🔻تراژدی انسانیت
➖در غرب با بحران فراموششدن انسانیت زن مواجه هستیم
🔹 دکتر سهیل اسعد، مبلغ بینالملل در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️بحران جدی تفکر غربی این است که نگاه آنان به زن بهعنوان «زن» است، نه بهعنوان انسان. بحث جنسیت یک عَرَض و مسئلۀ جانبی و مسئلهای ثانوی است. عنوانی که باید در یک تمدن حاکمیت پیدا کند، انسانیت انسان است.
▫️در غرب دو جهان وجود دارد: یک، جهان واقعیت؛ یعنی جهانی که بهصورت روزمره زنان و مردان با آن مواجهاند و تجربۀ زندۀ هر زنی است؛ و دو، جهانی که توسط رسانه و سینما به زن غربی تحمیل شده است. تضادی که بین جهان واقعیت با جهان رسانهای وجود دارد، به مرور زمان بیشتر میشود و اثر آن بر زن غربی، در حال عمیقتر شدن است.
▫️خیلی از مسائلی که در مرور تاریخ برای زن بهصورت تجربۀ زیسته مسئله نبود، اکنون آنها را باقدرت رسانهای به اولویتها و مسائل اساسی تبدیل کردهاند. مواردی را که جزئی بودند، به مسائل کلی تبدیل کردند و آن مواردی را که خیلی اساسی نبوده و ثانوی بودند را به اولویت تبدیل کردند. زن غربی، در حال زندگیکردن در این معرکۀ معرفتی است.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻زیستجهان «امربهمعروف و نهیازمنکر»
‼️الهیات فریضتین از نظرگاه آیتالله خامنهای
▫️پیششرط تحقق صحیح فریضتین این است که بهگونهای انجام شود که انسجام اجتماعی حفظ و تقویت گردد. پس آن شکل از امربهمعروف و نهیازمنکر که احیاناً منجر به تفرق و تشتت جامعۀ اسلامی گردد، یقیناً شکل باطلی است و اقدام به این حکم، نیازمند هوشمندی و فرهنگسازی است تا اصل انسجام اجتماعی را بهخطر نیندازد.
▫️نظر به اینکه در بسیاری از مواقع، امربهمعروف و نهیازمنکر عملی متوقف بر تصرف در اموال است و احیاناً منجر به آسیب بدنی یا جانی میشود، نیاز به اذن حاکم شرع دارد. در دوران حکومت اسلامی، این مرتبه از فریضتین در وهلۀ اول وظیفۀ حکومت است و هیچکس حق ندارد بدون اجازۀ حاکمیت، مستقلاً اقدامی در این زمینه انجام دهد.
▫️مسئلهی حجاب، در سال 1402 موضوع برای حکم تازهای قرار گرفت کاملاً متفاوت با حکمی که در سالهای دههی هفتاد شمسی موضوع آن بود. به همین دلیل است که ایشان در این سال اصطلاح تازهای را وارد ادبیات گفتمانیِ انقلاب اسلامی کرد که فهمِ آن ذیل رویکرد حکومتیِ ایشان به فقه است که امکانپذیر است؛ یعنی اصطلاح «حرام سیاسی».
▫️پساز یک دهه مبارزۀ شبانهروزی دشمن در جنگ رسانهای و شناختی همهجانبه، امروز مسئلۀ حجاب به بستری برای سلطۀ دشمن تبدیل شده که مصداق أتم اشرار است. یعنی در این جنگ، دشمن بهوضوح قصد کرده بود جمهوری اسلامی را یک گام بهعقب براند و پساز آن نیز گامبهگام بر ارادۀ سیاسی و فرهنگی حاکمیت تسلط یابد.
📝علیرضا ملااحمدی، پژوهشگر انقلاب اسلامی
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻اباحهگری یا خویشتنداری؟
‼️گفتمانهای امر جنسی در ایران؛ زمینهها و مناقشات
▫️سکوت و تغافل مسئولین و دستگاههای سیاستگذار نسبت به وضع موجود، فقدان وجود بستۀ سیاستی مشخص و نیز اختلال در فرایند تصمیمگیری و تصمیمسازی در نهادهای متکفل آموزش و فرهنگ، همگی دستبهدست هم دادهاند تا زیست جنسی ایرانیان به یک آشفتهبازار بدل شود.
▫️یک رویکرد با ابتناء بر مبانی دینی، ایدۀ تربیت جنسی با محوریت اخلاق جنسی را پیگیری میکند و مفاهیمی چون هویت جنسی، زنانگی و مردانگی، حجاب و عفت، خویشتنداری و هدایت غریزۀ جنسی، ازدواج آسان و بهنگام و... را در زیست جنسی جامعۀ ایرانی برساخت میکند. استراتژی این گفتمان، تربیت جنسی با محوریت ابهامزایی و مسئلهزدایی از امر جنسی در دوران کودکی و نوجوانی تا پیشاز ازدواج و ارائۀ آگاهی جنسی با محوریت خانواده است.
▫️رویکرد دوم نیز با ابتناء بر ادبیات لیبرالیستیِ جامعۀ بینالمللی، بر ضرورت آموزش جنسی با محوریت دانش و آگاهی جنسی تأکید داشته و دالها و مفاهیمی چون تمایز جنس و جنسیت، تمایز همجنسگرایی و همجنسبازی، احترام به حقوق اقلیتهای جنسی، نفی ازدواج کودکان و... را برساخت میکند. مهمترین استراتژی این گفتمان در مواجهه با امر جنسی، ابهامزدایی از امر جنسی است.
▫️شاید بتوان مدعی شد که ترکیب این دو گفتمان و تلفیق منطقِ درونیِ گفتمان تربیت جنسی با تحلیل امر اجتماعی نزد گفتمان آموزش جنسی، میتواند گزینۀ جامع و مطلوبی برای مدیریت امر جنسی در جامعۀ ایرانی باشد.
📝ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻تسویه حساب سیاسی یا چالش اجتماعی؟
➖درآمدی بر قرائت فقهی و چالشهای قانونی حجاب
🔹 دکتر علیرضا پیروزمند، عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️همۀ فقهای ما در طور تاریخ شیعه تا الان، برای حجاب محدودۀ معینی را هم برای زن و هم برای مرد، مشخص کردهاند. اکثر فقها در فتاوی خود گفتهاند: بخشی از اعضای بدن زن و مرد میتواند در معرض دید نامحرم قرار بگیرد و به رؤیت نامحرم رساندنِ فراتر از آن، حرام شرعی است.
▫️افرادی که مروج بدحجابی و بیحجابی در جامعهاند، باید توجه داشته باشند که نباید تصور کنند که نوعی تسویهحساب سیاسی با حاکمیت انجام میدهند؛ این افراد باید بدانند که این مسیر آتیۀ خود و فرزندانشان را تباه میکنند. تجربۀ تاریخی در ایران و سایر کشورها نشان داده که وقتی پردۀ عفاف و حیا در جامعه دریده شود، انتهایی نخواهد داشت و آسیب آن گریبانگیر کسانی خواهد شد که بیش از دیگران پردۀ حیا را دریدهاند.
▫️یکی از عوامل مهمی که باعث میشود مردم از حد عینی حجاب عبور کنند و درعینحال خود را مسلمان و متدین بدانند، عبور از فقه، فقها و مرجعیت است. این بلیهای است که وقتی از آن عبور کردند، خود را توجیه کنند و بگویند: «ما مسلمانیم و ممکن است ارتباط ما با خدا از کسانی که حجاب را رعایت میکنند هم بهتر باشد!»
▫️طبیعی است که مسئلۀ عفاف و حیا در جامعه و بالاتر از آن مسئلۀ حفظ حریم شارع مقدس به حرمت احکام شرعی در جامعه، وظیفۀ اولیۀ دولت و حاکمیت باشد. یعنی حاکمیت موظف است حدود شرعی را پاس بدارد و زمینه را برای حفظ و اجرای احکام شرعی مهیا کند و نیز شرایط را برای انجام حرام و تخلف در جامعه ضیق کند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻دیتاکراسی جهانی زنان
‼️اثرگذاری زنان در پلتفرم جدید جهانی
▫️اهمیت حضور زنان در دیتاکراسی جهانی، تنها ناشی از افزایش کاربران زن در رسانههای جمعی نیست؛ بلکه اساساً این موضوع راههای تعامل زنان با ساحتهای مختلف زندگی را دستخوش تغییر کرده و چگونگی روابط کشورداری سنتی یا حکمرانی توسط حکومتها در سراسر دنیا را تغییر داده است. حضور زنان در دیتاکراسی جهانی، یک حوزۀ تحقیقاتی نوظهور در ارتباطات جمعی است.
▫️دنیای در حال دیتایی و دادهبنیاد شدن، مرز بین دو مقولۀ قدیمی-سنتی حضور زنان و حضور مبتنی بر وضعیت دیجیتال زنان را کمرنگ کرده است. در واقع، شاهد شکلگیری همکاریهای زنان در سراسر دنیا در ارتباط با موضوعات مختلف هستیم؛ موضوعاتی که بیشتر زیرمجموعۀ پدافند غیرعامل نرم و نیمهسخت را به هم ارتباط میدهند.
▫️به همان اندازه که مردان بهعنوان یک مرد میتوانند در تولید داده و ایجاد الگوریتم و شکلدادن به هوش مصنوعی تأثیرگذار باشند، زنان نیز میتوانند و این مقولهای است که دیتاکراسی جهانی در اختیار زنان قرار داده است؛ این مسئله، نوعی امتیاز مثبت برای زنان بهشمار میرود.
📝 دکتر سعید چهرآزاد، پژوهشگر پسادکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻از آینه برگرد و به جهان رو کن!
‼️خود شیءانگاری زن و حجاب؛ با نگاهی به غرب
▫️جامعه، نگاه ابزاری، جنسیسازی شده و شیءپندارانه به زن دارد و این مسئله در جامعه تبلور یافته و همواره زنان در معرض این نوع نگاه هستند. در نتیجه، هنجارها، انتظارات و ارزشهای فرهنگی که به دختران منتقل میشود، این پیام را به آنها مخابره میکند که مهمترین بخش وجود تو، ظاهر تو است و تو باید در این جنبه سرمایهگذاری کنی!
▫️پدیدۀ بیماری زیبایی، پدیدهای است که دختران و زنان برای رسیدن به استانداردی دستنیافتنی از زیبایی تلاش میکنند. این بیماری از فضای مسموم رسانهای شکل گرفته است. زنان و دختران برای بهدستآوردن این استاندارد، زمان، توان و منابع مالی خود را درگیر کرده و فرسوده میشوند. این معضلی است که به بیماری تبدیل شده است.
▫️چرخش چهارچوبگذاری از سلب آزادی به آسیبشناسی، بسیار مهم است. دانشآموز، کودک و قبل از این دو، پدر و مادر باید بفهمند که چه مخاطراتی متوجه کودکان، نوجوانان و جوانانی است که در فضای مسموم جنسیسازی شده زندگی میکنند. ابتدا باید والدین اقناع شوند تا بتوانیم در نهایت برای محیطهای مربوط به کودکان و نوجوانان، پروتکل قرار دهیم.
📝 دکتر حکیمه سقای بیریا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مطالعات آمریکای شمالی
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com