eitaa logo
خوبان
652 دنبال‌کننده
10هزار عکس
8.2هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
🥀*شرح حکمت سیزدهم* 🌹نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. ⚪️.*هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود. 🌹.*و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آن ها بر شاخه درختى نشستند، بقیه تدریجا به دنبال آن ها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند;* ⚪️ *ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آن ها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.* 📗منبع: کتاب پیام امیرالمومنین (علیه السلام) آیت الله مکارم شیرازی مدظله العالی
🌹حکمت های نهج البلاغه ⚪️روزگار دو روز است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیر آن آتش شدید، جنازه ی بچه ها را نمی توانستیم عقب بیاوریم. اما جنازه ی حسن را با هر سختی که بود، آوردیم. فرمانده بود، به کنار. مهرش توی دل همه ی ما بود. نمی توانستیم جاش بگذاریم. البته او بود که جایمان گذاشت. يادگاران، جلد 21 كتاب شهيد حسن رضوان خواه ، ص 95
مصطفی اجازه نداده بود برود عملیات. قهر کرده بود، رفته بود اهواز. فرداش از راه که رسید، مصطفی پرسید « کجا بودی؟» حسابی ترسیده بود. گفت « با بچه ها رفته بودم اهواز. » سرش داد زد « چرا اجازه نگرفتی؟ما برای دلمون اومدیم اینجا یا برای تکلیف؟» رنگش پرید. سرش را انداخت پایین و چیزی نگفت. از شب تا صبح مصطفی پلک روی هم نگذاشت. هر چی استغفار می کرد؛ خودش را می خورد، به خودش می پیچید، راضی نمی شد. فردا صبح اول وقت رفت سارغش. دستش را انداخت دور گردنش. برایش گفت که نگرانش بوده، خیلی دنبالش گشته. بعدکم کم همین طور که قدم هایش آرام تر می شد، لحن صدایش عوض شد. عذرخواهی کرد. ایستاد. زد زیرگریه. گفت « حلالم کن» یادگاران، جلد هشت کتاب شهید ردانی پور، ص 65
🌹موقع غسل، خیلی تلاش کردند تا دستش رو که به نشونه ی احترام رو سینه اش بود، به حالت عادی برگردونند و زیر بدنش، توی قبر قرار بدند؛ ولی نتونستند. 🌷🌷🌷دوستاش می گفتند: ❤️لحظه ی شهادت دستش رو به نشونه ی احترام به سینه اش گذاشته و گفته: 🌷السلام علیک یا اباعبدالله ...
‌🔴دلتنگ پدر شده بود با "بغض و گریه" خوابید ‌ ‌ 🔻به روایت همسر بزرگوارشهید: دلتنگی خانواده شهدا هیچ‌گاه رفع نمی‌شود. چند شب گذشته فاطمه زهرا پدر شده بود. شب با بغض و گریه خوابید. ‌ ‌ ‌🔻در خواب را دیده بود که به او می‌گوید، فاطمه زهرای بابا، من هستم. تو مرا نمی‌بینی، اما من می‌بینمت. همراهت هستم. ❣️من هم سخنان پدرش را تایید کردم، اما فاطمه زهرا با می‌گفت، می‌خواهم بابا من را در آغوش بگیرد. می‌خواهم دستانم را بگیرد.‌ ‌ 🌷 ماه ۹۴ خدایا مارامدیون خون شهدا نگردان خدایا ماراازغافله شهدا جدانفرما هدیه کنیم صلواتی نثار ارواح مطهر شان 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀استوری 🌹به خداوند تبارک و تعالی اعتماد کن...
🌸🍃🍂🍃🌸🍃🍂🍃🌸 🌹اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ⚪️ صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات: ┄✦🌸✦༻‌﷽‌༺‌‌‌✦🌸✦┄ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌹 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏِ🌹ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌹 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌹ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌹ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌹 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌹ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته. 🌹الهی ⚪️یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد 🌹یا عالیُ بِحَقِّ علی ⚪️یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه 🌹یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن ⚪️یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن 🌹عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴 🌼 سوره حجرات آيه 11 🌼 🌴11- يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُواْ خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُواْ أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُواْ بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ⚪️اى كسانى كه ایمان آورده اید! مبادا گروهى (از شما) گروهى دیگر را مسخره كند، چه بسا كه مسخره شدگان بهتر از مسخره كنندگان باشند و زنان نیز، زنان دیگر را مسخره نكنند، شاید كه آنان بهتر از اینان باشند و در میان خودتان عیب جویى نكنید و یكدیگر را با لقب هاى بد نخوانید. (زیرا) فسق(و بدنام بودن) پس از ایمان، بد رسمى است، (و سزاوار شما نیست.) و هركس (از این اعمال) توبه نكند، پس آنان همان ستمگرانند. 🌹نکته ها: ⚪️«لَمز» عیب جویى در روبرو و «هَمز» عیب جویى در پشت سر است(99) و «تَنابُز» نام بردن و صدازدن دیگران با لقب بد است.(100) در آیه ى قبل، مسئله ى برادرى میان مؤمنان مطرح شد و در این آیه امورى مطرح مى شود كه برادرى را از بین مى برد. هم چنین در آیات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در این آیه به بعضى عوامل و ریشه هاى فتنه و درگیرى كه مسخره كردن، تحقیر كردن و بدنام بردن است اشاره مى كند. 🌹آرى، یكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم سازى محیط و جلوگیرى از درگیرى هاى اجتماعى است. ⚪️شاید بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقیر كه در این آیه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن یا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه دار كند، ممنوع است. 📌با آن كه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بیان گر خطر بیشتر تمسخر و تحقیر در میان آنان است. 🥀تمسخر و استهزاى دیگران 📌استهزا و مسخره كردن، در ظاهر یك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند: تحقیر، خوار كردن، كشف عیوب، اختلاف افكنى، غیبت، كینه، فتنه، تحریك، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است. 🥀ریشه هاى تمسخر 📌1. گاهى مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن مى فرماید: «وَیلٌ لِكلّ هُمَزة لُمَزة، الّذى جَمع مالا و عَدّده»(101) واى بر كسى كه به خاطر ثروتى كه اندوخته است، در پیش رو یا پشت سر، از دیگران عیب جویى مى كند. 📍2. گاهى ریشه ى استهزا، علم و مدرك تحصیلى است كه قرآن درباره این گروه مى فرماید: «فَرِحوا بما عِندهم مِن العِلم و حاقَ بهم ما كانوا به یَستهزؤن»(102) آنان به علمى كه دارند شادند و كیفر آن چه را مسخره مى كردند، ایشان را فرا گرفت. 📌3. گاهى ریشه ى مسخره، توانایى جسمى است. كفّار مى گفتند: «مَن اَشدُّ مِنّا قُوّة»(103) كیست كه قدرت و توانایى او از ما بیشتر باشد؟ 📍4. گاهى انگیزه ى مسخره كردن دیگران، عناوین و القاب دهان پر كن اجتماعى است. كفّار فقرایى را كه همراه انبیا بودند تحقیر مى كردند و مى گفتند: «ما نَراك اتّبعك الاّ الّذین هم أراذِلُنا»(104) ما پیروان تو را جز افراد اراذل نمى بینیم. 📌5. گاهى به بهانه تفریح و سرگرمى، دیگران به تمسخر گرفته مى شوند. 📍6. گاهى طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از دیگران مى شود. گروهى، از رسول الله صلى الله علیه وآله درباره ى زكات عیب جویى مى كردند، قرآن مى فرماید: «و منهم مَن یَلمزُك فى الصّدقات فان اُعطوا منها رَضوا و اِن لم یُعطوا منها اذا هم یَسخَطون»(105) ریشه ى این انتقاد طمع است، اگر از همان زكات به خود آنان بدهى راضى مى شوند، ولى اگر ندهى هم چنان عصبانى شده و عیب جویى مى نمایند. 📌7. گاهى ریشه ى مسخره، جهل و نادانى است. هنگامى كه حضرت موسى علیه السلام براى حل اختلاف و درگیرى دستور كشتن گاو را داد، بنى اسرائیل گفتند: آیا ما را مسخره مى كنى؟ موسى علیه السلام گفت: «أعوذُ باللّه اَن اَكونَ من الجاهلین»(106) به خدا پناه مى برم كه از جاهلان باشم. یعنى مسخره برخاسته از جهل و نادانى است و من جاهل نیستم. 📍8. گاهى سرچشمه تمسخر، ریاكارى و بهانه گیرى و شخصیت شكنى است. «یلمزون المطّوّعین من المؤمنین فى الصّدقات و الّذین لایجدون الا جهدهم فیسخرون منهم»(107) 🌹یكى از كارهاى مبارك رسول الله صلى الله علیه وآله پس از بعثت تغییر نام افراد و مناطقى بود كه داراى نام زشت بودند.(108) زیرا نام بد، وسیله اى براى تمسخر و تحقیر است. ⚪️عقیل، برادر حضرت على علیه السلام بر معاویه وارد شد، معاویه براى تحقیر او گفت: درود بر كسى كه عمویش ابولهب، لعنت شده ى خداوند است و خواند: «تبّت یدا ابى لهب» عقیل فورى پاسخ داد: درود بر كسى كه عمّه ى او چنین است و خواند: «و امراته حمّالة الحطب» (زن ابولهب، دختر عمّه ى معاویه بود.)(109)
99) كتاب العین. 100) لسان العرب. 101) همزه، 1 - 2. 102) غافر، 83. 103) فصّلت، 15. 104) هود، 27. 105) توبه، 58. 106) بقره، 67. 107) توبه، 79. 108) اسد الغابة، ج 3، ص 76 و ج 4، ص 362. 109) بحار، ج 42، ص 112 ؛ الغارات، ج 2، ص 380 🌹پيام ها: ⚪️1- ایمان، با مسخره كردن بندگان خدا سازگار نیست. «یا ایّها الّذین آمنوا لایسخر» 📌 2- كسى كه مردم را از توهین به دیگران باز مى دارد نباید در شیوه ى سخنش توهین باشد. «لایسخر قوم من قوم» (نفرمود: «لاتسخروا» یعنى شما كه مسخره كننده هستید.) 📌 3- مسخره، كلید فتنه، كینه و دشمنى است. «لایسخر قوم...» (بعد از بیان برادرى و صلح و آشتى در آیات قبل، از مسخره كردن نهى شده است) ⚪️ 4- در شیوه ى تبلیغ، آن جا كه مسئله اى مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند، باید مطالب تكرار شود. «قوم من قوم... ولانساء من نساء» 📌 5 - ریشه ى مسخره كردن، احساس خود برتربینى است كه قرآن این ریشه را مى خشكاند و مى فرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد. «عسى ان یكونوا خیرا» ⚪️ 6- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم، پس نباید ظاهربین، سطحى نگر وامروز بین باشیم. «عسى ان یكونوا خیراً...» 📌 7- عیب جویى از مردم، در حقیقت عیب جویى از خود است. «و لاتلمزوا انفسكم» ⚪️ 8 - نقل عیب دیگران، عامل كشف عیوب خود است. «و لاتلمزوا انفسكم» 📌 9- بد صدا زدن، یك طرفه باقى نمى ماند، دیر یا زود مسئله به دو طرف كشیده مى شود. «لاتنابزوا بالالقاب» («تنابزوا» براى كار طرفینى است) ⚪️ 10- مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «و من لم یتب فاولئك هم الظالمون» (البتّه توبه تنها به زبان نیست، بلكه توبه ى تحقیر كردن، تكریم نمودن است.) 📌 11- مسخره، تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون»
11.mp3
6.86M
🌷تفسیر سوره حجرات آیه 2 (صوتی) استاد قرائتی حفظه الله🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀حواس مان باشد مغرور نشویم و بگوییم قضایای اخیر تمام شد 🌹امام خامنه ای حفظه الله: ⚪️ما هم خودمان حواس مان باشد؛ ما هم مغرور نشویم، ما هم غفلت نکنیم، غافل نشویم، بگوییم خب تمام شد قضایا. از میدان عقب نرویم، در میدان باشیم. ما هم بدانیم که آن چیزی که ملت را نگه می‌دارد امید است و وحدت؛ اتحاد میان آحاد مردم. 🔺بله،‌ سلایق مختلفی وجود دارد، اختلافات نظری در مسائل گوناگون وجود دارد اما درباره‌ی اسلام، درباره‌ی نظام، درباره‌ی انقلاب، وحدت نظر بین مردم هست، نگذاریم این وحدت نظر از بین برود. 📌دشمن را دست‌کم نگیریم. دشمن هست. آن روزی که شما آن‌قدر قوی بشوید که دشمن مأیوس بشود آن روز می‌توانید یک آسودگی و آسایش خاطری پیدا کنید، باید سعی کنیم قوی بشویم. 🔺 این تأکید و تکرار و اصرار این حقیر برای این که کشور باید قوی بشود به خاطر این است. باید دشمن را مأیوس کرد. 1401-10-22