هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
شاید اینکه هنرمندان مختلف در زمینههای مختلف از شاعر، نویسنده، فیلمساز، فیلمنامهنویس و ... به ایشان جذب میشوند، بهخاطر این است که غیر از سلوک شخصی و رفتاری که از ایشان دیدند، در قالب یک روحانی فردی را میبینند که نسبت به فرضیههای هنری حرف دارد و حتی ناقد فرضیههای هنری امثال تولستوی در «هنر چیست؟» و دکتر امیرحسین آریانپور در «جامعهشناسی هنر» است و نهتنها آنها را نقد میکند بلکه برای آن فرضیهها جایگزینی هم دارد و آرمانی را هم برای آن تصور میکند؛ چه در زمان حیاتش و چه حال که با آثار ایشان روبهرو میشوند، نمیتوانند بهراحتی از این نوشتهها و گفتهها دست بردارند و خودشان را کنار بکشند.
منبع: فرهنگ سدید
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
اولین تحلیل ایشان از ادبیات و هنر، حدود چهل سال پیش (سال ۵۴) در نوشتهای بروز پیدا کرده که دربارهی تحلیل تاریخ معاصر ایران است. البته این نوشته سال ۸۷ چاپ شده است، اما ایشان در تحلیل تاریخ معاصر ایران در آن زمان، اشاره میکند به اینکه استعمارگران چه خوابهایی برای جامعهی ایرانی دیده بودند. در بخشی از این متن آمده است: آنها (اشاره به استعمارگران، اروپائیان و غربیها) برای اینکه به جامعهای مسلط شوند و آن را به سوی خود بکشانند، با تمام توده و اکثریت تابع کاری نداشتند بلکه بر روی اقلیتش کار کردند؛ اقلیتی که توده را از درون پوک و آنها را آمادهی بهرهبرداری میکردند. اینها شخصیت جامعه را میشکستند و غرب را بزرگ میکردند و در نتیجه غربزدگی پیش میآمد و دروازهها باز میشد. اینها عقل را میکوبیدند و در نتیجه غریزه حاکم میشد. اینها مذهب را بهطور غیرمستقیم طرد و عامل انحطاط معرفی میکردند و در نتیجه مکتبها سبز میشدند و برای اجرای این مقاصد از زبان هنر استفاده میکردند و از دریچهی ناخودآگاه ذهن آدمی وارد میشدند و او را در سنگر خویش به گلوله میبستند. اقلیتهایی که به وسیلهی قدرتهای خارجی خریداری شدند و یا هنرمندانی که فقط بهخاطر پیشرفت جامعه و اصلاح وضع ما از غرب توصیف کردند و شرق را کوبیدند، همه از کسانی بودند که به این شستوشوی مغزی کمک و توده را آماده و پذیرای استعمار کردند. هنرمندانی از قبیل آخوندزاده و حتی صادق هدایت و رهبرانی در حد سیدجمال و دستیارانش، همه از کسانی هستند که نتیجهی کارشان خوراک استعمار و کوششهایشان نصیب غرب شد. این اولین بروز تحلیل ایشان از ادبیات و هنر است.
در صفحات ۱۶ و ۱۷ کتاب استاد و درس تحت عنوان جریان هنر، در تحلیل جریان هنر میگویند: دو جریان در هنر هست؛ یکی جریان هنر در هنرمند است. یکی جریان هنر در تاریخ است. دربارهی جریان هنر در هنرمند میفرمایند که رضایت به آنچه که هست و قناعت به وضع موجود، هنر را میکُشد و ریشهی آن را میخشکاند. کسی که از وضعش راضی شد، هنرمند نمیشود. نارضایتی یعنی بیشتر و بهتر را خواستن، سنگ اول ساختمان هنر است و بدون این خواست بیشتر و بهتر، هنر مفهومی ندارد. لااقل این نارضایتی میتواند از گذشت زمان و سرعت آن باشد. محافظهکارترین هنرمندها را همین احساس از گذشت زمان و شتاب عمر و گذرای لحظههای وصل و کوتاهی عمر بیدار و عمر بهار و عمر گل و لحظههای شاد و محبوب، به سخن واداشته است و به خلق یک اثر ادبی کشانده است. در حالیکه روحهای بزرگتر از هستی در هنرمندهای بزرگتر، آنها را از این تنگناها بیزار کرده و شوق پرواز و عشق به رفتن را در آنها ریخته است که غم غربت و غم تنهایی و احساس رحیل و کوچ و پائیز در بدویترین شعرهای عامیانه تا پختهترین آنها؛ از چهارپارههای باباطاهر و فائز دشتستانی نمودار است، تا میرسیم به اوج حافظ و معراج مولوی که دستار از سر افکنده و شور دیگری آوردهاند و پیرانهسر عاشق و دیوانه شدهاند.
ایشان در همان صفحهی ۱۷ اشاره میکنند که آنجا که آن سوخته میگوید: به صحرا رفتم، عشق باریده بود چندان که پایم در عشق فرو میرفت، او تخیل نمیکند؛ استعاره و کنایه نمیآورد. به سادگی از آنچه که یافته و احساس کرده، حرف میزند. آنجا که تو بدون شکایت میگویی به خیابان رفتم، باران باریده بود و پاهایم در آب فرور فت، مگر داری با خیال کار میکنی و استعاره و کنایه میآوری؟! تو با سادگی حرف میزنی و این سوخته هم با سادگی میگوید، اما این گفته برای تو که نمیفهمی اگر دروغ نباشد، مجاز و استعاره و تشبیه است در حالیکه راستی این بارش عشق و محبت خدا را میبیند و به راستی که نه تا پا، که تا سر در این بارش رحمت و عشق غرق شده است.
جمعبندی میکنم؛ در صفحهی ۱۸ این کتاب آمده است: همان طور که طلب، به تمرکز و حساسیت و شعور میرسد و زبان هنر شکل میگیرد، همین طور این طلب به حرکت، به قرب، به لقاء و به شهود میرسد و روح و احساس هنر شکل میگیرد که در این جریان، حساسیت و شعور، زبان هنر را و قرب شهود و احساس و روح هنر را میسازد و این شهود چیزی جدا از استدلال و تجربه است و همین است که هنر در زبان و در احساس از علم و فلسفه جدا میشود و به عرفان گره میخورد و یا به چیزی که بر اساس شهود قرار بگیرد؛ چون استدلال و تجربه اگر کارسازی داشته باشد، در مراحل پیش از طلب و در دنیای آگاهی و معرفت باید به کار مشغول شود که طالب عاشق از ادراکات تجربی و استدلالهای لازم سرشار است و این همه را در خود به عشق و طلب و احساس و عاطفه تبدیل کرده است و بال درآورده که طائر گلشن قدس است و مرغ باغ ملکوت و این بیذوقی است که بخواهی این شهود را به تجربه بازگردانی و این احساس را با استدلال بیان کنی و شعر را با فلسفه گره بزنی و اینها را از هنر توقع داشته باشی.
هدایت شده از مرتضی دانشمند
بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات من از آقای صفایی
۸.از کتاب الهدایه فی النحو تا تاریخ هنر(تنوع مطالعه)
از خاطراتی که از آقای صفایی دارم که آن روزهای پر التهاب و رقابت مکتب ها و ایدئولوژی های گوناگون و ایسم های رنگارنگ که به گفته یکی از طنز پردازان حتی مادربزرگ او نیز مکتبی را انتخاب کرده بود(رماتیسم)، سبب بازشدن افق اندیشه امثال من میشد این بود که از همان آغاز ما را با افق های تازه و نو که در زمینه فکر و اندیشه در جهان معاصر بود آشنا میکرد.
خود بارها گفته بود که هر طلبه بایستی در سه زمینه کار کند:
زمینه درسی از فقه و اصول و ادبیات گرفته تا تفسیر و منطق و معانی و بیان و بدیع و...
زمینه روحی که همان خودسازی و تهذیب نفس و پرداختن به ضعف ها و کمبودهای اخلاقی مثل حرص و حسد و خود خواهی و مانند آنهاست.
و بُعد فکری که برداشت آن روز من از این بُعد، شناختن مکتب های گوناگون مثل مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم، عرفان های گوناگون و...بود که خود شیخ در روش نقد به برخی از آنها پرداخته و آنها را به نقد کشیده است.
یادم هست زمانی که تازه درس سیوطی را آغاز کرده بودم و هدایه درس می دادم همه رسالت خود را در حفظ ابیات منظومه ابن مالک می دانستم.
یکی از آن همان روزها که به منزل آقای صفایی در باجک رفته بودم کتابی را درباره تاریخ هنر از انتشارات دانشگاه تهران به دستم داد.
این کتاب تاریخ هنر را از دیدگاه مارکسیستی از زمانی که انسان به تعبیر آنان غار نشین بود تا امروز به تصویر کشیده بود وخاستگاه هنر را بر اساس روابط تولیدی و ابزار تولید تحلیل کرده و آنها را زیربنا و هنر و مذهب و مقوله هایی از این دست را روبنا به حساب آورده بود.
من آن روز از این کتاب سر در نمی آوردم اما می دانستم در دنیای اندیشه چیزهایی هست که من نمی دانم اما باید بدانم و دانستم که دنیای طلبگی نباید در حصار جامع المقدمات و سیوطی و لمعه و رسائل محصور بماند.
راستی می توان گفت که او یک آگاه و زمان شناس بود.
این حقیقت اکنون مرا به یاد سخنی پربار از امام صادق علیه السلام میاندازد که فرموده است:
کسی که آگاه به زمان خودش باشد اشتباهات بر او هجوم نمی آورد.
الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ.
شهید مطهری در توضیح این حدیث در اسلام و مقتضیات زمان نگاشته است:
مفهوم این سخن آن است که کسی که از شرایط زمان خود آگاه نباشد اشتباهات بر او هجوم می آورد.
خواندن کتابهایی از قبیل تاریخ هنر که شاید در آن روزها از کتب به اصطلاح ضلال به حساب می آمد و نقد آنها که پس از آن در کتابهای روش نقد و درسهایی از انقلاب از آقای صفایی خواندم کم کم زیرساختهای فکری و نقادانه ای را در من شکل داد که خدا را بر همه آنها سپاسگزارم.
شگفت انگیز بود برای من ببینم شیخی که مسلط بر مبانی فقه و اصول و شیوه های اجتهادی است و همچون استادی سنتی استصحاب قهقرائی را تبیین می کند هیچ گاه در قهقرا نمی ماند و شاگردانش را به جلو می راند.
حکایت همچنان باقی
مرتضی دانشمند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلوه نکن!
✏️ زنی اگر بگوید من زیبا بودم
نمیتوانستم، سالم بمانم
مریم شاهدش است
که میشود سالم بود
نمیگوييم تو پاکی یاناپاک
دیگران را آلوده نکن!
جلوه نکنید جوری که دلها را بلرزانید...
🌐 سایت استاد علی صفایی حائری
#تربیت
#عین_صاد | عضو شوید 👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔺موضوعات پیشنهادی که ابزارهای هوش مصنوعی در خصوص موضوع پایان نامه پیشنهاد کرده!!(با قید تکراری نبودن).
"برای انتخاب موضوع پایاننامهای که تکراری نباشد، میتوانید به جنبههای کمتر بررسی شده از دیدگاههای تربیتی آیتالله صفایی حائری بپردازید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما دارم:"
1. نقش شرایط فرهنگی و اجتماعی در تربیت: بررسی تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی بر روشهای تربیتی آیتالله صفایی حائری و تطبیق آن با شرایط کنونی¹.
2. تحلیل تطبیقی اصول تربیتی: مقایسه اصول تربیتی آیتالله صفایی حائری با دیگر متفکران اسلامی معاصر و بررسی نقاط قوت و ضعف هر کدام².
3. تربیت معنوی و اخلاقی: بررسی روشهای تربیت معنوی و اخلاقی در آثار آیتالله صفایی حائری و کاربرد آنها در نظام آموزشی امروز³.
4. نقش آزادی در تربیت: تحلیل مفهوم آزادی در تربیت از دیدگاه آیتالله صفایی حائری و بررسی چگونگی پیادهسازی آن در محیطهای آموزشی².
5. تربیت و عبودیت: بررسی رابطه بین تربیت و عبودیت در آثار آیتالله صفایی حائری و ارائه راهکارهایی برای تقویت این رابطه در نظام تربیتی فعلی³.
این موضوعات میتوانند به شما کمک کنند تا پایاننامهای نوآورانه و جذاب داشته باشید. آیا موضوع خاصی مد نظر شماست یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟
¹: [مقاله نشریه: مبانی انسان شناختی در اندیشه های علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن](https://elmnet.ir/doc/1511225-1502)
²: [مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن](https://journals.isu.ac.ir/article_57801.html)
³: [نقش شرایط وموقعیت فرهنگی – اجتماعی بر روش تفسیری علی صفائی حائری](https://qss.basu.ac.ir/article_5533.html)
Source: Conversation with Copilot, 9/9/2024
(1) مقاله نشریه: مبانی انسان شناختی در اندیشه های علی صفایی حائری و اصول .... https://elmnet.ir/doc/1511225-1502.
(2) مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن. https://journals.isu.ac.ir/article_57801.html.
(3) مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن. https://bing.com/search?q=%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9+%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86+%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87+%d8%af%d8%b1+%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5+%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%ad%d8%ab+%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%db%8c+%d8%a7%d8%b2+%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87+%d8%a2%db%8c%d8%aa+%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87+%d8%b5%d9%81%d8%a7%db%8c%db%8c+%d8%ad%d8%a7%d8%a6%d8%b1%db%8c.
(4) نقش شرایط وموقعیت فرهنگی – اجتماعی بر روش تفسیری علی صفائی حائری(عین-صاد). https://qss.basu.ac.ir/article_5533.html.
Sent by Copilot:
برای انتخاب موضوع پایاننامهای که تکراری نباشد و به تأثیر نگاه تربیتی در فقاهت از دیدگاه آیتالله صفایی حائری بپردازد، میتوانید به جنبههای کمتر بررسی شده و نوآورانه توجه کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما دارم:
تأثیر تربیت معنوی بر اجتهاد: بررسی چگونگی تأثیر تربیت معنوی و اخلاقی بر فرآیند اجتهاد و فقاهت از دیدگاه آیتالله صفایی حائری و مقایسه آن با دیگر متفکران اسلامی1.
نقش تربیت در شکلگیری شخصیت فقیه: تحلیل نقش تربیت در دوران کودکی و نوجوانی در شکلگیری شخصیت فقیه و تأثیر آن بر تصمیمگیریهای فقهی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری2.
تربیت و نوآوری در فقه: بررسی ارتباط بین تربیت و نوآوری در فقه و اجتهاد از دیدگاه آیتالله صفایی حائری و ارائه راهکارهایی برای تقویت این ارتباط در حوزههای علمیه3.
تربیت و مسئولیت اجتماعی فقیه: تحلیل تأثیر تربیت بر مسئولیت اجتماعی فقیه و نقش آن در تصمیمگیریهای فقهی مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری4.
تربیت و روشهای استنباط فقهی: بررسی تأثیر تربیت بر روشهای استنباط فقهی و تحلیل چگونگی تأثیرگذاری تربیت بر انتخاب منابع و روشهای اجتهادی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری1.
این موضوعات میتوانند به شما کمک کنند تا پایاننامهای نوآورانه و جذاب داشته باشید. آیا موضوع خاصی مد نظر شماست یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟
1: مقاله نشریه: مبانی انسان شناختی در اندیشه های علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن 2: مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن 3: نقش شرایط وموقعیت فرهنگی – اجتماعی بر روش تفسیری علی صفائی حائری 4: [پرتال جامع علوم و معارف قرآن - رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن](https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/12963/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87
برای انتخاب موضوع پایاننامهای که تکراری نباشد و به مباحث تربیتی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری بپردازد، میتوانید به جنبههای کمتر بررسی شده و نوآورانه توجه کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما دارم:
1. تربیت و هویت فردی: بررسی نقش تربیت در شکلگیری هویت فردی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری و مقایسه آن با دیگر متفکران اسلامی¹.
2. تربیت و مسئولیت اجتماعی: تحلیل تأثیر تربیت بر مسئولیت اجتماعی افراد و نقش آن در تصمیمگیریهای اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری².
3. تربیت و نوآوری در آموزش: بررسی ارتباط بین تربیت و نوآوری در روشهای آموزشی و ارائه راهکارهایی برای تقویت این ارتباط در نظام آموزشی فعلی³.
4. تربیت و معنویت: تحلیل روشهای تربیت معنوی و اخلاقی در آثار آیتالله صفایی حائری و کاربرد آنها در نظام آموزشی امروز⁴.
5. تربیت و آزادی: بررسی مفهوم آزادی در تربیت از دیدگاه آیتالله صفایی حائری و تحلیل چگونگی پیادهسازی آن در محیطهای آموزشی⁴.
این موضوعات میتوانند به شما کمک کنند تا پایاننامهای نوآورانه و جذاب داشته باشید. آیا موضوع خاصی مد نظر شماست یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟
¹: [مقاله نشریه: مبانی انسان شناختی در اندیشه های علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن](https://elmnet.ir/doc/1511225-1502)
²: [مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن](https://journals.isu.ac.ir/article_57801.html)
³: [نقش شرایط وموقعیت فرهنگی – اجتماعی بر روش تفسیری علی صفائی حائری](https://qss.basu.ac.ir/article_5533.html)
⁴: [پرتال جامع علوم و معارف قرآن - رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن](https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/12963/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86)
Source: Conversation with Copilot, 9/9/2024
(1) مقاله نشریه: مبانی انسان شناختی در اندیشه های علی صفایی حائری و اصول .... https://elmnet.ir/doc/1511225-1502.
(2) مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن. https://journals.isu.ac.ir/article_57801.html.
(3) مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن. https://bing.com/search?q=%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9+%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86+%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87+%d8%af%d8%b1+%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5+%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%ad%d8%ab+%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%db%8c+%d8%a7%d8%b2+%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87+%d8%a2%db%8c%d8%aa+%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87+%d8%b5%d9%81%d8%a7%db%8c%db%8c+%d8%ad%d8%a7%d8%a6%d8%b1%db%8c.
(4) نقش شرایط وموقعیت فرهنگی – اجتماعی بر روش تفسیری علی صفائی حائری(عین-صاد). https://qss.basu.ac.ir/article_5533.html.
برای انتخاب موضوع پایاننامهای که به تأثیر انسانشناسی مبتنی بر وحی بر روش تربیت انسان از دیدگاه آیتالله صفایی حائری بپردازد و تکراری نباشد، میتوانید به جنبههای کمتر بررسی شده و نوآورانه توجه کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما دارم:
1. تأثیر وحی بر شناخت انسان و تربیت او: بررسی چگونگی تأثیر وحی بر شناخت انسان و روشهای تربیتی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری و مقایسه آن با دیگر متفکران اسلامی¹.
2. نقش وحی در شکلگیری هویت تربیتی: تحلیل نقش وحی در شکلگیری هویت تربیتی و تأثیر آن بر روشهای تربیتی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری².
3. وحی و تربیت اخلاقی: بررسی ارتباط بین وحی و تربیت اخلاقی و تحلیل چگونگی پیادهسازی آموزههای وحیانی در تربیت اخلاقی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری³.
4. وحی و تربیت معنوی: تحلیل روشهای تربیت معنوی مبتنی بر وحی در آثار آیتالله صفایی حائری و کاربرد آنها در نظام آموزشی امروز⁴.
5. وحی و مسئولیت اجتماعی در تربیت: بررسی تأثیر وحی بر مسئولیت اجتماعی در تربیت و نقش آن در تصمیمگیریهای تربیتی مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه آیتالله صفایی حائری⁵.
این موضوعات میتوانند به شما کمک کنند تا پایاننامهای نوآورانه و جذاب داشته باشید. آیا موضوع خاصی مد نظر شماست یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟
¹: [بررسی تأثیر مبانی انسانشناختی اسلامی بر نظام تربیتی اسلام](https://ensani.ir/fa/article/544885/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C)
²: [پرتال جامع علوم و معارف قرآن - رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن](https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/12963/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86)
³: [نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی)](https://journals.ihu.ac.ir/article_200873.html)
⁴: [پایاننامه: انسان شناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی](https://elmnet.ir/doc/10952291-51568)
⁵: [بررسی تأثیر مبانی انسانشناختی اسلامی بر نظام تربیتی اسلام](https://journals.cfu.ac.ir/article_2782.html)
Source: Conversation with Copilot, 9/9/2024
(1) نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی). https://journals.ihu.ac.ir/article_200873.html.
(2) پایاننامه: انسان شناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی. https://elmnet.ir/doc/10952291-51568.
(3) بررسی تأثیر مبانی انسان شناختی اسلامی بر نظام تربیتی اسلام در اندیشه .... https://ensani.ir/fa/article/544885/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C.
(4) بررسی تأثیر مبانی انسانشناختی اسلامی بر نظام تربیتی اسلام در اندیشه .... https://journals.cfu.ac.ir/article_2782.html.
(5) پرتال جامع علوم و معارف قرآن - رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن. https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/12963/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.
هدایت شده از مدیا استاد هادیزاده
استاد هادیزاده- شب شهادت امام حسن عسکری 1399.pdf
268.7K
متن سخنرانی استاد هادیزاده زید عزه 👌
شب شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام ۱۳۹۹
🌷🏴🌷
هدایت شده از مدیا استاد هادیزاده
استاد هادیزاده- شب شهادت امام حسن عسکری 1394.pdf
190.9K
متن سخنرانی استاد هادیزاده زید عزه 👌
-
🔺شب شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام ۱۳۹۴
🌷🏴🌷
هدایت شده از مدرسه عین صاد
📜 پدرانى هستند كه خود را كوچك و خوار مىسازند و يا پدر و مادرانى هستند كه يكديگر را در مقابل چشم فرزند مىكوبند كه در نتيجه هيچ كدام نمىتوانند قهرمان و الگوى محبوب كودك باشند، اينجاست كه كودك به ديگران رو مىآورد و يا به خود پناه مىبرد؛ در صورتى كه به خود پناه برد، گرفتار روح انزوا و غرور و خود بينى مىشود و در صورتى كه به ديگران رو بياورد، خطر اشتباه در انتخاب الگو زياد است و چه بسا به هلاكت و نابودى و فساد بكشد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📖 تربیت کودک، ص38
◀️ ثبتنام دوره #تربیت_کودک 👇
www.einsadschool.ir
🌱 مدرسه عینصاد
راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
@einsadschool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 در این زندگیِ پر هیاهو، تو به یک حرف یا یک صدا محتاجی تا تلنگری باشد برای رشد و تغییر نگاهت به خود، دیگران و هستی!
🌱 شاید استادعلیصفاییحائری بتواند برای تو پنجرهای متفاوت از معنای زندگی بگشاید.
هدایت شده از سید مجید پورطباطبایی
سلام علیکم
اسعدالله ایامکم
قصد سکوت داشتم .
اما سکوت در این مقام ظلم بود و کتمان حقیقت ، در زیارت عاشورا بخشی از ملعونین سکوت کنندگان هستند.
بخش بسیار بسیار کوچکی از نتایج ۱۲۰۰ صفحه نوشته ای که تحت عنوان " زیست مومنانه عین صاد در عصر پست مدرن " را انشاءالله در منزل تنظیم و خدمت دوستان عرض خواهم کرد .
الان درگیر خواندن متن مزخرف طولانی ای به نام* جادو آفرین *هستم که از موعد تحویلش یکی دو روزی گذشته است .این متن مزخرف پیرم کرد ، چند دقیقه ای می توانم استراحت کنم و نکته ای را عرض کنم.
پارسال اربعین با یکی از معاونین وزیر کار ، به نام آقای دکتر چکشیان برخورد کردم .
[ مدیر کل فرهنگی اجتماعی سازمان تامین اجتماعی،دکتر محسن تقیانی زید عزه، که برادرش از اولین شهدای خوزستان و مفقود الاثر است و توسط مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ حمید کاشانی رحمت الله علیه ،مسوول برو بچه های مسجد جزایری های اهواز ، که بسیار بر مطالعه آثار حاج شیخ تاکید داشته است ( و متاسفانه کمتر کسی از دوستان ایشان را می شناسد به مطالعه آثار شیخ ترغیب شده بود)] ما را به هم معرفی کرد .بیش از سه ساعت و نیم راجع به شیخ صحبت کردیم .از گفتارش مطلب کمی یادم مانده است ، او گفت :" قدر و ارج صفایی را کمتر کسی می داند . من هم تا وقتی تحصیلاتم در رشته مدیریت را دنبال نکرده و دکترا نگرفته بودم ، به عمق آرا ایشان پی نبرده بودم . کتاب رشد ایشان را بیش از ۱۵ بار سطر به سطر خوانده ام ،بالاترین متن و دستورالعمل مدیریتی و تربیت آدم و نیروست. اگر مدیریت خوانده باشی و مدیریت کرده باشی ، می فهمی که چه دریای گهر باری مرحوم شیخ در آن بیان کرده است .
در بین اندیشمندان، تنها مسوول موسسه کتاب پردازان مشهد ( اسم آقای معماریان را درست بلد نبود ) کتاب رشد را فهمیده و به کار گرفته است .او ظاهرا بیش از صد ۱۰۰ بار کتاب رشد را خوانده و تجزیه و تحلیل کرده است "
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
کتاب فقه تربیت استاد هادیزاده.pdf
1.28M
📗 کتاب فقه تربیت استاد هادیزاده.جلد سوم دیروز چاپ شد. 👌
هدایت شده از انتشارات اخلاق و تربیت
📙عنوان کتاب: فقه تربیت (جلد سوم)؛ تربیت کودک
📝 نویسنده: محمدتقی هادیزاده
سال نشر: ۱۴۰۳
تعداد صفحات: ۲۵۲
قطع: رقعی
نوبت چاپ: اول
ناشر: اخلاق و تربیت
قیمت: ۱۵۵۰۰۰ تومان
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
🔖درباره کتاب
اندیشمندان و مکاتب تربیتی براساس شناختی که از کودک و نیازها و مشکلات او دارند طرحها و برنامههایی برای تربیت کودک ارائه نمودهاند. کتاب تربیت کودک به این مسئله میپردازد که چگونه میتوان با تکیه بر وحی به طرح تربیتی اسلام برای کودک دست یافت؟ در مسیر پاسخ به این سؤال سه گام دنبال شده است:
1. شناسایی، جمع آوری و جمعبندی مشکلات و مسائل تربیت کودک؛
2. پالایش و تنظیم مسائل؛
3. شناسایی ظرفیتهای کودک به عنوان منبع پاسخگویی به مسائل.
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
#کتاب #تازههای_نشر #معرفی_کتاب
#انتشارات_اخلاق_و_تربیت
#فقه_تربیت
#تربیت_کودک
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
راه های ارتباطی جهت سفارش کتاب:
📞 0994 118 77 27
☎️ 025-32939259
ارتباط با ادمین:
@Admin_Eaep
💬 کانال انتشارات اخلاق و تربیت:
eitaa.com/EAEP_IR
هدایت شده از حرف حساب
✳️ پیامبر پیش از هر چیز به دلها مىرسيد و به روحها مىانديشيد
🔻 در سيرهٔ پيامبر صلى الله عليه و آله و طريقهٔ عملى او مىبينيم كه آن رسول بزرگ صلى الله عليه و آله، پيشتر به دلها مىرسيد و به روحها مىانديشيد تا اينكه از گمراهىها نجات بيابند و از خسارتها برهند؛ چون هر دلى كه به غير حق بسته شود، به خسارت رسيده؛ و هر استعدادى كه در راه هوسها و بتها و طاغوتها و شيطانها، در راه نفس و دنيا و هوس و شيطان صرف شود، اسراف شده و از دست رفته است.
🔸 او انسان را عظيم مىدانست و استعدادهاى او را مىشناخت كه مىگفت: «براى شكوفايى و اتمام استعدادهايش برانگيخته شدهام» و عظمت انسان را مىدانست و لذا نمىخواست كه انسان اسير حقارتها شود و در گندابها بپوسد و فقط به مردارها بينديشد.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 از کتاب «امامت؛ طرح حکومتی شیعه»
📖 ص ۲۸
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
پرسش از مقام و مسئولیت نسبت به خدمت به خلق
🔺عن النبی صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ تعالى لَيَسْألُ العَبدَ في جاهِهِ كَما يَسألُ في مالِهِ ، فيقولُ : يا عَبدي ، رَزَقتُكَ جاها فهلْ أعَنْتَ بهِ مَظلوما ، أوْ أغَثْتَ بهِ مَلْهوفا ؟
📗مستدرك الوسائل : 12/429/14525
🔺پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
همان گونه كه خداوند درباره دارايى بنده از او سؤال مى كند، درباره مقام و موقعيت او نيز مى پرسد و مى فرمايد: بنده من! من، مقام و موقعيت، روزى تو كردم. آيا به وسيله آن ستمديده اى را يارى رساندى؟ يا به فرياد غمزده اى رسيدى؟
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اشتیاق طلبگی
هویت،رسالت و برنامه علمی طلبگی-غنوی-ویرایش شده .pdf
1.01M
باشد که در این روزهای خاص یادی کرده باشیم از سروقامتانی که باور داشتند راه قدس از کربلا می گذرد را ...
#یادواره_شهدا
#هفته_دفاع_مقدس
#شهید_نشویم_میمیریم
✅ #اندیشمند_انقلاب
⏮ تقدم #جامعه_اسلامی بر #حکومت_اسلامی
🔶 مرحوم استاد علی صفائی حائری، مشهور به عین صاد، یکی از روحانیون موفق، اندیشمند، شاعر، نویسنده، مربی و صاحبنظر در زمینه تربیت به لحاظ نظری و صاحب سبک در زمینه تربیت به لحاظ عملی بود.
🔶 ایشان حقیقتاً یکی از شخصیتهای کمنظیر تاریخ معاصر به شمار میرفت؛ شخصیتی بسیار ارزشمند و قابل استفاده.
🔶 مرحوم عین صاد یکی از اندیشمندان ارزشمند انقلاب اسلامی بود که به جدّ به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه اعتقاد داشت، و در آثار مختلفی مثل تقیّه، انتظار و غیره دربارۀ ولایت فقیه سخن گفته است.
🔶 البته ایشان، مانند سایر اندیشمندان انقلاب اسلامی، دیدگاههای مخصوص به خود را هم دارد. مثلا در نوشتهای با عنوان «بررسی» مطرح میکند که سقف رفیع و بلندی مانند حکومت اسلامی نیازمند پایههای محکم و عظیمی است که این سقف را نگه دارد. یعنی به نیروها و کادر خوبی نیاز دارد که این سقف را نگه دارد لذا میگوید ابتدا ما باید جامعه اسلامی را تشکیل دهیم و بعد حکومت اسلامی؛ در جامعه اسلامی مهرهها و کادرها ساخته شوند تا بعد بتوانند آن سقف حکومت اسلامی را نگه دارند.
👤 آیت الله ملک زاده
💥 سخنرانی علمی و جلسۀ پرسش و پاسخ با موضوع ولایت فقیه و حکمرانی اجتهادی
🔹 دوره تربیتی و معرفتی رضوان با حضور صدها نفر از کادر بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران
🕌 مکان: آبعلی
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
https://eitaa.com/mabaheth/7338
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چه نکردیم و نمیکنیم، این کلیپ را حتما و حتما ببینیم. این سخنان مرحوم صفایی حائری را باید با طلا نوشت، خصوصا برای کسانی که دستی در #تربیت دارند.
ساعتها جای تأمل و گفتگو دارد ...
چه چیزی محرک شما برای حرکت است؟
- انگیزه؟
- شرایط؟
- تکلیف؟
- یا ...
جا افتادن این منطق و این نگاه برای جوان مؤمن حزباللهی از هر چیزی مهمتر است.
از دل این حرفها سراسر #امید خارج میشود. در بدترین شرایط، بوی امید میدهد ...
حرکت بر اساس تکلیف ...
چه بسا هر چه وضعیت سیاهتر، تکلیف سنگینتر ...
و چه بسا هر چه تکلیف سنگینتر، فرصتِ کسبِ خیر، بیشتر ...
و هر چه عمل به تکلیف بهتر و بیشتر، نزد خدا مأجورتر ...
.
هدایت شده از محسن وافی | به شو
.
📜 دخترم...
🔹دختر خوبم!
سقوط و انحطاط خيلى آسان و طبيعى است. جاذبهها تو را به سقوط مىخوانند..
ولى يك گياه كوچك را نگاه كن، كه چهطور از زير خاكها و سنگها سر بيرون مىآورد و حتّى آسفالتها و سيمانها را مىشكند و سر بلند مىنمايد.🌱
اگر تو به اندازهى اين گياه كوچك، ريشه داشته باشى، از زير خاك و سنگ و از زير عادت و غريزه و از زير حرفها و هوسها سر بيرون مىآورى و سربلند مىشوى.
🔹دخترم!
مىدانى ريشهى آدم چيست؟
ريشهى تو، فهم تو، علاقهى تو و انتخاب توست..
🔹دختر خوبم!
نمىتوانم از اين همه آتش و فتنه و از اين همه دستهاى ظالم و خائن و از اين همه زمينههاى سنگين براى تو نگويم و تو را بگذارم كه با غريزه و با صفاى حس و احساس، گرفتار اين رذالتهاى پنهان و آشكار بشوى.
♨️آدمى مىتواند با علم و مشورت و با سنجش و دقّت و با حلم و شكيبايى، خطرهاى كمين نشسته را بشناسد...
❌فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن و اينها را هم به سنجش بياور؛ كه اين تعقّل و سنجش انگيزهها و هدفها و شكلهاى عمل، مىتواند تو را از طعمهشدن و طعمهساختن نجات بدهد!!
📄 برشی از کتاب:«نامههای بلوغ» استاد صفایی(ره)
#تربیت #روز_جهانی_دختر #بلوغ #ارتباط_موثر #هویت #نامه #نامههای_بلوغ #استاد_علی_صفایی
@behsho
.