مجله خردورزی
🔻جنگ آکادمیک
‼️آیا اجزاء نهاد علم، عاملی بر فروریزی امنیت هستند؟
📎 نوشتاری از دکتر محمدرضا کدخدایی، در نقد مواجهه برخی از عناصر نهاد علم با وقایع ۱۴۰۱
▫️دانشگاهها و نقشهای تعین یافتۀ دانشگاهی، مانند اعضای هیئتعلمی دانشگاهها، چه بخواهند و چه متوجه نباشند، معماران اصلی و پنهان حکمرانی جهان و حکومتها و نیز گردانندگان اصلی دستگاه جنگ، یعنی فروریزی قدرت و اقتدار حکومت و حاکمیت و نظم اجتماعی رقیب تلقی میشوند.
▫️آیا نقد بر فروکاستگرایی پوزیتویستی بهانۀ مناسبی برای افتادن در وادی افراط هرمنوتیکی است؟! چگونه برای یک پژوهشگر امکان دارد یک کلان موضوع اجتماعی یا بهاصطلاح موضوعی ماکرو سوسیولوژیک مثل اغتشاشات 1401 را در شرایطی که کمتر از یک ماه از حیات آن نگذشته، با این سرعت و با این میزان از جزمیت توصیف و تحلیل و تبیین کند؟!
▫️توصیه به خفه شدن جامعۀ دانشگاهی، با چه منطق و بر اساس کدام اخلاق علمی است؟! مکتب انتقادی، حتی در نسخۀ فحاش فایرابندی، به برخی چهارچوبهای اخلاق علم و پژوهش پایبند است. نتیجۀ مکتب انتقادی، حتی در قرائت ساختارشکن انتقادی، تکثرگرایی در نهاد علم میشود؛ نه پیشنهاد لال شدن به عالمان علومانسانی در جریان غالب دانشگاهی!
▫️آیا جز این است که در مناسبات قدرت، هرآنچه تفسیرپذیرتر و مبهمتر باشد، به نفع قدرت، تأویل و مصادره میگردد؛ کنشگران علمی و نظریات علمی نیز هرچقدر تفسیرپذیرتر و مبهمتر باشد، نهاد قدرتمند علم یعنی دانشگاه و کنشگر قدرتمند این نهاد، یعنی عضو هیئتعلمی، هر تأویل و تفسیری را بر اساس میل خود بر جامعه تحمیل و به نفع خود مصادره میکند؛ بدون آنکه منتظر پژوهش و جمعآوری اطلاعات از میدان باقی بماند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻زنانی که نباید شناخته شوند
‼️سکولاریسم چگونه زنان را محدود میکند؟
📎 سرمقاله شماره چهارم خردورزی؛ به قلم مجید رحیمی، سردبیر مجله
▫️تفکر سرمایهداری و لیبرالیسم، مختص یک جغرافیای صرف یا افرادی با شاخصههای مشخص ظاهری نیست؛ این تفکر با مدیریت ایماژ، چیزی را به رویدادهای مهم اضافه و یا حتی فراتر از آن، رویداد دیگری را برای کمک به استیلا و هژمونی خود خلق میکند.
▫️ایماژها فراتر از تغییر حالات ذهنی افراد، بر بدن انسانها نیز تأثیر میگذارند و اغلب، افکار عمومی را برای بهحق جلوهدادن و خریدِ ترحم به نفع خود مهندسی میکنند. در چنین ساختاری، سخن از نیازهای حقیقی زنان، محبت عاقلانه و مودت عطوفانه در خانواده و نگاه عزت بخش، کرامتبخش، رشد آفرین و استقلال دهندۀ به هویت و شخصیت زن کنار میرود و زن بهمثابۀ کالایی مصرفی، کاسبگرانه، مادی، اقتصادی و وسیلۀ تمتع بهحساب میآید.
▫️جامعهای که دغدغۀ مسائل زنان دارد، اما در نظام معماری، حریم خصوصی زن را ارج نمینهد؛ نظام شغلی آن بیش از هشت ساعت توان مادر را طی تجملاتِ ملالآوری در بسترهایی غیر از جایگاه مادری هدر میدهد؛ هیجانات زنانه را در جایگاههایی همانند نمایش خانگی و فضای مجازی میسوزاند و دغدغۀ مادران یک جامعه را در عملهای زیبایی، رژیمهای لاغری و... خلاصه میکند، ظالم به اهداف والای انسانیت است، اما در قالب و ظاهر مسائل زنان.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻جامعه اسلامی خانواده محور است
➖نقش دین در حکمرانی خانواده و پوشش
🔹 دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️طی سالهای گذشته بسیاری از افراد در کشور ما با تفکرات غربگرایانۀ خود، از نسخهها و راهکارهای آنها برای حل معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهرهبردند؛ آیا با این وجود، مشکلات اجتماعی ما کمتر شد؟
▫️نهاد خانواده بهعنوان هستۀ جامعهسازی و دولتسازی در یک جامعۀ اسلامی، مهمترین نهاد است، زیرا نهادی است که درون آن، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، به لحاظ تربیتی و تعلیمی به نسل بعد منتقل میشود. جامعهپذیری سیاسی، انتقال فرهنگ اسلامی و آموزش کسب روزی حلال و زندگی اقتصادی سالم، در خانواده آموزش داده میشود.
▫️باید در حکمرانی اسلامی، ایدهها، سیستمها و اجرا در حکمرانی خانواده به نحوی چینش شده و اجرا شود که نسلهای صالح در درون خانوادهها تربیت شوند. در جامعۀ اسلامی، مساجد، مدارس، دانشگاهها، دستگاههای فرهنگی، نمازجمعهها، مکانهای زیارتی، مکانهای تفریحی، هتلها و... باید خانواده محور باشند و به نحوی باشند که زمینه برای حضور خانواده به شکل کامل فراهم باشد و پیوند بین اعضای خانواده، پیوسته برقرار باشد.
▫️زنان باید با پوشش کامل و مناسب در جامعه حضور یابند تا مورد آزار افراد بیماردل قرار نگیرند که نتیجۀ آن آزار ندیدن مؤمنان و خداوند است. پس این مهم است که بانوان در جامعۀ اسلامی بهگونهای حضور یابند که از سوی دیگران، حتی افراد مریضالقلب، بهعنوان انسان پاکدامن و عفیف شناخته شوند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻حاکمیت و مسئله حجاب
‼️نگاهی به طرحواره حاکمیتی حجاب از منظر انسانشناسی شناختی
👆 مشروح مطلب را در اسلایدها مطالعه نمایید
▫️در دوران رضاخان پهلوی، حجاب زنان بهعنوان یکی از ساحتهای مدرنیزاسیون جامعه موردتوجه قرار گرفت و جامعه را با محوریت حجاب زنان، به دو بخش زنان مدرن و زنان سنتی تقسیم کرد.
▫️انقلاب اسلامی که بنا داشت ارزشهای اجتماعی و سیاسی دوران حکومت پهلوی را براندازد، باید مظاهر آن دوره را نیز از بین میبرد که یکی از آنها بیحجابی بود. بهاینترتیب در آن دوران و پس از آن، مسئلۀ حجاب، هم از منظر سیاسی و هم فرهنگی موردتوجه قرار گرفت.
▫️یکی از موانع حل معضل حجاب در جامعۀ ایران، اساساً شکاف موجود میان نگاه حاکمیتی و نگاه مردم به مسئلۀ حجاب است. مادامیکه یکی از دو گروه خود را به نگاه دیگری نزدیک نکند، این شکاف هر روز بیشتر میشود.
▫️با نگاهی به تاریخ معاصر ایران، شاهد آنیم که حجاب بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در صدسال گذشته، موردتوجه اقشار مختلف و کنشگران عرصههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است. این امر با تبدیلشدن به یک مسئلۀ مهم، نقش غیرقابلانکاری در تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است.
▫️از آنجا که حجاب مانند هر مفهوم اجتماعی و تاریخی دیگری، موقعیتمند و زمینهمند است، نمیتوان آن را در خلأ و بدون توجه به شبکۀ معنایی و مفهومی که در هر دوره در آن قرار میگیرد، مطالعه کرد.
▫️دستگاهها و متولیان ذیربط، این مهم را مدنظر داشته باشند که اساساً فرهنگ و پدیدههای فرهنگی مانند حجاب، نهتنها با قوانین تنبیهی، بلکه حتی با آموزش مستقیم نیز در میان ذهنیت جامعه جای نمیگیرند؛ بلکه فرد باید آنها را در طی دوران فرهنگپذیری و جامعهپذیری خود به طور غیرمستقیم فراگیرد و چنانچه چنین موقعیتی در خلال محیطهای مربوطه، مانند مدرسه و رسانه ایجاد نشود، امکان تحقق اهداف فرهنگی نهادهای مربوطه فراهم نخواهد شد.
📝 دکتر لیلا اردبیلی؛ مدیر میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻انزوای سیاسی
‼️نقش زنان در عرصه قدرت
▫️عملکرد حاکمیت، جدای از جریان سیاسی حاکم، در راهیابی زنان به پستهای عالی و مدیریتی ملی، بهدوراز گفتمان انقلاب اسلامی و نامتناسب با آن بوده است. این عملکرد، اثر خود را در ضعف نقشآفرینی سیاسی زنان داشته است. حاکمیت به دلایل مختلف که در جای خود قابلبررسی است، در همۀ این چهار دهه، راهیابی زنان به پستهای عالی را تنگ و محدود نگاهداشته است.
▫️یکی از آفتهای سیاسی دنیای غرب، حضور فیزیکی زنانی است که مردواره عمل میکنند؛ نه زنانه-مادرانه و این جنگطلبیها و آتشافروزیها دلیل همین مدعاست.
▫️هم احزاب و هم سمنهای زنان، به امکانات دسترسی ندارند؛ مگر اینکه به طور کامل در خدمت مراکز و مردان در قدرت دارای امکانات باشند؛ از همین رو، اسماً مردمنهاد بودهاند و رسماً دولتمدار. راهِ رفته شده، بیانگر این واقعیت است که زنان راهی نداشتهاند، جز اینکه در خدمت کامل مردان در قدرت باشند. اشکال این است که مردان در قدرت مشکلات و مسائل زنان را از زاویۀ نگاه خود دیدهاند، نه واقعیتی که زنان با آن روبرو بودهاند.
📝 توران ولیمراد، مدیر شورای همکاریها و شبکۀ ایران زنان
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻الگوی سوم
‼️راهکارهای نقشآفرینی زنان در عرصۀ بینالملل
▫️زنان امروز در جهان معاصر، در حال مبارزه با نهادها و نظریههای بینالمللی برای دادن هویت به نقشهای اجتماعی خود و فعالیت در این عرصه نمیباشند؛ بلکه در حال مبارزه با افکاری هستند که میخواهند نشان دهند زنان با ایفای نقشِ هویت زنانۀ خود، توانایی انجام فعالیتهای اجتماعی را ندارند و این در ابتدای خلقت برای آنها اینگونه متصور شده است.
▫️زاویۀ دید افراد در مناسبات فرهنگی، آن هم در عرصۀ بینالمللی، متفاوت از یکدیگر است. زنان بهواسطۀ جزءنگر بودن، میتوانند تمام زوایای پنهان یک مسئله را در بُعد فرهنگی نظارهگر باشند و مدیریت بانوان در بسیاری از مواقع، توانسته به بهبود شرایط محیطی و اجتماعی کمک شایان توجهی نماید.
▫️بهمنظور برقراری ارتباط فعال، مؤثر و سازنده با کشورها و ملتهای دیگر جهان و نیز تحکیم پیوند مودت و تقویت همبستگی با مسلمانان، بسط پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان و حفظ تداوم و استحکام آن در مسائل زنان بهعنوان یک ضرورت، هم حق و هم مسئولیت بانوان است. ضرورت، حق و مسئولیت زنان در ترویج معارف و فرهنگ اسلام و ارائۀ الگوی زن مسلمان در سطح ملی و بینالمللی، باید بهعنوان یک مسئولیت به زنان واگذار شود.
▫️تاکنون فعالیت زنان در عرصۀ بینالملل، جز در موارد خاص و محدود، از مرحلۀ اول فراتر نرفته است؛ درصورتیکه همان موارد خاص، مانند همراهی خانم دباغ با هیئت ایرانی در سفر به شوروی، خالیازلطف نبوده و باعث آوردههایی نیز بوده است. بنابراین، کاری که باید بهصورت اصولی انجام شود، این است که زنان باید در فعالیتهای بینالمللی، از مرحلۀ اول و صرف انجام پژوهش و رصد خارج و در مراحل بعدی دخیل شوند. بهخصوص فعالیت توسط افرادی که فعالیت کرده و تمام زوایا را مشاهده کردهاند، میتوانند فعالیت مناسبتری را ایفا کنند.
📝 دکتر مرضیه میناییپور، مبلغ بینالملل، استاد حوزه و دانشگاه
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻مادران، سربارِ اقتصادی نیستند
‼️چالش های اقتصادی زنان در جامعۀ ایران
▫️آگاهی مالی زنان در موفقیت مالی خانواده و آیندۀ فرزندان نقش غیر قابل انکاری دارد. به دلیل اینکه کودک بیشترین وقت را با مادر خود میگذراند و الگوپذیری از مادر، به مراتب بیشتر از پدر است. از طرفی وظیفۀ اصلی تربیت فرزند بر عهدۀ مادر خانواده است. مادری که آگاهی کافی و درست از مسائل مالی ندارد، الگوی خوبی برای فرزند خود نیست. مادری که خودش از سرمایهگذاری و بازارهای مالی چیزی نمیداند، چگونه میخواهد به فرزندان خود سرمایهگذاری را آموزش بدهد؟
▫️زنان در حوزۀ مسائل مالی، اعتماد به نفس و دانش کمتری دارند و همین امر سبب بیعلاقگی آنان به امور مالی شده است؛ این در حالی است که پژوهشها نشان میدهد زنان به دلیل دقت و کاوشگری، وقتی در عرصههای مالی وارد میشوند، عملکرد بهتری از مردان دارند. باید با آموزش، اعتماد به نفس و علاقۀ زنان را به حوزۀ مسائل مالی بیشتر کرد تا شاهد موفقیتهای مالی آنان در جامعه باشیم.
▫️هرگونه کسب درآمد و امرارمعاش در خانواده، باید بر اساس اصل آرامش و رحمت باشد؛ در غیر این صورت نقض غرض است. یعنی مهم نیست چه کسی مدیریت اقتصادی خانواده را بر عهده دارد، مهم این است که آرامش در خانواده حاکم باشد.
📝الهه ریوندی، مدرس و پژوهشگر سواد مالی و تربیت اقتصادی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻هیچ بنبستی وجود ندارد
‼️تعالی از مسیر رشد استعدادها
▫️مبنای فکری یک زن مسلمان، برخورداری از استعدادهای بینهایت مادی و معنوی است. زن باید قبول داشته باشد که همانطور که خداوند به مرد بینهایت اسماء الهی را عطا کرده، به زن هم عطا کرده و مفهوم این سخن، این است که زن و مرد بینهایت استعداد مادی و معنوی دارند.
▫️زن در ساحت اجتماعی و خانوادگی، همانطور که از نظر جسمی با مرد متفاوت است، در بنیانهای روانی-فکری نیز با مرد متفاوت خواهد بود؛ در نتیجه، نوع مدیریت زن با مرد در خانواده تفاوت دارد. این تفاوت به معنای جایگاه مهم یا بیاهمیت نیست؛ بلکه صرفاً بر متفاوتبودن نوع مدیریت تأکید دارد.
▫️همان اندازه که یک مرد برای حل مسائل جامعه مسئولیت اجتماعی دارد، زن هم برای حل مسائل اجتماعی جامعۀ خویش مسئولیت دارد. زن میتواند در حل مسائل اقتصادی و سیاسی ورود پیدا کند؛ اما زن را نانآور نمیدانیم. زیرا نانآوری میتواند خانواده را دچار مشکل کند؛ ضمن اینکه توان مدیریت اقتصادی مرد بیشتر از زن است. زن در مدیریت فرهنگی توانایی بالاتری دارد و مرد توانایی مدیریتی اقتصادی بالاتری.
📝دکتر زهرا قنبری، مدیر مؤسسه بینالمللی رفعت خانواده
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻حصار خاتونیسم
‼️بایستههای نقشآفرینی زنان در جامعه
▫️برخی دولتها در پاسخ به موضوع عدم توجه به زنان؛ مکتب خاتونیسم را تقویت میکنند و قبل از مدیران، شاهد حضور همسران و دخترانشان در بستر فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی هستیم و این خود بزرگترین لطمههای فرهنگی کشور را نیز رقم میزند. در این فضای مسموم، دولتها با شعارهای مسموم آزادی زنان، به دنبال جمعآوری طرفدار برای خود هستند و با سخنان واهی، اذهان عمومی را متشنج کرده و به دنبال آن، اغتشاشات را در کشور راه میاندازند.
▫️استفاده از مشارکتهای دولتها و سایر نهادهای حکومتی برای ترویج اصلاحات قانونی و سیاسی و رفع موانع ساختاری برای توانمندسازی زنان، موضوع مهمی است. با این کار، دولتها میتوانند از طریق تشکیل جامعۀ مدنی و گروههای زنان، برای مشارکت در فرایند سیاستگذاری بهره برده و از طریق گزارشهای سالانۀ توسعۀ انسانی، فرصت اصلاحات سیاسی و تغییرات در هنجارها و رفتارهای اجتماعی را فراهم نمایند.
▫️با وجود طرح رهیافتهای مختلف برابری زنان و مردان، به نظریۀ رفاهی مساوات و فقرزدایی، نظریۀ کارآیی و نظریۀ توانمندسازی زنان توجه جدی شد. رسیدن به معیار توانمندسازی زنان در چهارچوب تحلیل جنسیتی، نیاز به حرکتی همهجانبه دارد که شامل اصلاحات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ساختار حقوقی و تغییر تدریجی باورها و ارزشها و همچنین برنامهریزی از پایینبهبالا دارد.
📝دکتر مهسا فرزان، دبیر تشکل زنان انقلاب اسلامی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com