🔻اباحهگری یا خویشتنداری؟
‼️گفتمانهای امر جنسی در ایران؛ زمینهها و مناقشات
▫️سکوت و تغافل مسئولین و دستگاههای سیاستگذار نسبت به وضع موجود، فقدان وجود بستۀ سیاستی مشخص و نیز اختلال در فرایند تصمیمگیری و تصمیمسازی در نهادهای متکفل آموزش و فرهنگ، همگی دستبهدست هم دادهاند تا زیست جنسی ایرانیان به یک آشفتهبازار بدل شود.
▫️یک رویکرد با ابتناء بر مبانی دینی، ایدۀ تربیت جنسی با محوریت اخلاق جنسی را پیگیری میکند و مفاهیمی چون هویت جنسی، زنانگی و مردانگی، حجاب و عفت، خویشتنداری و هدایت غریزۀ جنسی، ازدواج آسان و بهنگام و... را در زیست جنسی جامعۀ ایرانی برساخت میکند. استراتژی این گفتمان، تربیت جنسی با محوریت ابهامزایی و مسئلهزدایی از امر جنسی در دوران کودکی و نوجوانی تا پیشاز ازدواج و ارائۀ آگاهی جنسی با محوریت خانواده است.
▫️رویکرد دوم نیز با ابتناء بر ادبیات لیبرالیستیِ جامعۀ بینالمللی، بر ضرورت آموزش جنسی با محوریت دانش و آگاهی جنسی تأکید داشته و دالها و مفاهیمی چون تمایز جنس و جنسیت، تمایز همجنسگرایی و همجنسبازی، احترام به حقوق اقلیتهای جنسی، نفی ازدواج کودکان و... را برساخت میکند. مهمترین استراتژی این گفتمان در مواجهه با امر جنسی، ابهامزدایی از امر جنسی است.
▫️شاید بتوان مدعی شد که ترکیب این دو گفتمان و تلفیق منطقِ درونیِ گفتمان تربیت جنسی با تحلیل امر اجتماعی نزد گفتمان آموزش جنسی، میتواند گزینۀ جامع و مطلوبی برای مدیریت امر جنسی در جامعۀ ایرانی باشد.
📝ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻تسویه حساب سیاسی یا چالش اجتماعی؟
➖درآمدی بر قرائت فقهی و چالشهای قانونی حجاب
🔹 دکتر علیرضا پیروزمند، عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️همۀ فقهای ما در طور تاریخ شیعه تا الان، برای حجاب محدودۀ معینی را هم برای زن و هم برای مرد، مشخص کردهاند. اکثر فقها در فتاوی خود گفتهاند: بخشی از اعضای بدن زن و مرد میتواند در معرض دید نامحرم قرار بگیرد و به رؤیت نامحرم رساندنِ فراتر از آن، حرام شرعی است.
▫️افرادی که مروج بدحجابی و بیحجابی در جامعهاند، باید توجه داشته باشند که نباید تصور کنند که نوعی تسویهحساب سیاسی با حاکمیت انجام میدهند؛ این افراد باید بدانند که این مسیر آتیۀ خود و فرزندانشان را تباه میکنند. تجربۀ تاریخی در ایران و سایر کشورها نشان داده که وقتی پردۀ عفاف و حیا در جامعه دریده شود، انتهایی نخواهد داشت و آسیب آن گریبانگیر کسانی خواهد شد که بیش از دیگران پردۀ حیا را دریدهاند.
▫️یکی از عوامل مهمی که باعث میشود مردم از حد عینی حجاب عبور کنند و درعینحال خود را مسلمان و متدین بدانند، عبور از فقه، فقها و مرجعیت است. این بلیهای است که وقتی از آن عبور کردند، خود را توجیه کنند و بگویند: «ما مسلمانیم و ممکن است ارتباط ما با خدا از کسانی که حجاب را رعایت میکنند هم بهتر باشد!»
▫️طبیعی است که مسئلۀ عفاف و حیا در جامعه و بالاتر از آن مسئلۀ حفظ حریم شارع مقدس به حرمت احکام شرعی در جامعه، وظیفۀ اولیۀ دولت و حاکمیت باشد. یعنی حاکمیت موظف است حدود شرعی را پاس بدارد و زمینه را برای حفظ و اجرای احکام شرعی مهیا کند و نیز شرایط را برای انجام حرام و تخلف در جامعه ضیق کند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻دیتاکراسی جهانی زنان
‼️اثرگذاری زنان در پلتفرم جدید جهانی
▫️اهمیت حضور زنان در دیتاکراسی جهانی، تنها ناشی از افزایش کاربران زن در رسانههای جمعی نیست؛ بلکه اساساً این موضوع راههای تعامل زنان با ساحتهای مختلف زندگی را دستخوش تغییر کرده و چگونگی روابط کشورداری سنتی یا حکمرانی توسط حکومتها در سراسر دنیا را تغییر داده است. حضور زنان در دیتاکراسی جهانی، یک حوزۀ تحقیقاتی نوظهور در ارتباطات جمعی است.
▫️دنیای در حال دیتایی و دادهبنیاد شدن، مرز بین دو مقولۀ قدیمی-سنتی حضور زنان و حضور مبتنی بر وضعیت دیجیتال زنان را کمرنگ کرده است. در واقع، شاهد شکلگیری همکاریهای زنان در سراسر دنیا در ارتباط با موضوعات مختلف هستیم؛ موضوعاتی که بیشتر زیرمجموعۀ پدافند غیرعامل نرم و نیمهسخت را به هم ارتباط میدهند.
▫️به همان اندازه که مردان بهعنوان یک مرد میتوانند در تولید داده و ایجاد الگوریتم و شکلدادن به هوش مصنوعی تأثیرگذار باشند، زنان نیز میتوانند و این مقولهای است که دیتاکراسی جهانی در اختیار زنان قرار داده است؛ این مسئله، نوعی امتیاز مثبت برای زنان بهشمار میرود.
📝 دکتر سعید چهرآزاد، پژوهشگر پسادکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com