┄═﷽═┄
✅ اعتقاد و تصریح محییالدّین ابن عربی به ظهور و خلافت حضرت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف (قسمت ۱)
🔘 نصّ عبارت محیى الدّین عربى بر امام زمان طبق عقیده شیعه امامیه
📖 و از جمله مطالب وارده در «فتوحات» كه براى حضرت آقا حاج سید هاشم معجب بود، عبارت او در باب ٣٦٦ بود كه راجع به حضرت امام زمان عَجّل الله تعالَى فرجَه الشّریف مىباشد. ایشان كراراً این عبارت را میخواندند و از یكایك فقراتش دلیل بر صحّت طَویت شیخ مىآوردند. و ما در اینجا براى مزید اطّلاع، آن عبارت را بنا بر نقل شیخ الفقهاء و المتكلّمین، بهاء الملّة و الدّین، شیخ بهاء الدّین عاملى أعلَى الله مقامَه در كتاب «أربعین» خود، در خاتمه حدیث سى و ششم، مىآوریم؛ چرا كه او نیز از كنایات آن عبارت، بر تشیع وى تفطّن جسته است. و عین عبارت شیخ بهاء الدّین اینست:
خاتِمَةٌ: إنَّهُ لَیعْجِبُنى کلامٌ فى هذَا الْمَقامِ لِلشَّیخِ الْعارِفِ الْکامِلِ الشَّیخِ مُحْیى الدّینِ بْنِ عَرَبىٍّ أوْرَدَهُ فى کتابِهِ: «الْفُتوحاتِ الْمَکیةِ» قالَ رحمةُ اللهِ علیهِ فى الْبابِ الثَّلاثِمِائَةٍ وَ السِّتِّ وَ السِّتّینَ مِنَ الکتابِ المَذکور:
🔘الشَّیخِ مُحْیى الدّینِ بْنِ عَرَبىٍّ أوْرَدَهُ فى کتابِهِ: «الْفُتوحاتِ الْمَکیةِ» قالَ رحمةُ اللهِ علیهِ فى الْبابِ الثَّلاثِمِائَةٍ وَ السِّتِّ وَ السِّتّینَ مِنَ الکتابِ المَذکور:
۞. إنَّ لِلَّهِ خَلیفَةً یخْرُجُ؛ مِن عِتْرَةِ رَسولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ (وَ ءَالِهِ) و سَلَّمَ، مِن وُلْدِ فاطِمَةَ (عَلَیها السّلامُ)، یواطِىُ اسْمُهُ اسْمَ رَسولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ (وَ ءَالِهِ) و سَلَّمَ. جَدُّهُ الْحُسَینُ بْنُ عَلىِّ بْنِ أبى طالبٍ (عَلَیهِ السّلامُ)، یبایعُ بَینَ الرُّکنِ وَ الْمَقامِ. یشْبِهُ رَسولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ (وَ ءَالِهِ) وَ سَلَّمَ فى الْخَلْقِ بِفَتْحِ الْخاءِ وَ ینْزِلُ عَنهُ فى الخُلْقِ بِضَمِّ الْخاءِ.
۞. أسْعَدُ النّاسِ بِهِ أهْلُ الْکوفَةِ. یعیشُ خَمْساً أوْ سَبْعاً أوْ تِسْعا.
۞. یضَعُ الْجِزْیةَ. وَ یدْعو إلَى اللهِ بِالسَّیفِ. وَ یرْفَعُ الْمَذاهِبَ عَنِ الارْضِ. فَلا یبْقَى إلّا الدّینُ الْخالِصُ. أعْدآؤُهُ مُقَلِّدَةُ العُلَماءِ أهْلِ الاجْتِهادِ، لِما یرَوْنَهُ یحْکمُ بِخِلافِ ما ذَهَبَ إلَیهِ أئِمَّتُهُمْ؛ فَیدْخُلونَ کرْهاً تَحْتَ حُکمِهِ خَوْفاً مِن سَیفِهِ.
۞. یفْرَحُ بِهِ عامَّةُ الْمُسْلِمینَ أکثَرَ مِن خَواصِّهِمْ. یبایعُهُ الْعارِفونَ بِاللهِ مِن أهْلِ الْحَقائِقِ عَن شُهودٍ وَ کشْفٍ بِتَعْریفٍ إلَهىٍ.
۞. لَهُ رِجالٌ إلَهیونَ یقیمونَ دَعْوَتَهُ وَ ینْصُرونَهُ. وَ لَوْ لا أنَّ السَّیفَ بِیدِهِ لَافْتَى الْفُقَهآءُ بِقَتْلِهِ. وَ لَکنَّ اللهَ یظْهِرُهُ بِالسَّیفِ وَ الْکرَمِ؛ فَیطْمَعونَ وَ یخافونَ. وَ یقْبَلونَ حُکمَهُ مِن غَیرِ إیمانٍ وَ یضْمِرونَ خِلافَهُ وَ یعْتَقِدونَ فیهِ إذا حَکمَ فیهِمْ بِغَیرِ مَذْهَبِ أئِمَّتِهِمْ أنَّهُ عَلَى ضَلالٍ فى ذلِک. لِانَّهُمْ یعْتَقِدونَ أنَّ أهْلَ الاجْتِهادِ وَ زَمانَهُ قَدِ انْقَطَعَ وَ ما بَقىَ مُجْتَهِدٌ فى الْعالَمِ؛ وَ أنَّ اللهَ لا یوجِدُ بَعْدَ أئِمَّتِهِمْ أحَدًا لَهُ دَرَجَةُ الاجْتِهادِ.
۞. وَ أمّا مَن یدَّعى التَّعْریفَ الإلَهىَّ بِالاحْکامِ الشَّرْعیةِ فَهُوَ عِندَهُم مَجْنونٌ فاسِدُ الْخَیالِ ـ انتهى کلامُه.
۞. فَتَأَمَّلْهُ بِعَینِ الْبَصیرَةِ، وَ تَناوَلْهُ بِیدٍ غَیرِ قَصیرَةٍ؛ خُصوصاً قَوْلَهُ: إنَّ لِلَّهِ خَلیفَةً، وَ قَوْلَهُ: أسْعَدُ النّاسِ بِهِ أهْلُ الْکوفَةِ، وَ قَوْلَهُ: أعْدآؤُهُ مُقَلِّدَةُ الْعُلَماءِ أهْلِ الاجْتِهادِ، وَ قَوْلَهُ: لِانَّهُمْ یعْتَقِدونَ أنَّ أهْلَ الاجْتِهادِ وَ زَمانَهُ قَدِ انْقَطَعَ ـ إلَى ءَاخِرِ کلامِه؛ عَسَى أنْ تَطَّلِعَ عَلَى مَرامِهِ، وَ اللهُ وَلىُّ التَّوْفیقِ.
📚 منبع: کتاب #روح_مجرد| علامه طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
┄═﷽═┄
✅ اعتقاد و تصریح محییالدّین ابن عربی به ظهور و خلافت حضرت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف (قسمت ۲)
🔘 نصّ عبارت محیى الدّین عربى بر امام زمان طبق عقیده شیعه امامیه
۞. «حقّاً و حقیقةً مرا به شگفت در مىآورد در این مقام گفتارى كه شیخ عارف كامل محیى الدّین بن عربى در كتاب «فتوحات مكّیه» اش آورده است. وى در باب سیصد و شصت و ششم از این كتاب میگوید:
۞. خداوند خلیفهاى دارد كه خروج میكند. وى از عترت رسول الله از پسران فاطمه مىباشد كه نامش با نام رسول الله مطابقت دارد. جدّ او حسین بن علىّ بن أبى طالب است. مردم با او در میان ركن و مقام بیعت مىنمایند. در خِلقتش با رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم شباهت دارد، و در خُلقش از او پائینتر است.
۞. سعادتمندترین مردم كه از وجودش بهرمند مىشوند اهل كوفه مىباشند. او پنج سال یا هفت سال یا نه سال زندگى میكند.
۞. او جزیه و خراج را از كفّار ذمّى برمیدارد؛ و مردم را با شمشیر به خدا فرا مىخواند؛ و تمام مذهبها را از روى زمین بر مىاندازد؛ بنابراین غیر از دین خالص چیز دیگرى باقى نمىماند) دشمنان او مردمى هستند كه از علمائى كه فقط آنان را مجتهد میدانستهاند تقلید مىكنند، چون مىبینند كه او برخلاف رأى و فتواى ائمّه آنها حكم و فتوى میدهد؛ بنابراین از روى كراهت فرمان او را مىپذیرند از ترس شمشیر او.
۞. عامّه مسلمانان بیشتر از خواصّ آنها به او خشنود و مسرور میگردند. از میان اهل حقائق، عارفین به خدا از روى مشاهده باطنى و كشف قلبى كه بهواسطه شناسائى خداوندى صورت میگیرد با او بیعت مىنمایند.
۞. او مُعینان و یاورانى دارد كه رجال الهى هستند. ایشان دعوت او را بر پا میدارند و او را نصرت و یارى مىنمایند. و اگر هر آینه شمشیر بر كفَش نبود، فقهاء فتوى به كشتنش میدادند؛ و لیكن خداوند ظهور او را با كرم و با بخشش و ایضاً با شمشیر و قهر توأم فرموده است؛ فلهذا هم از روى طمع به كرم او، و هم از روى خوف از شمشیر او حُكمش را بدون آنكه بدان ایمان داشته باشند قبول مىكنند، و امّا در دل خلافش را نیت دارند. و چون او بر خلاف مذاهب ائمّه شان حكم میدهد، درباره او معتقدند كه او در این حكم در گمراهى است. به جهت آنكه ایشان اعتقاد دارند كه: هم صاحبان اجتهاد و هم زمان اجتهاد سپرى شده است، و در عالَم، دیگر مجتهدى نمىتواند بوده باشد، و خداوند پس از ائمّه آنها كسى را كه داراى مرتبه اجتهاد باشد به وجود نمىآورد.
۞. و امّا كسى كه از روى عرفان الهى و شناخت خداوندى ادّعاى أحكام شرعیه را بنماید، وى در نزد آنان مجنون و فاسد الخیال است. (در اینجا كلام محیى الدّین پایان مىپذیرد، و شیخ بهائى كه ناقل این مطالب از او بود میفرماید👇
۞. تو در این مطالبِ محیى الدّین با چشم بصیرت تأمّل كن، و با دست بلند و دراز ـ نه كوتاه و قصیر
📚 منبع: کتاب #روح_مجرد| علامه طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
┄═﷽═┄
✅ سلوک با عشق و محبت
🔘 یک اصل در عشق این است که معشوق، عاشق خود را مبتلا به فراق، دوری، درد و ناله کند و این یک قانون در عشق است تا اینکه عاشق در عشقش صادق و پایدار بماند و چون عشق و محبت زیاد شود در جسم اثر میگذارد.
📚 #حداد_در_آینه_حداد|تألیف فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی
#⃣ #عکس_نوشته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
🆔 @komeilyir | www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
┄═﷽═┄
✅ عالم خلوص و اخلاص
🔘 سالک حتماً باید به مرحله خلوص تام برسد؛ یعنی در نیت، گفتار، رفتار و اعمالش خالصانه برای خدا قدم بردارد و آنقدر در خلوص نیت و عمل کوشش کند تا از مُخلِص فاعلی به مُخلَص مفعولی برسد؛ مانند طلایی که زرگر آن را از فلزات و ناخالصیها پاک میکند.
📚 #چلچراغ_سلوک|تألیف فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی
#⃣ #عکس_نوشته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
🆔 @komeilyir | www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
┄═﷽═┄
✅ کلام حاج سید هاشم حداد (رض) در نفی خواطر
۞. میفرمودند: اگر نفى خواطر براى سالك خوب صورت گیرد، بالاخره وى را به عالم نیستى میرساند كه هستى محض است، بهطورى كه دیگر نه تنها خاطرهاى بر او وارد نمىشود بلكه ممكن نیست وارد شود. و چنان در عالم توحید مستغرق میگردد كه مجال نزول به كثرات را پیدا نمىكند و خطرهاى بر او نمىگذرد؛ تو گوئى میان او و میان خواطر سدّ سكندر كشیدهاند كه به هیچوجه قابل شكاف و رخنه و ثلمه نمىباشد.
۞. در این حال است كه خاطرات با اجازه وى و با اذن نفسانى وى وارد مىشوند. یعنى اگر اجازه دهد خاطرهاى بر ذهنش عبور مىكند، و إلّا فَلا
۞. و بنابراین، حال سالك در این حال با حال پیشین او كاملًا در دو جهت متعاكس قرار میگیرند. در وهله اوّل خواطر بدون اذن و رخصت او هجوم مىنمودند و زوایاى قلب را تصرّف میكردند و به قول ما كودتائى در دل او حاصل مىشد كه باید سالك با رنج و تعب مدّتها زحمت بكشد تا بتواند حضور قلب پیدا كند و خواطر را بالمرّه دفع نماید؛
۞. ولیكن در این وهله سالك پیوسته با خدا و در حرم خداست و خاطرهاى حقّ ورود ندارد. ممكن است روزها و ماهها بگذرد و خاطرهاى بر ذهنش مرور ننماید مگر خاطرات نیك و بدون ضرر كه لازمه زندگى و معیشت است، مثل لزوم آب آشامیدن در موقع عطش و پاسخ سلام دادن در موقع سلام كردن و أمثال ذلك.
۞. اینجاست كه فرق میان سالك راستین و مدّعیان سلوك واضح مىشود؛ و مرد وارد در حرم از شخص مدّعى ورود جدا میگردد؛ و آنكه به حقیقت عبادت و عبودیت پیوسته است با آنكه از روى تصنّع و خودساختگى بدون ادراك لذّت عبادت، خود را عابد و زاهد مىشمرد و به قیام و قعود و ركوع و سجود اشتغال مىورزد، متمایز مىشود.
۞. وَ قُلْ لِقَتیلِ الْحُبِّ وَفَّیتَ حَقَّهُ *** وَ لِلْمُدَّعى هَیهاتَ ما الْکحَلُ الْکحِلُ؛ «و به كشته راه عشق بگو: از عهده وفاى حقّ عشق برآمدى! و به مدّعى راه عشق بگو: هیهات از اینكه بتوانى از عهده وفاى حقّ عشق برآئى! هیچگاه شخص سرمه به چشم كشیده و تصنّعاً مژگان را سیاه كرده، مانند شخص سیاه مژگان نخواهد بود.»
📚 منبع: کتاب #روح_مجرد| علامه طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
روح مجرد(نفی خواطر) ۲۲ مهر ۱۴۰۲.MP3
20.62M
🎧 در محضر فقیه عارف حضرت آیت الله کمیلی خراسانی «حفظه الله»
✅ نفی خواطر| کتاب #روح_مجرد علامه طهرانی (رض)
۞. کتب نوشته شده در احوالات آیت الحق حاج سید هاشم حداد (رض)
۞. مجالس تفسیر سوره توحید علامه طهرانی
۞. نفی خواطر
⏱مدت زمان: ۰۰:۲۱:۲۸
📆 تاریخ: ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
🛎 پخش زنده سخنرانی حضرت آیتالله کمیلی خراسانی «حفظه الله»
✅ موضوع: درس خارج فقه با موضوع الصید و الذباحه
📌مکان: قم|مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🌐https://meet.google.com/hzi-zmoc-cyb
┄═﷽═┄
🛎 اطلاعیه برگزاری جلسه درس اخلاق حضرت آیتالله کمیلی خراسانی «حفظه الله»
✅موضوع: شرح کتاب آداب نماز حضرت امام خمینی (ره)
📆زمان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ (بعد از نماز مغرب و عشا)
🕌مکان: قم- خیابان ارم- کوچه سلماسی- مسجد سلماسی
📱 حضور مجازی:
🌐 eitaa.com/komeilyir
🔘توجه: حضور برای عموم بلامانع است.
#⃣ #اطلاعیه #درس_اخلاق #مسجد_سلماسی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
┄═﷽═┄
✍ در محضر فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی «حفظهالله»
✅ ویژگی مسافر الی الله
🔘 خانه دل برای خالق است نه خلق؛ اگر هنوز نتوانستهاید خود را در نماز حفظ کنید تا غریبهای وارد آن نشود و فکرتان مدام به سمت غیر خدا یعنی خانه، مغازه، کار، زن و فرزند و … میرود شما مسافر الی الله نشدهاید.
🔗 انسان زمانی مسافر الی الله میشود که بتواند حالت حضور الهی را در خودش حفظ کند.
#⃣ #درس_اخلاق #آداب_نماز
📜متن جلسه ۵۲ درس اخلاق|شرح کتاب آداب نماز
🌐 www.komeily.com/?p=30983
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
@komeilyir|www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄═﷽═┄
✅ مقامات اولیاء الله
🔘 بزرگان اهل معرفت گفتهاند: شما هیچیک از مقامات و مراتب بالای اولیاءاللّه را منکر یا شک و شبهه نکنید و در سیر و سلوک خود متوقف نشوید. اگر خودتان نمیبینید و به آن نرسیدید، نگویید چنین مطلبی محال است.
📚 #حداد_در_آینه_حداد|تألیف فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی
#⃣ #عکس_نوشته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📱 آدرس سایت و شبکههای اجتماعی (اینستاگرام| ایتا| تلگرام)
🆔 @komeilyir | www.komeily.com
◦◉✿ #موسسه_انوار_توحید ✿◉◦