ترجمه مفتاح الفلاح - شیخ بهایی.pdf
15.71M
💠 ترجمه کتاب مفتاح الفلاح مرحوم شیخ بهائی(ره)
@koosar_ir
بحث آزادی در منظومه فکری مقام معظم رهبری:-
بخش اول: خطبههای نماز جمعه:
۱- معنای آزادی:
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21522
۲- تفاوت های آزادی در اسلام و غرب (۱):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21523
۳- تفاوت های آزادی در اسلام و غرب (۲):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21524
۴- تفاوت های آزادی در اسلام و غرب (۳):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21526
۵- آزادی عقیده و بیان (۱):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21548
۶- آزادی عقیده و بیان (۲):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21528
۷- آزادی عقیده و بیان (۳):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21530
۸- آزادی عقیده و بیان (۴):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21532
۹- آزادی عقیده و بیان (۵):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21534
۱۰- آزادی سیاسی (۱):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21536
۱۱- آزادی سیاسی (۲):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21539
۱۲- آزادی اقتصادی (۱):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21540
۱۳- آزادی اقتصادی (۲):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21544
۱۴- آزادی اقتصادی (۳):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21545
۱۵- آزادی اقتصادی (۴):
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21546
بخش دوم: بیانات در باب آزادی:
۱- بیانات در دانشگاه تربیت مدرّس(صوت جلسه در دسترس نمی باشد):
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2900
۲- بیانات در چهارمین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع آزادی:
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21469
باسمه تعالی
💠 نظم نوین جهانی و جایگاه حوزه علمیه
حوزه های عملیه استوانه های هدایت و ارتباط بین امت با قرآن مجید و ائمه هدی(ع) از هزار و اندی سال قبل نقش بسزایی در بیداری امت ها بالخصوص امت اسلام داشته است.
سالهای متمادی با تلاش و زحمات فقها و شخصیت های اسطوره ای علمی و فقهی همچون شیخ طوسی(ره) شیخ مفید(ره) تا شیخ انصاری(ره) و میرزای شیرازی و آیت الله خویی و آیت الله بروجردی و امام(ره) ، حوزه های علمیه همچون آب حیات در شریان اجتماعی ، دینی و سیاسی ملت مسلمان جریان داشته است.
پرداختن به نقش مهم حوزه در شکل گیری نهضت های اسلامی و مقابله با استعمار و استکبار مجال دیگری می طلبد لکن چندسالی است که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در بیانات گهربار خود به نظم نوین جهانی و تغییرات اساسی در دنیا اشاره می نمایند؛
1-ما امت اسلامی ، کشورهای اسلامی و ملتهای اسلامی در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل می گیرد می توانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم. می توانیم بعنوان یک الگو مطرح شویم، میتوانیم بعنوان یک پیشرو مطرح بشویم اما به شرط اتحاد ، نداشتن تفرقه، خلاص شدن از شر وسوسه های دشمن ، وسوسه های امریکا وسوسه های صهیونیست ها وسوسه های کمپانی ها. ( 22/7/1401) دیدار با مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی
2-امروز روز به روز بیشتر واضح می شود که نقشه های سیاسی دنیا درحال تغییر است.(همان)
3-وضع جدیدی پیش خواهد آمد، دینای جدیدی بوجود خواهد آمد ممکن است ما نتوانیم دقیقا حدس بزنیم که این دنیای جدید چه شکلی است لکن مطمئنیم که بتدریج دنیای جدیدی دارد تشکیل می شود. (همان)
🔆شکی نیست که سالهاست ادبیات حکمرانی در ایران تغییرات مشهودی پیدا کرده است و با بروز اتفاقات داخلی و خارجی و تغییر و تحول دولتها ، این تغییرات بسیار قابل تشخیص است. در مقابل، از دو دهه قبل همواره رهبری عظیم الشان دغدغه نقش حوزه های علمیه در وقایع روز و مسائل سیاسی و اجتماعی داشته اند؛
1-حوزه های علمیه بالخصوص حوزه علمیه قم در هیچ دوره ای از تاریخ خود به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشته اند..... حوزه قم هرگز به قدر امروز دوست و دشمن نداشته است.... شماملتزمان حوزه علمیه قم امروز از همیشه تاریخ دوستان بیشتری دارید ، دشمنان بیشتر و خطرناکتری دارید.
2-حاشیه نشین شدن حوزه علمیه قم و هر حوزه علمیه دیگری به حذف شدن می انجامد.....لذا روحانیت شیعه با کلیت خود با قطع نظر از استثناهای فردی و مقطعی همیشه در متن حوادث حضور داشته است. برای همین است که روحانیت شیعه از یک نفوذ و عمقی در جامعه برخوردار است که هیچ مجموعه روحانی دیگری در عالم چه اسلامی و چه غیر اسلامی از این عمق و نفوذ برخوردار نیست (۱۳۸۹/۰۷/۲۹
بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم)(برای مطالعه بیشتر در این خصوص به سایت khamenei.ir مراجعه فرمایید.
🔆مع الاسف در نمونه های داخلی و خارجی کرارا حوزه علمیه در موضع انفعال قرار گرفته و اگر نوآوری و فناوری های مردمی و خودجوش مبلغین نبود اساسا حوزه به حاشیه کشیده می شد.
نیک قابل بررسی است نقش علما و روحانیون در دوران مبارزات با رژیم طاغوت و دوران انقلاب اسلامی و پس از آن در نقش روشنگری و تببین مفاهیم دینی در سنگرهای مختلف.
❕امروز بیش از هر زمان دیگری از مراجع تقلید ، تصمیم گیران حوزه های علمیه ، اساتید ، مبلغین ، پژوهش گران ، منبری ها و طلاب توقع می رود در همه مسایل درکنار مردم بوده و اعلام موضع نمایند.
صد البته با اشتباهات مشهود برخی مسئولین در کشورمان _ که مع الاسف از هیچ سواد دینی برخوردار نبوده اما اشتباهات آنان به پای دین نوشته شد_ مردم چشم انتظار حرکت حوزه های علمی و فقهی هستند.
امروز در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بیش از هر زمان دیگری نیازمند ورود روحانیون متخصص و متعهد هستیم.
▫️نقش حوزه علمیه در تغییر و تحولات و نظم نویین جهانی چیست؟ آیا حوزه قوه عاقله این تغییر و نظم خواهد بود؟
▫️تعریف و ترسیم نمودن نقشه مهندسی و علمی حوزه بر عهده کدام اندیشکده است؟ آیا حوزه علمدار این جریان خواهد شد؟
▫️آیا این مهم تحقق یافته؟ و آیا در زمان مقتضی به عمل و سرانجام خواهد رسید؟!
#مجتبی_مظفری
۱۴۰۲/۸/۲۱
@koosar_ir
🔺مرحوم علامه جعفری کتابی دارند به نام «حکمت اصول سیاسی اسلام»!
در مقدمه کتاب سوال جالبی را طرح میکنند:
🔸میگویند: واقعا ما باوجود دسترسی به سنت فلسفی سیاسی یونان و ماثر فلسفه سیاسی غرب با آن همه سابقه، چرا باید برویم سراغ علی (علیه السلام) و حکمت سیاسی را از او بجوییم ؟!
صرفاً چون علی (علیه السلام) یکی از رهبران بزرگ اسلام است ویا چون ما مسلمان هستیم و میخواهیم بدانیم اماممان چه میگوید ؟!
🔸سپس خودشان جواب می دهند که:
مامیرویم سراغ امام علی چون «واقعیت» نزد اوست! چون او «واقعیت» را دارد!
و دیگران نهایتاً بخشی از واقعیت نزدشان باشد!
🔻 حقیقت این است که فکر آدمی تحت تأثیر عوامل و متغیرات مختلف دائما در معرض دوری از «واقعیت» است!
(چه بسا اصلا به اسم «واقع نگری» هم از واقعیت دور باشد و خودش هم نفهمد!)
سوگیریها و تعلقات، هواها و نفسانیات، ماده اندیشی ها و تمنیات و گاه حتی اتکاء افراطی به قواعد طبیعی و عقلایی!! همگی استقلال فکری و واقع نگری انسان را مورد تهدید قرار میدهد!
در چنین شرایطی چه بسا گمان شود یک شخصیت قدسی و الهی مثل:
«علی بن ابی طالب» بخاطر آن وجه غیبی و لدنّی دارد اتفاقا از واقعیات دنیا به دور و بیگانه است و با عالم بالا بیشتر آگاه است تا عالم دنی دنیا!
اما نه!
اتفاقا اگر کسی فکر مستقل میخواهد باید قبلش روح مستحکمی داشتهباشد روح عزت داشته باشد، فکر هم واقعی میشود! متاثر واقع نمیشود!
و اینجاست که اتفاقا نقطه قوت علی بن ابی طالب است!
✍️روح الله شمسی کوشکی
@koosar_ir
🌺🌸مراسم جشن ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها🌼🌺
☀️دوشنبه ۲۹ آبان ماه۱۴۰۲
#حجت_الاسلام_مظفری
#هیئت_عشاق_الرقیه_س_شیراز
@koosar_ir
🏴شب شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و
🇮🇷 یادواره شهدای مکتب القرآن مسجد توکلی
#حجت_الاسلام_مظفری
یکشنبه ۵آذرماه۱۴۰۲
#مسجد_توکلی
@koosar_ir
🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) به روایت ۷۵ روز
#فاطمیه_اول
#حجت_الاسلام_مظفری
#هیئت_عشاق_الرقیه_س_شیراز
@koosar_ir
🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) به روایت ۷۵ روز
🔆به مدت ۵ شب
#فاطمیه_اول
#حجت_الاسلام_مظفری
#مسجد_جامعنو_زرقان
@koosar_ir
1_8085433463.mp3
34M
🏴سخنرانی شب دوم عزاداری
شهادت حضرت زهرا(س)
فاطمیه اول ۱۴۰۲
#حجت_الاسلام_مظفری
#هیئت_عشاق_الرقیه_س_شیراز
@koosar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درجات و مقامات انسان ، قرآن است.
باید سعی کنید قرآن بشوید.
🎙علامه حسن زاده آملی
@koosar_ir
🏴 مراسم عزاداری دهه دوم فاطمیه
شنبه۲۵ و یکشنبه۲۶ آذرماه۱۴۰۲
#حجت_الاسلام_مظفری
#هیئت_عشاق_الرقیه_شیراز
@koosar_ir
🏴 مراسم شهادت حضرت زهرا(س)
دهه دوم فاطمیه
از سه شنبه ۲۱ آذر به مدت ۵ شب
#حجت_الاسلام_مظفری
#محفل_بیت_القرآن_شیراز
@koosar_ir
#اعلام_مراسم
. مراسم عــزاداری شــــهــــــادت .
. حــضرت فـــــــاطــمــــــه (س) .
. حجت الاسلام مجتبی مظفری .
. کربـلایی میــثـــــم مــفــتـاحی .
. جمعه ۲۴و شنبه ۲۵آذرماه۱۴۰۲ .
. از نـــمـــاز مـــغـــرب و عـــشــا .
. بلوارمدرس، خ فضیلت جنوبی .
. مسجدرسـول اعـــظـــــــم(ص) .
@koosar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بغض #سید_حسن_نصرالله از جمله #عبدالملک_الحوثی یمن که گفته بود ما میخواهیم نانمان را با فلسطینی ها تقسیم کنیم
@koosar_ir
#ایام_فاطمیه
📢 حالِ جانسوز حضرت زهراء سلام الله علیها، در روزهای آخر عمرشریفش
📝 مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ، نَاحِلَةَ الْجِسْمِ، مُنَهَّدَةَ الرُّكْنِ بَاكِيَةَ الْعَيْن، مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ، يُغْشَي عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ وَ تَقُولُ لِوَلَدَيْهَا: أَيْنَ أَبُوكُمَا الَّذِي كَانَ يُكْرِمُكُمَا وَ يَحْمِلُكُمَا مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ؟ أَيْنَ أَبُوكُمَا الَّذِي كَانَ أَشَدَّ النَّاسِ شَفَقَةً عَلَيْكُمَا فَلا يَدَعُكُمَا تَمْشِيَانِ عَلَي الْأَرْضِ؟ وَ لا أَرَاهُ يَفْتَحُ هَذَا الْبَابَ أَبَداً وَ لا يَحْمِلُكُمَا عَلَي عَاتِقِهِ كَمَا لَمْ يَزَلْ يَفْعَلُ بِكُمَا.
✍ حضرت زهرای اطهر سلام الله عليها بعد از شهادت پدر بزرگوارش دائماً سر خود را میبست، جسمش ناتوان بود، قوّت خود را از دست داده بود، چشمانش گريان بود، قلبى سوخته داشت، ساعت به ساعت غش میکرد و به حسنين عليهما السلام میفرمود: پدر (يعني جدّ) شما که شما را گرامی ميداشت و مرتّب شما را در آغوش ميگرفت، کجاست؟ کجاست آن جدّ شما که از همه مردم بيشتر به شما مهربان بود و نمی گذاشت که روی زمين راه برويد. ديگر نمی بينم که جدّ شما درب خانه مرا باز نمايد و شما را به دوش خود بگيرد، در صورتی که دائماً اين عمل را انجام میداد.
📚 بحارالأنوار، ۴۳/۱۸۱
@koosar_ir