eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت۴۶ قسمت ۱.mp3
2.95M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ» 🔰 محور اصلی پیام این حکمت، عُجب و خودپسندی است. 🔻 دو نکته درباره این حکمت ضروری است: 1⃣ نکته اول اینکه بار اصلی مقصود و منظور امیرالمؤمنین (علیه السلام) فهماندن نهایت زشتی و پلیدی صفت عُجب و خودپسندی است. لذا به هیچ وجه در صدد تأیید معصیت نیستند که بعضی جاهلان گفتند ببین گناه را تأیید کرد، فرمود گناهی که تو را شرمنده کند بهتر از عبادتی است که تو را به عُجب وادارد ؛ اصلاً اینگونه نیست. کسی که کمی با ادبیات آشنایی داشته باشد، می فهمد که این یک نوع استعاره است که ببین گناه چقدر بد است ، از آن بدتر عبادتی است که عُجب بیاورد. بنابراین سنگینی مقصود در حکمت ۴۶ بر عُجب است‌. 2⃣ اما نکته دوم، شرح این حکمت با نهج البلاغه است. اولاً باید دانست که عُجب، چه مهالک و ضررها و زیان هایی دارد. 🔰 مولا علی (علیه السلام) عُجب و خودپسندی را بدترین ترس و تنهایی می دانند. 🔻 در حکمت ۳۸ می فرمایند: « إنَّ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » ؛ "وحشتناک ترین وحشت عُجب و خودپسندی است." 🔻 در حکمت ۱۱۳ هم می فرمایند: « لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ » ؛ " هیچ تنهایی وحشتناک تر از عُجب نیست. " 🔻در حکمت ۱۶۷ عُجب را مانع زیاد شدن و فزونی یافتن نعمت های خدا می دانند: « الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ » 🔻 و در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ » "بدان همانا عُجب و خودپسندی برخلاف راه درست و آسیب رسان به قلب و عقل است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت۴۶ قسمت ۲ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى.mp3
5.6M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرورزدگى 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 🔻 برای فهم اینکه چرا عُجب، ضد الصّواب است، در خطبه ۹۱ می خوانیم: « وَ لَمْ يَتَوَلَّهُمُ الْإِعْجَابُ فَيَسْتَكْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ» فرشتگان که الگوی پاکی هستند، حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: « هرگز آنها دنباله رو اعجاب نبودند، تا آنچه از اعمال صالح را که در گذشته انجام دادند را زیاد بشمارند. » 🔻 و بر این اساس مولا علی (علیه السلام) ، در حکمت ۱۵۰ می فرماید: « لاتَکن مِمَّن يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ » " از کسانی نباش وقتی که سلامتی خود را باز می یابد به برکت خدا، این را به خودش نسبت می دهد و دچار عجب می شود؛ وقتی که مبتلا به بیماری گرفتاری می شود، نا امید می شود." در واقع حضرت می خواهند به ما بفهمانند که نشانه مهم عُجب این است که فرد دارای عجب هر چه خوبی است از خودش می داند و هرچه بدی است از خدا. 🔻 مسأله بعدی شناخت ارزش ندامت و شرم و حیا در محضر خداست؛ مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ ندامت و احساس پشیمانی را نقطه آغاز توبه واقعی می دانند و می فرمایند: «أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى» " آغاز توبه، ندامت از آنچه که در گذشته انجام شده است می باشد. " 🔻 لذا در خطبه اول نهج البلاغه هم در مورد حضرت آدم هم اینگونه بیان می کنند که: « وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَدلِ وَجَلًا وَ بِالِاغْتِرَارِ نَدَماً » " آدم (علیه السلام) وقتی متوجه این خطایش شد که نباید از شجره ممنوعه می خورد، به جای آن جدل که در آن باغ بهشتی می کرد، ترس از خدا جایش را در دل او گرفت و به جای فریبی که از شیطان خورد ندامت و پشیمانی در دلش شعله زد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره البقرة آیه 86 أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لَا هُمْ يُنْصَرُونَ همين كسانند كه زندگى دنيا را به بهاى آخرت خريدند، پس نه عذابشان تخفيف داده شود و نه يارى شوند.
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۸۶ سوره بقره🌷 💠أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ(۸۶) ✍1-اَشتَرَوا : خریدند ✍2-ب در بالاخره بای تعویض است ✍3-لا یُخَفَّفُ : تخفیف داده نشود ✍4-لا یُنصَرون : یاری کرده نشوند 🛑آنان همان کسان اند که زندگی دنیا را به ازای [زندگی] آخرت خریده اند [ و در این داد و ستد زیانکار شده اند ] پس عذاب [الهی] از آنان کاسته نگردد و [ هیچگونه [ یاری نشوند .
🌻یهودیان دنیاپرست 🌻که زندگی ذلت باررابا 🌻زندگی متعالی اخروی عوض کردند ♨️ عذاب آنها⁉ 🌻عذاب از آنها نه برداشته می شود 🌻و نه تخفیف در عذاب بقره آیه ۸۶🌻
أُولَـٰئِكَ = آنها الَّذِينَ =  كسانی هستند كه اشْتَرَوُا = خريدند الْحَيَاةَ = زندگانی الدُّنْيَا = دنيا را بِالْآخِرَةِ ۖ= و به أخرت فَلَا يُخَفَّفُ = پس تخفيف داده نمی شوند عَنْهُمُ = از ايشان الْعَذَابُ = عذاب وَلَا هُمْ = و نه ايشان يُنصَرُون = ياری می شوند
سوره البقرة آیه 87 وَ لَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ قَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِۖ وَ آتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِۗ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ و البتّه به موسى كتاب داديم و پيامبرانى را از پى او فرستاديم و به عيسى بن مريم حجت‌هاى روشن عطا كرديم و او را با روح القدس تأييد نموديم. پس آيا هر بار پيامبرى چيزى برايتان آورد كه دلخواه شما نبود تكبّر ورزيديد پس گروهى را تكذيب كرديد و گروهى را مى‌كشتید؟
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۸۷ سوره بقره🌷 💠وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ(۸۷) ✍1-آتینا : دادیم ✍2-منظور از الکتاب : تورات است چون الف و لام عهد ذهنی است. ✍3-قَفَّینا من بَعدِهِ : از پس او قرار دادیم ✍4-بیّنات : حجت های روشن و روشنگر ،جمع "بیّنه " به معنی معجزاتی که به عیسی (ع) عنایت شده بود .نظیر درمان کوری ، پیسی و زنده کر ن مر دگان ✍5-اَیَّدنا :نیرومند کردیم ،قُوّت بخشیدیم ✍6-روح القدس : روان مقدس و پاک ، ⬅️روحی که به قوای مادی آلوده نشده و تحت سیطره غرایز قرار نگرفته است.هر کس از جانب روح القدس موید باشد حقیقت را آن سان که هست درک می کند .این ترکیب از نوع اضافه موصوف به صفت است،۴ بار در قرآن آمده است .مفسران روح القدس رابه جبرئیل و اسم اعظم انجیل تفسیر کرده اند و مسیحیان اهل تثلیث روح القدس را یکی از اقالیم ثلاثه دانند. ✍7-کُلَّما :هر بار ✍3-لا تَهوی : میل نمی کند ✍4-اِستَکبَرتُم : استکبار کردید ✍5-فَریقا : گروهی ✍6-کَذَّبتُم : تکذیب کردید 🛑و البته به موسی کتاب [ تورات] دادیم و از پس او رسولان [ الهی] را گسیل داشتیم و به عیسی پسر مریم معجزاتی آشکار ارزانی داشتیم [مانند زنده کردن مُردگان و شفای بیماران لا علاج ] و او را با روح القدس قّوت بخشیدیم .🌿پس چرا هر گاه رسولی چیزی برای تان آورده که با امیال تان سازگار نبود ، تکِبر ورزیدید ؟! [چرا] گروهی [ازپیامبران ] را انکار کردید و گروهی را می کُشتید ؟! ⬅️⬅️این آیه نیز عناب دیگری است به بنی اسرائیل نسبت به رفتار آنها با موسی و باپیامبران پس از موسی تا عیسی که همه پیرو موسی بوده و بر مبنای تورانحکم می کرده اند .خلاصه منظور این آیه این است که یهودیان معاند (نه نیکانشان) هیچگاه تابع حقیقت نبوده اند بوکه همیشه می خواستند که حقیقت را تابع خود سازند و پیامبرانی را که بر خلاف میل شان سخن می گفتند یا آزار می دادند و یا مقتول می ساختند ، مانند زکریا و یحیی.
📍شمایهودیان تابع حقیقت نیستید 📍هرگاه رسولی پیامی برایتان می آورد 📍که با امیالتان سازگار نبود 📍تکبر ورزیدید بجای پذیرش 📍تکذیب کردید انبیارا 📍گروهی را می کشتدید 📍بقره آیه۸۷
وَلَقَدْ = و هر آينه به تحقيق آتَيْنَا = داديم ما مُوسَى = به موسی الْكِتَابَ = كتاب را وَقَفَّيْنَا = و پی در پی فرستاديم مِن بَعْدِهِ = از بعدش بِالرُّسُلِ ۖ = پيامبران را وَآتَيْنَا = و داديم ما عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ = به عيسی پسرمريم الْبَيِّنَاتِ = دلائل روشن وَأَيَّدْنَاهُ = و تاييد كرديم ما او را بِرُوحِ الْقُدُسِ = با روح الْقُدُس أَفَكُلَّمَا = آيا پس وقتی كه جَاءَكُمْ = آمد شما را رَسُولٌ = فرستاده ای بِمَا لَا تَهْوَىٰ = برخلاف هوای أَنفُسُكُمُ = نفسهای شما اسْتَكْبَرْتُمْ = تكبر می ورزيد؟ فَفَرِيقًا = پس گروهی را كَذَّبْتُمْ = تكذيب كرديد وَفَرِيقًا = و گروهی را تَقْتُلُونَ = به قتل رسانديد
سوره البقرة آیه 88 وَ قَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌۚ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ و گفتند: دل‌هاى ما در نيام است. [اين طور نيست‌] بلكه خدا به سبب كفرشان لعن و طردشان كرده، پس خيلى كم ايمان مى‌آورند.
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۸۸ سوره بقره🌷 💠وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ(۸۸) ✍1-غُلف : جمع اَغلَف : در غلاف و پرده پوشیده شده ✍2-قَلیلا ما : بسیار کم .ما در اینجا ابهامیه است و قلّت و کمی را تاکید می کند . 🛑و [جمعی از معاندان بنی اسرائیل به طنز و مسخره ] گفتند: دل های ما در حجاب ها پوشیده شده است ![ یعنی ما به سبب غفلت ، قادر به درک و فهم سخنان پیامبران نیستیم!] بلکه خداوند آنان را به سزای کفرشان لعن شان کرده است .بدین جهت اندکی بس ناچیز ایمان می آورند. ⬅️بدیهی است که بیان منکران جنبه استهزائی داشت و الّا منظورشان این نبود که واقعا اندر غفلت و در پرده هستند ، بلکه منظورشان به طنز و تعریض این بود که دعوت پیامبران پوچ است و ما چیزی از آن سر در نمی آوریم !
جمعی ازمعاندان بنی اسراییل به تمسخر : دلهای مادرحجاب است به سبب قادربه درک وفهم سخنان پیامبران نیستیم خداوند از رحمتش آنان را دورکرده بود به سبب انکارحقیقت مگراندکی 🔹بقره آیه۸۸