🔸 خداباوریِ ناخودآگاه
🔻 درآمدی بر ماهیت ومکانیزمهای شناختی دین
🔹رابطه بین علم شناختی دین و علم تکامل، بیش از حد لزوم، فرصتطلبانه است؛ به این معنا که علم شناختی دین میتواند بررسی کند که چگونه شناخت طبیعی انسان، ابراز دینی را شکل داده و محدود میکند؛ بدون اینکه توضیح دهد چرا شناخت انسانی اینگونه است!
🔹چنین توضیحی که احتمالاً توسط روانشناسی تکاملی ارائه شده است، با اینکه عمق گزارشهای علوم شناختی دین را افزایش میدهد، در واقع به یک پروژه ثانویه بدل میشود.
🔹بسیاری از کارهای پیشگام در علم شناختی دین، از دیدگاههای تکاملی استفاده نکردهاند؛ بلکه چگونگی شناختهای انسان را توصیف کرده (نه چرایی آن) و نحوه اهمیت آن برای ابراز مذهبی را روشن نمودهاند.
🔹بهصورت خلاصه بیان کرد که علم شناختی دین، توضیحات علمی نظری و قابل آزمودن تجربی ارائه میدهد که چرا اندیشه و عمل دینی، تمایل به توسعه و گسترش خود را دارد.
📝 جاستین بارت، استاد مرکز انسان شناسی و ذهنِ دانشگاه آکسفورد (مترجم: حمیده مسلمان نژاد)
📥 دریافت نسخه کامل یادداشت (صفحه 56 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از یادداشت «خداباوریِ ناخودآگاه؛ درآمدی بر ماهیت ومکانیزمهای شناختی دین»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 عقلانیتِ اخلاق
🔻 نگرشی بر رابطه دین و اخلاق
🔹رفتار اخلاقی اولیه در انسان، بهجهت رشد مغز و ارتقای سطح هوشمندی، نسبت به سایر گونههای جانوری، نهادینه شده است.
🔹انسان، زندگی اخلاقی و نوعدوستی را انتخاب میکند تا جامعه و گروه یا خویشاوندان و فرزندانش شانس بقا و تولیدمثل بیشتری داشته باشند. در این سطح از اخلاق زیستی، هدف تأمین منافع حیات دنیوی است و دراینخصوص، تفاوتی بین انسان و حیوان وجود ندارد.
🔹در مرتبه بالاتر، انسان با اراده و اختیار خود از عقلانیت بهعنوان عنصر منحصربهفرد گونه انسان، بهرهمند میشود. عقلانیت در نگاه فلسفی با هوشمندی متفاوت است. عقل، قادر است مفاهیم کلی را ادراک و انتزاع کند که تنها انسان چنین قابلیتی را داراست.
🔹ازاینرو عقلانیت به معنای وجود سطح عمیقتری از سنجشگری و ارزیابی و نتیجتاً انتخاب در انسان، نسبت به سایر حیوانات است. اخلاق عقلانی، وابسته به دین نیست؛ بلکه میتوان آن را سنگ بنای اخلاق دینی دانست.
📝 هاله عبدالهیراد، دکتری فلسفه دین
📥 دریافت نسخه کامل یادداشت (صفحه 119 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از یادداشت «عقلانیتِ اخلاق؛ نگرشی بر رابطه دین و اخلاق»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_فیلم
📺 آقای هیچکس(Mr. Nobody)
▪️ما نمیتوانیم دود سیگار را به سیگار برگردانیم یا پورۀ سیب زمینی و سُس گوجهای که به هم خوردهاند را از هم تفکیک کنیم و این چنین است که انتخاب سخت میشود و باید به انتخابهای خود دقت و تأمل نمود.
▪️فیلم Mr. Nobody دربارهی جبرها و انتخابهای انسان، با چاشنی «اثر پروانهای» در زندگی است؛ زندگیای که به گفته همین فیلم، قویترین، تأثیرگذارترین و بیرحمترین بُعد آن، بُعد «زمان» است؛ چرا که ما اسیر این بُعد هستیم و راه بازگشتی نداریم.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔸 رستاخیزِ عدل
🔻 تقدم عدالت بر پرستش سیاست و ستایش قدرت
📍 گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده، عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔹یک فعال سیاسی اصیل، کسی است که برای اجرای عدالت حتی ملاحظه جان خود را نیز ندارد. امروزه، محافظهکاری بلای جان سیاست، سیاستمداران، و سیاستمندان است و این مسئله قابل انکار نیست.
🔹امروزه، در دنیای سیاست؛ چه سیاست بینالملل و چه سیاست داخلی کشورها، ارزشهای سیاسی و حقوقی، محافظهکاری را تحدید میکند. امام حسین(ع) به عالمان سیاست و سیاستمداران درسی میدهد که سیاست اصیل و انسانی را سیاست محافظ عدالت معرفی میکند.
🔹آیا قدرت و سیاست، ارزش این را دارد که انسان خود را برای آن فدا کند؟! خیر! اما عدالت چنین ارزشی دارد.
🔹امام حسین(ع) و فرزندانش در راه چنین سیاستی جان باختند. منطق امام حسین(ع) به قدرت تنها ارزش ابزاری میدهد؛ یعنی قدرت خوب است؛ اما برای حفظ عدالت.
📥 دریافت نسخه کامل مصاحبه (صفحه 75 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
💠 «رستاخیزِ عدل»؛ تقدم عدالت بر پرستش سیاست و ستایش قدرت
📌بخشی از گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 استثمارِ ایدئولوژیک
🔻 فرایند تبدیل امرقدسی به سوژه
🔹پیادهروی اربعین، تبدیل به سرگرمی شده، سرگرمیای تحت کنترل نظام سرمایهداری!
🔹حضور سلبریتیها، مدلینگها، و افراد شناخته شده در فضای مجازی (شاخهای مجازی) بهنوعی تریبون تبلیغاتی برای خودشان است که با آن، کسب منزلت میکنند و قدرت و رسانه نیز از حضور آنها بهره میبرند؛ البته که آنها نیز در حال تولید معنا، بر اساس جهانبینی خویشاند.
🔹این افراد که همیشه نماد جهان سرمایهداری بودهاند و در حال بهتصویرکشیدن زیباییهای مصرفگرایی، نگاهها را خریدارانه میکنند، کالای اربعین را به زیبایی رسانه و مردم، آراسته، تبلیغات میکنند برای داشتن و خرید آن!
🔹پیادهروی اربعین، کالایی میشود که هرکسی دوست دارد به آن دست یابد. از عمق و پیچیدگی آن کاسته میشود؛ دیگر لازم نیست برای خوانش محتوای آن به علم خاصی دستیافت یا توان فکری و ظرفیت روحی خود را بالا برد.
📝زهرا شیخ، دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی
📥 دریافت نسخه کامل یادداشت (صفحه 105 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از یادداشت «استثمارِ ایدئولوژیک؛ فرایند تبدیل امرقدسی به سوژه»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
🔰شور فوتبال؛ شوق زندگی
«راز محبوبیت فوتبال» در میزگرد «ایران»
🔸فوتبال در دنیای امروز به امری فراتر از ورزش و سرگرمی بدل شده است و به این اعتبار، مورد مداقه جامعهشناسان، فیلسوفان و پژوهشگران مطالعات فرهنگی و حتی عالمان علم سیاست هم قرار گرفته است. شوری که در متن این مستطیل سبز تولید و در گستره جهانی توزیع میشود، شوق زندگی را در انسان امروز ایجاد میکند از همین رو است که تحلیلگران بر این باورند که یکی از عرصههای معنابخش در دنیای امروز، در فوتبال برساخت میشود.
🔸معنایی که در فوتبال بازتولید میشود نه یک معنای فلسفی و هنری خاص که معنایی بسیط است و همه میتوانند به درکی از آن برسند و با آن هم داستان شوند و شاید راز محبوبیت فوتبال هم همین است. «راز محبوبیت و سرّ مقبولیت فوتبال» را در میزگردی با حضور حجتالاسلام دکتر مهراب صادقنیا، دکترای جامعهشناسی فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر علیرضا بلیغ، دکترای فلسفه علم و فناوری و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بحث گذاشتیم.
💢ادامه مطلب در سایت روزنامه ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔸 نسبت آزادی و انسان در جامعه مدرن
🔻 زندگی مذهبی انسان در مناسبات سياسی
🔹واقعیت این است که داشتن قرائت رسمی از دین و پشتیبانی نظام سیاسی کشور از آن، امری است در تعارض با زیست مؤمنانه انسان مدرن، زیرا مهمترین دگرگونی در زیست انسان در این تغییر پارادایمی، به رسمیت شناختن درک و دریافت خویشتن از دین و نقش فعالانه داشتن در جهان ایمانی است.
🔹این فعالیت صرفاً محدود به پس از ایمان آوردن و در التزام به گزارههای معرفتی مورد ایمان، نیست؛ بلکه این انسان، حتی در دستیابی به خود گزارهها نیز نقشآفرینی میکند.
🔹همین امر سبب تعارض سیاستگذاریهای حاکمیت در پشتیبانی از قرائت رسمی خود و زیست مؤمنانه انسان وارد شده در جهان مدرن میشود.
📝قاصدک حسینی، پژوهشگر اديان و عرفان
📥 دریافت نسخه کامل یادداشت (صفحه 93 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از یادداشت «نسبت آزادی و انسان در جامعه مدرن؛ زندگی مذهبی انسان در مناسبات سياسی»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 الگوی حکمرانی
🔻 نسبت جامعهی ما با زمانهی حسین ابن علی (ع)
📍 گفتگو با حجتالاسلام دکتر محمدجواد نوروزی، عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹ممکن است پارهای از گزارههای قیام امام حسین (علیهالسلام)، به روزگار خاص آن حضرت اختصاص داشته باشد؛
🔹ولی پیامهای همگانی قیام ایشان، نهتنها گزارههایی است که ما میتوانیم بهعنوان مسلمان از آن یاری بگیریم، بلکه بشریت نیز میتواند از آنها استفاده کند. شعارهای آن، فارغ از هر دین، مذهب، و رنگی است.
🔹بهعبارتدیگر ما میتوانیم آموزههای قیام امام حسین(علیهالسلام) را از این دیدگاه به دودسته تقسیم کنیم:
🔹پارهای از گفتگوها با نظام طاغوتی یزیدی آن دوران رویارویی دارد و در برابر آن، بسیاری از پیامهای قیام امام حسین(علیهالسلام) نیز گزارههایی برآمده از فطرت است که مخاطب بر اساس فطرتی که دارد، آنها را درک میکند.
📥 دریافت نسخه کامل گفتگو (صفحه 96 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
💠 «الگوی حکمرانی»؛ نسبت جامعهی ما با زمانهی حسین ابن علی (ع)
📌بخشی از گفتگو با حجتالاسلام دکتر محمدجواد نوروزی
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
🔶 انقلاب اسلامی و احیای دین
📌دکتر سهیل اسعد در گفتگو با خردورزی:
تاریخ ترویج مذهب شیعه، یک ماقبل و یک مابعد، به اسم انقلاب اسلامی دارد. انقلاب اسلامی در تاریخ ترویج مذهب شیعه، نقطه عطفی بود که من میخواهم با یک اصطلاح اسلامی آن را بیان کنم. میگویم: «یک احیای دین صورت گرفت».
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 حیات عارفانه در جهان متکثر
🔻 جايگاه مفاهیم عارفانه در جهان مدرن
🔹در دنیای معاصر، نیاز بشر به معنویت بیشتر از گذشته احساس میشود و همین ضرورت، توجه به کاربردی کردن تعالیم عرفانی را بایسته میکند.
🔹تحقق این امر، منوط به پالایش و بازخوانی دوباره میراث عرفانی و ورود مفاهیم آن به عرصه عمل و زندگی فردی و اجتماعی است.
🔹علیرغم گسترش چشمگیر عرفان در جوامع و بعضاً ترویج اصول عقاید منحرف زمامداران آن، بحران معنوی انسان امروزی همچنان لاینحل باقیمانده است.
🔹تبیین علمی و صحیح مفاهیم عرفانی، متناسب با نوع زندگی مدرن و توجه به ابعادروانشناختی و آثار فردی و اجتماعی برآمده از آن و نیز سوق دادن این مفاهیم به سمت کاربردی شدن، در ابتدای راه است و اگر مورد قصور و اهمال واقع شود، عرصه را برای عرفانهای نوپدید بازتر میکند.
📝 سمیه جبارپور، دکترای زبان و ادبیات فارسی-عرفانی
📥 دریافت نسخه کامل گفتگو (صفحه 37 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از یادداشت «حیات عارفانه در جهان متکثر؛ جايگاه مفاهیم عارفانه در جهان مدرن»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 خدا، در بندِ اخلاق
🔻 نگاهی به برداشتهای روشنفکری از دین
📍 گفتگو با حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی، رئیس دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔹بعضی بهصورت افراطی، اخلاق را بهجای خدا مینشانند و به نحوی انحصارگرایانه قیام امام را صرفاً امری اخلاقی میدانند. تصور اینان از اخلاق، چنان همه یا هیچ است که حتی خداوند را هم مقید به اخلاق میدانند!
🔹هدف امام حسین(ع) در عاشورا چنانکه در کلمات امام آمده است، امربهمعروف و نهیازمنکر و اصلاح جامعه است. جامعه دینی پس از پنجاه سال از رحلت پیامبر(ص) از مسیر خود منحرف شده بود. امام تلاش میکنند تا جامعه را به مسیر اصلی خود برگردانند؛ حتی به قیمت جان خود.
🔹چنین کاری اگر صرفاً امری ناصحانه و مشفقانه و اخلاقی بود، وجهی برای جان دادن نبود. کسانی که در برابر امام حسین(ع) در عاشورا صف بسته بودند، کسانی بودند که امام را خارج از دین و حتی نامسلمان میدانستند. با این احوال، چگونه میتوان هدف امام را ارشاد اخلاقی دانست و یا صرفاً قیامی سیاسی و بدون مبنای دینی؟!
📥 دریافت نسخه کامل گفتگو (صفحه 109 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir