پیامبر اکرم ص فرمودند:
أَنَا زَعِیمٌ بِبَیْتٍ فِیرَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِیوَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِیأَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَکَ الْکَذِبَ وَ إِنْ کَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُه
من براى کسى که بگومگو را رها کند، هر چند حق با او باشد و براى کسى که دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترک گوید و براى کسى که اخلاقش را نیکو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مرکز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى کنم. ) (1) (
1-. خصال ص، 144، ح170.
پیامبر اکرم ص فرمودند:
ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْبَلَاءِ وَ الدُّعَاءُ عِنْدَ الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ.
کسى که سه خصلت در او باشد خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او فراهم مى کند: خشنودى به مقدّرات، صبر در بلا و دعا در سختى و راحتى. ) (1) (
پیامبر اکرم ص فرمودند:
إِنَّ الْمَعُونَةَ تَنْزِلُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ وَ إِنَّ الصَّبْرَ یَنْزِلُ عَلَى قَدْرِ شِدَّةِ الْبَلَاءِ.
براستى که کمک از جانب خداوند به اندازه هزینه مى رسد و صبر از جانب خداوند به اندازه گرفتارى مى آید. ) (2) (
1-. بحارالأنوار، ج68، ص156، ح71.
2-. من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 294، ح 2498.
پیامبر اکرم ص فرمودند:
ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ فَلَیْسَ مِنِّیوَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْم یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ یَعِیشُ بِهِ فِیالنَّاسِ وَ وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِیاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
سه چیز است که هر کس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها کدامند؟ فرمودند: بردبارى که به وسیله آن جهالت نادان را دفع کند، اخلاق خوش که با آن در میان مردم زندگى کند و پارسایى که او را از نافرمانى خدا باز دارد. ) (2) (
2-. خصال، ص 145، ح 172.
پیامبر اکرم ص فرمودند:
لَیسَ بِحَلیمٍ مَن لَم یُعاشِر بِالمَعرُوفَ مَن لا بُدَّ لَهُ مِن مُعاشَرَتِهِ حَتّى یَجعَلَ اللّهمِن ذلِکَ مَخرَجا؛
بردبار نیست آن که با کسى که چاره اى جز معاشرت با او ندارد به نیکى معاشرت نکند تا این که خداوند براى او راه نجاتى از معاشرت با وى فراهم آورد. ) (1) (
پیامبر اکرم ص فرمودند:
فَأَمَّا الْحِلْمُ فَمِنْهُ رُکُوبُ الْجَمِیلِ وَ صُحْبَةُ الْأَبْرَارِ وَ رَفْعٌ مِنَ الضِّعَةِ وَ رَفْعٌ مِنَ الخَسَاسَةِ وَ تَشَهِّیالْخَیْرِ وَ تَقَرُّبُ صَاحِبِهِ مِنْ مَعَالِیالدَّرَجَاتِ وَ الْعَفْوُ وَ الْمَهَلُ وَ الْمَعْرُوفُ وَ الصَّمْتُ فَهَذَا مَا یَتَشَعَّبُ لِلْعَاقِلِ بِحِلْمِه
حاصل بردبارى: آراسته شدن به خوبیها، هم نشینى با نیکان، ارجمند شدن، عزیز گشتن، رغبت به نیکى، نزدیک شدن بردبار به درجات عالى، گذشت، آرامشو تأنى، احسانو خاموشى. اینها ثمرهبردبارىعاقلاست. ) (2) (
1-. نهج الفصاحه، ص 660، ح 2392.
2-. تحف العقول، ص16.
اکرم ص فرمودند:
أَرْبَعَةٌ لَیْسَ غِیبَتُهُمْ غِیبَةً الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِفِسْقِهِ وَ الْإِمَامُ الْکَذَّابُ إِنْ أَحْسَنْتَ لَمْ یَشْکُرْ وَ إِنْ أَسَأْتَ لَمْ یَغْفِرْ وَ الْمُتَفَکِّهُونَ بِالْأُمَّهَات وَ الْخَارِجُ مِنَ الْجَمَاعَةِ الطَّاعِنُ عَلَى أُمَّتِیالشَّاهِرُ عَلَیْهَا بِسَیْفِهِ.
چـهار کسند کـه غیبت کردن از آنها غـیبت نیست: فاسقى که فسق خود راآشکار مى سازد، پیشواى دروغگویى که اگر خوبى کنى، سپاسگزارى نمى کند و اگر بدى کنى، نمى بخشد، کسانى که از سر خنده و شوخى فحش مادر مى دهند و کسى که از جماعت مسلمانان کناره گیرد و بر امّت من عیب گیرد و به روى آنها شمشیر کشد. ) (3) (
3-. بحار الأنوار، ج 72، ص 261، ح 64؛ نوادر(راوندی)، ص 18، 19.
یَا عَلِیأَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِأَشْبَهِکُمْ بِیخُلُقاً قَالَ بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ أَعْظَمُکُمْ حِلْماً وَ أَبَرُّکُمْ بِقَرَابَتِهِ وَ أَشَدُّکُمْ مِنْ نَفْسِهِ إِنْصَافا
به امیرالمؤمنین (علیه سلام) فرمودند: آیا تو را خبر ندهم که اخلاق کدام یک از شما به من شبیه تر است؟ عرض کردند: آرى، اى رسول خدا. فرمودند: آن کس که از همه شماخوش اخلاق تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و با انصاف تر باشد. ) (1) (
پیامبر اکرم ص فرمودند:
کادَ الحَلیمُ أَن یَکونَ نَبیّا؛
آدم بردبار به پیامبرى نزدیک است. ) (2) (
1-. من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 370.
2-. بحارالأنوار، ج43، ص70، ح61.
روایت شده که رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) در همان حال مریضی علی (علیه سلام) را خواست و در طرف خود نشاند، سپس فاطمه (علیها سلام) را خواست و در طرف دیگر خود نشاند. آنگاه دست هر دو را گرفت و روی سینه خود گذاشت و فرمود: یا علی ! این امانت من است خوب نگه دار و بعد فرمود: مثل آینه می بینم که پهلوی دخترم را می شکگنند و سیلی به صورتش می زنند اما یا رسول الله نبودی در کربلا که ببینی با زینب تو چه کردند، سیلی به صورت زینب تو زدند، زینب تو را با اسارت بردند در جلوی چشم زینب سر حسین تو را به نیزه گذاشتند.
دختر من اینهمه در ماتم من گریه مکن
آتش از اشک مزن بر جگرم زهرا جان
بعد من عمر تو کم باشد و از عترت من
زودتر از همه آیی به برم زهرا جان
ناگزیرم که در این امت بی مهر تو را
می گذارم و خود می گذرم زهرا جان
مقام ویژه وعصمت همه جانبه ی خاتم الانبیا چند روایت بسیار ناب و پرمغزاز رسول الله صلوات الله علیه وعلی آله .mp3
7.65M
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
📢📢منبر روز شهادت رسول الله
🌞مقام ویژه وعصمت همه جانبه ی خاتم الانبیا
👌👌چند روایت بسیار ناب و پرمغزاز رسول الله صلوات الله علیه وعلی آله
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
🔴راز ناآشکارگي بسياري از امور اين جهان
✍️دکتر احمدحسين شريفي
🔸سادهانديشان چنين ميپندارند که چقدر خوب بود اگر در اين عالم همه چيز آشکار ميشد! پردهاي بر چهرهاي يا حجابي بر انديشهاي و يا حاجبي بر قلبي نبود! #سهراب_سپهري ميگفت:
«من اناری را، میکنم دانه، به دل میگویم:
خوب بود این مردم، دانههای دلشان پیدا بود.»
🔸اما حقيقت آن است که آشکارگي درون آدميان، نظم و انتظام عالم را به هم ميزد. انتظام زيست بشري را به هم ميريخت. به همين دليل خود سپهري، پس از چنان تمناي نادرستي، بلافاصله متوجه پيامدهاي ناگوار تحقق چنين تمنايي شده و ميگويد:
«میپرد در چشمم آب انار: اشک میریزم.
مادرم میخندد.
رعنا هم.» (حجم سبز، در هشت کتاب، ص344-345)
🔸#پيامبرـاعظم(ص) چه زيبا چرايي عدم آشکارگي پارهاي از حقايق را در اين دنيا بيان ميکند:
«اگر ميدانستيد پس از مرگ چه خواهيد ديد؛ هرگز غذائى با اشتها نمىخورديد و هرگز با رغبت چيزي نمينوشيديد و براي آرامش وارد خانهاي نميشديد؛ بلکه بر بلندىها رفته سينه خويش ميخراشيديد و بحال خويش ميگريستيد»
#مولوي هم ميگفت:
استن اين عالم اي جان غفلت است
هوشياري اين جهان را آفت است
هوشياري ز آن جهان است و چو آن
غالب آيد پست گردد اين جهان
هوشياري آفتاب و حرص يخ
هوشياري آب و اين عالم وسخ
ز آن جهان اندک ترشح ميرسد
تا نلغزد در جهان حرص و حسد
گر ترشح بيشتر گردد ز غيب
ني هنر ماند در اين عالم نه عيب
🔸بدون غفلت از انگيزهها و حالات دروني ديگران، و حتي بدون فراموشي ناگواريها، هيچ التذاذي پديد نميآمد. روابط انساني از هم ميپاشيد:
ليک حق بهر ثبات اين جهان
مُهرشان بنهاد بر چشم و دهان
🔸در صورت آگاهي دائمي از بديها و جفاها و غمها، کار معيشت آدميان، سامان نمييافت. مولوي چه زيبا ميگفت:
گاو اگر واقف ز قصابان بدي
کي پي ايشان بدان دکان شدي
يا بخوردي از کف ايشان سبوس
يا بدادي شيرشان از چاپلوس
ور بخوردي کي علف هضمش شدي
گر ز مقصود علف واقف بدي
پس ستون اين جهان خود غفلتست ...
ز آن همي تاني بدادن تن به کار
که بپوشد از تو عيبش کردگار
همچنين هر فکر که گرمي در آن
عيب آن فکرت شدست از تو نهان
بر تو گر پيدا شدي زو عيب و شين
زو رميدي جانت بعد المشرقين
🔸البته کساني که ظرفيت لازم را داشته باشند، چنين آگاهيهايي را دارند. بر آشکار و نهان و سرّ و علن افراد آگاهي دارند و البته از اين آگاهي هرگز به سود خود استفاده نميکنند.
هر که را اسرار حق آموختند
مهر کردند و دهانش دوختند
××××
دست را بر اژدها آن کس زند
که عصا را دستش اژدرها کند
سر غيب را آن سزد آموختن
که ز گفتن لب تواند دوختن
در خور دريا نشد جز مرغ آب
فهم کن و الله اعلم بالصواب
منبع: کانال استاد احمدحسین شریفی
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
💐 ارسال مطلب با لینک کانال
🌹 eitaa.com/tabyinir 🌹