eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
196 عکس
55 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی عالم اهل سنت در بغداد درباره شهادت امام حسین علیه السلام سخنرانی می‌کند و بخشی از سخنان سیدالشهدا را در روز عاشورا به زبان می آورد یکی از پامنبری ها، اعتراض می‌کند، در پاسخ او سخنران اهل سنت چند بار يزيد را لعنت می‌کند. فیلم را ببینید... __________________________
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ روش مطالعه متن محوری ▫️ آثار شیخ مفید (ره) ▫️ شریف مرتضی (ره) ▫️ شیخ الطایفه (ره) ▫️ قرن پنج و شش ▫️ ابن میثم بحرانی (ره) ▫️ علامه حلی (ره) 🔳 جلسه چهارم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
004_kalam019.rtf
130.6K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه چهارم @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ مرحله دوم :روش مسئله محوری ▫️ اولویت بندی مسائل خداشناسی ▫️ برهان امکان و وجوب ▫️ برهان صدیقین ▫️ مسأله صفات الهی ▫️ موضوع عدل ▫️ مسأله نبوت ▫️ مسأله امامت ▫️ مساله معاد ▫️ کلام و منابع جدید 🔳 جلسه پنجم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
005_kalam024.docx
49.4K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه پنجم @kharejkalam
با موضوع شیعه شناسی | منشا اصطلاح شیعه ⁉️ اشکال: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️شما شیعیان یک فرقه جدید هستید که بعد از زمان پیامبر اکرم (ص) به وجود آمده اید. برخی زمان ایجاد شما را بعد از سقیفه و برخی هنگام قتل عثمان و برخی بعد از شهادت امام حسین (ع) و برخی متاثر از عبدالله ابن سباء می دانند؟ 🔍 ادامه را بخوانید👇 ...
🔹 جواب: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️این سخن کاملا نادرست است. اصطلاح شيعه به عنوان عدّه‏اى از مسلمانان كه پيروى اميرالمؤمنين عليه‏السلام را برگزيده و او را بر ديگر صحابه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله برتر دانسته و به او اظهار محبّت و ارادت نموده‏اند تاريخى كهن دارد و به عصر رسالت باز مى‏گردد. مطابق احاديثى كه محدّثان سنّى و شيعى از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل كرده‏اند آن حضرت هواداران و پيروان على عليه‏السلام را به اين نام ناميده است. در ادامه به این چند نمونه دقت کنید: ▪️1. جلال الدين سيوطى از جابر بن عبداللّه‏ انصارى و عبداللّه‏ بن عباس روايت كرده است كه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در تفسير آيه‏ى «ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريّة»(بيّنه / 7) به على عليه‏السلام اشاره كرد و فرمود: او و شيعيانش در روز قيامت رستگار خواهند بود: «والذى نفسى بيده انّ هذا و شيعته هم الفائزون يوم القيامة»؛( الدرّ المنثور: 8/538، دار احياء التراث العربي). ▪️2. ابن اثير از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله روايت كرده است كه خطاب به على عليه‏السلام فرمود: «ستقدّم على اللّه‏ انت و شيعتك راضين مرضيين، و يقدم عليه عدوّك غضبانا مقمحين» (النهاية: 4/106): تو و شيعيانت روز قيامت با رضايت و خشنودى بر خداوند وارد مى‏شويد و دشمنان تو روز قيامت با ناراحتى و شرمندگى بر خداوند وارد خواهند شد. ▪️3. ابن حجر از امّ‏سلمه روايت كرده است كه گفت: پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نزد من بود، فاطمه زهرا (س) و پس از او على عليه‏السلام بر پيامبر وارد شدند، آن حضرت خطاب به على عليه‏السلام فرمود: «يا علي انت و اصحابك في الجنّة، انت و شيعتك في الجنّة» (الصواعق المحرقة، ص 161). ▪️4. خطیب خوارزمی از جابر روايت كرده كه گفت: ما نزد پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بوديم. در اين هنگام على بن ابى‏طالب عليه‏السلام وارد شد، پيامبر خطاب به ما فرمود: «أتاكم اخى» سپس روى به كعبه نمود و فرمود:سوگند به خداوند «ان هذا و شيعته هم الفائزون يوم القيامة» (المناقب، فصل نهم، ص 111، حديث 120). ▪️احاديث ديگرى نيز در كتب اهل‏سنّت در اين باره روايت شده است (ر.ك: تاريخ الشيعة، ص 4 ـ 8؛ بحوث في الملل و النحل: 6/102 ـ 106). 🔸خلاصه جواب ▪️طبق احادیث معتبر از منابع شیعه و اهل سنت، نام شيعه نخستين بار توسط پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بر هواداران و پيروان على عليه‏السلام اطلاق شده است، و ادعایی که آن را فرقه ای جدید می دانند کاملا نادرست است. 🔰 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی، استاد علی ربانی گلپایگانی، ص 28- 31 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ کلام جدید ▫️ کلام جدید در ایران ▫️ تاریخ اصطلاح کلام جدید ▫️ تفاوت کلام جدید و قدیم ▫️ کلام جدید در مسیحیت ▫️ روشی نوین درکلام مسیحی ▫️ کلام در جهان اسلام ▫️ اسلام و انطباق با زمان از نگاه استاد مطهری ▫️ جایگاه علمی شهید مطهری 🔳 جلسه ششم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
006_kalam029.docx
46.1K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه ششم @kharejkalam
🟡 ❓به نظر شما علت اینکه برخی از کتاب ها مانند «المراجعات» نوشته امام شرف الدین، توانسته است افراد زیادی از مذهب مختلف را جذب کند چیست؟ 🔻دو علت را برای این امر می توان نام برد: ▪️1. مرحوم شرف الدین سبکی مؤدبانه در کلام خويش استفاده کرده است. ايشان با اينکه در مباحث خويش سر سوزنی از عقايد رسمی شيعه عدول و يا آن را کتمان نمی کند، اما در عين حال باب گفتگو و مناظره را نبسته است. اين امر ممکن نيست مگر اينکه فرد از اخلاقی بالا و مهارت ويژه ای برخوردار باشد. اساسا سب و لعن کردن در اين مباحث هنر نيست، آنچه هنر است روشن نمودن حقيقت به شيوه ای زيبا است. ▪️حضرت اميرالمومنين (ع) به عده ای از ياران خود که لشکر دشمن را با باد ناسزا گرفته بودند فرمود: «إِنِّی أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْر» من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردارشان را تعريف، و حالات آنان را باز گو مى‏كرديد به سخن راست نزديك‏تر، و عذر پذيرتر بود. ▪️خود امير المومنين (ع) کسی است که هم در جبهه وحدت پيشتاز همه بودند و هم در جبهه روشنگری از همه مقدم تر هستند. ▪️2. وجه دیگر آن سبک جذاب و جالبی است که ایشان در این کتاب در پیش گرفته است. این سبک مخاطب را جذب می کند تا مطالب کتاب را همانند یک سریال تلویزیونی دنبال کند. 🔰 برگرفته از درس خارج امامت، استاد علی ربانی گلپایگانی، 17 /7/ 94 @kharejkalam
با موضوع شیعه شناسی | اصطلاح رافضه ⁉️ اشکال: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️ شما شیعیان به خاطر اینکه عقاید صحیح را رها کرده و به سراغ افسانه ها و خرافات بت پرستان رفته اید، رافضه خوانده می شوید. این اصطلاح جدیدی برای شما هم نیست بلکه از همان ابتدا شما را رافضی و خارج از دین می خواندند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 ...
🔹 جواب: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️ اصطلاح رافضه، همچون اصطلاح شيعه كاربردهاى متفاوتى دارد. گاهى از كسانى كه محبّت و مودّت به خاندان رسالت را اظهار نموده يا به ترويج آن پرداخته ‏اند، با عنوان شيعى يا رافضى ناميده شده ‏اند. اين ‏گونه نام ‏گذارى ‏ها مربوط به دوره ‏هايى است كه حكومت ‏هاى متعصّب و مخالف اهل بيت عليهم السلام بر مسلمانان سيطره داشته و از اين طريق مى ‏كوشيده ‏اند تا از نفوذ فرهنگ اهل بيت عليهم ‏السلام كه ماهيّتى ظلم ‏ستيز دارد جلوگيرى كنند. اين مطلب نيز در ابيات امام شافعى تكرار شده است. اذا في مجلس نذكر عليّا يقال و سبطيه و فاطمة الزكية تجاوزوا يا قوم هذا فهذا من حديث الرافضية (ديوان الامام الشافعي، ص 56) و در جای دیگر گفته است: ان كان رفضا حبّ آل محمد فليشهد الثقلان أنّي رافضي (همان، ص 55) ▪️ گاهى نيز رافضه بر نخستين معناى شيعه اطلاق شده است چنان كه اشعرى آن را معادل اماميه گرفته و آن را به اعتقاد به نص بر خلافت على عليه ‏السلام تفسير كرده است (مقالات الاسلاميين: 1/88 ـ 89) ▪️ از برخى احاديث و گزارش‏هاى تاريخى به دست مى‏ آيد كه در عصر بنى اميه، دشمنان اهل بيت و شيعيان، براى ابراز و اعمال عداوت و خصومت نسبت به آنان اين اصطلاح را به كار مى ‏بردند، و رافضى بودن را جرمى نابخشودنى به شمار مى ‏آوردند. و هر كس را رافضى مى ‏ناميدند سزاوار شكنجه و قتل مى ‏دانستند. ▪️ در حديثى آمده است كه ابوبصير به امام باقر عليه‏ السلام گفت: فدايت گردم، ما را به نامى لقب داده ‏اند كه زمامداران اموى به واسطه آن خون و مال و شكنجه كردن ما را مباح مى ‏شمارند. امام عليه ‏السلام فرمود: آن نام چيست؟ ابوبصير گفت: آن نام رافضه است. امام عليه ‏السلام ابوبصير را تسلّى داده فرمود: هفتاد نفر از سپاه فرعون او را رها كردند و به حضرت موسى عليه ‏السلام پيوستند، در ميان قوم موسى كسى مانند آنان به هارون محبت نمى ‏ورزيدند، آنان در ميان قوم موسى عليه ‏السلام رافضه شناخته مى ‏شدند (بحارالانوار: 65 / 97). ▪️ از اين روايت نكات ذيل به دست مى‏ آيد: 1. در آن زمان شيعيان را رافضيان مى ‏ناميدند. 2. رافضى ناميدن آنان بيشتر توسط حكام اموى انجام مى‏ گرفت و هدف آنان اين بود كه شيعيان را مورد شكنجه و آزار قرار دهند. 3. وجه رافضى دانستن شيعيان اين بوده است كه آنان نسبت به امام على عليه ‏السلام اظهار محبّت مى‏ كردند، فضايل او را بر مى ‏شمردند، و او را برتر از ديگران مى ‏دانستند. و اين در حالى بود كه حكّام اموى اظهار محبّت نسبت به على عليه ‏السلام و بر شمردن فضايل او را جرم مى ‏انگاشتند. 4. اگر اصطلاح رافضى در نظر دشمنان اهل بيت و مخالفان شيعه نامى ناپسند و مذموم به شمار مى‏ آمده است، ولى اين نام در نظر ائمّه‏ اهل بيت عليهم ‏السلام نامى پسنديده و ممدوح است. ▪️ با توجه به روايت ياد شده آن چه در مورد وجه ناميده شدن شيعه به رافضه و نخستين كسى كه آنان را به اين نام خوانده است، مورد ترديد واقع مى ‏شود، آن وجه اين است كه هنگامى كه زيد بن على بن الحسين عليه ‏السلام در كوفه قيام كرد، مردم كوفه نخست با او بيعت كردند، ولى پس از آن نظر وى را در مورد دو خليفه اوّل جويا شدند، و او از آنان به نيكى ياد كرد و از آن‏ها تبرّى نجست، كوفيان او را ترك گفتند و به بيعت خود عمل نكردند، زيد آنان را رافضه ناميد (مقالات الاسلاميين: 1 / 88 ـ 89؛ تاريخ ابن اثير: 3 / 380). 🔰 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی، استاد علی ربانی گلپایگانی، ص 31 – 34 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ خلاصه بحث کلام جدید ▫️ دین و علوم تجربی ▫️ اشاره های به کثرت گرایی ▫️ اشاره ای به هرمنوتیک 🔳 جلسه هفتم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
007_kalam032.docx
35.1K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه هفتم @kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شیخ فلسطینی با بیانی تند خطاب به مخاطبین خود گفت: گریه بر بن علی سنت رسول الله است، کسی که گریه نکند گمراه و ملعون است.
🔳 السلام علیک یا علی بن الحسین یا زین العابدین (ع) @kharejkalam
🌾 سید ابرار و زین العابدین (ع) 🌾 پنجم شعبان منـور شد زمیـــن از فروغ روی زین العابدیــن (ع) نور چشمان حسین بن علی (ع) نور حق اندر وجوش منجلــــی شهر بانو بانوان را ســرور است مام پاک آن گرامی رهبر اســت اسوه نیکان امام صالحـــــان رهبر احـــرار،‌ پیر عارفـــــان سید ابرار و زین العابدیــــــن حجت بر حقِ رب العالمیـــــن زاهد و آزاد از قیـــــد هــوی یکه تاز وادی عشق و صفـــــا بحر بی پایانِ لطف و فضل و جود مظهر لطف خداونـــــــد ودود کاروان سالار خیل مؤمنــــان سیـد و مولایِ جمله ساجـــدان قهرمان حلم و سلطانِ کــــرم تا ابد سرمشق نیکان امــــــم مخلص و آزاده و پاک و امیــن یادگار مصطفی آن بی قریــــن خشم او بُد مظهر خشـم خـــدا بر ستمکاران دون و اشقیـــــاء بر ضعیفان مهربان و دلنـــــواز بود آنان را معین و چاره ســـاز در شب تاریک آن عالی مقــام می گرفت بر دوش انبان طعـام می نمود انفاق در راه خـــــدا شادمان می ساخت قوم بینـــوا گفته هایش جمله گنج حکمت است سر به سر مفتاح باب جنت است خطبه هایش در قیام کربــــلا کرد افشــا چهره مکر و ریــــا کرد تهدیش به جد پور زیــــاد تا فـــرو بندد زبان انتقــــــاد گفت زین العابدینش در جـواب با صلابت یادگــــار بوتـــراب مرگ در راه خدا آیین ماســـت آرمان ما لقــاء کبریاســــــت بار دیگر مردی اندر شهر شــام با اسیران کـــــرد آغاز کـلام کرد حمد کردگار لایــــــزال ز آنکه شد کشته حسیـن آن بی مثال ز آن که او گمراه و ناآگاه بــود حضرت سجاد ارشـــادش نمود گفت: آیا هیچ قرآن خوانـده ای؟ آیه تطهیر و قربی دیــــده ای؟ مرد گفت آری که قرآن خوانده‌ام آیه تطهیر و قربی دیـــــده ام گفت: بالله ما همان قربی بویـم اهل بیت حضرت طه بویـــــم این سخن زد بر دل شامی شرر برگرفت عمامه از حسرت ز ســر با دلی سوزان و چشمی اشکبـار کرد روی خویش سوی کردگـار گفت بیزارم من اینک ای خــدا از عدوِ اهل بیت مصطفــــــی شد یزید آگه چو از این ماجــرا گفت تا سر از تنش سازند جــدا خطبه ای اندر میان کوفیـــان کرد ایراد آن امام انس و جــان گفت من باشم علی پور حسین آن که باشد مصطفی را نور عین جد من باشد علی مرتضـــــی آن که شد نازل به شأنش لافتی مـن بُوَم فرزندِ پور بوتـــــراب کشته شد تشنه کنـار نهـــر آب آن که ناکردند حفـظ حرمتــش شد اسیـر ناسپاسان عترتــــش من بوم فرزند مقتولِ صبــــور باشد این خود مایه فخر و غرور یاد آرید ای گروه بی وفــــــا آنچه کردید با عزیز مصطفـــی دعوتش کردید و بستید عهدهـا لیک کشتیدش به دشت کربـلا با کدامین دیده خواهید بنگریــد سوی جد آن شهنشاه شهیــــد آن زمان کو گوید ای نامردمـان بهر چه کردید این ظلم عیــان از چه رو کشتید آل و عترتـــم هتک بنمودید یکسر حرمتــــم گفته های آن سخنگوی فریــد پرده های جهل و غفلت را درید کرد بیدار آن گروه رو سیــــاه شد بلند از هر طرف فریــاد و آه هر یکی با دیگری گفت این چنین شد تباه آخر ترا ایمان و دیـــن 🔰 شعر از حضرت استاد @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ منابع مطالعاتی کلام جدید ▫️ کتاب براهین اثبات وجودخدا در فلسفه غرب ▫️ کتاب فلسفه دین ▫️ کتاب دین پژوهی ▫️ کتاب علم دینی تا علم سکولار ▫️ دایره المعارف دین ▫️ کتاب علم و دین ▫️ کتاب عقل و اعتقاد دینی ▫️ آثاری از استاد مطهری برای کلام جدید 🔳 جلسه هشتم (آخرین جلسه) @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
008_kalam036.docx
39.3K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه هشتم (آخرین جلسه) @kharejkalam
با موضوع شیعه شناسی | ایرانیان و تشیع ⁉️ اشکال: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️ می دونید چیه؟ احترام زیاد شما ایرانی ها نسبت به امامان شیعه، نه به خاطر ایمان و اعتقاد، بلکه به خاطر یه انگیزه ملی و ناسیونالیستی است، چرا، چون امام حسین (ع) با شهربانو دختر یزدگرد سوم ازدواج کرد و امامان شیعه هم از نسل اویند. پس علاقه شما به امامان از این جا نشأت گرفته. 🔍 ادامه را بخوانید👇 ...
🔹 جواب: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️ این حرف شما یک حرف کاملا بی اساس و بی پایه است، به این سه نکته دقت کنید: ▪️ اولا: لازمه‏ اين فرضيه اين است كه ايرانيان به شهربانو مادر امام سجاد (عليه ‏السلام) احترامى بيشتر از مادران ساير ائمه اطهار عليهم ‏السلام كه ايرانى نبودند قايل باشند، در حالى كه هرگز چنين نيست، و مثلا نرجس خاتون مادر امام عصر(عج) كه يك كنيز رومى بوده است از احترام بيشترى برخوردار است. گذشته از اين، اين فرضيه در مورد امام حسن و اميرالمؤمنين (عليه‏السلام) واقعيت ندارد. ▪️ ثانیا: اگر مردم ايران احترامى كه براى ائمه‏ اطهار (عليهم ‏السلام) قايلند به خاطر انتساب آنها به خاندان ساسانى است، مى ‏بايست به همين دليل براى خاندان اموى نيز احترام قايل باشند، زيرا در زمان وليد بن عبدالملك، در يكى از جنگ ‏هاى قتيبة بن مسلم، يكى از نوادگان يزدگرد به نام «شاه آفريد» اسير شد، و وليد با او ازدواج كرد، و از او يزيد بن وليد كه به «يزيد ناقص» معروف است به دنيا آمد، پس نسب يزيد بن وليد به شاهان ساسانى مى‏ رسد. انتساب يزيد بن وليد به شاهان ساسانى از انتساب امام سجاد (عليه ‏السلام) به آنان از نظر تاريخى مسلّم ‏تر است، زيرا در مورد ازدواج امام حسين عليه ‏السلام با شهربانو دختر يزدگرد ساسانى برخى از مورّخان ترديد كرده ‏اند، ولى آنان در مورد ازدواج وليدبن عبدالملك با «شاه فريد» ترديد نكرده ‏اند. (استاد مطهرى، خدمات متقابل اسلام و ايران، ج١، ص١٤١ ـ ١٤٣). ▪️ ثالثا: اساسا عقايد شيعه (شيعه اثنى ‏عشرى) در مسأله امامت و مسايل ديگر، اعتقادى برگرفته از قرآن كريم و احاديث نبوى و روايات ائمه اهل بيت (عليهم ‏السلام) و دلايل روشن عقلى است و اگر با ديده انصاف داورى شود، بايد گفت اسلام اصيل در تشيّع تبلور يافته است. 🔰 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی، استاد علی ربانی گلپایگانی، ص 76 – 77 @kharejkalam
💢 | با موضوع اعتقادی ✅ 40 سال سکوت دانشمند غربی با گفتن نام خدا 🔹 بعضی ها هی میخوان یه جوری القا کنند که ایمان به خدا و دینداری، برای آدم ها کم سواد و قدیمی است، و افراد تحصیل کرده و دانشمندان این چیزها را قبول ندارند. اما زهی خیال باطل، خورشید رو که نمی شه پشت دستها مخفی کرد! چقدر دانشمندان بزرگی که در طول تاریخ آمده اند و الان هم تعدادشون کم نیست که نه تنها خداوند را قبول دارن، بلکه در مقابل او به خاطر علم و دانشی که پیدا کرده اند خاشع تر و متواضع تر هستند. یه نمونه اون رابرت بویل پدر علم شیمی مدرن است. 🔹 رابرت بویل، فیزیکدان، مخترع و پدر علم شیمی مدرن او آن قدر به مقام خداوند حرمت می گذاشت که به مدت چهل سال وقتی نام خدا را می برد، لحظه ای به خاطر احترام و نشان دادن عظمت او سکوت می کرد و بعد به سخنش ادامه می داد. وی در جایی می گوید: «تفکر در وسعت و حرکات منظم اجرام آسمانی و ساختمان شگفت انگیز جانوران و گیاهان، انسان عاقل را به این نتیجه منصفانه می رساند که این نظام تحسین برانگیز، به دست صانعی دارای قدرت و حکمت و خیر بی انتها، طراحی شده است. ناسپاسی است که ما این همه درباره خواص اتم بحث می کنیم، اما درباره خداوند که سازنده همه چیز است بحثی نکنیم». 📚 پی نوشت: [1] برگرفته از درس خارج، حضرت استاد ، 10 / 7 / 91 [2] علم و دین، ایان باربور، ص 44 [3] مبادی ما بعدالطبیعی علوم نوین، ادوین آرثر برت، ص 172- 190 @kharejkalam
🟡 🔻 الگوگیری از مدرسه امام صادق (ع) ❓آیا درست است که امام صادق (ع)،‌ مدرسه خویش را به صورت تخصصی اداره می فرمودند و در موضوعات مختلف شاگردان مخصوصی تربیت کرده بودند؟ ▪️ آری همین گونه است. در سايه ائمه اطهار (ع) ستارگانی مانند: هشام بن حکم، مومن الطاق، هشام بن سالم، قيس بن ماصر، حمران بن اعين، ابوجعفر احول و مانند آنها نيز قرار دارند که به تبيين جايگاه امامت و دفاع از آن پرداخته اند. ائمه اطهار(ع) عنايت داشتند که درباره اين موضوع، شاگردانی را بخصوصه تربيت کنند. حوزه علميه ما نيز اگر بخواهد امروزی و اثر گذار باشد بايد بر اساس همان الگوی مدرسه امام صادق (ع) عمل کند. ▪️ يکی از افرادی که در اين خصوص تربيت شده بود هشام بن حکم است. شهيد مطهری می فرمايد: «امام صادق عليه السّلام، او [هشام بن حکم] را كه در آن وقت جوانى نوخط بود از ساير اصحابش بيشتر گرامى مى‏داشت و او را بالادست ديگران مى‏نشاند. همگان در تفسير اين عمل امام اتّفاق نظر دارند كه اين تجليل ها فقط به علّت متكلّم بودن هشام بوده است. آن حضرت با مقدّم داشتن هشام متكلّم بر ارباب فقه و حديث، در حقيقت مى‏خواسته است ارزش بحث هاى اعتقادى را بالا ببرد و كلام را بالادست فقه و حديث بنشاند» (مجموعه آثار شهید مطهری، ج3، ص 94). 🔍 ادامه را بخوانید👇 ...
❓لطفا جریان جالب هشام بن حکم و مناظره او با عمرو بن عبید را بیان کنید؟ ▪️ در روايتی آمده است امام صادق (ع) درباره هشام فرمود: «نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ » يعنی هشام کسی است که با تمام وجود ما را ياری کرده است. در مناظره ای که ميان وی و عمرو بن عبيد، ليدر معتزله و خطيب مشهور رخ داد اين مساله نمايان است. وی خبردار شد که عمرو در بصره جلساتی را بر خلاف ديدگاه اماميه تشکيل داده است لذا در روز جمعه ای که در مسجد جامع بصره جمعيتی جمع شده بودند و عمرو به تبيين عقايد خود می پرداخت حاضر شد و در انتهای مجلس نشست. در حين صحبت از عمرو خواست تا سوالات ساده او را پاسخ دهد. ▪️ در ابتدا پرسيد: آيا چشم داری؟ عمرو گفت: اين چه سوال احمقانه ای است که می گويی؟ اما بپرس ای غلام هر چند سوالات اين گونه باشد. هشام از دست و پا و برخی ديگر از اعضای بدن و وظايف آنها از عمرو سوال نمود، بعد فرمود: آيا قلب (به معنای قوه ادراک) داری؟ گفت: آری. گفت: کار قلب چيست؟ عمرو گفت: قلب ساير اعضا را کنترل و مديريت می کند. هشام گفت: آيا اگر قلب نمی بود اين دستگاه های سالم نمی توانستند کار خودشان را انجام دهند؟ گفت: نه، حکمت الهی اقتضا کرده اينها نيازمند کنترل کننده ای باشند. در اينجا که هشام از وی خوب اقرار گرفت، گفت: چگونه می شود خدای حکيم که برای جسم آدمی رهبری اين چنين قرار داده تا آن را کنترل و مديريت نمايد، اما جامعه را بعد از پيامبر اکرم(ص) به حال خودشان رها کرده است؟ اينجا بود که عمر درماند و پرسيد: آيا تو هشام هستی؟ هشام مجبور به تقيه بود. اما عمرو گفت: يا تو هشام هستی و يا از او تعليم گرفته ای، لذا وی را در کنار خود جای داد. ▪️ امام صادق (ع) در جلسه ای که ساير اصحاب بودند از هشام می خواهد که داستان خود با عمرو بن عبيد را بازگو کند. هشام می گويد: من در محضر شما چه بگويم؟ امام می فرمايد: وقتی مولای شما به شما دستور می دهد، عمل کن. هشام پذيرفت و جريان را نقل کرد. سپس امام فرمود: «مَنْ عَلَّمَكَ هَذَا؟» هشام گفت: « شَی‏ءٌ أَخَذْتُهُ‏ مِنْكَ وَ أَلَّفْتُهُ» اصل آن را از شما گرفتم اما طرح آن از خودم بود. امام فرمود: «هَذَا وَ اللَّهِ مَكْتُوبٌ فِی صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏» يعنی مساله امامت امری الهی و از جانب خدای متعال است است که ريشه آسمانی دارد (کافی، ج1، ص 172). 🔰 برگرفته از درس خارج امامت، استاد علی ربانی گلپایگانی، 25 / 6 / 94 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد: ⏱زمان: دو دقیقه و 43 ثانیه 🔸رئيس الازهر به رسميت شناختن مذهب شيعه ▪️اين همانند سخن شيخ شلتوت، رئيس الازهر مصر است که گفته بود شما که چهار مذهب را قبول کرده ايد، شيعه را نيز به عنوان پنجمين مذهب بپذيريد، مگر چه اتفاقی می افتد؟ آيا آيه، حديث و دليل عقلی داريم که اين مذاهب بايد در چهار مذهب منحصر شوند؟ خصوصيت مالک يا شافعی نهايت در اين است که مجتهد برجسته ای بوده اند. خوب امام صادق (ع) را نيز اگر امام ندانيد بالاخره يک مجتهد بسيار برجسته بودند. بنابراين بر مبنای خود آنها بايد مذهب شيعه را نيز به رسميت بشناسند. چگونه است که مکتب شاگرد امام يعنی ابوحنيفه، يک مکتب فقهی شمرده می شود اما مکتب خود استاد يک مکتب فقهی نباشد؟ ابوحنيفه در جريان مناظره ای که منصور تشکيل داده بود و امام صادق (ع) پاسخ کاملی به 30 پرسش سخت در آنجا داد، گفته است: افقه الناس جعفر بن محمد صادق (ع) است زيرا وی هم به همه آراء مسلط است و هم ديدگاه مشخصی دارد. 🔸تناقض گویی سردمداران آمریکایی در ادعای دمکراسی ▪️اين همانند بحثی است که درباره دمکراسی در دنيا و داعيه ابرقدرتها برای آن داريم. آنان در مورد مردم سوريه و بحرين و برخی ديگر از کشور ها، دمکراسی را عمل نمی کنيد. مگر مردم اين کشورها چه می خواهند؟ آنان می خواهند زور بر سر آنها نبوده و خودشان رهبر خود را انتخاب کنند. ... اينان همان کسانی هستند که مدعی هستند به قله انسانيت رسيده و می خواهند برای ديگر کشور ها دمکراسی خود را به عنوان ارمغان ببرند! 🔰برگرفته از درس خارج کلام، 13 / 02 / 95 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam