eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
629 عکس
179 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 6️⃣ «فیلسوف مردم»(1/2) نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران بی‌شک در کنار بزرگترین انقلاب‌های جهان قرار دارد؛ حتی بسیاری آن را بزرگترین انقلاب عصر حاضر و آغازگر تاریخ جدید بشریت می‌دانند. در این میان پیوند میان امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب و مردم به عنوان نیروی پیشران آن، همواره محل بحث و تأمل اهل فکر بوده است. در این جستار مختصری به نگاه حکمی امام خمینی به مردم به عنوان فقیه، فیلسوف و عارفی بزرگ می‌پردازیم. البته تا حد امکان از شواهد تاریخی و سخنان ایشان نیز بهره خواهیم برد. بر اهل نظر پوشیده نیست که امام راحل به لحاظ معرفتی تأثیر زیادی از استاد خود آیت‌الله شاه‌آبادی گرفته است. مرحوم شاه‌آبادی در برخورد با مردم روش خاص خود را داشت. ایشان اعتقاد داشت که حتی سنگین‌ترین مباحث معنوی و عرفانی برای مردم قابل طرح است زیرا مردم فطرت الهی دارند. ایشان به قدری در شناخت فطرت متبحر بود که به «فیلسوف فطرت» شهره شده است. عجیب نیست که در ادامه این مسیر امام راحل را «فیلسوف مردم» بدانیم. در حقیقت امام راحل بر طبق همین نظریه که مردم دارای فطرت الهی هستند کنش‌گری می‌کرد. آنطور که مقام معظم رهبری درباره امام خمینی بیان داشته است، امام دارای سه باور بوده که به او قاطعیت می‌داده است: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود. برای اثرگذاری بر مردم لازم است ابتدا فرد در خود قیام کند که امام بارها آن را تحت عنوان «قیام لله» در مقابل «قیام برای نفس» ذکر نموده‌اند. امام به معنای واقعی برای خدا قیام کرد و بعد از آن توانست با حرکت توحیدی خود در دل مردم اثر بگذارد و فطرت آن‌ها را بیدار کند و حاکم بر وجودشان گرداند. در حقیقت می‌توان انقلاب اجتماعی مردم ایران را مجموعه‌ای از این قیام‌های فردی عنوان کرد که مجرای اراده‌ی الهی شده‌اند. البته که این مبارزه میان نفسانیت و فطرت از ابتدای خلقت بشر بوده است و مردم ایران به واسطه‌ی تربیت اهل بیت و پس از آن علمای شیعی استعداد چنین قیامی را داشتند. امام عظیم‌الشأن از این فرصت تاریخی و بستری که از گذشته فراهم شده بود به خوبی بهره برد و دل‌های آماده‌ی مردم را هدایت کرد. با تلاش شاه برای تصویب مفاد انقلاب سفید و لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی، مبارزات وارد مرحله‌ی جدیدی شد. از آنجا که امام اعتقاد داشت طرح‌هایی که شاه قصد پیاده‌سازی آن‌ها را دارد آموزه‌های استعمار آمریکا، اسرائیل و تلقینات فرقه‌ی ضالّه‌ی بهائیت است، به شدت در مقابل آن‌ها ایستادگی کرد و به روشنگری پرداخت. حضرت امام مانند انقلابیونی نبودند که برای ایجاد تغییر، دست به دامن مبارزات مسلحانه شوند یا به گفتگوهای دیپلماتیک نخبگانی و حکومتی اکتفا کنند یا منتظر دست یاری کمک‌های خارجی باشند. امام بن‌مایه تحولات را «مردم» می‌دانستند. قدرتی که اگر به میدان بیاید، هیچ قدرت دیگری توان ایستادگی برابر آن را ندارد. لذا اهتمام ویژه امام برای ایجاد آگاهی و خیزش در بدنه مردمی بود. امام از ابتدای مبارزات خود با افشاگری از نقش اجانب در کشور و مزدوری شاه و هم‌چنین معرفی اسلام ناب به عنوان آرمان غایی این قیام، مردم را متحد و یکپارچه کرد. روحانیت مبارز با هدایت امام خمینی هرگز مثل روشنفکرانی نبودند که خود را از اجتماع مردم جدا می‌کردند و نسخه می‌دادند؛ بلکه آن‌ها در میدان حاضر بودند و از پرداخت هزینه‌های سنگین ابایی نداشتند. امام خمینی و به تبع آن روحانیت مبارز همواره خود را کنار مردم می‌دیدند و شأنی بالاتر برای خود قائل نبودند و مانند مردم برای این جنبش هزینه می‌دادند و مورد صدمه واقع می شدند. مثلاً در اسناد ساواک آمده که در ماه رمضان و ایام شهادت امام علی علیه‌السلام آمادگی سرکوب حرکات روحانیت وجود داشته است: «چنانچه اطلاعات مکتسبه حاکی باشد که عواملی در صدد هستند در روزهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۳ رمضان با استفاده از ایام عزاداری تحریک و اخلال نظم عمومی بنماید قبلا دستگیر تا بدین وسیله عملیات و اقدامات احتمالی آن خنثی شود. بدیهی است که نتیجه اقدامات در مورد نکات فوق الذکر معمول خواهند داشت می‌بایستی به مرکز سریعاً گزارش گردد.» 🔰ادامه در پست بعدی 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 6️⃣ «فیلسوف مردم»(2/2) نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد امام پشت پرده رژیم را برای مردم تبیین می‌کردند تا مردم با آگاهی و بینش در مسیر مبارزات حرکت کنند: «آقا، یک حقایقی در کار است. شما آقایان در تقویم دو سال پیش از این یا سه سال پیش از این بهایی‌ها مراجعه کنید؛ در آنجا می‌نویسد: تساوی حقوق زن و مرد، رای عبد البهاء است؛ آقایان از او تبعیت می‌کنند. آقای شاه هم نفهمیده می‌رود بالای آنجا، می‌گوید: تساوی حقوق زن و مرد. آقا! این را به تو تزریق کردند که بگویند بهایی هستی، که من بگویم کافر است؛ بیرونت کنند.» قیام ۱۵ خرداد تجلی همان سخن و آرمان امام یعنی «امامت امت» است که در پیام خود در روز ۱۲ فروردین آن را ابراز داشت. این قیام خونین که امام راحل آن را مقدمه ظهور حضرت ولی‌عصر می‌دانست جنبشی بود که مردم به صورت خودجوش و در اثر شنیدن خبر دستگیری امام انجام دادند. این حرکت آنچنان عظیم بود که شاه آن را یک حرکت از پیش طراحی شده برای براندازی تفسیر کرده بود (تفصیل در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج ۱، صفحات ۵۱۰ تا ۵۲۰) قیام ۱۵ خرداد همواره و در مقاطع مختلف زمانی مورد توجه امام بوده است. جالب آنکه امام به دلیل بازداشت و سپس حصر از وقوع آن بی‌اطلاع بود. بیانات امام در سخنرانی پس از آزادی مؤیّد این نکته است: «دیروز خانواده‌های شهدای پانزده خرداد اینجا بودند. چیزی که مرا رنج می‌داد این بود که به من این صحبت‌ها نشده بود تا از حبس آمدم بیرون. عصر همان روز- دفعه اوّل- جریان را مطّلع شدم. کشتارِ پانزده خرداد از اعمال یک قشون با ملّت بیگانه بدتر بود. آن‌ها بچه‌ها را نمی‌کشتند، زنها را نمی‌کشتند. امروز جشن معنی ندارد. تا ملّت عمر دارد، غمگین در مصیبت پانزده خرداد است. یکی از اولیای امور، ضمن سخنرانی، گفته بود: پانزده خرداد ننگ ملّت ایران است؛ ولی من صحبت او را تکمیل می‌کنم: پانزده خرداد ننگ ملّت بود؛ زیرا از پول همین ملّت، اسلحه تهیّه شده و با این اسلحه مردم را کشتند!» ✍️ محمد حسام غفوری 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 7️⃣ «وحدت کلمه» نقش اتحاد و افتراق خواص در تحولات صاحبان بصیرت و تحلیل به عنوان متغیرى مستقل و عوام به عنوان متغیرى وابسته، نقش آفرین در تحولات سیاسى اجتماعی‌اند. اتحاد علما و خواص در حوادث 15 خرداد به چه شکلی بوده است و چقدر توانستند برای پیشبرد ماجرا تلاش کنند؟ بعد از دستگیری امام خمینی، مردم قم در واکنش به آن، صبح پانزده خرداد در خانه آیت الله شبیری زنجانی جمع شدند و همراه آیت‌الله سید مصطفی خمینی، در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به‌ رغم ممانعت مأموران پلیس، اجتماع کردند. دیگر علما و روحانیون حوزه علمیه قم نیز در صحن به مردم ملحق شدند. از سوی دیگر مراجع تقلید وقت مانند: آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی و سیدکاظم شریعتمداری در خانه آیت‌الله سید احمد شبیری زنجانی برای چاره اندیشی و به دنبال راهکاری واحد گرد هم آمدند. آیت‌الله مرعشی در پیامی عنوان می‌کند: «خون ما رنگین‌تر از خون برادر عزیزمان آیت‌ا... خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند، دست از اقدام برنمی‌داریم و تا آخرین قطره‌ خون خود از حریم اسلام دفاع خواهیم نمود.» همچنین علما و مراجع در قم و شهرهای دیگر با اعلامیه‌ها و تلگراف‌ها به دستگیری امام خمینی واکنش نشان دادند. از این گذشته علما و مراجع به اعلامیه و تلگراف بسنده نکردند و برای اعتراض و تحت فشار گذاشتن رژیم برای آزادی امام خمینی و دیگر علما و روحانیون دستگیر شده، در یک حرکت دسته‌جمعی و پس از هماهنگی‌های لازم به تهران مهاجرت کردند. اسامی 65 نفر از علمای مهاجر از 26 شهرستان در منابع رسمی ثبت شده است. رژیم در ابتدا سعی داشت با بی‌‏اعتنایی به حضور علما در تهران، جایگاه آنها را تنزل بخشیده، از اهمیت این مسئله بکاهد. با گذشت مدتی، شاه و دولت کوتاه آمده و تصمیم به مذاکره گرفت. علمای مهاجر در نشستی مشترک، آیات عظام مرعشی نجفی، میلانی و میرزا هاشم آملی و شریعتمداری را به نمایندگی از خود برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات وقت کشور انتخاب کردند. رئیس وقت ساواک در آخرین گفتگوی با علما با تهدید از آنان خواست به شهرهایشان برگردند. با این حال آنان اهمیتی به تهدیدهای او ندادند و تا آزادی بدون قید و شرط امام و سایر علمای بازداشت شده در تهران ماندند. اقای خویی به عنوان مرجع و مدرس بزرگ حوزه علمیه در نجف نیز به این جریان‌ها واکنش نشان داده و رساله‌ای نوشته و شاه را محکوم می‌کنند. رژیم قصد محاکمه و اعدام امام را داشت. به همین خاطر بنا داشت امام را از مقام مرجعیت پایین بیاورد تا بتواند با ایشان راحت تر برخورد کند. در مقابل، مراجع و علما با انتشار اعلامیه مشترکی بر مرجعیت سیدروح الله خمینی صحه گذاشته، ایشان را دارای مقلدان بسیار دانستند. 15خرداد سال1342 از این جهت یك مقطع بسیار مهم است كه همبستگی و اتحاد خواص و علما جامه عمل به خود پوشید و به ثمر نشست. برای شکل گیری یک تحول و حرکت رو به جلو، بایستی که خواص جامعه با وجود تمام اختلافات فکری بتوانند ذیل یک محور جمع شده و از یک خط تبعیت کنند تا بتوانند مردم را نیز با خود همراه کنند. زمانی که وارد کشمکش درونی و درگیری شوند و به مجادله و ایرادگیری از یکدیگر بپردازند حرکت محوری دچار گسستگی شده و چه بسا به کلی از بین برود. به عنوان نمونه در جریان ملی کردن صنعت نفت آیت‌الله کاشانی طی اعلامیه مفصلی، کوشش در این جریان را تکلیف دینی و وطنی ملت مسلمان اعلام کردند. پس از آن، علما و مجتهدین بزرگی، نظیر آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری، بهاءالدین محلاتی، عباسعلی شاهرودی، سیدمحمود روحانی قمی و کلباسی با صدور اعلامیه‌هایی و نیز در پاسخ به استفتائات مردم، بر لزوم ملی کردن صنعت نفت و حمایت از آیت‌الله کاشانی تاکید کردند. از این رو در مردم انگیزه و اشتیاق برای حمایت از نهضت پدید آمد و پای اعتقادات مذهبی و ملی خود ایستادند. اما آنگاه که به سبب اختلاف نظر، مصدق جریان خود را از آیت الله کاشانی جدا می‌کند و تفرقه به وجود می‌آید، چنان بلایی بر سر جامعه می‌آورد که دچار دیکتاتوری شدیدتر از قبل می‌شود. باید از تاریخ درس گرفت. در مسایل امروز جامعه نیز بایسته است خواص جامعه یک محور را به عنوان وحدت در امور اتخاذ کنند. محور ولایت و اطاعت از رهبری ذیل ولایت الهی. به تجربه ثابت شده است که هر جریانی که بخواهد از دین و مذهب و ولایت جدا شود، پشتیبانی مردم متدین و ولایت مدار ایران را از دست می‌دهد و سرانجامی جز شکست نخواهد داشت. ✍️ ایمان رهنما 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 چهره‌های دروغین اصلاح و قیام 🔰رهبر معظم انقلاب 🔹با دستگیری امام بزرگوار آنچنان قیامتی در تهران و در برخی از شهرستانهای دیگر به راه افتاد که دستگاه را وارد میدان کرد و سرکوب وحشیانه‌ای کردند؛ تعداد نامعلومی - بسیار زیاد - از مردم کشته شدند؛ در پانزده خرداد، چهره‌ی خشن دیکتاتور، چهره‌ی بی‌رحم رژیم طاغوت، کاملاً خود را نشان داد. 🔸در مقابل این کشتار بیرحمانه‌ای که در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای به‌اصطلاح حقوق بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند. 🔻مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در پانزده خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملی‌گراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بی‌هدف بود، یک حرکت افراطی بود! هر جائی که مردمان عافیت‌طلب و راحت‌طلب، در وسط میدان مبارزه، جائی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطی‌گری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود. 📆 14خرداد 1392 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد 🌐 8️⃣ «خروش نامیرا» قیام همیشه پیروز پانزده خرداد یادگرفته‌ایم، امام حسین(علیه‌السلام) یادمان داده‌است، درست وسط صحرای کربلا در لحظه لحظه ریختن خون شهدا. یاد‌گرفته‌ایم که پیروزی ظاهری دارد و باطنی. یادگرفته‌ایم، پیروزی گاه خون می‌خواهد گاه آبرو می‌طلبد و گاه عین شکست و سرکوب جلوه می‌کند، اما! پیروزی کار خودش را می‌کند، در هر رختی که به تن کند و با هر وجدانی که بیدار می‌کند. پیروزی گاه از پشت بام فیضیه بر زمین می‌افتد، گاه تبعید می‌شود و گاهی شهید. پیروزی کار خودش را می‌کند؛ اگر حق باشد، حتی اگر طفل شش ماهه سیراب نشود، اگر آغوش مادر خالی بماند اما صدا برمی‌آید از حنجره بریده، از کاخ یزید بی‌پرده و حفاظ، از زبان اهلش، از زبان زینت پدر، زینب. خدا وعده حق داده که خون بر شمشیر پیروز است. چه خون امیر در حمام فین باشد، چه خون طلبه، ریخته‌شده در کف دارالشفاء. این خاصیت پیروزی است و این وعده خداست، که مبارزه معبر می‌گشاید به سوی آینده، آینده‌ای که همیشه ما را می‌ترساندند، از شرقش، از غربش. اما امام قدمی پس نکشید و ایستاد. نایبش هم ایستاده، محکم و مقتدر. امام هم نگفت «حال که همه علیه ما هم‌دست‌اند، پس عقب بنشینیم.» نگفت «به تنهایی با امریکا می‌شود مبارزه کرد؛ اما آمریکا و شوروی را چه‌طور از عهده برآییم؟» چون آن زمان که دنیا دو قطبی بود، هر دو قطب، علیه ما اتّحاد و اتّفاق و هم‌دستی داشتند. امام استقامت ورزید؛ عقب‌نشینی نکرد و از حرف و شعار و راهش برنگشت. این استقامتِ حسینی است. شبیه ایستادگی‌های امام حسین(علیه‌السّلام) در مقیاس و در قالب‌های امروز است. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۵/۳/۱۴) امام حسرت یک جمله مأیوس کننده را به دل شرق و غرب عالم گذاشت. چه در ۱۵ خرداد و چه بعد از آن. حرکت قشر بیدار و مذهبی در واقعه فیضیه دست چدنی رژیم پهلوی را از دستکش مخملی خود بیرون آورد و چهره واقعی دین ستیزی و وابستگی پهلوی را عیان کرد. این قیام پرده ظاهرالصلاحی این حکومت را کنار کشید. ظاهری که محمدرضا بعد از کودتا علیه پدرش، همیشه آن را حفظ می‌کرد و در میانه‌ای از عوام فریبی به هدف خود نزدیک می‌شد. این واقعه برای عمال پهلوی نیز حائز اهمیت بود، شکی مقدس درون آنان رخنه کرد و همین شک روزنه‌ای به سود بیداری و آگاهی شد. این قیام، در این مکان و در آن برهه تاریخی، معادلات دوستان و دشمنان را تغییر داد. این خون مقدس در مکانی مقدس، مقدمه و سرچشمه قیام‌هایی برگرفته از دل مردم ایران شد و تا به امروز رسید. امروز به حرمت همان خون‌ها که بر شمشیر پیروز بوده و هست. دنیا به خود می‌پیچد و به سمت حق متمایل می‌شود، جوانان آمریکا حرکت خودجوش به سمت حقیقت شیرین اسلام را می‌جویند. نامه رهبری سخن از همین حقیقت دارد. امروز روز آگاهی است روز امتداد فریاد‌های بام فیضیه است. امروز دنیا از همین تفکر مشق مبارزه می‌کند، امروز دنیا به احترام همین خون‌ها خون می‌دهد برای انسانیت به زنجیر شده حاکمان. از پانزده خرداد ۱۳۴۲ تا پانزده مهر ۱۴۰۲ که سربازان فلسطینی غول اسرائیلی را به بند کشیدند، همه در همین خط واحد قیام همیشه پیروز است. خط قیام برای خدا. حاکمان غرب و شرق، همان که روزی ما را از آن می‌ترساندند. روزی همین صدا، از حلقوم مظلومان حجاز هم شنیده می‌شود خیلی دور نیست که خانه خدا از دست بندگان شیطان رها شود و به دست بندگان خدا فتح شود. امروز برگی از تاریخ ورق می‌خورد که تفکر نیمه خرداد، در خرداد ۱۴۰۳ به گوش احرار عالم می‌رسد. ما جای درست تاریخ ایستاده‌ایم. از همان اول، از پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و تا همین حالا در پانزده خرداد ۱۴۰۳. ✍️فاطمه میری‌طایفه‌فرد 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
❌ اتمام پرونده
نظــــــرسـنجی ⏱ یک دقیقه هم طول نمیکشه. 🙏 ممنون میشیم نظر خودتون رو درباره یادداشت‌های پرونده با ما در میان بذارید. 🌸 شرکت در نظرسنجی 👈 ایــــنجــــــــــا 👉 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 لطفا پس از مطالعه پرونده 💢 ، ✅ در نظرسنجی شرکت نمایید. ✅ شرکت در نظرسنجی 👈 ایــــنجــــــــــا 👉 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی 🔬 معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد ۴۱ هزار شغل در پارکهای علم و فناوری کشور در سال گذشته خبر داد. ایجاد این میزان شغل در سال گذشته در پارکهای علم و فناوری کشور نسبت به سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است. 🔹در کشور ۵۱ پارک علم و فناوری فعال هستند که از این تعداد ۱۲ ،پارک دانشگاهی هستند که خوشبختانه در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان نیز ۱۶۵ واحد فناور و ۱۹ شرکت دانش بنیان ایجاد شده که نوید بخش ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است. 🔸کشور ایران در حوزه تولیدات علمی بسیار خوب عمل کرده و از نظر تولید علم، رتبه ۱۵ را در جهان و رتبه یک را در منطقه داریم. 🔖 آمارها مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌باشد. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی 🛳 مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت: در ۷ ماه اول ۱۴۰۱ در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال - جنوب در مقایسه با پارسال با افزایش ۳۵۰ درصدی همراه بوده است. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی وزیر صنعت، معدن و تجارت :گفت در حوزه تولید ماشین آلات معدنی در ۶ ماه اول ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی 🏥 بیمه رایگان ٦ میلیون نفر از دهک های یک تا سه بصورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی 💊این بیماری یکی از بیماریهای نادر دنیا میباشد و داروی مربوط به آن نیز جزو گران ترین داروهای جهان محسوب میشود. از هر ۱۰ هزار کودک یک نفر به این بیماری مبتلا میشود خیلی از کشورها این دارو را اصلاً تحت پوشش بیمه ندارند. در حالی که بیمه داروی رایگان بیماران (SMA) توسط دولت سیزدهم انجام شد. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک هفته باقی مانده چه کار کنیم؟ستاد شهید رئیسی در ده روز گذشته چه کار کرد؟ ❓کدام کار مؤثرتر بوده؟چگونه به ستاد شهید رئیسی بپیوندیم؟ 📌لینک عضویت در ستاد شهید رئیسی👇 https://survey.porsline.ir/s/f7jMFwiL 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab