هدایت شده از نصرت الله
حاج شیخ ره علاوه بر برخورداری از نور باطنی که ناشی از مقام تقوایش بود در مورد اشخاص تحقیق هم میکرد. و از اطرافیان شخصی که بنای تربیتش را داشت پرس و جو میکرد. در معاشرتها هم با دقت و البته پنهانی افراد را زیر نظر میگرفت
هدایت شده از نصرت الله
با این همه نور و تحقیق و دقت های پنهانی ابدا دستوری برخورد نمیکرد.انگونه که در میان اهل سلوک و عرفان رایج است.و در رابطه ی مرید و مرادی. ایشان به اینگونه افراد میگفت شما آگاه به اقدار نیستید. بنابراین معارف بویژه معیارها را منتقل میکردند
هدایت شده از نصرت الله
و بالاخره پس از تمامی این مراحل وضو میگرفت و دو رکعت نماز میخواند و از خداوند متعال استمداد میکردند
هدایت شده از نصرت الله
بخشی از کاری که ایشان میکرد در روانشناسی با تولید و استاندارد سازی پرسشنامه اتفاق می افتد
هدایت شده از نصرت الله
خانمی مطلع شده بود که همسرش تجدید فراش کرده است. بسیار به هم ریخته و روابطشان متشنج شده بود . مشاوران و روانشناسانی که از دوستان بودند مداخلاتی داشتند که ثمری نداشت. در دیداری که این خانم با حاج شیخ ره داشتند به شرح رنج هایشان پرداخته بودند و در میان سخنانشان گفته بودند که هرکاری میکنم نمیتوانم این ماجرا را فراموش کنم. استاد به ایشان گفته بود که سعی نکن فراموش کنی که نمیتوانی بلکه سعی کن اهمیتش برایت کاهش پیدا کند. سپس از آن خانم پرسیده بود که آشغالی را که بیرون خانه میگذاری برایت مهم است که چه کسی میبرد؟!
هدایت شده از جواد فدایی
از منظر مرحوم استاد رحمة الله علیه
✨آیا ممکن است کسی در مرحله اسلام یا ایمان یا حتی تقوی .. دچار اختلالات روانی شود؟؟
و
✨آیا ممکن است کسی هیچ اختلالی نداشته باشد و از جهت سلامت روان بر اساس تستهای موجود سالم باشد اما در برابر هدایت؛ دعوت گارد داشته باشد نپذیرد؟؟
✨
هدایت شده از عباس اسکندری
آدمی در هر مرحله ای در اثر ناهماهنگ کار کردن استعدادهایش میتواند دچار شرک با کفر یا نفاق در نتیجه گرفتار اختلالات روانی شود.
به همین خاطر باید بگویی"الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا".
در مورد سوال دوم باید گفت در واقع بدون هدایت هیچ کسی دارای سلامت روان نیست فقط در هدایت شفا وجود دارد"فیه شفاء"؛اگر منظورتان از سلامت روان همان ظاهر و عرف است،هر کسی با هر پیشینه ی روحی روانی ژنتیکی و...چه فرزند پیامبر باشد چه فرزند شمر میتواند در مقابل هدایت گارد بگیرد و میتواند تسلیم شود.
در واقع تا هدایتی نباشد،همه امه واحده هستند و اختلافی ندارند.
هدایت شده از Jvazifehshenas
احسنتم
چه سئوالات کاربردی و مبتلا بهی ؟
حقیقتا جای مباحث مرحوم شیخ رحمت الله علیه، و مدل عملیاتی ان در نظام پیشگیری و اصلاح و تربیت و درمان ، خالی است .
امیدوارم پاسخهای جزیی تر و دقیق تر
روزی امان شود ...
روانشناسی موجود غیر از درمان، سیستم اصلاح و تربیت حوزه را هم دارد میگیرد
( از منع ورود به حوزه تا اخراجِ تست محور طلبه ها،
کارگاههای جنسی برای خانواده طلاب توسط اقایان و مشاوره های گروهیِ مختلط توسط طلبه روانشناس و روانشناسی زدگی طلاب و ...
در واقع نیازمند تعیین جایگاه و میزان نقش مباحث روانشناسی در سیستم تربیت اسلامی توسط اساتید محترم
از منظر مرحوم شیخ ره هستیم.
با تشکر
و عرض پوزش از اطاله کلام.
وظیفه شناس از مشهد
هدایت شده از نصرت الله
سلام . دسته بندی آدمها با ملاک های متفاوتی رخ میدهد. شبی در منزل جناب پزشک شاهد گفتگوی اقای خسرو باقری با حاج شیخ ره بودم. که این بحث مطرح شد. مثلا وقتی در روانشناسی درباره درونگرایی و برون گرایی سخن گفته میشود در واقع معیار رابطه ی انسان و اجتماع است. و یا وقتی گفته میشود فلانی سلطه طلب و یا سلطه پذیر است معیار رابطه انسان با قدرت است. اما در مورد دین موضع انسان در برابر هدایت مطرح است که در آثار مرحوم استاد مطالب دقیقی در این زمینه وجود دارد که میتواند دستمایه تدوین نظریه ی روانشناسی اسلامی باشد.
اما نکته ی دیگری که وجود دارد این است که بخشی از اختلالات روانی منشاء فیزیولوژیک دارد مثلا کسی که بایپلار شده است با مصرف لیتیوم کنترل میشود. فرقی نمیکند که مسلمان باشد یا نباشد. البته در بیماریهای روانی هنوز دلایل فیزیولوژیک هم بطور قطعی مشخص نیست.
نکته سوم درباره رویکرد بخشی از حوزه های علمیه به روانشناسی مدرن بخصوص در بخش ارزیابی وضعیت طلاب متاسفانه در خلاء نظریه ی اسلامی روانشناسی اتفاق افتاده است که موجبات مشکلات زیادی را فراهم میکند که البته بحث دراز دامنی است
هدایت شده از نصرت الله
درواقع سخن استاد ره این بود که با مقسم های مختلف طبقه بندی های متفاوتی بوجود می آید.
هدایت شده از جواد فدایی
ممنون از پاسخگویی شما 🙏
فقط اینکه
برخی معتقدند کلا مقوله هدایت از مقوله روان جداست ساحت روان ساحتی میانی بین جسم و روح است و مخاطب هدایت نه روان که قلب و روح آدمی است و این از مقوله فراروانشناسی است.
مباحث ارزنده مرحوم #استاد_صفایی ناظر بر روانشناسی اسلامی نیست.
ناظر بر مقوله تحول بنیادین و معنوی انسان است.
و
برای ارزیابی بعد معنوی ابزار نداریم! و به لحاظ روش روانشناسی تجربی اثبات پذیر نیست!
برای همین خود شما به ابزار نور باطنی اشاره فرمودین
که ابزار محوری تشخیص در این ساحت است.
مقوله کر و کور و مرده در آیات نه فیزولوژیک است نه روانشناسی که از مقوله فراروانشناسی است.
🙏
کاش عزیزان دیگر هم گران فروشی نکنند و در انعقاد این بحث مهم و چالشی و امروزین کمک کنند شاید برخی خاطره ها کمک کند!
🙏🌷🙏🌷🙏🌷🙏
رحمة الله علیه و علی آبائه
هدایت شده از سید. م
سلام
بحث مهمیه و اینجا ظرفیت و حوصله ش نیست، شاید یکی از دلایل سکوت همین باشه
بحث های فلسفه یا حکمت اسلامی یا همون بینش دینی، و بحث علوم اسلامی یا همون تاثیر بینش دینی در انگیزه و شکل و روش و جهت علوم، بحث روش تحقیق و بحث های اینچین بنیادی باید مطرح بشه تا بعد برسیم خاصِ روانشناسی
یک نوشته ای از مرحوم استاد هست، در گفتگو با شاگردان مرحوم آقای مصباح، که تحت عنوان «دیدگاه های اصیل اسلامی، در رابطه با علوم انسانی» که در ویژه نامه ذکری چاپ شده بود، می تونه کمکتون کنه در این مسائل
و همین طور در بقیه ی آثار استاد
هدایت شده از نصرت الله
روانشناسی متولی توصیف و تبیین و توصیه در رابطه با اندیشه و احساس و رفتار است. بنابراین به شدت مورد نیاز مربی است. اما آنچه که اتفاق افتاده است وادادگی در برابر آن است چون اولا در بعضی موارد مفید است و ثانیا مبتنی بر یک نظریه ی منقح روانشناسی بر اساس اسلام نیست
هدایت شده از نصرت الله
نمونه ای از این مساله ها را میتوانید در فصلنامه های روانشناسی و دین موسسه امام خمینی ره ببینید
هدایت شده از نصرت الله
این حقیر ... با نقد کتاب هویت علم دینی نوشته استاد دکتر خسرو باقری امکان پذیر بودن تدوین روانشناسی اسلامی را مبتنی بر دیدگاه مرحوم حاج شیخ ره نوشته ام
هدایت شده از نصرت الله
مطالعه ی کتاب روانشناسی و دین ترجمه دکتر دهقان هم خوب است
هدایت شده از نصرت الله
این حقیر کماکان سرا پا تقصیر تجربه تدریس روانشناسی اسلامی در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران را داشته ام و کتابهای استاد ره را منبع درسی قرار داده بودم. مثل بخش روحیه ها در کتاب مسئولیت و سازندگی
هدایت شده از نصرت الله
در آثار و زندگی حاج شیخ ره سر نخ هایی برای تدوین روانشناسی اسلامی وجود دارد. مثلا ایشان میفرمود وقتی امام صادق ع در پاسخ پرسشی به رسول الله ص ارجاع میدادند معلوم میشود که راوی یا پرسشگر خود حضرت را قبول ندارند. و یا تحلیلی که امام ع از مباحثه ی شاگردانشان با مرد شامی دارند در واقع به وجوه روانشناختی ایشان هم اشاره کرده اند. دنبال کردن این مسائل با مبنا قراردادن آثار استاد ره میتواند اجمال های ایشان را به تفصیل برساند و پاسخگوی پرسشها و نیازهای جدید عصر باشد
هدایت شده از نصرت الله
یکی از پرسشهایی که برای من در کتاب مسئولیت و سازندگی وجود دارد مستندات بخش روحیه هاست. فرصت جستجو نداشته ام. این یکی از مهمترین کارها برای تدوین روانشناسی اسلامی است. یعنی تعیین نشانگان اختلالات بر اساس آیات و روایات . کاری که انجمن روانشناسی آمریکا همه ساله بر اساس یافته های تجربی انجام میدهد تا تشخیص افتراقی بیماری ها دقیقتر شود. این نشانگان با علامت اختصاری DSM دائما در حال ویرایش جدید و اصلاحات است. یکی از شاخه های مهم انجمن روانشناسی آمریکا را کشیشان روانشناس اداره میکنند که به رابطه ی دین و روانشناسی و یا روانشناسی دین و یا روانشناسی دینی اختصاص دارد
هدایت شده از مرتضی دانشمند
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
سخنی کلیدی از استاد به خاطر دارم که ناظر به تفاوت روش علم، هنر و روانشناسی است.
نمیدانم آیا این سخن در آثار مکتوب استاد منعکس شده یا نه.
آن چه بنده به خاطر دارم این است.
"کار دانشمند تعلیل است کار روانشناس تحلیل و کار هنرمند تصویر."
حدود سی سال پیش بنده در جمعی تحصیلکرده با توجه به همین نگاه شیخ به بررسی سوره زلزال پرداختم و اینگونه گفتم که سوره زلزال از دو روش تصویر و تحلیل بهره گرفته است.
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ
إِذٰا زُلْزِلَتِ اَلْأَرْضُ زِلْزٰالَهٰا (۱) وَ أَخْرَجَتِ اَلْأَرْضُ أَثْقٰالَهٰا (۲)
تا اینحا از شیوه تصویر استفاده شده
در آیه سوم علاوه بر این که حیرت و سرگردانی انسان را با طرح یک پرسش تعجیبی به تصویر میکشد در عین حال به تحلیل روانی نیز روی آورده و دلیل واماندگی و حیرت انسان را در برابر پدیده زلزله به تصویر میکشد.
وَ قٰالَ اَلْإِنْسٰانُ مٰا لَهٰا (۳) طرح پرسش میکند.
یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبٰارَهٰا (۴) بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحیٰ لَهٰا (۵) یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ اَلنّٰاسُ أَشْتٰاتاً لِیُرَوْا أَعْمٰالَهُمْ (۶) فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ (۷) وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (۸)
هدایت شده از نصرت الله
سلام این ویژه نامه ذکری رو چجوری میشه پیدا کرد؟
هدایت شده از سید. م
در سالگرد استاد چاپ میشه چند سالی هست که بنده خبر دارم
اگه می خواید عکسش رو می تونم بفرستم
البته فکر می کنم باید پی دی افش هم موجود باشه
هدایت شده از هادی واسعی
با سلام خدمت دوستان گرامی؛
توصیه ای خدمت طلاب جوان دارم که با شور و اشتیاق فراوان مباحث حاج شیخ رضوان الله تعالی علیه را دنبال میکنند، ضمن استفاده از نظرات عزیزان و شاگردان قدیمی حاج شیخ، اگر کسی می خواهد کار عمیق علمی و ماندگار را انجام دهد باید اولاً سالها زحمت بکشد، و ثانیاً این مساله را بصورت مبنائی باید برای خودش روشن کند که آیا علم دینی داریم یا خیر؟همان مطلبی را که جناب آقای تابش اشاره فرمودند که آیت الله جوادی آملی معتقد به علم دینی هستند و آقای ملکیان و خسرو باقری و....معتقدند که مقوله علم دینی و غیر دینی ندارد، مانند ریاضی و حساب و هندسه که پسوند دینی بر دار نیستند. و ثالثاً در مقوله روانشناسی باید روشن شود که آیا انسان موجودی تک ساحتی است و یا دو ساحتی و یا سه ساحتی؟ (ثمرات بحث در تولد ثانی انسان مشخص میشود که هم شیخ و هم ملاصدرا و هم سایر حکما رضوان الله تعالی علیهم با استناد به آیات الهی این را مطرح می فرمودند).و رابعا" باید تفاوت قائل شد بین نفس (soul) و روح (sprit) و ذهن (mind ) و روان (psychol ) و اینکه آیا روان همان نفس است که خداوند می فرماید :انا خلقناکم من نفس واحده؛ و یا روان همان روح است که فرمود :نفخت فیه من روحی ؟ و خامسا" قضاوت های عجولانه در مورد کارهایی که در مورد روانشناسی اسلامی شده نشود ؛دوستان موسسه امام خمینی سالها هم در کانادا و آمریکا در زمینه روانشناسی عمومی و هم در زمینه روانشناسی تربیتی کار کرده اند و خودشان هم حوزوی هستند و شدیداً دغدغه تولید علم دینی را دارند و روانشناسی مثبت گرا یکی از نمونه کارهایی است که انجام شده و البته هنوز در ابتدای راهیم و تا تولید علم دینی در حوزه های مختلف روانشناسی و جامعه شناسی و علوم سیاسی و...باید مسیری طولانی و سختی پیموده شود که البته توفیق الهی و اندوختن علم و داشتن تقوا و قصد قربت راهها را هموار می کند.