هدایت شده از مرتضی دانشمند
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
سخنی کلیدی از استاد به خاطر دارم که ناظر به تفاوت روش علم، هنر و روانشناسی است.
نمیدانم آیا این سخن در آثار مکتوب استاد منعکس شده یا نه.
آن چه بنده به خاطر دارم این است.
"کار دانشمند تعلیل است کار روانشناس تحلیل و کار هنرمند تصویر."
حدود سی سال پیش بنده در جمعی تحصیلکرده با توجه به همین نگاه شیخ به بررسی سوره زلزال پرداختم و اینگونه گفتم که سوره زلزال از دو روش تصویر و تحلیل بهره گرفته است.
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ
إِذٰا زُلْزِلَتِ اَلْأَرْضُ زِلْزٰالَهٰا (۱) وَ أَخْرَجَتِ اَلْأَرْضُ أَثْقٰالَهٰا (۲)
تا اینحا از شیوه تصویر استفاده شده
در آیه سوم علاوه بر این که حیرت و سرگردانی انسان را با طرح یک پرسش تعجیبی به تصویر میکشد در عین حال به تحلیل روانی نیز روی آورده و دلیل واماندگی و حیرت انسان را در برابر پدیده زلزله به تصویر میکشد.
وَ قٰالَ اَلْإِنْسٰانُ مٰا لَهٰا (۳) طرح پرسش میکند.
یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبٰارَهٰا (۴) بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحیٰ لَهٰا (۵) یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ اَلنّٰاسُ أَشْتٰاتاً لِیُرَوْا أَعْمٰالَهُمْ (۶) فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ (۷) وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (۸)
هدایت شده از نصرت الله
سلام این ویژه نامه ذکری رو چجوری میشه پیدا کرد؟
هدایت شده از سید. م
در سالگرد استاد چاپ میشه چند سالی هست که بنده خبر دارم
اگه می خواید عکسش رو می تونم بفرستم
البته فکر می کنم باید پی دی افش هم موجود باشه
هدایت شده از هادی واسعی
با سلام خدمت دوستان گرامی؛
توصیه ای خدمت طلاب جوان دارم که با شور و اشتیاق فراوان مباحث حاج شیخ رضوان الله تعالی علیه را دنبال میکنند، ضمن استفاده از نظرات عزیزان و شاگردان قدیمی حاج شیخ، اگر کسی می خواهد کار عمیق علمی و ماندگار را انجام دهد باید اولاً سالها زحمت بکشد، و ثانیاً این مساله را بصورت مبنائی باید برای خودش روشن کند که آیا علم دینی داریم یا خیر؟همان مطلبی را که جناب آقای تابش اشاره فرمودند که آیت الله جوادی آملی معتقد به علم دینی هستند و آقای ملکیان و خسرو باقری و....معتقدند که مقوله علم دینی و غیر دینی ندارد، مانند ریاضی و حساب و هندسه که پسوند دینی بر دار نیستند. و ثالثاً در مقوله روانشناسی باید روشن شود که آیا انسان موجودی تک ساحتی است و یا دو ساحتی و یا سه ساحتی؟ (ثمرات بحث در تولد ثانی انسان مشخص میشود که هم شیخ و هم ملاصدرا و هم سایر حکما رضوان الله تعالی علیهم با استناد به آیات الهی این را مطرح می فرمودند).و رابعا" باید تفاوت قائل شد بین نفس (soul) و روح (sprit) و ذهن (mind ) و روان (psychol ) و اینکه آیا روان همان نفس است که خداوند می فرماید :انا خلقناکم من نفس واحده؛ و یا روان همان روح است که فرمود :نفخت فیه من روحی ؟ و خامسا" قضاوت های عجولانه در مورد کارهایی که در مورد روانشناسی اسلامی شده نشود ؛دوستان موسسه امام خمینی سالها هم در کانادا و آمریکا در زمینه روانشناسی عمومی و هم در زمینه روانشناسی تربیتی کار کرده اند و خودشان هم حوزوی هستند و شدیداً دغدغه تولید علم دینی را دارند و روانشناسی مثبت گرا یکی از نمونه کارهایی است که انجام شده و البته هنوز در ابتدای راهیم و تا تولید علم دینی در حوزه های مختلف روانشناسی و جامعه شناسی و علوم سیاسی و...باید مسیری طولانی و سختی پیموده شود که البته توفیق الهی و اندوختن علم و داشتن تقوا و قصد قربت راهها را هموار می کند.
هدایت شده از هادی واسعی
با سلام مجدد.
ساحت همان جنبه وجودی انسان است که آیا انسان موجودی تک ساحتی است یعنی فقط بدن فیزیکال است یعنی مجموعه گوشت و پوست و استخوان؟ یا دو ساحتی است یعنی ترکیبی است از نفس و بدن؟ یا سه ساحتی است یعنی علاوه بر نفس و بدن صاحب روح هم میشود؟ظاهر فرمایش شیخ در کتاب انسان در دو فصل انسان را موجودی سه ساحتی می داند که با شرایطی خاص و بعد از بلوغ روح در او دمیده میشود و حیات واقعی و تولد ثانی در انسان از آن زمان آغاز میشود، لذا آیه شریفه نفخت فیه من روحی مختص به دوره جنین نیست بلکه مختص به دوره بلوغ انسان است آنهم نه برای هر کسی، بلکه با ایمان و عمل صالح.این نظر علاوه براینکه مستند به آیات الهی است برگرفته از حدیث حضرت مسیح علیه السلام هم می باشد که فرمودند:لم یلج(لم یدخل) ملکوت السموات من لم یولد مرتین. گرچه تشریح تولد ثانی انسان توسط مرحوم صدرالمتالهین در شرح اصول کافی و اسفار مفصل تر از فرمایشات حاج شیخ قدس سره درانسان در دو فصل بیان شده است ولی منبع و منشا هر دو دیدگاه یکی است. لازم بذکر است که این کلیات و کلی گویی گره ای از حقیقت پنهان باز نمی کند و باید انسان محض در این مباحث شود و به تعبیر آیت الله جوادی آملی با مژه کوه بکند! بنده که عمرم به بطالت گذشت و امیدوارم عزیزانی که در سن جوانی هستند قدر عمر و جوانی را بدانند و لحظه ای را برای فهم آیات و روایات و درک حقیقت ثقلین از دست ندهند که فهم حقیقت انسان و هستی در گرو آن می باشد.
هدایت شده از سید عباس لاجوردی
سلام بر دوستان مناظرات دوستان در بحث علوم
هدایت شده از سید عباس لاجوردی
اسلامی و علوم دینی و کشف نقطه نظرات مرحوم استاد رو ملاحظه میکردم یاد خاطره ای از ایشان افتادم که بنظرم مفید امد
هدایت شده از سید عباس لاجوردی
سالی که دانشگاه در کشور تعطیل شد اقایان مصباح و دکتر احمدی مسولیت تدوین کتب دانشگاهی بر اساس نگرش دینی رو کلید زدن و مرکز فعالیت این کار دانشکاه الزهرا بود و دوستان از قبیل اقایان ثجلی نقدی حق بین مسولیت اجرایی رو از طرف اقای مصباح بعهده داشتن حقیر هم گاهی به دوستان سر میزدم و در جریان مباحث قرار میگرفتم و تقریبا تمامی شاگردان اقای مصباح شبانه روز در دانشگاه مستقر بودن تا به این امر مهم برسن من مطلع شدم با ارشاد اقای مصباح به شاگردان تراز اول خود که بروید از نظرات اقای صفایی استفاده کنید جلساتی بین حاج شیخ و این شاگردان برگذار شد تا اینکه برخورد کردیم به ماه مبارک رمضان و اکثر دوستان طبق سنه هرساله عازم مشهد شدیم در اولین جلسه که طبق سنت هرساله بحثی باشیخ داشتیم و معمولا در اطاق حقیر بر گذار میشد بعد از جلسه من از حاج شیخ نتیجه جلسه با شاگردان اقای مصباح رو پرسیدم ایشون مفصل توضیح دادن و نگاه خودشون به جریان فکری و طرح جامع و تفاوت دیگاه ها رو مطرح کردن و دو مطلب رو که دقیقا در ذهن دارم و باید امانت دار ان باشم رو مطرح میکنم امیدوارم برای دوستان مفید باشه اول جریان فکری که علوم دینی منفک از این جریان رویش انسان نیست و تجزیه کردن و منفک کردن هر علم از این جریان یک انحراف از این مسیر است و دقیقا یادمه که ایشون این جریان رو در بحث اذان توضیح دادن که نوشته ایشون موجود میباشد دوم با صراحت استاد فرمودن بله ما علوم اسلامی داریم با مشخصات خودش و میتوانیم عرضه کنیم این گزارشی بود که مرحوم استاد از جلسات با اقایان مطرح کردن من از ایشون پرسیدم حاج اقا شما این علوم از قبیل روانشناسی جامعه شناسی ودیگر علوم انسانی رو از منظر و به عنوان اسلامی رو میتونید مطرح کنید و دفاع کنید یا نه مدعی هستید که دین دارد ایشان با جدیت گفتن تمام این پباحث یاد داشتها یش اماده است فقط یک تنظیم میخواهد به ایشون گفتم خب چرا این کار رو نمیکنید فرمودن الان اولیت کاری من نیست گفتم اولویت کاری شما کدام است فرمودن دادن طرح کلی دین و اتمام مباحث قرانی یادم هست ان زمان تازه تطهیر با جاری قران بحث سوره بقره رو شروع کرده بودن برای پاسخ گویی به این شبه که روش شما در برداشت و تفسیر و تکیه بر روابط ایات در سوره های کوچک جزئ ۳۰ میتواند و ایشون گفتن سوره بقره خوبه پس شروع کنید که اولین و شروع بحث از رمضان همان سال و از مشهد شروع شد
هدایت شده از حیدری نیک
البته این مطلب راهم به فرمایشات آقای لاجوردی اضافه کنم که گرچه ایشان قائل به علوم اسلامی دررشته های فوق باحدورسم وبامبانی مشخص بودند ولی همین مسئله به جهت اینکه برای بعضی ازدوستان بامباحث فرهنگستان علوم اسلامی خلط نشود درسفری دیگردرمشهد باحضورجناب آقای میرباقری ازطرف فرهنگستان، نقاط افتراق این دونظریه هم مطرح شد (جلسه ی که ازاوائل شب آغاز وختم به نمازصبح حرم شد) که جمع بندی آن مباحث می تواند به این گفتگو کمک کند،بنظرم جناب آقای علی طهماسبی یادداشت های آن جلسه راداشته باشند
✨مجموعه نشست ها پیرامون تبیین نقش و جایگاه زنان در عرصه های مختلف اجتماعی طراحی گردیده است و طی آن اساتید و اندیشمندان مختلف به ابعاد و وجوه مختلف نقش آفرینی زنان در اجتماع می پردازند و لوازم و ابعاد فرهنگی آن را موردمداقه قرار می دهند. jebheyar.ir ✨ نشست های دفتر مطالعات زنان فارس: زن، نقش ها و شغل ها؛ حجت الاسلام دکتر امیر غنوی 🌷جایگاه زن در اجتماع از دیدگاه مرحوم #استاد_صفایی 👇 https://www.aparat.com/v/y89wz 🌷برنامه ریزی تربیتی، ناظر بر تحولات جهانی - حجت الاسلام امیر غنوی👇
https://www.aparat.com/v/DaTPp
🌷گفتگوی مسعود دیانی با سید علیرضا صالحی و امیر غنوی درباره «نظام اخلاقی قرآن» در برنامه «سوره»👇 https://www.aparat.com/v/lj6GF
✨در وسعت دل بزرگ ما، تنهایی را نمی توان با این لحظه های شاد و یا بت های گوناگون و یا دلدار های چند رنگ، درمان کرد؛ که این دل، دلداری دیگر می خواهد. این خانه، برای دیگران بزرگ است...
استاد علی صفایی حائری
نامه های بلوغ ص ۸۸
#عین_صاد 🌷🇮🇷🌷
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور « استاد سید عبدالمجید فلسفیان»
از شاگردان « استاد علی صفایی حائری ره»
با موضوع :
روش برداشت از قرآن « جلسه دوم»
سه شنبه ۲۳ دی ماه ۹۹
ساعت ۱۸
از طریق اینستاگرام موسسه راز انسان
https://instagram.com/raz_e_ensan?igshid=1y2cf8ccfmagk
موسسه راز انسان شیراز
@raz_e_ensan
هدایت شده از سيد حسين عليزاده طباطبايي
❇️ شیخ رمانخوان
دو سال قبل از انقلاب با روحانی وارستهای آشنا شدم که همتی کوهسان در تعلیم و تربیت و سازندگی داشت. او استاد علی صفائی حائری(عین-صاد) بود. آشنایی ما از آنجا شروع شد که با راهنمایی دبیر زبانمان جناب استاد محمود حکیمی(داستاننویس مشهور) خواننده مجله «نسل نو» وابسته به دارالتبلیغ مرحوم آیتالله سید کاظم شریعتمداری شدیم استاد صفائی هر ماه در این مجله، مقالههایی با عنوان «مسئولیت و سازندگی» مینوشت، که بعدها کتاب شد. وی جنبههای علمی، رفتاری و روحی متعددی داشت. با فلسفه و عرفان نظری، میانهای نداشت و بیشتر بر منهج «مکتب تفکیک» بود و همه چیز را بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت، تحلیل میکرد. ذهن خلاقی داشت. به سراغ نثرهای زیبای روز میرفت و رمان، زیاد میخواند. روزی به بنده گفت: من همه رمانهای برجسته را خواندهام. قلم زیبا و روان او تحت تاثیر همین نویسندگان روز بود. در حاشیه هر رمانی که میخواند، نظریات خود را هم مینوشت. او یکی از الگوهای خوب برای طلاب از جنبه نگارشی و نیز رفتاری و علمی است. 🔹در شیوه نگارش استاد صفائی فقط این ضعف هست که ایشان موضوعات علمی را هم با نثر ادبی نوشته است و از تشبیه و استعاره، فراوان بهره برده؛ حال آنکه مطالب علمی را باید با نثر علمی نوشت؛ یعنی نثری که از زبان شعر دور باشد. برای نمونه، دوره کتابهای «روش نقد» ایشان را ببینید.یا گاهی موجز گویی داشت. 🔹انتشارات لیلهالقدر همه آثار ایشان را چاپ کرده است. روحش شاد. ✏️ طریقهدار--مرداد٩٩
هدایت شده از سيد حسين عليزاده طباطبايي
سلام خدمت دوستان و اساتيد محترم اين متن در يكي از گروههايي كه اساتيد حوزوي و دانشگاهي هستند، ارسال شده است و مورد استقبال قرار گرفته بنظرم در برخي موارد نسبت به قضاوت نويسنده ملاحظاتي وجود دارد. مثلا درباره تفكيكي بودن استاد. اگر دوستان نقد و تبييني بنويسند بنده در گروه مذكور باشتراك ميگذارم.
هدایت شده از سيد حسين عليزاده طباطبايي
خاطره اي از حجت الاسلام علي شيرواني👆
هدایت شده از عباس حائری
این دهه محرمی که در اقلید ذکرش آمده را من از آقای دکتر مهریزی هم شنیدم. دقیقا با همین محتوا و همین جزئیات که ایشان سوز و حالی داشت و در رابطه اتهامات وارده به ایشان حرفهایی زدند.
ظاهرا حاج شیخ آن سال پیش شیخ مهدی حسینیان بودند که برای تقلید به اقلید رفتهاند.
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
❇️ شیخ رمانخوان دو سال قبل از انقلاب با روحانی وارستهای آشنا شدم که همتی کوهسان در تعلیم و تربی
فلسفیان, [۱۲.۰۱.۲۱ ۰۱:۵۰]
عبدالمجيد فلسفيان:
سلام اولا استاد را باید از مکتب تفکیک تفکیک کرد. کسی عمیقأ اهل دقت و مطالعه باشد تفکیک را به روشنی می بیند. ثانیا نثر و قلم استاد به تعبیر لطیف خودشان متاثر از ادبیات قرآن است و متاثر از نویسندگان آن روز نیست. به اشتباه نثر ایشان را متاثر از دکتر شریعتی می بینند که بینهما بون بعید. رابعا نقل مطالب علمی با قلم ادبی نیز متاثر از ادب قرآن است و این قوت ایشان است نه ضعف. و چه خوب بود که این برادر از حقیقت به طریقت می رسیدید و اینگونه طریقه دار می شدند اگر چه طریقشان خالی از حقیقت نیست و نگاهشان از صفای صفایی روشن است. بله دره و علی الله اجاره.
″صراط″, [۱۲.۰۱.۲۱ ۰۷:۱۴]
[در پاسخ به فلسفیان]
👌
فکر می کنم دو سال پیش بود، نزدیک به ایام غدیر، که اگه اشتباه نگم در منزل حاج آقا حیدری نیک، شاگردان مرحوم استاد جمع شده بودند که حاج آقا میرباقری هم بودند
اونجا این رو عنوان کردند که برخی قلم علمی دارند و منطق فهمش مشخصه
برخی هم عرفانی می نویسند و منطق فهم اون هم مشخصه
اما مرحوم صفایی حائری قلمشون ترکیبی از عقل و ایمان بود، برای همین فهم کتاب های ایشون سنگین شده
یعنی این امتیاز آثار استاد هست، فعلا ضعف از ماست
امید که یک روز منطق فهم این قلم رو همه به دست بیارن
علا اسکندری, [۱۲.۰۱.۲۱ ۰۸:۱۶]
سلام علیکم
با تشکر از آقای فلسفیان و در ادامه صحبت ایشان به نظر این جانب هم اولا عنوان
"شیخ رمان خوان" تعبیر سبکی است و دوم این که ایشان به دنبال رمان ها و نثرهای زیبا نبود بلکه به دنبال رمان هایی بود که با زبان ادبیات الحاد رو ترویج میدادند سوم این که ایشان فلسفه و عرفان مسلمین را از فلسفه و عرفان اسلامی تفکیک میکرد چون فلسفه ی مسلمین عقیم است و به عقاید و سپس عبودیت ختم نمیشود به تعبیر دکتر سروش دانش، ارزش نمی آفریند،جهان بینی ایدئولوژی نمی آورد و عرفان آن هم قتلگاه انسان و باتلاق آرام او و عکس العمل گشادبازی های سابقش نیست.
بلکه با منطق اسلامی فلسفه ی اسلامی زاییده میشود و با فلسفه ی اسلامی عرفان اسلامی زاییده میشود و دیگر در این ها تفکیک نظری و عملی معنایی پیدا نمیکند.