eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
*♦️مشخّصات‏ اسلام *🔸 منابع شناخت در اسلام چيست؟* 🔻از نظر اسلام منابع شناخت عبارت است از : 1️⃣ طبيعت يا آيات آفاقى 2️⃣ انسان يا آيات انفسى، 2️⃣ تاريخ يا سرگذشت اجتماعى اقوام و ملل، 3️⃣ عقل يا اصول و مبادى اوّليّه فطرى، 4️⃣ قلب يعنى دل در حدّ تصفيه و تزكيه، 5️⃣ آثار علمى و كتبى گذشتگان. 🔻قرآن در آيات فراوان به نظر در طبيعت زمين و آسمان دعوت كرده است: *قُلِ انْظُرُوا ما ذا فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ( يونس/ 101)‏ :* بگو بنگريد و دقّت كنيد كه چه چيزها در آسمان و زمين هست. 🔻و همچنين به تعقّل در تاريخ اقوام گذشته براى آموزش فرا خوانده است: *أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها (حج/ 46 ) :* آيا در زمين سير نمى‏كنند (آثار گذشتگان را در زمين مطالعه نمى‏كنند) تا دلهايى بيابند كه با آن بينديشند و گوشهايى بيابند كه با آنها بشنوند؟ 🔻همچنين عقل و مبادى فطرى عقلى را معتبر مى‏شناسد و در استدلالهاى خود به آنها تكيه مى‏كند: *لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا ( انبياء/ 22) :* بگو اگر در اين دو (آسمان و زمين همه هستى خدايانى ديگر جز اللّه مى‏بود، اين نظام موجود نبود و تباه شده بود *(برهان تمانع)* *🔻 همچنين قرآن قلب و دل را كانون يك سلسله الهامات و القائات الهى مى‏داند.* هر انسانى به هر اندازه كه در پاك نگه داشتن و به سوى او كردن و تغذيه معنوى كردن اين كانون از طريق توجّه در اخلاص و عبوديّت، كوشش كرده باشد، به همان اندازه از يك سلسله الهامات و القائات بهره‏مند مى‏گردد. *🔸وحى انبياء، درجه شديد اين نوع معرفت است.* 🔻همچنان كه قرآن به ارزش قلم و كتاب و نوشته مكرّر اشاره كرده و در مواردى به اينها سوگند ياد كرده است: *«ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ‏»( قلم/ 1)* ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 230-231-با تلخیص و ویرایش جزئی-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ♦️⚜💠 💠⚜♦️ ✅ حفظ حکمت 34 👇👇👇
هدایت شده از V
متن حکمت 34👆👇 امام علی علیه السلام وَ أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى‏ بهترین بی نیازی، ترک آرزوهاست. نهج البلاغه، حکمت34
هدایت شده از V
17.6K
صوت استاد میرشکار ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
هدایت شده از V
033.mp3
344K
صوت 3بار تکرار بار_تکرار ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
هدایت شده از V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه - حکمت شماره 34 ☑️مناسب برای حفظ ☑️مناسب برای آشنایی با زبان عربی نهج البلاغه ☑️مناسب برای اساتید و نهج البلاغه آموزان گرامی 📌تفسیر_قطره ای ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از V
⃣3⃣ 🔷 ترک آرزوها 💠 و درود خدا بر امیرالمومنین فرمودند: "بهترين بى نيازى، ترك آرزوهاست". 🔻امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در حکمت ۳۴ نهج البلاغه می فرمایند: «أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى» ؛ شریف ترین بی نیازی ترک کردن آرزوها است. 🔻مسأله آرزوها در مکتب ما از جمله در نهج البلاغه، ساختار موضوعی و مفهومی بسیار دقیقی دارد. از طرفی هر آرزویی خوب نیست و هر آرزویی بد نیست و آرزوهای خوب هم در یک شرایطی می‌توانند آسیب‌زا باشند و آن وقتی است که طولانی و بیشتر ناظر به جنبه مادی و دنیوی باشد. 🔻اصل آرزو در زندگی انسان، جزء زندگی انسان است. انسانها انرژی و نیرو و امید خودشان برای حرکت، تلاش، مقاومت و مبارزه را به واسطه آرزوهایشان می گیرند. اگر انسان آرزوی به درد بخوری نداشته باشد، هیچ انگیزه‌ای برای تلاش و سخت‌کوشی و مبارزه و امثال این ندارد. همین امر می‌تواند دستاویزی باشد برای و نفس امّاره و ابلیس که ما را فریب بدهد و معطّل سراب کند. یعنی انسان برای رسیدن به آرزوها چون تلاش می‌کند، حالا اگر آرزوهایش را با توهّمات یا با آرزوهای بی ارزش جایگزین بکند تمام تلاشش مصروف یک مسیر غلط و پر خطایی میشود. 🔻در حکمت ۳۶ نهج البلاغه حضرت می فرماید : «مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ» ؛ کسی که آرزوهایش طولانی باشد کارهایش زشت می شود. چون می‌خواهد به هر قیمتی به آن آرزو برسد، از طرفی آرزو هم خیلی بزرگ است و می‌داند در مسیر عادی و طبیعی و قانونی نمی تواند برسد، لذا دست به رفتارهای غیر عاقلانه غیر شرعی و غیر اخلاقی و عقلانی می زند ؛ سندسازی می‌کند، دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند، فریب می دهد، باج می دهد و رشوه می دهد تا به آن آرزو برسد، لذا اعمالش را زشت می کند. به همین دلیل برای مسأله آرزوها باید خیلی خیلی متّکی به آموزه‌های دین عمل کرد. 🔻در این حکمت ۳۴ حضرت می فرمایند، انسان یکی از چیزهایی که به آن احساس نیاز می کند، آرزوهایش است. اگر بتواند از این آرزوهایی که سطح تعالی انسان را تنزّل می دهد کلاً دست بکشد، یعنی خودش را طوری تربیت کند که اصلاً دل بسته به این خواسته‌ها نباشد خوب این بی‌نیاز شده است. چون انسان بی نیاز دو جور است انسانی که رسیده و دارد و توانمند شده و ثروتمند شده، دوم انسانی که خواسته و درخواست اینطوری ندارد و حاجت مادی ندارد. اینها هر دو بی نیاز هستند و بهتر از آن بی نیازی که به واسطه ثروت است و شریف تر از آن بی نیازی که به واسطه ی رسیدن به آرزوها به هر قیمتی است، ترک آرزوهاست؛ بنابراین «أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🔹 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
هدایت شده از V
Hekmat 034.mp3
3.35M
🌺شرح حکمت سی و چهارم نهج البلاغه 🌺حجت الاسلام و المسلمین نظافت 🔹 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پایان 👆 🔸حفظ حکمت 4⃣3⃣ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️