۲۹ بهمن ۱۴۰۱
۲۹ بهمن ۱۴۰۱
۲۹ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚الهی ✨
🌹درسڪوت شب
⚪️تمام سختی روزمان را
🔺بـه تـو می سپاریم
🟢سـلامت را ارمغان
🌹فردای من و دوستانم کن
🌷و همزمان باطلوع
🌻آفتاب فردایت
⚪️هدیه ای الهی ازنوع آرامش
🔺خودت بـه زندگی
🔺همـه ما هدیه فرمـا
🌒شبتون زیبـا و در پناه خدا 🌙
۲۹ بهمن ۱۴۰۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀استوری
🌹🍃مداحی بنی فاطمه
🟢مبعث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم🟢
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴
🌸 سوره احزاب آيه 6 🌸
🌴🍃6- ألنَّبِىُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُواْ الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِى كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُواْ إِلَى أَوْلِيَآئِكُم مَّعْرُوفاً كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَابِ مَسْطُوراً
🌹ترجمه:
💚 پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و همسران او (در حرمت نكاح مانند) مادران مؤمنان محسوب مى شوند، و در كتاب خداوند، خویشاوندان (نسبى) بعضى نسبت به بعضى از مؤمنان و مهاجران (كه قبلاً بر اساس ایمان و هجرت ارث مى بردند، در ارث بردن) اولویّت دارند، مگر آن كه بخواهید نسبت به دوستان تان نیكى كنید (و سهمى از اموال خود را در قالب وصیّت به آنان بدهید)؛ این (حكم) در كتاب (الهى) نوشته شده است.
🌹نکته ها:
🟢در تفسیر مجمع البیان مى خوانیم: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله میان مسلمانان (انصار و مهاجرین) عقد اخوّت برقرار كرده بود، به گونه اى كه مثل برادر حقیقى از یكدیگر ارث مى بردند، زیرا مهاجران در آغاز، از وطن و اموال و بستگان خود دور شده بودند و عقد اخوّت، این موارد را جبران مى كرد تا آنكه آیه نازل شد و چنین ارثى را لغو كرد و فرمود: ملاك ارث بردن، خویشاوندى است.
⚪️🍃هنگامى كه فرمان رسول االله صلى الله علیه وآله در مورد حركت براى جنگ تبوك صادر شد، بعضى گفتند: ما باید از والدین خود اجازه بگیریم. این جمله نازل شد كه «النّبى اولى بالمؤمنین».(367) 🔻🔻🔻
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🌹🍃پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در روز غدیرخم كه به فرمان خداوند متعال، حضرت على علیه السلام را به جانشینى خود منصوب فرمود، قبل از معّرفى و نصب آن حضرت، جمله ى «ألستُ اولى بكم من انفسكم» را بیان فرمودند و از آنان اقرار گرفتند كه آیا طبق آیه قرآن، من از شما حتّى نسبت به خودتان اولویّت ندارم؟! همه گفتند: بله.
🟢 آنگاه رسول الله صلى الله علیه وآله فرمودند: «مَن كنتُ مولاه فهذا علىّ مولاه»(368)
🌹🍃اولویّت پیامبر بر مؤمنان، در مسایل حكومتى و فردى و تمام امور است. «النّبى اولى» چنانكه در آیه ى 36 همین سوره مى خوانیم: براى هیچ زن و مرد با ایمانى در برابر قضاوت پیامبر حقّ انتخاب و اختیارى نیست. «ما كان لمؤمن ولا مؤمنة اذا قضى اللّه و رسوله امرا ان یكون لهم الخیرة» در روایات بسیارى آمده است: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله، این اولویّت را براى امامان معصوم علیهم السلام نیز قائل بودند.(369)
⚪️🍃در حدیث مى خوانیم: رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «والذّى نفسى بیده لا یؤمن احدكم حتّى اكون اَحَبَّ الیه من نفسه و ماله و ولده والناس اجمعین» سوگند به خدایى كه جانم در دست اوست، ایمان هیچ یك از شما كامل نیست، مگر این كه مرا از جان و مال و فرزند و از همه ى مردم بیشتر دوست داشته باشد.(370)
367) تفسیر مجمع البیان. 368) بحار، ج 21، ص 387. 369) تفسیر نورالثقلین. 370) تفسیر نمونه به نقل از فى ظلال.
🌹پيام ها:
🟢1- پیامبر، بر تمام مؤمنان ولایت كامل دارد و ولایت آن حضرت بر مردم، از ولایت خودشان بر امورشان برتر است. «النبىّ اولى بالمؤمنین» (در جامعه اسلامى، باید دین سالارى باشد.)
🌷🍃 2- لازمه ى ایمان به خداوند متعال، پذیرش ولایت رسول خداست. «النّبى اولى»
🟢 3- احترام همسران پیامبر لازم است. «ازواجه امّهاتهم» (حتّى پس از رحلت پیامبر، كسى حقّ ندارد با همسران پیامبر ازدواج كند.)
🌷🍃 4- قرار گرفتن همسران پیامبر به منزله ى مادر، سبب ارث بردن آنان از مردم نمى شود. «و ازواجه امّهاتهم و اولوا الارحام بعضهم اولى ببعض»
🟢 5 - خویشاوندى و پیوندهاى خانوادگى، اولویّت آور است. «اولوا الارحام بعضهم اولى ببعض»
🌷🍃 6- قوانین ثابت ارث، مانع رسیدگى به وضعیّت دوستان محروم نشود. «الاّ ان تفعلوا الى اولیائكم معروفا»
🟢 7- اولویّت خویشاوندان در ارث، بعد از عمل به وصیّت است. «و اولوا الارحام بعضهم اولى ببعض... الاّ تفعلوا...» (آرى، اگر فردى وصیّت كرد كه بخشى از مال او صرف دوستانش شود، اوّل باید به وصیّت عمل شود و سپس تقسیم شود.)
🌷🍃 8 - احكام و مسایل حقوقى را در امور خانوادگى جدّى بگیریم. «فى الكتاب مسطورا»
🟢9- ثبت و ضبط امور، كارى الهى است. «فى الكتاب مس370) تفسیر نمونه به نقل از فى ظلال.طورا»
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱