🔻اباحهگری یا خویشتنداری؟
‼️گفتمانهای امر جنسی در ایران؛ زمینهها و مناقشات
▫️سکوت و تغافل مسئولین و دستگاههای سیاستگذار نسبت به وضع موجود، فقدان وجود بستۀ سیاستی مشخص و نیز اختلال در فرایند تصمیمگیری و تصمیمسازی در نهادهای متکفل آموزش و فرهنگ، همگی دستبهدست هم دادهاند تا زیست جنسی ایرانیان به یک آشفتهبازار بدل شود.
▫️یک رویکرد با ابتناء بر مبانی دینی، ایدۀ تربیت جنسی با محوریت اخلاق جنسی را پیگیری میکند و مفاهیمی چون هویت جنسی، زنانگی و مردانگی، حجاب و عفت، خویشتنداری و هدایت غریزۀ جنسی، ازدواج آسان و بهنگام و... را در زیست جنسی جامعۀ ایرانی برساخت میکند. استراتژی این گفتمان، تربیت جنسی با محوریت ابهامزایی و مسئلهزدایی از امر جنسی در دوران کودکی و نوجوانی تا پیشاز ازدواج و ارائۀ آگاهی جنسی با محوریت خانواده است.
▫️رویکرد دوم نیز با ابتناء بر ادبیات لیبرالیستیِ جامعۀ بینالمللی، بر ضرورت آموزش جنسی با محوریت دانش و آگاهی جنسی تأکید داشته و دالها و مفاهیمی چون تمایز جنس و جنسیت، تمایز همجنسگرایی و همجنسبازی، احترام به حقوق اقلیتهای جنسی، نفی ازدواج کودکان و... را برساخت میکند. مهمترین استراتژی این گفتمان در مواجهه با امر جنسی، ابهامزدایی از امر جنسی است.
▫️شاید بتوان مدعی شد که ترکیب این دو گفتمان و تلفیق منطقِ درونیِ گفتمان تربیت جنسی با تحلیل امر اجتماعی نزد گفتمان آموزش جنسی، میتواند گزینۀ جامع و مطلوبی برای مدیریت امر جنسی در جامعۀ ایرانی باشد.
📝ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻تسویه حساب سیاسی یا چالش اجتماعی؟
➖درآمدی بر قرائت فقهی و چالشهای قانونی حجاب
🔹 دکتر علیرضا پیروزمند، عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️همۀ فقهای ما در طور تاریخ شیعه تا الان، برای حجاب محدودۀ معینی را هم برای زن و هم برای مرد، مشخص کردهاند. اکثر فقها در فتاوی خود گفتهاند: بخشی از اعضای بدن زن و مرد میتواند در معرض دید نامحرم قرار بگیرد و به رؤیت نامحرم رساندنِ فراتر از آن، حرام شرعی است.
▫️افرادی که مروج بدحجابی و بیحجابی در جامعهاند، باید توجه داشته باشند که نباید تصور کنند که نوعی تسویهحساب سیاسی با حاکمیت انجام میدهند؛ این افراد باید بدانند که این مسیر آتیۀ خود و فرزندانشان را تباه میکنند. تجربۀ تاریخی در ایران و سایر کشورها نشان داده که وقتی پردۀ عفاف و حیا در جامعه دریده شود، انتهایی نخواهد داشت و آسیب آن گریبانگیر کسانی خواهد شد که بیش از دیگران پردۀ حیا را دریدهاند.
▫️یکی از عوامل مهمی که باعث میشود مردم از حد عینی حجاب عبور کنند و درعینحال خود را مسلمان و متدین بدانند، عبور از فقه، فقها و مرجعیت است. این بلیهای است که وقتی از آن عبور کردند، خود را توجیه کنند و بگویند: «ما مسلمانیم و ممکن است ارتباط ما با خدا از کسانی که حجاب را رعایت میکنند هم بهتر باشد!»
▫️طبیعی است که مسئلۀ عفاف و حیا در جامعه و بالاتر از آن مسئلۀ حفظ حریم شارع مقدس به حرمت احکام شرعی در جامعه، وظیفۀ اولیۀ دولت و حاکمیت باشد. یعنی حاکمیت موظف است حدود شرعی را پاس بدارد و زمینه را برای حفظ و اجرای احکام شرعی مهیا کند و نیز شرایط را برای انجام حرام و تخلف در جامعه ضیق کند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com