eitaa logo
کانال کمیل
235 دنبال‌کننده
27 عکس
17 ویدیو
1 فایل
کانال کمیل نماد مقاومت تا پای جان است اینجا محلی است برای طرح دغدغه هایم حسین کمیلی. فعال فرهنگی. مشهد
مشاهده در ایتا
دانلود
وسایل ایرانی مون به چشم کارگر حمل بار آمد... یادم هست سومین اسباب کشی ای که داشتم، کارگری که برای کمک آمده بود، وسطای کار که یخچال فریزر و اجاق گاز و ماشین لباسشویی و تلویزون رو برده بودند بالا، گفت : "دمت گرم همه چی رو هم ایرانی گرفتی" نگفتم که کار خیلی سختی بود، چون تقریبا هیچ کس موافق نبود. می گفتند ضرره! می گفتند تو وضعت خوب نیست که بخوای هرچند سال یک بار قطعه های اصلی خونه رو عوض کنی!! گوشمان بدهکار این حرفها نبود و گرفتیم. بماند که کلی گشتیم تا تلویزیون ایرانی پیدا کردیم! و گرفتیم.. حتی بعضی دور وبری ها مسخره کردند! ولی هرطوری بود گرفتیم... حرفم این بود که هرجور حساب کنید به صرفه است. یخچال ایرانی که ما گرفتیم یک چهارم قیمت خارجی است اگر هم نصف اون عمر کنه بازهم به صرفه است.. که در عمل دیدیم اینطوری هم نیست، ماشین لباسشویی گرفتیم تا حالا بیش از دو سه هزار بار روشن شده ولی آخ نگفته... @komeilihosein
می گفت من توی خرید اینها تاثیری نداشتم!! روحانی انقلابی کار درستی هست که رفته بودیم خونشون، دیدم بعد بیست و چند سال زندگی، چند تا وسیله مثل یخچال و ماشین لباسشویی رو عوض کرده. تعجب کردم که وسط این همه تاکیدات خرید کالاهای داخلی، همه رو LG خریده!! گفتم حاج آقا چی شده اداره شما طرف قرارداد این شرکته!؟ گفت شرمنده ایم، من توی خرید این وسیله ها تاثیر زیادی نداشتم. خانواده خودشون تصمیم گرفتند... در مصرف کالای ایرانی، خانمها مخاطب مهمتری هستند. @komeilihosein
بنیامین بچه است. او شبها در برنامه ، نور می فروشد. بنیامین بچه های کوچک را خوشحال می‌کند. این بچه ها معمولا هم محله ای های بنیامین اند. بنیامین پسر مودبی است. بنیامین ها و بچه های هم محله ای اش بخاطر برخی مشهورات غلط، همیشه از این کیف کردن ها بی بهره بوده اند. چون یک عده بی خبر از محله، موقع نظریه پردازی که می شود می نشینند میگویند شکمشان را سیر کنید، المان و رویداد و اینها اولویت ندارد! یک جشن عادی نیست؛ یک جشن هویتی است، کیف کردن ها هم بیشتر به این خاطر است که این جشن دارد امثال بنیامین ها را نشان می دهد، اما این بار توانمندی هایشان را، شرافت شان را، طبع بلند و مردانگی و هنرشان را... ها سالانه میزبان چندصد زائر پیاده حضرتند، در اربعین هم هزاران زائر را پذیرایی میکنند؛ سفره شان‌ پهن است و دست شان به خرج، خرج درست... بنیامین هر شب به طور متوسط ۱۵۰ بادکنک به هم محله ای هایش می فروشد.. مشهورات غلط درباره برخی محلات، مانع اصلی تحول و تغییر است. نهادهای دخیل باید قبل از همه ذهنیت هایشان را اصلاح کنند. ردیه ایست بر برخی از این مشهورات غلط و یک آغاز برای نگاهی جدید به و قلعه خیابان ها... @ghale_khiaboon
چرا مشهدی ها در جشن های ماه امت۲ شرکت خواهند کرد؟ حسین کمیلی یادداشت روزنامه شهرآرا ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ جشن های بین المللی ماه امت، به مناسبت عید سعید فطر از سه شنبه همین هفته آغاز می شوند. 1⃣یک. چون مشهد به الگوهای تفریحی متناسب با خودش نیاز دارد؛ همانطور که در اقتصاد و معماری و شهرسازی و سایر عرصه ها هم باید مشهد بودنِ مشهد لحاظ میشد و بخاطر غفلت و بی هویتی نشد! و آسیب های جبران ناپذیری به مشهد خورد! اما اکنون فرصتی است تا در الگوی مراسم و تفریح، ویژگی های متمایز مشهد لحاظ شوند. اگر مشهد، جهانشهر است پس باید حضور چهره های جهانی، برجسته باشد. جریان مدرن که هویت جهانی مشهد را در هضم شدن ذیل الگوی جهانی شدن می بیند، درک درستی از این ویژگی ندارد در حالیکه جریان دلسوز متعهد، مشهد جهانی را در درجه اول، ناظر به اشتراکات هویتی اش با امت اسلامی می بیند. 2⃣دو. چون رمضان و عید فطر، گل سال برای یک شهر جهانی در امت اسلامی است؛ فصل تکاپوی مسلمین جهان است و مشهد می تواند و باید پیشتاز نقش آفرینی و الهام بخشی رمضانی باشد. حضور قاریان برجسته جهان که امسال در حدودی تجربه شد و حضور چهره های هنری و خوانندگان متعهد و گروه های سرود کشورهای اسلامی که در سال گذشته نیز «به میزبانی گلشهر» و با حضور گروه هایی از پاکستان و لبنان و افغانستان تجربه شد، یک ویژگی مهم این رویداد است. راستی، «قوالی» که هنری ناب و سراسر ذکر و یاد خاندان پیامبر علیهم السلام است چرا باید برای اولین بار سال گذشته در ماه امت۱ به مشهد بیاید؟! آیا این نشان دهنده یک خلا فکری و هویتی برای جهانشهر مهم امت اسلامی نیست؟ 3⃣سه. چون در جشن های ماه امت، مکان برگزاری هم موضوعیت دارد. جشن های ماه امت، صرفا یک جشن برای افزایش سرانه جشن های شهری نیستند. این رویدادها می خواهند عقب ماندگی شهر در توجه به ظرفیت های هویتی «محلات اصیل» خودش را جبران کنند. جشن های ماه امت مخاطب مشهدی را که صرفا در تفریح گاه های غرب مشهد تجربیاتی دارد را به دنیای فرهنگی و اجتماعی جذاب و جدیدی می آورد که بوی اصالت و بوی فطرت از آن به مشام می رسد. یک تجربه آشنا که گویا به دلایل نامعلومی فراموش شده است. آشنایی مردم با مشترکات فرهنگی مشهد و خراسان بزرگ تاریخی، یک ویژگی راهبردی این جشن هاست. 4⃣چهار. چون ماه امت۲ به میزبانی «قلعه خیابان» برگزار می شود و تو ‌چه می‌دانی که قلعه خیابان کجاست؟! قلعه خیابان، نگین غبار گرفته «مشهد اصیل» است. قدمگاه حضرت شمس الشموس از مرو به توس است. محله عاشقان «خدمت» به زوار پیاده حضرت رضا علیه السلام. محله همزیستی و هنر و هنر و هنر. وقتی از مشهد اصیل صحبت می‌کنیم حتما امام و زیارت و خدمت و تنوع و صفا و ایمان، شاخص های مهمتری خواهند بود. قلعه خیابان، دروازه شرقی مشهد, دروازه مرو و آسیای مرکزی و دروازه ما به تاریخ و گذشته خودمان است. پس خوش آمدید. @ghale_khiaboon
بازگشت به «مشهد اصیل» از دروازه «قلعه خیابان» حسین کمیلی مسوول نهاد پیشرفت حاشیه شهر مشهد فرض کنید مشهد، مسیر درست مشهد بودن را بهتر و بهتر طی کند؛ کدام ویژگی ها باید محقق بشوند تا بگوییم اینجا مشهد است؟ برخی ویژگی ها مربوط به همه شهرها هستند ولی مشهد بودن حتما در برخی ویژگی های خاص تجلی بیشتری دارد. اینجاست که قلعه خیابان برای آینده این شهر اهمیت پیدا میکند. قلعه خیابان، محله ای اصیل، دارای قدمت و ناشناخته است که در روزهای آینده، میزبان دومین رویداد بین المللی جهانشهر مشهد است. اما قلعه خیابان کجاست و چرا بازگشت به مشهد اصیل را از دروازه قلعه خیابان دنبال می‌کنیم؟! چون: ✅اولا: در مشهدی که ذاتا یک شهر مهاجر پذیر است؛ قلعه خیابان، نماد تام و تمام یک ایرانشهر و یک جهانشهر کوچک در دل مشهد است. حضور و همزیستی اقوام و مذاهب و ملل مختلف در این محله،‌ آن را به یک محله پرظرفیت برای ارائه الگوهای تمدنی حیات تبدیل کرده است و به همین جهت، قلعه خیابان از راهبردی ترین محلات برای تحقق گام دوم انقلاب نیز به حساب می آید. مادامی که تمدن سازی برای ما مسأله نشده باشد، این ظرفیت را جدی نخواهیم گرفت. ✅ثانیا: در مشهد زیارتی، «زائر» یک عنصر اصیل ولذا اصیل ترین و مهمترین ارزش هم، «خدمت» به زائر است و قلعه خیابان بواسطه قرار گرفتن در مسیر بخشی از زائرین پیاده، نمونه مردمی موفقی از این ویژگی است. آماده کردن خانه های مردم تا یکصد خانه در این محله کوچک برای استقبال و پذیرایی از زوار حضرت رضا علیه السلام یک نشانه مهم از حفظ ویژگی مشهد اصیل است. در شهری که سیاست های غلط، متأسفانه منفعت را جایگزین خدمت کرده است و انبوه هتل های مجلل در اطراف حرم، این پیام را به طور شفاف به مردم منتقل کرده است که تا زمانیکه می شود از پول زائر، چنین قصرهایی ساخت چرا خدمت!!؟؟ باید قدر این عنصر حیاتی را در قلعه خیابان دانست. ✅ثالثا: درمشهدالرضا علیه السلام، قاعدتا هر چیزی که منتسب به حضرتش باشد دارای ارزش خاص است. لذا زمین قلعه خیابان، دارای یک ارزش خاص مشهدی است. قرار گرفتن در مسیر ورود حضرت رضا علیه السلام از مرو و سپس سرخس به نوغان، این دروازه شرقی مشهد را متمایز و دارای اهمیت خاصی می نماید که تاکنون مورد غفلت بوده است‌. طریق الشهاده حضرت رضا علیه السلام باید و می تواند در تلفیق با ویژگی هایی چون توان هنری و تولیدی فوق العاده مردم این محله، کارکردهای شهری پیدا کند. لذا تکرار و تاکید می کنیم؛ برای بازگشت به یک مشهد اصیل تر، قلعه خیابان سرمایه های منحصر به فردی دارد. فرصت حضور در رویداد ماه امت را برای آشنایی با این محله از دست ندهیم. @ghale_khiaboon
نیمه زیر آب «ماه امت» درباره عمق کارکردهای محلی رویداد حسین کمیلی «ماه امت» یک ویترین شهری دارد و یک عمق محلی. ویترین شهری ماه امت همین جشن بین المللی با محوریت آواها و نواهای امت اسلامی بر محور توحید، اهل بیت پیامبر علیهم السلام، ضد استکبار، هویت ایرانی و امام هشتم علیه السلام و در یک زمان و مناسبت بین المللی است که جا دارد در جهانشهر مشهد حفظ بشود اما بعد محلی «ماه امت» علنی کردن نگاه ظرفیت محور و داشته محور با اهالی محله است. «ماه امت» در حقیقت یک نوع استفهام عمومی است که آیا این چیزهایی که بخشی از آن به نمایش در می آید و تکریم می شود، داشته های محله شما هست؟! و خود شمایید؟! «قالوا بلی»! همه در درون خودشان و بسیاری با مراجعه، معترف شدند و به زبان آوردند که بله! هست؛ شهادت می دهیم که هیچ کس! در این چند دهه، ما را با این واقعیت هایمان معرفی نکرده بود! و ما را با این اسمائمان صدا نزده بود! شهادت می دهیم که چنین است و ما این نیز هستیم. «ماه امت» بسترسازی پایه ای برای پیشرفت محله با یک زاویه دید جدید است. زاویه دیدی که به مصداق آیه «ضرب الله مثلا رجلین احدهما ابکم ...» خودش را وابسته، محتاج، ناچار و ناتوان نداند بلکه به مصداق ادامه آیه «و من یأمر بالعدل» رشید، مطالبه گر، مستقل و آگاه و واقف به خویش است. اگر تا قبل از «ماه امت» دنبال زمین برای ایجاد کمپ! می گشت الان به فکر بازارچه شهری برای عرضه تولیدات دست های هنرمند محله است و و و ... «ماه امت» لباس برازنده قلعه خیابان بود. در همین ده روز، بخش دیگری از داشته ها و ثروت های انسانی محله را که امیدی به این ویترین ها نداشتند، از پستوی خانه بیرون آورد؛ سرمایه های انسانی و ستاره هایی که شاید هیچگاه دوست نداشتند با نام محله خودشان بدرخشند! و با «ماه امت» به خودشان آمدند... «ماه امت» توانست پس از سالها، «ما»ی جمعی محله، همه محله را متبلور کند. اینها بخشی از کارکردهای رویداد هویتی شهری محلی ماه امت است. @ghale_khiaboon
🔸کدام مهمتر است؟ حاشیه‌نشینی واقعی یا حاشیه‌نشینی ذهنی؟ حسین کمیلی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای، فعال فرهنگی و اجتماعی در و یادداشت اختصاصی برای اخبار مشهد نوشت: 🔹از زمانی که گسترش سبک زندگی پنت هاوسی شتاب گرفت و منابع، فرصت ها، پیشران ها، نقاط الهام بخش و... به سمت خاصی از شهر کشیده شدند؛ در حقیقت گام‌های تثبیت هر دو گونه حاشیه‌نشینی برداشته شد. @AkhbarMashhad
اینها از بالا به مردم نگاه می کنند و مردم را صغیر میدانند و میگویند شما قرار نیست از یک حدی بیشتر بدانید و بفهمید و حرف بزنید و یا دخالت کنید! چه در حق انتخاب و چه در حق اعتراض! این تفاوت نوع نگاه به مردم و نقش مردم هست که از دل آن در مقوله حق انتخاب، به الگوی «شورای ائتلاف» می رسند و در حق اعتراض، به بستن فضای پاسخگویی و شفافیت! شورای ائتلاف مگر فلسفه وجودی اش چه بود؟ این بود که نمی شود نتیجه را به انتخابات و مردم سپرد!! باید قبلش مطمئن بشویم که فقط افراد ذیصلاح مد نظر ما شانس انتخاب داشته باشند!! نامزدهای دیگر هم باید بروند کنار تا نشان بدهند که می‌فهمند 😉 حالا همان برج عاج نشینی و قیم مآبی به عرصه های دیگر هم سرایت کرده و البته در بسیاری از عرصه ها هم هنوز اثرات خودش را نشان نداده !! (مثلا در مسأله حقوق اقلیت ها هنوز باید منتظر پیامدهای این نگاه ها باشیم...) خبرنگار اگر صادق باشد مگر چه کاری می تواند بکند؟ سوال می‌کند و نمی‌گذارد موضوع عمومی به پستوها برود! میگوید بیایید پاسخگو باشید! همینجاست که اشتباه میکند!! شأن این آقایان پاسخگویی نیست! شما مگر که هستید که سوال می پرسید؟!؟ این اقتدارگرایی کور، قطعا در میان مدت، موجب تضعیف مشهد می شود. هر که دلسوز مشهد است باید محافظه کاری بیجا را کنار بگذارد، مصلحت اندیشی نابجا را رها کند و به این وضعیت اعتراض کند... @komeilihosein
تبلیغات متفاوت خودجوش مردمی غدیر ۱۴۰۲ در محله مشکینی قاسم آباد مشهد @komeilihosein