#روزه_عاشورا_کراهت_دارد
💢روزه عاشورا
در منابع روایی #معتبر_شیعه حدیثی با این مضمون وجود ندارد که حضرت محمد (ص) فرموده باشد، روزه گرفتن در روز عاشورا مستحب است.
✅باز نمی توان گفت که در منابع معتبر شیعه روایاتی است که پیامبر (ص) روزه گرفتن روز عاشورا را مستحب می دانسته است؛ چرا که برخی از این روایات ذکر شده از جهت سند ضعیف هستند. علاوه دلالت بر فعل پیامبر دارند، و ما کلامی از پیامبر (ص) در این باره نیافتیم، تا بگوییم خود آن حضرت سخن صریحی دراین باره دارند.
✅بعد از قیام عاشورا، بنیامیه با سوء استفاده از روایات مربوط به روزه و بزرگداشت عاشورا مطلبی را مطرح و تبلیغ کردند که با اساس دین و مکتب منافات داشت، و آن این که چون در این روز امام حسین کشته شده و کشتن امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران او - نعوذبالله - کار بسیار خوب و مستحسنی بوده؛ پس این روز، روز با برکتی شده و به این خاطر باید این روز را روزه گرفت. از این رو روایات فراوانی را جعل نمودند، تا ضمن تحریف قیام عاشورا این روز را عید دانسته و به شکرانه آن روزه بگیرند.
📚بحارالأنوار، ج61، ص291.
مرحوم کراجکی از علمای قرن پنجم شیعه، در رسالة التعجب خود به این نکته اشاره می کند که بعضی افراد در حالی که ادعای محبت اهل بیت را دارند، این روز را به بهانه توبه حضرت آدم عید می دانند و به شادی می پردازند، در حالی که در غم پیامبر اکرم در از دست دادن فرزندش شریک نمی شوند
📚کراجکی، التعجب، ص 45
✅با این عنوان که چون یزید امام حسین (ع) را ظاهراً از بین برده، باید روزه گرفت و از همین تاریخ است که امامان معصوم (ع) ما با #روشنگری، و نهی از روزه عاشورا، با این فکر انحرافی مبارزه کردند.
مثلاً زراره از امام صادق و امام باقر (ع) نقل کرده که به او فرمودند: "لاتصم یوم عاشوراء
📚الإستبصار، ج 2، ص 134؛
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
⛔️ حق الناس
شب عاشورا، امام حسین(ع) به اصحاب خود فرمودند:
"چه کسانی از شما به مردم بدهی دارند ؟"
ضحاک بن عبدالله مشرقی و مالک بن نضیر گفتند:
"ما #بدهکار هستیم"
امام حسین(ع):
"بیعت من از شما برداشته شد. شما نمی توانید همراه ما بجنگید."
آن دو از تاریکی #شب استفاده کردند و رفتند.
📚تاریخ طبری، ج 5 ، ص419
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
💢آیا حضرت ابولفضل(ع) در ظهر عاشورا از #عَلَم چند صدکیلویی در جنگ استفاده میکردند؟
در جنگهاي زمان صدر اسلام و حتي قبل از آن معمولاً از علم (يا راية) استفاده ميشده و اين عَلَم در حقيقت همان چيزي بوده است كه ما آن را امروزه پرچم ميگوييم. معمولاً در جنگها علم (پرچم) را به دست شجاعترين و جنگجوترين افراد ميدادند و تا زماني كه پرچم در ميان سپاه برفراز بود و روي زمين نيفتاده بود، سپاهيان انسجام داشتند، در حديثي كه از اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ نقل شده است، به همين مطلب اشاره شده است. حضرت ميفرمايد: «هميشه پرچم جنگ را به دست مردان شجاع و غيرتمند بسپاريد زيرا مردان با استقامتند كه، پرچم را تنها نگذارند و آن را رها نسازند... »
سيد حسين معتمدي مينويسد: «سابقه عَلَم بسيار طولاني و قديمي است و در اسلام و قبل از اسلام در بين كشورها و شهرها و جمعيتها مرسوم بوده است.»
در روز عاشورا و در واقعه كربلا در سال 61 ه نيز قطعاً از عَلَم استفاده شده است و آن علم به بعضي از اشكالي كه امروزه مرسوم ميباشد نبوده است، « امام حسين ـ عليه السلام ـ روز عاشورا پرچم جنگ را به دست برادرش حضرت عباس ـ عليه السلام ـ سپرد.»
«و زماني كه حضرت عباس ـ عليه السلام ـ خدمت امام آمد و از او اذن ميدان طلبيد. امام ـ عليه السلام ـ گريست و ابتدا اجازه نداد و فرمود : تو علمدار من هستي اگر تو به شهادت نايل شوي سپاه من از هم ميپاشد.»
اما در رابطه با علمهاي امروزي، يكي از نظرات افراطي اين است كه اين علمها و ساير آلات و وسائلي كه در عزاداري استفاده ميشود همه آنها از اروپا و از مسيحيت وارد ايران شدهاند. و در حقيقت اينها تقليدي هستند از مراسمهاي مسيحيان در شهادت حضرت مسيح ـ عليه السلام ـ . طبق اين نظريه زنجير زني، تيغ زني، موزيك و سنج زني، مصيبت خواني و نوحه سرايي از مسيحيت گرفته شده است كه ايراداتي نيز به آن وارد است. برخي ديگر قائلند كه اين «علم ها» نماد «سرو» هستند و سرو درختي است كه تسليم روند طبيعي گياهان نميشود. و حتي در زمستان هم سرسبز است. يعني همواره زنده است. درست همانند شهيد كه نميميرد، و همواره زنده است.
البته يك مطلب كه تقريباً همه در آن اتفاق نظر دارند اين است كه سابقه اين علمهاي جديد خيلي طولاني نيست.
📚بحارالانوار، ج100، ص51.
📚عزاداري سنتي شيعيان ج1، ص589.
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
#شبهات_ماه_محرم
#تهمت
💢آیا واقعا امام حسین حج اش را نیمه تمام گذاشت؟
از جمله اتهامات به #شیعیان در خصوص تصمیم امام حسین(ع) این است که
آنان می گویند #رها نمودن حج در وسط کار #خلاف شرع است.
✅این سخن مشهور که امام حسین(ع) حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام(ع) در روز هشتم ذى حجه «یوم الترویه» از مکّه خارج شد.
در حالی که اعمال حجّ - که با احرام در مکّه و #وقوف در عرفات شروع میشود - از شب نهم ذى حجه آغاز میشود.
بنابراین، امام(ع) اصولاً وارد #اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد.
✅از طرف دیگر؛ از امام صادق نقل شده:
امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد، در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد #مکه شده بود و عمره انجام داده بود.
از این روایت بر نمی آید که حضرت حج خود را تبدیل به #عمره کرده باشد.
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
#پاسخ_تمامی_شبهات_محرم
💢اگر از ابتدا امام حسین(ع) قصد #قیام داشت، پس چرا #خانواده_شان را همراه خود بردند؟ چه ضرورتی داشت؟
✅امام(ع) که مطمئن بود قیامش منتهی به شهادت میشود، چه مصلحتی در همراهداشتن #خانوادهاش میدید؟ همین ابهام بدان انجامید که حضرتشان مورد #اعتراض برخی اطرافیان قرار گیرد. به عنوان نمونه، ابن عباس به ایشان عرضه داشت:
«پسرعموجان! به سراغ کوفیان مرو، همانا آنان گروه فریبکار هستند ... و اگر از روی ناچاری به کوفه میروی، زنان و کودکان را به همراه مبر که ایمن نیستم از اینکه انتقامجویانه تو را همچون عثمان بن عفان، در حالی بکشند که #زنان و #کودکانت نظارهگر تو باشند»
📚الاخبار الطوال صفحه 244
✅ایشان اطرافیانش را با این سخن خطاب قرار داد:
در عالم رؤیا جدّم به من فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراکَ قَتیلاً»؛ «خدا میخواهد تو را کشته ببیند». گفتند: پس اگر اینطور است، چرا خانواده را همراهتان میبرید؟ که پاسخ شنیدند:
این را هم جدّم فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا»؛ «خدا میخواهد آنان را در لباس اسارت ببیند»
📚اللهوف صفحه ۶۵
تمام کسانى که همراهی اهلبیت امام حسین(ع) را با ایشان برخلاف #مصلحت تشخیص دادند؛ با حساب و منطق مادی خودشان به این #تشخیص رسیده بودند، اما حضرتشان پاسخی میداد که از جنبه دیگری به ماجرا پرداخته و جنبه #معنوى مطلب را بیان میکرد.
✅سید بن طاووس میگوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و #فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، میگذاشت، احتمال میرفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را #دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زنندهای پیش میآمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز میداشت»
📚اللهوف صفحه84
✅امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا #خانوادهاش را به آنجا بفرستد و هنگام خروج از مدینه، هیچکس هم به او پیشنهاد نکرد که من از خاندان تو حمایت میکنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که دولتمردان و مأموران یزید، زنان و فرزندان امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان بگیرند.
در نتیجه، امام به #ناچار برای خلاصی و رهایی زنان و خواهران خود، مجبور میشد خود را معرفی و تسلیم نماید و بعد از تسلیم نیز دو پیشنهاد بر سر راهش گذاشته میشد، یا با ذلت و خواری بیعت کند و یا به شیوه مرموزی به قتل میرسید، و هیچ دردسری هم برای دستگاه #حاکم به وجود نمیآمد.
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
⚠️حسین بن علی، تفرقهافکن است
✅ابن زیاد در نامهای به عمربن سعد نوشت:
اگر حسین #تسلیم شد، او را سالم نزد من بیاور. ولی اگر امتناع کرد، آنها را بکُش و بدنهایشان را قطعهقطعه کن.
هر گاه حسین کشته شد، بر جنازهاش اسب بتازان و سینه و پشتش را زیر سم اسبها لگدکوب کن.
زیرا حسینبنعلی، انسانی نافرمان، تفرقهافکن، قطع کننده پیمان خویشاوندی و ستمگر است!
پس از شهادت امام حسین علیهالسلام، عمربن سعد به لشکریان گفت:
چه کسی برای اسب #تاختن بر جنازه حسین داوطلب می شود؟
ده نفر داوطلب شدند و با اسب بر پیکر حسین تاختند و استخوانهای سینه و #پشتش را شکستند.
📚تاریخ طبری ، جلد ۴ ، صفحه ۳۱۴
📚اعلام الوری ، جلد ۱ ، صفحه ۴۵۳
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
#عصر_عاشورا
💢چرا شمرِ ملعون سر امام حسین(ع) را از #پشت برید؟
✅در این درباره چند #احتمال وجود دارد:
#احتمال_اول
افراد دیگری -غیر از شمر- که میخواستند نزدیک امام حسین(ع) شوند و او را به #شهادت برسانند، همین که امام به آنها نظری میافکند، تنشان میلرزید و شمشیر از #دستشان میافتاد؛
«اولین شخصی که با #شمشیر کشیده به سوی امام پیش تاخت، شبث بن ربعى بود. امام حسین(ع) به جانب او نظرى افکند. شبث را #رعدهاى گرفت و لرزید و شمشیر از دستش افتاد و گفت:
«معاذ اللّه که من خداى را #ملاقات کنم و ذمه من مشغول به خون حسین باشد».
📚قندوزی ج 3، ص 82،
سنان بن أنس با #شماتت و با عصبانیت رو به شبث کرد و گفت: «مادر بر تو بگرید و قوم تو تباه گردد! چرا از #قتل او دست بازداشتى و روى برداشتی؟»
شبث گفت: «چون #چشم بگشود و مرا نظاره کرد، چشمهاى رسول خدا را دیدم. نیروى من برفت و اندامم بلرزید».
سنان گفت: «این شمشیر مرا ده که من از براى قتل او #شایستهتر از تو هستم»
اما او هم با نگاه اباعبدالله #منصرف شد.
شمر او را سرزنش کرد و گفت: «چرا بگریختى؟»
سنان گفت: «چون چشم به سوى من بگشود، #شجاعت پدر او یادم آمد. پس گریختم».
خولى بن یزید اصبحى، تصمیم گرفت که سر مبارک امام(ع) را از تن دور کند. وى نیز چند قدمى برداشت و رعدتى او را گرفت و فرار کرد.
شمر گفت: «چه مردم #ترسویی هستید! هیچکس سزاوارتر از من نیست در قتل او». سپس شمشیر گرفت و بر سینه حسین(ع) نشست...
📚ینابیع ج3 ص 82 – 83.
✅شاید با توجه به این جریانات، برای اینکه شمر ملعون به #عاقبت این افراد دچار نشود، سر امام حسین(ع) را از پشت برید تا چشم او به #چشم امام حسین(ع) نیفتد.
#احتمال_دوم
✅علامه مجلسی مینویسد: در بعضى از کتابهای معتبر از طبری و او از طاوس یمانى نقل کرده است: «...پیامبر اسلام(ص) پیشانی و #گلوى امام حسین(ع) را زیاد میبوسید»
📚بحار الانوار، ج 44، ص 187 – 188،
این مطلب در کتاب «معدن البکاء فی مقتل سید الشهداء» نیز آمده است.
به هر حال، با فرض پذیرش این نقل؛ چون گلوی امام حسین(ع) مکان بوسه پیامبر اسلام(ص) بوده، شمر سر امام حسین(ع) را از پشت برید.
📚ج 21، ص 220 – 221،
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
💎علّامه مجلسى رحمه الله در «بحار الأنوار» مى نويسد:
برادر عطاء بن سائب گويد: من روز عاشورا در كربلا حضور داشتم، ديدم مردى از قبيله تيم بنام «عبداللَّه جويره» نزد امام حسين عليه السلام آمد و گفت: يا حسين!
🔹امام حسين عليه السلام فرمود: چه مى خواهى؟
(آن ملعون) گفت: مژده باد «تو را» به آتش!!
🔸امام حسين عليه السلام فرمود:
كلّا إنّي أقدم على ربّ غفور، وشفيع مطاع، وأنا من خير إلى خير، من أنت؟
هرگز چنين نيست، همانا من به سوى پروردگار آمرزنده، شفيع و فرمان روا مى روم، من از جانب خير هستم و به سوى خير مى روم، تو كيستى؟
گفت: من فرزند جويره هستم.
🔹امام حسين عليه السلام دستان مباركش را به قدرى بلند كرد كه ما سفيدى زير بغلش را ديديم، آنگاه در حق آن ملعون نفرين كرد و عرضه داشت:
اللّهمّ جرّه إلى النار؛
خداوندا! او را دچار آتش كن!
ابن جويره خشمگين شد و برآشفت و بر حضرتش حمله نمود؛ ولى اسبش دچار اضطراب گرديد و او را سرنگون ساخت به گونه اى كه پايش در ركاب ماند و سرش به سوى زمين آويزان شد، اسب او رم كرد و با سرعت مى رفت و سر او به هر سنگ و درختى مى خورد، تا اين كه پا وساق پا و ران او قطعه قطعه شد، و شقه ديگر تن (نحسش) همچنان درركاب اسب آويزان مانده و بدين وسيله وارد آتش دوزخ شد.
📖 بحار الأنوار،ج۴۴،ص۱۸۷،ضمن ح ۱۶
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
#محبت_جهانی_حسین
💢در کربلا محبت حسین(ع)، یک #عثمانی مسلک را #شیعه و شهید میکند
#بخوانید
زهیر بن قین از بزرگان قبیله خود در کوفه بود که قبل از ماجرای کربلا از طرفداران افراطی #عثمان بوده، اما پس از ادای #مناسک حج و در راه بازگشت به کوفه، امام حسین(ع) به دلیل فطرت پاکی که در او مشاهده میکرد او را به ملاقات خود فراخواند که بعد از گفتگویی مختصر و به دنبال آن با تشویق همسرش به امام ملحق شده و در نهایت در روز عاشورا و در صحرای کربلا شهید شد
✅زهیر در طول مسیر همراه با پسرعموهایش، خیمه ها را دور از امام بر پا میکرد تا با ایشان #روبرو نشود.
خود امام قاصدی برای #زهیر فرستاد
قاصد گفت: حسین تو را می خواند
زهیر که از همراهی امام #اکراه داشت مبهوت ماند
همسرش گفت:
سبحان الله! آیا پسر پیامبر، قاصدی به سوى تو میفرستد و تو #پاسخ نمیدهی؟! چرا نزدش نمیروى و سخنش را نمیشنوى و برنمیگردی؟
زهیر نزد امام رفت
در هیچ منبع و مقتلی در مورد گفتگوی امام و زهیر #هیچ اشاره ای نشده است و کسی خبرندارد که در این #ملاقات چه گذشته است.
اما وقتی زهیر از خیمه امام خارج شد
صورتش شاد و خوشحال بود
فورا به سمت #همسرش رفت
و گفت:
تو را #طلاق دادم و آزادى، پیش خاندانت برو؛ زیرا من دوست ندارم به سبب من گرفتار شوى. سپس به همراهانش گفت: هر که میخواهد، با من همراه شود و در غیر این صورت، این آخرین دیدار ماست
اینها معجزه #محبت حسین است
📚مفید، الإرشاد، ج 2، ص 72-
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
#فکر_کردن_درد_دارد
💢امام حسین(ع) #اصلاح_طلب بود؟
امام حسين (ع) در وقت #خروج از مدينه در #وصيتي كه به برادرشان محمد حنفيه كرده اند، به اين هدف اصلاحي اشاره فرموده است چون #حکومت_یزید تلاش داشت در جامعه حضرت را برهم زننده نظم و فساد طلب معرفی کند.
✅اما ایشان به #صراحت قبل از اطلاع از عهد شکنی مردم کوفه میفرمایند:
همانا من براي ايجاد #آشفتگي و خودنمايي و #نابساماني و ستمگري خروج نكرده ام، بلكه همانا من براي طلب اصلاح امت جدم #قيام كرده ام و اراده كرده ام اينكه امر به معروف و نهي از منكر كنم.
ایشان حرکت خود را بر مبنای #طلب_اصلاح معرفی میکنند و بلافاصله با اضافه نمودن امر به معروف و نهی از منکر #مسیر را مشخص کرده اند.
✅اما اگر #اصلاح_طلبی را در یک حزب یا جریان سیاسی خلاصه کنیم که صرفا همانند جریان رقیب خود(اصولگرایی) در ایام #انتخابات و یا کسب قدرت حضور دارند، در چنین حالتی حرکت امام حسین قابل فهم و گنجاندن در این ظرف نیست.
امام حسین(ع) بدنبال اصلاح دین جدشان بودند حتی اگر ۳۰ هزار نفر در مقابل او باشند. یعنی #مقاومت برای ایشان یک مبنا بود.
امام حسین(ع) بدنبال اصلاح سکولار جامعه نبودند، چشم به خارجی نداشتند، مرعوب #عظمت_پوشالی دشمن نشدند.
تقلید از تفکر یا تمدن دیگر بدون در نظر گرفتن مبانی هویت خود از مبانی اصلاحات امام حسین(ع) نبود.
در هیچ جای نهضت ایشان به دشمن #اعتماد نکرد.
این مدل اصلاح طلبی اباعبدالله ممدوح و قابل الگوبرداری است.
این ظلم بزرگیست که این حرکت عظیم را در #حزب و #تحزب سیاسی امروزی تفسیر کنیم.
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃
#صهیونیزم و #جنبشهای_فمنیستی
✴️ #صنعت_پور_نوگرافی از ابتدای پیدایش در انحصار #یهودیان بوده است و آنها در قالب #تولید کنندگان ، #بازیگران و #توزیع كنندگان این محصولات ضد اخلاقی به فعالیت مشغول بوده اند.
💠 یهودیان در صف مقدم جنبش #انقلاب_جنسی آمریكا برای وادار نمودن این كشور به اتخاذ یك دیدگاه لیبرال تر در مورد س ك س، جنبشهای فمنیستی را كه در تلاش برای ورود زنان به عرصه های فعال تر #اجتماعی و #سیاسی بودند، تقویت می نمودند. چنان كه در پروتكلها دیدیم، شعارهای آزادی و برابری همان سرگرمی ها و بازی های كودكانة صهیونیزم اند كه به وسیلة آن مردم جهان را به جان یكدیگر انداخته تا بتوانند در پس هرج و مرج به اهداف سلطه جویانة خود دست یابند و زنان كه نیمی از جمعیت را تشكیل می دهند طبیعتاً نمی توانند از كانون توجه صهیونیزم دور باشند.
❇️امروز جنبشهای رادیكال فمنیستی اعلام می دارند كه: پایان دادن به سنّت #ازدواج شرط ضروری برای آزادی زنان است؛ از این رو لازم است زنان را ترغیب كنیم كه شوهران خود را ترك كنند. هر زنی برای آن كه كاملاً فمنیست باشد باید تمایل داشته باشد كه او را همجنس گرا بدانند.
☑️@khybariha
🌷🍃🍃🍃