#قسمت_اول
#قائِدینِ_قاعِدین
سعد بن مالک بن وهیب بن عبدمناف بن زهره معروف به #سعد_ابی_وقاص
#سَعد_بن_ابی_وَقّاص ، از صحابی کبار رسول الله و به نقلی پنجمین یا هفتمین نفری بود که اسلام آورد¹ و از کسانی بود که در غزوات بدر ، احد ، خندق و خیبر حضور داشت و در فتح مکه یکی از سه پرچم مهاجران در دست او بود.
در زمان خلیفه دوم ، سردار فاتح قادسیه و والی شهر کوفه بود و به عنوان یکی از اعضای شورای شش نفره برای تعیین خلیفه سوم انتخاب شده بود و پدر عمر سعد معروفی است که در ماجرای کربلا ، فرماندهی سپاه ابن زیاد را بر عهده داشت و امام حسین علیه السلام را به شهادت رساند .
همه این موارد منجر به آن شد که در میان توده مردم دارای نفوذ اجتماعی بسیاری باشد و به قول معروف #سلبریتی_جامعه_اسلامی شود.
سرانجام پس از ۲۵ سال انحراف جامعه توحیدی از مسیر اصلی و برنامه ریزی شده نبی گرامی اسلام ، شرایط به گونه ای رقم خورد که مردم با امیرالمومنین علی علیهالسلام #بیعت کردند و #حکومت_علوی شکل گرفت .
حال شما در نظر بگیرید که این جناب سعد با این موقعیت اجتماعی و با این نفوذ مدنی که طبیعتا چشم برخی افراد عامی دوخته به عملکرد این شیخ صحابی هست ، حاضر به #بیعت با علی (ع) نمی شود و از یاری در جنگ جمل سر باز می زند.
زمانی که حضرت به او می گویند که چرا در جنگ حضور پیدا نمی کنی ؟ بهانه می آورد که : اگر شمشیری به من بدهی که دو چشم و زبان و دو لب داشته باشد و تشخيص بدهد چه کسی مؤمن و چه کسی کافر است ، با تو به چه جنگ می آیم!²
می دانید این گفتار یعنی چه ؟
یعنی ای علی ، تو نمی دانی که داری به حق می جنگی یا نه .
یعنی علی بر حق نیست و طرف مقابل علی ، در جناح باطل قرار ندارد.
خب عوام می بینند این چیز ها ...
متوجه می شوند پیام این مطلب را ...
زمانی که از خودشان می پرسند که آیا با علی بروند به جنگ یا نه ؟ می بینند که #سعد_ابی_وقاص ، صحابی بزرگ پیامبر ، از این جنگ امتناع کرده .
چه بخواهیم یا چه نخواهیم هستند کسانی که حق و حقيقت را بر مبنای عملکرد افراد تعیین می کنند.
این یعنی #هزینه ندادن برای #دولت_علوی ..
یعنی در موقع #فتنه ، خود را کنار کشیدن ..
یعنی #بصیرت نداشتن ..
در مطالب بعدی خواهیم دید که عاقبت سعد ابی وقاص چگونه خواهد شد ...
۱. ابن اثیر، اسد الغابه، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۲۱۴
۲. ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۰۵ق، ج۳، ص۱۴۳؛ مفید، الجمل، ۱۴۱۳ق، ص۴۵.
✍️ عمار
ادامه دارد ...🌹
https://eitaa.com/khoshe_mah
به نام خدا
#قسمت_دوم
#قائِد_قاعِد
#سعد_ابی_وقاص
در متن قبل راجع به بخش کوچکی از زندگینامه #سعد_ابی_وقاص صحبت کردیم و دیدیم که چطور با بهانه های واهی ، نقش و #نفوذ_اجتماعی خود را نادیده می گیرد و در #فتنه ای که باید #تبیین کند ، بهانه تراشی می کند .
جالب است بدانید همین جناب #سعد ، با تمام فشل کاری خود ، در آخر عمرش، پشیمان می شود و دفاعیات جالبی از امیرالمومنین دارد ...
نظر شما را جلب می کنم به ادامه ماجرا ..
پس از آن که دولت علوی ، جای خود را به دولت اموی داد ، معاویه ( علیه الهاویه ) به تمام #کارگزاران_جامعه_اسلامی نامه رسمی می نویسد و به آنها امر می کند که باید در مکاتبات و بر منابر ، پس از حمد خدا ، سبّ و لعن امیرالمومنین علی علیهالسلام را بگویند¹!
پس از فراگیر شدن این رسم ، به او خبر می دهند که تعداد کمی از #سلبریتی_های_جامعه_اسلامی در مدینه ، از انجام اين کار سر باز زده اند و علی را لعن نمی گویند که #سعد_ابی_وقاص یکی از آنها بود.
معاویه شخصا خود را به مدینه می رساند تا با سعد دیدار کند ..
ببینید ..
معاویه هم از نقش این #اینفلوئنسر_های_مدنی آگاه است.
می داند که اگر فردی مثل #سعد در مقابل این سنت او قرار بگیرد ، با توجه به تاثیری که بر بدنه عوام دارد ، می تواند علیه او #روشنگری کند و همین طور هم می شود ..
از او دلیل لعن نکردنش را می پرسد و در جواب ، براهینی می شنود که بعد ها به بزرگ ترین کتب برادران اهل سنت راه پیدا می کند و می شود یکی از بزرگترین اسناد حقانیت اهل بیت و باعث می شود معاویه از نظر خود برگردد و تا زمانی که #سعد زنده بود ، علی علیهالسلام را لعن نکردند !
#سعد در جواب می گوید² : سه فضیلت از رسول خدا (صلیاللّهعلیهوآله) در شان علی (علیهالسّلام) شنیدهام که با توجه به آنها، هیچگاه به سبّ و دشنام آن حضرت، اقدام نمیکنم و هر گاه یکی از آنها برای من بود، بهتر و ارزندهتر از شتران سرخ مو بود که در اختیار من باشد!!
• جانشین قرار دادن علی در مدینه در جنگ تبوک و قرائت حدیث منزلت در شأن علی
• دادن پرچم در جنگ خیبر توسط پیامبر به دست علی
• قرار گرفتن علی در جایگاه نفس پیامبر در ماجرای مباهله
۱. مروج الذهب، مسعودی، ج۳، ص۱۴
۲.صحیح مسلم، مسلم بن حجاج، ج۷، ص۱۸۷۱
✍️عمار
#ادامه_دارد ..🌹
https://eitaa.com/khoshe_mah
به نام خدا
#قسمت_سوم
#قائدِ_قاعِد
#سعد_ابی_وقاص
در متون قبلی خواندیم که برخی #سلبریتی_های_جامعه_اسلامی، نقش و نفوذ خود را نادیده گرفتند و در زمان #فتنه ، امام خویش را یاری نکردند...
خواندیم که #سعد_بن_ابی_وقاص یکی از همین سلبریتی ها بود ..
می گویند #سعد در اواخر عمرش اقدام به نقل فضائل مولا امیرالمومنین کرده بود ، اما چه زمانی ؟
زمانی که به علی (ع) #حکمیت را تحمیل کرده بودند..
زمانی که علی (ع) در محراب به #شهادت رسیده بود ..
زمانی که معاویه همه را به لعن و سب علی(ع) مجبور کرده بود ... .
خواندیم که زمانی که معاویه به او هم امر می کند تا مولا امیرالمومنین را سب و لعن کند ، به خاطر سه فضیلت مولا ، از این کار سر باز می زند ( مراجعه کنید به #قسمت_دوم )
می دانید نکته جالب کجاست ؟
معاویه رو به #سعد می کند و می گوید :
تو این فضائل را در مورد علی شنیدی و با او #بیعت نکردی ؟؟!
#سعد اظهار پشیمانی می کند.
و جالب تر از این هم زمانی هست که معاویه ، یعنی دشمن درجه یک امیرالمومنین، به #سعد می گوید : اگر من این سخنان را از پیامبر شنیده بودم ، با علی نمی جنگیدم !!
خیلی جای تعجب ندارد که چرا زمانی که به مردم شام خبر می رسد که علی (ع) در محراب به شهادت رسید ، از یکدیگر می پرسند که مگر علی نماز هم می خواند؟! وقتی افرادی مثل #سعد ، زمانی که باید #روشنگری می کردند و در طوفان فتنه ها ، پشت ولی را خالی نمی گذاشتند ، ساکت می شوند و عملکرد فشلی از خود به جای می گذارند ، دیگر بعد ها پشیمانی معنایی ندارد ..
اما داستان پشیمانی امثال این سلبریتی ها ، ختم می شود به یک معنا:
نوشدارویی بعد از مرگ سهراب
این جریان تنها مربوط به #سعد نیست ، بار ها در طول تاریخ بوده اند امثال این #اینفلوئنسر_های_مدنی که #زمان_شناس نبودند ، با بصیرت نبودند ...
مگر نبود #سلیمان_بن_صرد_خزاعی که موقع یاری امام مظلوم خویش ، در محراب عبادت بود ...
مگر ما داستان پشیمانی اش و #قیام_توابین را نخوانده ایم ؟؟
اما مگر این قیام چقدر موثر بود ؟؟
هنگام یاری ولی زمانه خویش ، اگر پشت ولی نباشی، دیگر فرقی نمی کند کجا هستی ..
در محراب عبادت یا در صف دشمن ... .
داستان #سعد_بن_ابی_وقّاص تمام شد و او ماند و اعمال و آخرتش .. .
اما به نظر شما ، آیا در جامعه امروز ما ، امثال این #سلبریتی_های_جامعه_اسلامی هنوز هم وجود دارند؟
فتفکروا ...
✍️ عمار
https://eitaa.com/khoshe_mah
هدایت شده از ✍ابوالفضل حیدری دخت 🌱
بسم رب القلم
🔰#دولت_اسلامی
❌در #دولت اسلامی، ویژگی های #طاغوتی دیگر جایگاهی ندارند.
یکی از مهم ترین این ویژگی ها، عدم #استکبار و #تکبر ورزیدن دربرابر مردم است.
✅#استکبار یعنی خودبرتر بینی،خودبزرگ بینی؛اینکه من برتر از دیگران هستم، برتر از مردم هستم، شأنی بالاتر از مردم دارم، بالاتر از دیگر مسئولین دارم و...
آیه ۱۲ سوره مبارکه اعراف، داستان سرپیچی شیطان از دستور خدا را شرح میدهد و دلیل این سرپیچی را #استکبار شیطان معرفی میکند:
قالَ ما مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ...گفت من از او بهترم...
🤷♂خب حال ما با یک #مسئول_متکبر و #مستکبر چه برخوردی باید داشته باشیم؟
آیه ۱۳ سوره مبارکه اعراف:
قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ...خداوند به شیطان فرمود:از آن مقام فرود آی که با تکبر نمیتوانی در این جایگاه باشی؛پس بیرون شو که تو در زمره افراد پست و کوچکی...
🔴#مسئول_مستکبر باید از جایگاهش به زیر کشیده شود و مورد کوچکی قرار گیرد.
مماشات با #مسئولین_مستکبر یعنی به ضرر مردم کارکردن.
خب حالا اگر ما با چنین مسئولی در #نظام_اسلامی مواجه شدیم، چه باید بکنیم؟ آیا چنین مسئولی در #دولت_اسلامی جایگاهی دارد؟ چگونه باید او را کنار زد؟
❇️با مطالبهگری...
وظیفه خودمون رو بشناسیم و بهش عمل کنیم...
این بحث ادامه دارد...🌹
#تمدن_نوین_اسلامی
#دولت_اسلامی
#مطالبه_گری
✍ابوالفضل حیدری دخت
https://eitaa.com/abolfazl_heydaridokht
🔰یکی از اعضای دفتر امام خمینی (رحمه الله) میگه به امام گفتم : آقایی را می خواهیم دعوت کنیم ، اگر نامه بزنیم حجة الاسلام ناراحت میشه!
و اگر بزنیم آیت الله ، در این حد نیست! چه کنیم؟
امام فرمودند :
بزنید مصیبت الاسلام ...
#امام_خمینی
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﺎﻃﻊ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻱ ﺭﺳﻨﺪ [ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻮﻩ ﺁﻭﺭﻧﺪ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍُﻑ ﻣﮕﻮﻱ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﺎﻧﮓ ﻣﺰﻥ ﻭ ] ﭘﺮﺧﺎﺵ ﻣﻜﻦ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﻧﺮم ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ [ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻧﻪ ] ﺑﮕﻮ .
الإسراء (٢٣)
به نام خدا
#نیکی_به_والدین
#قسمت_اول
تا حالا زیاد این آیه و امثال این آیه رو در قرآن دیدیم یا شنیدیم ..
آیاتی که ما رو به #نیکی_به_والدین سفارش می کنن ..
اما این بار می خوایم از یه جهت دیگه به این آیه نگاه کنیم ..
در زبان عربی ( احسان ) رو هم با [ اِلی ] میارن هم با [ بٍ ]
اگر با الی بیاد یعنی نیکی با واسطه یا بی واسطه ..
ولی اگه با بِ بیاد ، یعنی فقط #نیکی_بی_واسطه و #مستقیم !
یعنی چی؟
یعنی خدا می خواد بگه که باید به والدینت نیکی کنی ، اونم یه نیکی #بدون_واسطه_و_مستقیم !
میگه هر گاه یکی از اون ها یا هردوشون به پیری رسیدن ، کوچک ترین توهینی بهشون نکن و بال های محبتت رو از روی فروتنی بر اون ها باز کن ... اونم چطور ؟ #بدون_واسطه
بله ، خدای مهربون دوست نداره که ما پدر و مادر رو به #خونه_سالمندان بفرستیم یا با گرفتن پرستار ، محترمانه ترکشون کنیم ... .
هر چقدرم که به فکرشون باشیم و بهترین پرستار رو براشون بگیریم ، هیچ کدوم جای خدمت خودمون رو نمی گیره ... چرا ؟ چون خدا از ما یه خدمت #بدون_واسطه خواسته.
#عمار ✍️
#ادامه_دارد ...
https://eitaa.com/khoshe_mah
به نام خدا
#نیکی_به_والدین
#قسمت_دوم
🔰از مبدا #مهد_کودک تا مقصد #خانه_سالمندان ! 🚫
همان طور که در متن قبل خواندیم ، خداوند در سوره مبارکه اسراء ، آیه ۲۳، نسبت به والدین ، از ما خدمتی #بدون_واسطه خواسته بود و #خانه_سالمندان را با توجه به اين آیه نقد کردیم ..
همچنین در ادامه آیه، از عبارت : ( إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا ... )
یعنی هر گاه یکی از آنها یا هردوشان در کنار تو به سن پیری برسند ......
می شود فهمید که فرستادن پدر و مادر به #خانه_سالمندان کار درستی نیست و ما باید در کنار خودمان از آنها مراقبت و پرستاری کنیم .
از آن طرف ، از عبارت پایانی آیه ۲۴ که می فرماید : ( وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا )
یعنی: ﻭ ﺑﮕﻮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻛﻮﺩﻛﻲ #ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺣﻤﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ؛
می شود فهمید که خود پدر و مادر باید بچه هایشان را #تربیت کنند ، نه صرفا #مهد_کودک و #پرستار !
در یک نگاه اسلامی و الهی نسبت به #انسان_کامل و #خانواده ، این پدر و مادر هستند که وظیفه اصلی #تربیت_فرزند را بر عهده دارند و هیچ نهاد دیگری نمی تواند مستقلا و بدون در نظر گرفتن نقش پدر و مادر به امر #تربیت_انسان بپردازد.
هستند پدر و مادر هایی که آنقدر غرق در کار و مشغله زندگی و شغلی شده اند که پاک فراموش کرده اند که وظیفه اصلی آنها به عنوان نهاد #خانواده ، #تربیت_فرزند است ... و خیلی راحت برای اینکه این وظیفه را از سر خود باز کنند ، برای کودک ، #پرستار می گیرند یا فقط این امر را به #مهد_کودک واگذار می کنند ... .
البته در جامعه ای که بدون توجه به فرزندان، آنها را در دوران سرنوشت ساز #کودکی ، به #مهد_کودک می فرستند و از عاطفه و محبت مادرانه و پدرانه محرومشان می کنند ، طبیعی است که همین فرزندان وقتی #بزرگ می شوند ، پدران و مادرانشان را به #خانه_سالمندان بفرستند !
به توجیهات هر دو گروه دقت کنید که چقدر شبیه به هم است! ( پدران و مادران در قبال کودکان و فرزندان در قبال پدران و مادران سالخورده ) :
حوصله سر و کله زدن نداریم ، وقت نیست ، باید به کارهایمان برسیم ، پس رشد شخصیمان چه؟ ، پولش را می دهیم و ... .
#عمار ✍️
https://eitaa.com/khoshe_mah
به نام خدا
#روایتی_عجیب 🚫
🔰در آستانه #عید_غدیر ، نظر شما رو به روایتی از کتاب ینابیع المودة ، ج۲، ص۲۴۸ ، ح ۸۱۱ از مرحوم قندوزی حنفی ( از علمای #اهل_سنت ) جلب می کنم :
راوی خبر کسی نیست جز ...
خلیفه دوم ، عمر بن الخطاب ....
[و از] عمر بن خطاب رضی الله عنه که فرمود:
رسول خدا صلی الله علیه و آله ، علی را منصوب کرد و فرمود:
من كنت مولاه فعلي مولاه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و اخذل من خذله، و انصر من نصره، اللّهم أنت شهيدي عليهم.
عمر بن خطاب گفت: یا رسول الله ، در کنار من جوانی بود با چهره ای زیبا و بوی خوش.
به من گفت: ای عمر، رسول خدا صلی الله علیه و آله قراردادی بست که کسی جز منافق آن را نقض نمی کند!
پس رسول خدا صلی الله علیه و آله دست مرا گرفت. گفت: [آری] ای عمر، او از نسل آدم نیست، بلکه جبرئیل بود که می خواست آنچه را که در مورد علی گفتم به تو تأکید کند !
#عید_غدیر
#منافق_شناسی
#بصیرت
✍️ عمار
https://eitaa.com/khoshe_mah
📌طبق وعده، در نشست خبری ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ در دفتر شهردار محترم، پیگیر سرنوشت الحاق ۱۰۰ هکتار زمین شدیم.
همان صورتجلسه ای که مربوط به ۵ مرداد ۱۴۰۱ است(#سند_یک را جست و جو کنید)، همان الحاقی که فرماندار محترم ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قول دادند که تا ۲۵ خرداد تعیین تکلیف شود و تا الان نشده!
خلاصه اینکه دستگاه متولی زمین و مسکن در شهرستان، اداره راه و شهرسازی است حالا راه و شهرسازی باید زمین الحاق کند جایی داخل این زمین ها، کارخانه هایی مربوط به شهرداری است.
شهرداری جهت تسهیل کار الحاق به نفع مردم، اعلام آمادگی کرده که کارخانه هایش را جا به جا کند.
این جا به جایی تاسیسات کارخانه های شهرداری و تهیه زیرساخت آب و برق در محل جدید، هزینه های سنگین دارد.
چون راه و شهرسازی مسئول حل مشکل زمین و مسکن مردم است، باید بخشی از این هزینه جا به جایی را بدهد، چون اگر راه و شهرسازی نیاز به الحاق نداشت که شهرداری نیازی به جابه جایی نداشت.
اما حالا که شهرداری حاضر است تاسیسات را جا به جا کند، راه و شهرسازی شهرستان و استان و فرمانداری جهت تسهیل بخشی از این هزینه تعلل میکنند.
🧮اصلاً گیریم که اداره کل راه و شهرسازی پول ندارد به شهرداری بدهد، از الحاق ۱۰۰ هکتار حدود ۳۰۰۰ قطعه ۳۰۰ متری مسکونی ایجاد میشود (بدون در نظر گرفتن سایر کابری ها)، آیا راه و شهرسازی و فرمانداری نمیتوانند از ۳۰۰۰ قطعه، ۵ قطعه(به عنوان مثال) به شهرداری بدهند تا این هزینه اینگونه جبران شود؟!
این ساده ترین راه است که شهرداری هم مشکلی ندارد.
اما تعلل آقایان راه و شهرسازی و عدم اضطرار که در ظاهر مشاهده میشود، حاکی از معذب نبودن برخی آقایان برای حل مشکل مردم است.
📌هر شهروند شرعا و قانونا یک مطالبه گر و مطالبهگری تکلیف است و نه تفریح.
#زمین
#پیگیری
#الحاق
۱۷ تیرماه۱۴۰۲
@heydar_neghasht
به نام خدا
#آیه_تطهیر و #همسران_پیغمبر ‼️
.. إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ( الأحزاب / ۳۳ )
ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺻﻲ ] ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .(٣٣)
آیه بالا از سوره مبارکه احزاب ، معروف است به #آیه_تطهیر .
برای ما شیعیان ثابت است که مصادیق #اهل_بیت چه کسانی هستند ، اما شبهه ای وجود دارد که بیان می کند چون آیات قبل و بعد این آیه شریفه ، خطاب به #زنان_پیغمبر صحبت می کند ، پس مصداق #اهل_بیت در این آیه شریفه #همسران_پیغمبرند ... .
نظر شما چیست ؟
واسه دیدن پاسخ این شبهه بزن روی لینک 👇👇👇👇
https://eitaa.com/khoshe_mah
یکی از دلایلی که وجود دارد برای اینکه مصداق #اهل_بیت در این آیه ، #زنان_پیغمبر نیستند، وجود ضمیر کُم در این آیه است.
همان طور که می دانید ، این ضمیر برای مذکر است و اگر قرار بود که این آیه هم مثل آیات قبل و بعدش ، مربوط به #همسران_پیغمبر باشد ، باید مثل آیات قبل و بعد ، برای آن از ضمیر کُنَّ استفاده می شد .. .
همان طور که ابن حجر مکی¹ می گوید:
اکثر المفسرین علی انها نزلت في علی و فاطمه و الحسن و الحسین لتذکیر ضمیر عنکم و ما بعده.
دلیل دوم، خیل کثیری از احادیث و روایات معتبر و متقن در کتب شیعه و اهل سنت هست که مصادیق واقعی #اهل_بیت را در این آیه معرفی می کند که امام علی ، امام حسن ، امام حسین و حضرت فاطمه (علیهم السلام) هستند. در پایان ، تنها به معرفی تعدادی از این مصادر برای اصحاب انصاف بسنده می کنم.
۱. صواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ص۱۴۳، باب ۱۱
#عمار ✍️
#آیه_تطهیر
https://eitaa.com/khoshe_mah