eitaa logo
مجله خردورزی
4.7هزار دنبال‌کننده
301 عکس
55 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻صنعت بدن ‼️بصری‌سازی هویت و نظام مطلوبیت ذهنی زنان ▫️زن تراز مدرنیته، زنی عاری شده از هویت اصیل و فاقد عناصر ارزشمندی مانند حیا، عفت و خرد است. در فضای زن تراز مدرنیته، زن کالایی است که باید زیبا شود تا گران‌تر و تجاری‌تر باشد. زن در نگاه مدرن، زنی است که هویت و اصالتش را از ظاهرش دریافت می‌کند؛ نه توانایی خاص اجتماعی و علمی او. ▫️آنچه این دیدگاه ظاهرگرایانه را تقویت می‌کند، تمرکز زنان بر حوزۀ زیباتر شدن و توجه سایر اجزای جامعه به این زیبایی، فارغ از تقویت سایر ارزش‌هاست؛ در واقع، این‌گونه است که «زن» به‌مثابۀ ابزار برای دیده‌شدن و موردتوجه قرارگرفتن اذهان دست‌کاری شدۀ جامعه، به سمت‌وسوی نگاه افراطی به مؤلفۀ ظاهر حرکت می‌کند. ▫️بسیاری از زنان، بر اثر تعریفی که نسبت به آنها وجود دارد و در اثر فشارهایی که از طریق جامعه و شرایط آن احساس می‌کنند، دچار نوعی اضطراب می‌شوند که باعث رفتن به سمت جراحی زیبایی، استفاده از وسایل آرایشی و... می‌شود. ملاک بودن زیبایی زن در جامعه و درکی که زن از آن دارد، اضطراب زنان جامعه را تعمیق بخشیده و نقطۀ تمرکز آنها را به‌شدت جابه‌جا می‌کند. 📝 دکتر معصومه نصیری، دبیر کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه رسانه‌ای یونسکو - ایران ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻زنانه‌ی شعریِ شاعری زن ‼️زنانگی پروین تا کجای جهان شعری او جاری بود؟ ▫️بانو اعتصامی، سرودن را در راستای خردورزی و آگاه نمودن مردم به کار می‌گیرد؛ آن‌‌هم خردی زنانه! جالب اینکه پروین، آگاهی‌ورزی را در قالب نقدها و پندها در اشعار خود آورده است؛ هنری رندانه که به دست توانای پروین، صورت زنانه به خود می‌گیرد. ▫️عرفان بانو اعتصامی، روی به انزوا ندارد و با وجود سکوتی که در اشعارش حس می‌شود، سکوت او به معنای به فکر واداشتن است؛ نه در سکوت و سکون ماندن. به قول سیروس شمیسا، «سکوت او، سکوتی است معنادار». ▫️اشعار پروین با وجود عقب‌گرد به‌سوی وارثان گذشته، نوگرا است؛ به بیانی دیگر، او با انتخاب سبک و سیاق پیشینیان خود، مطلب نویی را عرضه می‌‌دارد و سروده‌‌های او دربردارندۀ هم‌وغم مردمان است. سروده‌‌های او تعلق به مردم دارد و در مفاهیم اجتماعی ریشه دوانده است. بدین ترتیب، پروین اعتصامی از متجددان عصر خویش است. پس می‌توان مدعی شد، اشعار او نماد برپایی نوعی نئوکلاسیسم در ادبیات‌معاصر است. 📝 پگاه حسینی، شاعر و ویراستار علمی مجلات ادبی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻فریاد دردمندی ‼️پروین، صدای مادری دردمند، دختری جوان و بیوه‌زنی تنها ▫️زنانگی در شعر پروین اعتصامی، بیان رمانتیسم و یا تنانگی نیست. او دردمند زنان است؛ از داغ و سختی‌های زنان می‌نویسد و فریاد می‌زند؛ گرچه هرگز مادر نبوده، اما مادر است؛ زنی خانه‌دار است؛ دختربچه است؛ دختری جوان است؛ مادربزرگ است و بیوه زنی تنها است و صدای همۀ اینها را در شعرش می‌توان شنید. ▫️زن مدرن در شعر پروین، اصالت فکر و اندیشه دارد و اهل تقلید نیست؛ تقلید از بیگانگان در نگاه پروین، مساوی با گمراهی است. زن مدرن و باهوش از نگاه پروین، به سمت تقلید و گمراهی نمی‌رود. زن مدرن در نگاه پروین، با مرد برابر است و این برابری به معنای رایج در فرهنگ غرب نیست؛ بلکه برابری را در اندیشه و انسانیت می‌داند. ▫️پروین در عمر کوتاه سی و پنج سالۀ خود، همواره کوشیده که سطح اندیشۀ زنان را بالا ببرد؛ در عین اینکه می‌خواهد مدرن باشد، برای زن سنتی ارزش قائل است و در دورۀ شاعری خود، اشعار و آثار گران‌بهایی برای ما به یادگار گذاشته است و تا همیشه، پروین درخشان‌ترین ستارۀ آسمان ادبیات زنان ایران است. 📝 سیده فرشته حسینی، شاعر و پژوهشگر ادبی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فرارسیدن بهار و سال نو بر شما فرهیختگان گرامی مبارک باد 🌹 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻ما طلبکاریم! ➖بررسی زیست اجتماعی زنِ ایرانی 🔹 دکتر محمدتقی کرمی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خردورزی: ▫️اگر بخواهیم در مورد چالش‌های زنان ایرانی به لحاظ عینی بحث کنیم، باید بگویم مسئلۀ حجاب، مسئلۀ اساسی زن ایرانی نیست؛ ولی اگر بخواهیم به لحاظ ذهنی و گفتمانی بحث کنیم، مسئلۀ حجاب یکی از مسائل مهم زنان در ایران است که امروز تبدیل به مشکل و معضل شده است. ▫️در فرهنگ ایرانی مؤلفه‌هایی داریم که نسبت به زنان امتیاز دادیم و رسانه‌های ما در برساخت این تبعیض، ناتوان بوده‌اند؛ مثلاً زنان ما بسیاری از تکالیف را ندارند؛ به عبارت دیگر تبعیض مثبت دارند. زنان ایرانی بسیاری از فشارها، استرس‌ها و موقعیت‌های مردان را ندارند؛ اما ما و حاکمیت بدسلیقگی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم این تبعیض‌های مثبت را برای زنانمان و مخاطب جهانی خود توضیح دهیم. ▫️فضای مجازی در زندگی زنان و جوانان تأثیر دارد، اما یک‌سری زمینه‌های تأثیرپذیری وجود دارد و فضای مجازی این زمینه‌ها را تشدید می‌کند؛ نه اینکه ایجاد کند. کاری که اینستاگرام یا اینفلوئنسرها می‌کنند و بسیار مهم و قابل‌مطالعه است، این است که آن زمینه‌ها را بسط می‌دهند و باعث می‌شوند که جامعۀ ایرانی از آن فضاها بیشتر آسیب ببیند. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻فرهنگِ اجبار ‼️مروری بر تأثیر فرهنگ بر کیفیت پوشش ▫️فرهنگ، امری دستوری نیست؛ بلکه روح جامعه است. جامعه، سیستمی زنده است که افرادش به طور خودآگاه و ناخودآگاه متعهد به عدم آسیب سیستم‌اند و بر اساس شرایط، دست به کنش و واکنش می‌زنند تا زیست فردی و جمعی آنان به خطر نیفتد. ▫️حقیقت آن است که مردم هر جامعه، مرزهای حجاب و عفاف و حرمت‌ها را به‌خوبی می‌شناسند و آزادی در انتخاب پوشش، لزوماً به معنای برهنگی یا انتخاب‌های خارج از عرف نخواهد بود؛ گرچه در هر جمعی گروهی هنجارشکن وجود دارند که از چهارچوب‌ها تعدی می‌کنند. ▫️با گسترش سکولاریسم و فردگرایی در سطح جهانی و رسیدن آن به ایران، حق انتخاب آزاد در پوشش، چهره‌ای جدی‌تری به خود گرفت. در سال‌های اخیر، نسل‌های جدید با عقاید تازه، نسبت به اجبارها اعتراض کردند و نپذیرفتند تا پوشش که به‌نوعی خصوصی‌ترین حوزۀ آزادی فردی است در انحصار حکومت درآید. ▫️تجربه نشان داده که توسل به‌زور، فنری را فشرده کردن است که در نهایت در رفته و به ناکجا سر می‌کشد. تازه کردن فرهنگ نیز کاری سخت و زمان‌بر است؛ اما بوده‌اند نمونه‌هایی مثل کره و ژاپن که به‌خوبی توانسته‌اند به این هم‌نشینی دست یابند و فرهنگشان را متناسب با احوالات جهانی، تازه نگه دارند! 📝 زهرا شیخ، پژوهشگر جامعه‌شناسی فرهنگی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻شمایل کاریکاتوری یک زن قهرمان ‼️بررسی بحران هویتی زن در فهم شناختی رسانۀ معاصر ▫️هر چقدر دنبال یک کارگردان مشهور و تأثیرگذار زن بگردید و یا یک فیلمنامه‌نویس حاذق نامدار که اثری شاخص را ارائه کرده باشد، چیزی نمی‌یابیم. این مردسالاری، نه در سینمای ایران، بلکه بیشتر در هالیوود و استانداردترین سینمای جهان در حال رخ‌دادن است. ▫️ما بیشتر شاهد زن در جایگاه ضدقهرمان هستیم، ضدقهرمان نه به معنی شخصیت مقابل قهرمان، بلکه به مفهوم ضدیت با روح و پتانسیل قهرمانی خودش؛ پتانسیلی که می‌توانست منجی زنانۀ او باشد و قدرت زنانگی را در خود متبلور کند. ▫️زن مطلوب در سینمای تجاری جهان امروز، یک زن «خدمتکار» گمشده در «سرزمین آواره‌ها» است که اگر مانند «میر» در سویه‌ای موفق باشد، باز هم همچون «مینا» باید تسلیم «رگ خواب»ی باشد که در دستان نظام‌های مردسالارانه و ضد زن است. ▫️از آنجا که زن دارای صفات و ویژگی‌های جنسی، فیزیکی و روحانی جذاب‌تری نسبت به مردان است، شیطان برای انحراف او و انحراف مرد توسط او، توان بیشتری را گذاشته و محوریت اکثر بلواها، آشوب‌ها و تنازعات تاریخی را زنان به عهده گرفته‌اند که یا نقش اصلی را داشته یا مردها پرگار گردون حول نقطۀ آن شده‌اند. 📝 مسعود کارگر، روزنامه‌نگار، تحلیل‌گر و منتقد سینما ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻مکث مقدس ‼️نبرد روایت‌ها در میدان پست‌مدرنیسم ▫️زن در هر اجتماعی، نقشی حساس، کلیدی و اساسی دارد. یقیناً جامعه‌ای متشکل از زنان آموزش‌دیده، قوی و سالم، امید بیشتری به بالابودن ملاک‌های سلامت روان، استحکام بنیان خانواده، آرامش و کارایی مردان و رشد و بالندگی افراد خود دارد. همین مهم، الزام‌آور تکوین و تکون و پرداختن به هویت زن ایرانی در دوران کنونی است. ▫️علی‌رغم محوریت زن و نقش بی‌بدیلش در انسان‌سازی، رد پای پررنگی در تاریخ از او نداریم و نسبت بین میزان حضورش در تاریخ، در مقایسه با مردان بسیار ناچیز است و این خود جای بسی تأمل و پژوهش دارد. این احتمال می‌رود که مقداری از این غیاب، به دلیل حضور پررنگ زنان در خانه و مدیریت خانواده و وزین بودن این کفۀ ترازو باشد. ▫️رضاخان نیز ادعای دفاع از حقوق زنان را داشت؛ اما عملاً جز واردات لباس فرنگی زنانه و دستور کشف حجاب، کار خاصی نکرد و در بهت‌زدگی از پیشرفت‌های ظاهری غرب، بین علم و تظاهرات مادی، دومی و زرق و برقش را برگزید. ▫️عقل‌گرایی، تجربه‌گرایی و انسان‌گرایی نیز هرکدام زن امروز را با بمبارانی از گزاره‌ها تنها گذاشته‌اند و پلورالیسم، اقتدارگرایی، نسبیت‌گرایی، هیچ‌انگاری و تأکید بر گفتمان جنبش‌های فمینیستی، همجنس‌گرایی، مسائل محیط زیستی و موارد دیگر که همگی از باورهای دوران مدرنیسم و پسامدرنیسم هستند، او را به ورطۀ هلاکتی خاموش در ساحت اندیشه کشانده است. 📝 الهام قاجار، مدیر کانون دختران اصیلا ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻اسلام‌هراسی و مسئله زن مسلمان ‼️چالش حقوق شهروندی زنان مسلمان اروپایی ▫️موج اسلام‌هراسی در اروپا بعد از سال 2001 منجر به تصویب قوانینی در کشورهای اروپایی شد که نافی حقوق شهروندی زنان مسلمان اروپایی، به ویژه حق آموزش، حق کار، حق تفریح و در نهایت آزادی عقیده بود. محدودیت‌های قانونی و خصومت اجتماعی نسبت به حجاب، مانع از حق زن مسلمان برای ابراز ایمان، هویت و دسترسی به سایر حقوق بشر می‌شود. ▫️آزادی مذهب، به دلیل اتصال به ایمان فردی، فقط یکی از حق‌ها و آزادی‌های فرد مسلمان نیست؛ بلکه به سایر حقوق بشر، مانند حق کار، حق تحصیل و حق عضویت فعال در جامعه گره‌خورده است. از نظر رهبران اروپایی، هویت مذهبی زنان مسلمان، آنها را در برآورده‌ساختن انتظارات اجتماعی و ادغام در جامعه ناتوان می‌کند. ▫️هرچند ادعا می‌شود که ممنوعیت لباس مذهبی ناشی از نگرانی واقعی برای زنان، برابری جنسیتی، امنیت، ادغام در جامعه یا بی‌طرفی است؛ اما حقیقت ماجرا این است که اغلب از احساسات اسلام‌هراسانه ناشی می‌شوند که با سوگیری جنسیتی و زیر سؤال بردن توانایی زنان مسلمان برای اندیشیدن و تصمیم‌گیری همراه است. 📝دکتر زهرا ابراهیمی، دکتری حقوق عمومی و پژوهشگر حوزۀ زنان و کودکان ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻زوال فمینیسم در آمریکا ‼️زنان در جهان شیشه‌ای، تنها و شکننده ▫️جهان ویرانی که لیبرالیسم برای زنان به ارمغان آورده، به‌راحتی قابل‌جبران نیست. اولین ضربۀ جدی به پیکر زنان، حذف آرامش از وجود آنها بوده است. زنی که باید برای خودنمایی، خود را تبدیل به برده‌ای برای تجارت جنسی کند و از این تن‌بارگی خود لذت ببرد، تمامی هم و غمش آراستگی ظاهری و حرکت در مسیر استانداردهای ازپیش‌تعیین‌شده برای او خواهد بود. ▫️نظام سرمایه‌داری با استفاده از انواع روش‌ها، زن را قانع می‌کند که منفعت و ارزش او در رفتاری است که جذابیت‌های جنسی‌اش را برای مردان کوچه و خیابان، برجسته‌تر و بیشتر کند و این بزرگ‌ترین ضربه به حیثیت و جایگاه زن است. ▫️درحالی‌که جهان از حضور زنان آمریکایی در ماه به خود می‌بالد، زنان، خود شکار شکارچی بزرگ‌تری شده‌اند و چاره‌ای جز حفظ وضع موجود ندارند. زنان آمریکایی ذره‌ذره آب می‌شوند! اما داستان‌سرایی‌ها برای موفقیت‌هایشان تا نسل‌ها بر سر زبان زنان کشورهای جهان است. در نقاط مختلف کرۀ خاکی، چشم‌ها به‌سوی کاندیدا شدن زنان آمریکایی خیره شده؛ اما سال‌هاست که آرامش و معنا از عرصۀ زندگی رخت بربسته است. 📝دکتر زینب اصغریان، استاد دانشگاه و پژوهشگر مطالعات بین‌الملل ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻شورش علیه جنسیت ‼️جنسیت‌‌زدایی از پوشش، اختلال در نظام خلقت ▫️علامه طباطبایی(ره) بر این باور است که تفاوت‌های زنان و مردان، در دو حیطۀ تفاوت‌های جسمی و بیولوژی و تفاوت‌های روانی یعنی عقلانیت و احساسات، باید مورد بررسی قرار گیرد. از نظر وی، این تفاوت‌ها ریشه در تکوین متفاوت زن و مرد دارد از نظر علامه، این تفاوت‌های تکوینی، عاملی برای تمایزات فقهی، حقوقی و اجتماعی می‌شود. ▫️پروژۀ جنسیت‌‌زدایی از پوشش، باید در منظومۀ جنگ غرب علیه جنسیت فهمیده و تحلیل شود. سال‌‌هاست که غرب جنگ تمام‌عیاری را علیه جنسیت آغاز کرده و البته این جنگ در ذیل جنگ علیه خانواده قرار خواهد گرفت. ▫️مباحثی که در قسمت‌‌های قبلی در مورد تغییر در ماهیت جنسیت بیان شد و به سیالیت جنسیت در اندیشۀ غربی ختم شد، مهم‌‌ترین تکۀ پازل این جنگ تمام‌عیار علیه جنسیت و خانواده است. ▫️در پارادایم اسلامی، پوشش و لباس جایگاه مهم و ویژه‌‌ای داشته و دستورات مهمی در این زمینه بیان شده است؛ زیرا چنانچه گفته شد، لباس ارتباط نزدیکی با نفس انسان دارد. یعنی درعین‌حال که پوشش، حجاب نفس است، مایۀ ظهور و انکشاف نفس نیز می‌باشد. 📝دکتر زینب تاجیک، پژوهشگر پژوهشکده زن و خانواده ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com