eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.2هزار دنبال‌کننده
34 عکس
23 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ نقل قول شخصی از رهبری و بزرگان سم انتخابات است! امروز ثبت نام ها آغاز می‌شود و دوباره بازار نقل قول های‌ سیاسی داغ است! اینکه حاجی گفته فلانی همکاری نمی‌کرد تا اینکه آقا گفتند بهمانی خوشفکر است و .. ریشه اش هم تربیت تقلیدی ماست. اینکه «من قال» بر «ما قال» اینقدر ترجیح دارد و بجای تحلیل بی‌طرفانه کاندیداها اینطور کدها وسط می آید خود یک آفت است. یادم هست سال ۸۴ جناب ماندگاری که مسوول روحانیون قالیباف در قم بود نقل هایی از آقا برای ایشان می کرد یا وقتی با خود دکتر در سال ۸۹ جلسات خصوصی رفتیم برخی نقل ها مطرح شد. وقتی سال ۸۳ با شورای مرکزی جنبش خدمت آقا رسیدیم درباره دکتر جلیلی که آن زمان در بخش بررسی دفتر بودند هم شنیدیم و موارد متعدد مشابه که درباره این و آن موجود است. از احمدی نژاد و مرحوم هاشمی‌ تا بقیه هم از این کدهای‌ مثبت دارند. خب مگر اشکال این روش چیست؟ در یک کلمه کور کردن مسیر رشد آگاهی مردم! انتخابات در نظام فکری انقلاب بستر رشد آگاهی سیاسی جامعه است. مردم باید بتوانند در موضوعات مهم کشور به تحلیل برسند و سم مهلک این امر، همین نقل قول هاست. آنگاه دعواها رگ گردنی می‌شود و جامعه حزب اللهی بجای اینکه بحث کند باید دلارزدایی بشود یا نه به این می‌رسد که کدام کد محکم تر است!! گاهی از آن زشت تر هم می شنویم که مثلا فیلم رای آقا در سال فلان بازخوانی شده رای شان.. بگذریم! 📍 @komeilialireza
💰 لاریجانی پرسید چقدر از عربستان پول می گیرید؟! امشب رفته بودیم منزل مولوی عبدالمجید شه بخش معروف به ابوعمار بلوچستانی که از فعالان مجازی نیز محسوب می شوند و اتفاقا گفتند در اینستاگرام که گفتن هر حرفی علیه ایران در آن بشدت آزاد است صفحه من که حدود دویست هزار مخاطب داشت بخاطر حرفهایی که در دفاع از فلسطین زدم بسته شد و در صفحه جدیدم هم بخاطر نوشتن تسلیت شهید رییسی اخطار دریافت کردم! همین عاملی شد که بچه های امت سوالاتی درباره موضع مولوی عبدالحمید درباره صلح غزه با رژیم بپرسند و این استدلال را شنیدند که ما میگوییم زمان این درگیری طولانی شده لذا دو کشور تشکیل بدهند و تمامش کنند که خب‌ این استدلال از طرف بچه ها نقد جدی شد! سالهاست ایشان را می‌شناسم و با هم نان و نمک خورده ایم ولی این مانع نقد طرفینی مودبانه ما نبوده است. حرفهای مختلفی زده شد از جمله این خاطره جالب که چند سال قبل جمعی از علمای اهل سنت بلوچ با دکتر لاریجانی که رییس مجلس بودند دیدار کردند. ایشان گفتند دوربین ها را خاموش کنید که راحت حرف بزنیم. بعد هم خیلی صریح گفتند: «من رفتم با حاکمان سعودی دیدار کردم و از مسوول‌ استخبارات آنها هم پرسیدم که شما به چه کسانی از ایران پول‌ می دهید که به ما گفتند و ما این را می دانیم ولی خب حالا دوست دارم خودتان بگویید چقدر دارید از آنها می‌ گیرید!» مولوی افزود: من خنده ام گرفته بود که ایشان چرا دارد این حرف عجیب را می زند و از ما اعتراف می خواهد درباره چیزی که وجود ندارد. بعد هم خیلی صریح گفتند حکام سعودی و امارات و... همدست یهود و بلکه خودشان یهودی هستند و امروز موضع ایران در دفاع از غزه مایه عزت همه ماست. 📍 @komeilialireza
🤲 تجارت ما با خداست! پریروز دیدم که خانم فاطمه الزق از غزه در فیسبوک پیام داد. ایشان اسیر سابق زندان های رژیم بودند که بخاطر بارداری در زمان دستگیری مجبور شدند فرزندشان یوسف را در همان زندان ها به دنیا بیاورند و وقتی جمعی از اسرا را چند سال قبل به ایران دعوت کردیم مدتی طولانی تر با پسران شان یوسف و محمود پیش ما ماندند. دیدم عکس پروفایل یک نوزاد است حدس زدم نوه شان باشد که صحیح بود. بعد که حرف زدیم گفتم ما خیلی به شما دلبسته هستیم اگر هر کاری دارید و نیازی هست خبر بدهید. تصاویر تلخ خانه و کاشانه تخریب شده را فرستادند و نوشتند: «كل شئ تدمر شقى العمر حسبنا الله عليهم الظالمين الله مولانا ولا مولى لهم ولاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم» «تجارتنا مع الله ان الله إشترى من المؤمنين الحمدلله رب العالمين حمد الصابرين الثابتين الموحدين» با اینکه ایشان نه جهادی بود نه حمساوی و گله هایی هم از هر دو داشت ولی باز زبان حالش این است که تجارت ما با خداست و بار دیگر به من نشان داد که غزه چرا شکست نمی‌خورد. خدا نصیب کند این ایمان را برای جامعه ما.. 📍 @komeilialireza
📩 رفتار انتخاباتی اهل سنت در انتخابات پیش رو چیست؟ این چند روز را که در بلوچستان گشتم به چند نکته درباره انتخابات پیش رو دست‌ یافتم که با اغماض قابل تسری به همه اهل سنت ایران خواهد بود: حالا که حضور اصلاح طلبان برای کسب قدرت پررنگ است در صورت تایید صلاحیت ها، همراهی اهل سنت هم در این رویداد سیاسی معنادارتر خواهد بود. متاسفانه این یک واقعیت است که جریان اصولگرایی نتوانسته تا حالا اعتماد کافی در این اقلیت معترض و دارای حس تبعیض ایجاد کند. احتمال حضور معنادار مولوی عبدالحمید در انتخابات پیش رو هست و این میتواند نقطه آغاز بازگشت برای ایشان و نیز فرصتی برای حاکمیت برای کاهش تعارضات محسوب بشود که قطعا به نفع مردم و نظام خواهد بود چرا که این تعارض تبعات منفی بسیاری داشته است. ناگفته نماند اینکه برخی سبد رای اصلی بلوچستان را نزد سردارهای طوایف می‌دانستند ولاغیر در انتخابات مجلس -که اتفاقا برای اهل سنت رسیدن به یک مسوولیت ملموس حاکمیتی و نیز دارای رقابت جدی میان طوایف هست- محک خورد و باطل گردید چرا که کل‌ استان با کاهش ملموس مشارکت همراه بود و امیدوارم صاحبان آن نظریه خود را به خواب نزنند! لذا مجموعا بعید نیست که بیش از پنجاه الی شصت درصد اهل سنت با رای بیش از هفتاد درصدی به اصلاح طلبان یا اعتدالیون در انتخابات آتی شرکت کنند. 📍 @komeilialireza
✂️ سیاسیونی که می خواهند مردم را حذف کنند را بشناسید! امام اعتراض تندی دارند به کسانی که می گفتند «مردم قدرت تشخیص ندارند» و بیاییم بجای انتخابات، به پانصد تا مجتهد حق انتخاب را بدهیم! امام میگویند این توطئه‌ از آنها که میگفتند «مجتهدین حق دخالت در سیاست را ندارند» خطرناک تر است چرا که آن، علما را حذف می کرد و این «همه ملت را حذف خواهد کرد»! حالا هم وقتی به شهرهای مختلف سر می زنم می بینم که برخی نشسته اند تا یک عده پیرمرد تهران نشین شکست خورده در انتخابات مختلف، تصمیم بگیرند و سپس آنها لبیک بگویند و به میدان تبلیغات برای کاندیدایی که نام منتخب جبهه انقلاب گرفته بیایند! از اینها که بعید نیست ولی جوانان انقلابی را چه می شود که اینها را کنار نمی‌زنند و تصمیم قاطعانه نمی‌گیرند؟ مگر نتایج انتخابات اخیر مجلس برای فهم اینکه حنای جریانات سیاسی سنتی دیگر رنگی ندارد کافی نبود؟! همه فرآیندهای جریان سنتی «ضدآگاهی» است. اینان مبتنی بر «تبعیت» رشد کرده و تربیت میکنند. اینها هستند که جامعه را در بلندمدت به دوری از جریان انقلابی منطقی و قوی می‌کشانند! این جریان را ساده نپندارید! پ ن : دیشب جلسه ای بودم که نماینده موتلفه گفت رای حزب ما «پورابراهیمی» نماینده کرمان است! یعنی فقط می‌شد گفت: چه جالب!!! 📍 @komeilialireza
💰 چرا جلیلی با مسجد مکی معامله نکرد؟ سنت غلطی را چند دهه است که جریان اصلاحات در قبال اهل سنت عزیز کشور‌ بنا گذاشته است و آن هم «معامله» پست های مدیریتی با رای مردم و البته با برخی سیاسیون آنهاست که فقط به نفع برخی افراد محدود منجر شده است! متاسفانه بقیه هم از این مدل تبعیت کرده اند که به مواردی اشاره می کنم! در سال ۹۲ برخی افراد از مسجد مکی درخواست جلسه با دکتر جلیلی داشتند که ایشان گفته بود انشالله شنبه بعد از انتخابات درخدمت هستم! اگر بنای حمایت دارید خب اعلام کنید ولی اگر بده بستان هست من اهلش نیستم. در انتخابات ۱۴۰۰ هم پیغام و پسغام هایی انجام شد که دکتر گفت من اهل تعامل هستم نه معامله و ما اجازه گرفتیم نگاه ایشان درباره اهل سنت و خصوصا استان سیستان و بلوچستان را منتقل کنیم. بنده به همراه دو نفر دیگر در جلسه ای که برخی چهره های درجه یک مسجد مکی بودند حاضر شدیم و اینطور نظرات دکتر را توضیح دادیم: «من خجالت می کشم که برای وظیفه ذاتی خودم با مردم کشورم معامله کنم. آباد کردن آن استان وظیفه من هست و نباید برای انجام آن معامله کرد! وقتی مناطقی مثل باباییان و شیرآباد و کمپ مرادآباد در زاهدان و چابهار هست من بعنوان یک مسوول در این کشور خجالت می کشم. من معتقدم آن استان که بارها به روستاهای آن هم رفته ام نیازمند یک چهره ملی توانمند هست تا حجم مسایل متعدد آن را کاهش بدهد. ظرفیت تجارت اقلا ۱۶ میلیارد دلاری با پاکستان، ایجاد منطقه آزاد انرژی با این کشور و... طرح های ملی هستند که می‌توانند آنجا را متحول نمایند. لذا ما به شما وعده بیجا نمی‌دهیم ولی به مردم قول میدهیم که در صورت انتخاب این طرح‌ها را حتما اجرا کنیم.» 👈 دوستان مسجد ولی گفتند این حرفها مطلوب ما نیست. بگید چند تا استاندار، سفیر یا وزیر می دهید؟ که گفتیم حرف ما همان بود. این بدان معنا نیست که اگر شخصی را از اهل سنت مناسب دیدند استفاده نکنند ولی وعده آن را به شما نمی دهیم و این را معامله با رای مردم میدانیم که بسیار «تحقیرآمیز» است! آنها گفتند: جهانگیری دور قبل به ما قول دو وزیر داد و عمل نکرد! این دوره هم صولت مرتضوی آمده و قول هایی داده است! (بعدا فهمیدم جناب رییسی با این اقدام موافق نبودند ولی ایشان بعنوان مسوول‌ یکی از ستادها در آن جلسه قول استاندار داده بود و حتی گفته بود حرف من حرف هست و گردن من ضمانت این حرفم!) من گفتم خب مگر خودتان نمی گویید بدان وعده ها نرسیدید؟ پس چرا هنوز بر این رویه اشتباه اصرار دارید؟ اگر واقعا به فکر مشکلات مردم هستید قول را در «برنامه» بگیرید که به نفع همه مردم هست نه «منصب» برای جمعی خاص! تازه اگر یک وزیر سنی هم بیاید این همه مشکلات مناطق مرزی مگر حل می شود؟!؟ راضی به تغییر رویه نشدند و ما بیرون آمدیم ولی خوشحال بودیم که با رای مردم معامله نکردیم و نخواهیم کرد. 📍 @komeilialireza
😕 چرا رقابت انتخاباتی ملی در اهل سنت کشور کمرنگ است؟ کافیست نیم نگاهی به آمار آراء اهل سنت کشور در انتخابات «ریاست جمهوری» که ایشان گزینه ای در آن ندارند بیاندازیم. چند ویژگی در این مدل رای وجود دارد که البته به دلایل آن که مهمترین آنها «فقدان اراده واقعی وحدت طلبانه در جریان اصولگرایی» است خواهم پرداخت: اولا رای «متمرکز» قومی مذهبی و تابع مرجعیت های خاص یعنی مثلاً روحانیون بلندپایه یا برخی سیاسیون است و ثانیا «اصلاح طلبانه» می باشد. حتی در دور قبل که مولوی عبدالحمید از شهید رییسی حمایت کرد تاثیر زیادی در این سبد رأی نداشت و بعبارتی بدنه این حمایت را واقعی نپنداشت! از همین رو مثلا اگر در انتخابات سال ۹۲ حدود پنجاه درصد آرا در اکثر مناطق کشور میان قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی تقسیم شده، در مناطق دارای اکثریت اهل سنت، شاهد یکدستی مطلق و رای بسیار پایین به این چند چهره منتسب به اصولگرایان هستیم. بعبارتی می توان گفت با اینکه «اهل سنت ایران از نظر فکری به اصولگرایی نزدیک تر هستند» چرا که عمدتا دین دار و ضدغرب می‌باشند و حتما سلایق سیاسی متنوعی در جامعه خود دارند ولی در زمان انتخابات ریاست جمهوری رفتار مشابه از خود بروز می‌دهند! 👈 علت چیست؟! اولا اقلیت به دنبال بروز عددی خود و قدرت نمایی است چرا که احساس می‌کند بخاطر اقلیت بودن از برخی حقوق خود محروم شده است! ثانیا روی خوش بهتری از دولت های اصلاحات و اعتدال دیده تا اصولگرایان!‌ البته من معتقدم خدمات کشور در دوره دولتهای اصولگرا به این مناطق بیشتر هم بوده مثل حالا که پروژه های بزرگی در این مناطق خصوصا بلوچستان در حال اجراست ولی هم ایشان را نسبت به «تصدی پست» حساس کرده اند که البته حق مسلم و قانونی آنهاست و هم در رفتار جریان اصولگرا نوعی تناقض و حساسیت زایی مشاهده می کنند. مثلا نماینده جریان اصولگرا در برخی از این مناطق، گاها نماینده رقیب قومی متعصبی است که گرچه کاندیدای تهران نشین از این دعوا مبراست ولی مبلغ او جزیی از ستاد و کادر او محسوب می شود و بدنامی او آن کاندیدا را هم عملاً خراب می کند و از این دست مسایل. بدین ترتیب متاسفانه عملا چیزی به نام «رقابت انتخاباتی» در این مناطق نیست و نوعی رای ابراز می شود که دلایل فوق بخشی از آنهاست. اگر اصولگرایان نگرش اجتماعی عمیق تری داشتند و به جریانات مردمی اهل سنت توجه کرده یا در احزاب و موسسات خود آنان را به کار می گرفتند اوضاع قطعا متفاوت می شد و رفتاری شبیه همه کشور در انتخابات این مناطق نیز شاهد می بودیم. 📍 @komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سنّی بودن اهل غزه دلیل سکوتِ حتی بعضی از عظمای جریان انقلابی 📌حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸در ماجرای غزه نه شیرازی ها چیزی نگفتند، انصافا بعضی از عظمای جریان انقلابی هم هیچی نگفتند. چیز در خوری نگفتند. گردن می‌گیرم جرم‌شون سنی بودنه. 🔸من یادمه شبی که طوفان الاقصی شروع شده بود، فضلای حوزه بودن من خیلی هاشون رو می‌شناسم به عنوان مثلا مجتهدین حوزه مطرح‌اند، بحث این بود که این آدمی که الان در فلسطین کشته شده است توسط اسرائیل ما بهش بگیم شهید یا نگیم شهید؟! واقعا مساله این‌قدر تقلیل؟! هیچ مساله‌ی دیگری نبود که فقه تو در اون پژوهش کنه؟ 🔸اینا اون چیزایی‌است که ما الان درگیریم. والله اینا بعضیاشون چفیه‌هم زیر عباشون هست. والله اینا امام امام از دهن‌شون نمیوفته. اما این سطح مساله‌یابی‌هاشون ایناست.اینا همش عدم درک اون خطی ‌است که امام (ره) باز کرد. ‌    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🔕 آیا قالیباف رییس جمهور دهه پنجم انقلاب است؟! سال ۸۹ توفیق داشتم چند جلسه ای با دو سه نفر دیگر خدمت دکتر قالیباف برسیم. فردی که برای من محترم بوده و هست و البته نقدهایی جدی هم به ایشان دارم. بنا دارم به برخی از آن خاطرات در چند بخش اشاره کنم:‌ ارادت ایشان به رهبری زیاد است چون از نوجوانی با آقا مرتبط بودند. می‌گفتند: «من معتقدم شاید اجر تبعیت از ولی را نبرم چون نمی دانم اگر کسی بجز آقا که من رابطه شاگرد استادی با ایشان دارم رهبر بود آیا من اینقدر محکم گوش می دادم یا نه ولی ایشان هر چه بگویند من گوش میدهم. البته مثلا من در قضیه پلیس زن اول رفتم آقا گفتند نه! بعد رفتم و مفصل کار کردم و برگشتم و ادله را که توضیح دادم پذیرفتند و اجرا شد.» بنظرم این ترکیب عقلانیت و تعبد عملی مدل درستی در تعامل با رهبری است. افزودند: «رابطه من با علما هم خوب است. سوالات فقهی که پیش بیاید را از آیت الله مهدوی کنی می پرسم. یا به صورت دوره ای خدمت علمای قم مثل آقایان حسن زاده و جوادی آملی می‌روم و نصیحت های آنها را می‌شنوم...» فهم حقیر از دکتر قالیباف این است که بدلیل نداشتن مبانی فکر دینی و علوم انسانی اسلامی در جهت گیری ها می تواند مدل های غرب گرایان را نیز اجرا کند. خودش آدم مومن و شریعت مداری است ولی از جنس‌ راست سنتی که یا تعریف شان از «امکان علم دینی» در حد تنقیح همان علوم غربی است یا به همین پرسش از حکم فقهی برخی اقدامات بسنده می‌کنند. گرچه در کار اجرایی خیلی توانمند هستند ولی دهه پنجم انقلاب برای این عمق نظری نوعی عقب گرد است! مگر آنکه با افراد عمیق تمدن گرا ترمیم بشود چون بدون درک رویکردها انحراف قطعی است. نکته دیگر هم اطرافیان هستند که اخیرا حاج آقای قاسمیان که سالها همراه دکتر بود درباره آن نوشته و ایشان را مورد انتقاد تند قرار داده است! یادم هست درباره سبک پرانتقاد حضور در انتخابات ۸۴ گفتند: «من خودم آدم انقلاب هستم ولی اطرافیان آن سال گفتند با آن مدل دکتر خلبانی به میدان بیایم و من هم اعتماد کردم که اشتباه بود!» این نکته هنوز هم باقیست و جای تامل دارد... 📍 @komeilialireza
💎 رییس جمهور با این جلسات روزانه می شود مدیر اجرایی؟ فهم اینکه رییس جمهور چه کارهای روتینی می‌کند کمک خواهد کرد تا به ویژگی های لازم برای فرد مناسب برسیم: رییس جمهور از صبح تا شب درگیر تصمیم گیری کلان است: از هییت دولت به شورای عالی امنیت ملی و از آنجا به کمیته اقتصادی سران و به شورای عالی جوانان و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و... این یعنی او دایما در معرض مسایل کلان ملی است. اینکه مسأله فیلترینگ را چه کنند؟ بودجه امسال را چگونه تخصیص بدهند که از صندوق ذخیره برداشت نکنند؟ در مسأله تحقق سند تحول آموزش و پرورش چه کاستی های وجود دارد و راه حل چیست؟ برای تعامل با پاکستان چه کلان پروژه ای بهتر است؟ نرخ دلار چطور پایین بیاید؟ برای حل بحران آب سیستان چه کنند و دهها مورد از این دست... 👈 حالا می شود تشخیص داد که وی باید واجد چه صلاحیتی باشد: اولا‌ اشراف در موضوعات مختلف و داشتن فهم راهبردی با جهت گیری درست انقلابی و تمدنی مهمترین مولفه است. اگر این جامعیت و اشراف نباشد مجبور خواهد بود به نظرات مدیرانش کاملا تن بدهد و طرح های آنها گاها رویکرد کشور را عوض می‌کند. اینطور نیست که یک مدیر انقلابی همیشه جهت گیری درست داشته باشد. الحمدلله مدیران انقلابی تکنوکرات کم ندیدیم لذا داشتن مبانی فکر تمدنی برای تشخیص جهت گیری ها یک ضرورت قطعی است. طبعا گام مهم بعد تصمیم است که تابع استقلال فرد، عدم تاثیرپذیری از فشارهای معارضان در منافع و.. است. 📍 @komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا ایران بدنبال گسترش تشیع در منطقه است؟ 📌علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده در گفتگو با برنامه میدان 🔸ما از حیث سیاست‌های رسمی نظام به دلیل نگاه امام و رهبری، چیزی به اسم سیاست تشییع، استبصار و از این حرفایی که به اصطلاح مطرحه نداریم. خیلی شفاف، رهبرانقلاب خیلی محکم آمده چندبار تصریح کرده ایران اسلامی به دنبال ایرانی کردن اعراب و شیعه کردن سایر مسلمین نیست. 🔸 همان‌قدر که دفاع از حزب الله شیعه برای ما مهم است، دفاع از حماس سنی هم برای ما مهم هست و خلاصه این مبانی‌ای هست که ایشون خیلی صریح، تصریح کرده و شده مبنای فکری جمهوری اسلامی در سیاست‌های رسمی.یه جاهایی به نظر من تناقضاتی در عملکرد وجود داره ولی سیاست رسمی این است که گفتم. 🔸 دو دسته جریان فکری در شیعه داشتیم که اینا زاویه با جمهوری اسلامی داشتن. یه عده از باب اینکه جمهوری اسلامی نگاه تقریبی و تمدنی داره و به سنی‌ها نزدیک است. یه عده هم از طیف لیبرال، یعنی ما هر دو تا طیف رو الان داریم در میان شیعیان.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄