eitaa logo
بصیرت خوشاب - پایگاه خبری دیار سربداران( سبزوار -جوین -خوشاب -ششتمد - جغتای- داورزن)
471 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
22 فایل
علی اکبر ملکی-تماس با ما @malekpor
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 دکه روزنامه| از اعداد توخالی تا جراح شگفت‌انگیز جهان شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ................................................. 📱 ایتا:      👇 eitaa.com/khoshab1 📱 بله:      👇 ble.ir/khoshab1 📱 تلگرام:  👇 t.me/khoshab1 🔰وبسایت:👇 Basiratkhoshab.ir
‍ 🔴جعل آمار تورم توسط منتقدان دولت سیزدهم/ تورم ۶۵ درصدی دولت قبل کمتر از ۱۰ درصد شد! 🔹سایت اکو ایران وابسته به روزنامه دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر اقدام به جعل آمار درباره تورم کرده است. 🔹این سایت حامی دولت روحانی، نموداری از نرخ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی منتشر کرده و مدعی شده که این شاخص در دولت رئیسی به بالاترین سطح رسیده است. 🔹اما دقت در این نمودار، نشان می‌دهد که آمار آن جعلی است و رکوردهای تورمی دوره ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی دستکاری شده است. 🔹به عنوان مثال در بهمن ۱۳۹۹ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی ۶۵.۳ درصد بوده اما در اقدامی عجیب و در نمودار سایت اکو ایران، کمتر از ۱۰ درصد درج شده است! یعنی نرخ تورم در آن مقطع ۵۵ درصد کمتر از واقع آن جلوه داده شده است. 🔹از دی ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ برای ۴ ماه متوالی نرخ تورم نقطه به نقطه بالای ۶۰ درصد بود اما سایت منتقد دولت، شاخص مذکور در آن مدت را حدود ۱۰ درصد درج کرده است. 🔹همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۸ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی ۶۰.۲ درصد بوده اما اکو ایران آن را حدود ۲۰ درصد درج کرده است. 🔹به نظر می‌رسد رسانه‌های حامی دولت گذشته برای دستاوردسازی برای آن دولت، چاره‌ای جز جعل آمار ندارند. 🔹احتمالا در ماه‌های آینده شاهد دستکاری آمار رشد اقتصادی نیز خواهیم بود تا رشد اقتصادی نزدیک به صفر دولت گذشته نیز ۱۰ درصد جلوه داده شود. کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی 🇮🇷 @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔵بررسی و تحلیل فضای اطلاع رسانی در قسمت سوم: مرگ ناگهانی صبح خوشاب در طفولیت و صبحی که سبز شد 🔵بعد از انتقاد حجت‌الاسلام مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان خوشاب از برخی خبرنگاران در خطبه های نماز جمعه درباره ضعف اطلاع رسانی در این شهرستان در قسمت اول و دوم این گزارش به سراغ سایت فرمانداری خوشاب و شهرداری سلطان اباد رفتیم و دیدید که از سال قبل اين دو سایت به خواب رفته اند و فعالیتی ندارند. 🔵در قسمت سوم به سراغ تنها نشریه کاغذی اين شهرستان یعنی صبح خوشاب می رویم که در دهه ۹۰ با راه اندازی سایت اطلاع رسانی و نشریه کاغذی چاپی و فعالیتش را آغاز کرد ولی بعد از دریافت وام کم بهره و برخی امتیازات برای ادامه فعالیت در حوزه فرهنگ ناگهان این نشریه کاغذی از صحنه روزگار محو و چراغش خاموش شد. 🔵از صبح خوشاب در حال حاضر یک عکس یادگاری جلو فرمانداری خوشاب در تویتر و چند کانال در فضای مجازی باقی مانده و‌ در سایت سامانه وزارت ارشاد اثری وجود ندارد. 🔵در اواخر دهه ۹۰ صبح سبز با همان نقش و لوگوی مشابه ولی به صورت ماهنامه و تقریبا با همان کادر قبلی به جای صبح خوشاب سبز شد. 🔵صبح سبز نیز دوام زیادی نداشت و از سال ۱۴۰۰ با گرانی کاغذ و عدم حمایت بعضی مسولان شهرستانی که تبلیغات و آگهی های خودشان را به نشریات سبزواری می دهند بدون حمایت ماند و چراغش خاموش شد. با جستجو در سامانه نشریات مجوز دار وزارت ارشاد اثری از صبح سبز نیز پیدا نمی کنید. ادامه دارد.... @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
۶۵درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پُر شد 🔹با وجود ۳۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده پشت سدهای کشور، درحال حاضر ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای ایران پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است. 🔹میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (آغاز مهر ۱۴۰۱) تا روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، به ۳۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب رسید. این میزان ورودی آب، نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته رشدی ۲۷ درصدی دارد. 🔹میزان خروجی آب از سدهای کشور در این مدت رشدی ۱۰ درصدی داشته است. 🇮🇷 @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🌷🌷🌷 جلوتر از همه هستی؟ مراقب باش عقب نیافتی! از نوجوانی، در دو ورزش، از دیگر دوستانم، جلوتر بودم. یکی در پرش جفت پا و دیگری در دوی سرعت. آنقدر می‌پریدم که تمامی خط‌هایی که معلم ورزش روی حیاط مدرسه می‌کشید، تا میزان پرش‌ها را تعیین کند، را رد می‌کردم. یک سال، اسمم را برای مسابقات شهرستان فرستادند تا هم مقامی برای مدرسه کسب کنم و هم خودم را در آزمونی بزرگ‌تر ارزیابی کنم. اولین مرحلۀ مسابقات، دوی استقامت بود. باید دور زمین فوتبال بزرگ شهر دو دور می‌زدیم. تا آن زمان تجربۀ چنین مسیری را نداشتم. مسابقاتی که تا پیش از آن شرکت کرده بودم، دوی سرعت بود، مسیرش کوتاه بود و تا می‌آمدم خسته شوم، مسیر تمام می‌شد. این‌بار اما اوضاع تغییر کرده بود. وقتی داور سوت شروع مسابقه را زد، تا می‌توانستم شتاب گرفتم و با فاصله از دیگر شرکت کنندگان، به دویدن ادامه دادم. باید دو بار دیگر از این خط شروع می‌گذشتیم. یادم هست در انتهای دور اول، وقتی به خط شروع رسیدم، نفر اول بودم. معلم ورزشم را در کنار خط شروع دیدم که با اشاره دست به من می‌گفت: آرام‌تر، آرام‌تر. از این حرفش تعجب کردم، من که نفر اول بودم، چرا باید سرعتم را کم می‌کردم؟ توجهی نکردم و به دویدنم ادامه دادم. کمی که گذشت، توانم را از دست دادم. نفسم بالا نمی‌آمد، نفرات پشت سرم می‌آمدند و با سرعت از کنارم رد می‌شدند، هنوز به نیمۀ دور دوم نرسیده بودم که دیدم دیگر نمی‌توانم بدوم. سرم گیج می‌رفت و ورزشگاهی که من باید دورش می‌چرخیدم، دور سرم می‌چرخید. دیگر نمی‌توانستم بدوم، به آرامی و با سختی هر چه تمام‌تر، خودم را به خط پایان رساندم. چقدر دور شده بود این خط پایان. دور قبلی که به این‌جا رسیده بودم، جلوتر از همه بودم و نفر اول، اما این‌بار ... وقتی این ابیات مولانا را می‌خواندم، یاد خاطرۀ بالا افتادم: چونکه وا گردید گَلّه از ورود پس فتد آن بُز که پیشآهنگ بود پیش افتد آن بُزِ لنگِ پَسین اَضحَک الرُّجعی وُجوهَ العابِسین می‌گوید وقتی گله گوسفندان از چراگاه برمی‌گردد، آن بزی که همواره پیشاهنگ گله بود، عقب می‌افتد و در عوض آن بُزِ لنگ که هنگام رفتن، از همه عقب تر می‌رفت، اینک به هنگامِ بازگشت، پیشاپیشِ همه می‌آید. این بازگشت چهرۀ اخم آلود و غم زدۀ او را شادمان و خندان می‌کند. یاد چهرۀ غمگین نفرات پشت سرم در دور اول مسابقه افتادم که در نهایت با خوشحالی از کنارم سبقت گرفتند و برای خودشان و مدرسه‌شان مقام کسب کردند. مولانا نتیجۀ عمیقی از این اتفاق می‌گیرد: پس مجو پیشی، ازین سَر، لنگ باش / وقتِ واگشتن، تو پیشآهنگ باش آخِرونَ السّابقون باش ای ظریف / بر شَجَر سابق بُوَد میوۀ طریف یعنی: در زندگی «این جهانی» سبقت مگیر و در این حیاتِ مادّی، لَنگ و کُندرُو باش تا به هنگامِ بازگشت به بارگاهِ الهی، پیشاپیشِ همه حرکت کنی، ای زیرک و دانا در زمرۀ پسینان پیشتاز قرار بگیر، زیرا میوۀ تر و تازۀ درخت، از لحاظ شان و رتبه، مقدم بر درخت است. چون ملایک گوی : لا عِلمَ لَنا / تا بگیرد دستِ تو عَلّمتَنا می‌خواهد بگوید: هر گونه علم را از وجودِ موهومت نفی کن و همه را از حق تعالی بدان، تا تعلیمِ الهی، دستگیر تو شود و تو را به مکاشفاتِ ربّانی و مشاهداتِ رحمانی واصل کند. راه رسیدن به علم، جاهل دانستن خود است. می‌خواهیم در بازگشت به سمت خدا، جزو نفرات اول باشیم؟ باید در این دنیا احتیاط کنیم، سرعتمان را تنظیم کنیم و با تدبیر پیش برویم. کاش معلم ورزشم، به جای اشاره عملی با دست در شروع دور دوم مسابقه، قبل از شروع مسابقات این موارد را می‌گفت تا اینگونه باعث سرافکندگی خودم و مدرسه‌ام نمی‌شدم. میثاق محرابی @khoshab1 Basiratkhoshab.ir 🌷🌷🌷
☑️جزئیات درگیری امروز مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان افغانستان 🔸۱- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است. 🔸۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است. 🔸۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است. 🔸۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند. ------------------------------------------- @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
همدیگر را دوست داشته باشیم؛ شاید فردایی نباشد ..  آدمای زنده به گل و محبت نیاز دارن و مرده ها به فاتحه ! ولی ما گاهی برعکس عمل میکنیم ! به مرده ها سر میزنیم و گل میبریم براشون, ولی راحت فاتحه زنده ها رو میخونیم ! گاهی فرصت باهم بودن کمتر از عمر شکوفه هاست ! بیائیم ساده ترین چیز رو از هم دریغ نکنیم ! @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔴هدف طالبان از تحریکات مرزی چیست ؟ 🔻درگیری های مختلفی طی روزهای گذشته بین نیروهای مرزبانی ایرانی و تروریست های طالبان به وقوع پیوسته که چند نکته در خصوص آن باید ذکر شود. 1️⃣ طالبان فعلا در باد پیروزی بر آمریکا هستند و یک اعتماد به نفس کاذب دارند و خیال می کنند چون ایالات متحده از کشورشان عقب نشینی کرده ، می توانند بر هر قدرتی فائق شوند. 2️⃣ طالبان با آمریکا در دوحه توافق کرد و پس از آن سطحی از تعامل میان این گروه تروریستی و ایالات متحده برقرار شد. 🔸️در جریان ترور ایمن الظواهری رهبر القاعده که در خانه سراج الدین حقانی وزیر کشور طالبان هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت، به وضوح هماهنگی و همکاری ۲ طرف در این قضیه روشن بود و حاکی از همکاری و همراهی طالبان با آمریکا داشت. 3️⃣ به احتمال بسیار زیاد رژیم صهیونیستی به طور غیرمستقیم و از کانال ایالات متحده در حال ترغیب طالبان است تا مرزهای شرقی جمهوری اسلامی را ناامن سازند و اتفاقاتی که در سوریه ، لبنان و غزه می افتد ، تا حدی از طریق طالبان دچار توازن شود ‌. 🔸️در مقابل طالبان نیز از برخی از گشایش های اقتصادی بهره مند می گردد. 4️⃣ در حادثه امروز تلفات طالبان بسیار بالا بود زیرا از طریق توپخانه مواضع آنان هدف قرار گرفت اما نباید اجازه داده شود که ناامنی در مرزهای ایران به یک رویه برای تروریست های طالب تبدیل گردد و بلکه نیروهای مسلح باید با واکنشی بسیار محکم محاسبات طرف مقابل را تحت تاثیر جدی قرار دهند ‌. 5️⃣ دولت طالبان نمی تواند تا سالهای متمادی پایدار بماند زیرا نه در داخل افغانستان قصد ایجاد اجماع و تشکیل حکومت حداکثری را دارد و نه با کشورهای مجاور و همسایه خود توانسته مناسبات خود را تنظیم و متوازن کند ؛ بنابراین راهبرد جمهوری اسلامی فعلا باید مهار رفتارهای پرخطر این گروه تروریستی از طریق ترکیبی از قوه قهریه ، ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک (به خصوص از طریق همکاری با پاکستان) باشد. 🖌تقوی نیا ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔻تلفات سنگین طالبان در درگیری امروز / افزایش تعداد کشته‌ها به ١٢ نفر 🔸تلویزیون افغانستان اعلام کرد در درگیری امروز ١٢ نفر کشته و ٣۶ نفر زخمی شده‌اند 🔸پیشتر فرماندهی فراجا کشورمان از تلفات سنگین طالبان خبر داده بود. 🇮🇷 @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🌷🌷🌷 حکایت بهلول دانا يکى بود يکى نبود. پيرزنى بود که دو پسر داشت. يکى از آنها بهلول دانا و ديگرى کدخداى آبادى بود. يک شب تاجرى در خانهٔ پيرزن بيتوته کرد و از او خواست ده تا تخم‌مرغى را که دارد برايش بپزد. پيرزن ده تا تخم مرغ را پخت و به تاجر داد تا بخورد. تاجر خورد و پرسيد: پولش چقدر مى‌شود؟ پيرزن گفت: با نانى که خوردى سى شاهي. تاجر گفت: صبح موقع رفتن سى شاهى را به تو مى‌دهم. صبح شد، پيرزن زودتر از تاجر بلند شد و به صحرا رفت. تاجر که برخاست پيرزن را نديد. با خود گفت: سال ديگر سى شاهى را با سودش به پيرزن مى‌دهم.سال ديگر تاجر رفت در خانهٔ پيرزن و به‌جاى سى‌شاهى يک تومان به او داد. پيرزن خوشحال پيش همسايه‌اش رفت و ماجرا را براى او تعريف کرد. همسايه گفت: تاجر سر تو را کلاه گذاشته است. اگر آن ده تا تخم‌مرغ را زير مرغ مى‌گذاشتي، جوجه مى‌شدند، جوجه‌ها مرغ مى‌شدند، مرغ‌ها تخم مى‌کردند و پولشان يک عالمه مى‌شد! پيرزن رفت پيش کدخدا و از تاجر شکايت کرد. کدخدا تاجر را به زندان انداخت.از قضا بهلول سرى به زندان برادرش زد و تاجر را در آنجا ديد. تاجر ماجراى خودش را براى بهلول تعريف کرد. بهلول رفت و دو لنگه بار گندم از برادرش گرفت. بعد پيش مادرش رفت و از او ديگ خواست. مادرش پرسيد: چه کار مى‌خواهى بکني؟ بهلول گفت: مى‌خواهم گندم‌ها را بپزم، بعد بکارم تا سبز شوند. پيرزن به نزد پسر ديگرش، کدخدا رفت و گفت: اين برادر تو واقعاً ديوانه است. مى‌خواهد گندم پخته بکارد! کدخدا و مادرش رفتند پيش بهلول. کدخدا گفت: گندم پخته که نمى‌رويد. بهلول گفت: از تخم‌مرغ پخته جوجه درنمى‌آيد! بهلول دانا گفت: اگر درنمى‌آيد چرا تاجر بيچاره را زندانى کردي. کدخدا نتوانست جوابى بدهد و ناچار تاجر را از زندان آزاد کرد. بهلول دانا، يک تومان را از مادرش گرفت و به تاجر داد و گفت: اين هم غرامت زندانى شدن ناحق تو @khoshab1 Basiratkhoshab.ir 🌷🌷🌷
⭕️خطر عقبگرد پیشرفت اجتماعی/ ایران دارای رتبه ۱۰۲ در میان ۱۷۰کشور 🔹شهروندان کدام کشورها درحال رشد و کدام کشورها درحال افت هستند؟ مردم کجا پیشرفت کرده‌اند و کجا عقب رفته‌اند؟ تازه‌ترین گزارش سازمان غیرانتفاعی «ضرورت پیشرفت اجتماعی» از «شاخص پیشرفت اجتماعی» (SPI) با استفاده از معیارهایی غیر از ثروت، نشان می‌دهد که کشورها تا چه اندازه توانسته‌اند برای شهروندان خود رفاه فراهم کنند. 🔹شاخص پیشرفت اجتماعی ۲۰۲۲ از ۱۲مولفه و ۶۰شاخص برای اندازه‌گیری عملکرد اجتماعی ۱۶۹کشور جهان استفاده کرده است و ۲۷کشور نیز به‌طور جزئی‌تر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 🔹براساس یافته‌های این گزارش، نروژ با امتیاز ۷۴/ ۹۰ در صدر رتبه‌بندی کشورها قرار دارد و پس از آن دانمارک، فنلاند، سوئیس، ایسلند، سوئد، هلند، آلمان، ژاپن و کانادا به ترتیب ۱۰کشور هستند که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند. 🔹سودان جنوبی با امتیاز ۶۵/ ۳۰ در قعر این فهرست قرار گرفته است. به‌طور کلی می‌توان گفت که کشورهای ثروتمند اروپایی در میان بالاترین رتبه‌ها هستند؛ درحالی‌که کشورهای آفریقای جنوب صحرا پایین‌ترین رتبه را دارند. ایران در این گزارش با امتیاز ۷۲/ ۶۳ رتبه ۱۰۲ را در میان ۱۷۰کشور کسب کرده است. @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔵تهدید خبرنگار رسانه های کشوری توسط لات های فضای مجازی، زیر سایه سکوت معنا دار برخی مسولان در ادامه بخوانید👇 @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔻استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۱ 🖊 مهدی جمشیدی ۱. فهم استاد مطهری از مسأله‌های فکری و فرهنگی، در چهارچوب یک بافت کلّی و تاریخی قرار دارد؛ چنان‌که به صراحت می‌نویسد اندکی توجّه و تعمّق در عمق جریان‌ها و افکاری که در مغزها و نیّت‌ها، در دل‌ها و صفات، در نفوس و اعمال و حرکات و اصولی که جامعه را می‌چرخانند و اداره می‌کنند و آن چیزی که خطّ‌مشی افراد را معیّن می‌کند و آن جهتی که جامعه به ‌سوی آن جهت حرکت می‌کند و آنچه به‌تدریج از بواطن به ظواهر می‌آید و چون به‌تدریج ظاهر می‌شود، چندان نمایان نیست؛ نشان می‌دهد که خطر بزرگی، مسلمانی را تهدید می‌کند(مرتضی مطهری، نامه‌ها و ناگفته‌ها، ص۱۴۲). مسأله، روندها و جریان‌هایی است که «وضع ساختاری» یافته‌اند و در متن جامعه، غالب شده‌اند؛ به‌طوری‌که نمی‌توان واقعیّت‌ها را فردی و اتّفاقی دانست و دربارۀ فرایندها، حمل‌برصحت کرد. چرخ جامعه بر این «مدار» می‌گردد و تدبیرها و تجویزها از این «چهارچوب‌ها» تبعیّت می‌کنند. افراد نیز در این بسترهای ساختاری، غوطه‌ور هستند و حال‌شان به‌ گونه‌ای است که در محاصرۀ این «شرایط» قرار گرفته‌اند. پس انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌های فردی، از منطقی پیروی می‌کنند که قاعدۀ رایج و حاکم شده است. در عین حال، چون واقعیّت‌ها و نتایج، به‌تدریج آشکار می‌شوند و جامعه را در خود غرق می‌کنند، سیر انحطاطی و افولی، احساس نمی‌شود. این سیر، در تضاد با دین‌داری قرار گرفته و هرچه بیشتر آن را دچار انقباض و انفعال می‌کند؛ در حدی که باید آن را یک «خطر بزرگ» انگاشت. ۲. مطهری می‌نویسد بیماری‌هایی که ما تشخیص می‌دهیم عبارت است از: تبلیغات قولی و کتبی و بصری و عملی زیاد در عصر ما که منشأ شبهه‌ها و عقده‌ها و شک‌ها شده است؛ افکار ضدّ دینی چه به نام دینِ دیگر یا مسلک اجتماعی یا افکار ناسیونالیستی و نژادی؛ شیوع فحشا و فساد اخلاق که مردم را در جهتی خلاف جهت دین حرکت می‌دهد؛ اعمال احمقانۀ مدعیان طرفدار دین و عادات سوئی که به نام دین در میان مردم رایج شده است؛ عدم آشنایی مردم با حقایق اسلام و تقلیدی و کورکورانه بودن عقاید و اخلاق و اعمال‌شان و ... . نتیجۀ همۀ اینها این است که محیط آرام و آرامش‌دهندۀ سابق را برهم زده است(همان، ص۱۴۴). در این رویکرد آسیب‌شناختی، یک تحلیل چندلایه از واقعیّت اجتماعی ارائه شده است که در آن هم به لغزش‌های درون نظام اجتماعی اشاره شده است و هم به حمله‌های بیرون از نظام اجتماعی. تهاجم فکری که حالت تبلیغی یافته است، باورها را دچار تزلزل کرده است و جامعه را در گرداب تردید و شک و بی‌ثباتی افکنده است. امّا مسأله به ساحت فکر و نظر محدود نیست، بلکه در ساحت عمل نیز فسادهای اخلاقی، دین‌داری را دشوار کرده‌اند. پس هم فلسفۀ زندگی در حال تخریب‌شدن است و هم سبک زندگی. از اینها گذشته، دین‌داری تودۀ مردم نیز نه با دین‌دانی پیوند خورده است و نه در آنجایی که اندک ارتباطی دارد، محقّقانه و معرفتی است. ترکیب از نقایص سبب شده است که وضع بی‌تلاطم و آرامی که در گذشته بر جامعۀ ایران حاکم بوده است، به وضع تنش‌آلود کنونی تبدیل شود و دین‌داری در معرض دشواری‌ها و تنگناهای مهم قرار بگیرد. ۳. براین‌اساس، ایشان دربارۀ غایت برپایی حسینیۀ ارشاد می‌نویسد: انگیزۀ ما گذشته از این‌که دلسوزی به ‌حال مردم و شرکت در آدم‌سازی است، «احساس خطر»ی است که برای دیانت مقدس اسلام می‌شود. این خطر ناشی از این است که «تجهیزات رهبری» با قوای مخرّب و تشکیک‌کُن مساوی نیست؛ چون اگر منکر زیاد شد باید بر نیروی مبارزه با منکرات نیز افزوده شود و اگر موجبات حیرت و ضلال زیاد شد باید بر وسایل هدایت افزوده شود(همان، ص۱۳۹). این در حالی است که ما برای چنین وضعی، اندیشه نکرده‌ایم و در موقعیّت برابر قرار نداریم. جبهۀ فکری و فرهنگیِ دشمن، با تمام توان به میدان مبارزه آمده است و به کمتر از زوال دین‌داری حقیقی در جامعۀ ایران راضی نیست، ولی ما همچنان در غفلت تاریخی به سر می‌بریم و نمی‌کوشیم از همۀ ظرفیّت‌های خویش در راستای این مواجهۀ سرنوشت‌ساز استفاده کنیم. این عدم‌توازن، دین اسلام را در معرض چالش‌ قرار داده است و لازم بود متتناسب با این تهدید، یک جبهۀ وسیع از نیروهای خودی شکل بگیرد، ولی در ما نسبت به این شبیخون، هوشیاری چندانی به چشم نمی‌خورد. @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔻استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۲ 🖊 مهدی جمشیدی ۴. در نسبت با دین‌فهمیِ جامعه که مطهری درباره‌اش نقد داشت و آن را سطحی و غیرمعرفتی شمرده بود، می‌نویسد در قسمت‌ هدف‌های علمی، ما می‌خواهیم مؤسسه‌ای برای «تحقیقات علمیِ دقیقِ اسلامی» به ‌وجود بیاوریم و اسلام و علوم اسلامی را «آن ‌طور که هست» به جامعه معرفی کنیم؛ چون احساس می‌کنیم که در زمان حاضر، نه‌تنها اسلام به مردمِ دیگر خوب معرفی نشده، بلکه به مردم خودمان نیز خوب معرفی نشده است. ازاین‌رو، کوشش می‌شود که تعلیمات اسلام، آن‌طور که هست به همۀ طبقات به زبان ساده و عمومی تفهیم شود(همان، ص۱۴۱). در واقع، اوّل باید ملّت مسلمان نسبت به اسلام و اصول و اهداف اسلام آشنا باشند و سپس وارد «عمل» شوند(همان، ص۱۴۲). مسألۀ آغازین و بنیادی، «معرفت دینیِ جامعه» است که گرفتار آسیب‌های مختلفی شده است. «شناخت»، نقطۀ شروع تحوّل فرهنگی است و اگر شناخت، اصلاح و ترمیم شود، «عمل» نیز در تناسب با آن دگرگون خواهد شد. دشمن فکری و فرهنگی ما نیز از طریق همین ضعف و نقص شناختی توانسته است که در عمق جامعۀ ما نفوذ کند و ارزش‌های تجدّدی را در آن رواج دهد. مسألۀ مهم و مغفول این است که درک ما از اسلام، مخدوش یا ناقص است و این‌چنین درکی، موجب امراض فردی و اجتماعی شده است. میان ذهنیّت اجتماعی و حقایق اسلامی، فاصله و زاویه افتاده است و جامعه با وجود این‌که ادّعای مسلمانی دارد، فهم اسلامی ندارد و با معارف راستین اسلام، بیگانه است. ازاین‌رو، باید به سراغ ذهنیّت‌ها رفت و آنها را بازسازی کرد. چنانچه فهم‌ها و درک‌ها اصلاح شوند می‌توان از جامعه، انتظار عمل مؤمنانه داشت. ۵. از سوی دیگر، روحانیّت باید همواره مراقب «مسائل جدید و تحقیق‌نشده» - که در زمینه‌های مختلف، پیوسته پیش می‌آید – باشد؛ چراکه این‌گونه مسائل، به‌خصوص در عصر حاضر، مشکل بزرگی برای مسلمانان و طبقۀ جوان به ‌شمار می‌رود(همان، ص۱۶۶). جامعۀ کنونی بیش از هر زمان دیگر، دستخوش ارتباط‌ها و تعامل‌هایی با جهان‌های فرهنگیِ بیگانه شده است؛ به‌طوری‌که همواره حجم انبوهی از نظریات و گفته‌ها و برداشت‌ها در حال ورد به جامعۀ ما و دست‌به‌دست‌شدن در درون جامعۀ ما هستند. جامعۀ گشوده و بی‌مرز کنونی، بسیار با جامعه‌های گذشته متفاوت شده است و دیگر نمی‌توان همچون گذشته، با شتاب کم حرکت کرد. تحوّلات، آنچنان پرسرعت شده‌اند که اگر دیر بجنبیم، سال‌ها عقب خواهیم افتاد. نه می‌توانیم میان خود و دیگری‌های فرهنگی و فکری، دیوارهای بلند آهنین بکشیم، و نه می‌توانیم جامعه را در برابر حمله‌ها و هجمه‌هایی که جهانی‌شدن و گسترش ارتباطات خوانده می‌شوند، رها کرد. باید با خطر روبرو شد و از مواجهه نهراسید، امّا لازمۀ این تقابل تاریخی، پاسخگویی به مسأله‌های جدید و عقب‌نماندن از شتاب تولّد مسأله‌ها است. ۶. مسألۀ مهم دیگری که مطهری به آن اشاره می‌کند این است که علّت عدم کامیابی احزاب و دسته‌جات اسلامی این است که به اسلام به ‌نحو همه‌جانبه توجّه نکرده‌اند؛ گاهی تنها به جنبۀ عبادیّات و گاهی به جنبۀ خاص دیگر توجّه کرده‌اند(همان، ص۱۴۴-۱۴۵). این سخن به آن معنی است که دین‌فهمیِ نیروهای اجتماعی که نسبت به جامعه و توده، نقش پیشبرنده داشته‌اند، موردی و گزینشی بوده است و هر یک بر اساس ذائقه و سلیقۀ خویش، پاره‌ای از دین را برگرفته‌اند و بخش دیگر را وانهاده‌اند؛ حال‌آن‌که اسلام، همۀ اسلام است. نتیجۀ این دین‌دانی و دین‌خوانی‌های تک‌بُعدی و یک‌سویه آن است که جامعه در وضع نامتقارن و نامتناسب قرار گرفته است و به این واسطه، اسلام نیز از لحاظ منطقی‌بودن و کارآمدی، در معرض اتهام قرار گرفته است. ۷. البتّه برخلاف تصوّری که گاهی مطرح شده است، مطهری در عالم نظرورزی و حل اشکال‌های فکری متوقف نمانده است، بلکه دغدغۀ جامعه‌پردازی عینی و نظام‌سازی واقعی نیز داشته است. از جمله در همین نوشته‌های خویش از «پرداختن به جنبه‌های عملی و اجتماعی» (همان، ص۱۳۹) و «تحکیم و تبیین اصول اجتماعی اسلام» (همان، ص۱۴۶) نیز سخن می‌گوید و بر آن اصرار می‌ورزد. اسلامِ مطهری، در انتزاعیّات و فهم معارف بنیادی متوقف نمی‌ماند و در متن یک حرکت تدریجی، به سوی واقعیّت اجتماعی حرکت می‌کند. وی می‌کوشید فهم و درک را به زندگی عینی پیوند بدهد و واقعیّت‌های عاملیّتی و ساختاریِ جامعه را در چهارچوب همان معارف بنیادین، دگرگون سازد. او معرفت‌بسنده و ذهن‌زده نیست و نگاه مَدرسی به اسلام ندارد. @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
با توجه به آغاز فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع و عرصه های ملی احتمال وقوع آتش سوزی در این عرصه ها و تاغزارها افزایش یافته است، از همشهریان عزیز درخواست می شود در هنگام طبیعت گردی از ریختن زباله ها بخصوص ظروف شیشه ای، پلاستیک و بطری های آب که باعث ایجاد حریق و آتش سوزی می شود جدا خوداری کنید و در صورت مشاهده هرگونه دود یا آتش سوزی در این عرصه ها به شماره رایگان 1504 گزارش دهید. روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوشاب
🔵تهدید خبرنگار رسانه های کشوری توسط لات های فضای مجازی، زیر سایه سکوت معنا دار برخی مسولان 🔵همین دو هفته قبل بود که حجت‌الاسلام مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان خوشاب با تعریف از آزادی بی حد و حصر برخی افراد در فضای مجازی و عدم برخورد قانونی با قانون شکنان گفت: در این شهرستان هر کی، هر چی در فضای مجازی دوست دارد به نام آزادی می نویسد آیا کسی با آنها برخورد می کند؟ 🔵جولان لات های فضای مجازی در این فضای بی در و پیکر مجازی بار اولی نیست که آرامش و آسایش را از مردم گرفته و بسیاری از متدینین را ناراحت کرده است. 🔵زمان زیادی از واقعه تاسف بار یکی از روستاهای شهرستان خوشاب که سر منشا آن از فضای مجازی شروع شد و به درگیری در فضای حقیقی رسید و در پی آن پرونده های قضایی تشکیل شد نمی گذرد. 🔵اما این بار نکته تاسف بار جایی است که یکی از معلمان و مسولان شهرستان که باید الگوی دانش آموزان و الگوی جامعه باشد خبرنگار رسمی و قانونی شهرستان را داعشی و طالبانی خواند و میدان را برای جولان بیشتر لات های فضای مجازی باز کرد. 🔵در پی این سخنان هنجار شکن این مسول، برخی با تهدید خبرنگار کشوری در گروه آینده سازان خوشاب اقدام به یارگیری و خط و نشان کشیدن کردند. 🔵تاسف بارتر از همه این هست کسانی که گلویشان را برای یک انتقاد ساده پاره می کردند در مقابل این تهدیدها و توهین با لایک آنها و حمایت از لات های مجازی میدان را بیشتر باز کردند و بسیاری نیز با سکوتشان تماشاگر و حامی شدند. 🔵اما سوال اصلی این است: رئیس آموزش و پرورش شهرستان خوشاب چرا در مقابل این توهین ها سکوت کرده است؟ مسولان حراست آموزش و پرورش کجا هستند؟ 🔵پلیس فتا کجاست که این لات های فضای مجازی امنیت روانی و جانی مردم را به خطر انداخته اند و مدام تهدید می کنند؟ 🔵مسولانی که رگ غیرتشان برای یک انتقاد ساده از عملکردشان ورم می کرد چرا در مقابل این توهین ها و تهدیدها سکوت کرده اند؟ @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
جانشین فرمانده انتظامی سبزوار اعلام کرد؛ رمزگشایی از ۵۰ فقره سرقت در سبزوار با دستگیری سارق و ۴ مالخر جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار از دستگیری متهم به ۵۰ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. به گزارش  سرهنگ مهدی هادیان اظهار کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت محتویات داخل خودرو در سطح شهرستان سبزوار پیگیری موضوع با جدیت در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت. جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار افزود: مأموران تجسس کلانتری ۱۱ پس از انجام تحقیقات گسترده و به کارگیری یک سری اقدامات تخصصی یک متهم را در این زمینه شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی وی را دستگیر کردند. وی افزود: متهم دستگیر شده در تحقیقات به عمل آمده به ۴۲ فقره سرقت محتویات خودرو و ۷ فقره سرقت دوچرخه و یک فقره سرقت موتورسیکلت در سطح شهرستان سبزوار اعتراف کرد. هادیان با اشاره به دستگیری ۴ نفر مالخر در این زمینه بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔵طرح سوال از شهردار سلطان آباد کلید خورد 🔵به گفته یک منبع آگاه طرح سوال از شهردار سلطان آباد در این شهر توسط اعضای شورای اسلامی شهر کلید خورد. 🔵 به گزارش شنیده ها حکایت از آن دارد محمود حیدری، شهردار مرکز شهرستان خوشاب ۱۷ خرداد ماه باید به سوالات پنج عضو شورای سلطان اباد پاسخ دهد و در صورت قانع نشدن اعضای شورا باید منتظر طی مراحل قانونی بمانیم. 🔵آیا شهردار سلطان آباد قبل از یکساله شدن می تواند اعضای شورا را قانع کند و مجدد بر صندلی ریاست شهرداری سلطان‌آباد تکیه بزند یا نه سوالی است که باید پاسخش را در جلسه ۱۷ خرداد پیگیری کنیم. @khoshab1 Basiratkhoshab.ir
🔻تفرقه بنداز و حکومت کن به سبک اینترنشنال! 🔹در پی درگیری‌های روز گذشته مرزبانان غیور ایرانی و نیروهای مرزی طالبان که باعث شهادت یکی از مرزبانان کشورمان شد، صبح امروز با سفر جانشین فرمانده انتظامی کشور و همچنین فرمانده نیروی زمینی ارتش به سیستان، آرامش در مرزهای ایران حاکم شده است. 🔹اما ظاهرا این آرامش به مذاق شبه رسانه تروریستی اینترنشنال خوش نیامده و این شبه رسانه در صفحات ایران اینترنشنال و افغانستان اینترنشنال خود، ایجاد فتنه و آشوب و برانگیختن احساسات مخاطبان ایرانی و افغانستانی خود را دنبال می‌کند تا شعله درگیری را برافروخته‌تر کند! 🔹البته فتنه انگیزی و ایجاد ناآرامی، جزء جدایی ناپذیر این شبکه تروریستی است، به طوریکه طی سالیان گذشته و بخصوص در ایام اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، با فعالیت شبانه‌روزی خود، ایجاد آشوب و شورش در ایران را دنبال کرده‌است!/خبرنگاران @khoshab1 Basiratkhoshab.ir