⚪️ سلسله نشستهای فرهنگی_اجتماعی خــطفرهنـگ
🇮🇷 فصل وحدت
2⃣ #قسمت_دوم ؛ دو جهان
🔺بررسی تاریخی ارتباط اهل سنت و تشیع
🔸با حضور استاد اکبری
▫️پژوهشگر حوزه و دانشگاه
#خط_فرهنگ
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@khatte_farhang
ارجنامه انسان.docx
18K
May 11
#گزارش_تصویری
⚪️ سلسله نشستهای فرهنگی_اجتماعی خــطفرهنـگ
🇮🇷 فصلوَحــــدَت
2⃣ #قسمت_دوم ؛ دوجهان
🔸با حضور استاد اکبری
#خط_فرهنگ
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@khatte_farhang
⚪️ گفتگوی چندجانبه برنامه خط فرهنگ
🔰نسل زد
🔺بررسی ظهور شکاف نسلی در اغتشاشات اخیر
🔸با ارائه:
🔹حجت الاسلام اسدپور
🔹استاد افراز
⚠️ به زمان برگزاری جلسه دقت فرمایید
#خط_فرهنگ
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@khatte_farhang
May 11
خط فرهنگ
⚪️ گفتگوی چندجانبه برنامه خط فرهنگ 🔰نسل زد 🔺بررسی ظهور شکاف نسلی در اغتشاشات اخیر 🔸با ارائه: 🔹
#توجه
لایو این جلسه از طریق همین کانال پخش میشود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفت و گوی دو جانبه
بررسی ظهور شکاف نسلی در اغتشاشات
#گزارش_تصویری
⚪️ گفتگو چندجانبه برنامه خــطفرهنـگ
🔰نسل زد
🔸با ارائه حجتالاسلام اسدپور و استاد افراز
#خط_فرهنگ
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
#پایگاه_بسیج_سرهنگ_طاهایی
@khatte_farhang
🖍 دهه هشتادی
📌اسلام برای شما مسن تر های انقلاب, تبدیل شده است به یک سنت و برای ما جوان ترها اما به شکل یک مکتب است.
🖊سنت یعنی آن که کارهایی به مانند نماز را انجام می دهند اما به حساب آنکه پدرش هم انجام میداد!
اما جوان, به دنبال یک ایدئولوژی است به دنبال یک راه نجات! آن کس که اسلام سنتی دارد با آن بازی میکند! معامله می کند! یعنی:حالا که ایرادی نداره, یه اشتباهی کردن, یه سکوتی کردن, یه ظلمی کردن, یه وامی یه ربایی,,بزرگ ترا ببخشن, جوانی کردن...
اما ما مکتبی ها, اهل هرچه باشیم, اهل سکوت نیستیم!
✍پ. ن
برداشت، از سخنرانی شهید مفتح
#دهه_هشتادی
🆔 @khatte_farhang
☀️ ترمیدور و داستان شکاف نسلی در ایران
📌هشتادیها موضوع تازهای نیست. در دهه هشتاد همین موضوع تحت عنوان #نسل_سوم با توجه به مخاطب دهه شصتی مطرح میشد. کتابهایی مثل فرهنگ لغات زبان مخفی منتشر شد که میگفت ادبیات نسل سوم چنان است که نسل اول و دوم انقلاب متوجه زبانشان هم حتی نمیشوند. میگفتند این #شکاف_نسلی چنان است که دیگر امام را باید به موزه تاریخ سپرد و آرمانهای انقلاب را نسل سوم از بین میبرد.
🖌واقعیتش اینکه پشت سر این حرفها نظریهای از آقای برینتون در کتاب کالبدشکافی چهار انقلاب بود. اسم این نظریه #ترمیدور بود. ترمیدور ماه یازدهم از انقلاب 1789م فرانسه بود. در سال 1794در این ماه عملا آرمان انقلاب فرانسه با تحولاتی که رخداد از بین رفت. برینتون این را یک قاعده کرد که نسل سوم انقلابها چون فاصلهیشان با انقلاب زیاد میشود لذا نسبتی با آن آرمانها ندارند و موجب از بین رفتن انقلابها میشوند.
🖌اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد به این روایت گذشت. هرچند برخلاف ادعاهای ترمیدوری و شکاف نسلی، پیمایشهایی در همان سالها مثل بررسی گروههای مرجع جوانان یا بررسی ایسپا در سال 82 و... نشان میداد که خانواده مرکز توجه نسل جوان است و مشورتها و امور زندگی در این نهاد صورت میگیرد.
✍️اما #انتخابات سال 84 مانند یک بمب عمل کرد و جریانی با اقبال مردم رای آورد که در فعالیتهای تبلیغاتیاش شعارها و نمادهای انقلابی را در دست گرفته بود. آن اقبال و اتفاقات دیگر اجتماعی نشان میداد که نظریه ترمیدور برای نسل سوم انقلاب اسلامی ایران ابطال شده است.
🖊موضوع شکاف و امتداد نسلی هم مهم و هم قابل ارزیابی است. مهم است چون همانطور که ذات انسان دنبال زندگی جاوید است و جاودانگیش را در تولد فرزند میبیند. جامعه هم به عنوان یک موجود زنده جاودانگیش را در امتداد نسل میبیند. در نگاه ترمیدور این اتفاق زمانی میافتد که نسل بعدی به آرمانها و اصول نسل قبلیاش وفادار باشد. از طرف دیگر رفتارهایی که در جامعه بروز پیدا میکند نمادهایی میسازد که موجب میشود تا هویت اجتماعی نسل که معرف همان امتداد و شکاف نسلی است به نمایش گذاشته شود.
حالا هشتادیها را به چه بشناسیم؟
🖍 اینها که در نسل های قبلی هم بود و حالا نهایتش اسامیش تغییر کرده است. اینها وجه نمادین هویتی نمی سازد. نمادهای اجتماعی که طبیعی در جامعه شکل می گیرد عناصر مهمی برای کشف هویت اجتماعی نسل است. هفتادی ها را به چه شناخته شدند؟ حججی نماد هفتادی ها شد. جریانی که طبیعی جامعه با آن مواجه شد و تشییع بزرگی برایش برگزار کرد. هفتادی های مدافع حرم بزرگترین نمادی بود که در این سال های دفاع از حرم تحت فرماندهی حاج قاسم در جامعه ساخته شد.و نسل چهارم جامعه ما یا هشتادی ها چه هویتی دارند؟
🔺 اقدام فداکارانه على لندی و شهادتش، پیاده روی اربعینی نوجوانان و... طبیعی ترین نمادهایی است که در این روزها در سطح جامعه دیده می شود. البته این نمادها حتما وجود و اثرات نمادهای دیگری مثل ارتش بی تی اس و طرفداران انیمه و... نفی نمی کند. اما نمادهای پررنگ هویتی در ایران نشان می دهد که در این کارزار فرهنگی بزرگ شکاف نسلی در جامعه ایران فعلا جایی ندارد.
کما اینکه خبر بد برای طرفداران نظریه ترمیدور درایران یادآوری داستان روز قبل از شهادت شهید طاها اقدامی کودک دهه نودی و نسل پنجمی در ماجرای تروریستی اهواز بود که چگونه در هیئت، این کودک نسل پنجم انقلاب لبیک یا حسین میگفته است و اینگونه تربیت می شده است.
✍کمیل خجسته
#دهه_هشتادی
#نسل_زد
#خط_فرهنگ
🆔 @khatte_farhang