✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت103 (2)
🔹 روش برخورد با دنيا
3⃣ مسأله سوم، اقتداست؛
🔻حضرت فرمودند:
" با این لباس مؤمنین به من اقتدا میکنند. "
🔻در نامه ۴۵ حضرت خطاب به عثمان بن حنیف فرمودند:
« أَلَا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً يَقْتَدِي بِهِ وَ يَسْتَضِيءُ بِنُورِ عِلْمِهِ » ؛
" آگاه باش، هر کس باید یک امام و پیشوایی داشته باشد که به او اقتدا کند. "
4⃣ و مسأله آخر، نسبت بین دنیا و آخرت است که با هم جمع نمیشوند؛
🔻 حضرت علی (علیهالسلام) در خطبه ۱۱۴، یک بار میفرمایند:
« كلُّ شيءٍ مِن الدُّنيا سَماعُهُ أعظمُ مِن عِيانهِ و كلُّ شيءٍ مِن الآخرةِ عِيانُهُ أعظَمُ مِن سَماعِهِ » ؛
" هر چیزی از دنیا شنیده اش بزرگتر از واقعیتش است؛ و برعکس هر چیزی در مورد آخرت، آنچه که خواهید دید، بزرگتر از آن چیزی است که شنیده بودید."
🔻 یک بار هم در همین خطبه ۱۱۴ میفرمایند:
«وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَا نَقَصَ مِنَ الدُّنْيَا وَ زَادَ فِي الْآخِرَةِ خَيْرٌ مِمَّا نَقَصَ مِنَ الْآخِرَةِ وَ زَادَ فِي الدُّنْيَا » ؛
" آگاه باشید، اگر چیزی از دنیا کم بشود و به آخرت ما افزوده بشود، بهتر از این است که از آخرت ما کم و به دنیا اضافه شود. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و شصت و ششم
─┅•═༅𖣔•✾❀🌹❀✾•𖣔༅═•┅─
📜 #خطبه1 : ( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.)
1⃣ عجز انسان از شناخت ذات خدا
♦️سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حساب گران از شمارش نعمت های او ناتوان و تلاش گران از ادای حق او درمانده اند. خدايی که افکار ژرف انديش، ذات او را درک نمی کنند و دست غوّاصان دريای علوم به او نخواهد رسيد. پروردگاری که برای صفات او حدّ و مرزی وجود ندارد و تعريف کاملی نمی توان يافت و برای خدا وقتی معيّن و سرآمدی مشخّص نمی توان تعيين کرد. مخلوقات را با قدرت خود آفريد و با رحمت خود بادها را به حرکت در آورد و به وسيله کوه ها اضطراب و لرزش زمين را به آرامش تبديل کرد.
2⃣ دين و شناخت خدا
♦️ سرآغازِ دين، خداشناسی است و کمال شناخت خدا باور داشتن او و کمال باور داشتن خدا، شهادت به يگانگی اوست و کمال توحيد «شهادت بر يگانگی خدا» اخلاص و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است؛ زيرا هر صفتی نشان می دهد که غير از موصوف و هر موصوفی گواهی می دهد که غير از صفت است؛ پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعريف کند او را به چيزی نزديک کرده و با نزديک کردن خدا به چيزی، دو خدا مطرح شده و با طرح شدن دو خدا، اجزايی برای او تصوّر نموده و با تصوّر اجزا برای خدا او را نشناخته است. و کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می کند و هر کس به سوی خدا اشاره کند، او را محدود کرده به شمارش آوَرَد. و آن کس که بگويد «خدا در چيست؟»، او را در چيز ديگری پنداشته است و کسی که بپرسد «خدا بر روی چه چيزی قرار دارد؟»، به تحقيق جايی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده و از چيزی به وجود نيامده است. با همه چيز هست، نه اينکه همنشين آنان باشد و با همه چيز فرق دارد نه اينکه از آنان جدا و بيگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسيله. بيناست حتّی در آن هنگام که پديده ای وجود نداشت، يگانه و تنهاست، زيرا کسی نبوده تا با او اُنس گيرد و يا از فقدانش وحشت کند.
─┅•═༅𖣔•✾❀🌹❀✾•𖣔༅═•┅─
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 266.mp3
4.19M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و شصت وششم خطبه ۱ از بند ۱ تا بند ۲
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۱۰۴ فضیلت زهد و تهجّد.mp3
3.65M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت104 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت104 (1)
🔹 فضیلت زهد و تهجّد
🔰 حکمت ۱۰۴ نهجالبلاغه، حاوی دو نکته اصلی است:
1⃣ یکی زهد و بی رغبتی اولیاءالله نسبت به دنیا
2⃣ و دوم مستجاب بودن دعای سحر و دعای نماز شب خوان ( الّا در مواردی استثنایی)
🔸اما دربارهٔ زهد دنیا کافی است به خطبه ۱۶۰ نهجالبلاغه ،بند چهارم و پنجم، مراجعه بفرمایید؛ حضرت میفرمایند:
" برای تو کافیست که راه و رسم پیامبر اسلام را، اطاعت نمایی؛ (سپس اوضاع بعضی از انبیاء عظام را درباره زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا، اینگونه بیان میکنند:) اگر می خواهی دوّمی را موسی (علیهالسلام) که خدا با او سخن میگفت و زندگی او را توصیف کنم، آنجا که میگوید: پروردگارا! هر چه به من از نیکی ها کنی نیازمندم. به خدا سوگند، موسی (علیهالسلام) جز قرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد، چیز دیگری نخواست؛ زیرا موسی از سبزیجات زمین میخورد تا آنجا که بر اثر لاغری و آب شدن گوشت بدن، سبزیِ گیاه، از پشت پرده شکم او آشکار بود؛ و اگر می خواهی سومی را حضرت داوود (علیهالسلام)، صاحب نِی های نوازنده و خواننده بهشتیان را، الگوی خویش سازی، که با هنر دستان خود از لیف خرما زنبیل میبافت و از همنشینان خود میپرسید: چه کسی از شما این زنبیل را میفروشد؟ و با بهای آن به خوردن نان جویی قناعت میکرد. و اگر می خواهی از عیسی بن مریم بگویم که سنگ را بالش خود قرار میداد، لباس پشمی خشن به تن میکرد و نان خشک میخورد؛ نان خورشت او گرسنگی و چراغش در شب، ماه و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود. میوه و گل او سبزیجاتی بود که زمین، برای چهارپایان میرویاند؛ زنی نداشت که او را فریفته خود سازد، فرزندی نداشت تا او را غمگین سازد، مالی نداشت تا او را سرگرم کند و آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید. مَرکب سواری او دو پایش و خدمتگزار وی، دست هایش بود. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و شصت و هفتم
─┅•═༅𖣔•✾❀🌹❀✾•𖣔༅═•┅─
📜 #خطبه1 : ( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.)
3⃣ راههای خدا شناسی
🔹اوّل - آفرينش جهان
♦️خلقت را آغاز کرد و موجودات را بيافريد، بدون نياز به فکر و انديشه ای، يا استفاده از تجربه ای، بی آنکه حرکتی ايجاد کند و يا تصميمی مضطرب در او راه داشته باشد. برای پديد آمدن موجودات، وقت مناسبی قرار داد و موجودات گوناگون را هماهنگ کرد و در هر کدام، غريزه خاصّ خودش را قرار داد و غرايز را همراه آنان گردانيد. خدا پيش از آنکه موجودات را بيافريند، از تمام جزئيّات و جوانب آنها آگاهی داشت و حدود و پايان آنها را می دانست و از اسرار درون و بيرون پديده ها آشنا بود. سپس خدای سبحان طبقات فضا را شکافت و اطراف آن را باز کرد و هوایِ به آسمان و زمين راه يافته را آفريد و در آن آبی روان ساخت، آبی که امواج متلاطم آن شکننده بود، که يکی بر ديگری می نشست، آب را بر بادی طوفانی و شکننده نهاد و باد را به بازگرداندن آن فرمان داد و به نگهداری آب مسلّط ساخت و حدّ و مرز آن را به خوبی تعيين فرمود. فضا در زير تندباد و آب بر بالای آن در حرکت بود. سپس خدای سبحان طوفانی برانگيخت که آب را متلاطم ساخت و امواج آب را پی در پی در هم کوبيد. طوفان به شدّت وزيد و از نقطه ای دور دوباره آغاز شد. سپس به طوفان امر کرد تا امواج درياها را به هر سو روان کند و بر هم کوبد و با همان شدّت که در فضا وزيدن داشت، بر امواج آب ها حمله ور گردد از اوّلِ آن برمی داشت و به آخرش می ريخت و آبهای ساکن را به امواج سرکش برگرداند. تا آنجا که آب ها روی هم قرار گرفتند و چون قلّه های بلند کوه ها بالا آمدند. امواج تُند کف های برآمده از آب ها را در هوای باز و فضای گسترده بالا برد که از آن هفت آسمان را پديد آورد. آسمان پايين را چون موج مهار شده و آسمان های بالا را مانند سَقفی استوار و بلند قرار داد، بی آنکه نيازمند به ستونی باشد يا ميخ هايی که آنها را استوار کند. آنگاه فضای آسمان پايين را به وسيله نور ستارگانِ درخشنده زينت بخشيد و در آن چراغی روشنايی بخش (خورشيد) و ماهی درخشان، در مدارِ فَلَکی گردان و برقرار و سقفی متحرّک و صفحه ای بی قرار به جريان انداخت.
🔹دوّم- شگفتی خلقت فرشتگان
♦️سپس آسمان های بالا را از هم گُشود و از فرشتگان گوناگون پُر نمود. گروهی از فرشتگان همواره در سجده اند و رکوع ندارند و گروهی در رکوعند و يارای ايستادن ندارند و گروهی در صف هايی ايستاده اند که پراکنده نمی شوند و گروهی همواره تسبيح گويند و خسته نمی شوند و هيچ گاه خواب به چشمشان راه نمی يابد و عقلهای آنان دچار اشتباه نمی گردد، بدن های آنان دچار سُستی نشده و آنان دچار بی خبریِ برخاسته از فراموشی نمی شوند. برخی از فرشتگان، امينان وحی الهی و زبان گويای وحی برای پيامبران می باشند، که پيوسته برای رساندن حکم و فرمان خدا در رفت و آمدند. جمعی از فرشتگان حافظان بندگان و جمعی ديگر دَربانان بهشتِ خداوندند. بعضی از آنها پاهايشان در طبقات پايين زمين قرار داشته و گردن هاشان از آسمان فراتر و ارکان وجودشان از اطراف جهان گذشته، عرش الهی بر دوش هايشان استوار است، برابر عَرش خدا ديدگان به زير افکنده و در زير آن، بال ها را به خود پيچيده اند. ميان اين دسته از فرشتگان با آنها که در مراتب پايين تری قرار دارند، حجابِ عِزّت و پرده های قدرت فاصله انداخته است. هرگز خدا را با وَهم و خيال در شکل و صورتی نمی پندارند و صفات پديده ها را بر او روا نمی دارند؛ هرگز خدا را در جايی محدود نمی سازند و نه با همانند آوردن به او اشاره می کنند.
─┅•═༅𖣔•✾❀🌹❀✾•𖣔༅═•┅─
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 267.mp3
8.6M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و شصت و هفتم خطبه ۱ ، بند ۳ بخش اول و دوم
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۱۰۴ بخش ۲ فضیلت زهد و تهجد.mp3
3.17M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت104 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت104 (2)
🔹 فضیلت زهد و تهجّد
🔸 بخش دوم از حکمت ۱۰۴، درباره اصحاب سحرخیز و آثار سحرخیزی است؛
🔻 مولا علی (علیه السلام) در خطبه متّقین، پیرامون شب های متّقین اینگونه میفرمایند:
" پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند؛ قرآن را جزء به جزء و با تفکر و اندیشه میخوانند. با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را مییابند. وقتی به آیه ای برسند که تشویقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پر شوق در آن خیره شوند و گمان میبرند که نعمت های بهشت در برابر دیدگانشان قرار دارد و هرگاه به آیه ای میرسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند و گویا صدای بر هم خوردن شعله های آتش در گوششان طنین افکن است. پس قامت به شکل رکوع خم می کنند و پیشانی و دست و پا بر خاک می مالند و از خدا آزادی خود از جهنّم را طلب می کنند."
🔻 همچنین مولای متقیان، امیرمؤمنان (علیه السلام) در خطبه ۱۹۰ نهج البلاغه نیز پیرامون اهل تقوا اینگونه می فرمایند:
" شب های شان با خشوع و استغفار مانند روز روشن است. " ؛ شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد.
🔻 در نامه ۴۵ نهج البلاغه هم مولا علی (علیهالسلام)، یکی از نشانههای حزب اللّهی های واقعی را این میداند که:
" به شب زندهداری پرداخته است و اگر خواب بر او چیره شده بر روی زمین خوابیده و کف دست را بالش خود قرار داده و در گروهی است که ترس از معاد، خواب را از چشمان شان ربوده و پهلوها از بستر گرفته و لبهایشان به یاد پروردگار در حرکت و با استقبال طولانی گناهان را زدوده اند. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و شصت و هشتم
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه1 : ( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.)
🔹سوم- شگفتی آفرينش آدم (عليه السّلام) و ويژگيهای انسان كامل.
♦️سپس خداوند بزرگ خاکی از قسمت های گوناگون زمين از قسمت های سخت و نرم، شور و شيرين، گِرد آورد، آب بر آن افزود تا گِلی خالص و آماده شد و با افزودن رطوبت، چسبناک گرديد که از آن اندامی شايسته و عضوهايی جدا و به يکديگر پيوسته آفريد. آن را خشکانيد تا محکم شد. خشکاندن را ادامه داد تا سخت شد تا زمانی معيّن و سرانجامی مشخّص اندام انسان، کامل گرديد. آنگاه از روحی که آفريد در آن دميد تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نيروی انديشه، که وی را به تلاش اندازد و دارای افکاری که در ديگر موجودات، تصرّف نمايد. به انسان اعضاء و جوارحی بخشيد، که در خدمت او باشند و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی به کار گيرد. قدرت تشخيص به او داد تا حقّ و باطل را بشناسد و حواس چشايی و بويايی و وسيله تشخيص رنگ ها و أجناس مختلف در اختيار او قرار داد. انسان را مخلوطی از رنگ های گوناگون و چيزهای همانند و سازگار و نيروهای متضادّ و مزاج های گوناگون، گرمی، سردی، تری و خشکی ، قرار داد. سپس از فرشتگان خواست تا آن چه در عُهده دارند انجام دهند و عَهدی را که پذيرفته اند وفا کنند، اينگونه که بر آدم سجده کنند و او را بزرگ بشمارند و فرمود: «بر آدم سجده کنيد پس فرشتگان همه سجده کردند جز شيطان» غرور و خودبزرگ بينی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد و به آفرينش خود از آتش افتخار نمود و آفرينش انسان از خاک را پَست شمرد. خداوند برای سزاوار بودن شيطان به خشم الهی و برای کامل شدن آزمايش و تحقّق وعده ها به او مهلت داد و فرمود: «تا روز رستاخيز مهلت داده شدی».
🔹چهارم- آدم (عليه السّلام) و داستان بهشت
♦️سپس خداوند آدم(علیه السلام) را در خانه ای مسکن داد که زندگی در آن گوارا بود. جايگاه او را اَمن و اَمان بخشيد و او را از شيطان و دشمنی او ترساند. پس شيطان او را فريب داد، بدان علّت که از زندگی آدم در بهشت و همنشينی او با نيکان حسادت ورزيد. پس آدم(علیه السلام) يقين را به ترديد و عزمِ استوار را به گفته های ناپايدار شيطان فروخت و شادی خود را به ترس تبديل کرد، که فريب خوردن برای او پشيمانی آورد آنگاه خدای سبحان دَرِ توبه را بر روی آدم(علیه السلام) گشود و کلمه رحمت، بر زبان او جاری ساخت و به او وعده بازگشت به بهشت را داد. آنگاه آدم(علیه السلام) را به زمين، خانه آزمايش ها و مشکلات، فرود آورد تا ازدواج کند و فرزندانی پديد آورد و خدای سبحان از فرزندان او پيامبرانی برگزيد.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 268.mp3
5.98M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و شصت و هشتم خطبه ۱ ، بند ۳ بخش سوم و چهارم
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۱ اقسام احکام الهی.mp3
4.1M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت105 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت105 (1)
🔹اقسام احکام الهی
🔰 در حکمت ۱۰۵ امیرالمؤمنین درباره چهار دسته از موضوعات سخن گفتند ؛
1⃣ نخست موضوعاتی که خداوند حکم وجوب بر آنها آورده است ،
2⃣ دوم موضوعاتی که حدود الهی هستند،
3⃣ سوم موضوعاتی که نهی شدیم از آنها ،
4⃣ و چهارم موضوعاتی که خداوند دربارهٔ آنها سکوت کرده ، در حالیکه نه جهل داشته و نه نسیان.
➖✦➖✦➖✦➖✦➖✦➖
1⃣ دربارهٔ فرائض و واجبات در نهج البلاغه، چند دسته مطلب مورد توجه است :
🔵 1.اولاً فهرستی از واجبات در نهج البلاغه شریف بیان شدند که به ترتیب عبارتند از :
✳️ حج ؛ (در خطبه اول نهج البلاغه)
✳️ سطح زندگی رهبران و مدیران و حکومت اسلامی در حدّ ضعفا بودن؛ (در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه)
✳️ قوت فقرا که در اموال اغنیاء قرار داده شده ؛ (در حکمت ۳۲۸ نهج البلاغه)
✳️ حقّ رهبر بر امّت و حقّ امّت بر رهبر ؛ (در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه)
✳️ بزرگ دانستن وفای به عهد ؛ (در نامهٔ ۵۳)
✳️ و ذکر زبانی ؛ (در خطبه ۱۸۳)
🔵 2. مطلب دوم فلسفهٔ بعضی از واجبات الهی است که در حکمت ۲۵۲ حضرت به آن پرداختند
🔵 3. و مسأله سوم اهمیت و جایگاه فرائض است.
🔻مولا علی (علیه السلام) دربارهٔ اهمیت و جایگاه فرائض این نکات را در نهج البلاغه بیان کردند :
🔸۱. روز قیامت خدا با آنها علیه ما احتجاج خواهد کرد؛ (حکمت ۳۸۲)
🔸۲.محبوب ترین دستور تربیتی مولا علی (علیه السلام) به فرزندش؛ (در نامه ۳۱)
🔸۳. عامل ورود انسان به بهشت؛ (در خطبه ۱۶۷)
🔸۴. بالاترین عبادت ؛(در حکمت ۱۱۳)
🔸۵. اگر مستحبّات به واجبات ضرر برسانند ؛
اولاً مایهٔ تقرّب بنده به خدا نمی شوند ؛ (حکمت ۳۹)
ثانیاً باید آنها را ترک کرد ؛ (حکمت ۲۷۹ و حکمت ۳۱۲)
🔸۶. بهترین وقتت را برای اقامه فرائض اختصاص بده؛ (نامه ۳۱)
🔸۷. خوشا به حال کسی که فرائض را در پیشگاه پروردگار انجام داده ؛ (نامه ۴۵)
🔸۸. همهٔ عبادات منوط به آمادگی و اقبال قلب است، الّا فرائض ؛ (نامه ۶۹)
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و شصت و نهم
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📣 #خطبه1 : (امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرینش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.)
4⃣ فلسفه بعثت پيامبران (نبوّت عامّه)
♦️خدا پيمان وحی را از پيامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند، آنگاه که در عصر جاهليّت ها بيشتر مردم، پيمان خدا را ناديده انگاشتند و حقِّ پروردگار را نشناختند و برابر او به خدايان دروغين روی آوردند و شيطان ها مردم را از معرفت خدا بازداشتند و از پرستش او جدا کردند، خداوند پيامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه متناسب با خواسته های انسان ها، رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پيمان فطرت را از آنان باز جويند و نعمت های فراموش شده را به ياد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجّت را بر آنها تمام نمايند و توانمندی های پنهان شده عقل ها را آشکار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرّفی کنند؛ مانند: سقفِ بلند پايه آسمان ها بر فراز انسانها، گاهواره گسترده زمين در زير پای آنها و وسايل و عوامل حيات و زندگی و راه های مرگ و مردن و مشکلات و رنج های پيرکننده و حوادث پی در پی، که همواره بر سر راه آدميان است. خداوند هرگز انسان ها را بدون پيامبر، يا کتابی آسمانی، يا برهانی قاطع، يا راهی استوار، رها نساخته است. پيامبرانی که با اَندک بودن ياران و فراوانی انکارکنندگان، هرگز در انجام وظيفه خود کوتاهی نکردند. بعضی از پيامبران، بشارت ظهور پيامبر آينده را دادند و برخی ديگر را پيامبران گذشته معرّفی کردند. بدين گونه، قرن ها پديد آمد و روزگاران سپری شد؛ پدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند.
5⃣ فلسفه بعثت پيامبر خاتم (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم)
♦️تا اين که خدای سبحان، برای وفای به وعده خود و کامل گردانيدن دوران نبوّت، حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله) را مبعوث کرد؛ پيامبری که از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود، نشانه های او شهرت داشت و تولّدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمين دارای مذاهب پراکنده، خواسته های گوناگون و روش های متفاوت بودند؛ عدّه ای خدا را به پديده ها تشبيه کرده و گروهی نام های ارزشمند خدا را انکار و به بُت ها نسبت می دادند و برخی به غير خدا اشاره می کردند. پس خدای سبحان، مردم را به وسيله محمد(صلی الله علیه و آله)از گمراهی نجات داد و هدايت کرد و از جهالت رهايی بخشيد. سپس ديدار خود را برای پيامبر(صلی الله علیه و آله)برگزيد و آنچه نزد خود داشت برای او پسنديد و او را با کوچ دادن از دنيا گرامی داشت و از گرفتاری ها و مشکلات رهايی بخشيد و کريمانه قبض روح کرد.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 269.mp3
5.6M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و شصت و نهم خطبه ۱ بند ۴ و ۵
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۲ اقسام احکام الهی.mp3
3.04M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت105 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت105 (2)
🔹اقسام احکام الهی
🔰 در ادامه حکمت ۱۰۵، مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند:
💠 « وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا » ؛
" خداوند متعال حدودی برای شما معین فرموده، از آنها تجاوز نکنید. "
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۲۵۲ نهج البلاغه، فلسفه وجوب حدود خدا را اینگونه فرموده است:
« وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ » ؛
" خداوند متعال حدود خودش را واجب دانست، اقامهٔ حدود را واجب دانست برای بزرگ شمردن محرمات الهی. "
🔻 آنقدر این حدود الهی و اقامه حدود الهی عظمت دارد، که مولا علی (علیهالسلام) در خطبه ۱۳۱ نهج البلاغه شریف، فلسفهٔ حکومت را حتی اقامه حدود معطل شده و تعطیل شده الهی میدانند و میفرمایند:
" خدایا تو میدانی که جنگ و درگیری ما، برای بدست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود، بلکه میخواستیم اموری را احیا کنیم. از جمله میفرمایند: « تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ » ؛ میخواستیم مقرّرات و حدود تعطیل شده تو را احیا کنیم و اقامه کنیم. "
🔻 و آنقدر اقامه این حدود و احیای حدود تعطیل شده مهم است که مولا علی (علیهالسلام)، مردم کوفه را به خاطر ترک و تعطیل این احکام و حدود الهی، مذمّت میکنند؛ در بند پانزدهم از خطبه ۱۹۲ میفرمایند:
« لِتَرْكِ التَّنَاهِي أَلَا وَ قَدْ قَطَعْتُمْ قَيْدَ الْإِسْلَامِ وَ عَطَّلْتُمْ حُدُودَهُ وَ أَمَتُّمْ أَحْكَامَهُ » ؛
" آگاه باشید! شما رشته پیوند با اسلام را قطع، اجرای حدود الهی را تعطیل و احکام اسلام را به فراموشی سپرده اید. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee