eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.5هزار دنبال‌کننده
206 عکس
66 ویدیو
527 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
حقیقت‌پیامبری(‌۲۰)،شبهه‌اختلاف‌در‌فهم‌وتخلف‌در‌عمل.m4a
33.8M
🖌 حضرت استاد 🔅موضوع: حقیقت پیامبری / شبهه خطای در فهم و تخلف در عمل ☀️401/04/01 @kharejkalam 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | برپا ماندن زمین و آسمان به برکت اهل بيت (ع) 🍀پیامبر اکرم (ص) فرمود: 🔅«اهل بیتی امان لاهل الارض»🔅 🔸خدای متعال بساط این عالم را به خاطر وجود اهل بیت گسترانده است. آنان نزد خداوند خیلی عزیز و محترمند و خداوند خاطر آنان را می خواهد. 🔰 کانال استاد ربانی گلپایگانی @kharejkalam
🇮🇷 🎥 | جنایت بزرگ 🍃🌹🍃 ❇️ سالروز شهادت مظلومانه آیت الله سید محمد بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب گرامی‌باد. 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | بیانات رهبر انقلاب در سالروز شهادت امام جواد علیه السلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷 ✳️مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم🇮🇷 لینک کانال: @basij_asatid_qom لینک ادمین کانال: @ostad_basiji
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر عليه السلام فرمود: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ: اَلصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ مَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ يَوْمَ الْغَدِير. الکافی، ج2، ص18، ح3،
⭕️ ◽️۷ ذی الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) ◽️علت شهرت امام به باقرالعلوم چه بود؟ مگر بقیۀ ائمه دانش را نمی‌شکافتند؟ گمان و تصور بنده این است که: امام باقر، باقرالعلم است زیرا حقایق و مفاهیم اسلامی را که در قشری از دروغ و فریب و ریا و تحریف پیچیده شده بود می‌شکافد و آن لبّ و مغز را در کام مشتاقان حقیقت می‌اندازد. مقام معظم رهبری | بهمن ۱۳۵۱
 امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: تَزَین للَّهِ‏ِ بِالصِّدقِ فِی الاعمالِ با راست کردارى، خود را براى خدا بیاراى (تحف العقول، ص ۲۸۵ )
‏فیلم از طرف Ali Rabbany
🌺 (ع) 🌺 بر پــایہ اصـول را بنــا بایــد ڪرد بــر هــادی راه اقتـدا بــاید ڪــرد ... پیش از نجف و قدم بہ وادی غدیر تعظیم بہ سوی سامرا باید ڪرد
🍀🍀🍀خاطره جاودانه غدیر 🍀🍀🍀 ساقی بزم ولایت از وفا 🔅 جرعه ای ده از می عشق و صفــا تا بگویم سرگذشتی از غدیر 🔅 داستان بی مثال و بی نظیر آخرین حج رسول الله بـود 🔅 کامدش فرمانی از حیّ ودود کای تو سر خیل جمیع انبیا 🔅 کن به خلق ابلاغ فرمان خدا گر نه بنمایی تو ابلاغ این پیام 🔅 باشد ابلاغ رسالت ناتمام حافظت باشد خداوند جهان 🔅 از گزند مکر و کیدِ دشمنان عازم یثرب شد آن ختم رسل 🔅 رهنمای خلق و هادی سُبل کرد منزل آن جناب اندر غدیر 🔅 حاجیان جمع آمدند بُرنا و پیر رفت بر بالای منبر مصطفی 🔅 تا کند ابلاغ، فرمان خدا دست حیدر را گرفت بالای دست 🔅 تا وی را بیند هر آن کو حاضرست گفت هر کس را که من مولی بُوم 🔅 بر تن و بر جان او اولی بوم هست مولی و امام او علی 🔅 حجت الله است و بر نیکان ولی کرد آن گه رو بدرگاه خدا 🔅 کرد بر یاران آن سرور دعا گفت یا رب، وال من والی علی 🔅 بارالها، عاد من عادی علی نصرت و یاری نما یاران او 🔅 خوار گردان جمله بدخواهان او چون علی شد بر مسلمانان امام 🔅 نعمت حق گشت بر آنان تمام گشت کامل دین و راضی شد خدا 🔅 چون علی شد جانشین مصطفـی عاشقا! بر راه حیدر شو قَویم 🔅 زا آن که باشد او صراط مستقیم گر که خواهی واصل جانان شوی 🔅 با علی باید که هم پیمان شوی 🔸18 ذی الحجه الحرام، 1410 هـ ق •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
🔸️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 💌 عید غدیر خم، عید ولایت مبارک باد ...
💎 جایگاه أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) 🔻امام سجاد علیه‌السلام: فَاِنَّ عَلِیّا کَالْکَعْبَةِ الَّتی اَمَرَاللّه ُ، بِاسْتِقْبالِها لِلصّلوة جَعَلَهااللّه ُ لِیُؤْتَمَّ بِهِ فی اُمُور الدِّین وَالدُّنیا کَما لایَنْقُصُ الْکَعْبَةُ وَلا یَقدح فی شَیْءٍ مِنْ شَرَفِها وَفَضْلِها اِنْ وَلیّ عَنْهَا الْکافِرُونَ، فَکَذلکَ لایَقْدَحُ فی عَلیّ إنْ اَخّرَهُ عَنْ حَقِّهِ الْمُقَصِّرُونَ وَدافَعَهُ عَنْ واجِبِهِ الظّالِمُونْ ❇️ علی مانند است که خداوند دستور داده برای نماز رو به سوی آن بایستند، آن را قرار داد تا در امور دین و دنیا از آن تبعیت کنند، همچنانکه کعبه دچار کمبود و نقصان نمی‌شود و چیزی از شرف و فضیلت آن کاسته نمی‌شود، اگر کافران از آن رو برگردانند، علی علیه‌السلام هم ضرری نمی‌بیند اگر افراد مقصر ادای حق او را به تأخیر اندازند و ستمکاران او را از انجام تکلیفش باز دارند.» 📚 بحارالأنوار، ج 36، ص 111 ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🗞 گذرنامه ها رو امیرالمومنین (ع) می دهد 🍀پیامبر اکرم (ص) فرمود: 🔅«مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَسْتَمْسِكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى الَّتِي لَا انْفِصَامَ لَهَا فَلْيَسْتَمْسِكْ بِوَلَايَةِ أَخِي وَ وَصِيِّي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّهُ لَا يَهْلِكُ مَنْ أَحَبَّهُ وَ تَوَلَّاهُ وَ لَا يَنْجُو مَنْ أَبْغَضَهُ وَ عَادَاهُ»🔅 🔰 کانال استاد ربانی گلپایگانی @kharejkalam
🔺در کتاب «براهین و نصوص امامت» به تفصیل درباره متن، راویان، سند و مدلول حدیث غدیر بحث شده است و به شبهات قدیم و جدید در این باره پاسخ داده شده است. دلالت حدیث غدیر بر امامت امیرالمومنین (ع) از دیدگاه اهل بیت نبوی (علیهم السلام) و صحابه پیامبر (ص) یکی از مباحث مزبور است که به مناسبت عید فرخنده غدیر در کانال باز نشر می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸مفاد حدیث غدیر از نگاه اهل بیت(علیهم السلام) و صحابه پیامبر (ص)🔸 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ روایات و گزارش‏های متعدد و معتبر بیانگر این است که هم اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و هم صحابه آن حضرت از حدیث غدیر، امامت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را دریافت کرده‏اند. ▪️الف) اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حدیث ثقلین- که از احادیث متواتر و مورد قبول همة مسلمانان است- عترت و اهل بیت خود را همتای قرآن قرار داده و هدایت امت را در گرو پیروی از آنان قرار داده است. این حدیث بر عصمت و مرجعیت علمی و دینی اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) دلالت می‌کند و بیانگر این است که گفتار و رفتار آنان، معیار تشخیص حق و باطل است. همین افراد ولایت در حدیث غدیر را به ولایت امامت و رهبری امت اسلامی تفسیر کرده‌اند: 1️⃣ از طریق شیعه و اهل سنت روایت شده است که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) حدیث غدیر را از دلایل امامت علی(علیه السلام) دانسته است. طبق نقل شمس‏الدین جزری دمشقی در کتاب «اسنی المطالب فی مناقب علی بن ابی‏طالب» از فاطمه زهرا(سلام الله علیها) روایت شده است که فرمود: «أنسیتم قول رسول الله(صلی الله علیه و آله) یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلی مولاه (الغدیر، ج 1، ص 396 – 397) آیا سخن پیامبر را فراموش کرده‌اید که در غدیر خم فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست.» ابن‏بابویه قمی نیز از محمود بن لبید (محمود أبی‏لبید) روایت کرده که گفته است از فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پرسیدم: «آیا رسول خدا قبل از وفاتش، امامت علی(علیه السلام) را بیان کرد؟» حضرت زهرا(سلام الله علیها) پاسخ داد: «واعجبا أنسیتم یوم غدیر خم (غایة المرام، ج 1، ص 324 – 325) این پرسش شگفت‌آور است! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده‌اید؟» 2️⃣ در خطبه‌اي كه امام حسن مجتبي(علیه السلام) در حضور مردم و معاويه ايراد كرد، فرمود: «بني اسرائيل هارون(علیه السلام) را- كه برادر و جانشين و وزير موسي(علیه السلام) بود- رها كردند و از سامري پيروي كردند و گوساله‏پرست شدند. اين امت نيز شنيد كه پيامبر(صلی الله علیه و آله) درباره پدرم فرمود: علی(علیه السلام) نسبت به من مانند هارون نسبت به موسي است مگر اينكه پس از من پيامبري نخواهد بود، و نيز پيامبر را ديدند كه در غدير خم او را به امامت نصب كرد و به آنان دستور داد كه حاضران آن مطلب را به غايبان برسانند.» (غاية المرام، ج 1، ص 323، به نقل از: امالي شيخ طوسي، ج 2، ص 174 – 180؛ الغدير، ج 1، ص 398؛ ينابيع المودة، ج 3، ص 150، باب 90.) 3️⃣ ابواسحاق از امام زين العابدين(علیه السلام) پرسيد معناي سخن پيامبر(صلی الله علیه و آله) كه فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه» چيست؟ امام(علیه السلام) پاسخ داد: «به آنان فرمود كه او امام پس از وي مي‌باشد.» (همان به نقل از: امالي شيخ صدوق، ص 109.) 4️⃣ از امام رضا(علیه السلام) روايت شده كه پس از تلاوت آيه «الْيوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» (مائده/ 3.) فرمود: «امر امامت از تماميت دين است و پيامبر(صلی الله علیه و آله) از بين امت نرفت، مگر اينكه علي(علیه السلام) را به عنوان امام و راهنماي آنان منصوب كرد» ( اصول كافي، ج 1، ص 514؛ باب نادر جامع في فضل الامام و صفاته، حديث اول) روشن است كه سخن امام رضا(علیه السلام) ناظر به واقعه و حديث غدير است. روايات اهل بيت (علیهم السلام) دربارة دلالت حديث غدير بر امامت اميرالمؤمنين(علیه السلام) بسيار است و به ذكر نمونه‌هاي بيشتري نيازي نيست، چنان‏كه احتجاج‌ها و استدلال‌هاي اميرالمؤمنين(علیه السلام) به حديث غدير بر امامت خود نيز از مسلمات تاريخ است. (ر.ك: الغدير، ج 1، ص 327 – 396) 🔺پایان بخش اول •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
🔻بخش دوم: ▪️ب). صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله) روایات و گزارش‏های معتبر تاریخی بیانگر این است که صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز از حدیث غدیر، امامت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را دریافت کرده‏اند. در اینجا نمونه‏هایی را یادآور می‏شویم: 1️⃣ گروهی از عرب در رحبة کوفه بر امیرالمؤمنین(علیه السلام) وارد شدند و بر او سلام کردند. امیرالمؤمنین(علیه السلام) پرسید: «شما چه کسانی هستید؟» گفتند: «ما موالیان تو هستیم.» امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: «چگونه شما موالیان من هستید، در حالی که شما گروهی از عربید (نه از عجم که در آن زمان رسم بود که افراد غیر عرب تحت ولایت و حمایت فرد یا قومی از عرب قرار می‌گرفتند).» آنان پاسخ دادند: «ما روز غدیر خم شنیدیم که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حالی که دست تو را گرفته بود می‌گفت: ای مردم! آیا من نسبت به شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟ آنان گفتند: چرا ای رسول خدا، پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: خدا مولای من و من مولای مؤمنانم و علی مولای کسی است که من مولای او هستم، خدایا هر کس او را دوست دارد، دوست بدار و هر کس او را دشمن دارد، دشمن بدار.» ریاح بن ثابت که راوی حدیث است می‌گوید: «آنان گروهی از انصار بودند و ابوایوب انصاری نیز در میان آنان بود.» (بحار الانوار، ج 37، ص 177؛ مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 583، حدیث 2351 و 2352؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی‏الحدید، ج 3، ص 208، شرح خطبه 48؛ أسد الغابة، ج 1، ص 441، رقم 1038؛ الاصابة، ج 1، ص 304؛ الریاض النضرة، ج 3، ص 109؛ البدایة و النهایة، ج 5، ص 231، حوادث سال 10 هـ.ق و ج 7، ص 384، حوادث سال 40 هـ.ق؛ الغدیر، ج 1، ص 318 -386) این سخن امیرالمؤمنین(علیه السلام) که از کجا شما موالیان من هستید در حالی که شما از قوم عربید؟ بیانگر این است که برداشت وی از مولی در سخن آنان، دوست و ناصر نبود، زیرا در ولایت دوستی و نصرت، فرقی میان عرب و عجم وجود ندارد، بلکه مقصود آنان از اینکه خود را موالی امیرالمؤمنین(علیه السلام) می‌دانستند، ولایت زعامت و سرپرستی بود، زیرا در آن زمان، فرد غیر عرب، خود را تحت ولایت و حمایت فرد یا قبیله‌ای از اعراب قرار می‌داد، معنایی که امروزه از آن به تابعیت سیاسی تعبیر می‌شود، و فردی که چنین ولایت یا تابعیتی را می‌پذیرد تحت ولایت و زعامت فرد یا قبیله یا نظامی سیاسی است، که ولایت و تابعیت آن را پذیرفته است. آنان با اینکه عرب بودند، چنین ولایتی را برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) نسبت به خود قائل بودند و بر آن به ولایت در حدیث غدیر استدلال کردند. بنابراین، فهم آنان از ولایت در حدیث غدیر، ولایت رهبری و زعامت سیاسی بود که امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز آن را تأیید کرد. 2️⃣ پس از آنکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) خطبه غدیر را ایراد کرد، حسّان بن ثابت که شاعر زبردستی بود از پیامبر(صلی الله علیه و آله) اجازه گرفت تا آن را به نظم آورد. پیامبر(صلی الله علیه و آله) به وی اجازه داد و او ابیاتی را سرود که دو بیت آن چنین است: فقال له قم یا علیّ فإنّنی رضیتک من بعدی اماما و هادیا فمن کنت مولاه فهذا ولیه فکونوا له اتباع صدق موالیاً ترجمه: پیامبر به علی گفت بر پاخیز، زیرا من به امامت و هدایتگری تو پس از خود راضی‏ام. پس هر که من مولای او هستم، این (علی) ولی اوست پس شما (ای مسلمانان) پیروان و موالیان صادق او باشید حسّان بن ثابت که شاعر زبردست عرب و آشنا به دقایق کلمات عرب بود از ولایت در حدیث غدیر، امامت را فهمیده است و فهم او را رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تأیید کرد، زیرا به او فرمود: «ای حسّان! تا وقتی که با زبانت ما را یاری می‌دهی، مورد تأیید روح القدس می‌باشی.» («یا حسّان لا تزال مؤیدا بروح القدس ما نصرتنا بلسانک.» بحار الانوار، ج 37، ص 150 و 166.)
🔻بخش سوم 3️⃣ قیس بن سعد بن عباده انصاری در صفین در دفاع از امیرالمؤمنین(علیه السلام) و حقانیت او ابیات زیر را سرود: قلت لمّا بغی العدو علینا حسبنا ربّنا و نعم الوکیل وعلیّ إمامنا و إمام لسوانا أتی به التنزیل یوم قال النبی من کنت مولاه فهذا مولاه خطب جلیل إنّما قاله الرسول علیالأمّة حتمٌ ما فیه قال و قیل ترجمه: وقتی دشمن بر ما سرکشی کرد گفتم خدا ما را کافی است امام ما و غیر ما علی است، این مطلب از خدا نازل شده است روزی که پیامبر گفت هر که من مولای او این (علی) مولای او است و این امر عظیمی است. این سخن حتمی پیامبر برای امت است و در آن‏جای هیچ‏گونه سخنی نیست 4️⃣ عمر بن خطّاب پس از اعلان ولایت علی(علیه السلام) از سوی پیامبر در غدیرخم، نزد علی(علیه السلام) رفت و خطاب به او گفت: «هنیئاً لک یا ابن ابی‏طالب أصبحت و أمسیت مولی کل مؤمن و مؤمنة؛ گوارا باد بر تو ای فرزند ابوطالب که مولای هر مرد و زن با ایمانی شدی» (برای آگاهی از منایع و مصادر حدیث تهنیت ر.ک: الغدیر، ج1، ص508-527 برخی از راویان حدیث تهنیت عبارت‏اند از: حافظ ابوبکر ابن ابی‏شیبه، امام حنابله احمد بن حنبل، حافظ ابوالعباس شیبانی، حافظ ابویعلی موصلی، حافظ ابوجعفر طبری، حافظ ابن‏عقدة کوفی، حافظ ابوعبدالله مرزبانی، حافظ علی بن مردویه اصفهانی، حافظ ابن‏سمّان رازی، حافظ ابوبکر بیهقی، حافظ ابوبکر خطیب بغدادی، ابوحامد غزالی، خطیب خوارزمی، ابوالفرج ابن جوزی، ابوجعفر محب‏الدین طبری، شیخ الاسلام حمویی و ...). این جمله دلیل روشن بر این است که مقصود از مولی در حدیث غدیر امامت است، نه محبت یا نصرت، زیرا محبت و نصرت علی(علیه السلام) مطلب جدیدی نبود که در غدیرخم اعلان شده باشد، و مناسب تهنیت‏گویی به علی(علیه السلام) باشد، و اصولا تبریک و تهنیت‏گویی در باب ولایت از ویژگی‏های امامت و رهبری کسی است که به این مقام منصوب می‏شود. 5️⃣ هنگامی که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در غدیر خم، علی بن ابی‏طالب(علیه السلام) را به امامت منصوب کرد و فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه» این مطلب در میان مردم انتشار یافت، و حارث بن نعمان فهری از آن آگاه شد. در آن هنگام پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ابطح بود، حارث بر مرکب خود سوار شد و نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) رفت و به او گفت: «از ما خواستی که به یگانگی خدا گواهی دهیم و ما چنین کردیم، و از ما خواستی که تو را رسول خدا بدانیم، ما پذیرفتیم – گر چه در دل ما چیزی بود – سپس از ما خواستی که نماز بخوانیم، ما خواندیم، و خواستی که روزه بگیریم، ما انجام دادیم، سپس از ما خواستی که حج انجام دهیم، ما چنین کردیم، آن‏گاه گفتی: من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. آیا این سخن از تو است یا از خدا؟» پیامبر(صلی الله علیه و آله) پاسخ داد: «از خداست.» آن مرد سه بار سخن خود را تکرار کرد، و پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز به او همان پاسخ را داد. وی با حالت خشم خطاب به خداوند گفت: «اگر آنچه محمد(صلی الله علیه و آله) می‌گوید حق است، سنگی از آسمان بر من فرود آور تا نشانة خشم تو بر ما و نشانه‌ای برای دیگران باشد، و اگر آنچه می‌گوید دروغ است، خشم خود را بر او نمایان کن.» سپس بر شتر خود سوار شد. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را هلاک کرد. در این هنگام آیه «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِلْكَافِرِينَ لَيسَ لَهُ دَافِعٌ مِنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ» نازل شد. (تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی، ص 190 – 191؛ بحار الانوار، ج 37، ص 175- 176. عده‌ای از مفسران، محدثان و مورخان اهل سنت نیز این واقعه را نقل کرده‌اند که علامه امینی 29 نفر از آنان را نام برده است. ر.ک: الغدیر، ج 1، ص 461 – 471.) 📚منبع: براهین و نصوص امامت، علی ربانی گلپایگانی •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
احادیث آموزنده از امام کاظم علیه السلام: مَن اَحزَنَ والدَیهِ فَقَد عَقهُما هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده است. تحف العقول، ص ۴۲۵ لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسبُ نَفسَه فِی کُلِّ یَومٍ، فَإن عَمِلَ حسناً استَزدادَ الله، و إن عَمِل سَیِّئاً استغفِرُ الله مِنه و تَاب إلیه از ما نیست کسی که هر روز به حساب خود رسیدگی نکند: پس اگر در آن روز کار نیکی انجام داده از خداوند متعال توفیق بیشتر کار خیر را بخواهد، و اگر در آن روز کار بدی کرده، از خدا طلب بخشش و آمرزش نموده و به سوی او توبه نماید. اصول‌الکافى، ج ۴، ص ۱۹۱ کُلَّما أحدَثَ النّاس مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُون، أحدَثَ اللهُ لَهُم مِن البَلاءِ مَا لَم یَکُونُوا یَعِدُّون یعنی هرگاه مردم گناهان جدیدی که قبلا مرتکب نمی شدند؛ انجام دهند، گرفتار بلا‌های جدیدی می شوند که فکرش را نمی کردند. تحف‌العقول، ص ۴۳۴ إیّاکَ و الکِبر، فَإنَّهُ لایَدخُلُ الجَنَّهَ مَن کَانَ فِی قَلبِه مِثقالَ حَبَّهٍ مِن کِبر از کبر و خودخواهی بپرهیز، که هر کسی در دلش به اندازه دانه‌ای کبر باشد، داخل بهشت نمی‌شود. تحف‌العقول، ص ۴۱۷ مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِیَت عَلَیهِ النِّعمَةُ ومَن بَذَّرَ وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ هرکه میانه ‏روى کند و قناعت ورزد، نعمت بر او پایه دار و هر که بی‏جا مصرف کند و زیاده ‏روى کند، نعمتش زوال یابد. تحف‏العقول، ص ۴۰۳ إمام الكاظم(ع : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فی أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ. امام كاظم(ع):تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسائی كرده ام: اوّلین آن ها این كه پروردگار و آفریدگار خود را بشناسی و نسبت به او شناخت پیدا كنی. دوّم، این كه بفهمی كه از برای وجود تو و نیز برای بقای حیات تو چه كارها و تلاش هائی صورت گرفته است. سوّم، بدانی كه برای چه آفریده شده ای و منظور چه بوده است. چهارم، معرفت پیدا كنی به آن چیزهائی كه سبب می شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوی یعنی راه خوشبختی و بدبختی خود را بشناسی و در جامعه با چشم و گوش بسته حركت نكنی. كافی: ج ۱، ص ۵۰،