eitaa logo
عبدالحسین خسروپناه
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
415 ویدیو
88 فایل
تنها کانال رسمی «استاد عبدالحسین خسروپناه» (توسط ادمین اداره میشود) کانال تلگرام: https://t.me/khosropanah1_ir کانال سروش: https://splus.ir/khosropanah_ir صفحهٔ ویراستی: https://virasty.com/Khosropanah_ir صفحهٔ ویسگون: https://wisgoon.com/khosropanah_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 بازدید حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران - ایرنا ۱۴۰۲/۵/۹ https://sccr.ir/galleryview/2555/1 🆔 @khosropanah_ir
حجت الاسلام خسروپناه خواستار شد؛ 🔺 بر عهده گرفتن تولیت میز فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط بنیاد شهید 🔷 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستار بر عهده گرفتن تولیت میز فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران شد. 🔶 حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه دانشگاه شاهد می‌بایست به سمت رشته‌های خاص برود، گفت: دانشگاه شاهد نباید مانند سایر دانشگاه‌ها فعالیت نماید و در حد لیسانس و فوق لیسانس دانشجو تربیت کند. https://sccr.ir/news/22959/1 🆔 @khosropanah_ir
اصول حکمرانی خانواده۱۲.mp3
27.6M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی خانواده (اصول حکمرانی خانواده در کربلا) جلسه چهاردهم روز عاشورا در مسجد شهید توتونچی شهرستان دزفول دهم محرم الحرام ششم مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
اصول حکمرانی خانواده۱۳.mp3
22.87M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی خانواده (اصل عفت) جلسه پانزدهم شام غریبان هیات روضه الزهرا شهرستان دزفول شب یازدهم محرم الحرام ششم مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: لایحه جدید حجاب، لایحه نسبتا جامع و کاملی است/ منتقدین منصفانه برخورد کنند/ اگر این لایحه به نتیجه نرسد، قطعا وضع بدحجابی بدتر خواهد شد خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹لایحه حجاب را ابتدا قوه قضائیه آماده کرد و سپس توسط دولت به مجلس ارائه و کار مفصلی روی آن انجام شد. لذا من تاکید می‌کنم که این لایحه در اصل حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است و به نظرم این نکته بسیار مثبتی است که مجلس به آن توجه داشته است. جا دارد از دست‌اندرکاران تدوین لایحه، به‌‎ویژه دکتر قالیباف تشکر کنیم که تعبیر حمایت از خانواده را برای این لایحه به کار بردند. 🔹لایحه جدید حجاب در بخش جرائم و تخلفات لایحه نسبتا جامعی است. در بخش فرهنگی هم به مسئولیت‌های فرهنگی، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هم به کسانی که در انجام وظایفشان در حوزه فرهنگ ترک فعل و تخلف می‌کنند، پرداخته است. 🔹 خواهشم این است عزیزانی که نقد دارند، با انصاف برخورد کنند؛ چرا که اگر ما این لایحه را به نتیجه نرسانیم، قطعا وضع بدحجابی بدتر خواهد شد و برخی از فقدان بعضی قوانین سو استفاده کرده و خواهند کرد. 🆔 @khosropanah_ir
جریانهای ضد فرهنگ .mp3
40.38M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جریان شناسی ضد فرهنگ ها اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور مجتمع شهدای سلامت در مشهد مقدس ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1691317423759221322 🆔 @khosropanah_ir
ظرفیتهای فرهنگ ایرانی اسلامی و جریانهای ضد آن .mp3
31.03M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ظرفیت های فرهنگ ایرانی و ضد فرهنگ های آن دانشجویان طرح حامیم استان قم حرم مطهر امام رضا علیه السلام ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1691480716558773983 🆔 @khosropanah_ir
محبت و لقمه حلال دو شرط خانواده ‌اهل بینی .mp3
15.87M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: محبت و لقمه حلال دو عامل خانواده اهل بیتی در جمع دانشجویان و اساتید علوم پزشکی کشور دارالهدایه حرم مطهر رضوی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
انقلاب چه بر سر ایران آورد؟! نرخ فقر از ۴۶٪ به ۲۷٪ باسوادی از ۳۶.۵٪ به ۸۸.۷٪ سهم نفت در درآمد کشور از ۷۵ به ۸٪ امید به زندگی از ۵۵.۸ به ۷۷.۳٪ تولیدناخالص داخلی از ۸۰٫۶ به ۹۳۹٫۳ میلیارد مرگ‌ نوزادان در هر ۱۰۰۰تولد از ۹۳.۳ فوتی به ۱۰.۵ فوتی ما نگفتیم! نشریه The Cradle گفته ولی باز بعضیا خودشونو به کوری میزنن! 🆔 @khosropanah_ir
دو زیست جهان انقلاب اسلامی و پست‌مدرن .mp3
39.64M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دو زیست جهان انقلاب اسلامی و پست‌مدرن در جمع استادان علوم پزشکی کشور مجتمع شهدای سلامت ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1691568796424822598 🆔 @khosropanah_ir
هیات های مذهبی و شورای عالی انقلاب فرهنگی .mp3
41.67M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: نسل‌های هیات های مذهبی و پرسش و پاسخ در رویداد هوای تو و مهرواره مجموعه هیات ها و تشکل‌های دینی جمهوری اسلامی ایران در هتل ارم ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1691578663413458417 🆔 @khosropanah_ir
لینک پخش زنده (پنجشنبه، ساعت ۸ صبح): aparat.com/shahecheragh/live 🆔 @khosropanah_ir
ظرفیت ها و تهدیدهای فرهنگی .mp3
23.74M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ظرفیت ها و تهدیدهای فرهنگی در جمع دانشجویان استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در طرح حامیم دانشگاه شیراز ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
حکمرانی علوی شرح خطبه دوم۲.mp3
15.48M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی علوی شرح نهج البلاغه خطبه دوم (جلسه دوم) دانشگاه عالی دفاع ملی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی خرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔹تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت توجه به «فقه حکمرانی» در اداره مطلوب بخش های مختلف کشور🔹 👇ادامه مطلب... 🆔 @khosropanah_ir
عبدالحسین خسروپناه
🔹تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت توجه به «فقه حکمرانی» در اداره مطلوب بخش های مختلف کشو
_صفحه ۱ از ۶_ 🔹تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت توجه به «فقه حکمرانی» در اداره مطلوب بخش های مختلف کشور امروز پنج شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، در چهل و پنجمین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین»، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیرامون موضوعات «فقه حکمرانی» و «بازخوانی جریان های فکری، فرهنگی- سیاسی ایران معاصر»، در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، به ایراد سخن پرداخت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این نشست که حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، تولیت حرم مطهر نیز حضور داشت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش نخست سخنانش که به موضوع «فقه حکمرانی با تأکید بر حکمرانی سیاسی»، اختصاص داشت، گفت: بحث فقه حکمرانی بحث جدیدی است و هنوز در حوزه‌های علمیه از جمله حوزه قم، جز بحثی که بنده داشته‌ام، بحثی در این باب نبوده است. وی تصریح کرد: حکمرانی با حکومت‌داری دو مقوله متفاوت است. به عنوان مقدمه باید گفت که یک واژه «فقه الاجتماع» وجود دارد که همان احکام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که در اسلام وجود دارد. به عنوان مثال فقه الطهارة احکام طهارت است، فقه العبادة، احکام عبادت است، فقه الصلاة و فقه الصیام، احکام نماز و روزه هستند، فقه الحجّ و فقه الاجتماع هم داریم که به احکام اجتماعی اسلام می‌پردازد، و واژه «الفقه الاجتماعی» که به معنای رویکرد اجتماعی به فقهِ احکام داشتن است، حتی احکام فردی. یعنی رویکرد اجتماعی حتی به فقهِ عبادات است، از آن جهت که با جامعه ارتباط دارد. که می‌شود "الفقه الاجتماعی" یعنی جامعه، یک attitude یا approach و رویکرد است. بر خلاف فقه الاجتماع که بخشی از فقه و جزئی از فقه است. اما "الفقه الاجتماعی" رویکرد فقهی است. فقه السیاسة با الفقه السیاسی فرقشان در این است که فقه السیاسة، احکام سیاسی اسلام را بحث می‌کند، مانند مشروعیت حاکم و حکومت و مشروعیت تقنین. مثلاً چرا باید فقیه، ولایت داشته باشد؟ دلیل بر ولایت فقیه چیست؟ این همان فقه السیاسة است، که در کنار فقه الصلاة و سایر فقه‌ها، یک فقه السیاسة هم وجود دارد که اهل تسنن به آن فقه الولاء می‌گویند. استاد تمام حکمت اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بحث‌های فقه سیاسی ما در فقه پراکنده است، گفت: بزرگانی مانند مرحوم محقق کَرَکی و مرحوم محقق نراقی و حضرت امام(رحمت الله علیه)، بحث‌های مستقلی در این خصوص آورده‌اند. مرحوم نراقی در کتاب «عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام» و حضرت امام(رحمت الله علیه) در «کتاب البیع» بحث‌های مستقلی در این باب آورده‌اند. اما زمانی که گفته می‌شود الفقه السیاسی یعنی رویکرد سیاسی به کل فقه داشتن، به ابواب مختلف فقه توجه داشتن. رویکرد سیاسی به فقه الطهارة، به فقه العبادة، به فقه الشعائر، مثلاً همین شعائری که در ایام محرم است و دارای فقهی است. رویکرد سیاسی به فقه الشعائر داشتن، الفقه السیاسی است. 🆔 @khosropanah_ir
عبدالحسین خسروپناه
_صفحه ۱ از ۶_ 🔹تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت توجه به «فقه حکمرانی» در اداره مطلوب بخ
_صفحه ۲ از ۶_ وی ادامه داد: همچنین است دو اصطلاح دیگر که با یکدیگر متفاوتند، «فقه الحکومة» و «الفقه الحکومی»، فقه الحکومة یعنی احکام حکومت‌داری، احکام و باید و نبایدهایی که حاکم مشخص می‌کند. الفقه الحکومی یعنی داشتن رویکرد حکومتی حتی به احکامی که غیر حکومتی است. به عنوان مثال، مسأله حجاب یک مسأله حکومتی نیست، مسأله‌ای است که مربوط به حوزه پوشش است که آقایان تا حدودی و خانم ها باید داشته باشند. اما می‌توان رویکرد حکومتی به مسأله حجاب داشت. یعنی حکومت حجاب را الزامی کند. در اینجا «الفقه الحکومی» است. مباحث مشروعیت ولایت فقیه و ولی فقیه از مباحث «فقه السیاسی» است، که دکتر کلانتری سالها در دانشگاه تهران در این خصوص تدریس و تألیفاتی داشته‌اند، مباحث ایشان هم فقه السیاسة و هم فقه الحکومة است. مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم، به موضوع فقه حکمرانی اشاره کرد و گفت: البته غیر از مباحث ولایت فقیه، بحث‌هایی مانند فقه حزب، اینکه آیا حزب مشروعیت دارد یا خیر؟ فقه انتخابات، فقه تقنین، فقه قوای سه‌گانه که آیا این ها مشروعیت دارند یا خیر، مباحث مهمی است. مطلب جدیدی که اکنون قابل طرح است، فقه حکمرانی است. «فقه الحوکَمَة» که با فقه الحکومة متفاوت است. معادل عربی حکمرانی، واژه "الحوکَمَة" و معادل انگلیسی آن Governance است، در مقابل واژه government که به معنای حکومت است. گاهی گفته می‌شود حکومت و حکومت‌داری و گاهی حکمرانی. برخی نیز تعبیر حُکمرَوایی را هم مطرح کرده‌اند. اصطلاح حکمرانی با حکومت‌داری متفاوت است. حکومت‌داری یعنی حاکم، باید و نبایدهایی بر رعیت و بر مردم و بر ملت دارد. اکنون نظامِ دولت- ملتی در دو قرن اخیر شکل گرفته است. در گذشته، در اسلام نظام امت و امامتی بوده است. وی با بیان اینکه اصل ولایت فقیه براساس نظام امت و امامت است، گفت: البته محدودیت‌هایی وجود دارد. ملت ایران و ملت عراق دو ملت جدا هستند، اگر یک امت باشند ولی دو ملتند و دو مرز جغرافیایی دارند و یکی از چالش‌های جدی بحث فقه معاصر همین است که نسبت دولت و ملت با امت و امامت چگونه است؟ کتاب «تنبیه ُالاُمَّة و تَنْزیه ُالمِلَّة» مرحوم نائینی برای پاسخ به این سؤال بود. مرحوم نائینی در صد سال پیش و در دوره مشروطه این کتاب را به همین خاطر نوشت و متوجه بود که ما یک نظریه امت و امامت داریم و یک نظریه که دنیای مدرن به نام نظریه دولت- ملت بر ما تحمیل کرده است. چگونگی جمع این دو در مباحث فقه سیاسی است که بسیار مهم است. فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة» ، فرایند و پروسه‌ای است که از سیاست‌گذاری شروع می‌شود تا تنظیم‌گری و در نهایت تصدی‌گری. برای روشن شدن تفاوت حکومت‌داری با حکمرانی، و نیز تفاوت «فقه السیاسة» با «فقه الحوکَمة»، مثالی از انتخابات بیان می‌کنیم. انتخابات پدیده جدیدی است. گاهی سؤال این است که آیا انتخابات مشروعیت دارد یا خیر؟ اینکه مردم در انتخابات نمایندگان مجلس شرکت می‌کنند بخشی از «فقه السیاسة» است. بعضی فقها براساس آیه ۳۸ سوره مبارکه شوری «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ» و آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران «وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ» مشروعیت انتخابات را تأیید کرده‌اند، که البته بنده موافق این نظریه نیستم و به هیچ وجه مشروعیت انتخابات از این آیات به دست نمی‌آید. شورا و مشورت با مسأله انتخابات دو مقوله متفاوت است. این جزء مباحث فقه السیاسة است که آیا انتخابات مشروعیت دارد یا خیر؟ اما گاهی می‌خواهیم بدانیم سیاست‌های کلان انتخابات چیست؟ مقام معظم رهبری(دام ظله) چند سال پیش سیاست‌های کلان انتخابات را ابلاغ کردند. به عنوان مثال لزوم عدالت انتخاباتی، شفافیت‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی، که اینها سیاست است، یک "باید" کلان یا "نباید" کلان، یک جهت دهنده است که انتخابات چگونه برگزار شود. مثلاً ممنوعیت حمایت از بیگانگان یا ارتقاء سطح آموزش عمومی در بحث انتخابات که یک سیاست است. ارتقاء شایسته گزینی، لزوم نظارت شورای نگهبان، پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات، همه اینها یک بسته سیاستی است که یک رکن از حکمرانی انتخابات است. اگر فقه جدید و حتی فقه سیاسی را بنگرید، چنین بحثی در فقه نیست که گفته شود می‌خواهیم بعد از مشروعیت انتخابات، به حکمرانی انتخابات بپردازیم که بخشی از این حکمرانی، سیاست‌های انتخابات است که می‌خواهیم با همان متدولوژی اجتهاد فقه به‌دست آوریم در حالیکه یک بسته است، یک نظام سیاست‌گذاری است. پس از اتمام این سیاست، نوبت سیاست تنظیم‌گری است. یعنی ناظر به این سیاست‌ها، مقررات انتخابات و ساختار انتخابات است. حتی بهترین سیاست‌ها نیازمند ساختار مناسب است. به عنوان مثال شفافیت سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی یک سیاست است، اگر ساختار مناسبی وجود نداشته باشد چگونه می‌توان بر این سیاست نظارت کرد؟ 🆔 @khosropanah_ir
عبدالحسین خسروپناه
_صفحه ۲ از ۶_ وی ادامه داد: همچنین است دو اصطلاح دیگر که با یکدیگر متفاوتند، «فقه الحکومة» و «الفقه
_صفحه ۳ از ۶_ دکتر خسروپناه ادامه داد: گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیم‌گری است. نسبت سیاست‌ها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدی‌گری برسیم. ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقوله‌های مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تصدی‌گری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزه‌های ما بدان نپرداخته‌اند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل می‌گیرد. به عنوان مثال معتقدیم که در دوران امام محمدباقر و امام جعفر صادق(علیهماالسلام) نسل جدیدی شکل گرفت و سپس شیخ طوسی به نجف آمد و ساختار و نسل جدیدی از فقه ایجاد کرد؛ یا در زمان محقق کَرَکی اتفاقات جدیدی افتاد و در زمان شیخ انصاری اصول فقه دستخوش تحولاتی شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما نیز باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصه‌های مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی سلامت، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرم‌های فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی آموزش عالی، حکمرانی امنیت و ده‌ها مقوله دیگر، یعنی تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و تصدی‌گری در این مقوله‌ها، اگر در حوزه حکمرانی این مقوله‌ها کار نشود، به عنوان نمونه، بهترین سند آموزش و پرورش که سند بنیادین تحول نظام آموزش و پرورش است، نوشته می‌شود ولی حتی تا پنج و دَه درصد هم اجرا نمی‌شود. چرا که ما نیاز به حکمرانی تعلیم و تربیت داریم. یعنی اگر سیاست‌هایی را نوشتیم، ساختار را متناسب با آن تغییر دهیم، مقررات متناسب با آن وضع شود. چندین سیاست کلان از حضرت آقا داریم، سیاست اقتصاد مقاومتی یکی از آنهاست. چرا اجرا نمی‌شوند؟ زیرا حکمرانی اقتصاد مقاومتی نداریم. زیرا حتی در حوزه‌های علمیه هم به فقه حکمرانی نپرداخته ایم و در دانشگاهها هم دانشکده حکمرانی نداریم. دانشکده اقتصاد داریم، اما دانشکده حکمرانی اقتصاد نداریم. دانشکده تعلیم و تربیت داریم اما دانشکده حکمرانی تعلیم و تربیت نداریم. لذا نه حوزه‌ها و نه دانشگاه‌ها، هیچکدام با نیاز جامعه ارتباط ندارد. وی ادامه داد: سؤالی مطرح است که آیا اینها همان بحث فقه رایج است؟ بدین معنی که فقه رایج، منطبق بر فقه حکمرانی است؟ بله، زیرا معنای قفقه چنین است: «الْفِقْهُ هُوَ الْعِلْمُ بِالْاحْکامِ الشَّرعِیَّةِ الفَرْعِیَّةِ عَنْ ادِلَّتِهَا التَّفْصِیلِیَّةِ مِنَ القرآن والسُّنَّةِ وَ الإجماعِ وَالعَقل» « فقه، عبارت از علم به احکام فرعی شریعت از روی (منابع و) دلایل تفصیلی آن است از روی قرآن و سنت و اجماع و عقل» (معالم الدین فی الاصول، ص۲۲). دقیقا باید و نبایدهای سیاست‌گذاری و مقررات گذاری و ساختارسازی، یعنی فرایند Governance را با همین روش اجتهاد باید به دست آوریم؛ که دومنبع مهم داریم، یکی «فقهِ مِن الطهارة إلی الدیات»، همین احکام فردی-اجتماعی که بسیار کمک کننده است. بر فرض مسأله پوشش و حجاب، دارای حکمرانی است که باید کار شود. در اینجا قطعاً احکام نکاح و طلاق به ما کمک می‌کند. یا احکام امر به معروف و نهی از منکر، در حکمرانیِ امنیت به ما کمک می‌کند. ولی بیش از احکام موجود در فقه مِن الطهارة إلی الدیات، بحث مغفولی در فقه وجود دارد که حوزه‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند و بسیار پرکاربرد در تدوین حکمرانی است، و آن، «قواعد فقهیه» است. کم و بیش برخی به آن توجه دارند ولی بحث رایج در حوزه نیست؛ مثل قاعده لاضرر، قاعده لاحَرَج، قاعده نفی سبیل، قاعده قُرعه. 🆔 @khosropanah_ir