در حیات دنیا به یاد میآورند، در ماجراهای عشق است؛ یعنی عشق، ذکر حق است و تجلى حق است و نور حق.
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج اول)
📆 تاریخ تألیف: مرداد ۱۳۹۰ ه ش
✍استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
۲۵. ظهور و تجلی پروردگار در عالمیان و آدمیان بلاانقطاع جاری است از همهسو و در همهحال و در هر چیزی در درون و برون انسان! و هیچ حجابی در کار نیست و هیچ غیبتی! مسئله این است که آدمی نمیداند و فهم نمیکند که این تجلی است و تجلی چیست! چرا؟ خودش علت را بیان فرموده است: «مسئله این است که در دیدار پروردگارشان تردید دارند» (قرآن). چرا؟ باز خود فرموده است: «شوق به دیدار پروردگار ندارند». چرا؟ باز خود فرموده است که: «زیرا خدای را از یاد بردهاند» و حتی دعا و نمازشان هم مصنوعی و ریایی و سهوی است و یا تجاری و رشوه! و لذا فریاد برمیآورد که: «وای بر نمازگزاران که نمازشان عادتشان است و نمایشی بیش نیست» (قرآن). یعنی حتی در نمازشان هم به یاد همهچیز هستند بهجز خدا!
۲۶. کسی که به شوق دیدار خدایش باشد و به این دیدار امیدوار و باورمند باشد، اگر در چیزی او را نبیند عجب است. و از همه مهمتر اگر در همهحال او را در خود با تمام وجودش احساس نکند و در مقابل آیینه نبیندش: «آن در شما است پس چرا نمیبینید» (قرآن).
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج دوم
📆 تاریخ تألیف: مهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب : حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
«جرعه ای از رحیق مختوم»
۷۴. از علی (ع) پرسیدند که چگونه به خدا رسیدی؟ فرمود هرچه دلم خواست بر ضدش عمل کردم و به خداوند رسیدم! یعنی خداوند در على (ع) که خلیفه مطلق او است بهصورت یک مخالف (خلافت) مطلق عمل میکند. که این غایت مطلق عشق خدا به انسان است و عشق انسان به خدایش. در این مرتبهی مطلق از عشق، گویی که عاشق و معشوق ضد و مخالف یکدیگرند. یعنی کمال عشق همچون قهر مطلق عمل میکند. و این است مقام علی و علیواران و قدرت عشقشان با خداوند! و این است راز آن سخن رسول خدا دربارهی على(ع)که: «على از جانب خدا به چیزی امتحان شده است که هیچ کس امتحان نشده است».
۷۵. یعنی هرکه را خدایش به تمام و کمال عاشق باشد، خداوند ضد او میشود و مخالف تمامیت ارادهی او میگردد. و البته چنین معشوقی هم با این ارادهی خدا موافقت کامل دارد یعنی خود او هم همچون دشمن قسمخوردهی خودش زندگی میکند. این یکی از مهمترین منظرها و حکمتهای امامیه و امامشناسی است، یعنی علىشناسی، حسنشناسی و حسینشناسی و...
📗کتاب: مذهب اصالت عشق، ج دوم
📆 تاریخ تألیف: مهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
راز فراقِ بعد از وصالِ خدا
۱۱۰۵. عاشقان عارفِ صاحبِ رسالت نیز از جمله عشاقی هستند که پس از وصال به فراق دچار میشوند تا بتوانند از سیاهمستیِ وصال خارج شده و در هوشیاری و بیداری به رسالت اجتماعی خود بپردازند. کمال این وصال و فراق در زندگی مبارک پیامبر عشق آشکار است که پس از معراجش دچار چه داغ فراقی تا آخر عمر بود و در تب این فراق از دنیا رفت.
📗 کتاب: مذهب اصالت عشق، ج دوم
📆 تاریخ تألیف: نهر ۱۳۹۰ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی
📗 کتاب حق الیقین
📆 تاریخ تألیف: ۱۳۷۲ ه ش
✍ استاد علی اکبر خانجانی