🔻استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۲
🖊 مهدی جمشیدی
۴. در نسبت با دینفهمیِ جامعه که مطهری دربارهاش نقد داشت و آن را سطحی و غیرمعرفتی شمرده بود، مینویسد در قسمت هدفهای علمی، ما میخواهیم مؤسسهای برای «تحقیقات علمیِ دقیقِ اسلامی» به وجود بیاوریم و اسلام و علوم اسلامی را «آن طور که هست» به جامعه معرفی کنیم؛ چون احساس میکنیم که در زمان حاضر، نهتنها اسلام به مردمِ دیگر خوب معرفی نشده، بلکه به مردم خودمان نیز خوب معرفی نشده است. ازاینرو، کوشش میشود که تعلیمات اسلام، آنطور که هست به همۀ طبقات به زبان ساده و عمومی تفهیم شود(همان، ص۱۴۱). در واقع، اوّل باید ملّت مسلمان نسبت به اسلام و اصول و اهداف اسلام آشنا باشند و سپس وارد «عمل» شوند(همان، ص۱۴۲). مسألۀ آغازین و بنیادی، «معرفت دینیِ جامعه» است که گرفتار آسیبهای مختلفی شده است. «شناخت»، نقطۀ شروع تحوّل فرهنگی است و اگر شناخت، اصلاح و ترمیم شود، «عمل» نیز در تناسب با آن دگرگون خواهد شد. دشمن فکری و فرهنگی ما نیز از طریق همین ضعف و نقص شناختی توانسته است که در عمق جامعۀ ما نفوذ کند و ارزشهای تجدّدی را در آن رواج دهد. مسألۀ مهم و مغفول این است که درک ما از اسلام، مخدوش یا ناقص است و اینچنین درکی، موجب امراض فردی و اجتماعی شده است. میان ذهنیّت اجتماعی و حقایق اسلامی، فاصله و زاویه افتاده است و جامعه با وجود اینکه ادّعای مسلمانی دارد، فهم اسلامی ندارد و با معارف راستین اسلام، بیگانه است. ازاینرو، باید به سراغ ذهنیّتها رفت و آنها را بازسازی کرد. چنانچه فهمها و درکها اصلاح شوند میتوان از جامعه، انتظار عمل مؤمنانه داشت.
۵. از سوی دیگر، روحانیّت باید همواره مراقب «مسائل جدید و تحقیقنشده» - که در زمینههای مختلف، پیوسته پیش میآید – باشد؛ چراکه اینگونه مسائل، بهخصوص در عصر حاضر، مشکل بزرگی برای مسلمانان و طبقۀ جوان به شمار میرود(همان، ص۱۶۶). جامعۀ کنونی بیش از هر زمان دیگر، دستخوش ارتباطها و تعاملهایی با جهانهای فرهنگیِ بیگانه شده است؛ بهطوریکه همواره حجم انبوهی از نظریات و گفتهها و برداشتها در حال ورد به جامعۀ ما و دستبهدستشدن در درون جامعۀ ما هستند. جامعۀ گشوده و بیمرز کنونی، بسیار با جامعههای گذشته متفاوت شده است و دیگر نمیتوان همچون گذشته، با شتاب کم حرکت کرد. تحوّلات، آنچنان پرسرعت شدهاند که اگر دیر بجنبیم، سالها عقب خواهیم افتاد. نه میتوانیم میان خود و دیگریهای فرهنگی و فکری، دیوارهای بلند آهنین بکشیم، و نه میتوانیم جامعه را در برابر حملهها و هجمههایی که جهانیشدن و گسترش ارتباطات خوانده میشوند، رها کرد. باید با خطر روبرو شد و از مواجهه نهراسید، امّا لازمۀ این تقابل تاریخی، پاسخگویی به مسألههای جدید و عقبنماندن از شتاب تولّد مسألهها است.
۶. مسألۀ مهم دیگری که مطهری به آن اشاره میکند این است که علّت عدم کامیابی احزاب و دستهجات اسلامی این است که به اسلام به نحو همهجانبه توجّه نکردهاند؛ گاهی تنها به جنبۀ عبادیّات و گاهی به جنبۀ خاص دیگر توجّه کردهاند(همان، ص۱۴۴-۱۴۵). این سخن به آن معنی است که دینفهمیِ نیروهای اجتماعی که نسبت به جامعه و توده، نقش پیشبرنده داشتهاند، موردی و گزینشی بوده است و هر یک بر اساس ذائقه و سلیقۀ خویش، پارهای از دین را برگرفتهاند و بخش دیگر را وانهادهاند؛ حالآنکه اسلام، همۀ اسلام است. نتیجۀ این دیندانی و دینخوانیهای تکبُعدی و یکسویه آن است که جامعه در وضع نامتقارن و نامتناسب قرار گرفته است و به این واسطه، اسلام نیز از لحاظ منطقیبودن و کارآمدی، در معرض اتهام قرار گرفته است.
۷. البتّه برخلاف تصوّری که گاهی مطرح شده است، مطهری در عالم نظرورزی و حل اشکالهای فکری متوقف نمانده است، بلکه دغدغۀ جامعهپردازی عینی و نظامسازی واقعی نیز داشته است. از جمله در همین نوشتههای خویش از «پرداختن به جنبههای عملی و اجتماعی» (همان، ص۱۳۹) و «تحکیم و تبیین اصول اجتماعی اسلام» (همان، ص۱۴۶) نیز سخن میگوید و بر آن اصرار میورزد. اسلامِ مطهری، در انتزاعیّات و فهم معارف بنیادی متوقف نمیماند و در متن یک حرکت تدریجی، به سوی واقعیّت اجتماعی حرکت میکند. وی میکوشید فهم و درک را به زندگی عینی پیوند بدهد و واقعیّتهای عاملیّتی و ساختاریِ جامعه را در چهارچوب همان معارف بنیادین، دگرگون سازد. او معرفتبسنده و ذهنزده نیست و نگاه مَدرسی به اسلام ندارد.
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
با توجه به آغاز فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع و عرصه های ملی احتمال وقوع آتش سوزی در این عرصه ها و تاغزارها افزایش یافته است، از همشهریان عزیز درخواست می شود در هنگام طبیعت گردی از ریختن زباله ها بخصوص ظروف شیشه ای، پلاستیک و بطری های آب که باعث ایجاد حریق و آتش سوزی می شود جدا خوداری کنید و در صورت مشاهده هرگونه دود یا آتش سوزی در این عرصه ها به شماره رایگان 1504 گزارش دهید.
روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوشاب
🔵تهدید خبرنگار رسانه های کشوری توسط لات های فضای مجازی، زیر سایه سکوت معنا دار برخی مسولان #شهرستان_خوشاب
🔵همین دو هفته قبل بود که حجتالاسلام مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان خوشاب با تعریف از آزادی بی حد و حصر برخی افراد در فضای مجازی و عدم برخورد قانونی با قانون شکنان گفت:
در این شهرستان هر کی، هر چی در فضای مجازی دوست دارد به نام آزادی می نویسد آیا کسی با آنها برخورد می کند؟
🔵جولان لات های فضای مجازی در این فضای بی در و پیکر مجازی بار اولی نیست که آرامش و آسایش را از مردم گرفته و بسیاری از متدینین را ناراحت کرده است.
🔵زمان زیادی از واقعه تاسف بار یکی از روستاهای شهرستان خوشاب که سر منشا آن از فضای مجازی شروع شد و به درگیری در فضای حقیقی رسید و در پی آن پرونده های قضایی تشکیل شد نمی گذرد.
🔵اما این بار نکته تاسف بار جایی است که یکی از معلمان و مسولان شهرستان که باید الگوی دانش آموزان و الگوی جامعه باشد خبرنگار رسمی و قانونی شهرستان را داعشی و طالبانی خواند و میدان را برای جولان بیشتر لات های فضای مجازی باز کرد.
🔵در پی این سخنان هنجار شکن این مسول، برخی با تهدید خبرنگار کشوری در گروه آینده سازان خوشاب اقدام به یارگیری و خط و نشان کشیدن کردند.
🔵تاسف بارتر از همه این هست کسانی که گلویشان را برای یک انتقاد ساده پاره می کردند در مقابل این تهدیدها و توهین با لایک آنها و حمایت از لات های مجازی میدان را بیشتر باز کردند و بسیاری نیز با سکوتشان تماشاگر و حامی شدند.
🔵اما سوال اصلی این است:
رئیس آموزش و پرورش شهرستان خوشاب چرا در مقابل این توهین ها سکوت کرده است؟
مسولان حراست آموزش و پرورش کجا هستند؟
🔵پلیس فتا کجاست که این لات های فضای مجازی امنیت روانی و جانی مردم را به خطر انداخته اند و مدام تهدید می کنند؟
🔵مسولانی که رگ غیرتشان برای یک انتقاد ساده از عملکردشان ورم می کرد چرا در مقابل این توهین ها و تهدیدها سکوت کرده اند؟
#بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
جانشین فرمانده انتظامی سبزوار اعلام کرد؛
رمزگشایی از ۵۰ فقره سرقت در سبزوار با دستگیری سارق و ۴ مالخر
جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار از دستگیری متهم به ۵۰ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.
به گزارش #بصیرت_خوشاب سرهنگ مهدی هادیان اظهار کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت محتویات داخل خودرو در سطح شهرستان سبزوار پیگیری موضوع با جدیت در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت.
جانشین فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار افزود: مأموران تجسس کلانتری ۱۱ پس از انجام تحقیقات گسترده و به کارگیری یک سری اقدامات تخصصی یک متهم را در این زمینه شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی وی را دستگیر کردند.
وی افزود: متهم دستگیر شده در تحقیقات به عمل آمده به ۴۲ فقره سرقت محتویات خودرو و ۷ فقره سرقت دوچرخه و یک فقره سرقت موتورسیکلت در سطح شهرستان سبزوار اعتراف کرد.
هادیان با اشاره به دستگیری ۴ نفر مالخر در این زمینه بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔵طرح سوال از شهردار سلطان آباد کلید خورد
🔵به گفته یک منبع آگاه طرح سوال از شهردار سلطان آباد در این شهر توسط اعضای شورای اسلامی شهر کلید خورد.
🔵 به گزارش #بصیرت_خوشاب شنیده ها حکایت از آن دارد محمود حیدری، شهردار مرکز شهرستان خوشاب ۱۷ خرداد ماه باید به سوالات پنج عضو شورای سلطان اباد پاسخ دهد و در صورت قانع نشدن اعضای شورا باید منتظر طی مراحل قانونی بمانیم.
🔵آیا شهردار سلطان آباد قبل از یکساله شدن می تواند اعضای شورا را قانع کند و مجدد بر صندلی ریاست شهرداری سلطانآباد تکیه بزند یا نه
سوالی است که باید پاسخش را در جلسه ۱۷ خرداد پیگیری کنیم.
#بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔻تفرقه بنداز و حکومت کن به سبک اینترنشنال!
🔹در پی درگیریهای روز گذشته مرزبانان غیور ایرانی و نیروهای مرزی طالبان که باعث شهادت یکی از مرزبانان کشورمان شد، صبح امروز با سفر جانشین فرمانده انتظامی کشور و همچنین فرمانده نیروی زمینی ارتش به سیستان، آرامش در مرزهای ایران حاکم شده است.
🔹اما ظاهرا این آرامش به مذاق شبه رسانه تروریستی اینترنشنال خوش نیامده و این شبه رسانه در صفحات ایران اینترنشنال و افغانستان اینترنشنال خود، ایجاد فتنه و آشوب و برانگیختن احساسات مخاطبان ایرانی و افغانستانی خود را دنبال میکند تا شعله درگیری را برافروختهتر کند!
🔹البته فتنه انگیزی و ایجاد ناآرامی، جزء جدایی ناپذیر این شبکه تروریستی است، به طوریکه طی سالیان گذشته و بخصوص در ایام اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، با فعالیت شبانهروزی خود، ایجاد آشوب و شورش در ایران را دنبال کردهاست!/خبرنگاران
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️ بازی طالبان ١۴٠٠
✍️ محمدصادق کوشکی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
🔹مهمترین مشکل در قبال طالبان١۴٠٠، آن است که این پدیده درست و دقیق شناخته نشده و مادامی که ماهیت واقعی این پدیده شناخته نشود مواجهه با آن ممکن و مفید نخواهد بود.
🔹طالبان ۱۴۰۰ با طالبان ۱۳۷۷ تفاوتهایی اساسی و ریشه ای دارد:
🔹طالبان ۱۳۷۷ عده ای طلبه افغانی مدارس علمیه پاکستان ( مدارس مورد حمایت عربستان) بودند که با طراحی آمریکا ، پشتیبانی مالی و تبلیغی عربستان و امارات و نظارت سرویس اطلاعات پاکستان به تشکیلاتی نظامی تبدیل و پس از بن بست گروههای جهادی افغانستان در تشکیل حکومت و اداره کشور به عنوان «ناجی مردم» وارد افغانستان شده و حکومتی به سرکردگی ملا عمر تاسیس کردند . حکومتی که تنها از جانب عربستان ، امارات و پاکستان به رسمیت شناخته شد و با تفکری وهابی_ تکفیری جنایتهای فراوانی را علیه زنان ، شیعیان ، رسانه و هنرهای تصویری، آثار باستانی ، مدارس دخترانه و .... مرتکب شد و پس از انقضای تاریخ مصرف، با حمله آمریکا به افغانستان در سال ٢٠٠١، از هم پاشید.
🔹اما طالبان ۱۴۰۰ ، ترکیبی از بقایای طالبان قدیم با نیروهایی جدید است که با «طراحی انگلستان و حمایت قطر» (با تفکری کپی شده از روش و اندیشه اخوانی) تاسیس و پس از اثبات ناتوانی آمریکا در ساخت حکومتی سکولار برای افغانستان در حرکتی تدریجی جایگزین دولت آمریکایی حاکم بر این کشور گردید. طالبان جدید با شیعیان وارد خصومت نشده و از تلویزیون و سرود و کلیپهای هنری برای تبلیغ خود بهره می برد، از نیروهای فنی و متخصص برای اداره حکومت استفاده کرده و مانند طالبان ۱۳۷۷ مرتکب خشونت علیه زنان نشده است. طالبان جدید بسیار هوشمندانه تر از طالبان قدیم عمل کرده و البته توانسته رضایت بخشهایی از جامعه افغانستان را بدست بیاورد . هرچند هنوز از جانب هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اما مذاکرات متعددی با نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا ، روسیه ، هند و..داشته و البته اولین وزیر خارجه ای که در زمان طالبان جدید و به شکل رسمی به کابل سفر کرده ، «وزیر خارجه قطر» بوده است.
🔹شاید مهمترین نقطه اشتراک طالبان قدیم و جدید ، تعلق هر دو به قومیت «پشتون» باشد
🔹برخورد نظامی با طالبان جدید به زیان اسلام ، ج.ا.ا و مردم مظلوم و رنج کشیده افغانستان و بدترین راهکار برای مقابله با این محصول پیچیده انگلستان است. ( البته مواجهه قدرتمند مرزبانان ج.ا.ا با عوامل این گروه در نقاط مرزی به معنای جنگ و برخورد نظامی نیست بلکه ضرورتی عقلانی برای حفاظت از مرزها و انضباط بخشی به رفتارها و عوامل این گروه است.)
🔹بحران حقابه ایران از هیرمند ، نتیجه امضای توافقنامه ای غلط توسط حکومت پهلوی و چند دهه اهمال و بی توجهی دولتها به این مسئله در عصر پهلوی و پس از انقلاب است و با تهدید زبانی فلان مقام و حرکتهای نمادین از این دست قابل حل و فصل نیست .
🔹مذاکرات توأم با فشارهای تدریجی( غیر نظامی) برای اصلاح و تکمیل توافقنامه ( افزایش میزان حقابه و قراردادن ضمانتهای جدی برای اجرای آن) و سرانجام وادار سازی طرف مقابل به اجرای آن، نیازمند طراحی ، صبر و حرکتهایی گام به گام است که ج.ا.ا در بحرانهای مختلفی تجربه چنین حرکتهایی را بدست آورده است.
🔹رفتارهای احساسی، بدون شناخت و خالی از عقلانیت به ویژه در عرصه فضای مجازی و رسانه های داخلی، همچنین تلاش جریانهای سیاسی ( بویژه اصلاح طلب) برای بهره برداری از بحران حقابه و مسئله طالبان ، ثمره ای جز فرسایش روح و روان جامعه ، سلب امنیت روانی مردم و کمک به «پروژه انگلیسی» طالبان جدید نخواهد داشت!/ کانال محمد صادق کوشکی در ایتا
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️ نقطه آغاز جراحی اقتصادی باید از اصلاح نظام ارزی و سیستم بانکی باشد، نه جراحی معیشت مردم
✍️ حمید رسایی، نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس
🔹متوسط قیمتها در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به فروردین ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۹ درصد جهش داشته است.
🔹طبق شنیدهها، تورم نقطه به نقطه خوراکیها نیز در حدود ۹۰ درصد جهش داشته است.
🔹علیرغم میل باطنی رئیسجمهور برای بهبود معیشت مردم، متاسفانه مجموعه سیاستگذاران دولت در نیمه عمر مسئولیت، با نسخهها و پیشنهادات خود، شرایط را به جایی رساندند که نرخ تورم مذکور، بالاترین نرخ تورم نقطهای در تاریخ بعد از انقلاب است. حتی در دوران دفاعمقدس با محدودیتهای فراوان نیز چنین تورمهایی مشاهده نشده است.
🔹تصمیمسازانی که با نسخههای خود، مسبّب تورم مذکور هستند، نمیتوانند دلسوز مردم و یاریدهنده دولت سیزدهم در راستای اهدافش باشند.
🔹برای تغییر جهت تورم در اقتصاد به نفع طبقات محروم و اهداف دولت سیزدهم که مدنظر رهبر انقلاب نیز میباشد، در درجه اول میبایست رئیسجمهور محترم با تغییر تصمیمسازان مذکور و تفکر حاکم بر آنها، فاصله سیاستی خود را به نمایش بگذارد.
🔹در درجه دوم، نقطه آغاز جراحی اقتصادی باید از اصلاح نظام ارزی و سیستم بانکی باشد، نه جراحی معیشت مردم./ کانال حمید رسایی
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
سوال: آیا در این لایحه برای پولداران مصونیت ایجاد نمیشود؟! یعنی پول جریمه بیحجابی را میدهم
👤معاون امور حقوقی قوه قضائیه
🔹پاسخ: اصلا اینطور نیست به چند دلیل:
🔹این سوال بر فرض دقیقی استوار نیست.
🔹در جاهای دیگر مانند تخلفات رانندگی هم باید بگوییم هرکس پولدار است تخلف میکند!؟
🔹موضوع مهم این است که مجازاتهای مکمل مهمی در لایحه پیشبینی شده است و موضوع فقط جریمه نقدی صرف نیست.
🔹در صورت تکرار مبنای مجازات جریمه نقدی نیست.
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️اردوغان با چه نگاهی دوباره انتخاب شد؟
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir