بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ»(مائده/۳۳)
«مجاﺯﺍﺕ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺷﺮﻭﺭی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﻣُﺤﺎﺭﺑﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭیﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﻳﺰیﺷﺪﻩ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻢ ﻣﻲﺯﻧﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: به ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺟﺮﻣﺸﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺣّﻢ، ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻜُﺸﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻُﻠّﺎﺑﻪ ﺑﻜِﺸﻨﺪ ﻳﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﺍﻧﮕﺸﺖ ﭘﺎی ﭼﭙﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻨﺪ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﺷﺎﻥ ﺗﺒﻌﻴﺪﺷﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ. ﺗﺎﺯﻩ، ﺍﻳﻦﻫﺎ ﺭﺳﻮﺍﻳﻲ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻫﻢ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﻲﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻲﺷﻮﺩ.»
حکم اعدام برخی از اغتشاشگران محارب، برخی از مدعیان فلسفه اخلاق را وا داشت تا به نفی خشونت توصیه کنند و شخص مدعی فقاهت را وا داشت تا عنوان محارب را از جانیان بزداید و شخص مدعی علم حقوق نیز همین ادعا را تکرار کرد.
اما باید از اینها پرسید این چه فلسفه اخلاق و علم فقه و علم حقوقی است که فقط در دفاع از اغتشاشگران ضد انقلاب و فحاشان بی اخلاق و فاسقان ضد مذهب، کارایی دارد؟ آنگاه که جوانان و دانشمندان این مرز و بوم توسط کومله و تجزیه طلبان و منافقان و داعشیان قطعه قطعه می شدند، اخلاق و فقه و حقوق این مدعیان کجا بود؟
دوستان می پرسند اینان که درس خوانده حوزه علمیه هستند، چرا اینگونه استدلال می کنند؟ پاسخ این است که انحراف یک تفسیر و تطبیق به رای حوزوی از انحراف فکری یک دانشگاهی به مراتب بدتر است.
وقتی محقق حلی در شرائع الاسلام به صراحت می نویسد: المحارب کل من جرد السلاح لإخافة الناس فی بر او بحر لیلا کان او نهارا فی مصر و غیره، و شیخ طوسی در خلاف می فرماید: المحارب الذی ذکره الله تعالی فی آیه المحاربه هم قطاع الطریق الذین یشهرون السلاح و یخیفون السبیل، و ابن ادریس در السرائر می فرماید: المحارب کل من شهر السلاح لإخافة الناس فی بر كان او فی بحر فی العمران و الامصار او فی البراری و الصحاری؛
همچنین وقتی آیه شریفه با ظهور قریب به نص بر حکم شرعی محارب دلالت دارد؛ آنگونه که در ترجمه تفسیری آن بیان شد؛
حال چگونه این طائفه مدعی اخلاق و فقه و حقوق، قمه کشان معرکه گیر فحاش قطاع الطریق را محارب نمی دانند و به واسطه مخالفت باحکم شرعی اعدام آنها خوراک رسانه اجانب را تامین می کنند.
خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد و عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۱۹ آذر ۱۴۰۱
🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
«الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»
ارتحال برادر و فاضل ارجمند مرحوم مغفور حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود طوبایی غم سنگینی بر دلها نهاد.
این عالم مخلص از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس و برادر شهید محمدصادق طوبایی و فرزند عالم مجاهد مرحوم ایت الله حاج شیخ محمدحسن طوبایی بود که عمر شریفش را وقف تحصیل و تدریس و تبلیغ معارف اسلامی و خدمت به طلاب و محرومان کرد.
هجرت این عزیز مهاجر برای دوستان و بستگان و خانواده معزز و همسر و فرزندانشان و این مسکین، داغ سنگینی بود؛ لکن چه باید کرد که قضای الهی در این است:
«اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ».
مرحوم طوبایی، مومنانه زیست و مخلصانه خدمت کرد و متواضعانه سلوک نمود و با عاقبت به خیری آسمانی شد.
جنات نعیم و رضوان الهی و ضیافت علوی در این ایام فاطمیه نصیب آن عزیز ملکوتی باد.
خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل نصیب بستگان سببی و نسبی و خانواده گرامی به ویژه مادر بزرگوار و همسر و فرزندانش عنایت فرماید.
طوبی له و حسن مآب
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۰ آذر ۱۴۰۱
🆔 @khosropanah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی علوی
#جلسه_ پنجاه و پنجم
مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۱
🆔 @khosropanah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید
🎙درس خارج فقه استاد خسروپناه با موضوع: قاعده لاضرر
جلسه بیست ویکم
مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام(مشکات) آذر ۱۴۰۱
🆔 @khosropanah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: تبیین حکمرانی ولایی
مدرسه علمیه مشکات ۲۰ آذر ۱۴۰۱
🆔 @khosropanah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: تبیین حکمرانی حکمی فضای مجازی
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی ۲۰ آذر ۱۴۰۱
🆔 @khosropanah_ir
#نقل_قول
🔘حکمرانی فضای مجازی
🔻حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه
🔹فضای مجازی یک تکنولوژی نرم اجتماعی است که بر هویت انسانی حکمرانی میکند؛ هویت انسانی شش ساحت دانش، بینش، انگیزش، نگرش، منش و کنش دارد.
🔸به فضای مجازی نباید به مثابه تکنولوژی نگریسته شود، خود او یک حکمرانی است و تعبیر فضای مجازی از حد استفاده از فناوریهای دیجیتالی، فراتر دیده شود که حتی نباید یک دامنه جهانی و پویا تعریف شود.
🔹عدهای با هوش طبیعی ماتریالیستی اومانیستی سکولاریستی ابژکتیویستی، هوش مصنوعی را تولید میکنند که حکمرانی هرمی استعمارگری خود را نسبت به هویت انسانی انجام میدهد که در گذشته استعمارگری حالتهای مختلفی داشته است و حال به این شکل تبدیل شده است.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
🆔 @khosropanah_ir