🖼 #عکس_نوشته
📌بخشی از یادداشت «حیات عارفانه در جهان متکثر؛ جايگاه مفاهیم عارفانه در جهان مدرن»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 خدا، در بندِ اخلاق
🔻 نگاهی به برداشتهای روشنفکری از دین
📍 گفتگو با حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی، رئیس دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔹بعضی بهصورت افراطی، اخلاق را بهجای خدا مینشانند و به نحوی انحصارگرایانه قیام امام را صرفاً امری اخلاقی میدانند. تصور اینان از اخلاق، چنان همه یا هیچ است که حتی خداوند را هم مقید به اخلاق میدانند!
🔹هدف امام حسین(ع) در عاشورا چنانکه در کلمات امام آمده است، امربهمعروف و نهیازمنکر و اصلاح جامعه است. جامعه دینی پس از پنجاه سال از رحلت پیامبر(ص) از مسیر خود منحرف شده بود. امام تلاش میکنند تا جامعه را به مسیر اصلی خود برگردانند؛ حتی به قیمت جان خود.
🔹چنین کاری اگر صرفاً امری ناصحانه و مشفقانه و اخلاقی بود، وجهی برای جان دادن نبود. کسانی که در برابر امام حسین(ع) در عاشورا صف بسته بودند، کسانی بودند که امام را خارج از دین و حتی نامسلمان میدانستند. با این احوال، چگونه میتوان هدف امام را ارشاد اخلاقی دانست و یا صرفاً قیامی سیاسی و بدون مبنای دینی؟!
📥 دریافت نسخه کامل گفتگو (صفحه 109 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #فیلم_نوشت
💠 «خدا، در بندِ اخلاق»؛ نگاهی به برداشتهای روشنفکری از دین
📌بخشی از گفتگو با حجتالاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 کربلا و زمانهی ما
🔻 الگوپردازی از سیره سیاسی اهل بیت (علیهم السلام)
📍 گفتگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔹کربلا اصول ثابتی دارد و مؤید تاریخیاش این است که همه، از معاند و مخالف که تاریخ کربلا را خواندهاند، میفهمند که کربلا، دعوای حق و باطل و استضعاف در مقابل ظلم و استکبار بوده است.
🔹در نتیجه دیگر چیزی نیست که برای گذشته باشد. تا زمانی که ظلم هست، مبارزه علیه آن نیز وجود دارد.
همهی ابعاد زندگی را میتوانیم از کربلا درس بگیریم. یک اهمیت کربلا این است که یک تاریخ مندمج و فشرده است که یک جامعه فشرده را بهتصویر میکشد.
کربلا جامعهای است که از پیرمرد تا نوزاد، زن و مرد، سیاهوسفید، و عرب و غیرعرب در آن وجود دارد. به همین جهت، یک چکیده و فشردهای از یک جامعه است که بیشترین قابلیت برداشت را برای کل برنامههای جامعه وزندگی دارد.
📥 دریافت نسخه کامل گفتگو (صفحه 83 مجله)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
💠 «کربلا و زمانهی ما»؛ الگوپردازی از سیره سیاسی اهل بیت (علیهم السلام)
📌بخشی از گفتگو با حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔹یاد رنج برای این که اهداف عالی تحمل میشود، در ایجاد و افزایش انسجام اجتماعی مبتنی بر رنج (انسجام سلبی) و عشق و امید (انسجام ایجابی)، نقش تعیینکنندهای دارد.
🔹این نقش، هرگز به معنای توجیه رنج و نادیده انگاشتن شادی در طراوت جامعه انسانی نیست. آنچه مهم است، این است که هرچند شادی و خوشی، نقش مهمی در نشاط اجتماعی ایفا میکند، لیکن ظرفیت و توان شادی قابلمقایسه باقدرت (منفی یا مثبت، مخرب یا سازنده)، رنج، و یاد آن در ایجاد صلح یا خشونت نیست.
🔹برایناساس، هرچند مؤمنان ادیان مختلف که بهظاهر اشتراکی در رنج مذکور ندارند (مسیحیان رنج عیسی(علیهالسلام) را یاد میکنند و مسلمین، رنج پیامبر خاتم(صلیاللهعلیهوآله) یاد میکنند)، لیکن راه مشابه و مشترک (یاد رنج انسان کامل) در هر دو سنت مسیحی و اسلامی، میتواند به نتیجهای مشابه و شاید مشترک بینجامد و راه را بر نوعی از همبستگی ایجابی (همبستگی بر اساس داشتنها) فراهم آورد.
📌بخشی از گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیبالله بابایی (در شماره 14 خردورزی)
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔹دکتر عبدالکریم سروش در بخشی از نگرش عاشوراییاش، بر عاشقانه بودن حرکت امام حسین(ع) تأکید میکند و به همین دلیل، این حرکت را خارج از چارچوب فقه معرفی میکند؛ برایناساس، تصمیم امام حسین، تصمیمی عاشقانه بوده است، نه فقهی.
🔹دکتر سروش توضیح نمیدهد که آیا بهعنوانمثال نمیتوان نمازی را که فقه، آن را واجب تلقی کرده، عاشقانه اقامه کرد؟! بهعبارتدیگر، چه اشکالی وجود دارد که ما اقدام حسین(ع) را اقدامی هم فقهی و هم عاشقانه تلقی کنیم؟!
🔹از سوی دیگر، عالمان کلامی و فقیهان دینشناس، بر این نکته تأکید نمودهاند که حفظ کیان دین از واجبترین واجبات است. درصورتیکه دفاع از دین، واجب عینی بشود، دیگر جای تقیه نیست و شخص باید تا پای جان، به دفاع از کیان دین بپردازد و جلوی نابودی آن را بگیرد. حضرت اباعبدالله(ع) نیز در موقعیتی تاریخی قرار گرفت و به تکلیف شرعی خویش در دفاع از دین و جلوگیری از فراموشی آن، عاشقانه عمل کرد.
📌بخشی از یادداشت «قمار عاشقانه یا تصمیم عاقلانه؟»
📝 سیداحمد غفاری قرهباغ، عضو هیئتعلمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔹آنچه روانشناسان و متخصصان علومشناختی مدعی هستند، صرفاً این نکته است که زیرساختهای شناختی روان بشر، زمینه مساعدی برای خداباوری است.
🔹حتی میتوان جلوتر رفت و گفت: «آنچه روانشناسان و متخصصان علومشناختی در مورد زمینههای پیدایش خداباوری در انسان میگویند، احتمالاً مؤید چیزی است که در متون دینی از آن بهعنوان فطری بودن خداباوری یاد میشود».
🔹فطری بودن دین که خداوند به آن اشاره کرده، به معنای آن است که خداوند به چیزی دعوت کرده که با سیستم روانشناختی بشر سازگار است.
🔹اگر چنین تفسیری را بپذیریم، میتوان گفت: «یافتههای روانشناختی و علومشناختی، هماهنگ با آن چیزی است که در قرآن کریم و احتمالاً سایر متون دینی، از جمله روایات آمده است.»
📌بخشی از یادداشت «فطرت و علوم شناختی»
📝 دکتر مهدی نساجی، عضو هیئتعلمی دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
⚫️ بازنشر بهمناسبت سالروز رحلت آیتالله مصباحیزدی (ره)
💠 چهاردهمین پیششماره مجله خردورزی
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین پیششماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
🔴 آزادی یعنی به رسمیت شناختن کرامت انسانی
🔸 امام موسی صدر آزادی را برترین سازوکار فعالکردن همه تواناییها و ظرفیتهای انسانی میداند و تصریح میکند:
🔸 «آزادی یعنی به رسمیت شناختن کرامت انسانی و خوشگمانی نسبت به انسان. حالآنکه نبود آزادی یعنی بدگمانی نسبت به انسان و کاستن از کرامت او. کسی میتواند آزادی را محدود کند که به فطرت انسانی کافر باشد».
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔹 عمومیشدن امر قدسی با تغییر معنا همراه است. وقتی امر قدسی به سوژه تبدیل میگردد و موضوع شناسایی میشود از هنر والا به هنر تودهای تغییر شکل میدهد و معانی عرفانی و مذهبی در آن کم رنگ میگردد.
🔹 فرهنگ تودهای با انقیاد همراه است؛ اختیار و اراده از دست میرود و موجب زوال توانایی تفکر انتقادی فرد میشود. در پشت صحنهی صنعتِ ظاهراً بیخطر سرگرمی، هدف، استثمار اقتصادی و ایدئولوژیک تودههاست.
📌بخشی از یادداشت «استثمار ایدئولوژیک»
📎پیششماره ۱۵ مجله خردورزی
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 شماره اول خردورزی منتشر شد!
📌 ویژهنامه «نهاد علم در ایران»
📅 بهمن ۱۴۰۱
1️⃣ خردورزی، در پرونده اول به معرفتشناسی نهاد علم و فرایند جایگاهی آن در علوم مختلف پرداخته است.
2️⃣ پرونده دوم این شماره از مجله خردورزی به ارتباط و اهمیت رابطه نهاد علم و علوم شناختی میپردازد.
3️⃣ آخرین و سومین پرونده پس از بیان معرفتشناسی و بررسی ظرفیتهای شناختی در دو پرونده قبل به آسیبشناسی و بررسی عوامل آسیبزا در روشهای مرسومِ مدیریت نهاد علم در ایران میپردازد.
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
📌 تصویر جلد شماره اول خردورزی
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🖼 #عکس_نوشته
💠 «ماهیت علم؛ مبناپذیری و دستورگریزی در نهاد علم»
📌بخشی از سرمقاله شماره اول خردورزی
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 جهان علم
📌 مروری بر عناوین مطالب شماره اول خردورزی (پرونده اول)
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
📍اطلاعیه
📔خردورزی، در آستانهی چاپ
🔹خردورزی پس از انتشار چهاردهمین شماره به صورت دیجیتال با پیگیریهای انجام شده موفق به اخذ مجوز و زمینهسازی چاپ مجله شد.
🔹بدینمنظور شماره پانزدهم مجله خردورزی (ویژهنامه نهاد علم) به جهت تبعیت از قوانین سامانه جامع رسانههای کشور، به شماره اول زمستان 1401 تغییر یافت.
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
خردورزی - 1.pdf
25.11M
💠 شماره اول خردورزی؛ نسخه الکترونیکی
📌 «نهاد علم در ایران»
📅 بهمن ۱۴۰۱
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🖼 #عکس_نوشته
💠 «تقابل علم و اسلام»
🔖 گفتوگوی اختصاصی با نویسنده کتاب «آیا علم به اسلام برمیگردد؟»
📌پروفسور کلب رضی نقوی، محقق و پژوهشگر، استاد بازنشسته بیوفیزیک در دانشگاه تروندهایم (NTNU)
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
🔍#رصد_اندیشه| نقد فلسفی نامه ژیژک درباره وقایع اخیر
✅ ژیژک و معنای زندگی
▪️اسدالله رحمانزاده، مدرس کالج کانترا کاستا: مخاطب من در این یادداشت جوانان ایرانی هستند که بهدنبال معنویت و معنای زندگیاند. در جوانی عضو گروهی مارکسیستی بودم که شعار سرنگونی جمهوری اسلامی را سر میداد. در سال ۱۳۶۰ دستگیر و به اعدام محکوم شدم. پس از دو سال اعدام تعلیقی، به ۸ سال زندان محکوم شدم. در طول سالهای زندان توجه من از سیاست بهسمت امر معنوی و فلسفه و معنای زندگی معطوف شد. در زندان عزلت گزیدم و به مطالعه کتب فلسفی-غربی مشغول شدم. در سال ۱۳۶۵ یا ۶۶ که هیات عفو با من مصاحبه کرد، به صداقت نوشتم که دیگر اهل سیاست نیستم اما معتقدم در جمهوری اسلامی آزادی فکر و اندیشه وجود ندارد.
▪️«در سال ۱۳۷۲ من از سوءمدیریت، فقر و فساد، فشار اجتماعی، قانون در قانون بودن، و روش خشن اعمال سیاستها در زندگی روزمره خسته شده بودم، پس بهقول معروف، عطای این جامعه را به لقایش بخشیدم و به آمریکا رفتم. من بیدین، و نه ضد دین، بودم و فلسفه تحلیلی و قارهای غرب را دنبال میکردم. یعنی به تبع ایدئولوژی سکولار و روشنگری غرب، تفکر دینی را فلسفه محسوب نمیکردم. نه از نظر محتوا و نه از نظر نتیجه عملی، تفکری را که مبتنیبر ایمان به خداوند باشد را مفید فایده نمیدیدم.
🔗 مطالعه یادداشت در فرهیختگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🖼 #عکس_نوشته
💠 «قدرتِ علم»؛ نهاد علم، قبل و بعد از انقلاب اسلامی
📝 فاطمهالسادات هاشمیان، استادیار دانشگاه فرهنگیان
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است
🔻حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی حکمرانی اسلامی:
🔹حکمرانی به معنای هدایتگری فرآیندها و تنظیم گری و به عبارت دیگر مقررات گذاری، رصد و اصلاح آنها است.
🔹اگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی تلاش نکنیم نمیتوانیم در حوزه حکمرانی اسلامی نظر بدهیم.
🔹اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است، چراکه اگر این امر محقق نشود، در تمام اقسام حکمرانی اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار روزمرگی میشویم.
🔹مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی دومین اصل حکمرانی اسلامی است.
🔹در حکمرانی اسلامی باید به اصل تسهیلگری نیز توجه ویژهای داشته باشیم، همچنین شایسته سالاری، خودسازی، استقلال و عزت ملی و تمدن سازی نیز در حکمرانی اسلامی مورد توجه است.
📥 مطالعه نسخه کامل سخنرانی
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir