eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
598 عکس
52 ویدیو
158 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام چند ماهی بود که تصمیم داشتم از اندیشه ها و دغدغه های فکریم بنویسم از همراهی شما خوشحال خواهم شد
✅به طور ویژه چند سالیست که روی پروژه های ذیل تلاش هایی داشته ام و قصد دارم به تدریج برخی از آنها را با شما در میان گذاشته و از نظرات ارزشمند شما بهره ببرم؛ آنچه در ذیل می آید طبیعتاً حرف آخر تلقی نخواهد شد و به قول یکی از دوستان عزیزم " نوعی بلند فکر کردن" است؛ 1️⃣فلسفه زبان ( شاخه زبان متعارف) و نگاه های تطبیقی با علم اصول فقه [به خصوص با تأکید بر نگاه های شهید صدر] 2️⃣سیستمالوژی فلسفی 3️⃣روش شناسی 4️⃣ نظریه فعل و امتداد علم تا عمل 5️⃣عمومی سازی علوم اسلامی 6️⃣فلسفه زبان اسلامی 7️⃣ نکاتی در خصوص زبان تخصصی فلسفه زبان 🔰پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را دریغ نمی کنید از شما بی نهایت سپاسگزارم🙏. 💢 بنده را مشمول لطف بی دریغ خود کرده اید اگر دوستانی که مایل هستند را با لینک ذیل عضو نمایید.🙏🙏🙏 🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd 🆔@projectsystem
هدایت شده از Dr rostamikia
✅پروژه : تبدیل علم به 🔰در لابلای گشت و گذار و پر س و جو از اساتیدی که به موضوع پایان نامه ارشدم ( روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف و علم اصول) مرتبط بودند با یکی از نوادگان خانواده حکیم که تازه به ایران آمده بود، و در یکی از مراکز پژوهشی مدیریت گروه فقه را بر عهده داشت، دیداری داشتم؛ از "فلسفه زبان متعارف" برایش گفتم، ذهنش به مطلبی از شهید بزرگوار سید محمد باقر صدر منتقل شد و این " پروژه" فکری را که در ظاهر پنهان و در واقع شواهد دقیقی بر آن وجود دارد را بیان کرد؛ البته این پروژه را با برخی از اساتید که در میان گذاشته ام ذهنشان آشفته گردید و به صراحت و پیش از ورود به بررسی شواهد، این پروژه را از سوی شهید صدر منتفی دانستند. 💠اما بیان پروژه به بیان خودم: 💢شهید صدر مصر بود که فلسفه اسلامی به این شکلی که در سنت ما وجود دارد توان پاسخگویی و نهادسازی را ندارد، از این رو در لجنه ای به مدیریت دانش پرداخته و مقرر شد در یک پروژه طولانی، علم "اصول فقه" را به عنوان یک " فلسفه مضاف" جایگزین "فلسفه انتزاعی" نمایند. شهید صدر و (مولف نقد الاراء المنطقیه) موظف شدند که مبانی منطقی و حجیت را برای برون رفت از منطق ارسطویی بر عهده بگیرند، کاشف الغطاء با قدرت هر چه تمام تر به نقد مبانی منطقی ارسطویی همت گمارد و شهید صدر زمینه های شکل گیری " منطق استقرا" را فراهم نمود. از کسانی است که در این لجنه حضور داشته است، مأمور شد که لوازم و پیامدهای حذف فلسفه ارسطویی از مبانی اعتقادی را پوشش دهد. 🌐 https://eitaa.com/kiamojtabaphd
✅یکی از مهمترین تکنیک ها جهت ترجمه متون تخصصی و مهارت در این زمینه، ترجمه ها با یکدیگر است، پیشنهاد میدهم که متنی را انتخاب کنید که حداقل 2 ترجمه در بازار نشر دارد، مانند متن بالاWittgenstein on rules and private language. از ، که یکی از کتاب های ویژه در مورد و فلسفه متأخر او نوشته شده است. 🔰سعی خواهم کرد به تناوب روش « مقابله» را که با آن تا اندازه ای در « » مهارت پیدا کرده ام را با شما به اشتراک بگذارم. 💢 این مقابله و مقایسه در سه سطح: 1️⃣ واژه گزینی 2️⃣ گرامری 3️⃣ معنایابی فلسفی صورت خواهد پذیرفت. 💠 اعتقادم بر این است که برخی از مترجمین، به دلیل عدم تسلط بر فلسفه زبان، هر چند در لایه دوم تا اندازه ای مقبول عمل کرده اند، اما در لایه یک و سه، مخاطب را با ایهام، کج تابی و عدم دقت تنها می گذارند. ❇️ شاید " لاف زدن" و " اغراء به جهل" و " اغراق" تلقی شود وگرنه پیشنهاد میدادم برای " زبان آموزی" هم این مقابله ها به شما کمک زیادی خواهد کرد. 🔶 بزودی نخستین متن آموزشي مقابله بر اساس کتاب بالا تقدیم می شود 🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd 🆔@projectsystem
مقابله ترجمه کریپکی- قسمت اول.pdf
453.7K
✅در فایل پیوست شده، قسمت اول از ترجمه جناب آقایان و از متن کریپکی تقدیم می گردد. 🔰امیدوارم با تذکر خطاها و اشتباهات احتمالی و ارائه انتقادات و پیشنهادات، مسیر آینده را برای حقیر واضح نمایید. 💢 این مقابله و مقایسه در سه لایه: وازه گزینی، گرامری و فلسفی صورت گرفته است 💠 بحث " قواعد" در فلسفه تحلیلی زبان متعارف، یک بحث فوق العاده مهم است که در پروژه ها به صورت مفصل از آن خواهیم گفت 🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd 🆔@projectsystem
💢خوشبختانه دکتر قبول زحمت کردند که متن های مقابله را ببینند و نظر خودشان را اعلام کنند؛ از ایشان بی نهایت سپاسگزارم، چنانچه پاسخی مرقوم فرمودند، از همین طریق ارسال خواهم کرد🙏 🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd 🆔@projectsystem
اسلامی ✅ 5 سالی هست که در دانشگاه های مختلف، دروس معارف را تدریس می کنم؛ رسیدن به روشی که اینگونه دروس را از خمودی درآورد و دانشجویان را علاقمند به درس کند از دغدغه های همیشگیم بوده است؛ 💢 در یک حرکت ابتکاری سعی کرده ام که بر اساس الگوی " عوالم" و " جهان های مواری" کل دروس اندیشه یک و اندیشه دو را سامان بدهم؛ و تمامی سرفصل های مهم درس را در این مفاهیم توضیح دهم که با استقبال بی نظیر دانشجویانم همراه شده است. به دلیل اهمیت این کار و همزبانی علوم انسانی با فهم مخاطبین می توان از پروژه مهم استفاده کرد. پس از طرح ابتدایی این عوالم و توضیحات در مورد ویژگی این جهان ها و درک صحیحی از ، می توان نتایجی را برای دانشجویان فرمولیزه کرد. به دو نتیجه ذیل توجه کنید: 1️⃣هر چه در عوالم پایین تر اتفاق می افتد در جهان بالاتر اثر می گذارد و برعکس، مثلا کار نیکو در عالم ماده زندگی راحت تر در برزخ و بهشت را به دنبال دارد. 2️⃣انسان در حال چرخش در این نظام است، انا لله و انا الیه راجعون، یعنی ما از عالم احدیت آمده ایم و به سوی او باز می گردیم، این چرخش turn در نظام طبیعت وجود دارد؛ اگر بتوانیم مفهوم مبدا را اثبات کنیم مفهوم توحید را اثبات کرده ایم و اگر بتوانیم مفهوم برگشت و ارجاع به عالم بالاتر را اثبات کنیم مفهوم معاد را حل خواهیم کرد؛ همانطور که می دانید سرفصل اصلی درس اندیشه یک اثبات مبدا و معاد است. 💠یکی از نکات مؤثر در عمومی سازی استفاده از واژگان متفاهم با دانشجویان است به همین جهت می توان از عبارت" " به جای " عوالم" بهره برد
🔰انشالله بزودی و با آغاز بکار مراکز مطالعات و ، نتیجه تأملات هفت ساله این حقیر و تعدادی از فضلای جوان حوزه، در باب نظام شناسایی، پرورش و جذب استعدادهای برتر و نخبگان و همچنین ماحصل نتایج پژوهش ها در باب نهاد علم در حوزه علمیه و علوم اسلامی، به سمع و نظر دوستان خواهد رسید. 💢 سروران ارجمندی که مایل به شرکت در فرآیند پژوهش در این دو مرکز هستند به آیدی ذیل پیام دهند. 🆔@projectsystem
💢این سؤال که چقدر به جهان و می توان دسترسی داشت؛ از جمله پروژه هایی بوده است که در فلسفه غرب نیز پیگیری شده است، در انجمن مطالعات روحی آمریکا ((Spiritual Studies Association به این نتیجه رسید که در دانش فرا روانشناسی (parapsychology) انسان ها قابلیت ویژه ای دارند که چیزهایی را درک می کنند که در قالب فیزیک عالم طبقه بندی نمی شود. از جمله این ادارک ها، ادراک افراد دیندار در کل جهان است؛ ما حصل یافته های او در کتاب " تنوع تجربه دینی" منتشر شده است. 💠در انجمن مطالعات روحی، متخصصین رشته های مختلفی ـ مهندسین مکانیک، فیلسوفان، روحانیون مذهبی از ادیان مختلف، روانشناسان، متخصصان هوا و فضا ـ به دور یکدیگر جمع شدند که به این مسئله پاسخ دهند که آیا جهانی فراتر از این عالم وجود دارد که دینداران در یافته های خود از آن سخن می گویند؟ و اگر وجود دارد آیا امکان مخابره و دریافت آن عالم با ابزار تکنولوژی وجود دارد؟ به نظر شما این انجمن به چه نتایجی دست یافته است؟
✅مدتی پیش سعی کردیم که برخی از نشست های ترویجی را با حضور نخبگان جوان برگزار کنیم، و از " پروژه های فکری" شان مطلع بشویم، سه نشست برگزار گردید، اما متاسفانه دو مسئله با عث به تعویق افتادنش شد، 1- حذف اسپانسر 2- مسئله کرونا؛ امروز که مراکز مطالعات و راه اندازی شده است، مصاخبه های " اکتشافی در حال برگزاری است و نخبگان جوان پروژه های خود را بازگو می کنند که سعی خواهیم کرد در همان کانال سابق این پروژه ها را بازگو کنیم، از اینکه عضو شوید خوشحال می شویم؛ هم اکنون مجموع سه جلسه در آن بارگذاری شده است: 👇👇👇👇 @Islamicprojectsystem
🔰امتداد علم در ساحت عمل ( پراکتیس عینی و اجتماعی) از جمله پروژه هایی است که متفکران اسلامی بدان عمل کرده اند؛ اگر یکی از این امتدادها باشد؛ شهید صدر را می توان فیلسوف انقلاب دانست. 💢توضیح:در فلسفه محض ـ بواسطه تاکید بر ـ امتداد علم از صحنه نظر به عمل و ارتباط تولیدی میان نظر و عمل شبهات منطقی فراوانی را به دنبال داشته است که از آن جمله می توان به شبهه عدم ارتباط تولیدی میان و اشاره کرد. اما فیلسوفانی که ملاک صدق را به جای نظر بر بگذارند، نه تنها دچار چنین شبهه ای نخواهند شد بلکه و انتساب نظام ها، نهادها و واقعیت های اجتماعی به نظریه را براحتی می توانند اثبات کنند. 🔰 نکته اول: در نگاه سیستمی می توان چنین شواهدی را از مجموعه آثار، افکار و فعالیت های برداشت کرد. 💠به غیر از « ظهورگیری متنی» و اینکه دوستان منتظر اثبات این مطالب در صراحت کلام شهید صدر باشند بهتر است به روش استظهار خود او عمل کنند «» ( البته شواهد متنی از آثار شهید به مرور زمان تقدیم می شود) 🔰 نکته دوم: به نظر می آید نظرات شهید صدر در پیشفرض های مکتب اشراب شده است؛ برای هضم بهتر نکات ایشان خود را از رها کنید. 🔶 لا اقل در حدّ نُسِبَ الی می توان به این پروژه فکر کرد. 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔰جغرافیای دانش های مربوط به مطالعه زبان 1️⃣زبان شناسی - آواشناسی و واج شناسی -نشانه شناسی تاریخ گرا -معناشناسی ساخت گرا: فردینان دوسوسور -معناشناسی زایشی: زبان شناسی زایشی نوآم چامسکی -معناشناسی شناختی: همانند نظریه لیکاف، توشی هیکو ایزوتسو -معناشناسی های گفتمان گرا: مکتب پراک 2️⃣دانش های فلسفی پیرامون زبان: -فلسفه قاره ای ( هرمنوتیک) - هرمنوتیک کلاسیک ( کلادنیوس) - هرمنوتیک رمانتیک ( شلایر ماخر، دیلتای) -هرمنوتیک فلسفی ( گادامر- هایدگر) - فلسفه تحلیلی - شاخه پوزیتویستی ( فرگه، راسل، ویتگنشتاین متقدم) - شاخه زبان متعارف (ویتگنشتاین متآخر، آنسکوم، آستین، جان سرل) 3️⃣ دانش های تحلیل گفتمان - نظریات فوکو در تحلیل گفتمان - تحلیل گفتمان به شیوه لاکلا و موف و کشف دال های مرکزی و شناور - تحلیل گفتمان به شیوه فرکلاف و داف 4️⃣نشانه شناسی در فضای اسلام - ادبیات تحلیلی (صرف، نحو) - دانش منطق - علم اصول فقه -تفسیر 5️⃣ دانش های میان رشته ای جدید در جغرافیای زبان - زبان و نظریات فرگشتی ( میان رشته زبان شناسی و نظریه تکامل = زیست شناسی) - عصب ـ زبان شناختی ( کارهای اخیر جان سرل) - روان ـ زبان شناختی - زبان ـ رایانشی - جامعه شناسی زبان - زبان درمانی ( گفتار درمانی) - زبان شناسی قضایی - زبان شناسی و مردم ـ گویش شناسی - زبان دین ⛔️عمیقا معتقدم ما فاقد یک نظریه منسجم در ساحت های مختلف زبان شناسی هستیم 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
: 💠 جناب استاد بابایی عزیز از دوستان خوب در فلسفه تحلیلی: سلام و عرض ادب وقت شما بخیر طاعات و عبادات شما نیز مقبول درگاه احدیت با عرض پوزش بخاطر مزاحمت، نسبت به پیام آخرتان در کانال با عنوان «جغرافیای زبان‌شناسی» نکته‌ای داشتم. ظاهراً اشتباهی در نام‌گذاری گرایش‌های فلسفه‌ی زبان تحلیلی رخ داده است. بنظر می‌رسد بهتر است در مقابل «فلسفه‌ی زبان متعارف» از واژه‌ی«فلسفه‌ی زبان ایدئال» استفاده شود. زیرا که نه راسل، نه فرگه و نه ویتگنشتاین هیچکدام پوزیتیویست نبوده‌اند. هرچند مطلب مهمی نیست اما از آن رو که این اشتباه در ایران و بخصوص در میان متفکران حوزوی مرسوم شده، بهتر است اصلاح شود. سپاسگزارم🌺
: 💠 سرور ارجمند جناب استاد احمد میرزایی، سعی کرده اند در ضمن کتاب خود نظریه منسجمی را درباره ساخت های مختلف زبان عرضه کنند: 💢خلاصه طرحی که در ذهنم هست، در نوشتار زیر گزارش دادم که البته اگر بخواد دقیقا نظارتش به مباحث روشنتر بشه، به نظرم یک نوشتار مفصل نیاز است لذا این نوشته بیشتر به درد کسانی میخورد که اون سؤالات اصلی براشون شکل گرفته باشه و ازش اطلاع داشته باشند. نقد و نظری بود، ممنون میشم بفرمایید http://bayanbox.ir/view/2136959736564062163/%D9%81%D8%B1%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C.pdf
💠استاد دکتر سید مهدی موسوی عزیز هم به بنده توصیه کردند که این مقاله را مطالعه کنم؛ مطالعه آن را به شما عزیزان هم توصیه می کنم: تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر نویسنده: سید مهدى موسوى منبع: معرفت 1388 شماره 140 کلید واژه ها: فلسفه فلسفه زبان علم اصول اخباریگرى سید محمدباقر صدر چکیده ارتباط میان علوم و تغذیه آنها از یکدیگر در گسترش معرفت‌هاى بشرى امرى حیاتى است و در تدوین تاریخ علم و فلسفه راهگشا و اثربخش. ارتباط میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم عقلانى و محورى در تمدن اسلامى موجب آثار و جریانات مهم فکرى و سیاسى شده است. از این‌رو، تبیین این مسئله براى آینده هر دو علم و تحلیل فلسفه آنها نکته‌اى اساسى است. این مقاله با رویکرد تحلیلى به تبیین آراء شهید سید محمّدباقر صدر از اصولیان بزرگ و فلسفه معاصر اسلامى در این موضوع مى‌پردازد. از نظرگاه شهید صدر، فلسفه نقش عمده‌اى در تحولات اخیر علم اصول و گسترش آن در دوره سوم حیات علم اصول داشته است. وى تأثیر فلسفه را در علم اصول در پیروزى اصولیان بر اخباریگرى، تأسیس مکتب وحید بهبهانى و طرح مسائل جدید در علم اصول دانسته است. از سوى دیگر، علم اصول نیز در طرح برخى مباحث فلسفى همچون معرفت‌شناسى و زبان‌شناسى بر فلسفه تقدم داشته است و در نهایت، این علم پاسخگوى برخى مسائل تحلیل زبانى است که از سوى فیلسوفان تحلیلى غرب بیان شده است. اصل مقاله تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر http://ensani.ir/fa/article/70416/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%B1
🔰نظر به توصیه برخی از دوستان عزیز و سروران ارجمندم، و جهت بهره مندی از سایر نظریات زبان شناسی و لزوم کار ترویجی بیشتر، نام کانال به " فلسفه زبان اسلامی" تغییر می کند، امیدوارم با همراهی شما بتوانیم حلقه ای از علاقمندان به مباحث معناشناسی و فلسفه زبان را تشکیل دهیم 💢 از همراهی شما بی نهایت سپاسگزارم