هدایت شده از حسینیه امام خمینی
47.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 قرائت دعای توسل در حسینیه امام خمینی
🔻 ذکر مصیبت و قرائت دعای توسل در دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) در حسينيه امام خمينی(ره) با نوای حاج مهدی سماواتی.
🔻 طبق رسمی ديرين، شبهای جمعه در طول برگزاری مراسم ايام محرم و فاطميه در حسینیه امام خمینی(ره)، دعای توسل قرائت ميشود.
#یا_علی_اکبر علیهالسلام
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از KHAMENEI.IR
51.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تحولآفرینی نهضت حسینی(ع)
🔻سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین رفیعی در دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۶
📥 farsi.khamenei.ir/video-content?id=46340
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| روضه حضرت عباس علیهالسلام از زبان رهبر انقلاب
#تاسوعا
🏴 @Khamenei_ir
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضه علمدار...
مرثیهسرائی حجتالاسلام محسن آتشکار در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی علیهالسلام، در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۷
#محرم۱۴۴۲
#تاسوعا
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 مقتلخوانی «لُهوف»
مقتلخوانی حجتالاسلام جعفر واضحی در مراسم عزاداری شب عاشورا با حضور رهبر انقلاب، در حسینیهی امام خمینی(ره).
#محرم۱۴۴۲
#عاشوراء
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از KHAMENEI.IR
51.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 #فرستادگان_حسین علیهالسلام به سوی تاریخ
💥 صوت سخنرانی ۴۷ سال پیش حضرت آیتالله خامنهای است در مسجد کرامت مشهد؛ در شب عاشورای حسینی ۱۳۹۴ هجری قمری (۵۲/۱۱/۱۳).
تالیِ تِلو: دنبالهرو و همانند
📥 دریافت کیفیت بالا aparat.com/v/QZKTd
زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب👇
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روضه عصر عاشورا
مرثیهسرائی حجتالاسلام سیدبهاءالدین ضیایی در مراسم عزاداری شب شام غریبان حسینی (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۹
#یاحسین
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
49.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 صبر اجتماعی
سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین عالی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی علیهالسلام. ۹۹/۶/۹
#یاحسین
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از صدای انقلاب
Sedayeenghelab 165 - صدای انقلاب - نظریه ی ولایت فقیه - دکتر مسعود رضایی.mp3
4.5M
📢 #صدای_انقلاب شماره: 165
💠 مبنای تفاوت نظر درباره ی نظریه ی ولایت فقیه
🎙 دکتر مسعود رضایی؛ کارشناس حوزه ی فقه و اندیشه ی سیاسی
#ولایت_فقیه
#ولایت_مطلقه_فقیه
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#نظریه_ولایت_فقیه
#دکتر_مسعود_رضایی
#مسعود_رضایی
#اندیشه_سیاسی
#شبهه_سیاسی
🆔 @sedayeenghelab_ir
هدایت شده از صدای انقلاب
sedayeenghelab 166.mp3
5.1M
📢 #صدای_انقلاب شماره: 166
💠 قسمت اول
🎙 عاشورا نتیجه تحریف
#دکتر_یدالله_جوانی
#عاشورا
#محرم
#تحریف
#فرهنگی
🆔 @sedayeenghelab_ir
هدایت شده از صدای انقلاب
sedayeenghelab 167.mp3
5.13M
📢 #صدای_انقلاب شماره: 167
💠 قسمت دوم
🎙 عاشورا نتیجه تحریف
⭕️ کارشناس برنامه: دکتر یدالله جوانی
#عاشورا
#محرم
#تحریف
#فرهنگی
🆔 @sedayeenghelab_ir
هدایت شده از کانال خبری تحلیلی بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🎥 اظهارات جالب غفاری مدیر عامل ایتا در خصوص شبکه ملی اطلاعات
🔹مدیر فناوری اطلاعات کشور (وزیر ارتباطات) دغدغه شبکه ملی اطلاعات را ندارد.
🔹کارمندان دولت حتی برای امنیت دادههای دولتی از شبکههای داخلی استفاده نمیکنند.
🔹وقتی دعوتنامههای وزارت ارتباطات در تلگرام و واتساپ ارسال میشود از مردم چه انتظاری داریم؟
✅کانال بصیرت
را به بهترین دوستان و همکاران خود سفارش کنید.💐
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷www.basirat.ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
📌 پاسخ به برخی انتقادات دربارۀ «ضرورت تبلیغ عدالتخواهی»
🔸دوران «تبلیغ برای عدالتخواهی» گذشته؛ اما مطالبهگری و اجرای عدالت همیشگی است
🔻 دربارۀ موضوع عدالت و عدالتخواهی، در جلسه قبل، مطلبی را عرض کردم و برای بعضیها که نسبت به عدالت، تعصب ویژهای دارند، سوءتفاهم ایجاد شد.
🔻 میگویند: «فلانی گفته است دوران عدالتخواهی، مطلقاً تمام شده است!» بعضیها یک کلمه پس و پیشِ صحبت بنده را نمیشنوند و دنبال بهانه برای فحشدادن میگردند.
🔻 دیشب عرض کردم، قبل از سخنرانی کسی پرسید «نمیخواهی دربارۀ عدالتخواهی سخنرانی کنی؟» گفتم «نه؛ دوران عدالتخواهی گذشته» یعنی دوران «سخنرانی و تبلیغ دربارۀ عدالتخواهی» گذشته است. البته باید یک کلمه اضافه میکردم که بعضیها بهانه به دستشان نیاید؛ باید میگفتم «دوران سخنرانیکردن دربارۀ عدالتخواهی گذشته است»
🔻 اگر کسی کمی انصاف داشته باشد میفهمد که بنده در مقام اینکه موضوع سخنرانی خودم را عدالتخواهی بگذارم میگویم دورانش گذشته است، یعنی الان ما نیاز به تبلیغ اینکه «عدالتخواهی مهم است» نداریم.
🔻 اما همیشه دوران عدالتخواهی هست؛ مطالبهگری در عدالتخواهی که تمام نمیشود! ولی الان نیاز به تبلیغ و سخنرانی دربارۀ اهمیت عدالتخواهی نیست، بلکه الان موقع اجرای عدالت است، کمااینکه قوۀ قضائیه بخشی از آن را الان دارد اجرا میکند.
🔻 ما تا پارسال به قوۀ قضائیه میگفتیم «آن کسی که جنایت میکند شما دستگیرش میکنی، ولی آن کسی که کار نمیکند چی؟ حتی مطالبهگری میکردیم نسبت به قوۀ قضائیه. حالا رئیس محترم قوۀ قضائیه گفته: ما دیگر بهخاطر «ترک فعل» هم یقۀ فرد مسئول را میگیریم، اگر کسی کار نکند محاکمهاش میکنیم. این خوب است و ما منتظر محاکمۀ خیلیها هستیم.
🔻 حرف ما این نیست که «دیگر عدالت نمیخواهیم یا به عدالتخواهی نیاز نداریم!» اصلاً کدام آدم نادانی این حرف را میزند؟! ولی امروز عدالتخواهی یک امر تثبتشده در جامعه است و توجیه مردم نسبت به اصل عدالتخواهی بسیار بالا است، الان موتور عدالتخواهی روشن شده، چیزی که موتورش روشن است دیگر چرا باید آن را هُل بدهیم و برایش تبلیغ کنیم؟
🔻 اگر من بالای منبر، به جوانان بگویم: «وقتی دیدید کسی عدالت نمیکند و ظلم میکند فریاد بزنید!» میگویند: ما نسبت به این مسئله توجیه هستیم، حرف جدیدی نداری که بگویی؟!
🔻 بنده بهعنوان مبلّغ، موضوعی که ضرورتش را بیشتر از تبلیغ عدالتخواهی میدانم موضوع مواسات و آمادگی برای گذشتن از داراییها است. این موضوعی است که در مقام سخنرانی و تبلیغ، اولویت دارد.
🔻 بعضیها مواسات را در حد صدقه تنزل میدهند؛ مواسات فراتر از صدقه است؛ یک سبک زندگی است. فرهنگ مواسات، سبک زندگی را برای مسئولینِ جامعه، بیشتر از بقیۀ افراد جامعه، تغییر خواهد داد.
🔻 ما رهبر انقلاب را بالاتر از اسوۀ اجرای عدالت میدانیم؛ ایشان را اسوۀ اجرای مواسات میدانیم. پرهیز کردنِ ایشان از خوردن خیلی از میوهجات گرانقیمت-حتی قبل از انقلاب که مسئول نبودند- چیزی فراتر از عدالت است؛ این یعنی اهل مواسات بودن.
🔻 مواسات یعنی «تو حق نداری بهتر از برادر دینیات زندگی کنی، حتی در خلوت خودت» البته این کار سختی است. شما ببینید چند نفر از مسئولین کشور، در مواسات، به رهبر انقلاب تأسی میکنند؟
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۴
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6487
@Panahian_ir
ضرورت رسیدن از آدرس الفاظ قرآن و زیارات به معانی درجان خود-غربال دوران غیبت .mp3
8.21M
💫بسم الله الرحمن الرحیم 💫
🎤منبرشب یازدهم محرم 🎤
🌝ضرورت رسیدن از آدرس الفاظ قرآن و زیارات به معانی درجان خود🌝
👈از خدا دانی تا خدا داری!
♻️غربال دوران غیبت
#منبر
#محرم
#شرح_زیارت_عاشورا 2
هدایت شده از اسناد المصائب
9⃣8⃣هر آنچه با حسین(ع) بود به غارت بردند!👇
✅طبری می نویسد :
📋《وَ سُلِبَ اَلْحُسَيْنُ(ع) مَا كَانَ عَلَیهِ》
♦️هر آنچه با حسین(ع) بود، از او ربوده شد.(۱)
در نقل دیگری آمده است؛
📋《وَ تُرِكَ الْحُسَیْنُ(ع) مُجَرَّدَاً》
♦️حسین(ع) در قتگاه، عریان رها شد.(۲)
در مقاتل آمده است که؛
📋《فَأَخَذَ قَمِيصَهُ إِسْحَاقُ بْنُ حَيْوَةَ الْحَضْرَمِيُّ وَ أَخَذَ سَرَاوِيلَهُ أَبْجَرُ بْنُ كَعْبٍ وَ أَخَذَ عِمَامَتَهُ أَخْنَسُ بْنُ مَرْثَدٍ وَ أَخَذَ سَيْفَهُ رَجُلٌ مِنْ بَنِي دَارِمٍ》
♦️پيراهن شريفش را اسحاق بن حَيْوَة حَضْرَمى برداشت و رویین پوشش را ابجر بن کعب و عِمامه حضرت سيدالشهداء(ع) را اَخْنَس بن مَرْثَد و شمشیرش را مردی از قبیله بنی دارم برداشت.(۳)
به نقل ابن طاووس؛
📋《أَخَذَ خَاتَمَهُ بَجدَلُ بنُ سُلَيمِِ الكَلبِي وَ قَطَعَ اِصبَعَهُ مَعَ الخَاتَمِ》
♦️انگشتر امام حسین(ع) را بجدل بن سلیم کلبی ربود که حتی انگشتان امام(ع) را به همراه انگشتر برید.(۴)
#روز_شمار_عاشورا
📚منابع:
۱)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۳
۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۳۰
۳)اللهوف ابن طاووس،ص۱۲۹
۴)لهوف ابن طاووس، ص۱۲۴
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✅وقتی لشكر دشمن، از کشتن امام حسين(ع) فارغ شد و خیمه ها را بدون مدافع دید، شروع کرد به حمله ور شدن و غارت خيمه ها!
شمر بن ذی الجوشن در این لحظه دستور داد :
📋《اُدخُلُوا فَاسلُبُوا بِزَّتَهُنَّ》
♦️داخل خیمه ها شوید و زینتهای آنان را بگیرید.(۱)
در مقاتل آمده است که؛
📋《تَسَابَقَ الْقَوْمُ عَلَى نَهْبِ بُيُوتِ آلِ الرَّسُولِ(ص) وَ قُرَّةِ عَيْنِ الْبَتُولِ(س) حَتَّى جَعَلُوا يَنْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَى ظَهْرِهَا وَ خَرَجَ بَنَاتُ آلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ حَرِيمُهُ يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ》
♦️مردم براى غارت خیمه هاى اولاد پيامبر اکرم(ص) و نور چشم فاطمه(س) حمله بردند. حتى چادرى كه زن به كمرش بسته بود مى كشيدند و مى بردند و دختران و زنان خاندان رسول خدا(ص) از خيمه ها بيرون ريختند و دسته جمعى مى گريستند.(۲)
در نقل دیگری آمده است که؛
📋《وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ حَتَّى كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ عَنْ ظُهُورِنَا》
♦️غارتگران یزید، آنچه را که در خیمه های ما بود، به تاراج بردند، حتی چادرها و پوشش های ما را از سر ما کشیدند و بردند.(۳)
ابن نما حلی نقل می کند :
📋《ثُمَّ اشْتَغَلُوا بِنَهْبِ عِیَالِ الْحُسَیْنِ وَ نِسَائِهِ حَتَّى تُسْلَبُ الْمَرْأَهُ مِقْنَعَتُهَا مِنْ رَأْسِهَا أَوْ خَاتَمُهَا مِنْ إِصْبَعِهَا، أَوْ قُرْطُهَا مِنْ أُذُنِهَا، وَ حِجْلُهَا مِنْ رِجْلِهَا》
♦️آنگاه به غارت خانواده و همسران امام حسین(ع) پرداختند، روسری از سرها و انگشتر از انگشتها، گوشواره از گوشها و خلخال از پاها درآوردند.
📋《وَ خَرَجَ بَنَاتُ سَیِّدِ الْأَنْبِیَاءِ وَ قُرَّهُ عَیْنِ الزَّهْرَاءِ حَاسِرَاتٌ مُبْدِیَاتٌ لِلنِّیَاحَهِ وَ الْعَوِیلِ یَنْدُبْنَ عَلَى الشَّبَابِ وَ الْکُهُولِ وَ أُضْرِمَتِ النَّارُ فِی الْفُسْطَاطِ فَخَرَجْنَ هَارِبَاتٌ》
♦️دختران پیامبر(ص) و نور چشمهای حضرت زهرا(س) بیرون آمدند، حسرت زده و نوحهگر و گریان بر آن جوانان و پیران.
به خیمهها آتش زدند و آنان گریزان و نالان از خیمهها بیرون آمدند.(۴)
عبدالله بن حسن مثنی از مادرش فاطمه دختر امام حسین(ع) نقل می کند که :
📋《دَخَلَتِ الْغَانِمَةُ عَلَيْنَا الْفُسْطَاطَ وَ أَنَا جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ وَ فِي رِجْلِي خَلْخَالانِ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي!》
♦️من در کربلا دختری خردسال بودم که دیدم، غارتگران داخل در خیمه ها شدند و در پای من دو خلخال از طلا بود که مردی با عجله در حالی که می گریست، مشغول در آوردن آن ها بود.
به او گفتم : ای دشمن خدا! برای چی می گریی؟
جواب داد :
📋《كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)؟》
♦️چگونه نگریم، در حالی که دختر رسول اکرم(ص) را غارت می کنم؟!!
گفتم : پس چرا غارت می کنی؟
در جواب گفت :
📋《أَخَافُ أَنْ يَجِيءَ غَيْرِي فَيَأْخُذَهُ》
♦️می ترسم دیگری بیاید و این خلخالها را ببرد!
فاطمه می گوید :
📋《وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ حَتَّى كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ عَنْ ظُهُورِنَا》
♦️غارتگران یزید، آنچه را که در خیمه های ما بود، به تاراج بردند، حتی چادرها و پوشش های ما را از سر ما کشیدند و بردند.(۵)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۶۰
۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۳۱
۳)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵
۴)مثیر الاحزان ابن نما حلی، ص۷۶
۵)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۴
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
1⃣9⃣شمر به خیمه #امام_سجاد_علیه_السلام می رود و قصد جان ایشان را می کند!👇
✅پس از شهادت #امام_حسین_علیه_السلام شمر بلافاصله دستور یورش و غارت خیام را داد.
حضرت زینب(س) در این هنگام درون خیمه در کنار بستر امام سجاد(ع) بود.
چون امام سجاد(ع) بر اثر شدت بیماری قادر به حرکت نبود و حتی قدرت نشستن و برخاستن را هم نداشت.
در این هنگام عدهای از سپاه ابن سعد با شمر به خیمه امام(ع) حمله کردند.
به نقل از منتظم، عمر بن سعد دستور به قتل امام سجاد(ع) را داده بود و در این هنگام؛
📋《فَوَقَعَت عَلَيهِ زَینَبُ(س) وَ قَالَت :
وَاللِه لَا يُقتَلُ حَتَّى اُقتَلَ فَرَقَّ لَهَا وَ کَفَّ عَنهُ!》
♦️حضرت زینب کبری(س) چون از قصد شمر و یارانش مطلّع شد، امام(ع) را در آغوش کشید و فرمود : به خدا قسم او کشته نمی شود مگر اینکه من کشته شوم!
آنان به ناچار دست از او کشیدند و گفتند که او را به همان بیماریش واگزارید و همین بیماری او را بس است و سپس منصرف شدند و خیمه را ترک کردند.(۱)
#روز_شمار_عاشورا
📚منبع :
۱)المنتظم فی التاریخ ابن جوزی، ج۵، ص۳۴۱
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
2⃣9⃣به دستور عمر بن سعد لعین، ده نفر حرامی بر بدن #امام_حسین_علیه_السلام اسب تاختند!👇
#روز_شمار_عاشورا
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✅در کربلا امام حسین(ع) دو بار بر بدن مطهرش اسب تاخته شد!
ابتدا توسط شمر بن ذی الجوشن لعین که بعد از جدا کردن سر مطهر ایشان، این جنایت را مرتکب شد.
ابن جوزی می نویسد :
📋《أَوطَأَ الخَيلَ صَدرَهُ وَ ظَهرَهُ》
♦️شمر بر سینه و پشت امام حسین(ع) اسب تاخت.(۱)
سپس توسط ده حرامی به دستور ابن سعد!
شیخ مفید می نویسد :
عمر بن سعد در عصر عاشورا ندا داد :
📋《مَن يَنتَدِبُ لِلحُسَينِ(ع) فيُوطى الخَيلُ صَدرَه و ظَهرَه؟》
♦️كيست كه داوطلب گردد و بر پيكر حسين(ع) اسب بتازد تا زير سم اسبان سينه و پشت حسين(ع) خُرد گردد؟!
📋《فَانْتَدَبَ عَشَرَةٌ، مِنْهُمْ : إِسْحَاقُ بْنُ حَيْوَةَ اَلْحَضْرَمِيُّ، وَ أَحْبَشُ بْنُ مَرْثَدٍ اَلْحَضْرَمِيُّ فَأَتَوْا فَدَاسُوا اَلْحُسَيْنَ(ع) بِخُيُولِهِمْ حَتَّى رَضُّوا ظَهْرَهُ وَ صَدْرَهُ》
♦️پس ده حرامی و لعین از جمله؛ اسحاق بن حویه، اخنس بن مرثد، حکیم بن طفیل، عمرو بن صبیح، رجاء بن منقذ عبدی، سالم بن خیثمه جعفی، واحظ بن ناعم، صالح بن وهب جعفی، هانی بن شبث خضرمی، اسید بن مالک،
چنین کردند و بر بدن مطهر امام حسین(ع) اسب تاختند.
آنان پشت و سینه جگر گوشه رسول اکرم(ص) را زیر سمّ اسب قرار دادند.(۲)
اين ارازل، نه تنها از اين عمل شنیع، شرمنده نشدند، بلكه افتخار هم مى كردند.
وقتی اینان وارد مجلس ابن زياد شدند، ابن زیاد پرسيد شما كيستيد و چه كرديد؟
آنان گفتند :
📋《نَحْنُ اَلَّذِينَ وَطِئْنَا بِخُيُولِنَا ظَهْرَ اَلْحُسَيْنِ(ع) حَتَّى طَحَنَّا حَنَاجِرَ صَدْرِهِ》
♦️ما كسانى هستیم كه بر پشت حسين(ع)، اسب دوانديم تا آن كه سينه و گلوى حسين(ع) را آسياب كرديم.
📋《فَأَمَرَ لَهُمْ بِجَائِزَةٍ یَسِیرَةِِِ》
♦️سپس ابن زیاد به آنان جایزه ناچیزی داد.
ابوعمر که در آن مجلس حضور داشت، می گوید :
📋《فَنَظَرْنَا إِلَى هَؤُلاَءِ اَلْعَشَرَةِ فَوَجَدْنَاهُمْ جَمِيعاً أَوْلاَدَ زِنَاءٍ وَ هَؤُلاَءِ أَخَذَهُمُ اَلْمُخْتَارُ فَشَدَّ أَيْدِيَهُمْ وَ أَرْجُلَهُمْ بِسِكَكِ اَلْحَدِيدِ وَ أَوْطَأَ اَلْخَيْلَ ظُهُورَهُمْ حَتَّى هَلَكُوا》
♦️ما به همه آن ده نفر نگاه کردیم و متوجه شدیم که همه آنها از اولاد زنا بودند.
بعدها مختار این ده نفر لعین را دستگیر کرد و دست ها و پاهایشان را میخکوب کرد و اسب بر پشت آنان تاخت تا به درک واصل شدند.(۳)
📚منابع :
۱)تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۲۵۶
۲)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۳
۳)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۲۷
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
3⃣9⃣عصر عاشورای سال ۶۱ هجری، به عمر بن سعد اجساد لشکریان کوفه دفن شدند اما پیکر امام حسین(ع) و یارانش بر زمین ماند!👇
✅طبری می نویسد :
📋《وَ صَلَّى عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ عَلَى [مَنْ] قُتِلَ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ دَفَنَهُمْ》
♦️عمر بن سعد بر اجساد لشکریان کوفه نماز خواند و آنان را دفن نمود.(۱)
و سپس دستور داد که اسرای کربلا را در یک جا جمع کردند که همگی در آن شب به حضرت زینب(س) پناه برده بودند!
فاطمه(س) دختر امام حسین(ع) درباره #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها می گوید :
📋《وَ امّا عَمَّتی زَیْنَبُ(س) فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَةً فی تِلْکَ اللَّیلَةِ ای عاشِرَة مِنَ المُحَرّم فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ الَی رَبِّها، وَ ما هَدَاَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَةُ》
♦️اما عمهام زینب(س)، پس او همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه میکرد و در آن شب چشم هیچ یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.(۲)
#روز_شمار_عاشورا
📚منابع :
۱)وقعة الطف یوسفی غروی، ص۲۵۸
۲)وفیات الائمه(ع) جمعی از نویسندگان، ص۴۴۰
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
4⃣9⃣دهم محرم (عصر عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، فرستادن سر شهدای کربلا به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد!👇
#روز_شمار_عاشورا
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✅عمر بن سعد بعد از واقعه کربلا، پيش از حركت از كربلا به سوى كوفه، سر مقدّس امام حسین(ع) را به وسيله خولى بن یزید اصبحى و حمید بن مسلم ازدی به سوى عبيدالله بن زیاد گسيل داشت.
او همچنین دستور داد سر شهدای کربلا را نیز از بدن جدا کنند و آنها را با شمر بن ذی الجوشن و قیس بن اشعث، عمرو بن حجاج و عزره بن قیس روانه کوفه کرد.
ابن نما حلی نقل می کند که؛
📋《فَلَمَّا قَارَبُوا الْكُوفَةَ كَانَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ زِيَادٍ بِالنُّخَيْلَةِ》
♦️هنگامى كه آورندگان سرها به كوفه نزديك شدند، خبردار شدند که عبیدالله بن زیاد به منطقه «نخيله» رفته است.(۱)
در برخی نقلها آمده است که؛
📋《فَوَجَدَا بَابَ القَصرِ مُغَلِّقَاً فَأَتَى خُولِیُّ بِهِ مَنزِلَهُ [لَیلَاً]》
♦️پس خولی درب قصر کوفه را بسته دید و از این رو سر مقدس را شبانه به خانه خود برد.(۲)
زن خولی نقل می کند که؛
📋《أَقْبَلَ خَوْلِيٌّ بِرَأْسِ الْحُسَيْنِ(ع) فَدَخَلَ الْبَيْتَ فَوَضَعَهُ تَحْتَ إِجَّانَةٍ وَ آوَى إِلَى فِرَاشِهِ》
♦️شامگاه روز عاشورا خولی به خانه آمد و سر مقدّس امام حسين(ع) را به همراه خويش آورد و پس از قرار دادن آن در زير تشتى، خود به بستر رفت.
به او گفتم : كجا بودى و چه خبر آورده اى؟
خولی جواب داد :
📋《جِئْتُكَ بِغِنَاءِ الدَّهْرِ بِرَأْسِ الْحُسَيْنِ(ع)》
♦️با ثروتى جاودانه آمدهام و دارايى پايان ناپذيرى برايت آورده ام!
اين سر حسين(ع) است كه با خود آورده و زير طشت نهادم تا فردا به دربار عبيدالله، به عنوان ارمغان برم و پاداشى بسيار بگيرم!
به او گفتم :
📋《وَيْحَكَ! جَاءَ النَّاسُ بِالذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ جِئْتَ بِرَأْسِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ع) وَ اللَّهِ لَا جَمَعَ رَأْسِي وَ رَأْسَكَ شَيْءٌ أَبَداً وَ وَثَبْتُ مِنْ فِرَاشِي وَ قَعَدْتُ عِنْدَ الْإِجَّانَةِ》
♦️با شنيدن اين خبر، بر او خروشيدم كه واى بر تو! مردم به هنگام بازگشت از سفر براى همسر و فرزندان خويش زر و سيم به ارمغان مى آورند، امّا تو سر مقدّس حسين(ع)، پسر پيامبر خدا(ص) را به خانه آورده اى؟!!
اى نفرين خدا بر تو باد با اين ارمغان و هديه ات!
به خدا سوگند كه ديگر هيچ چیز سر من و تو را بر يك بالش جمع نخواهد کرد؛ و براى هميشه از تو بيزارم!
آن گاه از بستر خويش برخاستم و كنار آن طشت كه سر مقدّس را در آنجا نهان كرده بود نشستم و در آنجا مجلس سوگوارى بر پا داشتم و گريستن آغاز كردم.
📋《فَوَ اللَّهِ مَا زِلْتُ أَنْظُرُ إِلَى نُورٍ مِثْلِ الْعَمُودِ يَسْطَعُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْإِجَّانَةِ وَ رَأَيْتُ طُيُوراً بِيضاً تُرَفْرِفُ حَوْلَهَا》
♦️به خداى سوگند كه در همان هنگام مى ديدم كه نورى تابناك و فروغى زيبا مانند ستون نورانی، از آسمان به سوى تشت مى تابد و پرندگان سپيد رنگ و زيبايى بر گرداگرد آن طشت در حال پروازند.(۳)
📚منابع :
۱)مثیرالاحزان ابن نما حلی، ص۸۵
۲)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۴۱۱
۳)مثیرالاحزان ابن نما حلی، ص۸۵
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
5⃣9⃣روز یازدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، #اسرای_کربلا به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد فرستاده شدند!👇
#روز_شمار_عاشورا
@AsnadolMasaeb