🔻انقلاب در علم
➖شهید فخریزاده طرفدار آیندهنگاری و تعریف زمین بازی بود
🔹دکتر حامد فخریزاده در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️شهید فخریزاده معتقد بود علمی که امروز در اختیار ماست، علم واقعی نیست؛ بلکه علمی است که تحتتأثیر فلسفۀ غرب قرار گرفته و به خورد ما داده شده است؛ علم واقعی وقتی حاصل میشود که انقلابی در این علم اتفاق بیفتد که در راستای فلسفۀ اسلامی و تمدن ایرانی باشد.
▫️در سال 1389، اندیشکدۀ فلسفۀ سپند را تأسیس کرد و اتفاقی که در این اندیشکده میافتاد، این بود که ایشان دانشمندان علوم مختلف، مانند علوم زیستی، علومشناختی، ریاضی، فیزیک، شیمی و... را در مقابل فلاسفه مینشاند و از تضارب آرای دانشمندان علوم مختلف و فلاسفه، خروجیهایی در راستای انقلاب در علم میگرفتند.
▫️با توجه به اینکه ازیکطرف تاریخ علم و فلسفۀ علم را بهخوبی میشناخت و از طرف دیگر، بهخوبی با فلسفه آشنایی داشت، یعنی در حوزۀ فلسفه صاحبنظر بود، طبیعتاً از تضارب آرای این دانشمندان و فلاسفهای که در کشور وجود داشتند، خروجیهایی در راستای ایجاد همان موضوع انقلاب در علم و رسیدن به علم واحد میگرفت.
▫️وقتی شما آیندهنگری میکنید، در واقع یک آیندهای را که ممکن است اتفاق بیفتد را بر مبنای شرایط موجود پیشبینی میکنید و در آن مسیر حرکت میکنید. حالا ممکن است زودتر برسید، همزمان برسید یا با اختلاف زمانی کمی به آن برسید؛ ولی بالأخره دارید در زمین بازی آنها حرکت میکنید؛ ولی وقتی آیندهنگاری میکنید، زمین بازی را شما تعریف میکنید؛ نه آنها.
▫️حضرت آقا نسبت به کارها، پروژهها و نگاههای ایشان، شناخت عمیقی داشتند؛ چون ایشان میدیدند که با حذف فیزیکی، این موضوع تمام نمیشود. شخصی را حذف میکنند برای اینکه دیگر خود او نتواند حرکت و هدایت کند و بعد از او، باید جریان فکری او ترور شود.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سرمست حاشیه
‼️ایران چه جایگاهی در پروژههای بزرگ تحقیقاتی مغز دارد؟
▫️باتوجه به تلاش کشورهای مختلف جهان در زمینه توسعه علوم شناختی، باید این نکات را در نظر گرفت:
▫️شتاب علوم اعصاب را جدی بگیریم؛ سرمایهگذاریهای سنگین، متمرکز، بینرشتهای و مسئلهمحور، نشاندهندۀ نوعی ضریبدهی ویژه به این دانش است.
▫️علوم اعصاب به فناوری گرهخورده است. اینکه راز مغز بدون توسعۀ ابزار مطالعه، همچنان سربهمهر میماند واضح است؛ اما اینکه مغز به دلیل کاربرد فناورانهاش جدی گرفته شود، کمی جدید است.
▫️چالش معرفتشناسانه را جدی بگیریم؛ اما سیاسی نکنیم. مشخصشدن مرزهای علوم اعصاب، سبب رفع موانع فرهنگی توسعۀ دانش مغز در ایران خواهد شد.
▫️توسعۀ دانش مغز به دلیل بههمپیوستگی کارکردها و ساختارهای مغز، به برنامهریزی منسجم و حتی ساختار اجرایی واحد نیاز دارد. به دلیل اینکه دانش مغز نیاز به دادههایی دارد که بهنوعی هر یک بخشی از یک پازل را تکمیل میکنند و بهتنهایی و بدون بانکهای مشترک چندان مفید نیستند.
📝علی افشاری مهر، پژوهشگر علومشناختی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
چرا مرحوم فرج نژاد خاص بود؟
🔸اگر از آنهایی که محمدحسین را میشناسند، درباره علت خاصبودن او سوال کنیم، هر کدام پاسخی خواهند داد.
🔹 احتمالا برخی از پرکاری و خستگیناپذیریاش میگویند. برخی دیگر از تخصص و مطالعه فراوانش در حوزههای مختلفی مثل رسانه و تحلیل فیلم، دشمنشناسی و غربپژوهی، علوم قرآن و تفسیر، فلسفههای مضاف، تاریخ، دانش معنویت و مکاتب معنوی نوپدید و سبک زندگی یاد میکنند.
🔸گروهی شیفته ساده و خاکیبودنش هستند و عدهای دیگر چهره خندان و امیدوار به آیندهاش را در خاطرشان زنده نگه میدارند.
🔹 اما هیچکدام از اینها نمیتوانند آن نگاه عمیق و جریانشناسانه او به حوزه اندیشه و فرهنگ که موجب تربیت صدها شاگرد و استاد شده بود را توصیف کنند. او اگرچه در بسیاری از دانشها تبحر یک متخصص ماهر را نداشت، اما مانند یک عقل راهبردی، دانشها و تخصصهای مختلف را از ابعاد مختلف بررسی میکرد و با تسلطی که بر نقشه راه و صحنه مواجهه داشت، هدایت فکری افراد را به دست گرفته و آنها را به ریلگذاری در مسیر درست فرا میخواند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۹
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#دانشگاه
#طلبه
#محمدحسین_فرجنژاد
🆔 @didebane_andisheh
مجله خردورزی
🔻انسداد فلسفه صدرایی!
‼️وارانگی در علومشناختی و تحولآفرینی فلسفۀ صدرایی
▫️در علومشناختی ماهیت فیزیکی مغز، اعصاب و ذهن با رویکردهایی که به شکل غالب مادیگرا هستند مورد بررسی قرار میگیرد؛ درحالیکه در فلسفۀ صدرایی تأکید فراوان بر تجرد نفس و آگاهی میشود و این دو به شکلی در تقابل با یکدیگر هستند.
▫️نزدیکترین مرتبۀ عِلّی و هستیبخش موجودات مادی، مرتبۀ مثال و عالم مثال در هستی است و ازآنجاکه در مرتبۀ علّت مثالی، آگاهی وجود دارد، این آگاهی را میتوان در نسبت با معلول یعنی شیء مادی نیز جریان داد. یعنی اگر بتوان با یک شیء مادی از طریق ارتباط با علت مثالی آن ارتباط برقرار کرد، در ضمن این ارتباط، میتوان آگاهی را در نسبت با شیء مادی جریان داد؛ زیرا برای علت هستیبخش، مادی یا مجرد بودن معلول مطرح نیست.
▫️الگوگیری از مغز، ذهن و سیستم اعصاب و ساخت ابزار مناسب بر طبق این الگو، موجب میشود که انسان بتواند به شکل عام، آگاهی موجود در هستی را استخراج کند و از آن برای تأمین خواستههای خود استفاده کند. اساساً استفاده از آگاهی، مانند هر واقعیت دیگری در هستی در چهارچوب علوم مختلف قابلدستیابی، کنترل و محاسبه است و به کمک علوم مختلف و ساخت ابزار مناسب، میتوان به شکل ضعیف یا قوی با آن ارتباط برقرار کرد و باتوجهبه میزان ضعف یا شدتِ ارتباط با آن، از منافع آن بهرهمند شد.
▫️دقت در سه نقطه و بزنگاه اصلی در فلسفۀ صدرایی، مشخص میکند که از منظر فلسفی، نوعی وارانگی در علومشناختی شکل گرفته است. این وارانگی به این صورت است که در علومشناختی، آگاهی امری مادی دانسته میشود و به شکل غالب با رویکرد مادیگرایانه بررسی میشود.
📝دکتر محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻رایانهها وارد جامعه میشوند!
‼️شناختگرایی در روانشناسی اجتماعی
▫️با مقایسهای اجمالی میان روانشناسی اجتماعی و شناخت اجتماعی، میتوان گفت که ایجاد تمایزی واضح و بنیادین، امر دشوار و نامطلوبی است؛ زیرا موضوعات آنها دارای اشتراکهای فراوانی است. این اشتراکها را میتوان در حدی دانست که گویا شناخت اجتماعی و نگاه شناختی، توانسته بسیاری از موضوعات را از دریچۀ شناختی بررسی کند.
▫️روانشناسی شناختی نیز پیوندی جدی و اساسی با معرفتشناسی مدرن دارد و لذا خود روانشناسی شناختی با مفروضههای فلسفی غرب پیوند عمیقی دارد که بعضاً مورد انتقاد متفکرین انتقادی قرار گرفته است.
▫️نکتۀ مهمی که ممکن است ما را گمراه کند، این است که گمان کنیم منظور از شناخت در روانشناسی، لزوماً شناخت آگاهانه و هشیارانه و در کنترل انسان است؛ اما این تصور ناقصی از شناخت در روانشناسی اجتماعی و شناختی است؛ زیرا تحقیقات دربارۀ شناخت ضمنی و پردازشهای خودکار، نقش مهمی در روانشناسی دارد و این منافی شناختگرایی نیست؛ زیرا در نهایت هر دو را فرایندهای شناختی انسان میدانند که حال یکی کنترل شده و یکی خارج از کنترل و اراده است.
📝احمد کاتب، پژوهشگر روانشناسی اجتماعی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻ماشین خودران
➖ساحتهای اجتماع و کارکرد زیستبوم فناورانه علومشناختی
🔹احسان رضایت، عضو هیئتعلمی گروه علومشناختی دانشگاه تهران در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️هدف این علم، درک فرایندهای شناختی، مثل یادگیری، حافظه، تفکر، زبان، تصمیمگیری و عواملی است که انسان بهعنوان عامل شناختی با آنها درگیر است. هدف ما، ابتدا شناخت این سیستم پیچیده و سپس استفاده و عملکردِ آن است. اگر بخواهیم با انسانها تعامل داشته باشیم یا بر آنها اثر بگذاریم یا اگر بخواهیم آنها را آموزش دهیم، عملاً با شناخت آنها درگیر میشویم.
▫️ما برای پاسخگیری بهتر در حوزۀ روانشناسی، نیازمندیم که مغز و ذهن را بشناسیم و با رویکردهای مبتنی بر شناخت، فرایند سلامت روان را ایجاد و اختلالات روانی را درمان کنیم و با مشاورههای روانشناختی، شاهد بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی باشیم.
▫️اگر ابزارهایی داشته باشیم که بتوانیم اطلاعات بدن یا اطلاعاتی را که در مغز و بدن هست بگیریم و در ارتباط با یک شبکه قرار دهیم، وقتی این اطلاعات در شبکه قرار بگیرد، امکان پایش سلامت روان و جمعآوری اطلاعات و برنامهریزی وجود دارد.
▫️برخی از سرمایهگذاریها، مانند سرمایهگذاری در علوم پایه، زودبازده نیست؛ نباید انتظار داشت که امسال سرمایهگذاری کنیم و سال بعد چندبرابر آن هزینه، سود عاید ما شود؛ بلکه این حوزهها حوزههای بلندمدت هستند. باید در حوزۀ فیزیک برای سالها سرمایهگذاری کرد تا نتیجه گرفت.
▫️حوزۀ شناختی میتواند از جنبههای مختلف به ما کمک کند تا بتوانیم نسل جدید و آینده را تربیت کنیم و در راستای اهداف قرار دهیم. بهگونهای که بتواند از این ابزار جدید و دانش فراوانی که در اختیارش قرار گرفته، به نحو احسن استفاده کند و از آسیبهای آن در امان بماند.
▫️والدین باید دقت داشته باشند که فیلمی که فرزندشان میبیند چه اثری بر روی تربیت، حافظه، خلاقیت و باور او میگذارد. فرزند من وقتی فیلم یا کارتونی میبیند، دید او نسبت به مسائل، اعتقادات و باورهایش چقدر تغییر میکند؟ آیا باورهای او تقویت میشود یا تضعیف میشود؟ به کدام سمت پیشمیرود؟
▫️باید حمایت از حوزههای علوم پایه در اولویت باشد. این فضای فناوریزدۀ کشور، لازم است و بسته به نیاز باید حمایت کنیم و آن را در نظر بگیریم؛ اما از علوم پایه غافل نشویم. ما باید دانش عمیق داشته باشیم تا بتوانیم در حوزۀ فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻تسخیر علوم شناختی
‼️گسترش و جایگاهیابی مجدد علم شناختی
▫️امروزه علومشناختی به دلیل همسویی اهداف، تا حد زیادی با روانشناسی شناختی همراستا شده است. بااینحال، علومشناختی یک حوزۀ بینرشتهای باقی میماند که هم در ساختار آموزشی و هم در زبانی که استفاده میکند، فراتر از همکاری ساده میان رشتههای سازنده است.
▫️هوش مصنوعی در زمینههایی مانند روانشناسی شناختی، به مرکزیت تبدیل شده و سایر زمینههایی که حیوانات را مطالعه میکنند یا رویکردهای بهینه به مشکلات دارند، مانند تحقیق در عملیات نیز مرتبط شدهاند.
▫️در آخرین کنفرانس انجمن علومشناختی، این تصور که یادگیری عمیق میتواند برای علومشناختی در ارائۀ تحلیلهای انتزاعیِ تکالیف انسانی، به جای مدلهای واقعی رفتار انسانی مفیدتر باشد، از چندین سخنران شنیده شد.
▫️اگر روشهای علومشناختی بهگونهای گسترش یابند که رویکرد متقارنتری از نظریه، بهعنوان مفهوم اصلی، در کنار کاربردها را نیز در برگیرد -همراه با تحلیلهای انتزاعیتر-، باید اذعان کرد که اشکال مضاف ارزیابی برای این روشها مورد نیاز خواهد بود.
📝پروفسور پاول روزنبلوم، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا و متخصص هوش مصنوعی
📝پروفسور کنث فوربوس، استاد موسسه فناوریهای خلاق دانشگاه کالیفرنیا
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻آیا محیط پیرامونی ما واقعی است؟
‼️فیلترهای ذهنی و درک پیرامونی انسان
▫️محرکهای بیرونی به تنهایی برای درک ما از یک صحنه یا رخداد کافی نیستند و بسته به اینکه کدام محرکها و به چه صورت در سیستم شناختی ما پردازش شوند، درک ما از آن پدیده به همان اندازه با واقعیت آن پدیده قرابت خواهد داشت. در واقع ذهن ما دارای زمینه یا پیشفرضهایی است که سبب سوگیری نگاه ما به اتفاقات محیط پیرامون خواهد شد.
▫️سیستم شناختی ما در بازنمایی و درک محیط پیرامونی ما نقش اساسی دارد و در واقع انسان از همۀ واقعیتهای اطراف خود، یک مدل ذهنی میسازد و چون مدلهای ذهنی افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین درک افراد مختلف از یک پدیدۀ واحد متفاوت خواهد بود.
▫️محدودیتها، اصول اخلاقی، اعتقادات و باورهای دینی، در واقع سازندۀ بسیاری از فیلترهای ذهنی ما خواهند بود که تعبیر ما را از محرکهای بیرونی تغییر داده و باعث بروز واکنشها یا رفتارهای متفاوت در مواجهه با رخداد پدیدههای پیرامون میگردد.
📝دکتر حسین حسنپور، استادیار و محقق حوزۀ علومشناختی محاسباتی، دانشگاه عالی دفاع ملی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊🏻| إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ
✌🏻 قاتل کفار میرسد!
#سید_حسن_نصرالله #لبنان
#شهید_سید_حسن_نصرالله
#حزب_الله #حزب_الله_زنده_است
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رویکرد فلسفی و تکنیکال به پدیدههای علمی
➖مروری بر اخلاق شناختی و رویکرد تمدنی شهید فخریزاده
🔹دکتر ابراهیم آزادگان، رئیس گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️شهید فخریزاده، دانشمند و فیزیکدانی منحصربهفرد بود و با فناوری آشنایی داشت. ایشان دستی در آتش تمدن مدرن داشت و درک میکرد علم و فناوری چیست؛ لذا توانست در کشور و در صنایع نظامی، این فناوری را پیاده کند که تأثیرگذار هم باشد و بتواند اهدافی که میخواهد را محقق کند.
▫️پس ما با یک نفر روبهرو نیستیم که از دور درمورد مسائل تمدنی حرف بزند. از طرفی ایشان نگاه فلسفی داشت و این نگاه به ایشان کمک میکرد که هم جهانبینی غرب و هم جهانبینی ایرانی-اسلامی را درک کند.
▫️شهید فخریزاده با تمدن غرب درگیر بود و اصلاً اینگونه نبود که به سادگی آن را نفی کند. از طرفی برای جوانان و آیندۀ کشور بسیار دلسوز بود ونگاهی واقعگرایانه به تمدن ایرانی-اسلامی داشت و تفکراتشان بر مبنای خیال نبود.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻علم شناختی کثرتگراست
‼️چرا دانش شناختی نیازی به یک نظریۀ منسجم ندارد؟
▫️در حالی که اختلافنظر زیادی در مورد ماهیت بازنمایی و محاسباتی که تفکر را تشکیل میدهند وجود دارد، فرضیۀ اصلی به اندازۀ کافی عمومی است تا محدودۀ فعلی تفکر در علومشناختی را در بر گیرد؛ از جمله نظریههای پیوندگرا که تفکر را با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی مدلسازی میکنند.
▫️دیدگاه شناخت موقعیتمند-توزیعشدۀ افراطی که شناخت در سر نیست، بلکه در محیط است، هرگز در جایگاه یک جریان اصلی قرار نگرفت. شناخت بدنمند، با مطرحکردن این ایده که شناخت توسط بدن و همچنین ذهن شکل میگیرد، تأثیر بیشتری داشت.
▫️درحالحاضر، بسیاری از محققان هوش مصنوعی، در صنعت بر روی پروژههایی کار میکنند که نیاز به تفکر در مورد ماهیت شناخت ندارند. اما این دلیل دیگری برای ازبینبردن موانع برای افرادی است که میخواهند در این زمینهها شرکت کنند.
▫️دانش شناختی خوب پیشمیرود. این علم تعهد اصلی خود را نسبت به اهمیت بازنمایی و پردازش حفظ میکند، البته با انعطافپذیری بیشتر در مورد ماهیت دقیق این موارد نسبت به سال ۱۹۷۸. دانش شناختی صراحتاً یک نظریۀ منسجم ندارد و نباید داشته باشد.
📝پروفسور ددره جنتنر، استاد گروه روانشناسی، دانشگاه نورث وسترن
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻آیا ایران همپای جهان است؟
‼️بررسی عملکرد ستاد توسعۀ علومشناختی
▫️ستاد توسعۀ علوم و فناوریهای شناختی، حمایت از پایاننامههای کارشناسیارشد و دکترا را با هدف افزایش تعداد افراد فعال در این حوزه و شکلگیری بیشتر تیمهای منسجم و بینرشتهای پژوهشی، در گامهای آینده انجام میدهد.
▫️حمایت از تولید کتابهای آموزشی برای مخاطبین عام، دانشآموزی، دانشگاهی و مخاطبین خاص، توسط ناشرین معتبر یا انجمنهای مرتبط، از دیگر فعالیتهای ستاد است. بیشتر کتابهای حمایت شده، در جهت معرفی حوزههای مختلف علومشناختی و شناساندن ابعاد گوناگون مسائل آن حوزه هستند.
▫️میان موضوعات طرحهای پژوهشی علومشناختی همپوشانی وجود دارد و شاید نتوان مرزبندی شفافی برای جادادن آنها در این دستهبندیها ارائه داد؛ اما به نظر میرسد بخش قابلتوجهی از طرحهای پژوهشیِ حمایتشده را میتوان به متخصصان علوم اعصاب، فنی و مهندسی و روانشناسی نسبت داد و سهم سایر رشتهها، بهخصوص در علومانسانی ناچیز است.
▫️در زمینۀ «تولید و توسعۀ علوم پایه در زمینۀ مطالعات مغز و کارکردهای شناختی»، به نظر میرسد ایران همپای جهان در حال فعالیت و حرکت است.
📝محمد احمدخانلو، دانشجوی دکترای علوم اعصاب شناختی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻آیا اشیاء مصنوعی میتوانند شبیه انسان باشند؟
➖نسبت هستیشناسی ذهن، قلب و مغز در علومشناختی
🔹دکتر سید محمد سادات منصوری، مدرس علوم مربوط به فلسفۀ ذهن و فلسفۀ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️فلسفه ذهن و علومشناختی بهعنوان دو حوزه متقاطع، با هدف استفاده از تحقیقات یکدیگر، بهعنوان یک رشته میانرشتهای تعریف میشود؛ بهعنوان مثال، روانشناسی شناختی، علوم اعصاب شناختی و هوش مصنوعی، هرکدام بهصورت مشترک به درک کارکرد شناختی مغز میپردازند.
▫️فلسفه ذهن به دانشمندان حوزه علومشناختی کمک میکند تا از سادهانگاریهای ناشی از عدم دید فلسفی رهایی یابند و به نتیجهگیریهای نادرست فلسفی نرسند.
▫️باید در کنار رشتههای دانشگاهی مرتبط با علومشناختی و هوش مصنوعی، دپارتمان فلسفۀ ذهن تشکیل داد؛ البته باید بر آنها نظارت شود و برای آن برنامهریزی کرد، به آنها استاد داد و برای آن کتاب تألیف شود. این موارد باعث میشود که فلسفۀ ذهن در کشور جهش یابد و دانشجویان دکتری در این زمینه رساله بنویسند و مقالاتی نیز نگاشته شود.
▫️دلایل محکمی به دست آمده که قلب هم در ادراک نقش دارد و شبیه سلولهای عصبی است که کار ادراک را انجام میدهد. در قلب سلولهای ادراک شناسایی شده که امر ادراک بر عهدۀ این سلولها است. بنابراین، اگر قلب را بهعنوان همین قلب صنوبری بدانیم، میتوانیم بحثی زیستشناسی و طبیعی در مورد قلب داشته باشیم که آیا کارکرد شناختی برای آن قابل تصور است یا نه؟
▫️الان باید تمرکز فیلسوفان و حوزهها روی این مسئله باشد؛ یعنی شناخت چیزی که از لحاظ کارکردی شبیه انسان است. اگر بتوانیم این سؤال را بهصورت عمیق فهم کنیم -که درک عمیق آن گاهی نیازمند تئوریهای ریاضی است و گاهی نیاز به یک سری امور دیگر است- میتوانیم در آینده در پیشرفتهای حوزههای مرتبط با حوزههای شناختی، مخصوصاً هوش مصنوعی، مفید باشیم.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻معمار اقتدار
➖شهید فخریزاده تسلط بر طیفهای میان رشتهای و دغدغهی مجاهدانه در جنگ شناختی داشت
🔹دکتر ابراهیم اصولی، رئیس گروه فلسفۀ علم دانشگاه مالک اشتر، و دستیار شهید فخریزاده در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️میتوان شهید فخریزاده را بهعنوان یک کنشگر و فعال در عرصه و صحنۀ اقتدار ایران اسلامی دانست. تمامی فعالیتهای علمی دکتر فخری زاده معطوف به تقویت مؤلفهها و شاخصههای قدرت و اقتدار ایران اسلامی، در دو ساحت نرم و سخت بودند.
▫️علومشناختی باتوجهبه مستعد بودن برای گفتگوهای میاندانشی، نمیتوانست موردتوجه دانشمندی مانند شهید فخریزاده نباشد؛ هم به جهت ویژگیهای علمی و شخصی و هم به جهت جایگاه و مسئولیت. برایناساس، ایشان تقریباً از همان آغاز به این علم توجه داشتند و آن را به شکل تخصصی دنبال میکردند.
▫️شهید فخریزاده، به استناد مطالب و سخنرانیهای منتشر شدۀ ایشان، صریحاً معتقد بودند که باید ضمن استفاده از مزایا و محاسن علم و فناوری روز، از مرعوب، مقهور و مغلوب پیامدهای منفی آن شدن اجتناب نموده و باید به دنبال رفع معایب معرفتی، معنوی، اخلاقی، فرهنگی و... آن بود.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻ارزیابی شناختی
‼️گذرگاهی جدید برای ورود به دنیای تواناییها
▫️کارکردهای اجرایی، مجموعهای از فرایندهای شناختی هستند که برای کنترل شناختی رفتار، ضروری هستند و با طراحی انتخاب و کنترل موفقیتآمیز آنها، اهداف انتخاب شده راحتتر به دست میآید.
▫️سالهاست محققان در حوزۀ علوم رفتاری و شناختی در تلاش برای ارزیابی فرایندهای شناختی، با هدف دستکاری و بهبود آن هستند. این ارزیابیها گاهی به گونهای است که میتواند افراد سالم و بیمار را از هم جدا کند. به عبارتی، این ارزیابیها به درمانگران کمک میکند تا افراد در طیف اختلالات شناختی را مشخص کند.
▫️برخی والدین علاقۀ زیادی به سنجش هوش و استعداد کودک خود دارند و میخواهند بدانند نقطۀ قوت مغز و شناخت فرزندشان در چه زمینهای است؛ آزمونهای شناختی هوش، استعداد تحصیلی و... میتوانند به این والدین کمک کنند.
📝فاطمه توکلی، پژوهشگر علوم اعصاب شناختی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻بستر زیرین رودخانهای جدید
‼️مهرآکینی علومشناختی و روانکاوی
▫️علم نیوتنی موفقتر از علم گوتهای عمل کرد و غلبه با او بود و این یعنی غلبه با علومشناختی، با چهرهای که خود را علمی و بیشتر وامدار فلسفۀ تحلیلی و نه قارهای معرفی میکرد، اگرچه در نهان و زیرپوست، به سرقتهایش از روانکاوی تکیه و در عیان، آنها را مایملک خود کرده بود.
▫️روانکاوی اجازۀ مصادرۀ بینشها، بدون پذیرش پرکتیس روانکاوانه را به دیگر حوزهها نمیداد و این یعنی، روانکاوی نمیتوانست به مجموعهای از قواعد و قوانین قابلتکرار که شرط ورود به آزمایشگاه بود را بهراحتی فراهم سازد؛ شاید این، علت رابطۀ مهرآکینی است که زیر پوست بیتوجهیها یا نادیدهانگاشتنها قرار دارد و تنها در برخی از نقاط، نظیر آنچه در ماجرای داماسیو دیدیم، بروز میکند.
▫️بهسختی میتوان در برابر این وسوسه مقاومت کرد که برای گوته، عملِ نور در تولید رنگ، آن جایگاهی را دارد که عمل انسان، در انسان بودن او؛ بنابراین گوته و به تبعش فروید، از فرض پنداشتن چیزی چون نفس یا جوهر انسان، بینیاز شدند. نیازی به جوهرپنداری برای رنگ نیست و میتوان آن را صرفاً اعمالی دانست که از نور سر میزند. به همین قیاس، انسان نیز لزوماً جوهر نیست، بلکه عمل است.
▫️آنچه فروید تأسیس کرده بود، در شلوغی رفتارگرایی آمریکا گم شده بود، اما در بستر زیرین رودخانۀ جدید علومشناختی، همچنان جاری بود. این رودخانه، به اقتضای روح کانتی خود که اکنون طبیعی نیز شده بود، سعی داشت و دارد که در قله بنشیند و همه چیز را ببلعد.
📝دکتر محمدحسین وفائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر
📝سید مهدیار رحیمی، مشاوره خانواده و پژوهشگر حوزه روانکاوی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻نسبتسنجی میان تکنولوژی و امر دینی
➖تأملی بر جایگاه مناسک آنلاین
🔹دکتر رحمان شریفزاده، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️برخی معتقدند فناوری صرفاً یک وسیله در دست انسان است؛ بنابراین رابطۀ بین انسان و فناوری، رابطۀ کاربر-ابزار یا کاربر-وسیله است و خود فناوریها و اشیا دارای هیچ نقش وساطتی نیستند و تأثیر عمیق در باورها و علایق ما در زمینۀ اجتماعی که در آن هستیم ایجاد نمیکنند؛ بلکه صرفاً وسیلههایی هستند که برای تسهیل یک کار از آنها استفاده میشود. این نگاه به ابزارانگاری مشهور است.
▫️نگاه سومی وجود دارد که میتوانیم بگوییم به فناوریها و اشیا، به طور خاص، نگاه وساطتی دارد. نگاه وساطتی معتقد است ابزارها و فناوریها نه وسیلۀ صرف در دست ما هستند و نه قدرت تعینبخشی دارند؛ بلکه در یک رابطۀ بدهبستان با کاربر-امر اجتماعی قرار میگیرند.
▫️اینکه آن فناوری به چه شکلی ساخته میشود و دارای چه ابعادی است و چه ویژگیهایی پیدا میکند، کاملاً تحتتأثیر جامعهای قرار دارد که این فناوری از آن برخاسته است؛ ولی آن فناوری در جای خود بر روی جامعه و کاربر اثر دارد و نقش وساطتی بازی میکند. فناوری، کاربری که از آن فناوری استفاده میکند را کمکم تبدیل به موجود جدیدی میکند.
▫️کاربر از یک فناوری هوشمند استفاده میکند؛ ولی آن فناوری، همزمان تغییری در کاربر، در امر دینی و شبکۀ دینی و اجتماعی که کاربر در آن هست، ایجاد میکند. چنین چیزی در مورد همۀ فناوریهای هوشمندی که به نحوی با کردارهای دینی ارتباط مییابند وجود دارد.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
📍رونمایی از جلد شماره ششم مجله خردورزی
➖جهان در آستانۀ تغییر؛
⚠️ دست نامرئی قدرت
❓حکمرانی در عصر نوین فناوریهای شناختی چه مؤلفههایی دارد؟
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🔺آیا آینده ترسناک است؟
نگاهی به منافع و تهدیدات امنیتی فناوریهای نوین
🔺گفتگو در بنبست
تبیین و راهکارهای مقابله با مسئلۀ قطبیدگی
🔺سینما، سارق روح
ذهن، یگانه سلاح جنگ شناختی
+ نگاهی شناختی به 10 فیلم سینمایی
🔺مغز در خمره
آیا در ماتریکس زندگی میکنیم؟
🔺زندان اذهان
آثار مرجعیت رسانههای بیگانه در فرسایش عصبی جامعۀ ایران
🔺منطق بیمنطقی انسان
سهم عقل و منطق در تصمیمگیری و قضاوتهای انسان چقدر است؟
🔺زندگی با استعارهها
تحول مفهوم استعاره از یک آرایۀ ادبی تا یک نظریۀ شناختی
🔹حمله به واقعیت و اندیشه
مروری بر هفت اثر پیرامون جنگ شناختی
و مناقشات ترکیبی نوین
🔹دانشمند علوم شناختی
• جایگاه نوام چامسکی در انقلاب شناختی کجاست؟
• همۀ انسانها با یک «دستور جهانی» متولد میشوند
🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی
🛒 پیشخرید بهزودی آغاز خواهد شد...
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📮 آغاز پیشخرید شماره ششم مجله خردورزی
🔻 شما فرهیختگان گرامی میتوانید شماره ششم خردورزی را با واریز مبلغ 150 هزار تومان خریداری و بهصورت رایگان دریافت نمایید.
💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 بهنام شناختپژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید.
📃 سپس رسید واریز، نام و نام خانوادگی، شماره تماس، نشانی دقیق و کدپستی را برای ادمین ارسال کنید:
@ErfanKhalilifar
🔺 ۲۱۶ صفحه
🔺 ارسال رایگان
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com