🔻انقلاب در علم
➖شهید فخریزاده طرفدار آیندهنگاری و تعریف زمین بازی بود
🔹دکتر حامد فخریزاده در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️شهید فخریزاده معتقد بود علمی که امروز در اختیار ماست، علم واقعی نیست؛ بلکه علمی است که تحتتأثیر فلسفۀ غرب قرار گرفته و به خورد ما داده شده است؛ علم واقعی وقتی حاصل میشود که انقلابی در این علم اتفاق بیفتد که در راستای فلسفۀ اسلامی و تمدن ایرانی باشد.
▫️در سال 1389، اندیشکدۀ فلسفۀ سپند را تأسیس کرد و اتفاقی که در این اندیشکده میافتاد، این بود که ایشان دانشمندان علوم مختلف، مانند علوم زیستی، علومشناختی، ریاضی، فیزیک، شیمی و... را در مقابل فلاسفه مینشاند و از تضارب آرای دانشمندان علوم مختلف و فلاسفه، خروجیهایی در راستای انقلاب در علم میگرفتند.
▫️با توجه به اینکه ازیکطرف تاریخ علم و فلسفۀ علم را بهخوبی میشناخت و از طرف دیگر، بهخوبی با فلسفه آشنایی داشت، یعنی در حوزۀ فلسفه صاحبنظر بود، طبیعتاً از تضارب آرای این دانشمندان و فلاسفهای که در کشور وجود داشتند، خروجیهایی در راستای ایجاد همان موضوع انقلاب در علم و رسیدن به علم واحد میگرفت.
▫️وقتی شما آیندهنگری میکنید، در واقع یک آیندهای را که ممکن است اتفاق بیفتد را بر مبنای شرایط موجود پیشبینی میکنید و در آن مسیر حرکت میکنید. حالا ممکن است زودتر برسید، همزمان برسید یا با اختلاف زمانی کمی به آن برسید؛ ولی بالأخره دارید در زمین بازی آنها حرکت میکنید؛ ولی وقتی آیندهنگاری میکنید، زمین بازی را شما تعریف میکنید؛ نه آنها.
▫️حضرت آقا نسبت به کارها، پروژهها و نگاههای ایشان، شناخت عمیقی داشتند؛ چون ایشان میدیدند که با حذف فیزیکی، این موضوع تمام نمیشود. شخصی را حذف میکنند برای اینکه دیگر خود او نتواند حرکت و هدایت کند و بعد از او، باید جریان فکری او ترور شود.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سرمست حاشیه
‼️ایران چه جایگاهی در پروژههای بزرگ تحقیقاتی مغز دارد؟
▫️باتوجه به تلاش کشورهای مختلف جهان در زمینه توسعه علوم شناختی، باید این نکات را در نظر گرفت:
▫️شتاب علوم اعصاب را جدی بگیریم؛ سرمایهگذاریهای سنگین، متمرکز، بینرشتهای و مسئلهمحور، نشاندهندۀ نوعی ضریبدهی ویژه به این دانش است.
▫️علوم اعصاب به فناوری گرهخورده است. اینکه راز مغز بدون توسعۀ ابزار مطالعه، همچنان سربهمهر میماند واضح است؛ اما اینکه مغز به دلیل کاربرد فناورانهاش جدی گرفته شود، کمی جدید است.
▫️چالش معرفتشناسانه را جدی بگیریم؛ اما سیاسی نکنیم. مشخصشدن مرزهای علوم اعصاب، سبب رفع موانع فرهنگی توسعۀ دانش مغز در ایران خواهد شد.
▫️توسعۀ دانش مغز به دلیل بههمپیوستگی کارکردها و ساختارهای مغز، به برنامهریزی منسجم و حتی ساختار اجرایی واحد نیاز دارد. به دلیل اینکه دانش مغز نیاز به دادههایی دارد که بهنوعی هر یک بخشی از یک پازل را تکمیل میکنند و بهتنهایی و بدون بانکهای مشترک چندان مفید نیستند.
📝علی افشاری مهر، پژوهشگر علومشناختی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
چرا مرحوم فرج نژاد خاص بود؟
🔸اگر از آنهایی که محمدحسین را میشناسند، درباره علت خاصبودن او سوال کنیم، هر کدام پاسخی خواهند داد.
🔹 احتمالا برخی از پرکاری و خستگیناپذیریاش میگویند. برخی دیگر از تخصص و مطالعه فراوانش در حوزههای مختلفی مثل رسانه و تحلیل فیلم، دشمنشناسی و غربپژوهی، علوم قرآن و تفسیر، فلسفههای مضاف، تاریخ، دانش معنویت و مکاتب معنوی نوپدید و سبک زندگی یاد میکنند.
🔸گروهی شیفته ساده و خاکیبودنش هستند و عدهای دیگر چهره خندان و امیدوار به آیندهاش را در خاطرشان زنده نگه میدارند.
🔹 اما هیچکدام از اینها نمیتوانند آن نگاه عمیق و جریانشناسانه او به حوزه اندیشه و فرهنگ که موجب تربیت صدها شاگرد و استاد شده بود را توصیف کنند. او اگرچه در بسیاری از دانشها تبحر یک متخصص ماهر را نداشت، اما مانند یک عقل راهبردی، دانشها و تخصصهای مختلف را از ابعاد مختلف بررسی میکرد و با تسلطی که بر نقشه راه و صحنه مواجهه داشت، هدایت فکری افراد را به دست گرفته و آنها را به ریلگذاری در مسیر درست فرا میخواند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۹
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#دانشگاه
#طلبه
#محمدحسین_فرجنژاد
🆔 @didebane_andisheh
مجله خردورزی
🔻انسداد فلسفه صدرایی!
‼️وارانگی در علومشناختی و تحولآفرینی فلسفۀ صدرایی
▫️در علومشناختی ماهیت فیزیکی مغز، اعصاب و ذهن با رویکردهایی که به شکل غالب مادیگرا هستند مورد بررسی قرار میگیرد؛ درحالیکه در فلسفۀ صدرایی تأکید فراوان بر تجرد نفس و آگاهی میشود و این دو به شکلی در تقابل با یکدیگر هستند.
▫️نزدیکترین مرتبۀ عِلّی و هستیبخش موجودات مادی، مرتبۀ مثال و عالم مثال در هستی است و ازآنجاکه در مرتبۀ علّت مثالی، آگاهی وجود دارد، این آگاهی را میتوان در نسبت با معلول یعنی شیء مادی نیز جریان داد. یعنی اگر بتوان با یک شیء مادی از طریق ارتباط با علت مثالی آن ارتباط برقرار کرد، در ضمن این ارتباط، میتوان آگاهی را در نسبت با شیء مادی جریان داد؛ زیرا برای علت هستیبخش، مادی یا مجرد بودن معلول مطرح نیست.
▫️الگوگیری از مغز، ذهن و سیستم اعصاب و ساخت ابزار مناسب بر طبق این الگو، موجب میشود که انسان بتواند به شکل عام، آگاهی موجود در هستی را استخراج کند و از آن برای تأمین خواستههای خود استفاده کند. اساساً استفاده از آگاهی، مانند هر واقعیت دیگری در هستی در چهارچوب علوم مختلف قابلدستیابی، کنترل و محاسبه است و به کمک علوم مختلف و ساخت ابزار مناسب، میتوان به شکل ضعیف یا قوی با آن ارتباط برقرار کرد و باتوجهبه میزان ضعف یا شدتِ ارتباط با آن، از منافع آن بهرهمند شد.
▫️دقت در سه نقطه و بزنگاه اصلی در فلسفۀ صدرایی، مشخص میکند که از منظر فلسفی، نوعی وارانگی در علومشناختی شکل گرفته است. این وارانگی به این صورت است که در علومشناختی، آگاهی امری مادی دانسته میشود و به شکل غالب با رویکرد مادیگرایانه بررسی میشود.
📝دکتر محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻رایانهها وارد جامعه میشوند!
‼️شناختگرایی در روانشناسی اجتماعی
▫️با مقایسهای اجمالی میان روانشناسی اجتماعی و شناخت اجتماعی، میتوان گفت که ایجاد تمایزی واضح و بنیادین، امر دشوار و نامطلوبی است؛ زیرا موضوعات آنها دارای اشتراکهای فراوانی است. این اشتراکها را میتوان در حدی دانست که گویا شناخت اجتماعی و نگاه شناختی، توانسته بسیاری از موضوعات را از دریچۀ شناختی بررسی کند.
▫️روانشناسی شناختی نیز پیوندی جدی و اساسی با معرفتشناسی مدرن دارد و لذا خود روانشناسی شناختی با مفروضههای فلسفی غرب پیوند عمیقی دارد که بعضاً مورد انتقاد متفکرین انتقادی قرار گرفته است.
▫️نکتۀ مهمی که ممکن است ما را گمراه کند، این است که گمان کنیم منظور از شناخت در روانشناسی، لزوماً شناخت آگاهانه و هشیارانه و در کنترل انسان است؛ اما این تصور ناقصی از شناخت در روانشناسی اجتماعی و شناختی است؛ زیرا تحقیقات دربارۀ شناخت ضمنی و پردازشهای خودکار، نقش مهمی در روانشناسی دارد و این منافی شناختگرایی نیست؛ زیرا در نهایت هر دو را فرایندهای شناختی انسان میدانند که حال یکی کنترل شده و یکی خارج از کنترل و اراده است.
📝احمد کاتب، پژوهشگر روانشناسی اجتماعی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻ماشین خودران
➖ساحتهای اجتماع و کارکرد زیستبوم فناورانه علومشناختی
🔹احسان رضایت، عضو هیئتعلمی گروه علومشناختی دانشگاه تهران در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️هدف این علم، درک فرایندهای شناختی، مثل یادگیری، حافظه، تفکر، زبان، تصمیمگیری و عواملی است که انسان بهعنوان عامل شناختی با آنها درگیر است. هدف ما، ابتدا شناخت این سیستم پیچیده و سپس استفاده و عملکردِ آن است. اگر بخواهیم با انسانها تعامل داشته باشیم یا بر آنها اثر بگذاریم یا اگر بخواهیم آنها را آموزش دهیم، عملاً با شناخت آنها درگیر میشویم.
▫️ما برای پاسخگیری بهتر در حوزۀ روانشناسی، نیازمندیم که مغز و ذهن را بشناسیم و با رویکردهای مبتنی بر شناخت، فرایند سلامت روان را ایجاد و اختلالات روانی را درمان کنیم و با مشاورههای روانشناختی، شاهد بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی باشیم.
▫️اگر ابزارهایی داشته باشیم که بتوانیم اطلاعات بدن یا اطلاعاتی را که در مغز و بدن هست بگیریم و در ارتباط با یک شبکه قرار دهیم، وقتی این اطلاعات در شبکه قرار بگیرد، امکان پایش سلامت روان و جمعآوری اطلاعات و برنامهریزی وجود دارد.
▫️برخی از سرمایهگذاریها، مانند سرمایهگذاری در علوم پایه، زودبازده نیست؛ نباید انتظار داشت که امسال سرمایهگذاری کنیم و سال بعد چندبرابر آن هزینه، سود عاید ما شود؛ بلکه این حوزهها حوزههای بلندمدت هستند. باید در حوزۀ فیزیک برای سالها سرمایهگذاری کرد تا نتیجه گرفت.
▫️حوزۀ شناختی میتواند از جنبههای مختلف به ما کمک کند تا بتوانیم نسل جدید و آینده را تربیت کنیم و در راستای اهداف قرار دهیم. بهگونهای که بتواند از این ابزار جدید و دانش فراوانی که در اختیارش قرار گرفته، به نحو احسن استفاده کند و از آسیبهای آن در امان بماند.
▫️والدین باید دقت داشته باشند که فیلمی که فرزندشان میبیند چه اثری بر روی تربیت، حافظه، خلاقیت و باور او میگذارد. فرزند من وقتی فیلم یا کارتونی میبیند، دید او نسبت به مسائل، اعتقادات و باورهایش چقدر تغییر میکند؟ آیا باورهای او تقویت میشود یا تضعیف میشود؟ به کدام سمت پیشمیرود؟
▫️باید حمایت از حوزههای علوم پایه در اولویت باشد. این فضای فناوریزدۀ کشور، لازم است و بسته به نیاز باید حمایت کنیم و آن را در نظر بگیریم؛ اما از علوم پایه غافل نشویم. ما باید دانش عمیق داشته باشیم تا بتوانیم در حوزۀ فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم.
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻تسخیر علوم شناختی
‼️گسترش و جایگاهیابی مجدد علم شناختی
▫️امروزه علومشناختی به دلیل همسویی اهداف، تا حد زیادی با روانشناسی شناختی همراستا شده است. بااینحال، علومشناختی یک حوزۀ بینرشتهای باقی میماند که هم در ساختار آموزشی و هم در زبانی که استفاده میکند، فراتر از همکاری ساده میان رشتههای سازنده است.
▫️هوش مصنوعی در زمینههایی مانند روانشناسی شناختی، به مرکزیت تبدیل شده و سایر زمینههایی که حیوانات را مطالعه میکنند یا رویکردهای بهینه به مشکلات دارند، مانند تحقیق در عملیات نیز مرتبط شدهاند.
▫️در آخرین کنفرانس انجمن علومشناختی، این تصور که یادگیری عمیق میتواند برای علومشناختی در ارائۀ تحلیلهای انتزاعیِ تکالیف انسانی، به جای مدلهای واقعی رفتار انسانی مفیدتر باشد، از چندین سخنران شنیده شد.
▫️اگر روشهای علومشناختی بهگونهای گسترش یابند که رویکرد متقارنتری از نظریه، بهعنوان مفهوم اصلی، در کنار کاربردها را نیز در برگیرد -همراه با تحلیلهای انتزاعیتر-، باید اذعان کرد که اشکال مضاف ارزیابی برای این روشها مورد نیاز خواهد بود.
📝پروفسور پاول روزنبلوم، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا و متخصص هوش مصنوعی
📝پروفسور کنث فوربوس، استاد موسسه فناوریهای خلاق دانشگاه کالیفرنیا
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻آیا محیط پیرامونی ما واقعی است؟
‼️فیلترهای ذهنی و درک پیرامونی انسان
▫️محرکهای بیرونی به تنهایی برای درک ما از یک صحنه یا رخداد کافی نیستند و بسته به اینکه کدام محرکها و به چه صورت در سیستم شناختی ما پردازش شوند، درک ما از آن پدیده به همان اندازه با واقعیت آن پدیده قرابت خواهد داشت. در واقع ذهن ما دارای زمینه یا پیشفرضهایی است که سبب سوگیری نگاه ما به اتفاقات محیط پیرامون خواهد شد.
▫️سیستم شناختی ما در بازنمایی و درک محیط پیرامونی ما نقش اساسی دارد و در واقع انسان از همۀ واقعیتهای اطراف خود، یک مدل ذهنی میسازد و چون مدلهای ذهنی افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین درک افراد مختلف از یک پدیدۀ واحد متفاوت خواهد بود.
▫️محدودیتها، اصول اخلاقی، اعتقادات و باورهای دینی، در واقع سازندۀ بسیاری از فیلترهای ذهنی ما خواهند بود که تعبیر ما را از محرکهای بیرونی تغییر داده و باعث بروز واکنشها یا رفتارهای متفاوت در مواجهه با رخداد پدیدههای پیرامون میگردد.
📝دکتر حسین حسنپور، استادیار و محقق حوزۀ علومشناختی محاسباتی، دانشگاه عالی دفاع ملی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊🏻| إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ
✌🏻 قاتل کفار میرسد!
#سید_حسن_نصرالله #لبنان
#شهید_سید_حسن_نصرالله
#حزب_الله #حزب_الله_زنده_است
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com