نخبه گرایی به جای توده گرایی:
بازرگان یک اندیشمند مذهبی بود و ازطریق دانشگاه ،جنبش دانشجویی و بیان و قلم ،افکار و دیدگاه های خود را معرفی کرده بود لذا فقط در میان قشر تحصیل کرده و روشنفکر که به لحاظ جمعیت کم جمعیت بودند طرفدار داشت و عامه مردم با وی ارتباطی نداشتند .صادق زیباکلام در این باره می گوید: »در واقع کتابهای بازرگان را عده ای مشخصی از نخبگان سیاسی که ویژگی اسلام خواهی داشتند و همچنین عده ای از دانشجویان می خواندند یعنی ایشان محبوبیت گسترده ای نداشتند .« غلام عباس توسلی معتقد است که :»توده بی سواد یا کم سواد روستایی ،روشنفکران را که به خاطر دموکراسی ، مردم سالاری ،قانون اساسی ، جامعه مدنی و حق شهروندی به میان آمده بودند را درک نمی کردند.این توده احساس مذهبی داشت و بخاطر همین احساس به دعوت روحانیت به میدان آمد.«
عدم همکاری روحانیون و نیروهای مذهبی:
در میان روحانیون نقش آفرین ، بازرگان با آیت الله طالقانی و آیت الله مطهری روابط نزدیک و هم فکری هایی داشت ، اما قاطبه روحانیون که در دوره پس از پیروزی انقلاب در صحنه بودند همانهایی که بودند که پیش از انقلاب فعالیت داشتند و به دلیل حوادث قبل از پیروزی انقلاب نسبت به جریانات روشنفکری خوش بین نبودند .علاوه بر این فضای درون زندانها و اختلافات میان دکترشریعتی و آیت الله مطهری در شکل گیری این وضعیت نقش داشت .البته سوء ظن روشنفکران و روحانیون نسبت به یکدیگر سابقه ای قدیمی تر دارد که مهمترین صحنه آن در جریان نهضت مشروطه خواهی به نمایش در آمد.
اختلافات با شورای انقلاب:
دلیل دیگر ناشی از تعقیب استراتژی گام به گام توسط دولت موقت و تن ندادن آن به دستورها و خواسته های شورای انقلاب بود .جالب آنکه دولت موقت به پیشنهاد اعضای شورای انقلاب تشکیل شده بود و حتی خود بازرگان از اعضای شورای انقلاب بود. اعضای دولت موقت معتقد بودند که شورای انقلاب باید به قانون گذاری بسنده کند و در امور اجرایی دخالت نکند لذا میان آنها اختلاف افتاد و وقتی که این اختلافات شدت گرفت نهایتا داوری خود را به نزد امام بردند .پس از آن گرچه تا حدودی این اختلافات فروکش کرد ، اما آنها هیچ وقت با هم به تفاهم نرسیدند تا اینکه سرانجام شورای انقلاب در 14 تیرماه سال 1358 طی جلسه ای تصمیم گرفت به فعالیتهای اجرایی وارد شود. در این جلسه صریحا اعلام شد که دولت موقت قابل اعتماد نیست و این اقدام از جمله عوامل تاثیر گذار در استعفای آن بود.
مخالفت روشنفکران و گروههای چپ:
در این زمان ، بیشتر روشنفکران از بینش افراطی و رادیکال برخوردار بودند و از دولت موقت بخاطر مشی لیبرال و ضعیف آن انتقاد می کردند و دولت موقت را جاده صاف کن تجدید حیات و سلطه امپریالیسم در نظر می گرفتند.
خط مشی دولت موقت و جریان استعفا:
از ابتدای پیروزی انقلاب به تدریج معلوم شده بود که سران دولت موقت از تحولات سیاسی ایران وحشت داشتند و معتقد بودند که می توان با آمریکا از راه مذاکره سیاسی به توافق رسید . امام معتقد بود که مردم باید همجنان درصحنه انقلاب باقی بمانند و تنها با تکیه بر نیروی بی پایان مردمی که انقلاب را به پیروزی رسانده اند می توان انقلاب را حفظ کرد.اما سران دولت موقت حضور مردم را نمی پسندیدند و دخالت و مزاحمت در کار دولت تلقی می کردند . نظرشان این بود که با رفتن شاه راس طاغوت ازبین رفته و لازم نیست در اعضای اصلی بدنه رژیم تغییرات بنیادین داده شود . نتیجه این بینش باقی ماندن عناصر بی اعتقاد به اسلام و انقلاب در مراکز حساس انقلاب بود که می توانست به ناامیدی و دلسردی مردم انقلابی منجر شود.انان صریحا اعلام می کردند که مراکز انقلابی باید تعطیل شوند.از جمله مهمترین درخواستهای انان انحلال سپاه پاسداران بود.این اختلاف بینش در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی به اوج خود رسید .هنگامی که مهندس مهدی بازرگان و دولت موقت در 13 آبان 1358 با تصرف سفارت آمریکا در تهران از سوی گروهی از دانشجویان پیرو خط امام روبرو شدند ، بلافاصله خود را از صحنه کنار کشیدند ، بازرگان در روز14 آبان 1358 در استعفا نامه ای به حضور حضرت امام نوشت:»با کمال احترام معروض می دارد پیرو توضیحات مکرر گذشته و نظر به این دخالت ها و مزاحمت ها ، اختلاف نظرها، انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همکاران و اینجانب مدتی است غیر ممکن ساخته و در شرایط تاریخی حساس حاضر نجات مملکت و به ثمر رساندن انقلاب بدون وحدت کلمه و وحدت مدیریت میسر نیست.بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می دارد تا به نحوی که مقتضی می دانند کلیه امور را در فرمان رهبری بگیرند یا داوطلبانی را که با آنها هماهنگی وجود داشته باشدمامور تشکیل دولت فرمایند.«
قبول استعفا توسط حضرت امام :
لذا بعد از استعفای بازرگان ،امام خمینی مورخ 15آبان 1358 در شهر قم نامه ای در زمینه قبول استعفای نخست وزیر و بیان ماموریتهای شورای انقلاب تنظیم فرمودند:»چون جناب آقای مهندس مهدی بازرگان با ذکر دلایلی برای معذور بودن از ادامه خدمت در تازیخ 14 آبان 1358 از مقام نخست وزیری استعفا نمودند ضمن قدردانی از زحمات و خدمات طاقت فرسای ایشان در دوره انتقال و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشار الیه ، استعفا را قبول نمودم . شورای انقلاب را مامور نمودم برای رسیدن و اداره امور کشور در حال انتقال و نیز شورا در اجرای امور زیر بدون مجال ماموریت دارد :
1:تهیه مقدمات همه پرسی قانون اساسی
2:تهیه مقدمات انتخابات مجلس شورای اسلامی
3:تهیه مقدمات انتخابات ریاست جمهوری ،
لازم به ذکر است که با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم الشان باید امور محوله را خصوصا آنچه مربوط به پاکسازی دستگاه های اداری و رفاه حال طبقات مستضعف بی خانمان به طور انقلابی قاطع عمل نمایند.«
🔴 نظر امام خمینی (ره) و دولت موقت در رابطه با آمریکا چه تفاوتی داشت؟
⁉️پرسش و پاسخ تاریخی از رهبر انقلاب (۲۶)
رهبرانقلاب:
«ملّت ایران رژیم طاغوت را ساقط کردند، امّا کسانی بودند آن روز که با حضور آمریکاییها در داخل کشور موافق بودند! اختلاف عمدهی دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ ما از نزدیک میدیدیم.
آنها توجّه نمیکردند که این رژیم حالا برافتاده است امّا آن #دستگاه_تغذیه_کننده هنوز باقی است، فعّال است، اگر به او میدان داده شود، دوباره مشغول خواهد شد و ضربه خواهد زد و نقاط ضعف را جستجو خواهد کرد و از آن نقاط ضعف وارد خواهد شد؛ این را توجّه نمیکردند.
امام این را میدید... لذا #تا_آخر، امام علیه آمریکا و دستگاه سیاسی و امنیّتی آمریکا موضع داشت. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
—----------------
🗓 ۱۵آبان ۱۳۵۸: استعفای دولت موقت مهندس بازرگان پس از تسخیر لانه جاسوسی
نهضت آزادی از دیدگاه جضرت امام :
با کناره گیری دولت موقت ،نهضت آزادی فاصله خود را از انقلاب و مردم بیشتر کرد و با حمایت از جبهه ملی که علیه حکم قطعی قرآن {قصاص } اعلام راهپیمایی کرده بودند ماهیت خود را آشکار کرد حضرت امام با موضع گیری از آنها خواست توبه کنند اما حرکت جدی از سوی آنها اتفاق نیفتاد .
بعد از آن جضرت امام طی سخنانی فرمودند :»من با اینها کار دارم ، شمایی که متدین هستید و مدعی تدین، چه توجیهی از این معنا دارید؟آیا تکلیف شرعی فقط این است که در مقابل مجلس و دولت اعلامیه صادرکنید ،در تمام تکلیفهای شرعی که شما اخساس کردید همین تکلیف شرعی را دارید که مردم را دعوت کنید به شورش در مقابل دولت اسلامی،در مقابل مجلس شورای اسلامی،... در مقابل این اعلامیه جبهه ملی که مخالف نص قرآن مجید است در مقابل این که مردم را دعوت کرده است به راهپیمایی در مقابل قانون الهی، تکلیف دیگر ندارید شما؟آقایان تمام تکلیفها را بجا آوردند و عمل کردند فقط یک تکلیف مانده و آن جمهوری اسلامی را به هم زدن ؟«
پس از آن حضرت امام درباره علت مخالفت نهضت آزادی با اشغال لانه جاسوسی فرمودند:»آن روزی که این جوانهای بیدار عزیز ما این لانه جاسوسی را گرفتند این شیاطین به دست و پا افتادند. یکی گفت که اینها خط شیطان هستند و دنبال این کردند که ما الان اسیر آمریکا هستیم ،نه اینکه نمی فهمیدند ،نه، اسیر آمریکا نیستیم، می خواستند که ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامن آمریکا بیندازند،و قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه برای اینها ناگوار بود برای اینها ، برای اینکه پرونده های اینها هم پیدا می شد.این همه کوشش برای اینکه اینها رها کنید بروند ، ... خوف این بود که این پرونده ها ظاهر بشوند و این چهره هایی که خودشان را قالب زدند خودشان را ، این ها معلوم بشوند که چجور افرادی می باشند.«
پس از فعالیتهای ضد انقلابی نهضت آزادی سرانجام حضرت امام نظر صریح خود را در مورد آنها اعلام کردند:
»جناب حجه الاسلام آقای محتشمی ، وزیر محترم کشور ، در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیادی است . آنجه باید احتمالا گفت آن است که پرونده این نهضت و همینطور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب ،شهادت می دهد که نهضت باصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است . و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشید آن است که شاید آمریکای جهان خوار را که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطه او دارند از ستم کاری اوست بهتر از شوروی ملحد می دانند و این از اشتباهات آنهاست، در هر صورت به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویزه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست وپا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که قرنها سر بلند نمی کردند و به حسب امور بسیار دیگر ،نهضت باصطلاح آزادی صلاحیت به هیچ امری از امور دولتی یا قانون گذاری یا قضایی ندارند .و ضرر آن به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز بخاطر دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند ،از ضرر گروهک های دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان بیشتر و بالاتر است.نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند از این جهت گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کردند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیر المومنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است ، برخلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را نعوذ بالله تخطئه و بلکه مرتد بدانند و یا آن که همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم برخلاف ضرورت اسلام است . تنیجه آن که نهضت باصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند.«
💎 دهه شصت یک دهه ی مظلوم است!!
🌹دهه ی شصت را مورد هدف قرار داده اند.دهه حیات ظاهری و مبارک امام خمینی کبیر را!دهه ی آفرینش بسیار زیبای جلوه های ایثار وبندگی در دفاع مقدس را!دهه ی غربت ومظلومیت ملت ایران را!دهه
بروز شدیدترین دشمنی ها و کینه های جلادان کفر ونفاق را!!
🌹 دهه ی ۶۰ را باید از نو شناخت.دوباره باید جریانات دهه ی ۶۰ را باز شناسی کنیم و با روشنی و شفافیت ،هنرمندانه و صادقانه ارائه کنیم.
به مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی تصمیم گرفتیم در مورد نهضت آزادی به خلاصه مطالبی ارائه شود ان شاالله که مفید واقع شود
💢 نه به ولی فقیه، جریانی از گذشته تا امروز ❗️
🔹 چند روز گذشته، رسانهها و جرایدِ جریانات #غیر_انقلابی مملو بودند از مرثیه خوانی برای دبیر کل نهضت آزادی و دست راست مهندس #بازرگان در ابتدای انقلاب، یعنی #ابراهیم_یزدی. اما چرا اینبار برای تحلیل حامیان نهضت آزادی، از لفظ جریانات #غیر_انقلابی استفاده شده است. زیرا گذر زمان و عیان شدن برخی نفاقهای گذشته، سبب شده که طیف گستردهی جریانات سیاسی غیر اصیل و ناب از اصلاح طلبان مدعی خط امام گرفته تا حلقه #انحراف اطراف رئیس جمهور سابق و نیز کنونی، کوی سبقت را در تجلیل از باقیماندهی #مغضوبین_امام (نهضت آزادی) از هم بربایند. حتی سایت خبری تحلیلی جماران زیر نظر دفتر تنظیم و نشر آثار امام(!) هم به ریاست سید حسن مصطفوی، از این غافله عقب نماند. اما نهضت آزادی به راستی چه کرد؟ در شرح اقدامات این جریان سیاسی، تحلیلهای زیادی وجود دارد
🔹 ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
1- از نگاه گفتمان انقلابی، گناه اصلی نهضت آزادی #اعتماد به دشمن در مقابل عدم اعتماد به ولی فقیه مدبر بود. اعتمادی که حتی طمع آن تا همین الان هم به کشور لطمه میزند. این در حالی بود که اگر این جریان ظاهرا دیندار و سکولار، حداقل در عمل و نه بصورت عقیدهای درونی شده و با نگاه به عملکرد اسلاف خود(جبهه ملی)، نظر و نصایح ولی فقیه را اولی بر نظر غرب، استعمار و استکبار قرار میداد، قطعا خود و کشور را دچار خسارتهای جبران ناپذیر نمیکرد.
2- لزومی ندارد مرگ فردی چون یزدی سبب جشن و پایکوبی شود بلکه ایراد در تجلیل از افکار و عقاید وی و جریان اوست. کاری که همانطور که ذکر شد، امروز به میدانی برای عرض اندام و نمایش چهرهی واقعی بسیاری از جریانات سیاسی شده است.
🔸نهضت آزادی؛ جریانی خطرناک تر از منافقین؛ (1)
جایگاه نهضت آزادی از منظر امام خمینی (ره)
yon.ir/ZOfEi
▪چند ️روز گذشته ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی و وزیر امور خارجه دولت موقت درگذشت. فوت ایشان بهانه ای شد که در این برهه از زمان، مروری به گذشته این گروه و دیدگاه امام راحل (ره) نسبت به اندیشه و اقدامات این نهضت در جریان تحولات انقلاب اسلامی و اختلاف مبنایی آنان با جریان فکری و سیاسی مردم ایران داشته باشیم. چراکه با فوت دکتر یزدی عده ای به دنبال آن هستند که از این گروه به عنوان فعالین انقلاب یاد نموده و جایگاه والا و ارزشمندی را اعطا نمایند.
🔻برای بازخوانی بخش مهمی از سرگذشت این نهضت باید به سال 66 مراجعه نماییم که سید علی اکبر محتشمی پور وزیر وقت کشور با توجه به موضع گیری های تند نهضت آزادی علیه جنگ تحمیلی و فعالیتهای انتخاباتی آنان برای ورود به مجلس، نامهای را به همراه این دیدگاه ها و اطلاعیههای نضهتآزادی به امام خمینی (ره) ارسال نمود. او با اشاره به عملکرد «نهضت آزادی»، از ایشان در خصوص صلاحیت آنان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی کسب تکلیف کرد. وی در این نامه به اقدامات دولت موقت پس از ترک قدرت اشاره کرد و آورده: «نهضت آزادی پس از استعفا و برکناری دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است.»
yon.ir/T3Kok
پاسخی که امام به این نامه دادند را میتوان نه تنها پایانی بر فعالیتهای آنان بلکه اعلام موضعگیری انقلاب اسلامی به ماهیت این گروه و هرگونه فعالیت آنان برای همیشه دانست چرا که ایشان این گروه را به صراحت «خطرناک تر از منافقین» عنوان نمودند. دلیل این خطاب صریح را میتوان در موضعگیریهای غیر واقعی آنان از اسلام و التقاط فکری و تعلقات غرب گرایانه آنان که با مسیر انقلاب ملت ایران تنافی داشت دانست . برای فهم بهتر دیدگاه امام خمینی (ره) خواندن متن کامل نامه ایشان مهم و مفید است:
✳️«بسماللهالرحمنالرحیم
جناب حجتالاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور (ایده الله تعالی)
در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است.
آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همینطور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت میدهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است، و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است، و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد میدانند. و این از اشتباهات آنها است.
در هر صورت، به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند، و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی #منافقین این فرزندان عزیز #مهندس_بازرگان بیشتر و بالاتر است.
#نهضت_آزادی و افراد آن از #اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کردهاند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمومنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را نعوذبالله تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب #گمراهی بسیاری از کسانی که بیاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند میگردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید #رسمیت داشته باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی» (صحيفه امام، جلد 21، صفحات 481 و 482)
#نهضت_آزادی
#جریانی_خطرناکتر_از_منافقین
#علی_اسلامی
♦️⛔️نهضت آزادی؛ جریانی خطرناک تر از منافقین؛ (2)
مخالفین دیروز و حامیان امروز نهضت آزادی؛
yon.ir/opos7
✅با مطالعه نامه امام خمینی (ره) و موضعگیری ایشان نسبت به نهضت آزادی به خوبی روشن میشود که این گروهک دارای افکار التقاطی و غیر انقلابی و ضد دینی، از چه جایگاه منفوری نزد امام برخوردار بودند.
اما نکته مهم این است که پس از گذشت نزدیک به 20 سال از این نامه و نیز فعالیتها و اقدامات این گروه، نباید سرگذشت و جریان فکری این گروه به فراموشی سپرده شود. چراکه امروزه مشاهده میشود جریان اصلاحات سعی دارد از ایشان چهره ای تطهیر شده معرفی نماید تا حدی که از مرحوم ابراهیم یزدی با عنوان سیاستمداری صادق یاد میشود.
◀️نگاهی دوباره به اقدامات این گروه که موجب موضع گیری های فعالین جریان اصلاحات همچون آقای محتشمی پور و نیز شخص دکتر روحانی در مورد این افراد در آن زمان شد و یادآوری مجدد آن، اتخاذ موضعگیری صحیح تر را موجب خواهد شد و نه مواضع دوگانه و متعارض.
🔻جناب محتشمی پور که خود از فعالین مجمع روحانیون مبارز و جریان اصلاحات و مشاور مهندس موسوی در انتخابات 88 بودند، در سیام بهمن ماه سال 1366در نامه ای که خطاب به امام (ره) در خصوص کسب تکلیف از ایشان درمورد فعالیت نهضت آزادی مینویسند به موارد متعددی از مواضع و اطلاعیههای نضهتآزادی در خصوص جنگ تحمیلی، اعتقاد نسبت به اصل ولایت فقیه و جریان برگزاری انتخابات در کشور اشاره میکنند که به شرح ذیل است:
آقای دکتر یزدی در جلسه مورخ 5/ 10/ 66 نهضت آزادی راجع به شرکت در انتخابات و نقش نهضت آزادی چنین میگوید: «... برگزاری انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم گذاشت این فتاوی را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصی که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد میکنم که، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».
دیدگاه نهضت آزادی راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیهای تحت عنوان «جنگ بیپایان» چنین است:«... آنچه فعلًا دیده میشود جنگی است بیپایان که میتواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم ایران باشد ...، گفتهاند حتی اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر یک نفر باقی بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزی جز «جنگ جنگ تا نابودی» هست؟».
نهضت آزادی راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیهای منتشر کرده که در آن آمده است: «این چه فرمانی است و چه انقلابی در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختیار میدهد بر خلاف نصّ صریح و شاورهم فی الامر و بدون مشورت با امت تصمیمگیری در مصالح دولت و امور ملت نماید ... الخ». (صحيفه امام، جلد20، صفحات 479 و 480)
🔻علاوه بر این، ایشان در مطالبی که در ماهنامه #یادآور چاپ شد صحبتهای مفصل تری را در مورد جایگاه و افکار و اقدامات این گروه بیان مینمایند.
(ماهنامه یادآور،شماره اول، میزگرد با حضور سید علی اکبر محتشمی پور، صفحات 45 و 46)
yon.ir/MXiB2
🔹همچنین شخص دکتر روحانی نیز در خصوص فعالیتها و خیانتهای این گروه علیه انقلاب و ملت ایران در آن زمان چنین میگویند: «اگر نادانی دولت موقت نبود شاید جنگی این چنین بر ما تحمیل نمیشد. آنهایی که حتی تصمیم داشتند هواپیماهای اف۱۴ ما را به آمریکا پس دهند و اگر شهید بهشتیها و عزیزانی چون خامنهایها و هاشمیها در شورای انقلاب نبودند، دولت موقت در تابستان ۵۸ آنها را به آمریکا پس داده بود. من نمیگویم خیانت یا عدم خیانت بلکه این یک نادانی و عدم تفکر صحیح برای یک ملت انقلابی بود.»
📚(روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۶ آذر ۱۳۶۴)
⁉️حال سوال این است که این گروه با این سابقه فعالیت و نیز خط مشی سیاسی و فکری که از سوی جریان اصلاحات نیز به شدت رد شده است، چگونه امروزه به اشخاصی #صادق و راستگو و به یاد ماندنی بدل میشوند.؟؟!!
آیا نظر و دیدگاه امام خمینی (ره) در خصوص ایشان که پایانی بر تمام موضع گیریها، دیدگاه ها و فعالیتهای ایشان بود، امروزه فراموش شده است؟!
#تطهیر_نهضت_آزادی
#علی_اسلامی