eitaa logo
آیت الله کمیلی خراسانی
3.2هزار دنبال‌کننده
975 عکس
119 ویدیو
15 فایل
کانال رسمی حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی آدرس سایت: https://komeily.com آدرس فروشگاه: https://anwartohid.ir/store/ ادمین پاسخ به سئوالات: @anwartohid_info ادمین فنی: @anwartohid
مشاهده در ایتا
دانلود
MNB_SHAHADAT_EMAM_SAJAD_1444.MP3
12.8M
🎙 در محضر حضرت «حفظه الله» 💠 موضوعات: 👇 ◾️اقوال وارد شده در تاریخ شهادت حضرت امام سجاد علیه‌السلام ◽️ تعریف حق‌ النفس، حق‌ الناس و حق‌ الله ◾️شرح وقایع شهادت حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام ◽️ از وصایای حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام به حضرت امام باقر علیه‌السلام ◾️دعایی که حضرت امام سجاد علیه‌السلام در هنگام شهادت به کرات می‌خواندند ◽️شرح دعای ۳۸ صحیفه سجادیه در‌ عذرخواهى از‌ مظالم بندگان ‌و‌ کوتاهى کردن در‌ اداى حقوق آنان ‌و‌ در‌ طلب آزادى خود از‌ آتش دوزخ ◾️روضه‌خوانی 📅 تاریخ: پنج‌شنبه- ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ مصادف با ۱۴۴۳/۰۱/۱۳ ه.ق ⏱مدت زمان ۰۰:۳۵:۳۳ 📀 حجم فایل: ۱۲.۲ مگابایت 🔖 ۱۴۴۴ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦.
MNB_SHABE_17_MOHARAM_01.MP3
11.06M
🎙 در محضر حضرت «حفظه الله» 💠 موضوعات: 👇 ◻️توحید و معرفت خدا از لسان مبارک حضرت امام حسین علیه‌السلام ◾️حدیثی از حضرت امام حسین علیه‌السلام در مورد توصیف ذات حضرت احدیت ◽️ اشاراتی راجع به توحید پروردگار ◾️از ادعیه و مناجات حضرت سید الشهداء علیه‌السلام ◻️نقل داستان اسلام آوردن راهب مسیحی به وسیله سر مطهر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) 📅 تاریخ: یک‌شنبه- ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ مصادف با ۱۴۴۳/۰۱/۱۶ ه.ق ⏱مدت زمان ۰۰:۲۶:۱۹ 📀 حجم فایل: ۱۰.۵ مگابایت 🔖 ۱۴۴۴ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦.
✿﷽✿ 💠 توصیف ذات حضرت احدیت در کلام حضرت امام حسین علیه‌السلام 👤نافع بن ازرق، رهبر فرقه ازارقه خوارج به امام حسین علیه السلام عرض کرد: «خدایی را که می پرستی برای من توصیف کن!» ⭐️امام حسین علیه السلام فرمود: ◻️یا نافِعُ مَنْ وَضَعَ دینَهُ عَلَی الْقِیاسِ لَمْ یزَلِ الدَّهْرُ فِی الالتِباسِ مائِلًا ناکباً عَنِ الْمِنْهاجِ ظاعِناً بِالْاعْوِجاجِ ضالّاً عَنِ السَّبیلِ قائِلًا غَیرَ الْجَمیلِ یابْنَ الازْرَقِ اصِفُ الهی بِما وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ لایدْرَک بِالْحَواسِ، وَلا یقاسُ بِالنّاسِ قَریبٌ غَیرُ مُلْتَصِق، وَبَعیدٌ غَیرُ مُسْتَقْصی یوَحَّدُ، وَلا یبَعَّضُ مَعْرُوفٌ بِالْآیاتِ مَوْصُوفٌ بِالْعَلاماتِ لا الهَ الا هُوَ الْکبیرُ الْمُتَعالُ؛ ◼️ای نافع! هرکس دین خود را بر قیاس بسازد همواره در اشتباه است و در راه به صورت افتد، به اعوجاج و کژی کوچ کند، گمراه گردد و سخنان نازیبا گوید. ◼️ای پسر ازرق! من خدایم را وصف می کنم به آنچه او خود را وصف فرموده است. او به حواس ادراک نشود و به مردم قیاس نگردد. نزدیک است اما به چیزی چسبیده نیست، دور است اما دوری نجسته (دوری و نزدیکی خداوند مانند دوری و نزدیکی موجودات دیگر نیست. دوری و نزدیکی او با حواس مادی قابل درک نمی باشد) او یگانه است و تبعیض، تجزیه و ترکیب در او راه ندارند، و به نشانه ها شناخته شده و به علامت ها وصف گردیده است؛ غیر از خداوند بزرگ و بلند مرتبه، خدایی نیست. 👤ابن ازرق گریست و گفت: «ما احْسَنَ کلامَک»؛ چقدر نیکو است کلام تو! ⭐️امام حسین علیه السلام فرمود: «به من رسیده که تو بر پدر و برادرم و بر من گواهی به کفر می دهی!» 👤ابن ازرق گفت: «امّا وَاللهِ یا حُسَینُ لَئِنْ کانَ ذلِک لَقَدْ کنْتُمْ مَنارَ الاسْلامِ وَ نُجُومَ الاحْکامِ»؛ یا حسین! اگر این ناسزا از من صادر شده، به خدا سوگند! به یقین، شما چراغ اسلام و ستارگان احکام خدایید.[۱] یعنی مردم باید از انوار علوم و معارف شما روشنی بجویند و در تاریکی ها به ستاره های وجود شما هدایت گردند 📚پی نوشت: [۱] سمو المعني؛ ص ۱۴۸؛ به نقل از تاريخ دمشق؛ ج ۴، ص ۳۲۳. 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠توحید و معرفت خدا از لسان مبارک حضرت امام حسین علیه‌السلام ⭐️عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا : أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا هَؤُلاَءِ اَلْمَارِقَةَ اَلَّذِينَ يُشَبِّهُونَ اَللَّهَ بِأَنْفُسِهِمْ يُضٰاهِؤُنَ قَوْلَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ بَلْ هُوَ اَللَّهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ. لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ اِسْتَخْلَصَ اَلْوَحْدَانِيَّةَ وَ اَلْجَبَرُوتَ وَ أَمْضَى اَلْمَشِيَّةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَ اَلْقُدْرَةَ وَ اَلْعِلْمَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ لاَ مُنَازِعَ لَهُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَ لاَ كُفْوَ لَهُ يُعَادِلُهُ وَ لاَ ضِدَّ لَهُ يُنَازِعُهُ وَ لاَ سَمِيَّ لَهُ يُشَابِهُهُ وَ لاَ مِثْلَ لَهُ يُشَاكِلُهُ لاَ تَتَدَاوَلُهُ اَلْأُمُورُ وَ لاَ تَجْرِي عَلَيْهِ اَلْأَحْوَالُ وَ لاَ تَنْزِلُ عَلَيْهِ اَلْأَحْدَاثُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْوَاصِفُونَ كُنْهَ عَظَمَتِهِ وَ لاَ يَخْطُرُ عَلَى اَلْقُلُوبِ مَبْلَغُ جَبَرُوتِهِ لِأَنَّهُ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ عَدِيلٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُلَمَاءُ بِأَلْبَابِهَا وَ لاَ أَهْلُ اَلتَّفْكِيرِ بِتَفْكِيرِهِمْ إِلاَّ بِالتَّحْقِيقِ إِيقَاناً بِالْغَيْبِ لِأَنَّهُ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ هُوَ اَلْوَاحِدُ اَلصَّمَدُ مَا تُصُوِّرَ فِي اَلْأَوْهَامِ فَهُوَ خِلاَفُهُ لَيْسَ بِرَبٍّ مَنْ طُرِحَ تَحْتَ اَلْبَلاَغِ وَ مَعْبُودٍ مَنْ وُجِدَ فِي هَوَاءٍ أَوْ غَيْرِ هَوَاءٍ هُوَ فِي اَلْأَشْيَاءِ كَائِنٌ لاَ كَيْنُونَةَ مَحْظُورٍ بِهَا عَلَيْهِ وَ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ بَائِنٌ لاَ بَيْنُونَةَ غَائِبٍ عَنْهَا لَيْسَ بِقَادِرٍ مَنْ قَارَنَهُ ضِدٌّ أَوْ سَاوَاهُ نِدٌّ لَيْسَ عَنِ اَلدَّهْرِ قِدَمُهُ وَ لاَ بِالنَّاحِيَةِ أَمَمُهُ اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْعُقُولِ كَمَا اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْأَبْصَارِ وَ عَمَّنْ فِي اَلسَّمَاءِ اِحْتِجَابَهُ عَمَّنْ فِي اَلْأَرْضِ قُرْبُهُ كَرَامَتُهُ وَ بُعْدُهُ إِهَانَتُهُ لاَ يُحِلُّهُ فِي وَ لاَ تُوَقِّتُهُ إِذْ وَ لاَ تُؤَامِرُهُ إِنْ عُلُوُّهُ مِنْ غَيْرِ نَوْقَلٍ وَ مَجِيؤُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ يُوجِدُ اَلْمَفْقُودَ وَ يُفْقِدُ اَلْمَوْجُودَ وَ لاَ تَجْتَمِعُ لِغَيْرِهِ اَلصِّفَتَانِ فِي وَقْتٍ يُصِيبُ اَلْفِكْرُ مِنْهُ اَلْإِيمَانَ بِهِ مَوْجُوداً وَ وُجُودَ اَلْإِيمَانِ لاَ وُجُودَ صِفَةٍ بِهِ تُوصَفُ اَلصِّفَاتُ لاَ بِهَا يُوصَفُ وَ بِهِ تُعْرَفُ اَلْمَعَارِفُ لاَ بِهَا يُعْرَفُ فَذَلِكَ اَللَّهُ لاَ سَمِيَّ لَهُ سُبْحَانَهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ . ◼️ای مردم، از این جماعت خارج شده از دین (مارقین) که خدای یگانه را با خود قیاس می کنند بر حذر باشید، اینان گفتارشان شبیه به سخن افرادی از اهل کتاب است که کافر شدند، بلکه او خدای یگانه است که چیزی همانند او نیست، و اوست شنوا و بینا، چشمها او را در نیابد و او چشمها را دریابد، و اوست لطیف (ریزین و باریکدان) و آگاه [به ظاهر و باطن]. ◻️وحدانیّت و جبروت را مخصوص خود ساخته [هیچ کس جز او در آن دخالتی ندارد] و مشیّت و خواست و قدرت و علم بر هر آنچه شدنی است به اجرا درآورده، در حیطه قدرتش نه بدخواهی دارد که ستیزه جوئی کند، و نه همتائی که با او برابری کند و نه مخالفی که به کشمکش پردازد. نه هم نامی دارد که شبیه او باشد، و نه مانندی که به او ماند. نه دست خوش حوادث گردد، و نه بر او تغییر و تحوّل اثر گذارد، و نه هیچ پدیده ای در وی راه یابد وصف کنندگان از درک صفات و حدّ و کنه عظمت او ناتوانند [هیچ شارحی توان آن ندارد که به حقیقت عظمت صفات وی برسد] «۱» و اندازه جبروت و بزرگی او بر هیچ دلی خطور نمی کند، زیرا او در هیچ صفت همتائی ندارد، نه دانشمندان در پرتو علم و دانش او را دریابند، و نه اندیشمندان به یاری فکرشان وی را درک کنند. و لکن توسّط تصدیق، آن هم از روی ایمان به غیب میتوان به آنکه او هست پی برد. ◻️چون خدا به هیچ صفت مخلوقات وصف نمی شود، او یگانه است و بی نیاز، آنچه در خیال و وهم از او تصوّر شود خلاف آن است، آنکه در زیر وصف و بیان و درک «۲» گنجانده شود پروردگار نیست، و آن چیزی که در هوا یا غیر آن یافت شود معبود [و در خور پرستش] نیست. ◼️او در هر چیزی وجود دارد ولی نه در بند و حصار آن، و از هر چیزی جدا است ولی نه آن گونه که از آن پنهان باشد، آن کس که مخالفی با او مقایسه شود و همتائی با او برابری کند؛ قادر و توانا نیست، قدمت او زمانی و گذشت روزگار نیست، و خدا در همه جا هست و توجّه به او سوی مخصوصی ندارد (به هر سو که روی آرید خدا همان جا است). ◻️از خرد و عقل نهان است، همچنان که از دیدگان ناپیدا، و ناپیدائی
او از آسمانیان مانند ناپیدائیش از اهل زمین است. نزدیکی به خدا کرامت است، و دوری از او حقارت. نه «فی» [که ظرف زمان و مکان است] در او جای دارد، و نه کلمه «إذ» (گاه) او را در زمان محصور و محدود می سازد و نه «إن» (اگر) [که نشانه تردید در کلام است] او را ملزم [نه در بند مکان است و نه محدود به زمان، و نه در قید تردید و اگر]. ◼️رفعت مقام او بدون صعود و فراز، و حضور او بی هیچ جابجائی است. نیست و نابود را بیافریند، و بود را از صحنه هستی بیرون برد. جز او را در یک زمان دو صفت نباشد. اندیشه به همان ایمان به بودن او تواند رسید، و اعتقاد به همان محض وجود اوست نه به صفتی جز در وجود او، او خود خالق صفات است نه آنکه با آنها تعریف شود، و به اختیار او علوم شناخته می شود نه آنکه او با آن ابزار شناخته شود، پس این خدای بی همتا و بی مانندی می باشد- پاک و منزّه است-، اوست شنوا و بینا. __________________________ 📚پی‌نوشت (۱) یعنی وصف خداوند تنها از مجرا و مسیر خود او- تعالی ذکره- ممکن است. (۲) مرحوم علّامه مجلسی در معنی «بلاغ» و موارد تصحیف آن: «تلاع» و «نقاع» بیاناتی دارند، پس هر کس در پی آن است برای اطّلاع به کتاب بحار الانوار ج ۴ ص ۳۰۱ و ۳۰۲ مراجعه فرمایید. العقول / ترجمه جعفری، ص۲۲۶ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠آخرین مناجات حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هنگامی که حضرت سیدالشهدا (ع) با بدن غرق به خون از پشت اسب به زمین افتادند، این چنین با خدای خویش مناجات می کرد: ◻️صَبراً عَلی قَضائِکَ یا رَبِّ، لا إلهَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثین، ما لی رَبُّ سِواکَ وَ لا مَعبُودُ غَیرَکَ، صَبراً عَلی حِلمِکَ، یا غیاثَ مَن لا غیاثَ لَهُ، یا دائماً لا نَفادَ لَهُ، یا مُحیِیَ المُوتی، یا قائماً عَلی کُل نَفسِ بِما کَسَبَت، اُحکَم بَینی وَ بَینَهُم وَ اَنتَ خَیرُ الحاکمین؛  ◼️در برابر قضای تو صبر می کنم، ای پروردگار من! معبودی جز تو نیست، ای پناه بی پناهان! ای خدایی که ابدی و دائمی هستی و مردگان را زنده می کنی، ای آگاه و شاهد و ناظر بر تمام کردار و افعال مخلوقات! تو خود میان من و این گروه حکم کن که تو بهترین حکم کنندگانی.   📚منبع: ۱.مقرم، مقتل الحسین (ع): ۳۸۳. 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 داستان اسلام آوردن راهب مسیحی به وسیله سر مطهر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) ◻️لَمّا جاؤوا بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام و نَزَلوا مَنزِلاً يُقالُ لَهُ قِنَّسرينَ، اطَّلَعَ راهِبٌ مِن صَومَعَتِهِ إلَى الرَّأسِ فَرَأى نورا ساطِعا يَخرُجُ مِن فيهِ ويَصعَدُ إلَى السَّماءِ. فَأَتاهُم بِعَشَرَةِ آلافِ دِرهَمٍ و أخَذَ الرَّأسَ و أدخَلَهُ صَومَعَتَهُ فَسَمِعَ صَوتا و لَم يَرَ شَخصا قالَ: طوبى لَكَ و طوبى لِمَن عَرَفَ حُرمَتَهُ. فَرَفَعَ الرّاهِبُ رَأسَهُ و قالَ : يا رَبِّ بِحَقِّ عيسى تَأمُرُ هذَا الرَّأسَ بِالتَّكَلُّمِ مَعي. ◼️فَتَكَلَّمَ الرَّأسُ وقالَ: يا راهِبُ أيَّ شَيءٍ تُريدُ؟ قالَ: مَن أنتَ ؟ قالَ: أنَا ابنُ مُحَمَّدٍ المُصطَفى و أنَا ابنُ عَلِيٍّ المُرتَضى و أنَا ابنُ فاطِمَةَ الزَّهراءِ و أنَا المَقتولُ بِكَربَلاءَ أنَا المَظلومُ أنَا العَطشانُ، فَسَكَتَ . فَوَضَعَ الرّاهِبُ وَجهَهُ عَلى وَجهِهِ فَقالَ: لا أرفَعُ وَجهي عَن وَجهِكَ حَتّى تَقولَ: أنَا شَفيعُكَ يَومَ القِيامَةِ . ◻️فَتَكَلَّمَ الرَّأسُ فَقالَ : اِرجِع إلى دينِ جَدّي مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله. فَقالَ الرّاهِبُ : أشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّه ُو أشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّه ِفَقَبِلَ لَهُ الشَّفاعَةَ. فَلَمّا أصبَحوا أخَذوا مِنهُ الرَّأسَ وَالدَّراهِمَ فَلَمّا بَلَغُوا الوادِيَ نَظَرُوا الدَّراهِمَ قَد صارَت حِجارَةً. ◻️هنگامى كه سر حسين عليه السلام را آوردند و در منزلى به نام قِنَّسرين فرود آمدند، راهبى از دِيْرش به سوى سر حركت كرد و نورى را ديد كه از دهان آن ساطع بود و به آسمان مى رفت. راهب ده هزار درهم به آنان (نگهبانان) داد و سر را گرفت و به درون دِيرش برد و بدون آن كه شخصى را ببيند صدايى شنيد كه مى گفت: «خوشا به حالت ! خوشا به حال آن كه قَدر اين سر را شناخت!». راهب سرش را بلند كرد و گفت: پروردگارا! به حقّ عيسى به اين سر بگو كه با من سخن بگويد. سر به سخن آمد. ◼️ و گفت: «اى راهب ! چه مى خواهى؟». گفت: تو كيستى؟ گفت: «من فرزند محمّدِ مصطفى و پسر علىِ مرتضى هستم. پسر فاطمه زهرا و مقتول كربلايم. من مظلوم و تشنه كامم» و ساكت شد. راهب صورت به صورتش نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نمى دارم تا بگويى: «من شفيع تو در روز قيامت هستم». سر به سخن در آمد و گفت: ◻️«به دين جدّم محمّد درآى». راهب گفت: گواهى مى دهم كه خدايى جز خداوند نيست و گواهى مى دهم كه محمّد پيامبر خداست. آن گاه حسين عليه السلام پذيرفت كه شفاعتش كند. صبحدم آن قوم سر و دِرهم ها را گرفتند و چون به وادى رسيدند ديدند كه درهم ها سنگ شده است. ⭐️نکته: قِنَّسرين شهرى در شام به فاصله يك روز راه از حَلَب در مسير حِمْص و نزديك عواصم است كه تا سال ٣٥١ قمری آباد و پُر جمعيّت بوده است؛ امّا پس از غلبه روميان و قتل ساكنان شهر، اهالى آن جا ترسيدند و در شهرها پراكنده شدند. 📚منبع: المناقب، ابن شهر آشوب، ج ٤ ص ٦٠ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
MNB_SHABE_18_MOHARAM.MP3
13.42M
🎙 در محضر حضرت «حفظه الله» 💠 موضوعات: 👇 ◾️شرح دو حدیث با موضوع مشیئت و اراده ◽️ اختلاف مراتب ایمانی در نفوس بشر ◾️داستان حمید بن قحبطه و ذکر برخی قیام‌های بعد از قیام کربلا ◻️رابطه توبه با رحمت واسعه الهی و غفران الهی ◾️معنای ازاله و دفع مقامات ائمه علیهم السلام که در زیارت عاشورا آمده: «و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکم وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها» ◽️ذکر واقعه دلخراش روز ۲۶ محرم سنه ۱۴۴ در عصر منصور دوانیقی 👇 🌐http://ketaab.iec-md.org/TAARIKH/waqaaye-ol-ayyaam_qomi_07.html ◾️روضه‌خوانی 📅 تاریخ: دوشنبه- ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ مصادف با ۱۴۴۴/۰۱/۱۷ ه.ق ⏱مدت زمان ۰۰:۳۷:۱۶ 📀 حجم فایل: ۱۲.۸ مگابایت 🔖 ۱۴۴۴ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ ⭐️حدیث مربوط به ◼️أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عَنْتَرَةَ الشَّيْبَانِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَخْبِرْنِي عَنِ الْقَدَرِ. ◻️ قَالَ ع بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلَا تَلِجْهُ ◼️ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَخْبِرْنِي عَنِ الْقَدَرِ ◻️ قَالَ ع طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلَا تَسْلُكْهُ ◼️ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَخْبِرْنِي عَنِ الْقَدَرِ ◻️قَالَ ع سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَكَلَّفْهُ ◼️قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَخْبِرْنِي عَنِ الْقَدَرِ ◻️فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَمَّا إِذَا أَبَيْتَ فَإِنِّي سَائِلُكَ أَخْبِرْنِي أَ كَانَتْ رَحْمَةُ اللَّهِ لِلْعِبَادِ قَبْلَ أَعْمَالِ الْعِبَادِ أَمْ كَانَتْ أَعْمَالُ الْعِبَادِ قَبْلَ رَحْمَةِ اللَّهِ ◼️ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ بَلْ كَانَتْ رَحْمَةُ اللَّهِ لِلْعِبَادِ قَبْلَ أَعْمَالِ الْعِبَادِ ◻️فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قُومُوا فَسَلِّمُوا عَلَى أَخِيكُمْ فَقَدْ أَسْلَمَ وَ قَدْ كَانَ كَافِراً قَالَ ◼️وَ انْطَلَقَ الرَّجُلُ غَيْرَ بَعِيدٍ ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ بِالْمَشِيَّةِ الْأُولَى نَقُومُ وَ نَقْعُدُ وَ نَقْبِضُ وَ نَبْسُطُ ◻️ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ إِنَّكَ لَبَعْدُ فِي الْمَشِيَّةِ أَمَا إِنِّي سَائِلُكَ عَنْ ثَلَاثٍ لَا يَجْعَلُ اللَّهُ لَكَ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْهَا مَخْرَجاً أَخْبِرْنِي أَ خَلَقَ اللَّهُ الْعِبَادَ كَمَا شَاءَ أَوْ كَمَا شَاءُوا ◼️فَقَالَ كَمَا شَاءَ ◻️قَالَ ع فَخَلَقَ اللَّهُ الْعِبَادَ لِمَا شَاءَ أَوْ لِمَا شَاءُوا ◼️فَقَالَ لِمَا شَاءَ ◻️قَالَ ع يَأْتُونَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَمَا شَاءَ أَوْ كَمَا شَاءُوا ◼️قَالَ يَأْتُونَهُ كَمَا شَاءَ ◻️ قَالَ ع قُمْ فَلَيْسَ إِلَيْكَ مِنَ الْمَشِيَّةِ شَيْ‏ءٌ ◼️مردى به نزد اميرمؤمنان حضرت على (عليه السلام) آمد و عرض كرد: اى امير مؤمنان! به من از قَدَر خبر بده؟ ◻️آن حضرت فرمودند: قدر، درياى عميقى است، پس در آن قدم مگذار (كه غرق مى‏شوى). ◼️ دوباره پرسيد: اى امير مؤمنان! به من از قَدَر خبر بده؟ ◻️آن حضرت فرمودند: راه تاريكى است، در آن مسير مرو. ◼️دوباره پرسيد: اى امير مؤمنان! به من از قَدَر خبر بده؟ ◻️آن حضرت فرمودند: راز الهى است، خود را به زحمت نينداز. ◼️(و براى بار چهارم پرسيد:) اى امير مؤمنان! به من از قَدَر خبر بده؟ ◻️آن حضرت فرمودند: الان كه اين سؤال را رها نمى‏كنى، من از تو مى‏پرسم كه آيا رحمت خداوند براى بندگان، قبل از اعمال بندگان مى‏باشد و يا اين كه اعمال آنها قبل از رحمت الهى است؟ ◼️ آن مرد به امام (عليه السلام) عرض كرد: رحمت خداوند به بندگان، قبل از اعمال بندگانش است. ◻️ آن حضرت (به كسانى كه آن جا حاضر بودند) فرمودند: برخيزيد و با برادر خود سلام كنيد، زيرا بعد از آن كه كافر بود، اسلام آورد. ◼️آن مرد، كمى فاصله گرفت و سپس برگشت و به امام عرض كرد: اى امير مؤمنان! آيا به همان خواست اولى مى‏ايستيم، مى‏نشينيم، مى‏بنديم و باز مى‏كنيم؟ ◻️حضرت فرمودند: (الان) تو بعد از خواست (الهى) هستى. اما من سه سؤال از تو مى‏پرسم كه خداوند چاره‏اى براى تو نگذاشته است: به من بگو كه آيا خداوند بندگان خود را آن طور كه خواسته است، يا آن طور كه مردم خواستند، آفريده است؟ ◼️ آن مرد جواب داد: آن طور كه خداوند خودش خواسته است. ◻️آن حضرت فرمودند: آيا خداوند براى آن چه خودش خواسته، بندگان را آفريده يا به خاطر آن چه مردم مى‏خواهند؟ ◼️آن مرد جواب داد: به خاطر آن چه خداوند خواسته است. ◻️و (دوباره) آن حضرت فرمودند: آيا آن طور كه خداوند مى‏خواهد مردم را در روز قيامت مى‏آورد يا آن طور كه مردم مى‏خواهند؟ ◼️ آن مرد جواب داد: آن طور كه خداوند مى‏خواهد، مردم را مى‏آورد. ◻️امام (عليه السلام) فرمودند: برخيز كه هيچ (عملى) از خواست (الهى) در تو نيست. 📚منابع: إحقاق الحق (الملحقات) ج۳۲ ص۱۶۵؛ كتاب التوحيد للصدوق ص۳۷۴و ۳۷۵و (ط مؤسسة النشر الإسلامي) ص۳۶۵ و ۳۶۶ وبحار الأنوار ج۵ ص۱۱۰ و ۱۱۱ ونور البراهين ج۲ ص۳۱۲ و ۳۱۳ وموسوعة أحاديث أهل البيت للنجفي ج ۹ص۸۱ والفصول المهمة للحر العاملي ج۱ ص۲۵۳ . 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ ⭐️حدیث مربوط به ◻️قالَ اَميرُالمُؤمِنين عليه السلام: اَوْحَى اللّه ُ اِلى داوُودَ: يا داوُودُ! تُريدُ وَ اُريدُ وَ لايَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ لِما اُريدُ اَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُريدُ اَتْعَبْتُكَ فيما تُريدُ وَ لا يَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ.  ◼️اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: خداوند متعال به حضرت داود عليه السلام وحى فرمود: اى داود! تو مى‌خواهى، من هم مى‌خواهم ، ولى جز آنچه من مى‌خواهم نمى‌شود. پس اگر تسليم آنچه من مى‌خواهم بشوى، آنچه را هم تو مى‌خواهى عطايت مى كنم. امّا اگر تسليم آنچه من مى‌خواهم نشوى، در آنچه خودت مى‌خواهى تو را به رنج مى‌افكنم و جز آنچه هم كه من بخواهم نخواهد شد. 📚[توحيد صدوق، ص ۳۳۷.] 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
MNB_SHABE_19_MOHARAM.MP3
12.69M
🎙 در محضر حضرت «حفظه الله» 💠 موضوعات: 👇 ◽️برخی ویژگی‌های عصر ظهور ◾️ ذکر برخی احادیث و روایات متکثر مربوط به شخصیت شریف حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه الشریف از کتاب نوادر الاخبار نوشته مرحوم فیض کاشانی ◽️ معنای ازاله و دفع مقامات ائمه(ع) که در زیارت عاشورا آمده «و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها» چیست؟ ◾️مقتل‌خوانی 📅 تاریخ: سه‌شنبه- ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ مصادف با ۱۴۴۴/۰۱/۱۸ ه.ق ⏱مدت زمان ۰۰:۳۵:۱۳ 📀 حجم فایل: ۱۲.۱ مگابایت 🔖 ۱۴۴۴ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
🎙 در محضر حضرت «حفظه الله» 💠 موضوعات: 👇 ◽️برخی ویژگی‌های عصر ظهور ◾️ ذکر برخی احادیث و روایات متکثر مربوط به شخصیت شریف حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه الشریف از کتاب نوادر الاخبار نوشته مرحوم فیض کاشانی ◽️ معنای ازاله و دفع مقامات ائمه(ع) که در زیارت عاشورا آمده «و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها» چیست؟ ◾️مقتل‌خوانی 📅 تاریخ: سه‌شنبه- ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ مصادف با ۱۴۴۴/۰۱/۱۸ ه.ق ⏱مدت زمان ۰۰:۳۵:۱۳ 📀 حجم فایل: ۱۲.۱ مگابایت 🔖 ۱۴۴۴ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 برخی ویژگی‌های عصر ظهور ◻️الإمامُ عليٌّ عليه السلام: لَو قَد قَامَ قائمُنا لأَنْزَلَتِ السَّماءُ قَطْرَها و لأخْرَجَتِ الأرضُ نَباتَها و لَذَهَبتِ الشَّحْناءُ مِن قلوبِ العِبادِ، و اصْطَلَحَتِ السِّباعُ و البَهائمُ حتّى تَمشيَ المرأةُ بينَ العِراقِ إلى الشّامِ لا تَضَعُ قَدَمَيْها إلاّ علَى النَّباتِ و على رأسِها زِينَتُها (زِنْبيلُها) لا يُهَيّجُها سَبُعٌ و لا تَخافُهُ. ◼️امام على عليه السلام: اگر قائم ما قيام كند، آسمان بركت‌هاى خود را فرو مى‌ريزد و زمين گياهانش را مى‌روياند و كينه و دشمنى از دل‌هاى بندگان رخت برمى‌بندد و درندگان و چرندگان باهم مى‌سازند، تا آنجا كه زنِ زيور (/زنبيل) به سر، عراق را تا شام مى‌پيمايد و جز بر سبزه‌ها گام نمى‌نهد و هيچ درنده‌اى آشفته و هراسانش نمى‌كند. 📚 ۱۰ / ۱۰۴ / ۱ - ج ۲ ص ۲۵۴- ص۶۶ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 برخی ویژگی‌های عصر ظهور ⭐️ (ع) ◻️أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْجُمْهُورِ اَلْعَمِّيُّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْجُمْهُورِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِذَا خَرَجَ اَلْقَائِمُ مِنْ مَكَّةَ يُنَادِي مُنَادِيهِ أَلاَ لاَ يَحْمِلَنَّ أَحَدٌ طَعَاماً وَ لاَ شَرَاباً وَ يَحْمِلُ مَعَهُ حَجَرَ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ وَ هُوَ وِقْرُ بَعِيرٍ فَلاَ يَنْزِلُ مَنْزِلاً إِلاَّ نَبَعَتْ مِنْهُ عُيُونٌ فَمَنْ كَانَ جَائِعاً شَبِعَ وَ مَنْ كَانَ ظَمْآنَ رَوِيَ وَ رَوِيَتْ دَوَابُّهُمْ حَتَّى يَنْزِلُوا اَلنَّجَفَ مِنْ ظَهْرِ اَلْكُوفَةِ. ◼️ هنگامی كه حضرت قائم (عج) از مكه ظهور كند، منادی او ندا می‌كند: متوجه باشید كسی همراه خود غذا و آب حمل نكند و با آن حضرت سنگ موسی (ع) است… پس هر جا فرود آید، از آن سنگ چشمه‌هایی می‌جوشد كه هر كس گرسنه باشد، سیر می‌شود و هركس تشنه باشد، سیراب می‌شود و همین طور چهارپایان آن‌ها سیرآب می‌شوند تا از پشت كوفه وارد نجف می‌شوند. 📚الغيبة (للنعمانی)- جلد۱ -صفحه۲۳۸   📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 برخی ویژگی‌های عصر ظهور ◻️الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِیعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ، فَلَمْ یَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْیَوْمِ غَیْرَ الْحَرْفَیْنِ، فَإِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِینَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِی النَّاسِ، وَ ضَمَّ إِلَیْهَا الْحَرْفَیْنِ حَتَّى یَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِینَ حَرْفاً ◼️علم، بیست و هفت حرف است. همه آنچه تا به امروز رسولان الهی آورده اند، تنها دو حرف است و مردم بیش از این دو حرف نمی دانند. هرگاه قائم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را به اضافه آن دو حرف ارائه و در میان مردم اشاعه و آموزش می دهد. 📚مختصر البصائر، ص ۳۲۰ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 مقتل‌خوانی « وأدخل عيال الحسين عليه‌السلام على ابن زياد ، فدخلت زينب أخت الحسين في جملتهم متنكرة وعليها أرذل ثيابها ، فمضت حتى جلست ناحيةً من القصر ، وحفت بها إماؤها. فقال ابن زياد ، من هذه التي انحازت ناحيةً ومعها نساؤها؟! فلم تجبه زينب. فأعاد القول ثانيةً وثالثةً يسأل عنها؟ فقالت له بعض إمائها : هذه زينب بنت فاطمة بنت رسول الله. فأقبل عليها ابن زياد وقال لها : الحمد لله الذي فضحكم وقتلكم وأكذب أحدوثتكم. فقالت زينب : الحمد لله الذي أكرمنا بنبيه محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم وطهرنا من الرجس تطهيرا ، وإنما يفتضح الفاسق ويكذب الفاجر ، وهو غيرنا والحمد لله. فقال ابن زياد : كيف رأيت فعل الله بأهل بيتك؟! فقالت : ما رأيت إلا جميلاً ، هؤلاء قوم كتب الله عليهم القتل ، فبرزوا إلى مضاجعهم ، وسيجمع الله بينك وبينهم فتحاجون إليه وتختصمون عنده فانظر لمن الفلج يومئذ ، ثكلتك أمك يابن مرجانة!! فغضب ابن زياد واستشاط ، فقال له عمرو بن حريث : أيها الأمير ، إنها امرأة والمرأة لا تؤاخذ بشيء من منطقها. فقال ابن زياد : لقد شفى الله قلبي من طاغيتك الحسين والعصاة المردة من أهل بيتك. فرقت زينب وبكت وقالت له : لعمري لقد قتلت كهلي ، وقطعت فرعي ، واجتثثت أصلي ، فإن كان هذا شفاؤك فقد اشتفيت. فقال ابن زياد : هذه سجاعة ، ولعمري لقد كان أبوها سجاعاً شاعراً. 📚 ذكر الشيخ المفيد في كتاب «الإرشاد» 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ ⏺معنای ازاله و دفع مقامات ائمه(ع) که در زیارت عاشورا آمده «و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها» چیست؟ ☑️منظور مراتب باطنی و معنوی نیست؛ بلکه مقصود همان مراتب حکومتی است که مانع به حکومت رسیدن ائمه علیهم السلام می‌شدند. والا مگر می‌شود مراتب معنوی و باطنی یک پیامبر، امام و یا معصوم را از بین برد. آن‌ها در هر کجا که باشند ولو در زندان آن مراتب باطنی و معنوی همراهشان است. 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
MNB_SHAHADAT_EMAM_SAJAD_1_1444(1).MP3
10.9M
🎙در محضر حضرت سلمه‌الله 💠 موضوعات‌ 👇 ◼️شعرخوانی (فرازهایی از قصیده فرزدق) ◻️مناجات خوانی (خواجه عبدالله انصاری) ◼️ مبانی سلوکی حضرت آیت‌الله کمیلی حفظه‌الله ◻️ مبانی سلوکی حضرت آیت‌الحق سیدهاشم حداد (رض) ◼️داستانی اخلاقی از حضرت امام سجاد علیه‌السلام ⭐️ عمده تصحیح نیت و تحصیل رموز توحید است. 📆 تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ⏱ مدت زمان: ۰۰:۳۰:۱۷ (ع) ۱۴۴۴ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ ⭐️ قصیده فرزدق در تمجید حضرت امام سجاد(علیه‌السلام) ◼️هَذا الّذي تَعرِفُ البَطْحاءُ وَطْأتَهُ، وَالبَيْتُ يعْرِفُهُ وَالحِلُّ وَالحَرَمُ ◻️هذا ابنُ خَيرِ عِبادِ الله كُلّهِمُ، هذا التّقيّ النّقيّ الطّاهِرُ العَلَمُ ◼️هذا ابنُ فاطمَةٍ، إنْ كُنْتَ جاهِلَهُ، بِجَدّهِ أنْبِيَاءُ الله قَدْ خُتِمُوا ◻️وَلَيْسَ قَوْلُكَ: مَن هذا؟ بضَائرِه، العُرْبُ تَعرِفُ من أنكَرْتَ وَالعَجمُ ◼️كِلْتا يَدَيْهِ غِيَاثٌ عَمَّ نَفعُهُمَا، يُسْتَوْكَفانِ، وَلا يَعرُوهُما عَدَمُ ◻️سَهْلُ الخَلِيقَةِ، لا تُخشى بَوَادِرُهُ، يَزِينُهُ اثنانِ: حُسنُ الخَلقِ وَالشّيمُ ◼️حَمّالُ أثقالِ أقوَامٍ، إذا افتُدِحُوا، حُلوُ الشّمائلِ، تَحلُو عندَهُ نَعَمُ ◻️ما قال: لا قطُّ، إلاّ في تَشَهُّدِهِ، لَوْلا التّشَهّدُ كانَتْ لاءَهُ نَعَمُ ◼️عَمَّ البَرِيّةَ بالإحسانِ، فانْقَشَعَتْ عَنْها الغَياهِبُ والإمْلاقُ والعَدَمُ ◻️إذ رَأتْهُ قُرَيْشٌ قال قائِلُها: إلى مَكَارِمِ هذا يَنْتَهِي الكَرَمُ ◼️يُغْضِي حَياءً، وَيُغضَى من مَهابَتِه، فَمَا يُكَلَّمُ إلاّ حِينَ يَبْتَسِمُ ◻️بِكَفّهِ خَيْزُرَانٌ رِيحُهُ عَبِقٌ، من كَفّ أرْوَعَ، في عِرْنِينِهِ شمَمُ ◼️يَكادُ يُمْسِكُهُ عِرْفانَ رَاحَتِهِ،رُكْنُ الحَطِيمِ إذا ما جَاءَ يَستَلِمُ ◻️الله شَرّفَهُ قِدْماً، وَعَظّمَهُ، جَرَى بِذاكَ لَهُ في لَوْحِهِ القَلَمُ ◼️أيُّ الخَلائِقِ لَيْسَتْ في رِقَابِهِمُ، لأوّلِيّةِ هَذا، أوْ لَهُ نِعمُ ◻️مَن يَشكُرِ الله يَشكُرْ أوّلِيّةَ ذا؛ فالدِّينُ مِن بَيتِ هذا نَالَهُ الأُمَمُ ◼️يُنمى إلى ذُرْوَةِ الدّينِ التي قَصُرَتْ عَنها الأكفُّ، وعن إدراكِها القَدَمُ ◻️مَنْ جَدُّهُ دان فَضْلُ الأنْبِياءِ لَهُ؛ وَفَضْلُ أُمّتِهِ دانَتْ لَهُ الأُمَمُ ◼️مُشْتَقّةٌ مِنْ رَسُولِ الله نَبْعَتُهُ، طَابَتْ مَغارِسُهُ والخِيمُ وَالشّيَمُ ◻️يَنْشَقّ ثَوْبُ الدّجَى عن نورِ غرّتِهِ كالشمس تَنجابُ عن إشرَاقِها الظُّلَمُ ◼️من مَعشَرٍ حُبُّهُمْ دِينٌ، وَبُغْضُهُمُ كُفْرٌ، وَقُرْبُهُمُ مَنجىً وَمُعتَصَمُ ◻️مُقَدَّمٌ بعد ذِكْرِ الله ذِكْرُهُمُ، في كلّ بَدْءٍ، وَمَختومٌ به الكَلِمُ ◼️إنْ عُدّ أهْلُ التّقَى كانوا أئِمّتَهمْ، أوْ قيل: «من خيرُ أهل الأرْض؟» قيل: هم ◻️لا يَستَطيعُ جَوَادٌ بَعدَ جُودِهِمُ، وَلا يُدانِيهِمُ قَوْمٌ، وَإنْ كَرُمُوا ◼️هُمُ الغُيُوثُ، إذا ما أزْمَةٌ أزَمَتْ، وَالأُسدُ أُسدُ الشّرَى، وَالبأسُ محتدمُ ◻️لا يُنقِصُ العُسرُ بَسطاً من أكُفّهِمُ؛ سِيّانِ ذلك: إن أثَرَوْا وَإنْ عَدِمُوا ◼️يُستدْفَعُ الشرُّ وَالبَلْوَى بحُبّهِمُ، وَيُسْتَرَبّ بِهِ الإحْسَانُ وَالنِّعَمُ ۱. او که تو نمی شناسی همان کسی است که سرزمین بطحا جای گامهایش را می شناسند. و کعبه و حل و حرم در شناسائیش همدم و هم قدمند. ۲- او فرزند بهترین تمامی بندگان خداست، او همان شخصیت منزه از هر آلودگی و رذیلت و پیراسته از هر عیب و علت، و مبرا از هر تهمت و منقصت و کوه بلند علم و فضیلت و نور افکن عظیم هدایت است. ۳- او فرزند فاطمه است. اگر تو نسبت به نسب او جهل داری بدان همان کسی است که با جدّ او سلسله شریفه انبیاء ختم گردیده است. ۴-  این که گفتی: این کیست؟ رونق و عظمت و جلوه جلال و شکوه شخصیت او را فرو نمی کاهد، زیرا آن کسی که تو او را نمی شناسی عرب و عجم هر دو او را به خوبی می شناسند. ۵- هر دو دستش ابری فیاض و رحمت گستر است، که رگبار فیض را فرو می بارد و جود و عطایش هیچگاه کاستی نمی پذیرد. ۶- خوئی نرم و سازگار دارد و مردمان از خشمش در امانند و همیشه دو خصلت حلم و کرم، شخصیت او را همی آرایند. ۷- او به دوش کشنده بار مشکلات اقوامی است که زیر سنگینی آن بار، به زانو در آمده اند، چنانکه خوئی ستوده و روئی گشوده دارد و اعلام پذیرش حوائج مستمندان در مذاق جانش شیرین و خوشآیند است. ۸- او نیاز نیازمندان و خواهش سائلان را همیشه با چهره گشوده و منطق مثبت استقبال کرده است و هیچگاه جز به هنگام تشهد کلمه «لا » بر زبان نرانده است و اگر ذکر تشهد نمی بود «لای » او نیز «نعم » همی بود. ۹- خورشید فروزان احسان او گرمی و روشنی بر همگان افشانده و از این رو در برابر اشعه نیرومندش، تاریکی از فضای اندیشه و دل گمراهان و ظلمت فقر از محیط زندگی مستمندان و ستم از آفاق حیات ستمزدگان رخت بر بسته است. ۱۰- هر زمان که قبایل قریش به سوی او بنگرند، شعرا و خطبای ایشان به مدح و ثنایش زبان همی گشایند و بی اختیار اذعان و اقرار کنند که هر گونه جود و احسان به او همی پیوندد و کاروان کرم در منزلگاه مکارم او رخت همی کشاند. ۱۱- او از فرط آزرم، دیدگان خود را فرو می نشاند و حاضران حضرتش تحت تاثیر هیبت و عظمتش دیدگان فرو می پوشند و جز به هنگامیکه که لب به تبسم بگشاید، سخنی در حضور او بر زبان نمی آید. ۱۲- در دستش عصای خیزرانی که عطر می پراکند، و بویش دل انگیز است. او بیننده را از زیبائی و تناسبی ک
ه در چهره دارد، به شگفت آورد. ۱۳- جود و عطای کف بخشاینده او چنان است که چون به آهنگ دست سودن بر رکن حطیم (حجر الاسود) گام فرا نهد، گوئی که رکن می خواهد تا او را نزد خود نگاه دارد و از جود و عطایش برخوردار گردد. ۱۴- خدای او را شرافت بخشیده است و برتری داده و قلم قضا درتحقیق این مشیت بر لوح قدر روان گشته است. ۱۵- کدامین گروه از خلایق الهی است که نیاکان این شخصیت عظیم یا از خود این شخص کریم، منتی و نعمتی بر ذمّه خود نداشته باشد. ۱۶- هر کس خدا را شکر بگذارد، نیاکان این امام را همی شکر بگذارد به حکم ضرورت زیرا مردم جهان، دین خدا را از خانه او بدست آورده و در پرتو هدایت این خاندان از کفر و شرک رسته اند. ۱۷-  او به اوج عزتی قدم نهاده که عرب و عجم در اسلام به آن قله پر افتخار عظمت و جلال نرسیده اند. ۱۸- او فرزند کسی است که فضل پیامبران، دون فضل او و فضل امتهاشان دون فضل امت اوست. ۱۹- شاخه نیرومند شخصیت او از پیکره شخصیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر دمیده است. از این رو عناصر وجودش و اخلاق و سجایایش پاک و پاکیزه است. ۲۰- نور پیشانیش پرده ظلمت را می درد، چنانکه خورشید با اشراق او ظلمتها را نابود می گرداند. ۲۱- او از گروهی است که دوستیشان دین و دشمنیشان کفر است و قرب جوارشان ساحل نجات و پناهگاه امن و امان است. ۲۲- پس از نام خدا، نام ایشان بر همگان مقدم است و هر کلام بنام ایشان زیبا فرجام است و حسن ختام همی پذیرد. ۲۳- اگر اهل تقوی شمرده شوند، ایشان پیشوایان ایشانند، و اگر از بهترین اهل زمین باز پرسند، نام ایشان به میان همی آید. ۲۴- هیچ بخشایشگر به قله کرم و منتهی جود ایشان نمی رسد و هیچ قوم به هر پایه از کرم که باشد، قدرت همسری و همسنگی ایشان را ندارد. ۲۵- بزرگان این خاندان به روزگار سختی و قحط سالی، باران رحمتند و به هنگام جنگ، شیران بیشه شجاعتند. ۲۶- در عصر معیشت و سختی زندگی، دستهای بخشایشگر آنها را از جود و عطا نمی بندد و این گشوده دستی در هر دو حالت توانگری و درویشی، برای ایشان یکسان است. ۲۷- ناگواریها و گرفتاریها به یمن محبتشان دفع می شود و احسان نعمتها به برکت آن محبت فزونی همی گیرد. 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠مونس جـان ◼️ای ز دردت خسـتگـان را بــوی درمــــان آمــده یـــاد تو مر عاشقـــان را مـونس جــــان آمــده ◻️صدهزاران همچو موسی مست درهرگوشه ای رب ارنی گــو شــــده، دیــدار جــانـان آمــده ◼️صــد هزاران عاشـــق سرگشته بینــم برامیـد بــر بیابان غمــت اللـه گــویـــان آمــــده ◻️سینـه هـا بینم زســـوز هجر تو سوزان شــده دیـده هــا بینـم ز درد عشـق گـریان آمده ◼️عـاشقـانت نعــره الفقـر فخــری می زننـد بــرسـرکــــوی مــلامت پــای کـــوبــان آمــده ◻️"پیــرانصار" زشراب شوق خـورده جـرعــه ای همچو مجنون گرد عالم مست وحیران آمـده 📚 خواجه عبدالله انصاری 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 انابت و طاعت و فراغت 🤲الهی ای کریمی که بخشندهٔ عطایی و ای حکیمی که پوشندهٔ خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، بذات لایزال خود و بصفات با کمال خود و بعزت جلال خود و بعظمت جمال خود که جان ما را صفای خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به. یا رب تو مرا انابتی روزی کن شایستهٔ خویش طاعتی روزی کن زان پیش که فارغ شوم از کار جهان اندر دو جهان فراغتی روزی کن 📚 خواجه عبدالله انصاری 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 از خودی در آمدن یارب دل پاک و جان آگاهم ده آه شب و گریه سحرگاهم ده در راه خود اول ز خودم بیخود کن بیخود چو شدم ز خود بخود راهم ده 📚 خواجه عبدالله انصاری 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ 💠 داستانی از حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام ◻️عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّزَّاقِ یَقُول: جَعَلَتْ جَارِیَهًٌْ لِعَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) تَسْکُبُ الْمَاءَ عَلَیْهِ وَ هُوَ یَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاهًِْ فَسَقَطَ الْإِبْرِیقُ مِنْ یَدِ الْجَارِیَهًِْ عَلَی وَجْهِهِ فَشَجَّهُ فَرَفَعَ عَلِیُّ‌بْنُ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) رَأْسَهُ إِلَیْهَا فَقَالَتِ الْجَارِیَهًُْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ وَالْکاظِمِینَ الْغَیْظَ فَقَالَ لَهَا قَدْ کَظَمْتُ غَیْظِی قَالَتْ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ قَالَ لَهَا قَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْکِ قَالَتْ وَاللهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ قَالَ اذْهَبِی فَأَنْتِ حُرَّهًٌْ. ◼️عبدالله‌بن‌محمد گوید: شنیدم از عبدالرزاق که می‌گوید: کنیز علیّ بن الحسین (علیه السلام) بر روی دست آقا درحال وضو آب می‌ریخت آفتابه از دستش افتاد و بر صورت امام اصابت کرد صورتش را مجروح کرد سر را به جانب او بلند کرد. کنیز گفت: وَالْکاظِمِینَ الْغَیْظَ. فرمود: «خشم خود را فروبردم». باز کنیز گفت: وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ. فرمود: «خدا از تو گذشت». عرض کرد: وَ اللهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ. فرمود: «برو تو را آزاد کردم». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۶۲؛ بحارالأنوار، ج۶۸، ص۴۱۳/ الإرشاد، ج۲، ص۱۴۶/ الأمالی للصدوق، ص۲۰۱/ مستدرک الوسایل، ج۱، ص۳۴۵/ بحارالأنوار، ج۴۴، ص۱۹۵/ شرح نهج البلاغهًْ، ج۱۸، ص۴۶ 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦
✿﷽✿ ✍در محضر حضرت «حفظه الله» 💠مبانی سلوکی حضرت آیت الله کمیلی «حفظه الله» ۱- التزام به شریعت ۲- التزام به ولایت ۳- اعتقاد به استمرار راه سلوک بعد از مرگ ۴- اعتقاد به لزوم به سیر و سلوک حتی برای مردم ۵- التزام به ولایت منصوصه فقیه ۶-توسل و استمداد از اهل بیت علیهم السلام ۷- توجه به ناحیه مقدسه حضرت امام زمان عجل الله فرجه الشریف برای کسب معرفت ۸- تلازم توحید با ولایت ۹- لزوم توجه به وظایف فردی، اجتماعی، خانوادگی ۱۰- لزوم داشتن استاد در این مسیر ۱۱- تبعیت همه گونه از استاد ۱۲-وحدت استاد ۱۳-توجه نداشتن به کرامات ۱۴- توجه و تمرکز در مسئله وحدت ۱۵- رعایت کتمان (در وحدت لازم است ما دم به دم متذکر این اصل باشیم تا به حد ملکه برسد بعد از این فتوحاتی برای او پیش خواهد آمد) ۱۶- تفکرات توحیدی و جستجو و معرفت نفس ۱۷- داشتن برنامه سلوکی ۱۸- توجه دائم به باطن خود و سیر باطنی در مراحل سلوک ۱۹-داشتن عزم و همت قوی و بلند ۲۰- مدارا و ارفاق نفس (مقصود نفس درونِ باطن انسان نیست بلکه منطور نفس جسدی و جسمی است که مرکب روح است و نیاز به مدارا دارد. اگر به آن توجه نشود آخر کار می‌مانیم. 📱 آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی👇 🌐 https://yek.link/komeilyir/ ◦◦◉✿ ✿◉◦◦