eitaa logo
مجله خردورزی
3.8هزار دنبال‌کننده
296 عکس
54 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
رئيس جمهور اسلامی ناسازه دموکراسی مدرن ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی و امثال او محصول همان صندوق های رایی است که جهان مدرن آن را تنها راه معتبر برای تشکیل دولت میداند اما با یک تفاوت چشم گیر. سیستم یا نظام رای گیری که در اصطلاح دموکراسی یا حکمرانی مردم نامیده می شود، در عمل چرخه بسته و یکپارچه ایست که سرمایه داری خون رسان آن است و زیر ابر ضخیم رسانه‌های ،امپریالیستی زیست جهانی فروبسته در خود را بنا می کند؛ همان زیست جهانی که بودریار میگوید استعاره در آن مرده است نه آنکه از شدت کسوف تصویری سیمای خورشید پوشیده شده باشد بل آنکه هر چه هست تصویر است. ایران با از سر گذراندن پایان تلخ مشروطیت که به استبدادی غربی و مورد پشتیبانی روشنفکران مرتجع غربگرا، انجامید طرح بازیابی خود را خارج از نظام موجود جهان بنا کرد قیام پانزده خرداد چهل و دو سرآغاز خروج ایران از نظم رایج جهان بود که در نهایت همه ساختارها و میکروارگانیسم‌های مدرن را زیر بهمن پنجاه و هفت به تعلیق برد. دموکراسی مدرن برای تکنیکال کردن حکمرانی و انسان زدایی از آن، فرم و شکلی خنثی از نظام رای گیری را تنها راه نجات بشر از لویاتان یا گرگ صفتی نفس قدرت طلب آدمی معرفی کرد اما حیات واقعی بر سیاره زمین حیاتی معنادار و سیاسی بود که سیاست زدایی و انسان زدایی را بر نمی تابید عنصری کمی و مادی به نام سرمایه در غیاب معنابخشی خدا اعتبار بخش و قوام بخش نظام سیاسی در کشورها و جامعه بین المللی شد. انقلاب اسلامی با خودآگاهی تاریخی نه شرقی نه غربی، تمدن موجود را ماده بنای تمدنی متعالی و پیشرو قرار داد. نیچه در قرن نوزدهم مرگ خدا را در تمدن غرب اعلام کرده بود. قریب یک قرن بعد از او فوکو از مرگ انسان پرده برداشت طرح انقلاب اسلامی اما احیاء سروری عبادالله بر سیاره بود که هم خدا را و هم انسان را میخواست وارد ساختار اداره و حکمرانی زمین کند استعاره ولایت فقیه و یگانگی ملت و امت در هویت به پا خاسته «ایرانی اسلامی» نظام جدیدی را بر پا ساخت. رییس جمهور حاصل جمع سرمایه و رسانه‌ی قارونها نیست. پول و تصویر، دو عنصر کمی و اعتباری با دخالت عامل معنابخشی خارج از اعتبار انسان به نام الله تبدیل به کیفیتی معنادار شدند تبدیل کردن توده ی شکل پذیری از اجتماع انسانهای بی هویت به مردمانی که فی نفسه و تک تک فارغ از کمیت سرمایه و قدرت شان نوامیس و خلفای الهی اند و در نظامی از حق و تکلیف رابطهای طولی میان امام و امت را می سازند شاهکار سیاسی انقلاب اسلامی بود. دولتمرد نماز شب خوان و فرعونیت زدایی از دولت روشنفکری مرتجع و قرن هجدهمی ایرانی همراه با دیگر وفاداران تمدن غرب در نظام کمی مدرن استحاله شده است. و به زعم خویش هویتی انترناسیونال یافته حال آنکه نفی هویت خود منجر به فروریزی آخرین مقاومت انسانی در ماهیت ضد انسانی تمدن غربی است. روشنفکری مرتجع ایرانی بیش از هر دولت و حکمرانی در برابر دولت سید ابراهیم رئیسی صف آرایی کرد. آن رقیب درست گفته بود که سید ابراهیم از نظام ارتجاعی و تقلیدی آموزش مدرن جز شش کلاس نیاموخته بود و برای ریاست جمهوری مدرن تربیت نشده بود. او مدرس دوره‌های اجتهادی الهیات اسلامی و سالها قاضی القضات دادگاه‌های حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود که در نظامی از حق و تکلیف الهی رای می‌نوشت و حقوق الهی را جاری می‌کرد اهل تهجد و بندگی بود اینها مخل کارکرد جایگاهی است که خواست قدرت به ما هو قدرت از مقومات بنیادین آن است. رئیسی نماز شب خوان در عصر نرمالیزاسیون انقلاب و انقلابی‌ها، فانوس راهنمایی برای پیمودن عهدی جدید شد بعد از رخداد انقلاب اسلامی و عبور از کوران حوادث دهه شصت تا رحلت امام خمینی به نظر می‌رسید راهی جز بنای یک ژاپن اسلامی نداریم و باید آرمانهای بلند و باشکوه ابتدای انقلاب را در موزه‌ها و صندوق امانات بانک ها نگاهداری کنیم و در مناسبت‌های تقویمی آنها را به جشن یا سوگی اداری گرامی بداریم. دولت سیزدهم اما سنتی دیگر از حکمرانی را پایه گذاری کرد. بر خلاف نقد رایجی که این دولت را فاقد شعار و سیاست زدا معرفی میکند دولت سید ابراهیم رئیسی را میتوان دولتی نامید که بیش از هر چیز انجام وظایف معمول قوه مجریه را منظور و هدف خود قرار داده بود همان که امام خمینی رحمت الله علیه فرموده بود جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم دولت رئیسی نه دولت سازندگی بود، نه دولت اصلاحات نه دولت عدالت و نه دولت تدبیر و امید همه این شعارها را در تار و پود اراده و تصمیم دولت آورده بود و کار ویژه‌اش به انجام رساندن وظایف دولت جمهوری اسلامی بود دولتی که برتری و درخشندگی اش در شب تاریک زمین که هیچ دولتی، هیچ دولتی جز لفاظی و حرافی جرات یا اراده اقدامی عملی در برابر لویاتان هفت سری به نام رژیم صهیونیستی نداشت بیشتر به چشم آمد. ✍محمد علی روزبهانی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران @kheradvarzi_com
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بخشی از جناح سیاسی تلاش می‌کند تشییع خیابانی را به لشگرکشی خیابانی تفسیر کند تا بخواهد با آن بحران صندوق انتخابات را بپوشاند 🔹برخی با تنش‌سازی و لولوسازی از رقیب رای بالایی گرفتند اما هیچوقت محبوب نبودند؛ کما اینکه در دولت قبل آقای ظریف محبوبتر از روحانی بود. 🔹اتفاقی که در مراسم تشییع رخ داد معنایی به حال عمومی بخشید که پیش از آن نبود و این قدرت مکانیزمهای تاریخی است که در ایران وجود دارد. سیدحسین شهرستانی، مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی @kheradvarzi_com @farhikhteganonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام فضلی نژاد مدیر مسئول مجله نقد اندیشه: کنشگران فرهنگی ما نباید اجازه دهند تا به نام آیت الله رئیسی، یک و تندرو که اساس اصالت فرهنگی ایران را ساقط کند، روی کار بیاید. شهدای ما آنها که به مقام شهید رسیدند، متحجر نبودند. @kheradvarzi_com
رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسل‌کشی محسوب کنید؟ هیچ بخشی از نظام بین المللی قانونمندی که عمدتا با معماری آمریکا بنا شده جرات نمی‌کند از جنایتکاران رژیم آمریکا سوال کند: اگر اعلام منطقه ايمن و بمباران چادرهای آوارگان در آن منطقه با بمبهای آتش زا جنایت جنگی و نسل‌کشی نیست پس اساسا برای این رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسل‌کشی محسوب کنید؟ خدایا! ما ملت‌های به‌اصطلاح جهان اسلام از ۱۹۴۸ به بعد چه خطاها و تقصیرهایی مرتکب شده‌ایم که حاصل‌جمع آن نظامی شده که در روز روشن مردمی کاملا بی دفاع و بی پناه را به‌مثابه شبه انسان‌هایی سلاخی می‌کنند و کمترین صدای آه و وایی هم از این دول شیطانی جهان اسلام برنمی‌خیزد! آری ما ملت‌های جهان اسلام بد ملت‌هایی بودیم و هستیم که حاصل‌مان شده این دول ذلیل و خائن و آلت فعل فرعونيان و قارونیان این جهان‌. بارخدايا! بحق این خونهای بناحق ریخته شده، توفيق توبه و دگرگونی قلوب به ما ملل جهان اسلام عطا فرما! ✍️سعید زیبا کلام @kheradvarzi_com
🔻اغتشاش جنسیت ‼️فهم حجاب در بستر زوجیت و تعادل جنسیتی ▫️حجاب بیش از هر چیزی، نوعی حائل میان زن و مرد و پاسدار قانون زوجیت است. حجاب، نه صرفاً به معنای پوشش و پوشیدگی، بلکه در معنای عام خود، تمایز میان زن و مرد را حفظ می‌کند تا زنانگی و مردانگیِ هر کدام در مدار خود باقی‌مانده و توسعه یابند. ▫️مراقبت از خلط هویت‌های زنانه و مردانه، تنها به سطوح جسمی و مربوط به اخلاق جنسی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه غایت اصلی، جلوگیری از ادغام یا انقیاد هویت جنسیتی مذکر و هویت جنسیتی مؤنث است و ایدۀ حجاب این‌گونه به حرکت متعادل تاریخی و نظم جنسیتی متعادل کمک می‌کند. ▫️زدودن حجاب تنها به ایجاد نوعی هرج‌ومرج جنسی نمی‌انجامد؛ بلکه در یک آسیب مهم‌تر و کلان‌تر، این آشفتگی در تنظیم اراده‌ها و رابطۀ زن و مرد و هویت‌های جنسیتی پدید می‌آید. زدودن حجاب به تضعیف زوجیت منجر می‌شود. ▫️حجاب مشخص می‌کند چه کسی زن و زنانه است و چه کسی مرد و مردانه. پوشش و لباس این رسالت را در خصوص جسم و اندام انجام می‌دهد؛ اما بدون فهم حجاب در بستر هویت و بدون حراست از هویت و شخصیت زنانه و مردانه و شکوفایی آنها، چالش‌های جنسی و فیزیکی نیز به‌سادگی قابلیت بهبودی ندارند. 📝 مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
💥دومین فراخوان همایش بین‌المللی 🖇به مناسبت سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🎁همراه با هدایای ارزنده و اعطای تندیس سال دشمن شناسی ⏰زمان برگزاری: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ⏱ مهلت ارسال آثار: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید: 🌐farajnejad.ir/hamayesh2 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
🔻جنگ آکادمیک ‼️آیا اجزاء نهاد علم، عاملی بر فروریزی امنیت هستند؟ 📎 نوشتاری از دکتر محمدرضا کدخدایی، در نقد مواجهه برخی از عناصر نهاد علم با وقایع ۱۴۰۱ ▫️دانشگاه‌ها و نقش‌های تعین یافتۀ دانشگاهی، مانند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، چه بخواهند و چه متوجه نباشند، معماران اصلی و پنهان حکمرانی جهان و حکومت‌ها و نیز گردانندگان اصلی دستگاه جنگ، یعنی فروریزی قدرت و اقتدار حکومت و حاکمیت و نظم اجتماعی رقیب تلقی می‌شوند. ▫️آیا نقد بر فروکاست‌گرایی پوزیتویستی بهانۀ مناسبی برای افتادن در وادی افراط هرمنوتیکی است؟! چگونه برای یک پژوهشگر امکان دارد یک کلان موضوع اجتماعی یا به‌اصطلاح موضوعی ماکرو سوسیولوژیک مثل اغتشاشات 1401 را در شرایطی که کمتر از یک ماه از حیات آن نگذشته، با این سرعت و با این میزان از جزمیت توصیف و تحلیل و تبیین کند؟! ▫️توصیه به خفه شدن جامعۀ دانشگاهی، با چه منطق و بر اساس کدام اخلاق علمی است؟! مکتب انتقادی، حتی در نسخۀ فحاش فایرابندی، به برخی چهارچوب‌های اخلاق علم و پژوهش پایبند است. نتیجۀ مکتب انتقادی، حتی در قرائت ساختارشکن انتقادی، تکثرگرایی در نهاد علم می‌شود؛ نه پیشنهاد لال شدن به عالمان علوم‌انسانی در جریان غالب دانشگاهی! ‌‌ ▫️آیا جز این است که در مناسبات قدرت، هرآنچه تفسیرپذیرتر و مبهم‌تر باشد، به نفع قدرت، تأویل و مصادره می‌گردد؛ کنشگران علمی و نظریات علمی نیز هرچقدر تفسیرپذیرتر و مبهم‌تر باشد، نهاد قدرتمند علم یعنی دانشگاه و کنشگر قدرتمند این نهاد، یعنی عضو هیئت‌علمی، هر تأویل و تفسیری را بر اساس میل خود بر جامعه تحمیل و به نفع خود مصادره می‌کند؛ بدون آنکه منتظر پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات از میدان باقی بماند. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻زنانی که نباید شناخته شوند ‼️سکولاریسم چگونه زنان را محدود می‌کند؟ 📎 سرمقاله شماره چهارم خردورزی؛ به قلم مجید رحیمی، سردبیر مجله ▫️تفکر سرمایه‌داری و لیبرالیسم، مختص یک جغرافیای صرف یا افرادی با شاخصه‌های مشخص ظاهری نیست؛ این تفکر با مدیریت ایماژ، چیزی را به رویدادهای مهم اضافه و یا حتی فراتر از آن، رویداد دیگری را برای کمک به استیلا و هژمونی خود خلق می‌کند. ▫️ایماژها فراتر از تغییر حالات ذهنی افراد، بر بدن انسان‌ها نیز تأثیر می‌گذارند و اغلب، افکار عمومی را برای به‌حق جلوه‌دادن و خریدِ ترحم به نفع خود مهندسی می‌کنند. در چنین ساختاری، سخن از نیازهای حقیقی زنان، محبت عاقلانه و مودت عطوفانه در خانواده و نگاه عزت بخش، کرامت‌بخش، رشد آفرین و استقلال دهندۀ به هویت و شخصیت زن کنار می‌رود و زن به‌مثابۀ کالایی مصرفی، کاسب‌گرانه، مادی، اقتصادی و وسیلۀ تمتع به‌حساب می‌آید. ▫️جامعه‌ای که دغدغۀ مسائل زنان دارد، اما در نظام معماری، حریم خصوصی زن را ارج نمی‌نهد؛ نظام شغلی آن بیش از هشت ساعت توان مادر را طی تجملاتِ ملال‌آوری در بسترهایی غیر از جایگاه مادری هدر می‌دهد؛ هیجانات زنانه را در جایگاه‌هایی همانند نمایش خانگی و فضای مجازی می‌سوزاند و دغدغۀ مادران یک جامعه را در عمل‌های زیبایی، رژیم‌های لاغری و... خلاصه می‌کند، ظالم به اهداف والای انسانیت است، اما در قالب و ظاهر مسائل زنان. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻جامعه‌ اسلامی خانواده محور است ➖نقش دین در حکمرانی خانواده و پوشش 🔹 دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️طی سال‌های گذشته بسیاری از افراد در کشور ما با تفکرات غرب‌گرایانۀ خود، از نسخه‌ها و راهکارهای آنها برای حل معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهره‌بردند؛ آیا با این وجود، مشکلات اجتماعی ما کمتر شد؟ ▫️نهاد خانواده به‌عنوان هستۀ جامعه‌سازی و دولت‌سازی در یک جامعۀ اسلامی، مهم‌ترین نهاد است، زیرا نهادی است که درون آن، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، به لحاظ تربیتی و تعلیمی به نسل بعد منتقل می‌شود. جامعه‌پذیری سیاسی، انتقال فرهنگ اسلامی و آموزش کسب روزی حلال و زندگی اقتصادی سالم، در خانواده آموزش داده می‌شود. ▫️باید در حکمرانی اسلامی، ایده‌ها، سیستم‌ها و اجرا در حکمرانی خانواده به نحوی چینش شده و اجرا شود که نسل‌های صالح در درون خانواده‌ها تربیت شوند. در جامعۀ اسلامی، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، نمازجمعه‌ها، مکان‌های زیارتی، مکان‌های تفریحی، هتل‌ها و... باید خانواده محور باشند و به نحوی باشند که زمینه برای حضور خانواده به شکل کامل فراهم باشد و پیوند بین اعضای خانواده، پیوسته برقرار باشد. ▫️زنان باید با پوشش کامل و مناسب در جامعه حضور یابند تا مورد آزار افراد بیماردل قرار نگیرند که نتیجۀ آن آزار ندیدن مؤمنان و خداوند است. پس این مهم است که بانوان در جامعۀ اسلامی به‌گونه‌ای حضور یابند که از سوی دیگران، حتی افراد مریض‌القلب، به‌عنوان انسان پاک‌دامن و عفیف شناخته شوند. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com