👈🏻بخش سوم:
🔸پاسخ به اشکالات
🔻اشکال اول: با توجه به اینکه کلمه «انفسنا» جمع است، علی(علیه السلام) به تنهایی مقصود نخواهد بود، بلکه مقصود همه خویشاوندان و خدمتگزاران پیامبر است که در نظر عرف به منزله نفس او به شمار میروند (شرح المواقف، ج8، ص367).
🔺پاسخ: اگر به راستی افراد دیگری نیز مصداق «أنفسنا» بودند، پیامبر برای عمل به فرمان خداوند آنها را نیز برای مباهله با خود همراه میساخت. از سوی دیگر، کاربرد لفظ جمع در یک فرد به انگیزه تکریم و مانند آن در زبان عربی و غیر آن شایع است.
🔻اشکال دوم: مقصود از «أنفسنا» خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، زیرا در مفاهمه عرفی گفته میشود: خود را به انجام فلان کار دعوت کردم(شرح المقاصد، ج5، ص299) و «نفس فلانی او را به انجام فلان کار برانگیخت» و «با خودم مشورت کردم» و تعابیری از این قبیل که در گفتمان صحیح میان اهل بلاغت یافت میشود. بر این اساس، علی(علیه السلام) مصداق «أبناءنا» خواهد بود، زیرا در عرف، عنوان پسر بر داماد نیز اطلاق میشود (روح المعانی، ج3، ص301-302).
🔺پاسخ: در پاسخ این اشکال دو نکته در خور توجه است:
الف) این فرض که علی(علیه السلام) مصداق «أبناءنا» باشد، با روایات شأن نزول منافات دارد، بدین جهت، هیچ یک از مفسران برجسته اهل سنت چنین احتمالی را مطرح نکردهاند. مضافاً بر اینکه در هیچ روایتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل نشده که وی عنوان «إبنی» را بر علی(علیه السلام) اطلاق کرده باشد، ولی این تعبیر درباره حسن و حسین(ع) در روایات بسیاری به کار رفته است.
ب) چنانکه پیش از این بیان شد، انطباق «أنفسنا» بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) با انطباق آن بر علی(علیه السلام) منافات ندارد، چنانکه در روایات و اقوال مفسران بر هر دو منطبق شده است.
🔻اشکال سوم: اگر علی(علیه السلام) مصداق «أنفسنا» باشد و مفاد آن این باشد که پیامبر باید فردی را که همتای خویش است در مباهله شرکت دهد، باید همین معنا درباره «أنفسکم» نیز صادق باشد و باید در میان نصرانیهای نجران کسی وجود داشته باشد که مصداق «أنفسکم» باشد (روح المعانی، ج3، ص302).
🔺پاسخ: مفاد آیه مباهله جز این نیست که هر یک از دو طرف، شایستهترین افراد خود را از مردان، زنان و فرزندان، برای مباهله فرا بخوانند. مصداق این افراد در میان مسلمانان تنها علی(علیه السلام) بود، زیرا اگر فرد دیگری نیز مصداق آن بود پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را هم برای مباهله با خود میبرد، و در طرف مقابل، این نصرانیهای نجران بودند که میبایست شایستهترین افراد خود را برای مباهله بیاورند، اما اینکه تعداد آنان چه اندازه و ترکیب آنها از نظر جنسیت و سن چگونه باشد، از آیه مباهله استفاده نمیشود. اگر واژگان «أنفسنا»، «أبناءنا» و «نساءنا» بر تعداد نیز دلالت میکرد، نصرانیهای نجران میتوانستند به پیامبر اشکال کنند که چرا تنها یک زن برای مباهله آورده است، و اگر در مباهله، جنسیت دخالت داشت میتوانستند با این بهانه که ما زن و فرزندمان را با خود همراه نداریم تا به پیشنهاد شما عمل کنیم از مباهله شانه خالی کنند، ولی آنان چنین اشکالهایی نگرفتند و به دلیل حقانیت طرف مقابل از مباهله امتناع کردند (المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص239-240).
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
👈🏻بخش چهارم:
🔻اشکال چهارم: از آیه مباهله این مطلب به دست میآید که پیامبر مأموریت داشت تا مردان، زنان و فرزندان از اهل بیت خود را به مباهله دعوت کند، و او از هر یک نمونهای را آورد، از زنان، فاطمه، از مردان، علی و از فرزندان، حسن و حسین را لذا شرکت آنان در مباهله بر افضلیت آنها بر دیگران دلالتی ندارد (دلائل الصدق، ج2، ص130،: اشکال از فضل بن روزبهان اشعری است).
🔺پاسخ: با قطع نظر از روایات، خصوصیت اهل بیت در آیه مباهله نیامده است و عناوین «أنفسنا» و «نساءنا» و «أبناءنا» بر همه مردان، زنان و فرزندان مسلمان قابل انطباق است بنابراین، گزینش آنان توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) از میان مسلمانان دلیل روشن بر افضلیت ویژه آنان میباشد، و عنوان «هؤلاء اهلی» در روایات نیز بر این مطلب دلالت میکند یعنی این برگزیدگان خواص خاندان من هستند و تنها کسانیاند که شایستگی حضور در مباهله را دارند.
🔻اشکال پنجم: کلمه «نفس» همانگونه که به معنای ذات یک شخص به کار میرود، به معنای خویشاوند و شریک در دین و آیین نیز به کار میرود، چنانکه در آیات: ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاَءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ (بقره/85) و تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ (حجرات/11.) مقصود، انسانهای دیگری است که همنوع و همکیش با انسان میباشند، نه افرادی که از نظر منزلت با انسان برابرند. بنابراین شاید از آن جهت که علی(علیه السلام) خویشاوند پیامبر و شریک او در دین بوده، کلمه «أنفس» بر او طلاق شده است. در این صورت، آیه بر برابری او با پیامبر در فضایل دلالت نخواهد کرد (روح المعانی، ج3، ص203).
🔺پاسخ: کلمه «نفس» در لغت دو معنای اصلی دارد: یکی به معنای روح و دیگری به معنای ذات و حقیقت یک چیز است. وقتی گفته میشود: نفس فلانی از بدنش خارج شد، مقصود، معنای اول است و هنگامی که گفته میشود: فلانی نفس خود را هلاک کرد، معنای دوم مراد است (لسان العرب، ج14، ص319؛ اقرب الموارد، ج2، ص1329). واژه نفس در آیاتی که ذکر شد به معنای ذات و هویت انسانی است، ولی با قرینه معلوم است که خود افراد مراد نیستند، بلکه افراد دیگری مرادند، مضافاً بر اینکه خویشاوندی و همآیینی به علی(علیه السلام) اختصاص نداشت. بنابراین، اختصاص او در شرکت دادن در مباهله جز به دلیل شخصیت برجسته، ممتاز و تعیینکنندهاش نبوده است.
📚منبع: براهین و نصوص امامت، علی ربانی گلپایگانی
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
🖤 #امام_سجّاد عليه السلام فرمودند:
🍀 رَحِمَ اللّهُ عمی العَبّاسَ فَلَقَد آثَرَ و أبلى و فَدى أخاهُ بِنَفسِهِ؛
🍃 رحمت خدا بر عبّاس! ايثار كرد و كوشيد و جان فداى برادرش كرد.
📖 الخصال، ج 1، ص 68.
#تاسوعا
حدیث
امام صادق عليه السلام:
كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ ، صَلبَ الإِيمانِ، جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام، وأَبلى بَلاءً حَسَنا، ومَضى شَهيدا
عمويمان عبّاس عليه السلام، بصيرتى عميق و ايمانى استوار داشت و در كنار اباعبداللّه الحسين عليه السلام جهاد كرد و مردانه جنگيد و شهيد شد
عمدة الطالب صفحه 356
◾️◾️
💕 امام رضا علیه السلام:
🍃منْ کَانَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَهِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ🍃
هرکه روز عاشورا، روز سوگواری و اندوه و گریهاش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می دهد.🍀
📚بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۴🌿
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 #امام_سجاد علیه السلام فرمودند:
▪️در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند و در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود.
📖بحارالا نوار، ج ۷۸، ص ۵۰
🏴
🔺درس خارج کلام
🔸با موضوع: بررسی و نقد مسیر پیامبری
✔️زمان: شنبه، یکشنبه، دوشنبه ساعت 11- 10
✔️مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه
👈🏻شروع درس به صورت حضوری، بعد از ماه صفر
📥 صوت و تقریر درس ها نیز در همین کانال بارگذاری می شود.
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
🔺درس خارج امامت
🔸با موضوع: امامت بر اساس کتاب المراجعات
✔️زمان: سه شنبه و چهارشنبه ساعت 11- 10
✔️مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه
👈🏻شروع درس به صورت حضوری، بعد از ماه صفر
📥 صوت و تقریر درس ها نیز در همین کانال بارگذاری می شود.
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
📚کتاب شناسی
| نو اندیشی دینی و کلام جدید، در جهان مسیحیت و اسلام
✍️ استاد علی ربانی گلپایگانی
🔺 تحولاتی که در اندیشه های فلسفی، علوم تجربی و مسایل اجتماعی در عصر جدید در جهان غرب رخ داد، تحولات و مسایل جدیدی را در زمینه باورهای دینی پدید آورد و سبب نواندیشی دینی و الهیات جدید گردید. این تحولات به تدریج به جهان اسلام تسری پیدا کرد و زمینه نواندیشی دینی و کلام جدید را فراهم ساخت. تحولات مزبور، چالش های پدید آمده در زمینه باورهای دینی و رویکردهای مختلف کلامی در مواجهه با این مسایل و چالش ها، در این کتاب بررسی شده است.
🗃انتشارات رائد
📳 09197463133
☎️02532812900
@kharejkalam |
🌺🌺🌺با سلام و آرزوی موفقیت برای همه دوستان
🔺به اطلاع می رساند، درسهای حضرت استاد ربانی گلپایگانی از شنبه 9 مهرماه، ساعت 10 صبح در مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه
🔸به صورت حضوری🔸 آغاز می شود.
🔺👈🏻 به سایر دوستان نیز اطلاع رسانی نمایید.
با تشکر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع:
الف) در باره جریان مهسا امینی و فتنه های رخ داده
ب) طرح مساله در مورد نقد کتاب مسیر پیامبری
☀️401/07/09
@kharejkalam
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع: طرح مساله در مورد نقد کتاب مسیر پیامبری
☀️401/07/10
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نکته ای کوتاه از حضرت استاد:
| اهمیت مباحث کلامی و پاسخ به شبهات
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع:
روش شناسی نظریه مسیر پیامبری و نقد آن
☀️401/07/11
@kharejkalam
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نکته ای کوتاه از حضرت استاد:
❇️ روش مطهری وار
◻️در بررسی و نقد این مباحث باید حوصله کرد تا خوب بر نظریه مسلط شد آن گاه به نقد پرداخت. این همان سبک شهید مطهری است. ایشان خیلی وقت گذاشته تا نظریه مخالفان را بسیار دقیق نقل کنند تا جایی که برخی مخالفان گفته بودند آقای مطهری نظریه ما را از خود ما بهتر نقل می کند. این سبک شهید مطهری انصافا الگو پذیر است. ایشان خیلی با حوصله و متانت و ادب وارد مباحث می شدند. این نقد حوزوی و مطهری وار است که ارزش دارد.
◻️استاد ما آیت الله سبحانی این روش را نقد بروجردی وار می نامیدند و می فرمودند: مرحوم آیت الله بروجردی که استاد ما بود یک روز نظر صاحب کفایه را تبیین می کردند به گونه ای که ما تلقی می کردیم ایشان آن نظر را قبول کرده اند. روز بعد آن را نقد می کردند.
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع: درباره کتاب المراجعات و علامه سید شرف الدین عاملی
☀️1401/07/12
@kharejkalam
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد:
🔹 مناظره شنیدنی هشام بن حکم درباره امامت
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی