هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
32.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت و قرائت قرآن همزمان با نشانه گذاری آیات - سوره يس- استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
441-yasin-ar.mp3
3.87M
#ترتیل #صفحه_441 سوره مبارکه #یس
#سوره_36
#جزء_22
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
هدایت شده از عطر گل یاس
Tartil-Parhizgar-3T (36).mp3
16.1M
ترتیل سه بار تکرار سوره یس
استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه ۱۶
«رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّا ...»: عربها گاهی جمله (رَبُّنا یَعْلَمُ) را به عنوان قَسَم به کار میبرند، این است که بعد از ماده «علم» همزه «إِنّا» که باید مفتوح باشد، در اینجا چون مراد قَسَم است، مکسور خوانده شده است.
👈معانی کلمات آیه ۱۸
تطيرنا: يعنى: فال بد زديم، طيره: فال بد. اصل تطير، فال بد زدن به وسيله پرندگان است، سپس در هر فال بد به كار مىرود، لذا است كه از «طير» مشتق شده است «طائر»: فال بد.
نرجمنكم: رجم: سنگسار و سنگباران كردن.
👈معانی کلمات آیه ۱۹
«طَآئِرُکُمْ»: شوم و نحوست شما. بدبختی و تیرهروزیتان.
«أَئِن ذُکِّرْتُمْ»: آیا اگر پند داده شدید و خدا و نیکیها و بدیها را به شما گوشزد کردند؟ جواب شرط محذوف است و تقدیر چنین است: أَئِن ذُکِّرْتُمْ، تَلَقَّیْتُمُ التَّذْکِیرَ وَ الإِنذَارَ بِالْکُفْرِ وَ الإِنکَارِ؟
«مُسْرِفُونَ»: اسراف پیشگان، متجاوزین از حدّ در طغیان و کفر و معاصی.
👈معانی کلمات آیه ۲۰
اقصى: دورتر. قصو (بر وزن فلس): دورى. «قصا المكان قصوا: بعد».
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه ۲۱
«لا یَسْأَلُُکُمْ ... هُمْ ....»: مفرد آمدن فعل (لا یَسْأَلُ) و ذکر ضمیر جمع (هُمْ) در آیه، با توجّه به لفظ و معنی موصول (مَنْ) است.
👈معانی کلمات آیه ۲۲
«مَا لِیَ ...»: چرا من نباید؟ مرا نسزد و نرسد که. این آیه تا آخر آیه سخن مرد مؤمن است و مخاطب او فرستادگان خدا و یا این که ساکنان شهر است و آنچه را برای خود میپسندد، برای ایشان هم میپسندد. «فَطَرَنِی»: مرا آفریده است .
👈معانی کلمات آیه ۲۳
«إِن یُرِدْنِ بِضُرٍّ»: اگر بخواهد به من زیانی برساند.
«لا یُنقِذُونِی»: مرا نجات نمیدهند و رها نمیسازند.
معانی کلمات آیه ۲۵
«فَاسْمَعُونِ»: پس از من بشنوید. اگر مخاطب فرستادگان خدا باشد، مراد این است که فردای قیامت شاهد ایمان آوردن وی باشند. و اگر مخاطب سائر مردم باشد، مراد این است که بشنوند و گواه جرأت او باشند، و یا این که سخن وی را بپذیرند و همچون او از پیغمبران پیروی کنند که به سود ایشان است.
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
إِذْ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ «14»
آن گاه كه دو نفر (از پيامبران خود) را به سوى آنان فرستاديم، پس تكذيبشان كردند، سپس با شخص سوّمى (آن دو را) تأييد كرديم، پس گفتند: همانا ما (از طرف خدا) به سوى شما فرستاده شدهايم.
قالُوا ما أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ «15»
📚جلد 7 - صفحه 527
كفّار گفتند: شما جز بشرى مثل ما نيستيد و خداى رحمان چيزى (بر شما) نازل نكرده است، شما جز دروغ نمىگوييد.
قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ «16»
پيامبران گفتند: پروردگار ما مىداند كه ما به سوى شما فرستاده شدهايم.
وَ ما عَلَيْنا إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ «17»
و بر ما، جز تبليغ آشكار و روشن، وظيفهى ديگرى نيست.
📝نکته ها👇
🔹برخى انسانها به وجود خدا اعتقاد دارند، ولى مسألهى نبوّت را نمىپذيرند و مىگويند خداوند به ما عقل داده و نيازى به وحى نداريم. اين اعتقاد ناشى از عدم شناخت صحيح خداست، چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ» «1»
📝پیام ها🔰
🔸1- گاهى بايد دعوت به حقّ و امر به معروف به صورت گروهى باشد. أَرْسَلْنا ... اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ
🔸2- لجاجت، درد بى درمان است. (حتى انبيا را تكذيب كردند.) «فَكَذَّبُوهُما»
🔸3- با تكذيب دشمن، دست از كار و هدف نكشيد، نفرات خود را تقويت كنيد. «فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
🔸4- گاهى چند پيامبر، هم زمان به سوى يك قوم اعزام مىشدند. اثْنَيْنِ ... بِثالِثٍ
5- تعداد مبلّغان، به نياز جامعه بستگى دارد. «أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
🔸6- در مديريّت، وقتى كسى را به مأموريّتى مىفرستيد رهايش نكنيد و او را تأييد
📖«1». انعام، 91.
📚جلد 7 - صفحه 528
و تقويت كنيد. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
🔸7- كثرت افراد لايق، سبب عزّت است. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ»
🔸8- عزّت و ذلّت به دست خداست، گرچه فرد يا چيزى واسطه شود. «فَعَزَّزْنا»
🔸9- در مديريّت، هميشه نيروى ذخيره داشته باشيد. «بِثالِثٍ»
🔸10- كفّار تمام كمالات را ناديده و همه چيز را با ديد ظاهرى مىنگرند. «بَشَرٌ مِثْلُنا»
🔸11- بعضى، تكليف و امر و نهى را مخالف رحمت الهى مىدانند و گمان مىكنند معناى رحمت، آزادى بىقيد و شرط و رها بودن انسان است. «ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ»
🔸12- در برابر انكارهاى پى در پى دشمن، دل خود را با ياد خدا آرامش دهيد. رَبُّنا يَعْلَمُ ...
🔸13- وظيفهى انبيا، روشنگرى و تبليغ آگاهى بخش است و ضامن نتيجه نيستند. «وَ ما عَلَيْنا إِلَّا الْبَلاغُ»
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
قالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنا بِكُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَ لَيَمَسَّنَّكُمْ مِنَّا عَذابٌ أَلِيمٌ «18»
(كفّار به انبيا) گفتند: ما (حضور) شما را به فال بد گرفتهايم (وجود شما شوم است و مايهى بدبختى ما) و اگر از حرفتان دست بر نداريد قطعاً شما را طرد خواهيم كرد و از طرف ما عذاب دردناكى به شما خواهد رسيد.
قالُوا طائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَ إِنْ ذُكِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ «19»
(انبيا در پاسخ) گفتند: شومى شما از خود شماست، آيا اگر پند داده شديد (بايد فال بد بزنيد)؟ بلكه شما قومى اسرافكاريد.
📚جلد 7 - صفحه 529
📝نکته ها👇
🔹فال بد يكى از خرافاتى است كه در قديم بوده و امروزه نيز در شرق و غرب هست و هر منطقه و قومى به چيزى فال بد مىزنند. اسلام آن را شرك دانسته و با جمله «الطيرة شرك» «1» بر آن خط بطلان كشيده و كفّارهى آن را توكّل بر خداوند دانسته است. «كفارة الطيرة التوكل» «2»
●فال بد آثار شومى دارد، از جمله: سوء ظن به افراد، ركود در كارها، تلقين شكست و احساس حقّارت. بدترين آن، فال بد به مقدّسات و اولياى الهى است.
📝پیام ها🔰
🔸1- در برابر هر سخن انحرافى بايد پاسخى روشن عرضه داشت. «قالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنا بِكُمْ، قالُوا طائِرُكُمْ مَعَكُمْ»
🔸2- تكذيب «فَكَذَّبُوهُما»، تحقير «تَطَيَّرْنا بِكُمْ» و تهديد «لَنَرْجُمَنَّكُمْ» از حربههاى كفّار است.
🔸3- فالگيرى و فال زدن، از آداب و رسوم جاهلى است. «تَطَيَّرْنا بِكُمْ»
🔸4- كسى كه منطق ندارد به خرافات متوسّل مىشود. «تَطَيَّرْنا بِكُمْ»
🔸5- انحراف فكرى مقدّمهى انحراف عملى است. تَطَيَّرْنا بِكُمْ ... لَنَرْجُمَنَّكُمْ
🔸6- كفر، مايه سنگدلى و جسارت به انبيا است. «لَنَرْجُمَنَّكُمْ»
🔸7- كفّار كه در برابر منطق و روش پيامبران منطقى ندارند، پس از تكذيب، دست به تهديد مىزنند. لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَ ...
🔸8- كار انبيا، غفلت زدايى و توجّه دادن مردم به فطرت سالم است. «ذُكِّرْتُمْ»
🔸9- يكى از جلوههاى اسراف، سركشى و طغيان است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
🔸10- ريشهى بدبختىها طغيان و اسراف است، نه ايمان به خدا و پيامبران. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
📚«1». بحار، ج 55، ص 322.
📚«2». كافى، ج 8، ص 198.
📚تفسير نور(10جلدى)، ج7، ص: 530
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ «20»
و از دورترين منطقه شهر، مردى با شتاب آمد (و) گفت: اى قوم من! از اين انبيا پيروى كنيد.
اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ «21»
از كسانى كه پاداشى درخواست نمىكنند و خود هدايت يافتهاند پيروى كنيد.
📝پیام ها🔰
🔸1- دور بودن از شهر، نشانه دورى از فرهنگ نيست. «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ»
🔸2- حمايت از حقّ، مرز و منطقه ندارد. «جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ»
🔸3- گاهى يك تنه بايد حركت كرد و فرياد كشيد. «جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: در راه حقّ از اندك بودن پيروان نهراسيد. «1»
🔸4- براى حمايت از حقّ، مسافت طولانى نبايد مانع باشد. «أَقْصَا الْمَدِينَةِ»
🔸5- طرفدارى از حقّ، انگيزه و سوز لازم دارد نه نشان و عنوان. «رَجُلٌ»
🔸6- حمايت از حقّ، بايد با شدّت، سرعت، منطق و عاطفه همراه باشد. «يَسْعى- يا قَوْمِ- هُمْ مُهْتَدُونَ»
🔸7- شكستن سكوت و فرياد زدن در محيطهاى انحرافى، براى حمايت از رهبرى حقّ مورد ستايش خداوند است. «قالَ يا قَوْمِ»
🔸8- اخلاص در تبليغ، شرط جذب مردم است. «اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً» مناديان حقّ نبايد از مردم مزدى بخواهند.
🔸9- هاديان بايد خود مهتدى باشند. اتَّبِعُوا ... مُهْتَدُونَ
📚«1». نهجالبلاغه، خطبه 201.
📚تفسير نور(10جلدى)، ج7، ص: 531
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
وَ ما لِيَ لا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ «22»
چه شده است مرا كه نپرستم آنكه مرا آفريده است و همگى به سوى او بازگشت داده مىشويد.
أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ «23»
آيا به جاى او خدايانى را برگزينم كه اگر خداوند رحمان ارادهى گزندى به من نمايد، شفاعت آنها كمترين سودى براى من ندارد و مرا نمىرهانند؟
إِنِّي إِذاً لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «24» إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ «25»
در اين صورت من در گمراهى آشكارى خواهم بود. (اى مردم! بدانيد) من به پروردگارتان ايمان آوردم، پس (شما نيز سخن مرا) بشنويد (و ايمان آوريد).
إِنِّي إِذاً لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «24» إِنِّي آمَنْتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ «25»
در اين صورت من در گمراهى آشكارى خواهم بود. (اى مردم! بدانيد) من به پروردگارتان ايمان آوردم، پس (شما نيز سخن مرا) بشنويد (و ايمان آوريد).
قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ يا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ «26»
(سرانجام او را شهيد كردند) به او گفته شد: به بهشت وارد شو. گفت: اى كاش قوم من مىدانستند.
بِما غَفَرَ لِي رَبِّي وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ «27»
كه پروردگارم مرا بخشيد و از گرامى داشتگان قرارم داد.
📝نکته ها👇
🔹بر اساس آنچه در تفسير مجمعالبيان آمده است، ماجرا مربوط به زمان حضرت عيسى است كه دو تن از حواريين خود را براى دعوت مردم به شهر انطاكيه فرستاد و آنها در بين راه به حبيب نجّار برخوردند و او با معجزهاى كه اين دو تن نشان دادند، ايمان آورد.
📚جلد 7 - صفحه 532
🔹آن دو به شهر وارد شدند، ولى مردم سخن آنها را نپذيرفتند و تكذيبشان كردند. حضرت مسيح، «شمعون» بزرگترين حوارى خود را به كمك آنها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل پادشاه، نظر او را به دست آورد و اكثر مردم به خدا ايمان آوردند.
البتّه اين روايت كه در ديگر كتب تفسيرى نيز آمده است، از دو جهت با متن قرآن سازگار نيست: زيرا اوّلًا ظاهر آيات قرآن، فرستادن پيامبر از سوى خدا براى اين قوم است، نه ياران يك پيامبر و ثانياً اگر اكثر مردم ايمان مىآوردند كه عذاب بر آنها نازل نمىشد. «1»
🔹بر اساس روايات، فردى كه براى حمايت از فرستادگان الهى به شهر انطاكيه آمد، حبيب نجّار بود كه از او به «صاحب يس» نيز تعبير شده و در رديف مؤمنِ آل فرعون كه به حمايت حضرت موسى برخاست، شمرده شده است. «2»
امروزه شهر انطاكيه كه ميان حَلب و اسكندريه واقع است و جزو خاك تركيه مىباشد، پس از «بيتالمقدّس» دومين شهر مورد توجّه مسيحيان است.
📝پیام ها🔰
🔸1- كسانى كه در برابر آفريدگار خود بندگى نكنند در دادگاه وجدان محكومند. «وَ ما لِيَ لا أَعْبُدُ»
🔸2- يكى از راههاى دعوت ديگران، بيان اعتقادات منطقى خود است. ما لِيَ لا أَعْبُدُ الَّذِي ...
🔸3- توجّه به مبدء و معاد سرچشمهى بندگى است. «فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
🔸4- مقايسه، از بهترين راههاى آموزش است. خدا مرا آفريده، ولى بتها برايم ذرّهاى فايده ندارند. «فَطَرَنِي- لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ»
🔸5- سختىهايى را كه انسان مىبيند، با اراده خداوند و در مدار رحمت اوست. «إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ»
🔸6- براى توجّه به خداوند، كافى است شرايط سخت و فوق العاده را در پيش خود
📚«1». تفسير نمونه.
📚«2». تفاسير مجمع البيان و نورالثقلين.
📚جلد 7 - صفحه 533
مجسّم سازيم. «إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ»
🔸7- براى جريحهدار نكردن عواطف مردم، از خود مثال بزنيم. إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ ...
🔸8- بهترين راه دعوت، دعوت عملى است. «إِنِّي آمَنْتُ»
🔸9- شهادت در راه حمايت از رهبر آسمانى و امر به معروف سابقهاى بس طولانى دارد. «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ»
🔸10- ميان شهادت و بهشت فاصلهاى نيست. «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ»
🔸11- مردان خدا حتّى بعد از مرگ و شهادت نيز در فكر زندهها هستند. «يا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ»
🔸12- حيات و بهشت برزخى قبل از بهشت موعود است. «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ»
🔸13- شهادت سبب مغفرت است. «بِما غَفَرَ لِي»
📚جلد 7 - صفحه 534
📖جزء «23»
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
43.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 تفسیر نور (استاد قرائتی)
🔺سوره یس
آیات 13 الی 17
✅سرگذشت اصحاب القریه
هدایت شده از عطر گل یاس
44.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 تفسیر نور (استاد قرائتی)
🔺سوره یس
آیات 18 الی 21
✅ فال بد
هدایت شده از عطر گل یاس
45.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 تفسیر نور (استاد قرائتی)
🔺سوره یس
آیات 22 الی 27
✅ شهادت حبیب نجار
هدایت شده از عطر گل یاس
🌸 نکات تدبری
💠پیامبران تنها مامور حقایق عالم هستند /۱۷
💠بعضی از خرافات گریبان مردم را می گرفت /۱۸
💠پیامبران مامور مبارزه با خرافات هستند /۱۹
💠گناهان سبب گرفتاری های انسان است /۱۹
💠در میان تکذیب کنندگان یک نفر بود که مردم را به پذیرش دعوت انبیا فرا خواند/۲۰
💠پیامبران و اصحاب انها چشم داشتی به مال دنیا ندارند /۲۱
💠پرستش معبودی که اراده ای در عالم ندارند عقلی و منطقی نیست /۲۳
💠پرستش معبودی غیر از خدا گمراهی اشکار است /۲۴
💠مومن ال یس به شهادت رسید /۲۶
💠غفران و کرامت پروردگار اجر شهادت است /۲۷
🍎🍃🍎🍃🍎🍃
پایان ❎
#جلسه_چهارم
#حفظ_سوره_یس
#حفظ_آیات 16_تا_25_سوره_یس
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷چ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نماهنگ ویژه دعای فرج «الهی عظم البلاء» با صدای دل نشین علی فانی
دعا برای سلامتی امام زمان(عجل الله )
«أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ الْفَرج»
# دعای فرج راس ساعت 21
🎤 #علی_فانی
بخوان دعای فرج را
دعا اثر دارد...
.................................................
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
#نجوایمهدوی
🏝بیاکه بی تو
ترک خورده است ایمانم
بدون حس حضورت
خراب و ویرانم
متاسفم که تو
پاسوز ما شدی آقا
ز غربت تو
اسیر عذاب وجدانم🏝
#شببخیرمولایمن
#اللهمعجللولیکالفرج
#شبتونمهدوی
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛