eitaa logo
خِرَد ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
21 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✳️ بحث پیرامون اعتقادات بر مبنای فلسفه ✳️ رد شبهات آتئیسم و تفکرات ضد اسلامی ❓️شبهات یا سوالاتت رو اینجا بفرست👇 @ehsan14es 🗣 تبلیغ و تبادل: @mrarm315
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ارتباط ما با سیدالشهداء (ع) 🔹 در این سِری موضوع، به ارتباط حقیقی میان ما و سیدالشهداء میپردازیم و اینکه چرا باید عزادار ایشان باشیم ... 🔹 خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید :" من گنجی پنهان بودم که کسی مرا نمیشناخت، پس خلق کردم تا آنکه مرا بشناسند " 🔹 در این حدیث قدسی، هدف از خلقت عالم از جمله انسان، توحید معرفی میشود؛ یعنی اگر شخصی به مقام توحید نائل شود، به هدف از خلقتش دست یافته 🔹 اما مقام توحید، یک مقام دارای مراتب است؛ یعنی اینطور نیست که تمام افرادی که به توحید نائل میشوند یکسان باشند بلکه ممکن است درجات مختلفی از توحید برای هرفرد رقم بخورد 🔹 موسی کلیم، از پیامبران اولوالعزم الهی از خداوند متعال طلب میکند که "خداوندا ! بگذار تا تورا ببینم" یعنی ایشان از خداوند متعال طلب میکند که توحید بصری برایشان رقم بخورد و از توحید کلامی ترقی پیدا کند 🔹 اما خداوند در جواب او میفرماید : "مرا نخواهی دید"؛ این تازه جوابی است که خداوند به پیامبر خود میدهد چرا که قابلیت برای ظهور توحید بصری ندارد 🔹 پیروان موسی که حتی حق درخواست چنین امری را نداشتند، آیه قرآن میفرماید : "قوم موسی گفتند: خدای خود را به ما نشان بده و خداوند آنهارا به خاطر این سخنشان دچار رعد و برق کرد و عده ای هلاک شدند" 🔹 یعنی نه تنها پیروان ادیان قبل از اسلام، بلکه پیامبران آنها نیز نمیتوانستند به مقامات عالی از توحید برسند و‌کمال انسانی آنطور که خداوند میخواست، در هیچکدام ظهور پیدا نمیکرد 🔹 اما با ظهور اسلام و ولایت امیرالمومنین (ع) خداوند میفرماید "دین را برای شما کامل کردم"؛ نه تنها امیرالمومنین (ع) میفرمایند "من خدایی را که ندیده باشم نمیپرستم" بلکه این راه را برای شیعیان خود بازکردند 🔹 مقاماتی از توحید که برای هیچ کس قبل از پیامبر اسلام (ص) میسر نبود، به توسط ایشان و امیرالمومنین (ع) فتح شد و راه برای پیروان ایشان نیز مفتوح شد ❗️توجه داشته باشید که منظور از دیدن خداوند، دیدن با چشم عنصری نیست و معنایی دیگر دارد که در جای خود باید تفسیر شود !!! ❓اما سیدالشهداء (ع) در این میان چه نقشی دارند ؟! با ما همراه باشید ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
◾️ فرا رسیدن عاشورای حسینی را خدمت تمامی شیعیان آن حضرت بالاخص حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت عرض میکنیم 💔🥀 در کربلای معلی نائب الزیاره دوستان هستیم 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 نقش سیدالشهداء (ع) در سلوک فردی 🔹 گفتیم که راه وصول به توحید، به نحو اتمّ و اکمل بوسیله پیامبراکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع) باز شد و تا قبل از ظهور ایشان حتی این راه برای هیچ پیامبری باز نبود 🔹 اما این راه همچنان بعد از جناب پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) برای عموم باز نبود و تنها تعداد کمی از مسلمانان در اثر عبادات و ریاضات شاقه، میتوانستند درجات کمال را به نهایت برسانند نظیر جناب سلمان که امیرالمومنین (ع) در شان ایشان میفرمایند : "ایمان ده مرتبه دارد که سلمان تمام این ده مرتبه را به دست آورده" 🔹 قبلا عرض کرده بودیم که تمام اهل بیت (علیهم السلام) یک حقیقت هستند و یک نور واحد بودند 🔹 سیدالشهداء (ع) ظهور رحمت جناب پیامبر (ع) و امیرالمومنین (ع) هستند؛ یعنی ایشان، راه کمال را بنحو اکمل برای همگان باز کردند 🔹 شخصی که قرار بود مسیری پر پیچ و خم را طی کند و خیلی از ریاضات شاقه را متحمل شود و مشخص هم نبود که به کمال برسد یا نه، اکنون با ریختن قطره اشکی برای امام حسین (ع) تمام آن مسیر را طی میکند 🔹 راهی که برای انبیاء عظام، با تمام عزت و شانی که محضر خداوند داشتند، بسته بود؛ به برکت سیدالشهداء (ع) برای عموم باز شده 🔹 مستندات روایی در این زمینه آنقدر زیاد است که از ذکر آن در این مختصر معذوریم و شما را ارجاع میدهم به مطالعه کتاب "کامل الزیارات" 🔹 لذا پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: "علمای امت من از انبیاء بنی اسرائیل افضل هستند" ادامه دارد ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 نقش سیدالشهداء (ع) در سلوک فردی ۲ 🔹 همانطور که عرض شد، به برکت حقیقت حضرت رسول (ص) و ولایت جناب امیرالمومنین (ع) هرکس بر مصیبت پسر ایشان جناب سیدالشهداء (ع) گریه کند، مسیر کمال را طوری طی میکند که انبیاء اولوالعزم از آن عاجز بودند 🔹 البته که این اشک برای سیدالشهداء (ع) باید خالصا للّه باشد و نمیبایست که برای ریا باشد 🔹 در دستگاه سیدالشهداء (ع)، اگر خالص باشیم و همچنین سلیقه های شخصی خود را در این دستگاه اِعمال نکنیم، در مسیری قدم برداشتیم که غرض اصلی خداوند از خلقت، همان بوده؛ آن هم به بهترین شکل !!! در ادامه، به عناوینی که اهل بیت (ع) در عزای سیدالشهداء (ع) بدان توصیه کردند اشاره خواهیم کرد ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
◼️ ٢۵ مورد از عناوینی که در روایات عزاداری توسط معصومین انجام شده یا بدان دستور داده شده عبارتند از: ١. لُبس السَواد (یعنی لباس حزن و مشکی پوشیدن) 📚 المحاسن ج‏٢، ص ۴٢٠ کامل الزيارات ص ۶٨ ٢. ترک تَبَسُّم (لبخند) 📚 کامل الزیارات، ص ١٠١ ٣. ترک خنده 📚 ألامالي للصدوق، ص ١٢٨ ۴. همّ و غم و حُزن، ظاهرا و باطنا 📚 الأمالی للصدوق، ص ١٣٠ ۵. إحتراق، سوختن قلب كامل الزيارات ص ٣٢۵ 📚 کافی ج ۴ ص ۵٨٣ ۶. تَسَلُّب و حلّ الازرار و کشط الاکمام ، تشبه به ماتم زدگان و بازنمودن دکمه لباس و بالا زدن آستین 📚 وسائل الشيعة ج‏ ٨ ص ٩٠ ٧. نُدبه، نوحه و زاری کردن 📚 المزار الكبير ص ۵٠١ ٨. تَباکی، تَشبه و تحمیل نفس بر گریستن 📚 كامل الزيارات ص ١٠۵ ثواب الأعمال ص ٨٣ ٩. عَبرة ، دَمعة، ذرفة، جاری شدن قطره اشک ولو به مقدار بال مگس 📚 کامل الزیارات ص ١٠١ ١٠. بکاء 📚 كامل الزيارات ص ١٠۴ ١١. إبکاء ،گریاندن 📚 همان ادامه در بخش دوم ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
◼️ ادامه ٢۵ مورد از عناوینی که در روایات عزاداری توسط معصومین انجام شده یا بدان دستور داده شده عبارتند از: ١٢. إنشاد شعر: سرودن شعر 📚 كامل الزيارات ص ١٠۴ ١٣. مرثیه: در عزا گریستن و برشمردن اوصاف او 📚 کامل الزیارات ص٣٢۶ بحارالانوار ج۴۵، ص٢۵٧ ١۴. لَطمه و سُفره و خَدشه و خَمشه: بر سر و صورت یا پوست هر جایی از بدن با هر چیزی ضربه زدن و خراشیدن 📚 تهذيب الأحكام، ج‏٨، ص٣٢۵ بحار الأنوار، ج‏٩٨، ص ٢۴٠ ١۵. ضَجّه: ناله و زاری 📚 المزار الكبير، ص ۵٧٨ ١۶. عَجّه و عَویل: فرياد بلند و گریه بلند 📚 همان ١٧. صَرخِه: فریاد و صیحه شدید 📚 الكافي، ج‏۴، ص ۵٨٣ ١٨. جزع: جامع صرخه و عویل و لطم و جَزّ الشعر 📚 الأمالي للطوسي ص١۶٢ ١٩. شَهقه و خنق: نعره شدید تا حدی که به خفگی یا مرگ نزدیک شود 📚 ثواب الأعمال ص٢١۶ بحارالانوار ج۴٣ ص١۵۵ ٢٠. زُفرَة: رفت وآمد نفس برآمده از غصه همراه با صدا به گونه ای که دنده ها بالا و پایین رود. 📚 کامل الزیارات، ص٢٣۴ ٢١. شَقّ الجَیْب: گریبان دریدن و چاک زدن 📚 تهذيب، ج‏٨، ص٣٢۵ ٢٢. جَزّ الشعر: کندن موی سر 📚 الأمالي للطوسي ص١۶٢ ٢٣. هَلع: شدیدترین حالت جزع و بی قراری 📚 کامل الزيارات، ص٢۶١ ٢۴. برگزاری مجلس روضه 📚 بحار الأنوار، ج‏۴۵، ص٢۵٧ ٢۵. پخت غذا و اطعام دادن 📚 المحاسن، ج‏٢، ص۴٢٠ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
❌ خرج برای امام حسین (ع) یا کمک به مردم ؟؟؟ 🔹 بعد از توضیحاتی که دادیم، برمیگردیم به سوالی که در صدد پاسخ به اون بودیم ... ❓چرا با وجود اینکه در کشور نیازمندانی وجود دارند که حتی قادر به تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود نیستن، شیعیان مبالغ هنگفتی صرف اقامه عزاداری سیدالشهداء (ع) و نذورات ایام محرم و صفر میکنن ؟! چرا این هزینه ها رو صرف کمک به این افراد یا درمان افراد بیمار و بی بضاعت نمیکنن ؟!!! 🔹 الآن پاسخ به این سوال باید براتوت راحت باشه؛ چرا که توضیح داده شد که طبق حدیث قدسی، هدف از خلقت انسان، وصول به مقام توحیده و مقام توحید جز به مسیر اهل بیت (ع) طی نمیشه 🔹 و خود اهل بیت (ع) به ما دستور دادن که این عزاداری ها همواره باید دایر باشن تا این غرض مهم (وصول به توحید) در ساختار کَلان تامین بشه 🔹 حفظ این عزاداری ها و اقامه آن، غرض خداوند از آفرینش را به بهترین شکل تامین میکنن؛ پس حتی اگر هزاران نفر از گرسنگی بمیرن، در مقایسه با این اتفاق بزرگ بسیار کوچک خواهد بود و نباید سبب بشه تا سستی در اقامه عزاداری سیدالشهداء (ع) بوجود بیاد ادامه دارد ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
❌ خرج برای امام حسین (ع) یا کمک به مردم ؟؟؟ (قسمت دوم) 🔹 خداوند متعال در حدیث قدسی دیگری میفرماید که "ای انسان ! من تمام موجودات را برای تو خلق کردم و تورا برای خودم" 🔹 این حدیث نیز به نحو دیگری بیانگر این معناست که "کمال انسان، در وصول به مقام توحید نهفته است" و همچنین "تمام موجودات در عالم هستی خلق شده اند تا به این غرض جامه عمل بپوشانند" 🔹 پس اگر کسی به مقام توحید نائل شود، غرض خداوند از خلقت را به نوبه خود حاصل کرده 🔹 اما عزاداری در دستگاه سیدالشهداء، داستان متفاوتی دارد؛ در این عزا، مقام توحید نه برای یک نفر، بلکه بصورت کلان و برای جامعه عزاداران ایشان اتفاق میافتد 🔹 حالا فرض کنید ما مبلغ محدودی پول داریم و تنها یک انتخاب داریم؛ ۱. خرج برای اقامه عزای سیدالشهداء (ع) ۲. کمک به افراد بی بضاعت 🔹 هرچند که کمک به افراد بی بضاعت کاری بسیار پسندیده و رفتاری دینی و انسانی است اما بهیچ عنوان بر اقامه عزای سیدالشهداء (ع) اولویت ندارد چرا که این کار، نهایتا یک کار خداپسندانه و انسان دوستانه است اما اقامه عزای سیدالشهداء سبب نائل شدن به غرض خلقت عالم، یعنی "وصول به مقام توحید" است 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔹 یکی از اعتقادات شیعه، علم غیب امام معصوم (ع) است ، با در نظر گرفتن این نکته، یعنی جناب سیدالشهداء (ع) علم داشتند که اگر به سمت کوفه میرفتند چه پیش خواهد آمد ... ❓پس با این حال، آیا حرکت ایشان از مدینه به سمت کوفه منطقی بود ؟! آیا نمیتوانیم از این واقعه، چنین برداشت کنیم که امام معصوم (ع) علم غیب ندارد و این اعتقاد شیعه، دروغی بیش نیست ؟! جوابی به ذهنتون میرسه ؟!🤔 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 کرامات اولیاء الهی (ع) 🔹 همونطور که میدونید، به اعتقاد شیعه انسان هرچقدر از احکام جسمانی بدور باشه و رسیدگی بیشتری نسبت به روح خود داشته باشه و در مسیر سلوک الهی گام برداره، روح بر جسم غالب میاد و احکام روحانی در شخص به چشم میخوره 🔹 انسان در این هنگام ممکنه قدرت های خارق العاده هی هم پیدا کنه مثلا اینکه بتونه به چشم برهم زدنی، مسافت های بسیار طولانی رو طی کنه که از این قدرت های خارق العاده به "کرامت" تعبیر میشه 🔹 از جمله کرامات بسیار بلندی که کمتر کسی از اولیاء از آن برخوردار است، "علم غیب" است؛ یعنی آنکه شخص بداند دقیقا چه چیزی در آینده رقم خواهد خورد ❓اما آیا اولیاء الهی، بعد از اینکه به لطف الهی "علم غیب" پیدا کردند، زندگی آنها تغییر شگرفی پیدا میکند ؟! آیا اگر ولی الهی بداند که فردا در حین رانندگی دچار سانحه میشود، از رانندگی خودداری میکند ؟! 🔹 برای جواب به این سوال در ادامه این مطلب باما همراه باشید ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 کرامات اولیاء الهی (ع) ۲ 🔹 شاید ما فکر کنیم، کسانی که به قدرت های الهی و خارق العاده دسترسی دارند، چه خوش زندگی و عیشی خواهند داشت ... 🔹 شخصی که "کیمیاء" بلده، در کمتر از ساعتی کوهی از مس رو به طلا تبدیل میکنه و کسی که از آینده خبر داره میتونه هر ناخوشی رو از خودش دور کنه و ... 🔹 درحالیکه وقتی یک ولیّ الهی رو از نزدیک ببینید قطعا از تضاد بین اون چیزی که دیدید و اون چیزی که فکر میکردید تعجب خواهید کرد؛ چرا که میبینید این ولیّ الهی و عالم ربّانی، اصلا توجهی به اینگونه کرامات نمیکند ... 🔹 قصد و غرض او فقط و فقط باریافتن به مقام توحیده؛ به مقامی که در اون جز خداوند دیده نمیشه؛ این اولیاء الهی، کمترین توجه رو به خودشون دارن چرا که هرگونه خودپرستی و خودستایی، سبب میشه که در مقابل خداوند متعال، احساس وجود کنن و در نگاه ولیّ الهی چه کفری بالاتر از این ؟!!! ❓ لذا وقتی خود را نبیند، چگونه کرامات خودرا ببیند و از آنها استفاده کند ؟! 🔹 در احوالات پیامبر اکرم (ص) ذکر شده که وقتی غریبه ای وارد بر جمع ایشان میشد، نمیفهمید که پیغمبر کدام شخصند ... آنقدر که ایشان شبیه به انسان های عادی بودند قابل تشخیص از دیگران نبودند برخلاف پادشاهان طول تاریخ که ظاهری بسیار متمایز از باقی افراد داشتند 🔹 امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه در شان اولیاء الهی میفرمایند که : "تو وقتی آنها را میبینی تفاوتی میان آنها و مردم عادی حس نمیکنی، آنها ظاهرشان با شماست ولی باطنشان دائما مشغول خداست" 🔹 یعنی اینطور نیست که ولیّ الهی بعد از دستیابی به قدرت های خارق العاده زندگی متفاوتی از بقیه مردم پیدا کند بلکه این افراد همچنان در اوج عبودیت و بندگی خداوند بسر میبرند ادامه دارد ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 کرامات اولیاء الهی (ع) ۳ 🔹 قضیه از این قراره؛ ولی الهی، وقتی صاحب کرامتی میشه (یعنی به اذن پروردگار صاحب قدرت خاصی میشه) اینطور نیست که چپ و راست از این کرامت یا کرامات خود استفاده کنه، بلکه تنها زمانی از آنها استفاده میکنه که مامور به انجام این کار باشه ❓چرا ؟! 🔹 چون اولیاء الهی، کسی را جز خداوند نمیبینن ... بنابراین در دایره ی وجود کسی جز خدا اراده بر کاری نمیکنه ... اونها به هیچ عنوان از خودشون کاری رو انجام نمیدن ... 🔹 وقتی کسی خودش رو نبینه و سراسر خدا ببینه، نمیتونه اراده بر انجام کاری کنه مگر اینکه خداوند اراده بر کاری کنه ... 🔹 این است که فرمودند : "وقتی خدا بخواهد ما میخواهیم و وقتی ما میخواهیم که خدا بخواهد "؛ یعنی هیچ خواستی از ما صورت نمیپذیره مگر اینکه خواست خدا باشه ... 🔹 حق هم همینه ... وقتی انسان به اوج کمال برسه میبینه که یک موجود بی نهایت سراسر عالم رو فرا گرفته و تمام موجودات شانی از شئون اون موجود بی نهایت هستن ... هیچ کاری از هیچ کسی برنمیاد مگر به خواست اون موجود بی نهایت ... ادامه دارد ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 حرکت سیدالشهداء (ع) از مکه به سمت کوفه 🔹 جناب سیدالشهداء (ع) که به دلیل فشار حکومت بنی امیه (لع) از مدینه خارج شده بودند و قصد حج کرده بودند، متوجه میشن که افراد یزید، قصد کشتن ایشان را در شهر مکه دارن 🔹 لذا حضرت سیدالشهداء (ع) قصد خودشون رو از حج واجب به حج عمره بدل میکنن و عزم سفر عراق میکنن 🔹 در این هنگام برخی از دوستان حضرت سیدالشهداء به ایشان اعتراض میکنن که " چرا قصد سفر به عراق میکنید؟ " جناب سیدالشهداء (ع) نامه هایی که از کوفیان به دست ایشان رسیده بود رو به این افراد نشون دادن که مضمون تمامی این نامه ها این بود: "ای حسین! به سمت ما بیا که باغ های ما سرسبز شده و میوه های ما رسیده... مردم کوفه تشنه حکومت تو هستند" 🔹 اما وقتی جناب محمد بن حنفیه، برادر سیدالشهداء به ایشان اعتراض میکنن که " برادر جان! تو میدانی که مردم کوفه بیعت شکن ترین مردم هستند پس چرا میخواهی به کوفه بروی؟! "، حضرت سیدالشهداء (ع) جوابی متفاوت میدهند که : "همانا خداوند اینطور خواست که مرا کشته ببیند" 🔹 محمد بن حنفیه ادامه میدهد که :"پس چرا اهل و عیال خود را بهمراه میبری؟! "، ایشان فرمودند:"همانا خداوند اینطور خواست که آنهارا اسیر ببیند" 🔹 سیدالشهداء (ع) که جان عالمیان به فدای او، چگونه با علم غیب از کشته شدن خود اجتناب کنن درحالیکه خدا میخواد ایشان رو در خون خود غلطان ببینه؛ چگونه سیدالشهداء (ع) چیزی رو اراده کنه که خداوند نمیخواد ؟! 🔹 خداوند متعال بوسیله قتل سیدالشهداء (ع) راه رسیدن به توحید رو برای عموم شیعیان امیرالمومنین (ع) به شکلی باز کرد که پیامبران اولوالعزم به حال شیعیان ایشان غبطه میخورند و این خواست خدا و سیدالشهداء (ع) بود ... در ادامه جواب دیگری به شبهه فوق الذکر خواهیم داد ... باما همراه باشید 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 حرکت سیدالشهداء (ع) از مکه به سمت کوفه (بخش ۲) ❓عرض شد که در رابطه با حرکت جناب سیدالشهداء (ع) سوالی وجود دارد و آن، این است که: "چرا با وجود اینکه ایشان علم داشتند در آینده چه اتفاقی برای ایشان در کوفه خواهد افتاد، باز هم بهمراه خانواده خود به سمت کوفه حرکت کردند ؟!" 🔹 در متون گذشته توضیح دادیم که علم غیب داشتن، به این معنا نیست که شخص بداند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد تا آنکه خودش رو از ضرر و زیان بدور نگه داره 🔹 اما در این متن جواب دیگری به این سوال خواهیم داد؛ اصلا گیریم که سیدالشهداء (ع) به واسطه علم غیب خود، باید از این حادثه جلوگیری میکردند؛ سوال این است که: "سیدالشهداء چکار میتوانستند بکنند ؟!" 🔹 ایشان حتی اگر به کوفه نمیرفتند و در مدینه یا مکه میماندند، قطعا توسط ماموران یزید در مکه یا مدینه به قتل میرسیدند و خانوادشان به اسارت گرفته میشد ... 🔹 اصلا دلیل اصلی مهاجرت ایشان از مدینه به مکه و از مکه به کوفه همین بود ... 🔹 توضیح دادیم که سیدالشهداء (ع) به این دلیل از مکه خارج شدند که متوجه شدند گروهی از سمت یزید ملعون، ماموریت به قتل ایشان پیدا کردند و ایشان برای حفظ احترام کعبه و برای بدور ماندن سرزمین امن الهی از وقوع جنگ، قصد خود را از حج تمتع به عمره تغییر دادند و از مکه خارج شدند 🔹 یعنی در سرزمین اسلامی‌ که تحت سلطه یزید، قرار داشت هیچ نقطه ی امنی برای سیدالشهداء (ع) وجود نداشت و هرجا که میفرفتند، جان ایشان و خانوادشان در معرض تهدید قرار داشت 🔹 تنها جایی که به ظاهر، نقطه ی امنی برای سکونت ایشان قلمداد میشد، کوفه بود که با نامه های زیادی اذعان کرده بودند که از حکومت فاسد بنی امیه به سطوه آمدند و مشتاق حکومت جناب سیدالشهداء (ع) هستند ... ❓پس آیا راه دیگری برای ایشان جز مهاجرت به سمت کوفه وجود داشت ؟؟؟!!! 🤔 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔹 بعد از تبیین معنای توحید و نبوت و اثبات این دو امر، نوبت به بحث امامت میرسه... 🔹 همونطور که میدونیم، امامت، یکی از اصول اعتقادات تشیع هست ... 🔹 برخی هم سبب انشعاب دین اسلام به تشیع و تسنن رو همین بحث امامت میدونن؛ بر اساس گفته های این عدّه، اختلاف شیعه و سنی فقط در پذیرش و عدم پذیرش امر امامت هست درحالیکه اینطور نیست و در جای خودش توضیح میدیم که حتی در اعتقاد به توحید و نبوت هم اختلاف شگرفی بین شیعه و سنی وجود داره 🔹 اما برای اثبات "امامت"، ابتدا باید تعریف درست و جامعی از اون داشته باشیم تا بتونیم بر سر این بحث کنیم که آیا چنین امری ضرورتا باید در عالم واقع موجود باشه یا خیر... 🔹 لذا در آینده به تعریف امر "امامت" خواهیم پرداخت باما همراه باشید... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 تعریف امامت 🔹 امامت در لغت به معنای پیشوایی و رهبری است. در زبان عربی، کلمه امام، به معنای فرد یا چیزی است که به او اقتدا می شود از این رو قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص )، امام جماعت و... که همگی پیشوای گروهی هستند، امام اند 🔹 اما منظور ما از واژه "امام"، چیزی فراتر از این معناست؛ 🔸 برای مثال وقتی گفته میشه:"علی بن ابی طالب امام اول شیعیان است"، آیا منظور اینه که ایشان صرفا یک رهبر و پیشوا برای عده ای بودن؟ پس فرق ایشان با یک سیاستمدار ساده چیه؟ 🔹 پس امامت در اینجا معنا و مفهوم تازه و عمیق تری پیدا میکنه؛ امامت در اصطلاح‌ به معنای اینه که: "یک شخص از سمت خدا به جانشینی پیامبر انتصاب پیدا کنه و رهبر مردم در امور دینی باشه" 🔹 حالا که تعریف امامت رو متوجه شدیم، نوبت به این میرسه که ببینیم "آیا لزومی داره که چنین شخصی وجود داشته باشه یا خیر؟" با ماهمراه باشید... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 ضرورت امامت 🔹 مفهوم امامت رو براتون توضیح دادیم و متوجه شدید که منظور ما از امامت در اصول عقائد اسلامی چیه (اگر خاطرتون نیست میتونید از اینجا مطالعه کنید) 🔹 حالا میخوایم ضرورت امامت رو براتون اثبات کنیم ... ❓اصلا چه ضرورتی وجود داره که بعد از وفات پیامبر اسلام (ص) و آله، افرادی بعنوان پیشوا و رهبر دینی مردم وجود داشته باشن ؟! 🔹 جواب به این سوال، میطلبه که یکبار دیگه مطلب "تحریف قرآن" رو که قبلا خدمتتون عرض کردیم، به یاد بیاریم (از اینجا مطلب تحریف قرآن رو مطالعه کنید) 🔹 قبل از اینکه بخوایم ضرورت امامت رو اثبات کنیم، باید تصدیق کنیم که کتاب قرآن که به دست ما رسیده، یک کتاب آسمانی هست و تحریفی در اون صورت نگرفته 🔸 با این مقدمه میتونیم به استدلال و برهان برای اثبات امامت بپردازیم با ما همراه باشید ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 ضرورت امامت (بخش دوم) 🔹 بعد از اثبات این مطلب که قرآن کریم، کتابی هست که فرستاده شده از سمت خدای حکیم و نامتناهیه، و هیچگونه تحریفی در اون رخ نداده، از متن این کتاب آسمانی برای اثبات امر "امامت" استفاده میکنیم 🔹 قرآن کریم در آیه ۹ام از سوره حجر میفرماید: "إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ" یعنی؛ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺁﻥ [ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻭ ﺯﻭﺍﻝ ] ﻫﺴﺘﻴﻢ 🔹 قرآن کریم وعده کرده که برخلاف ادیان پیشین که کتابهاشون به دست بزرگانِ دین به تحریف کشیده شد، هیچ تحریفی در اون صورت نخواهد گرفت و بدون کوچکترین انحراف باقی خواهد موند 🔹 برای عملی شدن این وعده، باید افرادی بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) باشن تا اجازه ندن که بعضی از انسانهای سودجو ریاست دین اسلام رو بدست بگیرن و در جهت منافع خودشون این کتاب رو اونطور که میخوان تغییر بدن 🔹 باید اشخاصی از سمت خود پیامبر اسلام (ص) به منصب امامت نصب میشدن، تا بعد از ایشون مردم برای فهم حقائق دین به اونها رجوع کنن و همچنین این افراد اجازه تحریف کتاب خدا رو به عده ای سودجو و منفعت طلب نده 🔹 اگر این اتفاق نیفته هرشخصی بعد از پیامبر اسلام (ص) ادعا میکنه که من مرجع دینی بعد از پیامبر هستم و منم که میتونم به سوالات شما راجع به دین پاسخ بدم، و برای اثبات ادعای خودش بگه که من سالیانی در کنار پیامبر بودم و هیچکس از من به دین آگاه تر نیست ... 🔹 و وقتی پیامبر خودشون شخص خاصی رو به عنوان مرجع دینی بعد از خودشون انتخاب نکردن، ما نمیدونیم که کدوم یک درست میگن و در بین حرف های ضد و نقیض این افراد که هرکدوم با توجه به منافع شخصی خودشون صحبت میکنن، متحیّر میمونیم و نمیتونیم به حقائق دین الهی که کاملترین برنامه برای رسیدن به کمال انسانی هست رو بدست بیاریم 🔹 همین سبب میشه تا تفسیرهای متفاوت و خوانش های مختلف از متن قرآن صورت بگیره و بساط تحریف قرآن بوجود بیاد ... 🔹 پس پیامبر اکرم (ص) برای عملی کردن وعده قرآن مبنی بر عدم تحریف این کتاب شریف، باید بعد از خود جانشینانی رو برای مردم معرفی کنه تا از هرگونه انحراف در دین اسلام بعد از عمر شریف ایشان جلوگیری بکنن 🔹 اما دلایل ضرورت امامت ختم به همین یک دلیل نمیشه، پس برای شنیدن باقیِ براهین امامت با ما همراه باشید ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش سوم) 🔹 در بخش گذشته، استدلال اول بر مساله امامت رو مطالعه کرید؛ در این بخش استدلال دیگه ای طرح میشه که البته این استدلال هم مثل برهان گذشته با استنادی بر آیه قرآن شروع میشه 🔹 قرآن کریم در آیه ۷ از سوره آل عمران میفرماید: "هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ" یعنی : ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ بخشی ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ، ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻛﻠﻤﺎتیﺻﺮﻳﺢ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ] ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺻﻞ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻧﺪ ، ﻭ بخشی ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻛﻠﻤﺎﺗﺶ ﻏﻴﺮ ﺻﺮﻳﺢ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺳﺖ ] ولی کسانی ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻠﻮﺑﺸﺎﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍی ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰی ﻭ ﻃﻠﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮِ [ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺘﺸﺎﺑﻬﺶ ﭘﻴﺮﻭی ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭﺍقعی ﻭ حقیقی ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ [ ﻭ ﭼﻴﺮﻩ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﻨﺶ ]نمیدانند، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ، ﻫﻤﻪ [ ﭼﻪ ﻣﺤﻜﻢ ، ﭼﻪ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ] ﺍﺯ ﺳﻮی ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎﺳﺖ . ﻭ [ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ] ﺟﺰ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ . 🔹 در این آیه، خود قرآن کریم حقیقتی رو دررابطه با خودش بیان میکنه که بعضی از آیات این کتاب، نیاز به تبیین و روشنگری داره و تنها بوسیله اهل علم میشه پرده از مفاهیم حقیقی این آیات برداشت ... 🔹 به این دسته از آیات، "آیات متشابهات " گفته میشه و در مقابل، آیاتی که مفاهیم روشنی دارن و نیاز به تبیین ندارن ، "آیات محکمات" اسم دارن 🔹 خداوند کتابی رو برای هدایت بشر فرستاده (سوره بقره / آیه ۷ : ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ) ، اما این کتاب برای هدایت بشر، به تنهایی کافی نیست چرا که خودِ این کتاب اذعان داره که من نیاز به یک مُبَیِّن دارم؛ احتیاج دارم تا شخصی باشه و آیات متشابهات رو ترجمه و تفسیر کنه و تا وقتی چنین شخصی نباشه، معنا و مفهوم بسیاری از آیات به درستی فهمیده نمیشه ... 🔹 پس لازمه که خداوند حکیم که کار بیهوده و خلاف حکمت از او سر نمیزنه، وقتی که چنین کتابی رو نازل میکنه، افرادی که به مفاهیم حقیقی آیات متشابهات علم دارن رو هم در بین مردم بفرسته تا غرض او که هدایت خلق بود تامین بشه ... و گرنه آیات متشابهات بدلیل مفاهیم متعددی که میتونن داشته باشن و خوانش های مختلفی که از اونها ممکنه صورت بگیره، اگر بوسیله یک سری از افراد الهی تبیین و توضیح داده نشن، چه بسا سبب انحراف بشن نه هدایت ... این استدلال به اینجا تموم نمیشه و ادامه داره، پس با ما همراه باشید ... ❤️ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش چهارم) 🔹 در بخش گذشته توضیح دادیم که آیات زیادی از قرآن کریم، نیاز به توضیح و تبیین داره و بدون وجود یک مُبَیِّن، قرآن کریم، غرض اصلی خودش که هدایت هست رو از دست میده ❓ حالا ممکنه این سوال پیش بیاد که چرا این مُبَیِّن حتما باید افرادی غیر از پیامبر باشن ؟! چرا همون پیامبری که کتاب آسمانی به او وحی شده، کتاب رو برای مردم شرح نمیده و معانی درست از آیات رو به اونها آموزش نمیده ؟! 🔹 در جواب به این سوال، باید گفت که اولا قرآن کریم طی ۲۳ سال و از ۴۰ سالگی تا آخر عمر شریف پیامبر (ص) بر ایشان نازل شد و توسط جمعی ثبت و ضبط شد؛ لذا آخرین سوره های قرآن کریم در سالهای پایینی عمر شریف خاتم الانبیاء (ص) بر ایشان نازل شده و اصلا فرصت این نبوده تا مفاهیم صحیح تمامی آیات قرآن توسط پیامبر به مردم آموزش داده بشه 🔹 ثانیا؛ برفرض اینکه پیامبر (ص) تفسیر تمام آیات رو به مردم آموزش میدانن، بازهم این خطر وجود داشت که بعد از وفات ایشان، برخی از اصحاب ایشان که به دنبال ریاست امت بزرگ اسلام بودن، حتی دست به تحریف خود این روایات بزنن و چیزی از این روایات باقی نگذارن 🔹 لذا باید پیامبر اسلام (ص)، در زمان حیات خود افرادی رو به عنوان اوصیاء و جانشینان خودشون معرفی کنن تا مردم بعد از وفات ایشان، برای فهم حقائق دینی به اونها مراجعه کنن 🔹 حالا اگر کسی به حرف پیامبر گوش نکرد و به اون افراد رجوع نکرد، دیگه تقصیری از سمت خداوند و پیامبر وجود نداره ❗️این جانشینان پیامبر، همون امامان شیعه هستن که مراجع دینی بعد از رسول خدا (ص) هستن ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش پنجم) 🔹 در بخش های گذشته از بحث امامت ، دو استدلال برای ضرورت امامت با استفاده از متون قرآنی طرح کردیم ... 🔹 اما نوع دیگری از استدلال برای ضرورت امامت وجود داره که در این بخش توضیح خواهیم داد و در بخش های بعدی مفاد استدلال رو خدمتتون طرح خواهیم کرد 🔹 همونطور که به یاد دارید، ما سابقا بحث رو خدمتتون طرح کردیم و اثبات کردیم که پیامبران الهی قطعا باید معصوم باشن و کار خلاف و یا سخن دروغ از اونها صادر بشه و هر آنچیزی که از زبان پیامبران الهی خارج بشه از علم‌ لایتناهی خداوند متعال نشات میگیره و عین واقعه (اگر این بحث رو بخاطر ندارید میتونید از اینجا مطالعه کنید) 🔹 بنابراین، اگر متوجه شدیم که پیامبری از پیامبران الهی سخنی گفته و همچنین میدونیم که پیامبران سخنی غیر از حق نمیگن، باید یقین کنیم که اون حرف عین حقیقت هست 🔹 حالا اگر احادیثی از پیامبر اکرم (ص) به ما رسید که لازمه بعد از ایشون امامانی که خودشون معرفی میکنن، مرجع دینی مردم باشن، این احادیث خودشون دلیلی بر ضرورت امامت هستن چرا که سخن پیامبر جز حقیقت و واقعیت نیست 🔹 در بخش بعدی، به احادیثی از پیامبر اسلام که در اون اشاره به مساله "ضرورت امامت" شده خواهیم پرداخت ... با ما همراه باشید ...❤️ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش ششم) 🔹 در این بخش قراره که به برخی از روایات نبوی که ضرورت امامت رو بیان میکنند بپردازیم؛ 1⃣ حدیث اول‌، "حدیث ثقلین" : إنّی تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَین کتابَ اللهِ وعِترَتی ما إن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلُّوا أبَداً «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را، تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد» 🔹 پیامبر گرامی اسلام (ص) در این حدیث بیان میکنن که بعد از وفات ایشان، بساط گمراهی به پا خواهد شد و تنها راه اجتناب از اون، پناه بردن به دامن قرآن و اهل بیت (ع) هست 🔹 طبق این حدیث شریف و فرموده جناب ختمی (ص) هر شخصی که در طول حیات ایشان به دین اسلام گرویده و راه هدایت رو پیش گرفته، برای ادامه این راه، حتما باید بعد از ایشان به کتاب قرآن الهی و اهل بیت (ع) که امامان شیعه هستن رجوع کنه و الا گمراهی و ضلالت دامن او رو خواهد گرفت 🔹 پس "امام" یک عنصر ضروری برای هدایت بشمار میره و عدم وجود امام مساوی با گمراهی هست 🔹 علاوه بر دلایل عقلی که برای بحث امامت ذکر شد، این روایت هم میتونه دلیل دیگه ای بر ضرورت وجود امامت باشه ❗️اما یه مشکل وجود داره ! حدیث ثقلین، یک روایته و روایت دلیل قطعی نیست ... یعنی چی ؟! یعنی اینکه ما این سخن رو مستقیما از پیامبر نشنیدیم تا به مفاد اون یقین کنیم، بلکه افرادی در طول تاریخ اون رو نقل کردن و به ما رسیده؛ حالا تو این مسیر ممکنه اشتباه رخ داده باشه، دروغ گفته شده باشه و هزاران اتفاق دیگه ای که ممکنه افتاده باشه تا ما نتونیم به این روایات اعتماد کنیم؛ پس ما نمیتونیم برای اثبات ضرورت امامت، به این روایت استناد کنیم چون اساسا روایات، یقین آور نیستن در حالیکه ما در اصول عقائد، بدنبال یقین هستیم نه چیزی کمتر ... 🔹 بله، اگر ما این سخن رو از شخص پیامبر میشنیدیم بخاطر عصمتی که برای ایشان قائل هستیم و عقلا اون رو اثبات کردیم (از اینجا مطلب عصمت انبیاء رو مطالعه کن)، به مفاد حدیث یقین پیدا میکردیم اما مشکل اینجاست که افرادی این حدیث رو از زبان پیامبر برای ما نقل کردن و ممکنه اشتباهی مرتکب شده باشن یا اصلا دروغ گفته باشن یا ... ❓جواب این اشکال چیه ؟ چیزی به ذهنتون میرسه ؟ با ما همراه باشید ... 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش هفتم) 🔹 در این بخش، در صدد پاسخگویی به این سوال هستیم که: ❓چرا باید به حدیث ثقلین اعتماد کنیم ؟ حال آنکه ممکنه این حدیث به درستی برای ما نقل نشده باشه و در طول تاریخ دچار تحریفاتی شده باشه و یا اصلا کسانی که این حدیث رو از پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) نقل کردن، دروغگو بودن و یا ... چه دلیلی وجود داره که بخواهیم به این حدیث، علی رغم تمام احتمالات و ان قلت هایی که در اون وجود داره اعتماد کنیم و از این طریق، امامت رو به اثبات برسونیم ؟! 🔹 جواب یک کلمه ست : " تَواتُر" !!! اما اصلا "تواتر" یعنی چی ؟! 🔸 بذارید با یه مثال تواتر رو براتون توضیح بدم؛ فرض کنید ۵ تا از رفقای شما، هرکدوم در ۵ نقطه ی مختلف از کره زمین زندگی میکنن؛ این ۵ نفر هیچ ارتباطی باهم ندارن و فقط با شما رفیق هستن و هر پنج نفر طی یک ساعت با شما تماس میگیرن و خبر میدن که‌ " آقای x ، رئیس جمهور کشور y امروز طی یک حمله تروریستی کشته شده "؛ بدون در نظر گرفتن اینکه هر فرد از این دوستان شما در زندگی عادی خودشون چقدر انسان صادقی هستن، شما به این گفته اونها ایمان میارید؛ محاله که این افراد باهم تبانی کرده باشن چون اصلا همدیگرو نمیشناسن و از سمت دیگه هر پنج نفر دقیییقاً یک چیز به شما گفتن ، اینجا عقل احتمال دروغ بودن گزاره ی دریافتی رو "صِفر" ارزیابی میکنه و به این خبر اعتماد میکنه 🔹 هر چند که بعضی از این افراد، در طی سالیانی که با شما دوست بودن، بارها و بارها به شما دروغ گفته باشن اما امکان نداره این بار دروغ گفته باشن چون چند نفر دیگه که هم دقیقا همین خبر رو به شما دادن بدون اینکه با هم در ارتباط باشن !!! 🔹 در طول تاریخ اسلام، این رخداد ۵ مرتبه اتفاق افتاده؛ یعنی ما ۵ حدیث در احادیث اسلامی داریم که دقیقا همین اتفاق براشون رخ داده؛ هزاران نفر که با هم در ارتباط نبودن، این احادیث رو نقل کردن و به دست ما رسیده که یکی از این احادیث، حدیث ثقلین هست 🔹 حدیث ثقلین یکی از ۵ حدیثی هست که در مورد اونها "تواتر" اتفاق افتاده و قطعا احادیث صحیحی هستن و محاله که تحریف شده یا دروغ باشن و شیعه و سنی هم هردو اون رو پذیرفتن ❗️این دلیلی هست که باید به حدیث ثقلین اعتماد کنیم ! 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش هشتم) 🔹 خب ضرورت امامت رو در بخش های پیشین اثبات کردیم ❓اما سوال اینکه؛ حالا چه دلیلی وجود داره که این امامان، دقیقا همون ۱۲ نفری باشن که ما ازشون به "۱۲ امام" یاد میکنیم ؟! 🔹 همونطور که میدونید، اصل امامت رو فرقه های دیگه ای مثل زیدیه، اسماعیلیه و... قبول دارن 🔹 اما اونها معتقدن که امامان واقعی، اشخاص دیگری هستن 🔹 در اینجا نیازه تا اثبات کنیم: "امامان حقیقی و پیشوایان دین اسلام، دقیقا همون ۱۲ نفری هستند که ما اونهارو به عنوان امام قبول داریم" ان شاءالله، در بخش های بعدی به این مطلب خواهیم پرداخت ... 🤲 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab
🔰 امامت (بخش نهم) 🔹 ضرورت امامت در بخش های قبلی اثبات شد و همونطور که گفته بودیم، در این چند بخش، به دنبال اثبات امامت ائمه اثنا عشر (دوازده امام) هستیم 🔹 اول از همه به دنبال اثبات امامت امام اول، امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام هستیم و در ادامه به اثبات امامت باقی ائمه هم خواهیم پرداخت 🔹 پیشتر، با مفهوم تواتر آشنا شدید (اگر نمیدونید تواتر یعنی چی، این مطلب رو مطالعه کنید) و میدونید که حدیث متواتر (حدیثی که تواتر داره) قطعا حدیث صحیح هست و امکان نداره که دروغ باشه 🔹 همچنین قبلا عرض کردیم که احادیث متواتر در اسلام، ۴ یا ۵ حدیث هستن که یکی از اونها حدیث ثقلین بود که قبل تر این حدیث رو بررسی کردیم 🔹 یکی دیگه از این احادیث متواتر "حدیث غدیر" هست؛ حدیثی که قراره امامت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام‌ رو از طریق اون اثبات کنیم 🔹 شیعه و سنی، هردو این حدیث رو میپذیرن چرا که این حدیث، یک حدیث متواتره و کسی در اون اختلافی نداره ... 🔹 متن این حدیث، از این قراره؛ "مَن کُنتُ مولاه فعَلیٌّ مولاه" "هر کسی که من مولای اویم، علی مولای اوست" 🔹 شیعیان بر این باور هستن که این حدیث، سند محکمی بر امامت جناب امیرالمومنین علیه السلام هست برخلاف اهل سنت که تعبیر متفاوتی از این حدیث دارن 🔹 در بخش های بعدی این حدیث رو بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که کدوم یک از طرفین درست میگن ... با ما همراه باشید ...🌹 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🆔 پاسخ به شبهات آتِئیسم👇 ⌜@kherad_naab