🔵طرح سوال از شهردار سلطان آباد کلید خورد
🔵به گفته یک منبع آگاه طرح سوال از شهردار سلطان آباد در این شهر توسط اعضای شورای اسلامی شهر کلید خورد.
🔵 به گزارش #بصیرت_خوشاب شنیده ها حکایت از آن دارد محمود حیدری، شهردار مرکز شهرستان خوشاب ۱۷ خرداد ماه باید به سوالات پنج عضو شورای سلطان اباد پاسخ دهد و در صورت قانع نشدن اعضای شورا باید منتظر طی مراحل قانونی بمانیم.
🔵آیا شهردار سلطان آباد قبل از یکساله شدن می تواند اعضای شورا را قانع کند و مجدد بر صندلی ریاست شهرداری سلطانآباد تکیه بزند یا نه
سوالی است که باید پاسخش را در جلسه ۱۷ خرداد پیگیری کنیم.
#بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔻تفرقه بنداز و حکومت کن به سبک اینترنشنال!
🔹در پی درگیریهای روز گذشته مرزبانان غیور ایرانی و نیروهای مرزی طالبان که باعث شهادت یکی از مرزبانان کشورمان شد، صبح امروز با سفر جانشین فرمانده انتظامی کشور و همچنین فرمانده نیروی زمینی ارتش به سیستان، آرامش در مرزهای ایران حاکم شده است.
🔹اما ظاهرا این آرامش به مذاق شبه رسانه تروریستی اینترنشنال خوش نیامده و این شبه رسانه در صفحات ایران اینترنشنال و افغانستان اینترنشنال خود، ایجاد فتنه و آشوب و برانگیختن احساسات مخاطبان ایرانی و افغانستانی خود را دنبال میکند تا شعله درگیری را برافروختهتر کند!
🔹البته فتنه انگیزی و ایجاد ناآرامی، جزء جدایی ناپذیر این شبکه تروریستی است، به طوریکه طی سالیان گذشته و بخصوص در ایام اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، با فعالیت شبانهروزی خود، ایجاد آشوب و شورش در ایران را دنبال کردهاست!/خبرنگاران
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️ بازی طالبان ١۴٠٠
✍️ محمدصادق کوشکی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
🔹مهمترین مشکل در قبال طالبان١۴٠٠، آن است که این پدیده درست و دقیق شناخته نشده و مادامی که ماهیت واقعی این پدیده شناخته نشود مواجهه با آن ممکن و مفید نخواهد بود.
🔹طالبان ۱۴۰۰ با طالبان ۱۳۷۷ تفاوتهایی اساسی و ریشه ای دارد:
🔹طالبان ۱۳۷۷ عده ای طلبه افغانی مدارس علمیه پاکستان ( مدارس مورد حمایت عربستان) بودند که با طراحی آمریکا ، پشتیبانی مالی و تبلیغی عربستان و امارات و نظارت سرویس اطلاعات پاکستان به تشکیلاتی نظامی تبدیل و پس از بن بست گروههای جهادی افغانستان در تشکیل حکومت و اداره کشور به عنوان «ناجی مردم» وارد افغانستان شده و حکومتی به سرکردگی ملا عمر تاسیس کردند . حکومتی که تنها از جانب عربستان ، امارات و پاکستان به رسمیت شناخته شد و با تفکری وهابی_ تکفیری جنایتهای فراوانی را علیه زنان ، شیعیان ، رسانه و هنرهای تصویری، آثار باستانی ، مدارس دخترانه و .... مرتکب شد و پس از انقضای تاریخ مصرف، با حمله آمریکا به افغانستان در سال ٢٠٠١، از هم پاشید.
🔹اما طالبان ۱۴۰۰ ، ترکیبی از بقایای طالبان قدیم با نیروهایی جدید است که با «طراحی انگلستان و حمایت قطر» (با تفکری کپی شده از روش و اندیشه اخوانی) تاسیس و پس از اثبات ناتوانی آمریکا در ساخت حکومتی سکولار برای افغانستان در حرکتی تدریجی جایگزین دولت آمریکایی حاکم بر این کشور گردید. طالبان جدید با شیعیان وارد خصومت نشده و از تلویزیون و سرود و کلیپهای هنری برای تبلیغ خود بهره می برد، از نیروهای فنی و متخصص برای اداره حکومت استفاده کرده و مانند طالبان ۱۳۷۷ مرتکب خشونت علیه زنان نشده است. طالبان جدید بسیار هوشمندانه تر از طالبان قدیم عمل کرده و البته توانسته رضایت بخشهایی از جامعه افغانستان را بدست بیاورد . هرچند هنوز از جانب هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اما مذاکرات متعددی با نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا ، روسیه ، هند و..داشته و البته اولین وزیر خارجه ای که در زمان طالبان جدید و به شکل رسمی به کابل سفر کرده ، «وزیر خارجه قطر» بوده است.
🔹شاید مهمترین نقطه اشتراک طالبان قدیم و جدید ، تعلق هر دو به قومیت «پشتون» باشد
🔹برخورد نظامی با طالبان جدید به زیان اسلام ، ج.ا.ا و مردم مظلوم و رنج کشیده افغانستان و بدترین راهکار برای مقابله با این محصول پیچیده انگلستان است. ( البته مواجهه قدرتمند مرزبانان ج.ا.ا با عوامل این گروه در نقاط مرزی به معنای جنگ و برخورد نظامی نیست بلکه ضرورتی عقلانی برای حفاظت از مرزها و انضباط بخشی به رفتارها و عوامل این گروه است.)
🔹بحران حقابه ایران از هیرمند ، نتیجه امضای توافقنامه ای غلط توسط حکومت پهلوی و چند دهه اهمال و بی توجهی دولتها به این مسئله در عصر پهلوی و پس از انقلاب است و با تهدید زبانی فلان مقام و حرکتهای نمادین از این دست قابل حل و فصل نیست .
🔹مذاکرات توأم با فشارهای تدریجی( غیر نظامی) برای اصلاح و تکمیل توافقنامه ( افزایش میزان حقابه و قراردادن ضمانتهای جدی برای اجرای آن) و سرانجام وادار سازی طرف مقابل به اجرای آن، نیازمند طراحی ، صبر و حرکتهایی گام به گام است که ج.ا.ا در بحرانهای مختلفی تجربه چنین حرکتهایی را بدست آورده است.
🔹رفتارهای احساسی، بدون شناخت و خالی از عقلانیت به ویژه در عرصه فضای مجازی و رسانه های داخلی، همچنین تلاش جریانهای سیاسی ( بویژه اصلاح طلب) برای بهره برداری از بحران حقابه و مسئله طالبان ، ثمره ای جز فرسایش روح و روان جامعه ، سلب امنیت روانی مردم و کمک به «پروژه انگلیسی» طالبان جدید نخواهد داشت!/ کانال محمد صادق کوشکی در ایتا
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️ نقطه آغاز جراحی اقتصادی باید از اصلاح نظام ارزی و سیستم بانکی باشد، نه جراحی معیشت مردم
✍️ حمید رسایی، نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس
🔹متوسط قیمتها در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به فروردین ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۹ درصد جهش داشته است.
🔹طبق شنیدهها، تورم نقطه به نقطه خوراکیها نیز در حدود ۹۰ درصد جهش داشته است.
🔹علیرغم میل باطنی رئیسجمهور برای بهبود معیشت مردم، متاسفانه مجموعه سیاستگذاران دولت در نیمه عمر مسئولیت، با نسخهها و پیشنهادات خود، شرایط را به جایی رساندند که نرخ تورم مذکور، بالاترین نرخ تورم نقطهای در تاریخ بعد از انقلاب است. حتی در دوران دفاعمقدس با محدودیتهای فراوان نیز چنین تورمهایی مشاهده نشده است.
🔹تصمیمسازانی که با نسخههای خود، مسبّب تورم مذکور هستند، نمیتوانند دلسوز مردم و یاریدهنده دولت سیزدهم در راستای اهدافش باشند.
🔹برای تغییر جهت تورم در اقتصاد به نفع طبقات محروم و اهداف دولت سیزدهم که مدنظر رهبر انقلاب نیز میباشد، در درجه اول میبایست رئیسجمهور محترم با تغییر تصمیمسازان مذکور و تفکر حاکم بر آنها، فاصله سیاستی خود را به نمایش بگذارد.
🔹در درجه دوم، نقطه آغاز جراحی اقتصادی باید از اصلاح نظام ارزی و سیستم بانکی باشد، نه جراحی معیشت مردم./ کانال حمید رسایی
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
سوال: آیا در این لایحه برای پولداران مصونیت ایجاد نمیشود؟! یعنی پول جریمه بیحجابی را میدهم
👤معاون امور حقوقی قوه قضائیه
🔹پاسخ: اصلا اینطور نیست به چند دلیل:
🔹این سوال بر فرض دقیقی استوار نیست.
🔹در جاهای دیگر مانند تخلفات رانندگی هم باید بگوییم هرکس پولدار است تخلف میکند!؟
🔹موضوع مهم این است که مجازاتهای مکمل مهمی در لایحه پیشبینی شده است و موضوع فقط جریمه نقدی صرف نیست.
🔹در صورت تکرار مبنای مجازات جریمه نقدی نیست.
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️اردوغان با چه نگاهی دوباره انتخاب شد؟
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
استاد شهید مرتضی مطهری:
امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه میشویم که با لحن تحقیر و مسخره آمیزی میپرسند:
آقا سواره غذا خوردن شرعاً چه صورتی دارد؟! با قاشق و چنگال خوردن چطور؟! آیا کلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟! آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟! ...
در جواب اینها میگوییم: اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور؛ گفته به هر حال نظافت را رعایت کن. از نظر کفش و کلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یکی است.
اما اسلام یک چیز دیگر گفته است؛ گفته شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، تقلید کورکورانه کردن حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است، طفیلیگری حرام است، افسون شدن در مقابل بیگانه حرام است، الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است، انحرافات و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده قرن» جذب کردن حرام است، اعتقاد به اینکه ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است.
📙 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص107
🇮🇷 #پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔴بزرگترین تولیدکنندگان عسل در جهان
🔹چین ۴۸۶هزار تن در سال
🔹ایران با ۷۷۰۰۰ تن در سال در رده سوم جهان
🇮🇷 #پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
15.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمایی از #سبزوار و فضای محل اجلاسیه
در آستانه برگزاری
#کنگره_ملی_بزرگداشت۲۰۰۰_شهید_دیار_سربداران
#پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔺پیشنهاد زلنسکی به مجلس عالی اوکراین برای اعمال تحریمهای ۵۰ ساله علیه ایران....
➕ روزی گنجشکی بر شاخه درخت تنومندی (که بارانهای سیل آسا هم نتوانسته بود به آن آسیبی برساند) نشسته بود و هنگامی که می خواست پرواز کند به درخت گفت درخت جان! محکم باش که میخواهم بلند شوم مبادا بلرزی...
درخت هم با آرامش به گنجشک گفت گنجشک جان! من نفهمیدم که تو کی آمدی که حالا میخواهی بروی 😀
✍مهدی قاسم زاده
🇮🇷 #پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️ کاهش ۵۰ درصدی نرخ باروری در جهان، زنگ خطر سیاهچاله جمعیتی
🔹هفت دهه پیش به ازای هر مادر، پنج فرزند وجود داشت، اینک سهم هر مادر به طور میانگین کمتر از سه فرزند است
🔹طبق گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به دو سوم جمعیت جهان در مناطقی زندگی میکنند که نرخ باروری زیر آستانه بحرانی ۲.۱ است
🔹از سال ۱۹۵۰ تاکنون، میانگین سنی جهانی از ۲۵ به ۳۳ سال افزایش یافته و زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا درآوردهاست
🔹در بسیاری از کشورهای غربی از طرحهای تشویقی و ارائه تسهیلات ویژه برای افزایش تمایل والدین به بچهدار شدن استفاده میکنند به عنوان نمونه در نروژ بچهدارها در اولویت خدمات قرار دارند. در انگلیس برای مادران سه سال مرخصی با حقوق در نظر گرفته میشود و این مرخصی در آلمان ۱۴ ماه است
🔹نیجریه در حال حاضر با ۶.۹ بالاترین نرخ باروری را در جهان به خود اختصاص دادهاست
🔹از لحاظ شمار بالای نرخ باروری به استثنای افغانستان (در رتبه چهاردهم)، همه ۳۰ کشور برتر جهان در قاره آفریقا قرار دارند. در واقع، تخمین زده میشود که آفریقای کنونی ۱.۴ میلیارد نفری تا سال ۲۱۰۰ (۱۴۷۹) به ۲.۵ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت/ ایرنا
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
⭕️ آیا ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط سالانه جنین در کشور حقیقت دارد؟
▪️ایرنا:
🔹«فاطمه محمدبیگی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس، مدعی شده «سالانه ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط جنین در کشور رخ میدهد.» اما آیا این موضوع صحت دارد؟
🔹آمارهای بیانشده از سقط جنین متنوع است. در سال ۹۸، رئیس انجمن علمی جنینشناسی ایران آمار سالانه سقط جنین را ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مورد عنوان کرد، معاون آموزشی سابق وزارت بهداشت این رقم را ۴۵۰ هزار مورد و رئیس سازمان پزشکی قانونی این رقم را ۱۲۵ هزار مورد دانست. در سال ۱۴۰۰ هم دبیر مرکز مطالعات جمعیت این رقم را ۳۷۰ تا ۵۳۰ هزار مورد برآورد کرد.
🔹هیچ یک از بیانکنندگان آمار فوق، شیوه تهیه یا تخمین اعداد اعلامشده را توضیح ندادهاند تا بتوان براساس روش آمارگیری یا نمونهگیری، اعتبار اعداد اعلامی را ارزیابی کرد.
🔹در این شرایط اگر به آمار پزشکی قانونی که مرجع آمار سقط قانونی است تکیه کنیم و حدود ۱۲۵ هزار سقط غیرقانونی را ملاک بگیریم، آمار ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط غیرقانونی رد میشود.
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
34.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نماهنگ حسینی بمان
🔹به یاد ۲۰۰۰ شهید دیار سربداران
🔹 کاری از گروه سرود فرزندان انقلاب سبزوار
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
📚#حکایت_ملانصرالدین
در نزدیکی ده ملانصرالدین مکان مرتفعی بود که شب ها باد می آمد و فوق العاده سرد می شد.
دوستان ملا گفتند: ملا اگر بتوانی یک شب تا صبح بدون آنکه از آتشی استفاده کنی در آن تپه بمانی، ما یک سور به تو می دهیم و گرنه تو باید یک مهمانی مفصل به همه ما بدهی.
ملا نصرالدین قبول کرد، شب در آنجا رفت و تا صبح به خود پیچید و سرما را تحمل کرد و صبح که آمد گفت: من برنده شدم و باید به من سور دهید.
گفتند: ملا از هیچ آتشی استفاده نکردی؟ ملا گفت: نه، فقط در یکی از دهات اطراف یک پنجره روشن بود و معلوم بود شمعی در آنجا روشن است.
دوستان گفتند: همان آتش تو را گرم کرده و بنابراین شرط را باختی و باید مهمانی بدهی.
ملا قبول کرد و گفت: فلان روز ناهار به منزل ما بیایید. دوستان یکی یکی آمدند، اما خبری از ناهار نبود.
گفتند: ملا، انگار نهاری در کار نیست.
ملا گفت: چرا ولی هنوز آماده نشده.
دو سه ساعت دیگر هم گذشت باز ناهار حاضر نبود.
ملا گفت: آب هنوز جوش نیامده که برنج را درونش بریزم. دوستان به آشپزخانه رفتند ببینند چگونه آب به جوش نمی آید. دیدند ملا یک دیگ بزرگ به طاق آویزان کرده، چند متر پایین تر یک شمع کوچک زیر دیگ نهاده
گفتند: ملا این شمع کوچک نمی تواند از فاصله دو متری دیگ به این بزرگی را گرم کند!
ملا گفت: چطور شمعی از فاصله چند کیلومتری می توانست مرا روی تپه گرم کند؟ شما بنشینید تا آب جوش بیاید و غذا آماده شود!
#پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 خودتان نگاه کنید و قضاوت کنید...
طرف رفته اداره برق گفته تیر برق جابه جا کنید.
جابه جا نکردن
خونه خودش ساخته
ببینید...👆
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
درگذشت مرحوم مغفور،
شادروان نوروز علی چوپانی را خدمت خانواده های محترم چوپانی، ملایی، یعقوبی و دیگر فامیل وابسته تسلیت می گوییم و از در گاه خداوند سبحان برای آن عزیز سفر کرده طلب بخشش و علو درجات و صبر جزیل برای بازماندگان خواستاریم.
#بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔴 اخطار نماینده تهران به قوه قضاییه و دولت: لایحه حجاب را «تصحیح» کنید، وگرنه مجلس اقدام «انقلابی» خواهد کرد/ مراقب «آندلسسازی» باشیم
♦️اسماعیل کوثری گفت: با اصلاح موارد پیشنهادی لایحه عفاف و حجاب باعث دلگرمی امت حزب الله و خانواده شهدا شویم. لایحه ای که پیش از آنکه به صحن مجلس برسد، عدم کارکرد و عدم توان بازدارندگی خود را نشان داده و انتظار می رود قوه قضائیه و دولت با دقت بیشتری نسبت به تدوین و تصحیح مفاد این لایحه اقدام نمایند که در غیر این صورت مجلس به تکلیف انقلابی خود در این حوزه عمل خواهد کرد؛ چراکه مقام معظم رهبری فرمودند مسئولین اگر جرأت مبارزه با مفسد داخلی را نداشته باشند جرأت مبارزه با زورگوی خارجی را نخواهند داشت.
🇮🇷 #پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
🔰 عزم ثاقب
سوره 46. احقاف آيه 35
فاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُواْ الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ
«پس (اى پیامبر!) صبر كن همان گونه كه پیامبران اولوا العزم صبر كردند و براى (عذاب) آنان شتاب نكن.
🌟🌙امام خامنه ای در دیدار جمعی از مداحان ۱۳۸۳/۰۵/۱۷
. علاج اینها (مستکبران و زورگویان عالم) جز با ایستادگی و جز با کوبیدن شمشیر برّان منطق حق و عزم ثاقب نیست و علاج کار اینها فقط با اراده ی قوی، منطق قوی و مشت قوی است؛ اینها امروز در دنیا در مقابل این مسائل درمانده اند. آن چیزی که در عراق این لقمه ی چرب و نرم را برای آنها گلوگیر کرده و دارد خفه شان می کند، همین ایمان و اراده ی یک مشت مردم بی پناه و مستضعف است. عراقیها نه پول دارند، نه سلاح، و نه پشتیبان بین المللی؛ اما با عزم، با ایمان و با ایستادگی نگذاشتند که آنها به خیال خوش خودشان و خواب خوشی که دیده بودند، این لقمه ی چرب و نرم را فرو بدهند. من مکرر گفته ام، باز هم می گویم: امریکاییها در بن بستند. اگر جلو بروند، ضربه می خورند؛ اگر عقب هم بیایند، ضربه می خورند؛ هرچه ادامه بدهند، برایشان مایه ی ضربه است
🇮🇷 #پایگاه_خبری_بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
🔻حرکت به سمت عادی سازی کشف حجاب و کشف بدن!
بدونشک، حجاب را باید در درجه نخست، یک «مقوله فرهنگی» به شمار آورد که در فهرست «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» قرار میگیرد و از نمادهای هویّتی زنِ مسلمان ایرانی است.
این واقعیّت فرهنگی، دلالتهای دیگری نیز مییابد و مجموعهای از معانی را با خود حمل میکند اما به طریق اوّلی و اساسی، چنین منزلتی دارد. ازاینرو، علاج وقوع لغزش و انحراف در آن نیز در مرحله نخست، فرهنگی است؛ یعنی باید از «سازوکارهای فرهنگی» برای تولید و بازتولید این ارزش فرهنگی بهره گرفت و به آن در دل و جان مردم، عمق بخشید. ارزش حجاب، باید جامه «باور» به تن کند و به پارهای از «هویّت» فرد تبدیل بشود.
حال اگر پس از این مرحله، کسانی در جامعه اسلامی - که اکثریّت افراد آن متعهد به ارزشهای اسلامی هستند - «گردنکشی» و «قانونشکنی» کردند، روشن است که نباید به «توصیه» و «موعظه» بسنده کرد و باید «سازوکارهای قضائی» را در پیش گرفت.
حجاب یک ارزش دینی است که به سبب «جنس اجتماعی» اش، باید «قانونی» نیز بشود و باید قانون از حجاب در عرصه عمومی دفاع کند. هر گونه سازش و مماشات در این زمینه، جامعه را آلود و آفتزده خواهد کرد و بهتدریج، ارزشهای فرهنگی دیگر را نیز دچار سستی و بیاعتباری خواهد نمود.
پس حجاب، یک «ارزش اسلامیِ اجتماعی» است و ضعف حجاب و کشف حجاب، «حرام اجتماعی» است.
آنچه که «حرام» است ممکن است مورد نهی «اخلاقی» یا «قانونی» قرار بگیرد، اما آنچه که «اجتماعی» است، بهحتم باید منزلت «قانونی» بیابد و قانون از اجرای آن دفاع کند. پس مسأله کشف حجاب، فقط این نیست که «حرام» است، بلکه «حرام اجتماعی» است و اجتماعیبودنش به معنی ضرورت حضور «قانون» در کنار آن است.
بنابراین، کسانی که مدّعی هستند که تنها باید سازوکارهای فرهنگی را به کار گرفت و پای قانون و کارگزاران قانونی را به این عرصه باز نکرد، چه بخواهند و چه نخواهند، کشف حجاب را «حرام اجتماعی» نمیدانند و آن را به «حرام شخصی» فروکاهیدهاند. چنین برداشت تقلیلگرایانهای از کشف حجاب - که سویههای اجتماعی و عمومی آن را نادیده میگیرد - خطایی آشکار و پُرخسارت است.
روشن است که باید در مواجهه با ضعف حجاب و کشف حجاب، ترکیبی از سازوکارهای نرم و سخت را به کار گرفت و دچار تقلیلگرایی نشد، امّا مسأله این است که در طول دهههای گذشته، نهادها و نیروهای فرهنگی در این باره، دچار «کمکاری» و «کمعملی» بودهاند و تبدیلشدن حجاب به یک چالش، حاصل غفلتها و انفعالها و خاموشیهای آنهاست. همه نهادهای فرهنگی در طول دهههای گذشته، فرصتها و امکانهای فراوانی برای «روایتپردازی» درباره حجاب و نشاندن حجاب در «ساختار هویّتی» داشتهاند، اما از این زمینهها و بسترها، استفاده چندانی نکردهاند.
در واقع، حجاب از لحاظ منطق فرهنگی، در حال «رهاشدگی» و «بهخودوانهادگی» بوده است.
از قلب سیاستگذاری فرهنگی که شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا نهادهای مجری از قبیل آموزش و پرورش، «بیعملیهای فراوان» داشتهاند و کارنامهشان قابلدفاع نیست. در چنین خلائی، بهتدریج مسأله دیرینه حجاب، برجستهتر و چالشیتر شد و توانست بحران تولید کند. از مدّتها پیش میشد حدس زد که زخم کهنه حجاب، مستعد تولید تنش و تکانه است و باید برای توجیه و توضیح حجاب و درونیسازی آن، چارهاندیشی کرد.
بخشی بزرگی از جامعه، حتّی مستقل از کنشگری نهادهای فرهنگی، به حجاب وفادار بودند و ماندند و هیچ نوسانی در هویّت آن راه نیافت، اما بخش کوچکی از جامعه، گرفتار کجروایتهایی شدند که در فضای تهی از اعمال حکمرانی فرهنگی، یکهتازی کرد و ذهنیّتشان را دگرگون کرد. این تغییر زیرپوستی، اندکاندک آشکار شد و نمود و تعیّن یافت و بحران آفرید.
همه این اتّفاقها در پیش چشم نهادهای فرهنگی و کارگزاران و تصمیمسازان آنها قرار داشت، اما به اندیشهورزی و عمل آنها پیوند نخورد.
این مسیر افولی و چالشی طی شد تا به نقطه کنونی رسیدیم که مسأله «ضعف حجاب» به «کشف حجاب» تبدیل شده است، بلکه به عیان مشاهده میکنیم که حتّی کشف حجاب نیز در حال تبدیلشدن به «کشف بدن» است. در واقع، همه لغزشها و انحرافهای فرهنگی که در طول دهههای گذشته، بهتدریج رخ دادند و شکل ظاهریِ بخشهایی از جامعه را دگرگون کردند، در ماههای اخیر با «شتاب خیرهکننده» ای در حال گسترش و عادیسازی هستند./مهر/مهدی جمشیدی
#بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
📊تسهیلات 777 میلیونی برای هر کارمند بانک
🗞روزنامه «فرهیختگان» نوشت:
🔹نگاهی به بیشترین تسهیلات اعطایی به کارکنان در میان بانکهای کشور نشان میدهد پست بانک ایران با اعطای متوسط تسهیلات یک میلیارد و 27 میلیون تومان به هر کارمند خودش، در رتبه اول بالاترین تسهیلات اعطایی به کارکنانش قرار دارد.
پس از پست بانک نیز بانک صنعت و معدن با اعطای تسهیلات یک میلیارد و 14 میلیون تومانی بهطور متوسط به هر کارمندش در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن نیز بانک رفاه با تسهیلات یک میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارد.
🔹در ادامه این فهرست نیز بانک توسعه تعاون با اعطای متوسط 958 میلیون تومانی به هر کارمندش در رتبه چهارم قرار داشته و پس از آن بانک مسکن با 924 میلیون تومان، بانک ملی با 907 میلیون تومان، بانک سینا با 877 میلیون تومان و بانک قرضالحسنه مهر ایران نیز با 860 میلیون تومان در ادامه این فهرست قرار دارند.
#بصیرت_خوشاب
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
این همه فیلم برداری با گوشی شخصی در یک عروسی برای کی و کجاست؟
بعد انتشار فیلم های خصوصی چه کسی را باید سرزنش کرد؟
#بصیرت_خوشاب
#سوادرسانه
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir
#مسابقه_کتابخوانی «وصیت پدرم»
به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، مسابقه کتابخوانی از کتاب وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) برگزار می شود.
به 5 نفر از برگزیدگان مسابقه، کارت هدیه 2میلیون ریالی، اهداء خواهد شد.
علاقه مندان می توانند تا 20 خرداد ماه، جهت شرکت در مسابقه به کتابخانه شهدای سلطان آباد یا نام کاربری @Ketab_khooshab در فضای مجازی مراجعه نمایند.
@khoshab1
Basiratkhoshab.ir