eitaa logo
ختم نهج البلاغه
93 دنبال‌کننده
108 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷سهم #روز_چهل‌‌ودوم🌷🌷 21/مرداد/98 #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 👈 خطبه ۲۲۱ تا خطبه ۲۱۹ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(پس از خواندن آيه ۱ و٢ سوره تكاثر، 《 افزون طلبی شما را به خود مشغول داشته تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد؟.》. فرمود) قسمت_اول 1⃣هشدار از غفلت زدگی ها ♦️شگفتا چه مقصد بسيار دوری، و چه زيارت كنندگان بيخبری! و چه كار دشوار و مرگباری! پنداشتند كه جای مردگان خالی است، آنها كه سخت مايه عبرتند، و از دور با ياد گذشتگان، فخر می فروشند، آيا به گورهای پدران خويش می نازند؟ و يا به تعداد فراوانی كه در كام مرگ فرو رفته اند؟ آيا خواهان بازگشت اجسادی هستند كه پوسيده شد؟ و حركاتشان به سكون تبديل گشت؟ آنها مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر! اگر با مشاهده وضع آنان به فروتنی روی آورند عاقلانه تر است تا آنان را وسيله فخرفروشی قرار دهند. اما بدانها با ديده های كم سو نگريستند، و با كوته بينی در امواج نادانی فرو رفته اند، اگر حال آنان را از ورای خانه های ويران، و سرزمينهای خالی از زندگان می پرسيدند، هرآينه می گفتند: آنان با گمراهی در زمين فرو خفتند، و شما ناآگاهانه دنباله روی آنان شديد بر روی كاسه های سر آنها راه می رويد. و بر روی جسدهايشان زراعت می كنيد؟ و آنچه به جا گذاشته اند می خوريد، و در خانه های ويران آنها مسكن گرفتيد، و روزگاری كه ميان آنها و شماست بر شما زاری می كند، آنها پيش از شما به كام مرگ فرو رفتند، و برای رسیدن به آبشخور، از شما پیشی گرفتند. 2⃣ شرح حالات رفتگان ♦️ آنها دارای عزتی پايدار، و درجات والای افتخار بودند، پادشاهان حاكم، يا رعيت سرفراز بودند كه سرانجام راه به درون برزخ پيمودند، و زمين آنها را در خود گرفت، و از گوشت بدن های آنان خورد، و از خون آنان نوشيد. پس در شكاف گورها بی جان و بدون حرکت پنهان مانده اند. نه از دگرگونيها اندوهناك، و نه از زلزله ها ترسناك، و نه از فريادهای سخت هراسناكند، غائب شدگانی كه كسی انتظار آنان را نمی كشد، و حاضرانی كه حضور نمی يابند، اجتماعی داشتند و پراكنده شدند، با يكديگر مهربان بودند و جدا گرديدند. اگر يادشان فراموش گشت، يا ديارشان ساكت شد، برای درازی زمان و دوری مكان نيست، بلكه جام مرگ نوشيدند، گويا بودند و لال شدند، شنوا بودند و كر گشتند، و حركاتشان به سكون تبديل شد، چنان آرميدند كه گويا بيهوش بر خاك افتاده و در خواب فرو رفته اند.همسايگانی كه با يكديگر انس نمی گيرند، دوستاني كه به ديدار يكديگر نمی روند، پيوندهای شناسایی در ميانشان پوسيده، و اسباب برادري قطع گرديده است، با اينكه در يك جا گرد آمدند تنهايند، رفيقان يكديگرند و از هم دورند، نه برای شب صبحگاهی می شناسند، و نه برای روز شامگاهی، شب، يا روزی كه به سفر مرگ رفته اند برای آنها جاويدان است. خطرات آن جهان را وحشتناك تر از آنچه می ترسيدند يافتند، و نشانه های آن را بزرگ تر از آن چه می پنداشتند مشاهده كردند، و برای رسيدن به بهشت يا جهنم تا قرارگاه اصلی شان مهلت داده شدند، و جهانی از بيم و اميد برايشان فراهم آمد، اگر می خواستند آنچه را كه ديدند توصيف كنند، زبانشان عاجز می شد. حال اگر آثارشان نابود شد، و اخبارشان فراموش، اما چشمهای عبرت بين، آنها را می نگرد، و گوش جان اخبارشان را می شنود، كه با زبان ديگری با ما حرف می زنند و می گويند:... 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 قسمت_دوم 3⃣هشدار از پيام مردگان! ♦️چهره های زيبا پژمرده، بدنهای نازپرورده پوسيده شد، و بر اندام خود لباس كهنگی پوشانده ايم، و تنگی قبر ما را در فشار گرفته، وحشت و ترس را از يكديگر به ارث برده ايم. خانه های خاموش قبر بر ما فرو ريخته، و زيبایی های اندام ما را نابود، و نشانه های چهره های ما را دگرگون كرده است، اقامت ما در اين خانه های وحشت زا طولانی شده، نه از مشكلات رهایی يافته، و نه از تنگی قبر گشايشی فراهم شد. مردم! اگر آنها را در انديشه خود بياوريد، يا پرده ها كنار رود، مردگان را در حالتی می نگريد كه حشرات گوشهايشان را خورده، چشمهايشان به جای سرمه پر از خاك گرديده، و زبانهایی كه با سرعت و فصاحت سخن می گفتند پاره پاره شده، قلبها در سينه ها پس از بيداری به خاموشی گراييده ، و در تمام اعضای بدن پوسيدگی تازه ای آشكار شده ، و آنها را زشت گردانيد، و راه آفت زدگی بر اجسادشان گشوده شده، همه تسليم شده، نه دستی برای دفاع، و نه قلبی برای زاری دارند. و آنان را مي بيني كه دلهای خسته از اندوه، و چشمهای پرشده از خاشاك دارند، در حالات اندوهناك آنها دگرگونی ايجاد نمی شود و سختی های آنان برطرف نمی گردد. 4⃣عبرت از گذشتگان ♦️ آه! زمين چقدر اجساد عزيزان خوش سيما را كه با غذاهای لذيذ و رنگين زندگی كردند، و در آغوش نعمتها پرورانده شدند بكام خويش فرو برد، آنان كه می خواستند با شادی غمها را از دل بیرون كنند، و به هنگام مصيبت با سرگرميها، صفای عيش خود را بر هم نزنند، دنيا به آنها و آنها به دنيا می خنديدند، و در سايه خوشگذرانی غفلت زا، بی خبر بودند كه روزگار با خارهای مصيبت زا آنها را درهم كوبيد و گذشت روزگار توانایی شان را گرفت، مرگ از نزديك به آنها نظر دوخت، و غم واندوهی كه انتظارش را نداشتند آنان را فرا گرفت، و غصه های پنهانی كه خيال آن را نمی كردند در جانشان راه يافت، در حالی كه با سلامتی انس داشتند انواع بيماريها در پيكرشان، پديد آمد، و هراسناك به اطبا، كه دستور دادند گرمی را با سردی، و سردی را با گرمی درمان كنند روی آوردند كه بی نتيجه بود زيرا، داروی سردی، گرمی را علاج نكرد، و آنچه برای گرمی بكار بردند، سردی را بيشتر ساخت، و تركيبات و اخلاط مزاج را به اعتدال نياورد، جز آنكه آن بيماری را فزونی داد، تا آنجا كه درمان كننده، خسته، و پرستار سرگردان، و خانواده از ادامه بيماريها سست و ناتوان شدند، و از پاسخ پرسش كنندگان درماندند، و درباره همان خبر حزن آوری كه از او پنهان می داشتند در حضورش به گفتگو پرداختند. 5⃣سختی های لحظه مرگ ♦️ يكی می گفت تا لحظه مرگ بيمار است، ديگری در آرزوی شفا يافتن بود، و سومی خاندانش را به شكيبایی در مرگش دعوت می كرد، و گذشتگان رابه ياد می آورد، در آن حال كه در آستانه مرگ، و ترك دنيا، و جدایی با دوستان بود كه ناگهان اندوهی سخت به او روی آورد، فهم و دركش را گرفت، زبانش به خشكی گراييد، چه مطالب مهمی را می بايست بگويد كه زبانش از گفتن آنها باز ماند، و چه سخنان دردناكی را از شخص بزرگی كه احترامش را نگه ميداشت، يا فرد خردسالی كه به او ترحم می كرد، می شنید وخود را به کری می زد. همانا مرگ سختی هایی دارد كه هراس انگيز و وصف ناشدنی است، و برتر از آن است كه عقلهای اهل دنيا آن را درك كند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در وصف سالكان 🔹پوينده راه خدا ♦️عقلش را زنده کرد، و نفس خويش را كشت ، تا آنكه جسمش لاغر، و خشونت اخلاقش به نرمی گراييد، برقی پرنور برای او درخشيد، و راه را برای او روشن كرد، و در راه راست او را كشاند، و از دری به در ديگر برد تا به در سلامت، و سرای جاودانه رساند، كه دو پای او در قرارگاه امن با آرامش تن، استوار شد، این پاداش آن بود كه دل را درست بكار گرفت، و پروردگار خويش را راضی كرد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(در ميدان نبرد جمل در سال ۳۶ هجری وقتی به جنازه طلحه و عبد الرحمن بن عتاب رسید،فرمود:) 🔹تاسف بر كشتگان جمل ♦️ابومحمد (طلحه) در اين مكان، غريب مانده است! بخدا سوگند خوش نداشتم قريش را زير تابش ستارگان كشته و افتاده بينم! به خونخواهی، بر فرزندان 《عبدمناف》 دست يافتم، ولی سركردگان 《بنی جمح》 از دستم گريختند، آنان برای كاری كه در شان آنها نبود سر برافراشتند، و پيش از رسيدن به آن سركوب شدند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷سهم #روز_چهل‌‌وسوم🌷🌷 22/مرداد/98 #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 👈 خطبه ۲۱۸ تا خطبه ۲۱۵ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣درباره كسانی برای جنگ با حضرت به بصره رفتند 🔹افشای خيانت ناكثان ♦️بر كارگزاران و خزانه داران بيت المال مسلمانان كه در فرمان من بودند، و بر مردم شهری كه تمامی آنها بر اطاعت من، و وفاداری در بيعت با من وحدت داشتند، هجوم آوردند، آنان را از هم پراكندند، و به زبان من در ميانشان اختلاف افكندند، و بر شيعيان من تاختند، گروهی را با نيرنگ كشتند، و گروهی دست بر شمشير فشرده با دشمن جنگيدند تا صادقانه خدا را ملاقات كردند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣گله از قریش 🔹شكوه از قريش ♦️خدايا من بر ضد قريش، و يارانشان از تو كمك می خواهم، كه پيوند خويشاوندی مرا بريدند، و كار مرا دگرگون كردند، و همگی برای مبارزه با من در حقی كه از همه آنان سزاوارترم، متحد گرديدند. و گفتند: 《حق را اگر توانی بگير، و يا تو را از حق محروم دارند، پس يا با غم و اندوه صبر كن، يا با حسرت بمير.》 به اطرافم نگريستم ديدم كه نه ياوری دارم، و نه كسی از من دفاع و حمايت می كند، جز خانواده ام كه مايل نبودم جانشان به خطر افتد، پس خار در چشم فرو رفته، ديده برهم نهادم، و با گلویی که استخوان در آن گير كرده، جام تلخ را جرعه جرعه نوشيدم، و در فرو خوردن خشم در امری كه تلخ تر از گياه حنظل، و دردناك تر از فرو رفتن تيزی شمشير در دل بود شكيبایی كردم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣از سخنرانیهای امام علیه السلام در صحرای صفين (قسمت_اول) 1⃣حقوق اجتماعی ♦️پس از ستايش پروردگار! خداوند سبحان، برای من، بر شما به جهت سرپرستی حكومت، حقی قرار داده، و برای شما همانند حق من، حقی تعيين فرموده است، پس حق گسترده تر از آن است كه وصفش كنند، ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد.! حق اگر به سود كسی اجراء شود، ناگزير به زيان او نيز روزی به كار رود، و چون به زيان كسی اجراء شود روزی به سود او جريان خواهد داشت. اگر بنا باشد حق به سود كسی اجراء شود و زيانی نداشته باشد، اين مخصوص خدای سبحان است نه ديگر آفريده ها، به خاطر قدرت الهی بر بندگان، و عدالت او بر تمام موجوداتی كه فرمانش بر آنها جاری است، لكن خداوند حق خود را بر بندگان، اطاعت خويش قرار داده، و پاداش آن را دوچندان كرده است، از روی بخشندگی، و گشايشی كه خواسته به بندگان عطا فرمايد. 2⃣حقوق متقابل رهبری و مردم ♦️پس خدای سبحان! برخی از حقوق خود را برای بعضی از مردم واجب كرد، و آن حقوق را در برابر هم گذاشت، كه برخی از حقوق برخی ديگر را واجب گرداند، و حقی بر كسی واجب نمی شود مگر همانند آن را انجام دهد. و در ميان حقوق الهی بزرگترين حق، حق رهبر بر مردم، و حق مردم بر رهبر است، حق واجبی كه خدای سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پايداری پيوند ملت و رهبر، و عزت دين قرار داد. پس رعيت اصلاح نمی شود جز آنكه زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمی شوند جز با درستكاری رعيت. و آنگاه كه مردم حق رهبری را ادا كنند، و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت يابد، و راههای دين پايدار، و نشانه های عدالت برقرار، و سنت پيامبر (صل الله علیه واله وسلم) پايدار گردد، پس روزگار اصلاح شود، و مردم در تداوم حكومت اميدوار، و دشمن در آرزوهايش مايوس می شود. اما اگر مردم بر حكومت چيره شوند، يا زمامدار بر رعيت ستم كند، وحدت كلمه از بين می رود، نشانه های ستم آشكار، و نيرنگبازی در دين فراوان می گردد. و راه گسترده سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) متروك، هواپرستی فراوان، احكام دين تعطيل، و بيماريهای دل فراوان گردد، مردم از اينكه حق بزرگی فراموش می شود، يا باطل خطرناكی در جامعه رواج می يابد، احساس نگرانی نمی كنند، پس در آن زمان نيكان خوار، و بدان قدرتمند می شوند، و كيفر الهی بر بندگان بزرگ و دردناك خواهد بود. پس بر شماست كه يكديگر را نصيحت كنيد، و نيكو همكاری نماييد. درست است كه هيچ كس نمی تواند حق اطاعت خداوندی را چنانكه بايد بگذارد،- هر چند در به دست آوردن رضای خدا حريص باشد، و در كار بندگی تلاش فراوان نمايد- لكن بايد به مقدار توان، حقوق الهی را رعايت كند كه يكی از واجبات الهی، يكديگر را به اندازه توان نصيحت كردن، و برپا داشتن حق، و ياری دادن به يكديگر است. هيچ كس هر چند قدر او در حق بزرگ، و ارزش او در دين بيشتر باشد، بی نياز نيست كه او را در انجام حق ياری رسانند، و هيچ كس گرچه مردم او را خوار شمارند، و در ديده ها بی ارزش باشد، كوچكتر از آن نيست كه كسی را در انجام حق ياری كند يا ديگری به ياری او برخيزد. (پس يكی از ياران بپا خواست و با سخنی طولانی امام را ستود، حرف شنوایی و اطاعت از امام را اعلام داشت آنگاه امام فرمود:) كسی كه عظمت خدا در جانش بزرگ، و منزلت او در قلبش والاست، سزاوار است كه هر چه جز خدا را كوچك شمارد، و از او سزاوارتر كسی كه نعمتهای خدا را فراوان در اختيار دارد، و بر خان احسان خدا نشسته است، زيرا نعمت خدا بر كسی بسيار نگردد جز آنكه حقوق الهی بر او فراوان باشد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣یکی از سخنرانی های امام در صفین (قسمت_دوم) 3⃣روابط سالم و متقابل رهبر و مردم! ♦️از پست ترين حالات زمامداران در نزد صالحان اين است كه گمان برند آنها دوستدار ستايش باشند، و كشورداری آنان بر كبر و خودپسندی استوار باشد، و خوش ندارم، در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم، و خواهان شنيدن آن می باشم، سپاس خدا را كه چنين نبودم، و اگر ستايش را دوست می داشتم، آن را رها می كردم به خاطر فروتنی در پيشگاه خدای سبحان، و بزرگی و بزرگواری كه تنها خدا سزاوار آن است. گاهی مردم، ستودن افرادی را برای كار و تلاش روا می دانند. اما من از شما می خواهم كه مرا با سخنان زيبای خود مستاييد، تا نفس خود را به وظایفی كه نسبت به خدا و شما دارم خارج سازم، و حقوقی كه مانده است بپردازم، و واجباتی كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم، پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن می گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدمهای خشمگين كناره می گيرند دوری نجوييد، و با ظاهرسازی با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقی به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پی بزرگ نشان دادن خويشم. زيرا كسی كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خودداری نكنيد، زيرا خود را برتر از آنكه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمی دانم، مگر آنكه خداوند مرا حفظ فرمايد، پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگاری نيست، او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختياری نيست، ما را در آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود درآورد، به جای گمراهی هدايت، و بجای كوری بينایی به ما عطا فرمود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣همواره با این کلمات خدا را می خواند 🔹ستايش و نيايش ♦️ستايش خداوندی را سزاست كه شبم را به صبح آورد بی آنكه مرده يا بيمار باشم، نه دردی بر رگهای تنم باقی، و نه به كيفر بدترين كردارم گرفتار كرد، نه بی فرزند و خاندان، و نه از دين رويگردان، و نه منكر پروردگارم، نه ايمانم دگرگون، و نه عقلم آشفته، و نه به عذاب امتهای گذشته گرفتارم. در حالی صبح كردم كه بنده ای بی اختيار و بر نفس خود ستمكارم. خدايا بر تو است كه مرا محكوم فرمايی در حالی كه عذری ندارم، و توان فراهم آوردن چيزی جز آنچه كه تو می بخشایی ندارم، و قدرت حفظ خويش ندارم جز آن كه تو مرا حفظ فرمایی. خدايا به تو پناه می برم از آنكه در سايه بی نيازی تو، تهيدست باشم، يا در پرتو روشنایی هدايت تو گمراه گردم، يا در پناه قدرت تو بر من ستم روا دارند، يا خوار و ذليل باشم در حالی كه كار در دست تو باشد. خدايا ما به تو پناه می بريم از آنكه از فرموده تو بيرون شويم، يا از دين تو خارج گرديم، يا هواهای نفسانی پياپی بر ما فرود آيد، كه از هدايت ارزانی شده از جانب تو سر باز زنيم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷سهم #روز_چهل‌‌وچهارم🌷🌷 23/مرداد/98 #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 👈 خطبه ۲۱۴ تا خطبه ۲۱۰ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در وصف پیامبر و عالمان 1⃣شناخت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم ) ♦️گواهی می دهم كه خدا عدل است و دادگر، و دادرس جداكننده حق و باطل است، و گواهی می دهم كه محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) بنده و فرستاده او، سرور مخلوقات است. هرگاه آفريدگان را به دو دسته كرد او را بهترين آنها قرار داد. در خاندان او نه زناكار است و نه مردم بدكار. آگاه باشيد! خداوند برای خوبيها گروهی، و برای حق ستونهای استواری، و برای اطاعت نگهدارنده ای قرار داد، و در هر گامی كه در اطاعت برمی داريد ياوری از طرف خدای سبحان وجود دارد كه زبانها به نيروی آنها سخن می گويند، و دلها با كمك آنها استوارند، برای ياری طلبان ياور، و برای شفاخواهان شفادهنده اند. 2⃣ارزش دانشمندان الهی ♦️ بدانيد! بندگانی كه نگاهدار علم خداوندند، و آن را حفظ می كنند، و چشمه های علم الهی را جوشان می سازند، با دوستی او با يكديگر پيوند دارند، و با دوستی يكديگر را ديدار می كنند، جام محبت او را به همديگر می نوشانند، و از آبشخور علم او سيراب می گردند، شك و ترديد در آنها راه نمی يابد، و از يكديگر بدگویی نمی كنند، سرشت و اخلاقشان با اين ويژگيها شكل گرفته است، و بر اين اساس تمام دوستيها و پيوندهايشان استوار است. آنان، چونان بذرهای پاكيزه ای هستند كه در ميان مردم گزينش شده، آنها را برای كاشتن انتخاب و ديگران را رها می كنند، با ازمايشهای مكرر امتياز يافتند، و با پاك كردنهای پی در پی وارسته شدند. 3⃣ پندهای جاودانه ♦️پس آدمی بايد اندرزها را بپذيرد، و پيش از رسيدن رستاخيز پرهيزكار باشد، و به كوتاهی روزگارش انديشه كند، و به ماندن كوتاه در دنيا نظر دوزد تا آن را به منزلگاهی بهتر مبدل سازد، پس برای جایی كه او را می برند، و برای شناسایی سرای ديگر تلاش كند، خوشا به حال كسی كه قلبی سالم دارد، خدای هدايتگر را اطاعت می كند، از شيطان گمراه كننده دوری می گزيند، با راهنمایی مردان الهی با آگاهی به راه سلامت رسيده، و به اطاعت هدايتگرش بپردازد، و به راه رستگاری پيش از آنكه درها بسته شود، و وسائلش قطع گردد بشتابد، در توبه را بگشايد، و گناهان را از بين ببرد. پس به راه راست ايستاده، و به راه حق هدايت شده است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣آفريدگار بی همتا 1⃣خداشناسی ♦️سپاس خداوندی را سزاست كه از شباهت داشتن به پديده ها برتر است، و از تعريف وصف كنندگان والاتر، و با تدبير شگفتی آورش بر همه بينندگان آشكار، و با بزرگی عزتش بر همه فكرهای انديشمندان پنهان است. داناست نه آن كه آگاهی او از جایی گرفته شده يا در حال فزونی باشد، و يا از كسی فراگيرد، اداره كننده سراسر نظام آفرينش است بی آنكه نيازی به فكر كردن يا انديشه درونی باشد، خدایی كه تاریكی ها او را پنهان نسازد، و از نورها روشنی نگيرد، شب او را نپوشاند، و روز بر او نمی گذرد؛ نه بينایی او از راه ديدگان است، و نه علم او با اطلاعات و اخبار است. (قسمتی از اين سخنرانی پيرامون پيامبر صل الله علیه و آله وسلم است) 2⃣ويژگيهای پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️خدا پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) را با روشنایی اسلام فرستاد، و در گزينش، او را بر همه مقدم داشت، با بعثت او شكافها را پر، و سلطه گران پيروز را درهم شكست، و سختی ها را آسان، و ناهمواريها را هموار تا آنكه گمراهی را از چپ و راست تار و مار كرد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در نكوهش اصحاب 🔹بسيج مردم برای جنگ با شاميان ♦️خدايا! هر كدام از بندگان تو، كه سخن عادلانه دور از ستمكاری، و اصلاح كننده دور از فسادانگيزی ما را نسبت به دين و دنيا شنيد، و پس از شنيدن سر باز زد، و از ياری كردنت باز ايستاد، و در گرامی داشتن دين تو درنگ كرد، ما تو را بر ضد او به گواهی می طلبيم، ای خدایی كه از بزرگ ترين گواهانی و تمام موجوداتی كه در آسمانها و زمين سكونت دادی! همه را بر ضد او به گواهی دعوت می كنيم با اينكه تو از ياری او بی نيازی، و او را به كيفر گناهانش گرفتار خواهی كرد. 📜 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در قدرت خداوند 🔹شگفتی آفرينش پديده ها ♦️از نشانه های توانایی و عظمت خدا، و شگفتی ظرافتهای صنعت او آن است كه از آب دريای موج زننده، و امواج فراوان شكننده، خشكی آفريد، و به طبقاتی تقسيم كرد، سپس طبقه ها را از هم گشود و هفت آسمان را آفريد، كه به فرمان او برقرار ماندند، و در اندازه های معين استوار شدند. و زمين را آفريد كه دريایی سبز رنگ و روان آن را بر دوش می كشد، زمين در برابر فرمان خدا فروتن، و در برابر شكوه پروردگاری تسليم است، و آب روان از ترس او ايستاد، و سپس صخره ها، تپه ها، و كوههای بزرگ را آفريد، آنها را در جايگاه خود ثابت نگاه داشت، و در قرارگاهشان استقرار بخشيد، پس كوهها در هوا و ريشه های آن در آب رسوخ كرد، كوهها از جاهای پست و هموار سر بيرون كشيده و كم كم ارتفاع يافتند، و ريشه آن در دل زمين ريشه دوانيد، قله ها سر به سوی آسمان برافراشت، و نوك آنها را طولانی ساخت، تا تكيه گاه زمين، و ميخهای نگهدارنده آن باشد، سپس زمين با حركات شديدی كه داشت آرام گرفت، تا ساكنان خود را نلرزاند، و آنچه بر پشت زمين است سقوط نكند، يا از جای خويش منتقل نگردد. پس پاك و منزه است خدایی كه زمين را در ميان آنهمه از امواج ناآرام، نگهداشت، و پس از رطوبت آن را خشك ساخت، و آن را جايگاه زندگی مخلوقات خود گردانيد، و چون بستری برايشان بگستراند، بر روی دريایی عظيم و ايستاده ای كه روان نيست و تنها بادهای تند آن را بر هم می زند، و ابرهای پرباران آن را می جنباند. (و توجه به اين شگفتی ها درس عبرتی است برای كسی كه بترسد.) 📜 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: قسمت_اول 1⃣اقسام احاديث رواج يافته ♦️احاديثی كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثی كه به درستی ضبط گرديد و هم احاديثی كه با ظن و گمان روايت شد. در روزگار پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: 《هر كس از روی عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است.》 2⃣اقسام راويان حديث ♦️افرادی كه حديث نقل می كنند چهار دسته اند، كه پنجمي ندارد. 🔹اول- منافقان نفودی : نخست منافقی كه تظاهر به ايمان می كند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جويد و از روی عمد دروغ به پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم ) نسبت می دهد. اگر مردم می دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمی پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمی كردند، اما با ناآگاهی می گويند: او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول می كنند، در صورتيكه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را برای تو بيان داشت، آنان پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) باقی ماندند و به پيشوايان گمراهی و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكی از آن چهار گروه است. 🔹 دوم- اشتباه كار : دوم كسی كه از پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) چيزی را به اشتباه شنيده، و سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است، و با توهم چيزی را گرفته، اما از روی عمد دروغ نمی گويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل می كند و می گويد، من از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) آن را شنيده ام، اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده، و غير واقعی پنداشته، از او نمی پذيرفتند، خودش هم اگر آگاهی می يافت كه اشتباه كرده، آن را رها می كرد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: قسمت_دوم 🔹 سوم- نااگاهانی كه حديث شناس نيستند: و سومی شخصی كه شنيده پيامبر (صل الله علیه و آله) به چيزی امر فرمود، سپس از آن نهی كرد و او نمی داند، يا شنيد كه چيزی را نهی كرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولی ناسخ را نمی داند، اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش می كند، و اگر مسلمانان نيز می دانستند روايت او نسخ شده آن را ترك می كردند. 🔹 چهارم- حافظان راست گفتار: دسته چهارم، آنكه نه به خدا دروغ می بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت می دهد، دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا (صل الله علیه و آله) دشمن دارد، در آن چه از پيامبر (صل الله علیه و آله) شنيده اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است. و آن چنانكه شنيده بدون كم و كاست نقل می كند، پس او ناسخ را حفظ و به آن عمل كرد، و منسوخ را حفظ و از آن دوری جست، خاص و عام، محكم و متشابه، را شناخته، هر كدام را در جای خويش قرار داده است. 3⃣ اقسام اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) : ♦️گاهی سخنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دارای دو معنا بود، سخنی عام، و سخنی خاص، كسی آن را می شنيد كه مقصود خدا و پيامبرش را از كلام نمی فهميد، پس به معنای دلخواه خود تفسير می كرد، و بدون آنكه معنای واقعی آن را بداند، كه برای چه هدفی صادر شد، و چرا چنين گفته شد، حفظ و نقل می كرد. همه ياران پيامبر (صلی الله علیه و آله) چنان نبودند كه از او چيزی بپرسند و معنای واقعی آن را درخواست كنند تا آنجا كه عده ای دوست داشتند، عربی بيابانی يا سوال كننده ای از آن حضرت چيزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، اما من هر چه از خاطرم می گذشت می پرسيدم، و حفظ می كردم، پس اين است علل اختلاف رواياتی كه در ميان مردم وجود دارد، و علل اختلاف روايات در نقل حدیث 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷سهم #روز_چهل‌‌وپنجم🌷🌷 24/مرداد/98 #ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز 👈 خطبه ۲۰۹ تا خطبه ۲۰۲ 🌹لطفا باورودبه کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/65557C2ec90ef640
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣پس از جنگ بصره بر علاءبن زیاد واردشد که از یاران امام بود. وقتی خانه بسیار بزرگ مجلل و وسیع او را دید، فرمود: 1⃣روش استفاده از دنيا ♦️با اين خانه وسيع در دنيا چه می كنی؟ در حالی كه در آخرت به آن نيازمندتری آری اگر بخواهی می توانی با همين خانه به آخرت برسی! در اين خانه وسيع مهمانان را پذيرایی كنی، به خويشاوندان با نيكوكاری بپيوندی، و حقوقی كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانی، پس آنگاه تو با همين خانه وسيع به آخرت نيز می توانی برسی. (علاء گفت: از برادرم عاصم بن زیاد به شما شکایت میکنم. فرمود: چه شد او را ؟ عبایی پوشیده و از دنیا کناره گرفته است. امام علیه السلام فرمود: او را بیاورید، وقتی آمد به او فرمود:) 2⃣ برخورد با تفكر ترك دنيا ♦️ای دشمنك جان خويش، شيطان سرگردانت كرده، آيا تو به زن و فرزندانت رحم نمی كنی؟ تو می پنداری كه خداوند نعمتهای پاكيزه ای را حلال كرده اما دوست ندارد تو از آنها استفاده كنی؟ تو در برابر خدا كوچكتر از آنی كه اينگونه با تو رفتار كند. (عاصم گفت: ای امیر مومنان! پس چرا تو با این لباس خشن، و آن غذای ناگوار به سر می بری؟ امام فرمود: ) وای بر تو! من همانند تو نيستم، خداوند بر پيشوايان حق واجب كرده كه خود را با مردم ناتوان همسو كنند، تا فقر و نداری، تنگدست را به هيجان نياورد، و به طغيان نكشاند. 📜 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگام شورش یاران، پیرامون حكميت فرمود: 🔹نكوهش از نافرمانی كوفيان ♦️ای مردم! همواره كار من با شما به دلخواه من بود تا آنكه جنگ شما را ناتوان كرد، به خدا اگر جنگ كسانی را از شما گرفت، و جمعی را گذاشت، برای دشمنانتان نيز كوبنده تر بود، من ديروز فرمانده و امير شما بودم ولی امروز فرمانم می دهند، ديروز بازدارنده بودم، كه امروز مرا باز می دارند، شما زنده ماندن را دوست داريد، و من نمی توانم شما را به راهی كه دوست نداريد اجبار كنم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در یکی از روزهای نبرد صفین ، امام حسن(علیه السلام ) را دید که به سرعت در لشکر دشمن در حال پیشروی است، فرمود:) 🔹ضرورت حفظ امامت ♦️اين جوان را نگه داريد تا پشت مرا نشكند، كه دريغم آيد مرگ، حسن و حسين (علیهما السلام) را دريابد، نكند با مرگ آنها نسل رسول خدا (صل الله علیه و آله) از بين برود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣