🔻کتمان حقیقت
‼️زن و چالشهای جامعه امروز در اندیشه امام موسی صدر
👆 مشروح مطلب را در اسلایدها مطالعه نمایید
▫️امام موسی صدر بر این نظر است که آنچه در تمدن غرب دربارۀ زن مطرح شده، نهتنها نتوانسته به ارتقا و تعالی معنوی و انسانی زن کمک کند؛ بلکه عمدتاً زن را با عنوان جنس مؤنث برجسته کرده و این نگاه، موجبات فروپاشی خانواده و جدایی و طلاق را برای زن در دنیای معاصر به ارمغان آورده است.
▫️ایدۀ کلی امام موسی صدر در بحث زنان در حوزۀ تمدن غرب، این است که همچنان که دنیای قدیم به دلیل ضعف جسمی زن نسبت به مرد به او ظلم روا میداشته و چیزهایی را بر او تحمیل کرده و او را به خدمت درآورده بود؛ همچنان در دنیای جدید که برخاسته از تمدن غرب است نیز چیزهایی را به زن تحمیل کرده و او را همچنان در اختیار و خدمت خود منحصر و محدود کرده است.
▫️از دید صدر، حقیقت زن یعنی اینکه زن از جسم و روح و احساس و عقل و قلب، به طور همزمان شکل یافته؛ درحالیکه پرداختن به بعد جسمی زن در تمدن غرب، به معنای نادیدهانگاشتن ابعاد دیگر وجودی و انسانی زن و برجسته ساختن بعد جسمانی و یا همان بُعد زنانگی او است که مورد نقد امام موسی صدر است.
▫️درواقع از دید صدر، حضور و فعالیت اجتماعی زنان، تااندازهای ضروری و مفید است که میتواند بخشی از پاسخ عقبماندگی جوامع مسلمان باشد؛ درحالیکه در تمدن غرب، این حضور اجتماعی بهگونهای پیشرفته که به کرامت و شخصیت زن خدشه وارد کرده است. به باور صدر، این نگاه باید تغییر کرده و متحول شود. این تحول، باتوجهبه ایدۀ صدر، به معنای توجه به همۀ ابعاد انسانی زن خواهد بود.
📝دکتر شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻حیا، فراتر از پوشش
‼️حیا در جامعه ایرانی، چگونه معنا میشود؟
▫️از منظر گفتمان دینی رسمی، حیا به مثابه یک ویژگی تکوینی و طبیعی در زنان، موجب میشود که زنان، مستوری را برگزینند و گرایشی درونی به حجاب داشته باشند. به همین دلیل، در ترویج حجاب در ساحت رسمی، اغلب به مفهوم حیا اشاره میشود.
▫️جامعۀ ایرانی در نسبت باحیا، بهنوعی دچار یک شکاف فرهنگی شده و برخی ارزشهای فرهنگی ظهور کرده که در تضاد با باورهای سنتی قرار دارند. در حقیقت، نه میتوان ادعا کرد حیا در فرهنگ ایرانی از بین رفته و نه همچون گذشته عمل میکند و این حیا، نه مانند گذشته بازتاب ویژگیهای مثبت زنانه است و نه بهطورکلی به ضدارزش تبدیل شده است. شاید امروز بتوان از تغییر معنای حیا صحبت کرد.
▫️حیا که پیشازاین از طریق مراجع سنتی و مذهبی، با تعریفی ویژه به زنان داده میشد و صفتی زنانه و با ویژگیهای مشخص تعریف میشد، امروز در سایۀ این امکان تجدد متأخر مورد بازاندیشی قرار گرفته و میتوان از معانی متکثر و سنخبندی این معانی صحبت کرد.
▫️جالب اینکه زنان در این تقابل، با آگاهی و هوشمندی، این کنشهای اعتراضی را نه در انکار یا واپسزنی کامل «حیا»، بلکه در نسبت با برخی سویههای آموزههای گفتمان رسمی اعمال کرده و هر کدام تعریفی مابازاء از حیا ارائه میدهند.
📝شیما علیآبادی، پژوهشگر مطالعات زن و خانواده
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
📍رونمایی از جلد شماره پنجم مجله خردورزی
➖تبیین دستاوردها و ترسیم ضرورت توسعه علوم شناختی؛
⚠️ تهاجم شناختی در کمین
❓چرا غفلت از علوم شناختی، جوامع مختلف را استعمار زده میکند؟
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🟢 معمار اقتدار ایران
پنج گفتار پیرامون کنشهای علمی و عملی
دانشمند شهید دکتر محسن فخریزاده
در عرصه علومشناختی و امور دفاعی
🔺نماز، سلاح مبارزه با اومانیسم
مکاتب سکولاریستی چگونه مقاصد انسان را منحرف میکنند؟
🔺نبرد میان اذهان
دکتر هدایت صحرایی در گفتگو با مجله خردورزی:
وقایع 1401 بر پایه نوروتکنولوژی و ابزارهای جنگ شناختی بود
🔺علومشناختی در احتضار
پاسخهایی به ادعای مرگ علوم شناختی
➕ گفتوگوهایی با:
دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر مهدی گلشنی، دکتر ابراهیم آزادگان، دکتر ابراهیم اصولی و...
🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی
🛒 پیشخرید بهزودی آغاز خواهد شد...
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📮 آغاز پیشخرید شماره پنجم مجله خردورزی
🔻 شما فرهیختگان گرامی میتوانید شماره پنجم خردورزی را با واریز مبلغ 150 هزار تومان خریداری و بهصورت رایگان دریافت نمایید.
💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 بهنام شناختپژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید.
📃 سپس رسید واریز، نشانی دقیق و کدپستی را به دایرکت و یا شماره 09368296517 در ایتا، تلگرام و یا واتس اپ ارسال کنید.
🔺 295 صفحه
🔺 ارسال رایگان
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com