b6a143a0-335b-4585-85fb-d646dcd00689.mp3
6.09M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت2 /قسمت اول
⭕️ طمع ورزی 1⃣
🔺سه عامل از عوامل خفت و خواری در نهج البلاغه
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
🆔 @rayatolmahdi_qom
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
💠 آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است.
📒 نهج البلاغه، حکمت2
🌹شرح #حکمت2 (۱)
🔻امیر المومنین سه عامل از عوامل خفت و ذلت در نهج البلاغه را بیان فرمودند.
1⃣ اول طمع: تفاوت طمع با حرص در این است که طمع کار به آنچه که از مال و قدرت و احترام و شهرت متعلق به دیگران است چشم دوخته است اما حریص دوست دارد مال و مقام بیشتری داشته باشه ، چه در دست دیگران باشه چه نباشد.
🔻شش اثر برای طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است:
1. خواری و ذلت:
1.1 در حکمت 2
1.2 درحمکت226 که فرمودند: « طمع کار همواره زبون و خوار است».
1.3 درانتهای بند 4 خطبه 160 که امیرالمومنین در مورد حضرت عیسی (ع) فرمودند: «آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید».
2. بردگی که بالاترین مصداق خفت و ذلت است: در حکمت 180 میفرمایند:«طمع ورزی بردگی همیشگی است»
3. آفت تفکر و بی اثر کردن عقلانیت :درحکمت 219 میفرمایند :« قربانگاه اندیشه ها زیربرق طمع ورزی ها است».
4.هلاکت :
4.1 در حکمت 275 می فرمایند: «طمع به هلاكت مى كشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت كند، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبى كه پيش از سيراب شدن گلو گيرش شد، و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت مى كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود».
4.2 در بند 14 نامه 31خطاب به فرزند عزیزشان فرمودند: «بپرهيز از آن كه مركب طمع ورزى، تو را به سوى هلاكت به پيش راند، اگر توانستى كه بين تو و خدا هیچ صاحب نعمتى قرار نگيرد، (یعنی امید و طمع به غیر خدا نداشته باشی) چنين باش، زيرا تو، روزى خود را دريافت مى كنى، و سهم خودت را بر مى دارى، و مقدار اندكى كه از طرف خداى سبحان به دست مى آورى، بزرگتر و با ارزش تر ازمال فراوانى است كه از دست بندگان دريافت مى کنی».
5. مقدم کردن دنیا بر آخرت یا به تعبیر قران کریم (فروختن آخرت باقی به دنیای فانی است): در بند 7 خطبه 91 در صفات والای فرشتگان می فرمایند: «طمع ها به آنان شبيخون نزده تا تلاش دنيا را بر كار آخرت مقدّم دارند».
6. ایجاد ناامیدی و یاس : در حکمت 108 در حالات قلب می فرمایند: «پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را از بین خواهد برد».
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
🆔 @rayatolmahdi_qom
#شهیدانه
⬅️ حاج حسین یکتا: بهت بگم #رفیق_بازی اونجا [توی جبهه] چجوری بود؟! میدیدی میرفتن توی بیابون باهمدیگه قبر کنده بودن! میدیدی میرفتن یهجایی سجاده پهن میکردن، باهمدیگه نماز میخوندن؛ میدیدی دوتایی باهمدیگه زیارت عاشورا میخونن؛ میدیدی دوتایی باهمدیگه دارن قول و قرار میذارن. میدیدی که اِ ؛ باهم صیغه عقد اخوت و برادری خوندن...
#اللهمعجللولیکالفرج
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
چرا نهج البلاغه؟.mp3
1.35M
🔈 چرا نهج البلاغه؟
✅ کسانی از فتنهای آخرالزمان، نجات پیدا میکنند که نهج البلاغه را خورده باشند!!
✅ نهج البلاغه قرآن و صحیفه سجادیه را به صحنه برمی گرداند!
✅ دوران ما شبیه ترین دوران به دوران امیرالمومنین است; پس روزگار، روزگار نهج البلاغه است!
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع/سال ۹۵
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
1_694329976.mp3
5.93M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش اول
⭕️ بخل 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
#حکمت_3 :
✨الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ .
💠 بخل ننگ و ترس نقصان است و تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند میسازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.
🔴 شرح: بخش اول
🔻در زمینۀ بخل، امیرالمؤمنین مطالب بسیار مهم و جالبی در نهجالبلاغۀ شریف دارند که در چند بخش ارائه میشود:
🔷1. تعریف بخل
بخل در مقابل سخاوت، یعنی در جایی که انسان وظیفه دارد ببخشد و عطا کند، مانعی از درون نگذارد که ببخشد و از اعطا خودداری کند.
🔷2. ماهیت بخل
امیرالمؤمنین معتقدند اگر صفت بخل در کسی تحقق پیدا کرد، آنجا کانون همۀ بدیها و عیبها خواهد بود.
🔹2.1 در حکمت 378 میفرمایند: «بخلورزیدن کانون تمام عیبها و مهاری است که انسان را بهسوی هر بدی میکشاند.»
🔹2.2 برای اینکه ذات پلید بخل را خوب ترسیم کنند و در ذهن ما حک کنند، در حکمت 195 زبالههای آلوده و متعفن را حاصل و نتیجۀ بخل میدانند. آن حضرت در حالی که در راه از کنار مزبلهای عبور میکردند فرمودند: «این همان است که بخیلان به آن بخل میورزند.» در روایت دیگری نقل شده است که: «این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت میکردید.»
🔹2.3 بر این اساس، امام بخل را از شعبههای جهل و بیعقلی و حماقت میدانند؛ لذا از بخیل تعجب میکنند و در حکمت 126 میفرمایند: «در شگفتم از بخیل؛ بهسوی فقری میشتابد که از آن میگریزد و سرمایهای را از دست میدهد که برای آن تلاش میکند. در دنیا مانند تهیدستان زندگی میکند، اما در آخرت مانند سرمایهداران محاکمه میشود.» یعنی رفتاری که بخیل انجام میدهد با آرزویی که دارد اصلاً سازگار نیست؛ یعنی اینکه بخیل برعکس آنچه در دل دارد و آرزومند است رفتار میکند.
🔻مولا همانگونه که بخل را اینقدر زشت میدانند، سخاوت را یکی از چهار ستون استوارشدن و محکمشدن دین و دنیا میدانند و در حکمت 372 به جابربنعبدالله انصاری میفرمایند: «ای جابر، استواری دین و دنیا به چهار چیز است:
1. عالمی که به علم خود عمل کند؛
2. جاهلی که از آموختن سر باز نزند؛
3. بخشندهای که در بخشش بخل نورزد؛
4. فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد.
پس هرگاه عالم علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد و هرگاه بینیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خود را به دنیا فروشد.»
🔹2.4 در منطق امیرالمؤمنین بخل و سخاوت (یعنی نبخشیدن و بخشیدن، انفاقنکردن و انفاقکردن) یکی از اسباب آزمایش الهی هستند؛ لذا دربند 5 خطبۀ 183، با استناد به آیۀ «ان تنصروا الله ینصرکم» و آیۀ دیگری درباره قرضالحسنه این نکته و آزمایش الهی را اینگونه بیان فرمودند: با اموال خود انفاق کنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید؛ چراکه خدای سبحان فرمود: «اگر خدا را یاری کنید، شما را پیروز میگرداند و قدمهای شما را استوار میدارد.» و فرمود: کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چندبرابر عطا فرماید و برای او پاداش بیعیبونقصی قرار دهد.» یاریخواستن خدا از شما بهجهت ناتوانی نیست، و قرضگرفتن خدا از شما برای کمبود نمیباشد. در حالی از شما یاری خواسته که: «همۀ لشکرهای آسمان و زمین در اختیار اوست و خدا نیرومند و حکیم است.» و در حالی از شما طلب وام میکند که همۀ گنجهای آسمان و زمین به او تعلق دارد و خدا بینیاز و حمید است. بلکه خواسته است شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکورفتارتر است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
🆔 @rayatolmahdi_qom
#شب_جمعه
رسم است در دنیا کنار قبر مادر
آید پسر باچشم تر شب هایجمعه
اما ببین با پهلوی بشکسته زهرا
آید سر قبر پسر شب های جمعه
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 السلام علیکِ یا ام الحسنین 💢
#هیئت_هفتگی
💠 سخنران:
⬅️ خطیب توانا استاد #شحیطاط
💠 مداحان:
⬅️ کربلایی#جواد_مهدی
⬅️ کربلایی #علی_مهدوی
⏱ جمعه راس ساعت 18.15
⬅️ آذر. کوچه 114
⬅️ عمار یاسر. انتهای کوچه 6. سمت چپ. انتهای کوچه 5. حسینه بنی فاطمه
🚫 به ساعت مراسم توجه داشته باشید
🚫 ماسک فراموش نشود
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
🚫 ماسک فراموش نشود 🚫
هیئت رایةالمهدی عجل الله تعالی فرجه
🆔 @rayatolmahdi_qom
سخنرانی استاد شحیطاط_1.mp3
10.57M
گزارش صوتی
#سخنرانی
#هیئت_هفتگی
#پیشنهاد_دانلود
سخنران: استاد #شحیطاط
↩️ اثر محبت حضرت زهرا سلام الله علیها
اجرا شده در تاریخ 1399/10/19
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#حاج_قاسم_سلیمانی
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🆔 @rayatolmahdi_qom
روضه استاد شحیطاط _1.mp3
12.94M
گزارش صوتی
#روضه
#پیشنهاد_دانلود
مداح: حجة الاسلام #شحیطاط
اجرا شده در تاریخ 1399/10/19
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#حاج_قاسم_سلیمانی
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🆔 @rayatolmahdi_qom
بخل و احوال مردم آخرالزمان-شرح حکمت۳.mp3
4.27M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش اول
⭕️ بخل 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#اطلاع_رسانی
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
🆔 @rayatolmahdi_qom
🌹شرح #حکمت3 :
🔴 بخش دوم
🔷3. بخل و احوال مردم آخرالزمان:
میدانیم یکی از قواعد کلی قرآنی این است که هرچه فاصله از منبع دین و صدور دین و زمان رسول خدا و زمان صدور وحی بیشتر میشود، متأسفانه بر بدیها و کثرت بدها افزوده میشود و از خوبیها و تعداد خوبان کاسته میشود. امیرالمؤمنین در حکمت 468، با توجه به این قاعده، یکی از ویژگیهای زشت بسیاری افراد در آخرالزمان را حاکمشدن بخل میدانند: «مردم را روزگاری دشوار در پیش است که توانگر اموال خود را سخت نگه میدارد، در حالی که به بخلورزی فرمان داده نشده. خدای سبحان فرمود: ’بخشش میان خود را فراموش نکنید.‘ بدان در آن روزگار، بلندمقامان و نیکان خوار گردند.»
🔷 4. تعصب و خودمحوری؛ ریشۀ بخل
امیرالمؤمنین ریشۀ بخل را نوعی تعصب و خودمحوری و خودخواهی میدانند و در حکمت 120، وقتی روانشناسی طایفهای عرب را بیان میکنند و به طایفۀ بنیعبدالشمس یعنی همان بنیامیه میرسند، میفرمایند: «اما بنیعبدشمس دوراندیشتر و در حمایت مال و فرزندان توانمندترند و به همین جهت بداندیشتر و بخیلتر میباشند.» یعنی چون خوبیها را فقط برای خود و طایفۀ خودشان میخواهند و فقط خودخواه و خودمحورند، هم حیلهگرتر هستند تا بتوانند منافع دیگران را بهنفع خودشان مصادره کنند و هم خیلی بخیل هستند و از خودشان به دیگران چیزی نمیدهند.
🔷5 آثار فردی و اجتماعی بخل:
دربارۀ آثار بخل میتوان فرمایشهای امیرالمؤمنین را به دو بخش تقسیم کرد:
5.1 آثار فردی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین آثار فردی را در دو بخش بیان فرمودهاند:
🔹5.1.1 محرومیت از سخا و بخشش و جود و کرم: در خطبۀ 142، وقتی میخواهند سخاوت را بیان کنند، میفرمایند: «دست سخاوتمندی ندارد آنکس که از بخشش در راه خدا بخل میورزد»؛ یعنی انسان بخیل از فضیلت و ثواب و آثار دنیوی و اخروی سخاوت محروم است.
🔹5.1.2 تضییع حقوق و کفران نعمتها: کسی که بخل میورزد و ثروتمند میشود، قطعاً حقوق الهی را تضییع کرده تا به اینجا رسیده است؛ لذا در بند 1 خطبۀ 129 فرمودند: «به هر سو میخواهی نگاه کن. آیا جز فقیری میبینی که با فقر دستوپنجه نرم میکند یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران کرده و با بخلورزیدن در ادای حقوق الهی، ثروت فراوانی گرد آورده است؟»
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
🆔 @rayatolmahdi_qom
آثار اجتماعی بخل-شرح حکمت۳(1).mp3
4.69M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش اول
⭕️ بخل 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
🌹شرح حکمت3
🔴 بخش سوم
🔷5.2 آثار اجتماعی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین دو نکته را بیان میفرمایند:
🔹5.2.1 ناامیدی مردم از خیر مدیران و حاکمان جامعه: در بند 9 نامۀ 53، خطاب به جناب مالک اشتر مینویسند: «بین خودت و مردم خیلی حاجب و نگهبان و فاصله ایجاد نکن و تا میتوانی با مردم مستقیماً ارتباط بگیر.» سپس در تبیین دلیل این توصیه میفرمایند: «تو بههرحال یکی از دو نفر میباشی: یا خود را برای جانبازی در راه حق آماده کردهای که در این حال، نسبت به حق واجبی که باید بپردازی یا کار نیکی که باید انجام دهی ترسی نداری. پس چرا خودت را پنهان میکنی؟ یا مردی بخیل و تنگنظری، که در این صورت مردم به تو امیدی ندارند که بخواهند از تو درخواستی داشته باشند.»
🔹5.2.2 شکست امتها در حالی که همه بهظاهر مؤمن بودند: این بسیار نگرانکننده است. در بند 13 خطبۀ 192، وقتی میخواهند عبرت از گذشته را برای ما بیان فرمایند تا آماده باشیم، میفرمایند: «و از کارهایی که پشت آنها را شکست و قدرت آنها را در هم کوبید، مانند کینهتوزی با یکدیگر، پرکردن دلها از بخل و حسد، به یکدیگر پشتکردن و ازهمبریدن و دست از یاری هم کشیدن، بپرهیزید.»
🔷6 روش برخورد با بخیل
روش برخورد با بخیل را حضرت در دو جنبۀ فردی و مدیریتیاجتماعی دستهبندی کردهاند. گاهی در حوزۀ ارتباطات فردی خودمان با بخیل مواجه هستیم و باید بدانیم چه رفتاری در برابر او انجام دهیم و گاهی بهعنوان مدیر یا حاکم یا کارگزار نظام، در برابر افراد بخیل وظیفهای داریم.
🔹6.1 روش برخورد با بخیل در حوزۀ فردی
🔹6.1.1 کسی که بخل واقعاً ملکۀ وجودی او شده است: در حکمت 38 خطاب به اماممجتبی علیهالسلام میفرمایند: «از دوستی با بخیل بپرهیز؛ زیرا آنچه سخت به آن احتیاج داری از تو دریغ میدارد»؛ یعنی با آدمی که بخل ملکۀ وجودی او شده است اصلاً دوست نشو.
🔹6.1.2 کسی که آدم یا دوست خوبی است و گاهی از او رفتار بخیلانه سر زده و بخل سیرۀ او نشده است: در بند 15 نامۀ 31 به امام مجتبی علیهالسلام مینویسند: «چون برادرت از تو جدا گردد، تو پیوند دوستی را برقرار کن؛ اگر روی برگردانَد، تو مهربانی کن و اگر بخل ورزد، تو بخشنده باش»؛ یعنی با او نباید قطع رابطه کنی، بلکه باید در مقابل ببخشی تا برگردد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_معصومه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
🆔 @rayatolmahdi_qom
🔺 اگر نهج البلاغه به درستی در جامعه ما ترویج شده بود...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
🔴 خواص بی خاصیت‼️
💠 همانا پست فرمانداری برای تو وسيله آب و نان نخواهد بود، بلكه امانتی است در گردن تو، بايد از فرمانده و امامت اطاعت كنی؛ تو حق نداری نسبت به رعيت استبداد ورزی و بدون دستور به كار مهمی اقدام نمایی، در دست تو اموالی از ثروتهای خدای بزرگ و عزيز است، و تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری ، اميدوارم برای تو بدترين زمامدار نباشم، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، نامه۵
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
زهد احمقانه.mp3
3.69M
🔈 زهد احمقانه!!
- دیانت چه ربطی به سیاست دارد؟
- حق را باید با شاخص هایش پیدا کنی نه اشخاص!!
- در طوفانهای آخر الزمان این نهج البلاغه راه نجات ماست!!
🎙 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🗓 ۲۵/مهر/۹۹
⏱مدت زمان: ۳:۵۰ ثانیه
#پیشنهاد_دانلود
📥دریافت صوت کامل سخنرانی با موضوع: « زندگی در تاریخ تحول جهان ۵ »👇👇
https://eitaa.com/asaremahdavi_arfae/2567
🆔 @rayatolmahdi_qom
1_378779935.mp3
7.03M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش اول
⭕️ بخل 4⃣
🔺روش برخورد با بخیل در حوزه مدیریتی و مسئولیتی
🎙حجت الاسلام مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 @rayatolmahdi_qom
🌹شرح حکمت3
🔴 بخش چهارم:
🔶6.2 روش برخورد با بخیل در حوزۀ مدیریتی و مسئولیتی
🔸6.2.1 امیرالمؤمنین به ما آموختهاند که مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی اولاً به هیچ بخیلی (کسی که بخل ملکۀ وجودی او شده است) نباید مسئولیتی بدهند. در بند 3 خطبۀ 131 فرمودند: «همانا دانستید که سزاوار نیست بخیل بر ناموس و جان و غنیمتها و احکام مسلمین، ولایت و رهبری یابد و امامت مسلمین را عهدهدار شود، تا در اموال آنها حریص گردد»؛ یعنی اگر بخیل حاکم شد، دائماً به مردم فشار میآورد تا اموال آنها را تصاحب کند.
🔸6.2.2 نکتۀ دوم اینکه مدیران جامعه حتی حق مشورتکردن با بخیل را ندارند. امیرالمؤمنین در بند 6 از نامۀ 53 به مالک اشتر مینویسند: «بخیل را در مشورتکردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری بازمیدارد و از تنگدستی میترساند.»
🔸6.2.3 امیرالمؤمنین به مقابله با احتکار بازرگانان بخیل اشاره میکنند: «احتکار یعنی حبسکردن مایحتاج عمومی در زمانی که مردم به آن احتیاج دارند، با هدف افزایش قیمت.» ایشان در فصل سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع از بند 8 نامۀ 53، به مالک اشتر مینویسند: «این را هم بدان که در میان بازرگانان، کسانی هم هستند که تنگنظر و بدمعامله و بخیل و احتکارکنندهاند، که تنها با زورگویی به سود خود میاندیشند.»
✅نکته: اگر بخل واقعاً بخل باشد، در همۀ مصادیق زشت و بد است؛ اما در همۀ زبانها، در کلام فصیح وقتی میخواهند از صفت خوبی خیلی تعریف کنند، گاهی آن را به صفتی بد تشبیه میکنند؛ مثلاً ممکن است از انسانهای موفق و خوبی که برای وقت خود برنامهریزی دارند، شنیده باشید که من در صرف وقت خودم خیلی بخیل هستم. یعنی حاضر نیستم وقت تلف کنم. هدرندادن وقت خصلت خیلی خوبی است؛ اما برای نشاندادن اوج این خوبی، آن را به یک بدی در ذهن مخاطب، تشبیه میکند؛ یا میگویند فلان شخص در احترام به پدر و مادر خیلی وسواس دارد. میدانیم که وسواس خصلت خیلی بدی است؛ اما منظور این است که در احترام به پدر و مادر خیلی مراقب است و خواسته اوج این خوبی را برساند، آن را در قالب خصلت بدی که در ذهن مردم جلوه کرده است، بیان میکند و البته از جنبۀ حساسیت و دقت آن.
🔷با این نگاه، امیرالمؤمنین در حکمت 234 یکی از تفاوتهای زن و مرد را همین میدانند و میفرمایند: «برخی از نیکوترین خلقوخوهای زنان، زشتترین اخلاق مردان است؛ مانند تکبر، ترس، بخل. هرگاه زنی متکبّر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمیدهد و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ میکند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله میگیرد.» در این حکمت، بخل بهمعنای بخل بد نیست. اینکه زن در قبال زحمات شوهرش و اموال و دارایی او خیلی حساس است که هرجایی خرج نشود و به هرکسی داده نشود و حیف و میل نشود و هدر نرود، خیلی صفت خوبی است.
🔷اگر بند 6 نامۀ 53 (موضوع مشورتنکردن با بخیل) و موضوع حکمت 234 (تفاوت بانوان و آقایان) را کنار هم بگذاریم، به نکتۀ جالبی میرسیم: مولا در بند 17 نامۀ 31 به فرزند خودشان اماممجتبی(ع) مینویسند: «با زنان مشورت نکن.» دلیل آن چیست؟ در بند 6 نامۀ 53 فرمودند: «مدیران با بخیل مشورت نکنند»؛ چون بخیل واقعی تنگنظر است و نمیخواهد بگذارد از کنار این مسئول خیری به مردم برسد.
🔷چرا گفته با زن مشورت نکن؟ اولاً منظور مشورت در امور اجتماعی است و ثانیاً زن بهخاطر عشقی که به همسرش دارد و محافظت بیش از حد از اموال و دارایی خودش و همسرش، اگر مشاور شود ناخواسته طبق طبیعتش عمل میکند و این آثار سوئی دارد؛ لذا در حوزۀ کلان با زنان مشورت نکن، مگر زنی که این خصلت خودش را مدیریت کند و در حوزههای فردی و در جایگاه مناسب خودش به کار ببرد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
🆔 @rayatolmahdi_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسماللّٰهالرحمنالرحیم
💢 نقش حضرت زهرا در عالم... 😳
⬅️ سخنران: حجة الاسلام #ماهری
↩️ قسمت چهارم
#پیشنهاد_دانلود
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#اطلاع_رسانی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
مارا دنبال کنید
👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
🆔 @rayatolmahdi_qom
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 السلام علیکِ یا ام الحسنین 💢
📜 اقامه عزای فاطمیه 🥀
💠 سخنران:
⬅️ خطیب توانا استاد #مهدوی_ارفع
💠 مداحان:
⬅️ حاج محمدرضا #شمسآبادی
⬅️ حجةالاسلام #ستایشگر (شاقلانی)
⬅️ کربلایی #علی_مهدوی
⏱ از جمعه راس ساعت 18
↩️ ب مدت سه شب (الی شام شهادت)
⬅️ خیابان آذر. کوچه 114.
⬅️ عماریاسر، انتهای کوچه 6، کوچه 5
🚫 ماسک فراموش نشود
🚫 به مکان هیأت توجه داشته باشید
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
🚫 ماسک فراموش نشود 🚫
هیئت رایةالمهدی عجل الله تعالی فرجه
🆔 @rayatolmahdi_qom
سخنرانی استاد مهدوی ارفع_02.mp3
42.1M
گزارش صوتی
#سخنرانی
#فاطمیه_دوم
#شب_اول
#پیشنهاد_دانلود
سخنران: استاد #مهدوی_ارفع
اجرا شده در تاریخ 1399/10/26
#اطلاع_رسانی
#هیئت_رایة_المهدی
#هیئت_هفتگی
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#حاج_قاسم_سلیمانی
#هیئت_رایة_المهدی
#ابد_والله_یا_زهرا_ماننسا_مهدیا
#کارگروهرسانههیئترایةالمهدی
🆔 @rayatolmahdi_qom